Orman
ve Su İşleri Bakanlığından:
ORMAN
KANUNUNUN 17 VE 18 İNCİ MADDELERİNİN
UYGULAMA
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, 31/8/1956 tarihli ve 6831
sayılı Orman Kanununun 17 ve 18 inci maddelerine göre verilecek izinlere
ait iş ve işlemler ile aynı Kanunun 115, Ek 9, Ek 11 ve Geçici 8 inci
maddelerine ilişkin uygulama usul ve esasları ile bunlardan tahsil edilecek
bedellere ait iş ve işlemleri düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, 6831 sayılı Orman Kanununun Ek 5 inci maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Ağaçlandırma bedeli: Orman sayılan alanlarda izin
verilmesi sonucu bu yerlerin ağaçlandırılması için yapılacak giderlerin
karşılığı olarak alınan bedeli,
b) Ağaçlandırma ve erozyon kontrolü geliri: 3/9/2005 tarihli ve 25925 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Hizmetlerine İlişkin Usul ve Esasların 4
üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde belirtilen gelirleri,
c) Arazi izin bedeli: Orman sayılan alanlarda verilecek
izinlerden her yıl alınacak bedeli,
ç) Bakan: Orman ve Su İşleri Bakanını,
d) Bakanlık: Orman ve Su İşleri Bakanlığını,
e) Bölge müdürlüğü: Orman bölge müdürlüklerini,
f) Çevresel etki değerlendirmesi (ÇED) belgesi: 17/7/2008 tarihli ve 26939 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğine göre verilecek “ÇED
olumlu” kararı veya “ÇED gerekli değildir” kararını veya Çevresel Etki
Değerlendirmesi Yönetmeliği kapsamı dışında olduğuna dair belgeyi,
g) Deflatör: Kalkınma
Bakanlığınca her yıl belirlenen cari fiyatları, sabit fiyatlara çeviren
dönüştürme katsayısını,
ğ) Devlet idareleri: Bu Yönetmelikte tanımlanan genel
bütçe kapsamındaki kamu idarelerini,
h) Fabrika: Olması gereken üniteleriyle birlikte orman
ürünlerini mekanik ve/veya kimyasal metotlarla işleyip mamul ya da yarı
mamul hale getiren tesisleri,
ı) Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri: 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve
Kontrol Kanununun ekli (I) sayılı cetvelinde yer alan idareleri,
i) Genel Müdürlük: Orman Genel Müdürlüğünü,
j) Heyet: Bölge müdürlüğünce; bölge müdür yardımcısı,
şube müdürü, mühendis veya ilgili orman işletme müdür yardımcısı
başkanlığında; ilgili orman işletme müdür yardımcısı, ilgili orman işletme
şefi varsa kadastro ve mülkiyet şefi ve/veya bir teknik elemandan
oluşturulan en az üç kişilik komisyonu,
k) Hızar tesisi: Tek testereli, muhtelif şekilde hareket
eden ve orman emvali biçme işlerini yapan makineli işletmeleri,
l) Kesin izin: Orman Kanununun 17 ve 18 inci maddelerine
göre amacı doğrultusunda kullanılmak üzere verilecek izni,
m) Kamu kurum ve kuruluşları: Bu Yönetmelikte tanımlanan
genel bütçe kapsamı dışında yer alan kamu idarelerini,
n) Katı atık bertaraf ve düzenli depolama tesisleri:
Evsel, endüstriyel, tıbbi, tehlikeli atıklar ile inşaat yıkıntı ve
atıklarının usulüne uygun olarak geri kazanıldıkları, bertaraf edildikleri
veya belirli teknik standartlara göre depolandıkları tesisleri,
o) Kira artış oranı: Türkiye İstatistik Kurumu
tarafından bir önceki yılın aynı ayına göre açıklanan yıllık üretici fiyat
endeksi oranını,
ö) Kira bedeli: İzne konu orman sayılan alandaki
tesislerin bir kısmının veya tamamının işletme hakkının kiralanması
halinde, kiralayan ile kiracı arasında düzenlenen sözleşmede belirtilen ve
kiralama işleminden dolayı kiracı tarafından tahsil edilen tüm bedelleri,
p) Ocak: Odun kömürü, terebentin, katran, sakız ve
benzeri gibi işletilmesinde ağaç kullanılan ocakları,
r) Ormancılık bürosu: Orman mühendisi veya orman yüksek
mühendisi unvanına sahip, ruhsatlı serbest meslek mensubu veya ruhsatlı
serbest yeminli meslek mensuplarının, 8/4/2009
tarihli ve 27194 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ormancılık ve Orman
Ürünleri Bürolarının Kuruluş ve Çalışma Esasları Yönetmeliği hükümlerine
göre kurdukları serbest ormancılık veya serbest yeminli ormancılık
bürolarını,
s) Orman idaresi: Orman Genel Müdürlüğü merkez ve taşra
teşkilatını,
ş) Orman köylüleri kalkındırma geliri: 31/12/2005 tarihli ve 26040 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Orman Köylüleri Kalkınma Hizmetlerine İlişkin Esas ve Usullerin
5 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen gelirini,
t) Orman ürünleri bürosu: Orman endüstri mühendisi veya
orman endüstri yüksek mühendisi unvanına sahip, ruhsatlı serbest meslek
mensubu veya ruhsatlı serbest yeminli meslek mensuplarının, 8/4/2009 tarihli ve 27194 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Ormancılık ve Orman Ürünleri Bürolarının Kuruluş ve Çalışma
Esasları Yönetmeliği hükümlerine göre kurdukları serbest orman ürünleri
veya serbest yeminli orman ürünleri bürolarını,
u) Ön izin: Kesin izinde istenen belgelerin hazırlanması
için verilen izni,
ü) Ruhsat: Belirli bir bölgede petrol, doğalgaz ile
jeotermal ve doğal mineralli su arama veya işletme faaliyetlerinin
yürütülebilmesi için ilgili kurum tarafından verilen yetki belgesini,
v) Sokak hayvanları bakımevi: Barınacak yeri olmayan
veya sahibinin ya da koruyucusunun ev ve arazisinin sınırları dışında
bulunan ve herhangi bir sahip veya koruyucunun kontrolü ya da doğrudan
denetimi altında bulunmayan sahipsiz evcil hayvanların, kısırlaştırılıp
aşılanarak alındıkları ortama bırakılıncaya veya bu zaman zarfında sahiplendirilinceye
kadar geçici olarak kaldığı tesisleri,
y) Şerit tesisi: İki volan üzerinde hareket eden ve
orman emvali biçme işlerini yapan makineli işletmeleri,
z) Teminat: Her yıl Genel Müdürlükçe belirlenen ve
taahhüt senedi hükümlerinin yerine getirilmesini temin maksadıyla alınan
değeri,
aa) Toplam
proje bedeli: İzne konu edilecek orman sayılan alan üzerinde kurulması
planlanan tesislerin, metraj cetveli ve cari yıl birim fiyatları baz alınarak hazırlanmış maliyetini,
bb) ÜFE:
Türkiye İstatistik Kurumu tarafından bir önceki yılın aynı ayına göre
açıklanan yıllık üretici fiyat endeksini,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Petrol ve
Doğalgaz İzin İşlemleri
Müracaat ve
taleplerin değerlendirilmesi
MADDE 4 – (1)
Ruhsatlı sahalarda, petrol ve doğalgaz arama ve işletilmesi için gerekli
yer ve tesislere izin verilebilir.
(2) Talep sahibi; izin talep edilen yerin ilini,
ilçesini, köyünü, mevkiini ve yüzölçümünü belirten yazılarına,
a) Ruhsatını,
b) Ruhsatın ve talep sahasının üzerinde gösterildiği
1/25000 ölçekli harita veya krokisini,
c) Meşcere haritasını,
ç) Orman kadastro haritasını,
d) 1/1000 veya uygun ölçekli vaziyet planını,
e) Koordinat özet çizelgesini,
f) İlgili kanunlar uyarınca alınması gereken ÇED, sit ve
benzeri belge, görüş, karar veya muvafakatı,
g) Talep edilen sahada yapılacak tesislerin metraj
cetveli ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, ilgili Devlet idareleri veya
kamu kurum ve kuruluşlarınca belirlenecek cari yıl birim fiyatlarına veya
proforma faturalarına göre hazırlanmış keşif özetlerini,
dört takım
halinde ekleyerek izin müracaatında bulunur.
(3) Bölge müdürlüğü yapılan müracaatı öncelikle evrak
üzerinde inceler, eksik veya yanlış evrak varsa müracaat sahibine bildirir.
Belgeler tamamlanıncaya kadar talep değerlendirmeye alınmaz. Evrakın tam
olması halinde heyet tarafından arazi üzerinde gerekli incelemeler
yapılarak, tesislerin Devlet ormanlarında yapılmasında kamu yararı ve
zaruret olup olmadığı hususunu da içeren kesin izin raporu düzenlenir.
(4) Kesin izin raporu düzenlenenlerden uygun görülenlere
Bakanlıkça ruhsat süresi kadar kesin izin verilebilir. Verilen izin
ilgiliye tebliğ edilir. Bir ay içinde bedeller, teminat ve taahhüt senedi
alınır. İzin sahasının köşe noktalarına zeminden bir metre yükseklikte
koordinat değerleri belirli sabit işaretler tesis ettirilerek saha teslimi
yapılır.
(5) Aksi halde verilen izin resen iptal edilir. İptal
işlemi ilgiliye tebliğ edilir.
Alınacak
bedeller
MADDE 5 – (1) Petrol
ve doğalgaz arama izinlerinden;
a) Ağaçlandırma bedeli,
b) 16 ncı maddenin birinci
fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde belirtildiği şekilde
arazi izin bedeli,
alınır.
