15 Ekim 2011 CUMARTESİ

Resmî Gazete

Sayı : 28085

ANAYASA MAHKEMESİ KARARI

Anayasa Mahkemesi Başkanlığından:

Esas Sayısı     : 2003/13 (Siyasî Parti Malî Denetimi)

Karar Sayısı  : 2011/21

Karar Günü  : 28.9.2011

                         I- MALİ DENETİMİN KONUSU

                         Genç Parti’nin 2002 yılı kesinhesabının incelenmesidir.

                               II- İLK İNCELEME

                         Genç Parti’nin 2002 yılı kesinhesabının ilk incelemesi sonucunda;

                         “Dosyada eksiklik bulunmadığından işin esasının incelenmesine Osman Alifeyyaz PAKSÜT’ün karşıoyu ve OYÇOKLUĞUYLA” karar verilmiştir.

                         III- ESASIN İNCELENMESİ

                         Partinin Anayasa Mahkemesi’ne verdiği 2002 yılı kesinhesap çizelgeleri ile dayanağını oluşturan defter ve belgeler üzerinde yapılan inceleme sonuçlarını içeren esas inceleme raporu, Anayasa ve Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun ile 2820 sayılı Siyasî Partiler Kanunu’nun ilgili kuralları, bunların gerekçeleri ile diğer yasama belgeleri okunup incelendikten sonra gereği görüşülüp düşünüldü:

                         Denetimin maddi öğelerini oluşturan defter ve belgelerde Genç Parti 2002 yılı gelirleri toplamının 14.312.605.284.410.- tl, giderleri toplamının 26.400.310.181.813.- tl, borçlarının 12.109.735.570.794.- tl olduğu, 11.746.963.391.- liranın kasa ve banka mevcudu olarak 2003 yılına devrettiği anlaşılmaktadır.

                         Parti’nin 2002 yılı birleşik kesinhesabının, Merkez Yönetim Kurulu’nun 29.6.2003 gün ve 20 sayılı kararı ile kabul edilerek onaylandığı görülmüştür.

                         Genç Parti 2002 yılı birleşik kesinhesabının gelir ve gider rakamlarının yukarıda açıklanan tutarlardan oluştuğu, bu haliyle partinin 2002 yılı birleşik kesinhesabının doğru, denk ve 2820 sayılı Yasa’ya uygun olduğu sonucuna varılmıştır.

                         A- Gelirlerin İncelenmesi

                         1- Genel Merkez Gelirleri

                         Parti Genel Merkezi’nin 2002 yılı gelirleri 14.156.116.109.402.- tl olarak gösterilmiştir.

                         Bunun 14.027.500.000.000.- lirası üye giriş ve yıllık aidatından, 75.735.450.000.- lirası aday adaylığı aidatından, 52.120.000.000.- lirası bağış ve yardımlardan ve 760.659.402- lirası ise önceki yıl kasa mevcudundan oluşmaktadır.

                         Parti Genel Merkezinin 2002 yılı defter kayıtları ve gelir belgeleri üzerinde yapılan incelemede, gelirlerin 2820 sayılı Yasa’ya uygun olarak sağlandığı sonucuna varılmıştır.

                         2- İl Örgütleri Gelirleri

                         Parti il örgütlerinin 2002 yılı gelirleri 156.489.175.008.- tl olarak gösterilmiştir.

                         Bunun 12.680.183.020.- lirası üye giriş ve yıllık aidatından ve 143.808.991.988.-lirası bağış ve yardımlardan oluşmaktadır.

                         Parti il örgütlerinin 2002 yılı kesinhesap çizelgelerinin gelir bölümü üzerinde yapılan incelemede, gelirlerin 2820 sayılı Yasa’ya uygun olduğu sonucuna varılmıştır.

                         B- Giderlerin İncelenmesi

                         1- Genel Merkez Giderleri

                         Parti Genel Merkezinin 2002 yılı giderleri 26.234.958.173.112.- lira olarak gösterilmiştir.

                         Bunun 234.240.632.624- lirası personel gideri, 2.086.185.000.- lirası temsil ve ağırlama gideri, 367.182.196.079.- lirası basılı kağıt-kırtasiye-büro gideri, 1.275.504.764.002.- lirası haberleşme gideri, 1.441.937.561.516.- lirası taşıma ve vasıta gideri, 11.928.825.477.801.- lirası seyahat gideri, 1.650.652.707.644.- lirası kira gideri, 339.490.066.719.- lirası tamir bakım gideri, 59.243.261.968.- lirası ısıtma-aydınlatma-temizlik-su gideri, 11.900.872.115.- lirası vergi-harç-noter-sigorta gideri, 4.673.979.685.952.- lirası basın ve yayın gideri, 382.738.883.087.- lirası sair yönetim gideri, 3.292.418.378.567.- lirası satın alınan propaganda malzeme gideri, 18.053.005.070.-lirası taşra gideri, 553.787.034.819.- lirası demirbaş gideri ve 2.917.460.149.- lirası önceki yıl giderlerinden oluşmaktadır.

