15 Ekim 2011 CUMARTESİ

Resmî Gazete

Sayı : 28085

ANAYASA MAHKEMESİ KARARI

Anayasa Mahkemesi Başkanlığından:

Esas Sayısı       : 2006/16 (Siyasî Parti Malî Denetimi)

Karar Sayısı    : 2011/23

Karar Günü    : 28.9.2011

I- MALİ DENETİMİN KONUSU

Genç Parti’nin 2005 yılı kesinhesabının incelenmesidir.

II- İLK İNCELEME

Genç Parti’nin 2005 yılı kesinhesabının ilk incelemesi sonucunda,

“Dosyada eksiklik bulunmadığından işin esasının incelenmesine OYBİRLİĞİYLE” karar verilmiştir.

III- ESASIN İNCELENMESİ

Partinin Anayasa Mahkemesi’ne verdiği 2005 yılı kesinhesap çizelgeleri ile dayanağını oluşturan defter ve belgeler üzerinde yapılan inceleme sonuçlarını içeren esas inceleme raporu, Anayasa ve Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun ile 2820 sayılı Siyasî Partiler Kanunu’nun ilgili kuralları, bunların gerekçeleri ile diğer yasama belgeleri okunup incelendikten sonra gereği görüşülüp düşünüldü,

Denetimin maddi öğelerini oluşturan defter ve belgelerde Genç Parti 2005 yılı gelirleri toplamının 7.285.503,05 ytl, giderleri toplamının 5.357.464,96 ytl, borçlarının 2.423.702,62 ytl olduğu, 4.254.315,06 ytl.nin kasa ve banka mevcudu olarak 2006 yılına devrettiği anlaşılmaktadır.

Partinin 2006 yılı birleşik kesinhesabının, Merkez Yönetim Kurulu 12.6.2006 gün ve 3 sayılı kararı ile kabul edilerek onaylandığı görülmüştür.

Genç Parti 2005 yılı birleşik kesinhesabının gelir ve gider rakamlarının yukarıda açıklanan tutarlardan oluştuğu, bu haliyle partinin 2005 yılı birleşik kesinhesabının doğru, denk ve 2820 sayılı Yasa’ya uygun olduğu sonucuna varılmıştır.

A- Gelirlerin İncelenmesi

1- Genel Merkez Gelirleri

Parti Genel Merkezi’nin 2005 yılı gelirleri 6.814.929,56 ytl olarak gösterilmiştir.

Bunun 6.709.400.- ytl. si Devletçe yapılan yardım, 1.563,53 ytl.si faiz geliri, 272,11 ytl.si sair gelir, 103.693,92 ytl.si dava harcı tahsilatından oluşmaktadır. Önceki yıldan devreden kasa ve banka mevcudu 40.738,97 ytl.dir.

Parti Genel Merkezi’nin 2005 yılı mevcut belgeleri üzerinde yapılan incelemede, gelirlerinin 2820 sayılı Yasa’ya uygun olarak sağlandığı sonucuna varılmıştır.

2- İl Örgütleri Gelirleri

Parti il örgütlerinin 2005 yılı gelirleri 412.511,05 ytl olarak gösterilmiştir.

Bunun 1.200.- ytl.si üye giriş ve yıllık aidatı, 22.401,33 ytl.si sair gelirler, 1.650.-ytl.si faaliyet gelirleri, 141.778,72 ytl.si bağış ve yardımlar, 245.481.- ytl.si genel merkez yardımından oluşmaktadır. Önceki yıldan devreden kasa ve banka mevcudu 17.323,47 ytl.dir.

Parti il örgütlerinin 2005 yılı kesinhesap çizelgelerinin gelir bölümü üzerinde yapılan incelemede, gelirlerin 2820 sayılı Yasa’ya uygun olduğu sonucuna varılmıştır.

B- Giderlerin İncelenmesi

1- Genel Merkez Giderleri

Parti Genel Merkezi’nin 2005 yılı giderleri 2.319.802.39 ytl olarak gösterilmiştir.

Bunun 264.519,03 ytl.si personel gideri, 81.127,15 ytl.si temsil ve ağırlama gideri, 6.364,53 ytl.si basılı kağıt-kırtasiye-büro gideri, 85.685,38 ytl.si haberleşme gideri, 285.358,41 ytl.si taşıma ve vasıta gideri, 95.572,63 ytl.si seyahat gideri, 180.897,07 ytl.si kira gideri, 5.119,69 ytl.si tamir bakım gideri, 38.672,55 ytl.si ısıtma-aydınlatma-temizlik-su gideri, 26.092,22 ytl.si vergi-harç-noter-sigorta gideri, 1.888.- ytl.si lirası basın ve yayın gideri, 136.982,33 ytl.si sair yönetim gideri, 183.931,13 ytl.si seçim ve  propaganda gideri, 232.935,56 ytl.si taşra gideri, 245.481.- ytl.si teşkilata yardım, 311.844,04 ytl.si kambiyo zararları, 137.331,67 ytl.si olağandışı gider ve zararlardan oluşmaktadır.