(2) Petrol ve doğalgaz tesis ve işletme izinlerinden;
a) Ağaçlandırma bedeli,
b) 16 ncı maddenin birinci
fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde belirtildiği şekilde
arazi izin bedeli,
c) Orman köylüleri kalkındırma geliri,
ç) Ağaçlandırma ve erozyon kontrolü geliri,
d) Ancak; tesis izinlerinde, tesisin oturma alanı
dışında kalan keşif özeti bulunmayan saha için 16 ncı
maddenin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde
belirtildiği şekilde arazi izin bedeli ayrıca,
alınır.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Define
Arama, Arkeolojik Kazı, Restorasyon, Ocak, Fabrika, Hızar ve
Şerit Kurma
İzinleri
Define
arama, arkeolojik kazı ve restorasyon izni
MADDE 6 – (1) Define
arama taleplerinde talep sahibi, izin talep edilen yerin ilini, ilçesini,
köyünü, mevkisini ve yüzölçümünü belirten yazılarına;
a) Define arama ruhsatını,
b) Ruhsat ve talep sahasının üzerinde gösterildiği
1/25000 ölçekli harita veya krokisini,
c) Meşcere haritasını,
ç) Orman kadastro haritasını,
d) Koordinat özet çizelgesini,
e) 1/100 ölçekli vaziyet planını,
dört takım
halinde ekleyerek orman idaresinden izin talebinde bulunur.
(2) Bölge müdürlüğü yapılan müracaatı öncelikle evrak
üzerinde inceler, eksik ve yanlış evrak varsa müracaat sahibine bildirir.
Belgeler tamamlanıncaya kadar talep değerlendirmeye alınmaz. Evrakın tam
olması halinde heyet tarafından arazi üzerinde gerekli incelemeler
yapılarak, talep edilen sahanın Devlet ormanlarına rastlayan kısımları için
bedelli izin raporu tanzim edilir.
(3) Uygun görülenlere define arama ruhsat süresi dikkate
alınarak 27/1/1984 tarihli ve 18294 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanarak yürürlüğe giren Define Arama Yönetmeliğindeki şartlarla Genel
Müdürlükçe izin verilir. İzin sahibine tebliğ edilir. İzin sahibinden
teminat, ağaçlandırma bedeli ve 16 ncı maddenin
birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde belirtildiği
şekilde arazi izin bedeli ile taahhüt senedi alınarak saha teslimi yapılır.
Tebligat tarihinden itibaren bir ay içerisinde bu işlemler tamamlanmadığı
takdirde ikaz yapılmaksızın verilen izin iptal edilir. İptal işlemi
ilgiliye tebliğ edilir.
(4) Kültür ve Turizm Bakanlığı; arkeolojik kazı ve restorasyon yapılmak istenen yerin ilini, ilçesini,
köyünü, mevkiini ve yüzölçümünü belirten yazılarına;
a) 1/25000 ölçekli harita veya krokisini,
b) Meşcere haritasını,
c) Orman kadastro haritasını,
ç) Koordinat özet çizelgesini,
d) 1/1000 veya uygun ölçekli vaziyet planını,
ekleyerek bölge
müdürlüğüne izin için müracaat eder.
(5) Heyet tarafından arazi üzerinde gerekli incelemeler
yapılarak, talep edilen sahanın Devlet ormanlarına rastlayan kısımları için
bedelsiz izin raporu tanzim edilir. Uygun görülenlere Genel Müdürlükçe izin
verilebilir. İzin sahibine tebliğ edilir. İzin sahibinden taahhüt senedi
alınır ve saha teslimi yapılır. Tebligat tarihinden itibaren bir ay içerisinde
yukarıda belirtilen işlemler tamamlanmadığı takdirde ikaz yapılmaksızın
verilen izin iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye tebliğ edilir.
Ocak
izinleri
MADDE 7 – (1) Devlet
ormanları içerisinde veya bu orman sınırlarına dört kilometreye kadar olan
yerlerde odun kömürü, terebentin, katran, sakız ve benzeri gibi
işletilmesinde ağaç kullanılan ocakların açılması için izin verilebilir.
Talep sahibi, izin talep edilen yerin ilini, ilçesini, köyünü, mevkisini ve
yüzölçümünü belirten yazılarına,
a) Orman sayılan yerlerde talep sahasının;
1) 1/25000 ölçekli harita veya krokisini,
2) Meşcere haritasını,
3) Orman kadastro haritasını,
4) İzin sahasına ait koordinat özet çizelgesini,
5) 1/200 ölçekli vaziyet planını,
b) Orman sayılmayan yerlerde ise talep sahasının;
1) 1/25000 ölçekli harita veya krokisini,
2) 1/200 ölçekli vaziyet planını,
3) Mülkiyet belgesi ve/veya kira kontratını,
dört takım
halinde ekleyerek bölge müdürlüğünden izin talebinde bulunur.
(2) Heyetçe, civar ormanların bu tip ocakları besleyecek
verim gücü ve üretim miktarı, kaçakçılık ve yangına hassasiyet gibi
hususlar dikkate alınarak orman sınırları içinde bulunanlara bedelli, orman
sınırları dışında bulunanlara bedelsiz izin raporu düzenlenir. Uygun
görülenlere Genel Müdürlükçe izin verilir.
(3) Verilecek izin süresi orman idaresince belirlenir.
Verilen izin, izin sahibine tebliğ edilir. Orman sınırları içinde verilen
izinlerde bedellerle birlikte teminat ve taahhüt senedi, orman sınırları
dışında ise taahhüt senedi alınır. Tebligat tarihinden itibaren bir ay
içerisinde bu işlemler tamamlanmadığı takdirde verilen izin re’sen iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye tebliğ
edilir.
(4) Ocak izni; izin süresinin sona ermesi, hak sahibinin
vazgeçmesi, bu Yönetmelik veya taahhüt senedi hükümlerine uyulmaması
halinde iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye tebliğ edilir.
(5) Orman Kanununun 18 inci maddesinin ikinci fıkrasında
belirtilen sahalarda bu ocakların açılmasına izin verilmez.
(6) Devlet ormanları içinde tesis edilecek ocaklardan;
a) Ağaçlandırma bedeli,
b) 16 ncı maddenin birinci fıkrasının
(b) bendinin (1) numaralı alt bendinde belirtildiği şekilde arazi izin bedeli,
alınır.
Fabrika,
hızar, şerit kurma izinleri
MADDE 8 – (1) Orman
ürünlerini işleyecek her türlü fabrika ile Devlet ormanları sınırlarına
dört kilometreye kadar olan yerlerde hızar ve şerit tesisi kurmak
isteyenlere izin verilebilir.
(2) Talep sahibi, izin talep edilen yerin ilini,
ilçesini, köyünü, mevkisini ve yüzölçümünü belirten yazılarına;
a) Fizibilite raporunu,
b) Talep sahasını gösterir 1/25000 ölçekli harita veya
krokisini,
c) 1/100 veya uygun ölçekli vaziyet planını,
ç) Tesislerin kurulacağı taşınmaza ait mülkiyet
belgesini veya kira kontratını,
dört takım
halinde ekleyerek orman idaresinden izin talebinde bulunur.
(3) Heyetçe; arazi incelemesi, fizibilite raporu, civar
ormanlarının üretim durumu ve bu tip tesislere olan ihtiyacı dikkate
alınarak izin raporu düzenlenir.
(4) Uygun görülenlere hammadde garantisi vermemek
kaydıyla fabrikalara Bakanlıkça, hızar ve şeritlere Genel Müdürlükçe tesis
kurma izni verilebilir.
(5) İzin sahipleri, tesis içinde ve çevresinde damgasız
ve nakliyesiz kaçak orman emvali bulundurmamayı, işlememeyi ve orman
idaresince istenen diğer tedbirleri almayı kabul ettiğini taahhüt etmek zorundadır.
(6) Devlet ormanlarında fabrika, hızar, şerit
tesislerine izin verilmez.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Balık
Üretmek Üzere Tesis Kurma İzinleri
Müracaat ve
taleplerin değerlendirilmesi
MADDE 9 – (1) Balık
üretmek üzere Devlet ormanları içinde veya bu orman sınırlarına dört
kilometreye kadar olan yerlerde tesis kurulmasına izin verilebilir.
(2) Talep sahibi, izin talep edilen yerin ilini,
ilçesini, köyünü, mevkiini, yüzölçümünü ve kullanılacak su kaynağını
belirten yazılarına,
a) 1/25000 ölçekli harita veya krokisini,
b) 1/200 veya uygun ölçekli vaziyet planını,
c) Koordinat özet çizelgesini,
ç) Meşcere haritasını,
d) Orman kadastro haritasını,
e) Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca onaylanmış
fizibilite raporunu,
f) 1/200 veya uygun ölçekli ağaç röleve
planını,
g) Tesislere ait avan
projesini,
ğ) İlgili kanunlar uyarınca alınması gereken ÇED, sit,
su tahsis ve benzeri belge, görüş, karar veya muvafakatı,
h) İzin verilecek sahada yapılacak tesislerin metraj
cetveli ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, ilgili Devlet idareleri veya
kamu kurum ve kuruluşlarınca belirlenecek cari yıl birim fiyatlarına veya
proforma faturalarına göre hazırlanmış keşif özetlerini,
dört takım
halinde ekleyerek kesin izin için veya (a), (b), (c), (ç) ve (d)
bentlerinde belirtilen belgeleri ekleyerek ön izin için bölge müdürlüğüne
müracaatta bulunur.
(3) Bölge müdürlüğü yapılan müracaatı öncelikle evrak
üzerinde inceler, eksik veya yanlış evrak varsa müracaat sahibine bildirir.
Belgeler tamamlanıncaya kadar talep değerlendirmeye alınmaz. Evrakın tam
olması halinde heyet tarafından arazi üzerinde gerekli incelemeler
yapılarak, Devlet ormanları içerisinde bulunanlara zaruret olup olmadığı
hususunu da içeren bedelli, orman sınırları dışında bulunanlara bedelsiz
izin raporu düzenlenir.