                         Parti Genel Merkezi’nin 2003 yılına devreden kasa ve banka mevcudu 5.155.381.005.- liradır.

                         Genç Parti Genel Merkezi’nin 2002 yılı defter kayıtları ve gider belgeleri üzerinde yapılan incelemede, aşağıda belirtilenler dışındaki giderlerin 2820 sayılı Yasa’ya uygun olarak gerçekleştirildiği sonucuna varılmıştır.

                         Muhasebe biliminin genel kabul görmüş temel kavramlarından biri “Belgelendirme” kavramıdır. Vergi Usul Kanunu’nun 229. maddesinde “Fatura, satılan emtia veya yapılan iş karşılığında müşterinin borçlandığı meblağı göstermek üzere emtiayı satan veya işi yapan tüccar tarafından müşteriye verilen ticari vesikadır” şeklinde tarif yapılmış ve “Fatura Kullanma Mecburiyeti” başlıklı 232. maddesindeki hükmüne göre de, faturanın hangi hallerde ve kimler tarafından alınması ve verilmesinin gerektiği ifade edilmiştir. Bu bağlamda mal ve hizmet alımlarında bu işlemlerin fatura ile belgelendirilmesi zorunlu tutulmuş ve gerekli muhasebe kayıtlarının tutulmasında da faturanın tevsik edici belge olarak kullanılması gerektiği ifade edilmiştir.

                         2820 sayılı Yasa’nın 70. maddesinin üçüncü fıkrasına göre beş bin liraya kadar olan (2002 yılı için 18.175.341.- lira) harcamaların makbuz veya fatura gibi bir belge ile tevsik edilmesi zorunlu olmadığından, bu miktarı geçen harcamaların geçerli ve kanıtlayıcı bir belgeye dayanması gerekmektedir.

                         2820 sayılı Siyasî Partiler Kanunu’nun 70. maddesinde,

                         “Bir siyasî partinin bütün giderleri, o siyasi parti tüzelkişiliği adına yapılır ve aynı Kanun’un 75. maddesinde, “Anayasa Mahkemesi denetimi sonunda, o siyasi partinin gelir ve giderlerinin doğruluğuna ve kanuna uygunluğuna veya kanuna uygun olmayan gelirler ile giderler dolayısıyla da bunların Hazineye gelir kaydedilmesine karar verir” ve 76. maddesinde de, “Belgelendirilmesi gerektiği halde belgelendirilmeyen parti giderleri miktarınca parti malvarlığı, Anayasa Mahkemesi kararıyla Hazineye irad kaydedilir” hükümleri yer almıştır.

                         25 Şubat 2011 tarih ve 27857 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 6111 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve Diğer Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun yayınlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girdiğinden ve geçici maddelerde yargılanmamış siyasi parti hesaplarında değiştirilen hükümlerin uygulanacağına dair düzenleme de yapılmadığından dolayı bu tarihten önceki denetim ve yargılamada değişiklikten önceki hükümler uygulanacaktır.

                         1- Parti görevlilerinin Vergi, SSK ve diğer ödemelerle ilgili yükümlülüklerini zamanında yapmamaları sonucu oluşan gecikme zammı, bedeli ve buna bağlı giderler Parti bütçesinden ödenmiştir.

Gecikme Zammı ve Faiz Ödeme Tablosu

Yevmiye tarih ve no

İçerik

Faiz veya gecikme tutarı

10.1.2002/3

Elektrik gecikme bedeli

6.271.110

31.1.2002/6

Vergi gecikme zammı

36.560.000

         

SSK gecikme zamları

7.452.861

28.2.2002/8

SSK gecikme zamları

7.524.883

         

Vergi gecikme zammı

36.560.000

20.3.2002/11

Elektrik gecikme bedeli

10.677.206

         

Vergi gecikme zammı

36.560.000

         

SSK gecikme zamları

7.574.692

10.4.2002/14

İşsizlik sigortası gecikme zammı ile SSK gecikme zammı, faiz ve diğer gid.

184.358.367

30.4.2002/16

Elektrik gecikme bedeli

3.697.397

         

Vergi gecikme zammı

36.560.000

         

SSK gecikme zammı, faiz ve diğer giderler,

24.964.347

31.5.2002/19

Vergi gecikme zammı

36.560.000

         

SSK gecikme zammı, faiz ve diğer giderler,

25.093.000

20.6.2002/21

Vergi gecikme zammı

36.560.000

         

SSK gecikme zammı, faiz ve diğer giderler,

18.356.320

20.7.2002/25

SSK gecikme zammı, faiz ve diğer giderler,

130.854.089

31.7.2002/27

Askiye ödenen su gecikme bedeli, ceza ve diğer giderler

8.552.135.000

         

Vergi ve özel işlem gecikme zammı

2.357.140.000

                                                                                                                         Toplam            11.555.459.272.-

                         Parti yetkilileri, “Yeniden Doğuş Partisi zamanında parti bütçesinin düşük gelir performansından kaynaklanan ödemelerdir.” şeklinde cevap vermişlerdir.