Parti Genel Merkezi’nin 2006 yılına devreden kasa ve banka mevcudu 4.238.401,3 ytl.dir.

Genç Parti Genel Merkezi’nin 2005 yılı defter kayıtları ve gider belgeleri üzerinde yapılan incelemede, aşağıda belirtilenler dışındaki giderlerin 2820 sayılı Yasa’ya uygun olarak gerçekleştirildiği sonucuna varılmıştır.

Muhasebe biliminin genel kabul görmüş temel kavramlarından biri “Belgelendirme” kavramıdır. Vergi Usul Kanunu’nun 229. maddesinde “Fatura, satılan emtia veya yapılan iş karşılığında müşterinin borçlandığı meblağı göstermek üzere emtiayı satan veya işi yapan tüccar tarafından müşteriye verilen ticari vesikadır” şeklinde tarif yapılmış ve “Fatura Kullanma Mecburiyeti” başlıklı 232. maddesindeki hükmüne göre de, faturanın hangi hallerde ve kimler tarafından alınması ve verilmesinin gerektiği ifade edilmiştir. Bu bağlamda mal ve hizmet alımlarında bu işlemlerin fatura ile belgelendirilmesi zorunlu tutulmuş ve gerekli muhasebe kayıtlarının tutulmasında da faturanın tevsik edici belge olarak kullanılması gerektiği ifade edilmiştir.

2820 sayılı Yasa’nın 70. maddesinin üçüncü fıkrasına göre beş bin liraya kadar olan (2005 yılı için 41,29 ytl) harcamaların makbuz veya fatura gibi bir belge ile tevsik edilmesi zorunlu olmadığından, bu miktarı geçen harcamaların geçerli ve kanıtlayıcı bir belgeye dayanması gerekmektedir.

2820 sayılı Siyasî Partiler Kanunu’nun 70. maddesinde,

“Bir siyasî partinin bütün giderleri, o siyasi parti tüzelkişiliği adına yapılır” ve aynı Kanun’un 75. maddesinde, “Anayasa Mahkemesi denetimi sonunda, o siyasi partinin gelir ve giderlerinin doğruluğuna ve kanuna uygunluğuna veya kanuna uygun olmayan gelirler ile giderler dolayısıyla da bunların Hazineye gelir kaydedilmesine karar verir” ve 76. maddesinde de, “Belgelendirilmesi gerektiği halde belgelendirilmeyen parti giderleri miktarınca parti malvarlığı, Anayasa Mahkemesi kararıyla Hazineye irad kaydedilir” hükümleri yer almıştır.

25 Şubat 2011 tarih ve 27857 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 6111 sayılı Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu ve Diğer Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun yayınlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girdiğinden ve geçici maddelerde yargılanmamış siyasi parti hesaplarında değiştirilen hükümlerin uygulanacağına dair düzenleme de yapılmadığından dolayı bu tarihten önceki denetim ve yargılamada değişiklikten önceki hükümler uygulanacaktır.

1- Aşağıdaki kişisel harcamalar Parti bütçesinden karşılanmıştır.

 

Yevmiye tarih no

Faturayı düzenleyen

Fatura(Fiş) tarih no

İçerik

Tutar

8.1.2005/21

Carrefour

6.1.2005/0064

Colgate diş macunu

7,3

         

Gima

7.1.2005/126

Tekel

26,40

25.1.2005/70

Bahçeşehir Gıda ve Otel

20.1.2005/000022

İçki

65

5.2.2004/14

TBMM Eğitim ve sosyal Tes.

26.1.2005/000007

İçki

85,5

9.2.2005/36

Karyıldız Gıda

23.1.2005/000008

Tekel

54

28.2.2005/206

Yağmurlar Büfe

2.2.2005/000004

Tekel

7

         