(4) Ön izin raporu düzenlenenlerden uygun görülenlere
Genel Müdürlükçe 24 ay süreli ön izin verilebilir.
(5) Kesin izin raporu düzenlenenlerden uygun görülenlere
Genel Müdürlükçe su tahsis belgesindeki süre kadar kesin izin verilebilir.
(6) Verilen izin ilgiliye tebliğ edilir. Bir ay içinde
bedeller, teminat ve taahhüt senedi alınır. Aksi halde verilen izin resen
iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye tebliğ edilir.
Balık
üretmek üzere tesis kurma izinlerine ilişkin diğer hükümler
MADDE 10 – (1) Orman
sınırları dışındaki taleplerde mülkiyet belgesi veya kira sözleşmesi
istenir.
(2) Orman sınırları içinde verilen izinlerde; bedeller,
teminat ve taahhüt senedi orman sınırları dışında ise taahhüt senedi
alınır.
(3) Orman sınırları içinde kuluçkahane, havuz gibi balık
üretimine yönelik tesislerle birlikte kurulması zorunlu bekçi kulübesi,
yatakhane, depo, idari büro gibi geçici tesislere de izin verilebilir.
(4) Göl ve deniz yüzeyinde yapılan balık üretimi ile
ilgili olarak orman sayılan alanda bekçi kulübesi, depo, ağ serme yeri ve
kuluçkahane yapımına izin verilebilir.
(5) Yatırıma; kesin izin tarihinden itibaren sekiz ay
içinde başlanması ve yine kesin izin tarihinden itibaren tesisin iki yıl
içinde tamamlanarak işletmeye açılması mecburidir. Bu süre mücbir sebepler
dolayısıyla veya Genel Müdürlükçe uygun görülen hallerde uzatılabilir.
(6) Tesisin süresi içinde tamamlanmaması halinde izin
iptal edilerek bu Yönetmelik gereği alınan teminat irat kaydedilir. İzni
iptal edilen yerlerdeki tamamlanmamış tesisler için taahhüt senedi
hükümleri uygulanır.
(7) Orman sayılan yerlerde, izin verilen proje dışında
tesis yapılamaz. İlave veya tadilat projelerine Genel Müdürlükçe izin
verilebilir. İzinsiz yapılan tesislere 6831 sayılı Orman Kanunu hükümlerine
göre orman idaresince el konulur.
Balık
üretmek üzere tesis kurma izinlerinden alınacak bedeller
MADDE 11 – (1) Devlet
ormanlarında verilen balık üretim tesis izinlerinden;
a) Ağaçlandırma bedeli,
b)16 ncı maddenin birinci
fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde belirtildiği şekilde
arazi izin bedeli,
c) Orman köylüleri kalkındırma geliri,
ç) Ağaçlandırma ve erozyon kontrolü geliri,
alınır.
(2) Ancak; bina izinlerinde, binanın oturma alanı
dışında kalan keşif özeti bulunmayan saha için 16 ncı
maddenin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde
belirtildiği şekilde arazi izin bedeli ayrıca alınır.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Yol, Bina
ve Diğer Tesis İzinleri İçin İzin Verilmesi
Verilecek
izinler
MADDE 12 – (1) Kamu
yararı ve zaruret bulunması halinde; savunma ve güvenlik tesislerine, yol,
liman geri hizmet alanı, havaalanı, demiryolu gibi ulaşım tesislerine,
enerji nakil hattı, trafo binası, enerji üretim santralleri, rüzgar ölçüm
direği gibi enerji tesislerine, telefon iletim hattı, iletişim panosu, ölçüm
istasyonu, R/L tesisleri, radyo-televizyon verici istasyonu ve antenleri,
elektronik haberleşme sistemlerine ait baz
istasyonları, fiber optik kablo gibi haberleşme tesislerine, su arama, su
kuyusu, kaptaj, su isale hattı, su deposu, su
dolum tesisi, jeotermal kaynak ve doğal mineralli su arama gibi su
tesislerine, atık su tesislerine, petrol ve doğalgaz boru hattı, alt yapı
tesislerine, katı atık transfer istasyonu, katı atık bertaraf ve düzenli
depolama tesislerine, baraj, gölet, sokak hayvanları bakımevi, mezarlık
tesislerine, sağlık ocağı, hastane gibi sağlık tesislerine, ilk ve orta
öğretim okulu gibi eğitim tesislerine, futbol sahası, kapalı spor salonu,
atış poligonu gibi spor tesislerine ve bunlarla ilgili tesislere izin
verilebilir.
(2) Sağlık ve eğitim tesisleri için Devlet idarelerine,
spor tesisleri için ise Devlet idareleri ile Spor Genel Müdürlüğüne izin
verilebilir.
(3) Diğer kamu kurum ve kuruluşlarına ve gerçek ve özel
hukuk tüzel kişilerine sağlık, eğitim ve spor tesisi yapımı amacıyla izin
verilmez.
Müracaat
MADDE 13 – (1) Talep
sahibi, izin talep edilen yerin ilini, ilçesini, köyünü, mevkiini ve
yüzölçümünü belirten yazılarına dört takım,
a) 1/25000 ölçekli harita veya krokisini,
b) Meşcere haritasını,
c) 1/1000 veya uygun ölçekli vaziyet planını,
ç) Orman kadastro haritasını,
d) Koordinat özet çizelgesini,
e) Bina tesislerine ait avan
projesini,
f) 1/1000 veya uygun ölçekli ağaç röleve
planını,
g) 1/1000 ölçekli mevzii imar planını,
ğ) İlgili kanunlar uyarınca alınması gereken ÇED, sit,
su tahsis, lisans ve benzeri belge, görüş, karar veya muvafakatı,
h) Talep edilen sahada yapılacak tesislerin, metraj
cetveli ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, ilgili Devlet idareleri veya
kamu kurum ve kuruluşlarınca belirlenecek cari yıl birim fiyatlarına veya
proforma faturalarına göre hazırlanmış keşif özetlerini,
ekleyerek kesin izin
için veya (a), (b), (c), (ç) ve (d) bentlerinde belirtilen belgeleri
ekleyerek ön izin için bölge müdürlüğüne müracaatta bulunurlar.
Taleplerin
değerlendirilmesi
MADDE 14 – (1) Bölge
müdürlüğü yapılan müracaatı öncelikle evrak üzerinde inceler, eksik veya
yanlış evrak varsa müracaat sahibine bildirir. Belgeler tamamlanıncaya
kadar talep değerlendirmeye alınmaz. Evrakın tam olması halinde heyet
tarafından arazi üzerinde gerekli incelemeler yapılarak, tesislerin Devlet
ormanlarında yapılmasında kamu yararı ve zaruret olup olmadığı hususunu da
içeren ön veya kesin izin raporu düzenlenir.
(2) Ön izin raporu düzenlenenlerden uygun görülenlere Bakanlıkça
yirmi dört aya kadar ön izin verilebilir.
(3) Kesin izin raporu düzenlenenlerden uygun görülenlere
Bakanlıkça kırk dokuz yıla kadar kesin izin verilebilir.
(4) Verilen izin ilgiliye tebliğ edilir. Bir ay içinde
taahhüt senedi, bedeller ve teminat alınır. Aksi halde verilen izin resen
iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye tebliğ edilir.
Alınacak
bedeller
MADDE 15 – (1)
İletişim panosu hariç verilen izinlerden;
a) Ağaçlandırma bedeli,
b) 16 ncı maddenin birinci
fıkrasının (b) bendinin ikinci alt bendinde belirtildiği şekilde arazi izin
bedeli,
c) Orman köylüleri kalkındırma geliri,
ç) Ağaçlandırma ve erozyon kontrolü geliri,
alınır.
(2) Ancak; bina izinlerinde, binanın oturma alanı
dışında kalan keşif özeti bulunmayan saha için 16 ncı
maddenin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde
belirtildiği şekilde arazi izin bedeli ayrıca alınır.
(3) İletişim panoları için verilen izinlerden ise; Genel
Müdürlükçe belirlenen metrekare bedeline bölge müdürlüğünce yöresel
şartlara uygun olarak belirlenecek bedelin ilavesiyle elde edilecek pano
metrekare birim fiyatı esas alınarak panonun ebatlarına göre yapılacak
hesaplamaya göre ilk yıl arazi izin bedeli alınır. Belirlenen arazi izin
bedeli toplam proje bedeli olarak kabul edilir. Orman köylüleri kalkındırma
geliri ile ağaçlandırma ve erozyon kontrolü geliri alınır. Ağaçlandırma
bedeli alınmaz.
(4) İl özel idareleri,
belediyeler, köy tüzel kişilikleri, belediyeler birliği, çevre koruma
birlikleri ve köylere hizmet götürme birliklerinin kâr gayesi bulunmaksızın
ve kamu yararına yönelik hizmetlerde kullanılmak üzere yapacakları
tesislerden, Türkiye Elektrik Dağıtım Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü ve
bağlı şirketlerince orman sayılan alanlarda yapılacak köy enerji nakil
hatlarından ve bunlara ait trafo binalarından, ağaçlandırma bedeli, orman
köylüleri kalkındırma geliri ile ağaçlandırma ve erozyon kontrolü geliri
alınmaz, arazi izin bedeli toplam proje bedelinin binde biri olarak alınır.
(5) Jeotermal kaynak ve doğal mineralli su arama
maksadıyla Maden Tetkik ve Arama Genel Müdürlüğüne verilecek izinlerden
orman köylüleri kalkındırma geliri ile ağaçlandırma ve erozyon kontrolü
geliri alınmaz.
(6) Orman Kanununun Ek 9 uncu maddesinin birinci fıkrası
gereğince Spor Genel Müdürlüğüne spor tesisi yapımı maksadı ile verilen
izinlerden bedel alınmaz.
