Dışişleri
Bakanlığından:
DIŞİŞLERİ
BAKANLIĞI YURTİÇİ İRTİBAT
BÜROLARI
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, Dışişleri Bakanlığınca yurtiçinde açılan irtibat
bürolarının görev ve yetkileri, çalışma esas ve usulleri, idari konum ve
yapısı ve teşkilatlanması gibi hususları belirlemektir.
(2) Bu Yönetmelik, Dışişleri Bakanlığınca yurtiçinde
açılan irtibat bürolarını ve bu merkezlerde görevlendirilen personeli kapsar.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, 7/7/2010 tarihli ve 6004 sayılı
Dışişleri Bakanlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunun 8 inci
maddesinin altıncı fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen,
a) Bakan: Dışişleri Bakanını,
b) Bakanlık: Dışişleri Bakanlığını,
c) Bakanlık temsilcisi: Bakanlık tarafından
görevlendirilen irtibat bürolarının en üst amirini ve harcama yetkilisini,
ç) Diplomatik işlemler: Yabancı ülke ve uluslararası
kuruluşların Türkiye’deki temsilcilikleri ile ilgili misyon
personel işlemleri, muafiyet işlemleri, kimlik kartı işlemleri, taşınmaz
işlemleri, araç/trafik/trafik cezası işlemleri, silah işlemleri, havaalanı
giriş kartı işlemleri, tebligat işlemleri, misyon personeli aile üyelerinin
çalışma izni işlemleri, diplomatik kargo/kurye işlemleri ve benzeri
diplomatik işlemler ile söz konusu yabancı misyonların talep ve sorunlarına
ilişkin işlemleri,
d) Görev bölgesi: Görevleri itibarıyla irtibat
bürolarının sorumlu olduğu illeri,
e) İrtibat bürosu: Yurtiçinde, dış ilişkilerin
yürütülmesi açısından önem ve gereklilik taşıyan yerlerde Bakanlıkça açılan
irtibat bürolarını,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Teşkilatlanma,
Görev ve Yetkiler
İrtibat
bürolarının açılması ve kapatılması
MADDE 4 – (1) İrtibat
bürolarının açılması, kapatılması, görev bölgelerinin belirlenmesi ve
değiştirilmesi Bakanın teklifi ve Başbakanın onayı ile gerçekleştirilir.
İrtibat bürolarının yurt genelindeki toplam sayısı beşi geçemez.
İrtibat
bürolarının görevleri
MADDE 5 – (1) İrtibat
bürolarının görevleri şunlardır:
a) Kurumsal işbirliği ile ilgili görevler:
1) Yerel makamların, mahalli idarelerin ve meslek
kuruluşlarının dış ilişkilerinin yürütülmesinde bu makam ve kuruluşlara
danışmanlık desteği sağlamak.
2) Türkiye’nin dış ilişkilerini ve dış siyasetini
ilgilendiren konu, sorun ve gelişmeler hakkında yerel makamlar, mahalli
idareler ve meslek kuruluşları arasında koordinasyon sağlanması amacıyla il
valiliklerince düzenlenen eşgüdüm toplantılarına katılmak veya gerekli
görülen hallerde bu toplantıları ilgili il valilikleri ile birlikte tertip
etmek.
3) Görev bölgelerindeki illerin yurtdışı tanıtımına, dış
ticaretine ve mücavir ülkelerle ilişkilerine katkı sağlanmasına yönelik
öneri ve projelerin hazırlanması, olabilecek yardımların koordinasyonu ile
yabancı resmi fonların tahsisine yönelik çalışmalarda bulunmak veya bu
fonların kullanımında yerel makamlara, mahalli idarelere ve meslek
kuruluşlarına destek sağlamak.
b) Yabancı temsilcilik ve yabancı heyetlerle ilgili
görevler:
1) Görev bölgelerinde faaliyet gösteren yabancı ülke ve
uluslararası kuruluş temsilcilikleri ile ilgili diplomatik işlemleri
yürütmek üzere Bakanlığın ilgili birimleri ile koordinasyonu sağlamak ve
ilgili makamlarla gerekli yazışmaları yapmak.
2) Görev bölgelerinde faaliyet gösteren yabancı ülke ve
uluslararası kuruluş temsilciliklerinin yerel makamlar ile irtibat ve
işbirliğine yardımcı olmak.
3) Yabancı temsilcilikler tarafından talep edilen veya
görev bölgelerini ziyaret eden yabancı heyetler için gerekli olan güvenlik
önlemleri hakkında ilgili Valiliği bilgilendirmek.