Atacan Türk

2.2.2005/000002

Tekel

52,5

22.3.2005/330

İbrahim Fuat Eczanesi

21.3.2005/000058

Itriyat

80

24.5.2005/544

Gima

4.5.2005/51

Prima İkiz Maxi Plus

17,75

24.5.2005/544

Gima

2.5.2005/36

Prima İkiz Maxi Plus

17,75

30.5.2005/565

Acarlar

29.5.2005/0209

Sigara ve sakız

23,05

30.5.2005/570

Kiler

15.5.2005/0243

Ariel otomat

9,19

2.6.2005/595

Gürtaş Gıda

2.6.2005/0017

Tekel

7,65

3.6.2005/598

Veziroğlu

3 adet fiş

İçki

85

29.6.2005/676

Gima

26.6.2005/65

Ariel otomat

8,9

30.6.2005/693

Yağmurlar Gıda

6.6.2005/000011

Tekel

4,5

30.6.2005/701

Özen Gıda

24.6.2005/000355

Uni wipes Bebe

17,5

30.6.2005/703

Tansaş

17.6.2005/104

Sigara ve çakmak

12,7

30.6.2005/706

Kiler

13.6.2005/00070

Prima çocuk bezi ve ıslak havlu

37,1

30.6.2005/707

Asena Eczanesi

2.6.2005/000067

Mama

48

30.6.2005/708

Dinçmar

17.6.2005/000318

Sigara,Traş köpüğü ve jole

34,15

19.7.2005/743

Ay-Sir

18.7.2005/0063

Sigara

3,5

25.7.2005/753

Migros

18.7.2005/178

Sigara

3,5

30.7.2005/771

Çubuklu Eczanesi

29.7.2005/000050

Itriyat

16

28.8.2005/825

Gima

26.8.2005/26

Prima çocuk bezi ve ıslak havlu

33,89

       

Gima

28.8.2005/31

Diş macunu

9,62

31.10.2005/974

Öğütler

7.10.2005/000045

Sigara

3,9

31.12.2005/1117

Gima

13.12.2005/95

Sigara

41

31.12.2005/1129

İbrahim Fuat Eczanesi

22.12.2005/000058

Itriyat

10,75

31.12.2005/1134

Füsun Eczanesi

28.12.2005/0041

Itriyat

62

31.12.2005/1139

Kavacık Eczanesi

24.12.2005/0044

Itriyat

7

31.12.2005/1137

Gima

2.12.2005/112

Prima çocuk bezi

27,75

       

Dinçmar

1.12.2005/000054

Prima çocuk bezi ve ıslak havlu

40,15

31.12.2005/1139

Dinçmar

26.12.2005/000287

Prima ıslak havlu

11,5

                                                                                                                          Toplam                    971,5.-ytl

 

İlaç Ödemeleri

Yevmiye tarih ve no

İçerik

Firma adı

Fiş tarih ve no

Tutar

3.1.2005/1

İlaç

Armağan Eczanesi

1.1.2005/0157

22,65

5.1.2005/10

   

Asena Eczanesi

5.1.2005/000028

49

5.1.2005/14

   

Metropol Eczanesi

1.11.2004/000071

16

6.1.2005/15

   

Çubuklu Eczanesi/Beykoz-İstanbul

5.1.2005/000067

8

8.1.2005/21

   

Dörtyol Eczanesi

7.1.2005/000036

25,90

       

   

Çubuklu Eczanesi

7.1.2005/000058

26

       

   

Çubuklu Eczanesi

7.1.2005/000059

4

       

   

Berkay Eczanesi

7.1.2005/000011

26

       

   

Mihrabad Eczanesi

7.1.2005/000015

25,9

       

   

Merkez Eczanesi

7.1.2005/8

25

10.1.2005/23

   

Gönül Eczanesi

8.1.2005/000709

23,85

       

   

Dörtyol Eczanesi

8.1.2005/000035

3,65

       

   

Neşe Eczanesi

8.1.2005/000002

23,8

12.1.2005/32

   

Çubuklu Eczanesi

10.1.2005/000024

48

17.1.2005/54

   

Güz Eczanesi

16.1.2005/000002

7

       

   

Hülya Eczanesi

17.1.2005/000053

11

23.1.2005/62

   

Çubuklu Eczanesi

20.1.2005/000180

10,75

       

   

Gülay Eczanesi

23.1.2005/

3,5

26.1.2005/73

   

İbrahim Fuat Eczanesi

25.1.2005/000054

43

       

   

Çubuklu Eczanesi

25.1.2005/000046

11,5

       

   

Füsun Eczanesi

26.1.2005/0179

2,95

       

   

Yıldız Eczanesi

 

7

27.1.2005/84

   

Çan Eczanesi

27.1.2005/0038

5,5

31.1.2005/8

   

Pelin Eczanesi

18.1.2005/000018

63

5.2.2004/14

   

Çubuklu Eczanesi

3.2.2005/000013

16

8.2.2005/21

   

Vildan Eczanesi

 

15

       

   

Çubuklu Eczanesi

7.2.2005/000020

47

       

   

Derman Eczanesi

3.2.2005/000013

56

9.2.2005/37

   

Asena Eczanesi

8.2.2005/000047

5,8

10.2.2005/55

   

Çubuklu Eczanesi

10.2.2005/000031

3,25

13.2.2005/56

   

Şener Eczanesi

 

186,9

23.2.2005/80

   