(7) Orman Kanununun Ek 9 uncu maddesinin ikinci fıkrası
gereğince 9/5/1985 tarihli ve 3202 sayılı Köye Yönelik Hizmetler Hakkında
Kanun çerçevesinde köye ve bağlı yerleşim birimlerine yönelik yol, su, atıksu, gölet, mezarlık ve altyapı tesisi yapımı
maksadı ile İstanbul ve Kocaeli illerinde il sınırları dahilinde
büyükşehir belediyelerine ve bağlı kuruluşlarına, diğer illerde ise il özel
idareleri adına verilen izinlerden bedel alınmaz.
(8) 10/5/2005 tarihli ve 5346 sayılı Yenilenebilir
Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlı Kullanımına İlişkin
Kanuna göre verilecek izinlerde bu Kanunun 8 inci maddesinde belirtildiği
şekilde bedeller alınır.
(9) 25/6/2010 tarihli ve 6001
sayılı Karayolları Genel Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanunun 28 inci maddesi gereği Karayolları Genel Müdürlüğüne verilecek
izinlerden bedel alınmaz.
(10) Devlet idarelerine verilecek izinlerden bedel
alınmaz.
(11) Devlet idareleri ile kamu kurum ve kuruluşlarından
ön izin süresi içinde herhangi bir bedel alınmaz.
ALTINCI
BÖLÜM
Teminat ve
Bedeller
Bedellerin
tespiti
MADDE 16 – (1) Devlet
ormanlarında verilecek bedelli kesin izinlerde izin türüne göre alınacak
bedellerden;
a) Ağaçlandırma bedeli: Genel Müdürlükçe, orman bölge
müdürlükleri bazında tespit edilen giydirilmiş brüt vasıfsız işçi ücreti
ile ibreli ormanlar için 1615 saat/hektar, yapraklı ormanlar için 1748
saat/hektar katsayısı ile çarpımı sonucu belirlenen bedelin, izin alanı ile
çarpımı sonucu,
b) Arazi izin bedeli;
1) İzin süresince arazi iradından yoksun kalma ve izin
bitiminden sonra yetiştirilecek meşcerenin hasılat düşüklüğünden doğan zararın karşılığı olarak
Genel Müdürlükçe belirlenen birim bedel ile verilecek iznin bulunduğu arazinin
yol ve yerleşim merkezlerine yakınlığı, civar arazilerinin rayiç değerleri
ve talep alanındaki ormanın vasfı dikkate alınarak bölge müdürlüğünce
tespit edilecek birim kullanma bedelinin toplamının izin alanı ile çarpımı
sonucu,
2) Çevre ve Şehircilik Bakanlığının ve ilgili kurumların
ait olduğu yılı birim fiyatları veya proforma faturaları üzerinden
hesaplanan toplam proje bedelinin binde beşi (% 05) alınarak,
c) Orman köylüleri kalkındırma geliri; Toplam proje
bedelinin yüzde üçü (%3) alınarak,
ç) Ağaçlandırma ve erozyon kontrolü geliri; Toplam proje
bedelinin yüzde ikisi (%2) alınarak,
bulunur.
(2) Bedel hesaplarında Devlet ormanına isabet eden
bölümler esas alınır.
(3) Bu bedellerden arazi izin bedeli her yıl, diğer
bedeller izin başlangıcında bir defaya mahsus defaten alınır.
(4) Yılı birim fiyatları yayınlanıncaya kadar bir önceki
yıl birim fiyatlarına göre hesaplanan proje maliyet bedelleri bir önceki
yılın aynı ayına göre açıklanan yıllık ÜFE değişim oranında arttırılmak
suretiyle güncellenebilir.
(5) Ön izinlerde; izin alanının metre karesi ile o yılın
yapraklı ormanlar için belirlenen ağaçlandırma birim metrekare bedelinin
1/10’u ile çarpımı sonucu bulunacak bedel ön izin bedeli olarak bir defaya
mahsus alınır, süre uzatmalarında bedel alınmaz.
(6) Müteakip yıllara ait
arazi izin bedelleri, Türkiye İstatistik Kurumunca artışın yapılacağı ayda
yayımlanan bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde değişim oranına göre
açıklanan yıllık ÜFE değişim oranında arttırılmak suretiyle tespit
edilerek, bildirime gerek kalmaksızın izin başlangıç tarihinden itibaren en
geç 1 ay içinde her yıl defaten tahsil edilir. Ancak ÜFE’nin negatif çıkması halinde bir önceki yıl arazi
izin bedeli, o yılın arazi izin bedeli olarak tahsil edilir.
(7) Sonraki yıl bedellerinin peşin ödenmesinin talep
edilmesi halinde, ödenmesi talep edilen yıllara ait bedeller ödemenin
yapıldığı yıl bedeli üzerinden defaten tahsil edilebilir.
Bedellerin
yatırılması
MADDE 17 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerine göre tahsil edilecek; orman köylüleri kalkındırma
geliri, ağaçlandırma ve erozyon kontrolü geliri, arazi izin bedeli,
ağaçlandırma bedeli, %2 gayrisafi yıllık gelir payı, işletme hakkı gelir
payı ve kira gelir payı Genel Müdürlüğün özel bütçe hesabına yatırılır.
Gecikme
zammı
MADDE 18 – (1) Bu Yönetmelik
hükümlerine göre bedelli olarak verilen izinlerde, zamanında ödenmeyen
bedeller için, izinlerin iptaline ilişkin hükümler saklı kalmak kaydıyla
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci
maddesinde belirtilen oranda gecikme zammı alınır. Zamanında ödenmeyen
bedeller için yapılan ara ödemeler 22/4/1926
tarihli ve 818 sayılı Borçlar Kanununun 84 üncü maddesine göre öncelikle
alacak ferilerine mahsup edilir.
Teminat ve
teminat olarak alınacak değerler
MADDE 19 – (1)
Teminat; izin başlangıcında bir defa alınır. Süre uzatımlarında ve izin
devirlerinde güncellenir. Devlet idareleri ile kamu kurum ve
kuruluşlarından, orman sayılmayan alanlarda verilen izinlerden ve ön izinlerden
teminat alınmaz.
(2) Teminat olarak; Türk Parası, bankalar tarafından
verilecek limit dahili süresiz teminat mektupları,
Hazine Müsteşarlığınca ihraç edilen Devlet iç borçlanma senetleri ve bu
senetler yerine düzenlenen belgeler kabul edilir.
(3) Genel Müdürlükçe belirlenerek alınan teminat her ne
suretle olursa olsun haczedilemez, üzerine ihtiyati tedbir konulamaz.
(4) Teminat olarak alınan değerler, gerekli hallerde
birbiriyle değiştirilebilir.
(5) Teminat özel bütçe hesabına alınır.
Teminat ve
bedellerin iadesi
MADDE 20 – (1) Bu
Yönetmelik gereğince verilen izinler sebebiyle alınan teminat ve bedeller;
a) İznin, verilen sürenin dolması sebebiyle sona ermesi
halinde; alınan bedeller iade edilmez, teminat ise taahhüt senedi ile
ilgili yükümlülüklerini yerine getirmesi halinde iade edilir.
b) Yönetmelik ve taahhüt senedi hükümlerine uygun
davranılmadığının tespiti üzerine iznin iptali halinde, alınmış olan
bedeller iade edilmez. Teminat idarece irat kaydedilir. Teminat borca
mahsup edilemez.
c) İzin sahibinin bir yıl içinde vazgeçmesi nedeniyle
iznin iptali halinde; izin verilen sahada kısmen ya da tamamen çalışma
yapılmadığı, izin öncesi doğal yapının bozulmadığının heyetçe düzenlenecek
bir raporla tespiti ve bölge müdürlüğünce uygun görülmesi halinde, arazi
izin bedeli dışındaki bedeller faizsiz olarak iade edilir. Ancak alınan
teminat irat kaydedilir.
ç) Mahkeme kararı veya diğer kurumların işlemlerinden
kaynaklanan nedenlerle iznin iptal edilmesi halinde; izin verilen sahada
çalışma yapılmadığı, doğal yapının bozulmadığının heyetçe düzenlenecek bir
raporla tespiti halinde, tüm bedeller ve teminat faizsiz olarak iade
edilir. İzin verilen sahada çalışma yapılıp, izin
sahasının kısmen veya tamamen doğal yapısının bozulduğunun tespiti halinde
doğal yapısı bozulan alan izin sahibi tarafından ağaçlandırmaya uygun hale
getirilir, aksi takdirde orman idaresince yerine getirilerek bu işle ilgili
giderler alınan arazi izin bedelinden ve teminattan mahsup edilerek geriye
kalan miktar faizsiz olarak iade edilir. Ağaçlandırma bedeli iade edilmez.
Bedellerin idarece yapılan giderleri karşılamaması halinde aradaki fark
izin sahibinden tahsil edilir.
d) İzin sahibinin izinden vazgeçtiğini ve faaliyetini
durdurduğunu orman idaresine yazılı olarak bildirdiği durumlarda sahanın
geri teslim alındığı tarihten itibaren bedel tahakkuk ettirilmez.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
Hükümler
Müracaat
şekli
MADDE 21 – (1) İzin
talep yazılarına müracaatta istenilen belgelerle birlikte;
a) Belediyeler encümen veya meclis kararını,
b) Çevre koruma birlikleri ile köylere hizmet götürme
birlikleri ve kooperatifler yönetim kurulu kararını,
c) Köy muhtarlıkları kaymakam veya vali tarafından
onaylanmış köy ihtiyar heyeti kararını,
ç) Özel hukuk tüzel kişileri ise vekaleten
müracaatlarda vekaletname, temsilen müracaatlarda yetki belgesini ve faal
olduğuna ilişkin ilgili kurumlardan alınacak belgeyi ve imza sirkülerini,
d) Gerçek kişiler ise vekaleten
müracaatlarda vekaletname ve imza sirkülerini,
eklerler.