                         Siyasî partinin veya Hazine’nin zarara uğrayıp uğramadığı konusunda bir denetim yapılmadığı gibi, parti bütçesi ile Hazine arasında doğrudan bir ilişki de bulunmamaktadır. Kanuna aykırı gelir ve giderlerin Hazine’ye gelir kaydedilmesi Hazine’nin zararını tazmin amacıyla değil ortaya çıkan hukuka aykırılığa bir yaptırım olması amacıyla düzenlenmiştir.

                         Parti yetkililerinin ödemelerin zamanında yapılması için gerekli tedbirleri almaları gerekir. Parti görevlilerinin yükümlülüklerini zamanında yapmamaları sonucu oluşan gecikme zammı, bedeli, faiz ve buna bağlı giderlerden parti tüzel kişiliğini sorumlu tutma imkanı bulunmamaktadır. Bu ödemelerin kişisel sorumluluk kapsamında olduğu açıktır.

                         2- Parti adına kayıtlı araba olmadığı halde benzin alımları Parti bütçesinden karşılanmıştır.

 

Yevmiye tarih ve no

Fişi veren

Fiş tarih ve no

İçerik

Tutar

17.7.2002/6

Bp Bilginler A.Ş.

15.7.2002/4

Kurşunsuz

80.000.000

27.9.2002/150

Akgüç Petrol

27.9.2002/829167

Kurşunsuz

70.000.000

4.9.2002/61

May Petrol

4.9.2002/37112

Kurşunsuz

97.000.000

                                                                                                                                   Toplam      247.000.000.-

                         Parti yetkilileri, “Parti adına kiralanan araçlara siyasi faaliyet çalışmaları kapsamında alınan benzin alımlarıdır.” şeklinde cevap vermişlerdir.

                        

                         Parti yetkilileri parti adına kiralanan araçlar olduğunu söylemelerine rağmen kiralamaya ilişkin herhangi bir belge sunmamışlardır. Dolayısıyla akaryakıt harcamasını gerektirecek araç kiralama gideri bulunmayan harcamalar parti amaçlarına uygun ve parti tüzel kişiliği adına yapılmış bir harcama olarak kabul edilmemiştir.

                         3- Öğrenci giderleri parti bütçesinden karşılanmıştır.

 

Yevmiye tarih ve no

İçerik

Tutar

17.9.2002/106

Ziya Şengül öğrenci katkı payı ödemesi

207.900.000.-

24.9.2002/136

Mehmet Torbalı öğrenim harcı ödemesi

110.000.000.-

26.9.2002/142

Hamit Kısa öğrenim harcı ve evrak gideri ödemesi

211.000.000.-

           

Aytuğ Erçelik  öğrenim harcı ve evrak gideri ödemesi

211.000.000.-

                                                                                                                               Toplam         739.900.000.-

                         Parti yetkilileri, “6111 sayılı Kanun ile değişik 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanununun 74. maddesinde de belirtildiği gibi siyasi partinin amacına ulaşmak için gerekli gördükleri siyasi faaliyetleri kapsamında yapılan harcamalarıdır.” şeklinde cevap vermişlerdir.

                         Öğrencilere ilişkin çeşitli giderler parti tarafından karşılanacak yönetim gideri olmadığı gibi, partinin amaçlarına uygun ve parti tüzel kişiliği adına yapılmış harcama olarak da kabulü mümkün değildir.

                         4- Şükrü Karadağ adına alınan 122.000.000.- liralık uçak biletinin 23.7.2002 tarih ve 14 numaralı yevmiye ile parti bütçesinden karşılanmıştır.

                         Parti yetkilileri, “Şükrü Karadağ partimizin “Teşkilat Başkanı”dır. Siyasi faaliyet kapsamında vergi usul kanununa uygun harcama belgesinin ödenmesidir.” şeklinde cevap vermişlerdir.

                         Şükrü Karadağ’ın Teşkilat Başkanı olması yaptığı harcamaların parti faaliyetiyle ilgili olduğunu göstermez. Parti adına yapılan faaliyetler sonucu düzenlenen faturalar parti tüzel kişiliği adına olmalıdır. Yapılan harcamaların parti ile ilgili olduğuna dair kanıtlayıcı bilgi ve belge sunulmamıştır. Bu nedenle Parti adına yapılmış bir gider olarak kabul edilmemiştir.

                         5- Vergi Usul Kanunu’nda belirtilen belgeler olmadan yapılan harcamaların bedeli Parti bütçesinden karşılanmıştır.

 

Yevmiye No

Belge türü

İçerik

Tutar

14.10.2002/214

14.10.2002 tarihli Necati Göl-Abdurrahman Sağtürk imzalı tutanak

Afiş asma karşılığı, Genç Parti logolu makbuz.