4) Görev bölgelerine yapılan yabancı heyet ziyaretlerini
Bakanlığın ilgili birimleriyle koordine etmek.
c) Kamu diplomasi, eğitim ve diğer konular ile ilgili
görevler:
1) Dış politika gündemindeki konular ve öncelikler
hakkında yerel halkın, yerel makamların, üniversitelerin, meslek ve sivil
toplum kuruluşlarının bilgilendirilmesini sağlamak başta olmak üzere, her
türlü kamu diplomasisi faaliyetini planlamak ve yürütmek.
2) Görev bölgelerinde yer alan il valilikleri ve ilçe
kaymakamlıklarında, Bakanlıkta görevli meslek memurları ile konsolosluk ve
ihtisas memurlarınca yapılabilecek stajlara ilişkin programları koordine
etmek; diğer kurum ve kuruluşlara mensup personel ile üniversite
öğrencileri için irtibat bürosunda staj programları sağlamak.
3) Varsa mücavir ülkelerin Türkiye ile olan ekonomik,
ticari, kültürel ve sosyal ilişkilerinin görev bölgelerindeki sosyal,
ekonomik ve kültürel yaşama etkileri hakkında Bakanlığa rapor ve öneriler
sunmak.
İrtibat
bürolarının idarî yapısı ve işleyişi
MADDE 6 – (1) İrtibat
büroları, Bakanlık temsilcisi tarafından yönetilir. Bakanlık temsilcileri,
Bakanlıkta görevli meslek memurları ile konsolosluk ve ihtisas memurları
arasından görevlendirilir. Bakanlık temsilcisine yardımcı olmak amacıyla,
Bakanlık tarafından uygun görülecek unvanlarda, Bakanlıkta görevli meslek
memurları ile konsolosluk ve ihtisas memurları görevlendirilebilir.
(2) İrtibat büroları, Bakanlığın yurtdışı teşkilatı ile
de doğrudan haberleşme yapabilir.
Bakanlık
temsilcisinin görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 7 – (1)
Bakanlık temsilcisinin görevleri şunlardır:
a) Görev bölgelerinde Bakanlığı temsil etmek.
b) İrtibat bürosunun görevlerinin ifası çerçevesinde,
Bakanlıkla, il valilikleriyle, ilgili diğer kurum ve kuruluşlarla veya
bunların taşra teşkilatı ile gerekli koordinasyonu sağlamak ve yazışmaları
yapmak.
c) İrtibat bürosunun yıllık faaliyet programını
hazırlatmak ve bu faaliyetlerin gerçekleşme durumu hakkında Bakanlığa rapor
sunmak.
ç) İrtibat bürosunda görevli personelin, etkin ve
verimli şekilde çalışmalarını sağlayacak şekilde gerekli planlama ve iş
bölümünü yapmak, personelin çalışmalarını takip etmek, denetlemek, disiplin
kurallarına riayetlerini sağlamak ve işlerin düzenli olarak yürütülmesini
temin etmek.
d) İrtibat bürosunun idari ve mali işlemlerinin ilgili
mevzuat hükümlerine göre yürütülmesini sağlamak.
(2) Bakanlık temsilcileri, müsteşar tarafından
belirlenen bir müsteşar yardımcısına bağlı olarak görev yaparlar.
(3) Bakanlık temsilcileri, görev alanlarına giren
konular hakkında Bakanlığın ilgili birimlerinden talimat alabilir veya
isteyebilirler.
(4) Bakanlık temsilcileri, diplomatik işlemlerle
bağlantılı imza yetkilerini, sınırlarını açıkça belirtmek koşuluyla,
irtibat bürosunda görevli bir alt kademedeki memurlara yazılı olarak
devredebilir. Yetki devri yapılabilecek memurun unvanı şube müdüründen daha
düşük olamaz. Harcama yetkisinin devri ise genel hükümlere göre
yapılabilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
İrtibat
büroları için yapılacak görevlendirmeler
MADDE 8 – (1) İrtibat
bürolarında görevlendirilecek personel için Bakanlık merkez teşkilatındaki
kadro ve unvanlar kullanılır.
(2) İrtibat bürolarında görevlendirilen personelin görev
süreleri için üst sınır belirlemeye Bakan yetkilidir.
(3) Bakanlık temsilcilerine ilişkin görevlendirmeler
Bakan onayıyla; diğer personele ilişkin görevlendirilmeler müsteşarın veya
yetkili kıldığı takdirde, idari ve mali işlerden sorumlu müsteşar
yardımcısının onayıyla yapılır.
İrtibat
bürolarının yönetim giderleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) İrtibat bürolarının yönetim giderleri, İrtibat
büroları için bütçeden ödenek tahsis edilinceye kadar, Bakanlık İdari ve
Mali İşler Dairesi Başkanlığına tahsis edilen ödeneklerden karşılanır.
Yürürlük
MADDE 9 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE10 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Dışişleri Bakanı yürütür.
|