(2) Devlet idareleri ile kamu kurum ve kuruluşları bağlı
oldukları bakanlıklarının veya genel müdürlüklerinin resmi yazısı ile
müracaat eder veya yetki devri kapsamında taşra birimlerinin müracaatı
sağlanır.
İzin rapor
eklerinin hazırlanması, vize ettirilmesi ve taahhüt senetlerinin
onaylanması
MADDE
22 –
(1) Devlet idareleri ile kamu kurum ve kuruluşlarınca yapılacaklar hariç
olmak üzere, izin sahalarının 1/25000 ölçekli memleket haritası ile orman
kadastro ve meşcere haritasında gösterilmesi,
izin sahalarına ait ağaç röleve planlarının
hazırlanması ormancılık bürosu tarafından, şerit, hızar ve orman ürünlerini
birinci el olarak işleyen fabrika tesislerinin yerleşim planı ve fizibilite
raporları, orman ürünleri bürosu tarafından düzenlenerek imzalanır ve orman
mühendisleri odasına vize ettirilir.
(2) Devlet idareleri veya kamu kurum ve kuruluşlarınca
onaylı keşif özetleri hariç, keşif özetleri bölge müdürlüğü makine ikmal
şube müdürlüğünce onaylanır.
(3) Orman kadastro ve meşcere
haritaları ile koordinat özet çizelgeleri ve vaziyet planlarının uygunluğu
heyet tarafından kontrol edilerek onaylanır.
(4) Katı atık bertaraf ve düzenli depolama tesisine ait
vaziyet planı talep sahibince Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğüne
onaylattırılarak uygun görüşü alınır.
(5) Sokak hayvanları bakımevi izinlerinde Doğa Koruma ve
Milli Parklar Genel Müdürlüğünün uygun görüşü alınır.
(6) Bedelsiz izinlerde metraj ve keşif özeti, orman
kadastrosu yapılmamış yerlerde ise orman kadastro haritası istenmez.
(7) Taahhüt senetleri noter tarafından onaylanır. Ancak;
genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile kamu kurum ve kuruluşlarından
alınacak taahhüt senedinde noter onayı aranmaz. Kurum yetkilisi tarafından
onaylanır.
(8) Orman ürünleri işleyecek her çeşit fabrika izinleri
ile Devlet ormanı sınırlarına dört kilometreye kadar olan yerlerde hızar,
şerit kurulması ve kömür, terebentin, katran, sakız gibi işletilmesinde
ağaç kullanılacak ocakların açılması izinleri ve balık üretmek üzere tesis
kurulması için verilen izinlerden alınacak taahhüt senetlerinde noter onayı
aranmaz.
(9) Gerçek ve özel hukuk tüzel kişilerince bölge
müdürlüğüne verilen noter onaylı veya asıl belgelerin, ihtiyaç kadar
çoğaltılan suretlerinin aslına uygunluğu ormancılık bürosu tarafından
kontrol edilerek onaylanır. Evrakın aslına uygunluğu bölge müdürlüğünce
kontrol edilir.
Ön izin
MADDE 23 – (1) Ön
izin süresi içinde saha teslimi yapılmaz ve hiçbir inşaat faaliyetine
müsaade edilmez.
(2) Ön izin devredilemez.
(3) Harp, deprem, sel, yangın, toprak kayması gibi
mücbir sebepler ile kendi kusuru dışındaki sebepler nedeniyle istenen
belgelerin tamamlanamadığının bildirilmesi halinde veya uygun görülecek
hallerde, ön izin sahibine ek süre verilebilir. Ön izin süresi uzatmalar dahil toplam 36 ayı geçemez. Ancak nükleer tesisler için
60 aya kadar ön izin süresi uzatılabilir.
(4) Ön izin; izin süresi son günü mesai bitimine kadar
gerekli belgelerle birlikte, orman idaresine iznin uzatılması talebinde
bulunulmaması halinde, bildirime gerek kalmaksızın kendiliğinden sona erer.
(5) İzin sahibinin vazgeçmesi, istenen belgelerin süresi
içinde tamamlanarak orman idaresine verilmemesi halinde resen iptal
edilerek sona erer. İptal işlemi ilgiliye tebliğ edilir.
(6) Ön izin süresi içinde mevzuatta kesin izin
verilmesini engelleyen değişiklik olması halinde ön izin iptal edilir.
Kesin izin ve
devir
MADDE 24 – (1)
Verilen izinler maksadı dışında kullanılamaz.
(2) Kesin izin; taahhüt senedi hükümlerine ve sürelerine
bağlı kalmak kaydıyla talep edilmesi halinde Bakanlıkça devir edilebilir.
Devir alanın, devir eden adına olan ruhsat, lisans, tahsis belgesinin
devrini alması, taahhüt senedi ve teminat vermesi zorunludur. Aksi halde
devir edenin orman idaresine karşı sorumlulukları aynen devam eder.
(3) Sağlık, eğitim ve spor tesisi için verilen izinler
Devlet idarelerine devredilebilir. Ancak spor tesisleri, kamu kurum ve
kuruluşlarından sadece Spor Genel Müdürlüğüne devredilebilir.
(4) Kesin izin süresi izin sahibinin talebi halinde
uzatılabilir. Kesin izin süresi, uzatmalar dahil
toplam 49 yılı geçemez. Ancak izin amaç ve şartlarına uygun olarak faaliyet
gösteren hak sahiplerinin izin süreleri; yer, bina ve tesislerin rayiç
değeri üzerinden belirlenecek yıllık bedelle doksandokuz
yıla kadar uzatılabilir. Tesislerin orman idaresine devir işlemleri bu süre
sonunda yapılır.
(5) İzin süresinin dolması, izin sahibinin vazgeçmesi,
bu Yönetmelik ve taahhüt senedi hükümlerine aykırı davranılması halinde ise
kesin izin iptal edilerek sona erer. İptal işlemi ilgiliye tebliğ edilir.
(6) İznin herhangi bir şekilde sona ermesi halinde;
sahalar orman idaresince teslim alınır.
Mülkiyet
uyuşmazlığı
MADDE 25 – (1)
Mülkiyeti konusunda uyuşmazlık bulunması nedeniyle mahkemeye intikal etmiş
yerlerde dava sonucuna kadar izin verilmez.
(2) Ancak ilgili birimlerce izne konu projenin
yapılmasına ilişkin kamulaştırma maksadıyla kamu yararı kararı alınması
halinde; mahkeme kararına göre ihtilaflı yerin orman sınırları dışında
kalması durumunda, talep sahibinden, kamulaştırmadan doğacak bedellerin
ödeneceğine ve her türlü sorumluluğun yerine getirileceğine dair taahhüt
senedi alınarak izin verilir.
(3) Mahkeme neticesinde ihtilaflı yerin orman sınırları
dışında kalması halinde verilen izin iptal edilir. Ancak alınan bedeller
iade edilmez, teminat faizsiz olarak iade edilir.
İzni iptal
edilen sahaların yeniden izne konu edilmesi ve tesislerin değerlendirilmesi
MADDE 26 – (1)
Önceden izin verilmiş olup da herhangi bir sebeple izni iptal edilen ancak
üzerinde tesis bulunmayan sahalar bu Yönetmelik hükümlerine göre yeniden
izne konu edilebilir.
(2) 6831 sayılı Orman Kanununun 17 nci
maddesinin üçüncü fıkrasına göre izin verilen tesisler ise iznin sona
ermesi halinde eksiksiz ve bedelsiz olarak Genel Müdürlüğün tasarrufuna
geçer. Bu tesisler sabit kıymetlere alınarak orman idaresince
değerlendirilir. Orman idaresinin teslim almak istemediği tesisler ise izin
sahibince yerinden kaldırılarak orman sınırları dışına çıkartılır.
Hizmet
giderleri
MADDE 27 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerine göre orman idaresinin yapacağı her türlü giderler,
müracaat sahiplerince karşılanır. Bunlar;
a) Arazi incelemelerine katılacak teknik elemanların ve
diğer personelin 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı
Harcırah Kanunu hükümlerine göre her türlü yol giderleri ve gündelikleri,
b) Zaruri olarak kullanılan resmi hizmet vasıtalarının
işletme giderleridir.
(2) Bu Yönetmelik hükümlerine göre arazi incelemelerinde
görevlendirilen elemanlara yapılacak ödemeler, müracaat sahiplerince avans
olarak orman idaresine yatırılır.
(3) Her başvuru için ayrı dosya açılır ve giderler ayrı ayrı hesaplanarak ilgilisinden tahsil edilir.
(4) Orman idaresince her türlü giderlerin ödenmesi ve
mahsup işlemleri sarf evrakına müsteniden, usulüne göre yapılır. Yatırılan
avanstan geriye kalan miktar müracaat sahibine iade edilir.
(5) Müracaat sahibince avans olarak yatırılacak miktar
orman idaresine yatırılmadığı takdirde arazi incelemesine çıkılmaz.
(6) Devlet idareleri ile kamu kurum ve kuruluşlarından
hizmet giderleri alınmaz.
Yapılacak
ilave tesisler
MADDE 28 – (1) Orman
sayılan yerlerde, izin verilen proje dışında izinsiz tesis yapılamaz.
İzinli saha içinde yapılacak ilave tesisler için bu Yönetmelik hükümlerine
göre izin alınması mecburidir.
İzin
sahalarının kontrolü ve sorumluluk
MADDE 29 – (1) İzin
sahaları takvim yılı içinde en az bir defa heyetçe kontrolü yapılarak
tutanak tanzim edilir.
(2) İzin alanlarında her türlü hak ve yükümlülük izin
sahibine aittir. Ancak, bu Yönetmelik gereği izin verilen alanlarda izin
sahibi ile üçüncü kişi veya kuruluşlar arasındaki sözleşmeye dayanılarak
yapılan faaliyetlerden izin sahibi üçüncü kişi ile birlikte sorumludur.
İzin
başlangıcı
MADDE 30 – (1) İzin
başlangıç tarihi, izin olurunda izin başlangıç tarihi belirtilmemiş ise
izin olurunun verildiği tarihtir.