100.000.000

31.10.2002/252

Necati Göl-Abdurrahman Sağtürk

Afiş asma karşılığı

57.000.000

12.11.2002/296

Tahsilat belgesi

 

Genç Parti Keçiören ilçe başkanlığına ait telefon ödemeleri

243.500.000

                                                                                                                              Toplam           400.500.000.-

                         Parti yetkilileri, “Siyasi faaliyet çerçevesinde amaca ulaşmak için yürütülen faaliyetler yapılırken, vergi mükellefiyeti tesis edilmemiş kişilerden de küçük çapta da olsa hizmet alınması doğaldır. Bu siyasi hizmetin bir tutanakla tespiti ve buna bağlı olarak ödemenin gerçekleştirilmiş olması faaliyetin gerçekliği ortaya koymaktadır. Bu durum, 6111 sayılı Kanunun 180. maddesi ile değişik 2820 sayılı Kanunun 74. maddesinde belirlenen “Siyasi partiler harcamalarını fatura, fatura yerine geçen belgeler ile bu belgelerin temin edilmesinin mümkün olmadığı hallerde harcamanın doğruluğunu gösterecek muhtevaya sahip olmak şartıyla diğer belgelerle tevsik ederlerhükmüne de uygundur.” şeklinde cevap vermişlerdir.

                         Vergi Usul Kanunu’na uygun olarak düzenlenmiş fatura, serbest meslek makbuzu, gider pusulası gibi kanıtlayıcı belgeler olmadan yapılan 400.500.000.- lira tutarındaki giderin Kanun’un öngördüğü anlamda belgeye dayandırılmış olduğu kabul edilmemiştir.

                         6- Fatura asılları olmadan 3 adet Telsim fotokopi faturası karşılığı 30.10.2002 tarih ve 248 yevmiye ile 122.020.000.- lira ödeme yapılmıştır.

                         Parti yetkilileri, “3 adet Telsim A.Ş. faturası fotokopi değil, fatura suretidir.” şeklinde cevap vermişlerdir.

                         3 adet telefon faturası faksdan alınan suret faturadır. 2820 sayılı Yasa’nın 70. maddesinde beş milyon (2002 yılı için 18.175.- ytl.) liraya kadar olan harcamaların makbuz veya fatura gibi bir belge ile tevsik edilmesi zorunlu olmadığı belirtildiğinden bu miktarı aşan harcamaların makbuz veya fatura gibi geçerli ve kanıtlayıcı belgeye dayanması gerekmektedir. Bu nedenle fatura aslı olmaksızın faksdan alınan suret faturaya dayanılarak kaydedilen giderin, Kanun’un öngördüğü anlamda belgeye dayandırılmış olduğu kabul edilmemiştir.

                         7- Telsim gecikme bedelleri parti bütçesinden karşılanmıştır.

Telefon Gecikme Bedelleri

Yevmiye tarih ve no

İçerik

Tutar

26.12.2002/424

Telsim gecikme bedelleri

7760000

26.12.2002/425

Telsim gecikme bedelleri

78542000

11.12.2002/368

Telsim gecikme bedelleri

33617000

17.12.2002/393

Telsim gecikme bedelleri

20544000

                                                                                                            Toplam                140.463.000.-

                         Parti yetkilileri, “Hayatın olağan akışında kişi ve kurumların da sıklıkla karşılaştığı gibi, faturaların postadan gecikmeli olarak Parti’ye ulaşmış olmasından kaynaklanmaktadır.” şeklinde cevap vermişlerdir.

                         Parti yetkililerinin ödemelerin zamanında yapılması için gerekli tedbirleri almaları gerekir. Aksi halde bu tedbirlerin alınmaması sonucu oluşacak gecikme bedelleri ile cezalar parti bütçesinden ödenecektir ki bunu kabul etmek mümkün değildir.

                         Parti görevlilerinin yükümlülüklerini zamanında yapmamaları sonucu oluşan gecikme bedellerinden parti tüzel kişiliğini sorumlu tutma imkanı bulunmamaktadır. Bu ödemelerin kişisel sorumluluk kapsamında olduğu açıktır.

                         8- Canlı Telekomünikasyon Film ve Kaset Hizmetleri Tic. A.Ş. (Mecidiyeköy V.D.201 033 4539) Genç Partiye 9.676.000.000.000.- liralık 30.12.2002 tarih ve 60611 nolu, 8.614.000.000.000.- liralık 31.12.2002 tarih ve 60612 nolu, 5.664.000.000.000.- liralık 31.12.2002 tarih ve 60613 nolu olmak üzere toplam 23.954.000.000.000.- liralık fatura düzenlemiştir. Genç Parti tarafından cari hesaba mahsuben Canlı Telekomünikasyon Film ve Kaset Hizmetleri Tic.A.ne 12.040.000.000.000.- lira ödemede bulunulmuştur.

                         Genç Parti ile şirket arasında ki sözleşme ile söz konusu şirketin yaptığı hizmetler karşılığında Partiye verdiği dokümanlar (cd, materyal vb.) ile yaptığı hizmetlerin ne olduğunu belirten belgelerin gönderilmesi istenmiştir.

                         Parti yetkilileri, “Parti seçim döneminde Canlı Telekomünikasyon A.Ş.’den seçim kampanyasının düzenlenmesin ve gerçekleştirilmesi, seçim ve propaganda organizasyonu gibi hizmetler satın almıştır.