Aynı alana
isabet eden izinler
MADDE 31 – (1) İzin verilen
sahanın bir bölümünün zorunluluk halinde bir başka tesis yapılması amacıyla
verilecek izin sahası ile aynı sahaya isabet etmesi halinde, daha önce
verilen izin sahibinin muvafakatı alınır. Muvafakat
verilmemesi halinde mevcut izin faaliyetinin engellenmemesi için talep
sahibince gerekli tedbirler alınarak İdarece resen izin verilebilir.
Kamu yararı
ve zaruret halinin tespiti
MADDE 32 – (1) Bu
Yönetmelikte belirtilen tesislerin ormanlık sahada yapılmasında kamu yararı
ve zaruret olduğuna dair tespit; talep edilen faaliyetin orman ekosistemi
dışında gerçekleştirilmesi imkanı bulunup
bulunmadığı hususu irdelenerek, bölge müdürlüğünce teşkil edilecek izin
raporunu yapan heyet marifetiyle yapılır.
Beş yıllık
bedel tespit tutanaklarının tanzimi
MADDE 33 – (1)
Taahhüt senetlerinde hüküm bulunan izinlerde; beş yıllık bedel tespit
tutanaklarının tanziminde deflatör, kira artış
oranı, ÜFE değişim oranı veya diğer ekonomik kriterler dikkate alınır. Beş
yıllık bedel tespit tutanağı ile tespit edilen bedel, taahhüt senedi
hükümlerine göre bulunacak bedelden daha az olamaz.
(2) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden sonra verilecek
izinlerde beş yıllık bedel tespit tutanağı düzenlenmez.
İrtifak
hakkı tesisi
MADDE 34 – (1) Kesin
iznin irtifak hakkına dönüştürülmesinin talep edilmesi halinde, Bakanlığın
uygun görüşü ile birlikte, bu talep Maliye Bakanlığına gönderilir. Maliye
Bakanlığınca da uygun görülmesi halinde, adına kesin izin verilen yatırımcı
lehine 6831 sayılı Orman Kanununun 115 inci maddesine ve 22/11/2001
tarihli ve 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu hükümlerine göre kat irtifakı
kurulmaması kaydıyla irtifak hakkı tesis edilir.
(2) Maliye Bakanlığı irtifak hakkının tapuya tescili
sırasında kesin izin sözleşmesinde gerekli gördüğü değişiklikleri
yapabilir.
(3) Kesin iznin irtifak hakkına dönüştürülmesi halinde
resmi senet hükümleri uygulanır.
Kısıtlamalar
MADDE 35 – (1) Orman
sayılan alanda lojman ve sosyal tesislere izin verilmez.
(2) Orman sayılan alanda yapılması zorunlu olan yollar
çevreye zarar vermeyecek şekilde ekskavatörle yapılır, yol yapımından çıkan
malzeme ormana zarar vermeyecek şekilde izinli alanlara taşınır.
(3) Sokak hayvanları bakımevi maksadıyla yalnızca
belediyeler ve devlet idareleri adına izne konu edilebilir.
(4) Mezarlık tesis izinleri sadece belediyelere, il özel
idarelerine ve köy tüzel kişiliklerine verilebilir.
(5) Orman Kanununun 17 nci
maddesine göre verilen enerji, ulaşım, su isale hattı gibi izinlerde,
izinli tesislerin inşaatı esnasında orman sayılan alandan çıkan orman
toprağını da içeren kazı fazlası malzemelerin depolanacağı izin alanlarına,
orman sayılan alanlardan izinli sahaların dışından getirilecek herhangi bir
malzeme dökülemez. Bu sahalar izin sahibince ağaçlandırılacak hale
getirilerek geri teslim edilir.
(6) İstanbul ve Kocaeli illerinde köy ve bağlı yerleşim
birimleri 5216 sayılı Kanunun Geçici 2 nci
maddesine göre tüzel kişiliği devam eden orman köyleridir.
(7) Savunma ve güvenlik amaçlı verilen bina tesislerine
ait avan proje istenmez.
(8) Bu Yönetmeliğe göre izin verilen saha sınırları
içinde ve izin veriliş maksadına uygun mevzii imar planı yaptırılabilir.
(9) Bu Yönetmeliğe göre yalnızca okul, hastane, sağlık
ocağı gibi bina izinlerinde, hidroelektrik santral tesislerinde santral
binası, termik, doğal gaz çevrim, nükleer güç, rüzgar
gibi enerji santralleri, katı atık bertaraf ve düzenli depolama tesisi,
atık su arıtma, sokak hayvanları bakımevi, su arıtma, su dolum tesisi,
liman geri hizmet alanı, havaalanı ve spor tesisi izinlerinde 1/1000
ölçekli mevzii imar planı veya ilgili idareden alınacak imar planı
gerektiren yapı ve tesislerden olmadığına dair yazı istenir.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
İzinlere
Konu Tesislerin Tamamının veya Bir Bölümünün Kiralanması, İşletme
Hakkının
Devredilmesi, Yap-İşlet-Devret Modeli ile Yaptırılması
Taleplerin
değerlendirilmesi
MADDE
36 – (1)
Orman Kanununun 17 nci maddesinin üçüncü
fıkrasına göre; sağlık, eğitim ve spor tesisi yapımı maksadıyla verilen
izinlere konu asli tesislerin dışındaki kafeterya, kantin, otopark gibi yan
ünitelerin kiralanmasının, aynı fıkra kapsamında diğer izinlere konu
tesislerin tamamının veya bir bölümünün kiralanmasının veya özelleştirme
uygulamaları kapsamında işletme hakkının devredilmesinin, yap-işlet-devret
modeli ile yaptırılmasının izin sahibi tarafından talep edilmesi halinde
heyetçe konu incelenir. İnceleme raporu düzenlenir. Uygun
görülenlere Bakanlıkça izin verilir.
(2) Sağlık, eğitim ve spor tesisi yapımı maksadıyla
verilen izinlere konu asli tesislerin kiralanmasına, işletme hakkının
devredilmesine, yap-işlet-devret modeli ile yaptırılmasına izin verilemez.
İzinlere
konu tesislerin kiraya verilmesi
MADDE 37 – (1) Turizm
izinleri dışındaki, 36 ncı maddede belirtilen
izinlere konu tesislerin tamamının veya bir bölümünün üçüncü kişilere
kiralanmasına izin verilmesi halinde, izin sahibi;
a) Kiracı ile arasındaki sözleşmenin noter onaylı bir
suretini,
b) İzin başlangıcında alınan
taahhüt senedinde, kira sözleşmesinde belirtilen tarihten itibaren kira
bedelinin yüzde ellisinin en geç bir ay içinde Genel Müdürlük özel bütçe
hesabına yatırılacağına, kira sözleşmesinin sona ermesi halinde en geç bir
ay içinde orman idaresine bildirileceğine, aksi halde doğacak her türlü
hukuki ve mali yükümlülüklerden sorumlu olacağına ilişkin hüküm bulunmaması
halinde, bu hususları içeren ek taahhüt senedi orman idaresine verilir.
(2) Aksi halde verilen kiralama izni resen iptal edilir.
Bedelsiz
izinlerin özelleştirme uygulamaları kapsamında işletme hakkının devri
MADDE
38 –
(1) Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile diğer kamu kurum ve
kuruluşlarına verilen bedelsiz izinlerin, özelleştirme uygulamaları
kapsamında işletme hakkının devri hâlinde işletme hakkı devir bedeli üzerinden
orman sayılan alanların devredilen toplam kullanım alanları içindeki yüzde
oranı dikkate alınarak hesaplanacak tutarın binde beşi bir defaya mahsus
olmak üzere işletici tarafından devir alma tarihinden itibaren üç ay içinde
defaten Genel Müdürlük özel bütçe hesabına yatırılır.
(2) Bu izinlerden ayrıca bir bedel alınmaz.
(3) İzinler, ilgili genel bütçe kapsamındaki kamu
idareleri ile diğer kamu kurum ve kuruluşları adına devam eder. Ancak
taahhüt senetlerinde yer alan haklar işletme süresi içinde aynı şekilde
işleticiler tarafından kullanılır ve yükümlülükler işletme süresi içinde işleticiler
tarafından yerine getirilir.
(4) İzin başlangıcında alınan taahhüt senedinde, taahhüt
senetlerinde yer alan hakların işletme süresi içinde aynı şekilde
işleticiler tarafından kullanılacağı ve yükümlülüklerin yine işletme süresi
içinde işleticiler tarafından yerine getirileceğine ilişkin hüküm
bulunmaması halinde işletmeciden ek taahhüt senedi alınır.
(5) Ancak izinlerin birden fazla olması halinde alınacak
ek taahhüt senedi her bir izin için ayrı ayrı
alınabileceği gibi tüm izinler için tek bir taahhüt senedi de alınabilir.
Bedelli
izinlerin özelleştirme uygulamaları kapsamında işletme hakkının devri
MADDE 39 – (1) Kamu
kurum ve kuruluşlarına verilen bedelli izinlerin özelleştirme uygulamaları
kapsamında işletme hakkının devri halinde, taahhüt senedinde yer alan
bedeller dışında işletme hakkı bedeli üzerinden herhangi bir bedel alınmaz.
(2) Kamu kurum ve kuruluşları adına verilmiş izinlerin,
grup olarak işletme hakkının devri halinde, bu grup içinde yer alan varsa
bedelsiz izinler bedelliye dönüştürülür ve buna uygun yeni taahhüt senedi
alınır. Bu izinlerden de taahhüt senedinde yer alan bedeller dışında
işletme hakkı bedeli üzerinden herhangi bir bedel alınmaz.
(3) İzinler, ilgili genel bütçe kapsamındaki kamu
idareleri ile diğer kamu kurum ve kuruluşları adına devam eder. Ancak
taahhüt senetlerinde yer alan haklar işletme süresi içinde aynı şekilde
işleticiler tarafından kullanılır ve yükümlülükler yine işletme süresi
içinde işleticiler tarafından yerine getirilir. Taahhüt senedinden doğan
bedeller işletmeci tarafından yatırılır.
(4) İzin başlangıcında alınan taahhüt senedinde, taahhüt
senetlerinde yer alan hakların işletme süresi içinde aynı şekilde
işleticiler tarafından kullanılacağı ve yükümlülüklerin yine işletme süresi
içinde işleticiler tarafından yerine getirileceğine ilişkin hüküm
bulunmaması halinde işletmeciden, ek taahhüt senedi alınır.
(5) Ancak izinlerin birden fazla olması halinde alınacak
ek taahhüt senedi her bir izin için ayrı ayrı
alınabileceği gibi tüm izinler için tek bir taahhüt senedi de alınabilir.
Bedelsiz
izinlerin yap-işlet-devret modeli ile yaptırılması
MADDE 40 – (1) Genel
bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarına
verilen izinlere konu tesislerin yap-işlet-devret modeli ile yaptırılması
hâlinde işletme hakkı bedeli üzerinden herhangi bir bedel alınmaz.
(2) İzinler, ilgili genel bütçe kapsamındaki kamu
idareleri ile diğer kamu kurum ve kuruluşları adına devam eder. Ancak
taahhüt senetlerinde yer alan haklar işletme süresi içinde aynı şekilde
işleticiler tarafından kullanılır ve yükümlülükler yine işletme süresi
içinde işleticiler tarafından yerine getirilir.
(3) İzin başlangıcında alınan taahhüt senedinde, taahhüt
senetlerinde yer alan hakların işletme süresi içinde aynı şekilde
işleticiler tarafından kullanılacağı ve yükümlülüklerin yine işletme süresi
içinde işleticiler tarafından yerine getirileceğine ilişkin hüküm
bulunmaması halinde, işletmeciden ek taahhüt senedi alınır.
(4) İzinlerin birden fazla olması halinde alınacak ek
taahhüt senedi her bir izin için ayrı ayrı
alınabileceği gibi tüm izinler için tek bir taahhüt senedi de alınabilir.
Bedelli
izinlerin yap-işlet-devret modeli ile yaptırılması
MADDE 41 – (1) Kamu
kurum ve kuruluşlarına verilen bedelli izinlere konu tesislerin
yap-işlet-devret modeli esas alınarak yaptırılması ve işlettirilmesi
halinde taahhüt senedinde yer alan bedeller dışında herhangi bir bedel alınmaz.
(2) İzinler, ilgili kamu kurum ve kuruluşları adına
devam eder. Ancak taahhüt senetlerinde yer alan haklar işletme süresi
içinde aynı şekilde işleticiler tarafından kullanılır ve yükümlülükler yine
işletme süresi içinde işleticiler tarafından yerine getirilir. Taahhüt
senedinden doğan bedeller işletmeci tarafından yatırılır.
(3) İzin başlangıcında alınan taahhüt senedinde, taahhüt
senetlerinde yer alan hakların işletme süresi içinde aynı şekilde
işleticiler tarafından kullanılacağı ve yükümlülüklerin yine işletme süresi
içinde işleticiler tarafından yerine getirileceğine ilişkin hüküm
bulunmaması halinde işletmeciden, ek taahhüt senedi alınır.
(4) Ancak izinlerin birden fazla olması halinde alınacak
ek taahhüt senedi her bir izin için ayrı ayrı
alınabileceği gibi tüm izinler için tek bir taahhüt senedi de alınabilir.
Kiralama,
işletme hakkı devri, yap-işlet-devret modeli ile yaptırılan mevcut izinler
MADDE 42 – (1) Orman
Kanununun Ek 11 inci maddesinin yürürlük tarihi olan 13/7/2010
tarihinden önce genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile diğer kamu
kurum ve kuruluşlarına verilen bedelsiz izinlerin işletme hakkının
devredilmiş veya izinlere konu tesislerin yap-işlet-devret modeli ile
yaptırılmış olması hâlinde herhangi bir bedel alınmaz.
(2) Kamu kurum ve kuruluşlarına verilen bedelli
izinlerde ise taahhüt senedinde yer alan bedeller dışında herhangi bir
bedel alınmaz. Taahhüt senedinden doğan bedeller işletmeci tarafından
ödenir.
(3) İzinler, ilgili kamu idareleri veya kamu kurum ve
kuruluşları adına devam eder. Ancak taahhüt senetlerinde yer alan haklar
işletme süresi içinde aynı şekilde işleticiler tarafından kullanılır ve
yükümlülükler yine işletme süresi içinde işleticiler tarafından yerine
getirileceğine ilişkin ek taahhüt senedi alınır.
DOKUZUNCU
BÖLÜM
Geçici
Hükümler
Mevcut
izinlerin devamı
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce verilen
izinlerin süre uzatımında ve devirlerinde, ayrıca devam eden izinlerde izin
sahibinin talebi halinde bu Yönetmelik hükümleri uygulanır ve buna uygun
taahhüt senedi alınır. Geçmişte bedelli verilen izinler bu Yönetmeliğe göre
değerlendirilerek, bedelsiz olması halinde bedelsiz taahhüt senedi alınır.
(2) Bedelli izinlerde, izin sahibinin talebi üzerine
yeni taahhüt senedi düzenlenmesi halinde; taahhüt senedinin düzenlendiği
yıla ait arazi izin bedeli, en son tutanak bedeli esas alınarak ÜFE değişim
oranında güncellenerek belirlenir. Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden
önce verilen izinlerde 15 inci maddenin dördüncü fıkrası hükmü uygulanmaz.
(3) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce verilmiş
izinlerde arazi izin bedellerinin arttırılması için uygulanan “Deflatör” artış oranı yerine, bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girmesi ile bu Yönetmelikte belirtilen “ÜFE” değişim oranı uygulanır,
bildirime gerek kalmaksızın izin başlangıç tarihinden itibaren en geç bir
ay içinde her yıl defaten tahsil edilir.
(4) Orman Kanununun 17 nci
maddesi hükümlerine göre 8/11/2003 tarihinden önce
kesin izin verilen turizm ve diğer izinlerin izin hakları devam eder.
İzinli saha içinde kalmak kaydıyla mevcut tesislere ilave, tadilat,
kapasite, tür ve sınıf değişikliği izni Bakanlık onayı ile verilebilir.
Ancak kanuni düzenlemelere göre izin verilemeyecek ön izinler, kesin izne
dönüştürülemez.
Kesin izin
verilen mevcut turizm izinlerine ilişkin iş ve işlemler
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) 8/11/2003 tarihinden önce
Bakanlıkça turizm kesin izni verilmiş tesislerin işlemleri; Bakan
tarafından görevlendirilecek bir başkan ve üç üyeden teşekkül eden
değerlendirme komisyonunca değerlendirilir. Komisyonun sekretarya görevini
Kadastro ve Mülkiyet Dairesi Başkanlığı yürütür. Kararlar oy çokluğu ile
alınır. Komisyonun görevi; Bakanlıkça verilen turizm izinlerine veya
tahsislerine ilişkin değerlendirmeyi yapmak, kararını ve varsa farklı
görüşlerini Bakanlığa arz etmektir. Komisyon kararları Bakanlık oluruna
sunulur. Onaylanması halinde yürürlüğe girer.
(2) İzinle ilgili olarak mahkemelerde dava açılması veya
müteşebbisin iradesi dışında yatırımın gerçekleştirilmesini imkansız kılacak ve Bakanlık tarafından da uygun
görülecek bir idari işlemle karşılaşılması durumunda müteşebbisin;
a) İzin ve irtifak hakkı süresinin dondurulmasını talep
etmesi,
b) İznin başlangıç tarihi ile iznin dondurulduğu tarih
arasında varsa ödenmeyen arazi izin bedeli veya irtifak hakkı tesis edilmiş
ise irtifak hakkı bedelini, 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesinde
belirtilen oranda hesaplanacak gecikme zammı ile birlikte ödemesi,
c) İznin yeniden başlayacağı
tarih itibariyle, Kültür ve Turizm Bakanlığınca tespit edilen; yataklı
tesisler için yatak başı, yataksız tesisler için metrekare birim fiyatları
ile çarpımı sonucu bulunacak toplam proje bedelinin binde beşi (%05)
oranında belirlenecek yeni bedelin, o yıla ait arazi izin veya irtifak
hakkı bedeli sayılmak üzere, bu bedelin ödeneceğine ilişkin taahhüt senedi
vermesi,
halinde izin veya
irtifak hakkı süresi talep tarihi esas alınarak dondurulabilir.
(3) Dondurulan süre için müteşebbisten arazi izin bedeli
veya irtifak hakkı bedeli alınmaz. Dondurulan süre izin süresinden
sayılmaz. İzin veya irtifak hakkı süresinin dondurulmasına neden olan
sebeplerin ortadan kalkması durumunda izin veya irtifak hakkı süresi
kaldığı yerden işlemeye devam eder. Ancak, izin veya
irtifak hakkı süresinin dondurulduğu sebepler ortadan kalktığı halde,
müteşebbis tarafından orman idaresinin bu durumdan haberdar edilmemesi
halinde, geçen süre normal izin veya irtifak hakkı süresinden sayılır ve
geçen süre için arazi izin veya irtifak hakkı bedeli 6183 sayılı Kanunun 51
inci maddesinde belirtilen oranda gecikme zammı ile birlikte alınır.
(4) Turizm yatırım/işletme belgesinin iptali halinde,
taahhüt senetlerinde aksi hüküm bulunmuş olsa dahi en geç 1 yıl içinde
alınacak yeni belge İdareye verilir. Bu süre uygun görülmesi halinde
Bakanlık onayı ile uzatılabilir. Aksi halde izin iptal edilir.