                         Bu kapsamda “İlan Ve Reklam Hizmetleri”, “Yaka Rozetleri”, “Seyahat Hizmetleri”, “Poster Ve Afişler”, “Taşıt Kiralanması”, “Kırtasiye Malzemeleri”, “Bina Dekor Hizmeti”, “Temizlik Hizmetleri”, “Telefon, Güvenlik, Yemek Hizmetleri”, “Benzin, Flama ve Bayraklar”, “Makine Kiralama Hizmetleri” alınmıştır. Mitinglerde sanatçı organizasyon hizmeti de Canlı Telekomünikasyon A.Ş. tarafından temin edilmiştir.

                         Alınan hizmetler karşılığında Canlı Telekomünikasyon A.Ş. tarafından fatura kesilmiş ve Genç Parti tarafından da ödeme yapılmıştır. Yani Genç Parti ile Canlı Telekomünikasyon A.Ş. arasındaki ilişki cari hesap ilişkisi çerçevesinde yürütülmüştür. Bu durum da  6111 sayılı Kanun ile değişik 2820 sayılı Kanunun 74. maddesine uygundur.

                         Genç Parti ile Canlı Telekomünikasyon Film ve Kaset Hizmetleri Ticaret A.Ş. arasında yazılı bir sözleşme bulunmamaktadır.” şeklinde cevap vermişlerdir.

Canlı Telekomünikasyon Film ve Kaset Hizmetleri Tic.A.’ye (Mecidiyeköy V.D.201 033 4539) Yapılan Ödemelere Ait Tablo

 

Yevmiye Tarih ve No

İçerik

Belge türü

Tutar

1.11.2002/262

Cari Hesaba mahsuben

Tahsilat makbuzu

350.000.000.000

3.11.2002/265

Cari hesap

          

300.000.000.000

3.11.2002/269

Cari Hesaba mahsuben

          

310.000.000.000

5.11.2002/2749

          

          

300.000.000.000

6.11.2002/275

          

          

230.000.000.000

7.11.2002/280

           

          

350.000.000.000

9.11.2002/282

          

          

400.000.000.000

10.11.2002/284

          

          

350.000.000.000

12.11.2002/295

          

          

700.000.000.000

14.11.2002/300

          

          

500.000.000.000

17.11.2002/302

          

          

500.000.000.000

19.11.2002/305

          

          

250.000.000.000

22.11.2002/311

          

          

600.000.000.000

23.11.2002/313

          

          

200.000.000.000

24.11.2002/315

          

          

300.000.000.000

26.11.2002/319

          

          

400.000.000.000

28.11.2002/333

          

          

400.000.000.000

30.11.2002/338

          

          

300.000.000.000

3.12.2002/347

          

          

300.000.000.000

4.12.2002/350

          

          

200.000.000.000

5.12.2002/352

          

          

200.000.000.000

6.12.2002/354

          

          

200.000.000.000

7.12.2002/356

          

          

150.000.000.000

8.12.2002/358

          

          

75.000.000.000

10.12.2002/360

          

          

330.000.000.000

11.12.2002/377

          

          

100.000.000.000

12.12.2002/381

          

          

150.000.000.000

13.12.2002/384

          

          

250.000.000.000

14.12.2002/389

          

          

150.000.000.000

16.12.2002/391

          

          

120.000.000.000

17.12.2002/396

          

          

175.000.000.000

19.12.2002/402

          

          

325.000.000.000

20.12.2002/407

          

          

320.000.000.000

22.12.2002/411

          

          

250.000.000.000

24.12.2002/415

          

          

550.000.000.000

26.12.2002/429

          

          

250.000.000.000

27.12.2002/434

          

          

205.000.000.000

28.12.2002/436

          

          

350.000.000.000

30.12.2002/439

          

          

250.000.000.000

31.12.2002/446

          

          

400.000.000.000

                                                                                                            Toplam             12.040.000.000.000.-

 

Canlı Telekomünikasyon Film ve Kaset Hizmetleri Tic.A. (Mecidiyeköy V.D.201 033 4539) Tarafından Düzenlenen Faturalara Ait Liste

 

Yevmiye Tarih ve No

Fatura Tarih ve No

İçerik

Tutar

30.12.2002/440

30.12.2002/60611

Seçim Kampanyası, seçim ve propoganda organizasyon bedeli

9.676.000.000.000

31.12.2002/449

31.12.2002/60612

Seçim Kampanyası, seçim ve propoganda organizasyon bedeli

8.614.000.000.000

31.12.2002/450

31.12.2002/60613

Seçim Kampanyası, seçim ve propoganda organizasyon bedeli

5.664.000.000.000

                                                                                                            Toplam                 23.954.000.000.000.-

                         Yevmiye kaydında yer alan genel yönetim giderleri alt kalemlerinin detayı Canlı Telekomünikasyon Film ve Kaset Hizmetleri Tic.A başlığıyla A4 kağıdına yazılmış rakamlardan oluşmaktadır. Bu rakamların nasıl bulunduğu anlaşılamadığı gibi, Canlı Telekomünikasyon Film ve Kaset Hizmetleri Tic.A.nin hizmet aldığı kişi veya firmaların düzenleyip de Canlı Ltd. şirketine vermiş olduğu kanıtlayıcı belgeler de sunulmamıştır.