(5) İzinli saha içinde
kalmak kaydıyla verilecek; ilave, tadilat, kapasite, tür ve sınıf
değişikliği izinlerinde Kültür ve Turizm Bakanlığınca turizm yatırımı
türleri için her yıl belirlenen birim maliyetlere göre hesaplanacak ilave
proje bedelinin; binde beşi oranında arazi izin bedeli, yüzde üçü oranında
orman köylüleri kalkındırma geliri, yüzde ikisi oranında ağaçlandırma ve
erozyon kontrolü geliri, bedelleri ile ek taahhüt senedi ve ek teminat
alınır. Kapasite, tür ve sınıfın düşmesi halinde bedellerde
herhangi bir indirime gidilmez.
(6) Herhangi bir şekilde
irtifak hakkı kurulmamış kesin izinler; tesis işletmeye açılıncaya kadar;
izin verilen müteşebbisin, şirket sermayesinin yüzde elli biri (% 51)
kendisinde kalması ve izni devir alan tarafından bu Yönetmelik hükümlerine
göre güncellenecek arazi izin bedeli, teminat ve yeni taahhüt senedi
vermesi, tesisler işletmeye açıldıktan sonra ise devir alan müteşebbislerce
bu Yönetmelik hükümlerine göre güncellenecek arazi izin bedeli, teminat ve
yeni taahhüt senedi verilmesi kaydıyla, Bakanlıkça devredilebilir.
(7) Herhangi bir şekilde irtifak hakkı kurulmuş kesin
izinler ise tesisin işletmeye açılıp açılmadığına bakılmaksızın, Maliye
Bakanlığının uygun görüşünün alınması, bu Yönetmelik hükümlerine göre
güncellenecek arazi izin bedeli, teminat ve yeni taahhüt senedi alınması
kaydıyla, Bakanlıkça devredilebilir.
(8) Şirket hisse devri veya
unvan değişikliği talep edilmesi halinde; tesis işletmeye açılmış olsun
veya olmasın, taahhüt senedi veya resmi senetlerdeki izin ve irtifak hakkı
sürelerine bağlı kalmak ve daha önce alınan taahhüt senedi hükümlerinin
kabul edildiğine, tüm borç ve taahhütlerinden sorumlu olduğuna dair ek
taahhüt alınması kaydıyla Bakanlıkça izin verilebilir.
(9) Her türlü devir halinde; devredenin devir tarihine
kadar, devralanın ise devir tarihinden başlamak üzere izin süresi sonuna
kadar bu Yönetmelik ve taahhüt senedi hükümlerinden doğan hukuki ve mali
sorumlulukları devam eder.
(10) Tesisler, müteşebbis tarafından, Bakanlıktan izin
alınması kaydıyla üçüncü kişilere işlettirilebilir. Alt ünitelerin üçüncü
kişilere işlettirilmesi halinde Bakanlığa bilgi verilir, ancak Bakanlık
onayı aranmaz. Kira yoluyla üçüncü şahıslara işlettirilmesi halinde,
müteşebbisin kesin izin taahhüt senedi ve irtifak hakkı taahhüt senedindeki
sorumluluklar aynen devam eder.
(11) Ayrıca yapılan yatırımın işletmeye geçtiği tarihten
başlamak üzere, yüzde iki (%2) gayrisafi yıllık gelir payı aşağıda izah
edildiği şekilde tahsil edilir. Ancak tesisin işletmeye açıldığı yıl ile
takip eden birinci takvim yılı için muafiyet tanınır.
a) Yüzde iki (%2) gayrisafi yıllık gelir payı; izin
verilen arazi üzerinde kurulan işletmelere ait; yılın ilk günü ile son günü
arasındaki tahsil edilmiş olsun veya olmasın tahakkuk eden her türlü satış
hasılatı, hizmet satış bedelleri, izne esas konu dahilindeki
her türlü kira gelirleri, faiz gelirleri ile izin verilen alan içerisinde
herhangi bir isim altında elde edilen gelirlerin tek düzen muhasebe
sistemdeki gelir tablosuna esas net satışlar ve gelir tablosu içeriğinde
bulunan diğer olağan gelir ve karlar ile diğer olağandışı gelir ve karların
toplamının yüzde ikisi (%2) dir. Takip eden yılın
eylül ayı sonuna kadar izin sahibinden tahsil edilir. Bu tesise ait cari
yıl öncesi vergi gelir tablosu ile yüzde iki (%2) gayrisafi yıllık gelir
payına ait hesaplama cetvelinin 1/6/1989 tarihli
ve 3568 sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve
Yeminli Mali Müşavirlik Kanununa göre yetkili kılınan yeminli mali müşavire
tasdik ettirilmesi zorunludur.
b) İzinli saha üzerinde kurulan tesislerin
işletmeciliğinin üçüncü kişi veya kuruluşlara kiraya verilmesi halinde,
kiracıların yapacakları kiraya verme işlemleri de dahil
olmak üzere, kiraya verenlerden kira bedeli üzerinden, son kiracı olan
işleticiden ise işletme hasılatı üzerinden yüzde iki (%2) gayrisafi yıllık
gelir payı tahsil edilir. Kiracı veya kiracılar işletme hasılatı
üzerinden yüzde iki (%2) gayrisafi yıllık gelir payını ilgili orman işletme
müdürlüğü saymanlığına yatırmayı taahhüt eder. Taahhüt, kira kontratının
tanzim edildiği tarihten itibaren bir ay içinde yapılır. Kiracıların
taahhütte bulunmamalarından dolayı bunlardan alınamayan yüzde iki (%2)
gayrisafi yıllık gelir payı kiraya verenlerden alınır. Kiracıların yıllık
işletme hasılatını beyan etmesi ile yüzde iki (%2)
gayrisafi yıllık gelir payını yatırmasında ve tespitinde yatırımcı için
öngörülen esaslar uygulanır.
c) Tesisin kısmen orman sayılan, kısmen orman sayılmayan
alanda kurulu olması durumunda yüzde iki (%2) gayrisafi yıllık gelir payı
orman sayılan alanın genel alana oranlanması suretiyle hesaplanır. İzinli
tesisi de kapsayan birden fazla tesise ait bilançonun tek olarak
düzenlenmesi halinde, izinli tesise ait tek düzen muhasebe sistemindeki
gelir tablosu yetkili yeminli mali müşavir tarafından ayrılarak düzenlenir
ve onaylı olarak orman idaresine verilir.
(12) Orman köylüleri kalkındırma geliri, 2634 sayılı
Turizmi Teşvik Kanununun 15 inci maddesine göre tahsil edilir.
(13) Müteakip yıllara ait arazi izin bedelleri, ÜFE
değişim oranında arttırılmak suretiyle tespit edilerek, bildirime gerek
kalmaksızın izin başlangıç tarihinden itibaren en geç bir ay içinde her yıl
defaten tahsil edilir.
(14) Teminat, toplam proje bedelinin yüzde üçü (%3)
oranında izin başlangıcında bir defa alınır. Süre uzatımlarında ve izin
devirlerinde güncellenir. Devlet idareleri ile kamu kurum ve
kuruluşlarından teminat alınmaz. Teminat olarak; Türk Parası, mevduat
bankaları ve katılım bankalarınca verilecek teminat mektupları, Hazine
Müsteşarlığınca ihraç edilen Devlet İç Borçlanma Senetleri ve bu senetler
yerine düzenlenen belgeler kabul edilir. Genel Müdürlükçe belirlenerek
alınan teminat her ne suretle olursa olsun haczedilemez, üzerine ihtiyati
tedbir konulamaz, tespit ve tahsiline itiraz edilemez. Teminat olarak
alınan değerler, gerekli hallerde birbiriyle değiştirilebilir.
(15) Yatırımcı tarafından, kesin iznin irtifak hakkına
dönüştürülmesinin talep edilmesi halinde Bakanlığın uygun görüşü ile
birlikte, bu talep Maliye Bakanlığına gönderilir. Maliye Bakanlığınca da
uygun görülmesi halinde, adına kesin izin verilen yatırımcı lehine 6831
sayılı Orman Kanununun 115 inci maddesine ve 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu
hükümlerine göre; kat irtifakı kurulmaması kaydıyla irtifak hakkı tesis
edilir. Maliye Bakanlığı irtifak hakkının tapuya tescili sırasında kesin
izin sözleşmesinde gerekli gördüğü değişiklikleri yapabilir. Kesin iznin
irtifak hakkına dönüştürülmesi halinde resmi senet hükümleri uygulanır.
(16) Kesin izin; sürenin
dolması, izin sahibinin vazgeçmesi, bu Yönetmelik ve taahhüt senedi hükümlerine
aykırı davranılması, Kültür ve Turizm Bakanlığınca verilen turizm yatırım
belgesi veya turizm işletme belgesinin alınamaması, bu belgelerden iptal
edilmiş olanların en geç 1 yıl içinde yenilenmemiş veya süre verilmemiş
olması hallerinde, Bakanlık onayı ile iptal edilerek, sona erer. İptal
işlemi ilgiliye tebliğ edilir. Varsa irtifak hakkı da kaldırılır. Devlet
ormanları üzerindeki her türlü bina ve tesisler eksiksiz ve bedelsiz olarak
en geç üç ay içinde orman idaresinin tasarrufuna geçer. Söz konusu bina ve
tesisler Genel Müdürlükçe değerlendirilir.
Önceden
yapılan müracaatların değerlendirilmesi
GEÇİCİ
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önceki
müracaatlardan değerlendirme aşamasında olan taleplere bu Yönetmelik
hükümleri uygulanır.
(2) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce verilen ön
izinlerin süre uzatımlarında da herhangi bir bedel alınmaz.
ONUNCU
BÖLÜM
Son
Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 43 – (1) 22/3/2007 tarihli ve 26470 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Orman Sayılan Alanlarda Verilecek İzinler Hakkında Yönetmelik yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 44 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 45 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Orman ve Su İşleri Bakanı yürütür.
|