                         Savunmada söylenen hizmetlerin alındığı iddia edilen işlerin bedelinin ne olduğu, firmanın ve Partinin yükümlülüğü, ihtilafların nasıl çözümleneceği gibi hususlar yazılı sözleşmede yer alan hükümlerle belirlenir. Sözleşme olmadan bu hizmetlerin alındığının iddia edilmesi ancak firma ile Parti arasında farklı bir ilişki veya Partinin yetkili kişilerinin firma üzerinde bir şekilde söz sahibi olması ile açıklanabilir.

                         Sözleşmelerin yazılı olma zorunluluğu bulunmamakla birlikte ispat açısından yazılı olmaları gerekir. Sözleşmenin yazılı olma zorunluluğu bulunmamasına karşın, tarafların haklarını doğması muhtemel bir uyuşmazlıkta koruyabilmek için yazılı olması gerekmektedir.

                         Kaldı ki yüksek miktarda faturaların düzenlendiği ve hizmetin alındığı hizmet işinde sözleşmenin olmadığını söylemek hayatın olağan akışına uygun düşmemektedir.

                         Genç Parti ile şirket arasında ki sözleşme ile söz konusu şirketin yaptığı hizmetler karşılığında Partiye verdiği dokümanlar (cd, materyal vb.) ile yaptığı hizmetlerin ne olduğunu belirten belgelerin gönderilmesinin istenmesinde ki amaç, gerçekte böyle bir hizmetin alınıp alınmadığı, alınan hizmetin siyasi faaliyetler kapsamında olup olmadığı ile alınan hizmet için ödenen ücretin nasıl belirlendiğini tespit etmek içindir. Savunmada “İlan Ve Reklam Hizmetleri”, “Yaka Rozetleri”, “Seyahat Hizmetleri”, “Poster Ve Afişler”, “Taşıt Kiralanması”, “Kırtasiye Malzemeleri”, “Bina Dekor Hizmeti”, “Temizlik Hizmetleri”, “Telefon, Güvenlik, Yemek Hizmetleri”, “Benzin, Flama ve Bayraklar”, “Makine Kiralama Hizmetleri” alınmıştır. Mitinglerde sanatçı organizasyon hizmeti de Canlı Telekomünikasyon A.Ş. tarafından temin edilmiştir.” denilmesine karşın bunları kanıtlayan hiçbir bilgi ve belge sunulmamıştır.

                         İstenen bilgi ve belgelerin gönderilmemesi yapılan harcamanın gerçekliği yansıtmadığını göstermektedir.

                         213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun 3. maddesinin (B) bendine göre, vergilendirmede vergiyi doğuran olay ve bu olaya ilişkin muamelelerin gerçek mahiyeti esastır. Gerçek mahiyeti saptayabilmek için faturanın düzenlenmiş olması yeterli değildir. Bu bağlamda Parti ile Canlı Telekomünikasyon A.Ş arasında ki hizmet ilişkisinin varlığını kanıtlayacak hukuki durumu yansıtan ve yeterli kanaat oluşmasına yarayacak verilerin sunulması gerekir.

                         Diğer taraftan 2820 sayılı Siyasî Partiler Kanunu’nun 70. maddesinin üçüncü fıkrasında ki, Beşmilyon liraya kadar harcamaların makbuz veya fatura gibi bir belge ile tevsik edilmesi zorunlu değildir. Ancak, bütün harcamaların yetkili organ veya merciin kararına dayanması şarttır. Şu kadar ki, yetkili organca onaylanan bütçede öngörülmüş bulunmak kaydıyla beşmilyon lirayı aşmayan harcamalar ile genel tarifeye bağlı giderler için ayrıca karar alınmasına gerek yoktur.” hükmüne de uyulmamıştır.

                         Alındığı ifade edilen hizmet işinde sözleşmenin olmadığının söylenmesi hayatın olağan akışına uygun düşmediği gibi, istenen belgelerin verilmemesi sonucunda alındığı iddia edilen hizmetin Partinin siyasi faaliyetleri kapsamında olup olmadığı da anlaşılamamıştır. Bu nedenle 23.954.000.000.000 .- liranın Hazine’ye irad kaydedilmesine karar verilmiştir.

                         9- Kiralarda kanıtlayıcı belgeler olmadan ödeme yapılmıştır.

                         Kira sözleşmelerinin yazılı olma zorunluluğu bulunmamakla birlikte ispat açısından yazılı olmaları gerekir. Yani Yasal düzenlemeye göre kira sözleşmesinin yazılı olma zorunluluğu bulunmamasına karşın, gerek kiracının ve gerekse kiraya verenin haklarını doğması muhtemel bir uyuşmazlıkta koruyabilmek için yazılı olması gerekmektedir. Vergilendirme yönünden ise kişiler üçüncü kişilerle olan vergisel ilişkilerini kanıtlamak zorunda olduklarından, bu sözleşmelerin de Vergi Usul Yasası’nın 227. maddesi uyarınca ispat edici belge olarak yazılı düzenlenmiş bulunması gerekmektedir. Kira ödemelerinde kira sözleşmesi ile paranın ödendiği veya alındığını gösteren belgeler kanıtlayıcı belgedir.

                         Kira sözleşmeleri ile paranın ödendiğini gösteren kanıtlayıcı belgeler olmadan yapılan 57.724.999.614 .- lira gider kabul edilmemiştir.

 

Yevmiye tarih ve no, Ay

Kira ödemesi yapılan yer sayısı

Kira sözleşmesi olmayan yer sayısı

Ödeme belgesi olmayan yer sayısı

Tutar

30.9.2002/162, Eylül

450

36

36

39.651.282.052

31.10.2002/257, Ekim

288

10

10

7.064.102.562

31.12.2002/448, Aralık

91

3

3

11.009.615.000

Toplam

 

 

 

57.724.999.614

 

Eylül 2002

Sıra No

İl

İlçe

Mülk Sahibi

Kira gideri

1.              

09 Aydın

Çine

Sebahat Alıcıoğlu

384.615.385

2.              

23 Elazığ

Sivrice

Faruk Öden

384.615.385

3.              

24 Erzincan

Erzincan

Rıdvan Aydemir

3.230.769.231

4.              

25 Erzurum

Büyükşehir

İhsan Karakaya

3.846.153.846

5.              

25 Erzurum

Horasan

Menderes Karataş

1.538.461.538

6.              

25 Erzurum

Ilıca

Osman Şahin

108.974.359

7.              

25 Erzurum

Karayazı

Gıyasettin Tutkun

1.846.153.846

8.              

25 Erzurum

Oltu

Selami Selçuk

2.307.692.308

9.              

25 Erzurum

Pasinler

İmdat Saraç

1.538.461.538

10.            

26 Eskişehir

Sarıcakaya

Adnan Ada

384.615.385

11.            

31 Hatay

Reyhanlı

Hüseyin Paçal

1.292.307.692

12.            

34 İstanbul

Bahçelievler (Byş)

Suat Kale

1.730.769.231

13.            

34 İstanbul

Bağcılar (Byş)

Murat Türk

1.153.846.154

14.            

43 Kütahya

Domaniç

Nuri Koca

269.230.769

15.            

43 Kütahya

Gediz

Vildan Şengöz

576.923.077

16.            

53 Rize

Çayeli

Cevat Sarıçam

1.000.000.000

17.            

70 Karaman

Karaman

Nefise Karaman

1.282.051.282

18.            

70 Karaman

Kazımkarabekir

Süleyman Özcan

538.461.538

19.            

71 Kırıkkale

Kırıkkale

Yıldırım Köksal

448.717.949

20.            

71 Kırıkkale

Kırıkkale

Ertuğrul Baştuğ

923.076.923

21.            

71 Kırıkkale

Bahşılı

Mehmet Gürsoy

538.461.538

22.            

71 Kırıkkale

Balışeyh

Kazım Akyurt

615.384.615

23.            

71 Kırıkkale

Keskin

Ayhan Şakar

480.769.231

24.            

71 Kırıkkale

Sulakyurt

Yusuf Oruçcu

480.769.231

25.            

71 Kırıkkale

Yahşihan

Cavit Demiral

653.846.154

26.            

71 Kırıkkale

Karakeçili

Atilla Albayrak

326.923.077

27.            

72 Batman

Batman

Ramazan Başaran

1.153.846.154

28.            

72 Batman

Beşiri

Cemal Çakar

269.230.769

29.            

72 Batman

Kozluk

Hüseyin Baltaş

192.307.692

30.            

73 Şırnak

Cizre

Yusuf Eke

1.153.846.154

31.            

74 Bartın

Bartın

Mehmet Aydın

3.846.153.846

32.            

74 Bartın

Amasra

Ahmet Yüksel

384.615.385

33.            

74 Bartın

Kurucaşile

Ali Cevdet İnce

461.538.462

34.            

74 Bartın

Ulus

Hasan Kalender

461.538.462

35.            

75 Ardahan

Ardahan

Fevzi Yılmaz

3.076.923.077

36.            

80 Osmaniye

Sumbas

Fatih Tura

769.230.769

37.            

Toplam

 

 

39.651.282.052

 

Ekim 2002

Sıra No

İl

İlçe

Mülk Sahibi

Kira gideri

1.                                    

04 Ağrı

Ağrı

Hasan Basri Kavukçu

192.307.692

2.                    

15 Burdur

Çeltikçi

Mustafa Uçar

923.076.923

3.                    

20 Denizli

Buldan

Kemal Boyacı

461.538.462

4.                    

25 Erzurum

İspir

Fatih Boz

769.230.769

5.                    

31 Hatay

Erzin

Hatice Kasımoğlu

1.282.051.282

6.                    

39 Kırklareli

Kırklareli

Ahmet Hançer

384.615.385

7.                    

61 Trabzon

Of

Selahattin İhtiyar

769.230.769

8.                    

61 Trabzon

Tonya

Musa Öztürk

666.666.667

9.                    

62 Tunceli

Pertek

Mehmet Dönmez

1153.846.154

10.                  

66 Yozgat

Saraykent

Ali Biçer

461.538.462

 

Toplam

 

 

7.064.102.562

 

Aralık 2002

Sıra No

İl

İlçe

Mülk Sahibi

Ödeme belgesi

Kira gideri

1.              

06 Ankara

Çankaya

Adil Mutlu

Yok

7.932.692.308

2.              

06 Ankara

Çankaya

Halil Meftun Gürsoy

Yok

2.884.615.385

3.              

54 Sakarya

Sapanca

İsmail Uçar

Yok

192.307.692

 

Toplam

 

 

 

11.009.615.000

                        

                         2- İl Örgütleri Giderleri

                         Parti il örgütlerinin 2002 yılı giderleri 165.352.008.701.- tl olarak gösterilmiştir.

                         Bunun 32.740.114.437.- lirası temsil ve ağırlama gideri, 12.777.979.213.- lirası basılı kağıt-kırtasiye-büro gideri, 17.826.532.639.- lirası haberleşme gideri, 28.428.087.620.- lirası taşıma ve vasıta gideri, 3.378.804.000.- lirası seyahat gideri, 5.410.000.000.- lirası kira gideri, 4.186.518.600.- lirası tamir bakım gideri, 19.732.574.492.- lirası ısıtma-aydınlatma-temizlik-su gideri, 306.456.800.- lirası vergi-harç-noter-sigorta gideri, 2.957.530.000.- lirası basın ve yayın gideri, 31.091.382.700.- lirası sair yönetim gideri, 4.842.500.000.- lirası satın alınan propaganda malzeme gideri, 623.940.000.- lirası demirbaş gideri ve 1.049.588.200.- lirası özel maliyetlerden oluşmaktadır.

                         Parti il örgütlerinin 2003 yılına devreden kasa mevcudu 6.591.582.386.- liradır.

                         Parti il örgütlerinin 2002 yılı kesinhesap çizelgelerinin gider bölümü üzerinde yapılan incelemede, giderlerin 2820 sayılı Yasa’ya uygun olduğu sonucuna varılmıştır.

                         C- Parti Mallarının İncelenmesi

                         Parti’nin 2002 yılı defter ve belgeleri üzerinde yapılan incelemede 100.000.000.-liranın üzerinde taşınır mal ile taşınmaz mal ediniminin olmadığı anlaşılmaktadır.

                         IV- SONUÇ

                         Genç Parti 2002 yılı kesinhesabının incelenmesi sonucunda;

                         1- Parti’nin 2002 yılı kesinhesabında gösterilen 14.312.605.284.410.- lira gelir, 12.109.735.570.794.- lira borç, 26.400.310.181.813.- lira gider, 11.746.963.391.- lira kasa ve banka mevcudu devrinin Hazine’ye irad kaydedilenler dışında kalan bölümünün eldeki bilgi ve belgelere göre doğru, denk ve 2820 sayılı Siyasî Partiler Kanunu’na uygun olduğuna,

                         2- 2820 sayılı Yasa’nın 70. maddesine aykırı olarak partinin amaçlarına uygun olmayan ve parti tüzel kişiliği adına yapılmış harcama olarak kabulü mümkün görülmeyen 24.025.052.341.886.- lira (24.025.052,34 ytl) karşılığı Parti malvarlığının, 2820 sayılı Yasa’nın 75. maddesi uyarınca Hazine’ye gelir kaydedilmesine,

                         28.9.2011 gününde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.

 

Başkan

Haşim KILIÇ

Başkanvekili

Osman Alifeyyaz PAKSÜT

Üye

Fulya KANTARCIOĞLU

 

 

Üye

Ahmet AKYALÇIN

Üye

Mehmet ERTEN

Üye

Fettah OTO

 

 

Üye

Serdar ÖZGÜLDÜR

Üye

Recep KÖMÜRCÜ

Üye

Engin YILDIRIM

 

 

Üye

Nuri NECİPOĞLU

Üye

Hicabi DURSUN

 

 

Üye

Celal Mümtaz AKINCI

Üye

Erdal TERCAN

 

 

 

 

KARŞIOY YAZISI

 

                         Genç Parti’nin 2002 yılı kesinhesabının ilk incelemesi 28.9.2011 günü yapılmıştır.

                         Bir siyasî partinin malî denetiminin dokuz yıl bekletilerek yapılması, E:2005/16, K:2010/67; E:2002/16, K:2010/66; E:2001/25, K:2010/65; E:2003/30, K:2010/49; E:2002/12, K:2010/48 ve E:2001/12, K:2011/9 sayılı siyasî parti malî denetim dosyalarındaki karşıoylarımda açıklanan nedenlerle, Anayasa’nın 2. maddesindeki hukuk devleti ilkesine ve 36. maddesindeki adil yargılanma hakkına aykırıdır.

                         Dosyanın işlemden kaldırılması gerekir.

 

                                                                                                                                       Başkanvekili

                                                                                                                           Osman Alifeyyaz PAKSÜT