Dörtyol Eczanesi

22.2.2005/000019

2,5

28.2.2005/202

   

Gümüşsuyu Eczanesi

15.2.2005/000091

8,5

28.2.2005/206

   

Sarıgöl Eczanesi

3.2.2005/000004

8

28.2.2005/206

   

Asena Eczanesi

28.2.2005/000060

3,5

4.3.2005/244

   

Asena Eczanesi

1.3.2005/000070

77,7

       

   

Asena Eczanesi

1.3.2005/000036

53,4

6.3.2005/249

   

Çubuklu Eczanesi

4.3.2005/000007

5

7.3.2005/251

   

Çubuklu Eczanesi

7.3.2005/000024

48

9.3.2005/259

   

Eczane Zihni

8.3.2005/000020

91,85

       

   

Halk Eczanesi

9.3.2005/0062

21,5

14.3.2005/267

   

Çubuklu Eczanesi

12.3.2005/000026

48

17.3.2005/282

   

Alphan Eczanesi

15.3.2005/120

5

       

   

Bizim Eczane

16.3.2005/000084

14

       

   

Çubuklu Eczanesi

10.3.2005/000034

67

18.3.2005/288

   

Berkay Eczanesi

17.3.2005/000031

27,9

20.3.2005/295

   

Çubuklu Eczanesi

19.3.2005/000047

9

22.3.2005/305

   

Ece Eczanesi

2.3.2005/000070

6,4

       

   

Zeynep Eczanesi

2.3.2005/000025

2,25

22.3.2005/307

   

Bizim Eczane

25.2.2005/000006

9,3

22.3.2005/308

   

Oray Eczanesi

2.3.2005/0035

25,6

22.3.2005/314

   

Zeynep Eczanesi

23.2.2005/000020

9,3

22.3.2005/330

   

Füsun Eczanesi

21.3.2005/0077

59

       

   

Akmerkez Eczanesi

21.3.2005/000077

76,5

24.3.2005/334

   

Kavacık Eczanesi

23.3.2005/0069

22,2

25.3.2005/339

   

Çubuklu Eczanesi

24.3.2005/000063

40

       

   

Asena Eczanesi

24.3.2005/000047

26,45

29.3.2005/348

   

Dörtyol Eczanesi

28.3.2005/000023

27,9

       

   

Çubuklu Eczanesi

29.3.2005/000004

32

31.3.2005/365

   

Çubuklu Eczanesi

31.3.2005/000044

3,3

2.4.2005/371

   

Asena Eczanesi

1.4.2005/000080

34,75

3.4.2005/373

   

Çubuklu Eczanesi

2.4.2005/000039

10

       

   

Çubuklu Eczanesi

2.4.2005/000038

3,5

       

   

Akmerkez Eczanesi

2.4.2005/000126

76,5

5.4.2005/377

   

Çubuklu Eczanesi

4.4.2005/000069

4,4

7.4.2005/381

   

Akmerkez Eczanesi

6.4.2005/000135

50

       

   

Çubuklu Eczanesi

6.4.2005/000031

149

12.4.2005/392

   

Güz Eczanesi

10.4.2005/000059

67,95

       

   

Ispartakula Eczanesi

11.4.2005/000037

22

13.4.2005/394

   

Asena Eczanesi

1.4.2005/000042

4,9

13.4.2005/395

   

Deniz Eczanesi

30.3.2005/79

10

       

   

Nil Eczanesi

30.3.2005/000041

8

30.4.2005/447

   

Ak Eczanesi

28.4.2005/000046

9

3.5.2005/457

   

Kazova Eczanesi

26.4.2005/0022

10

6.5.2005/477

   

Çubuklu Eczanesi

6.5.2005/000047

90

       

   

Çubuklu Eczanesi

6.5.2005/000048

85

12.5.2005/488

   

Zeynep Eczanesi

11.5.2005/000017

12,2

18.5.2005/477

   

Çarşı Eczanesi

18.5.2005/000026

27,5

       

   

Göksu Eczanesi

18.5.2005/0048

79

       

   

Çubuklu Eczanesi

1.5.2005/000062

7,5

23.5.2005/539

   

Çubuklu Eczanesi

2.5.2005/000062

32

25.5.2005/547

   

Çubuklu Eczanesi

2.5.2005/000072

2,5

       

   

Çubuklu Eczanesi

24.5.2005/000069

32,5

26.5.2005/552

   

Mihrabad Eczanesi

26.5.2005/000031

14,4

       

   

Çubuklu Eczanesi

12.5.2005/000027

6,5

       

   

Çubuklu Eczanesi

11.5.2005/000067

65,8

29.5.2005/564

   

Alphan Eczanesi

 

16

30.5.2005/572

   

Mihrabad Eczanesi

30.5.2005/000049

15,5

31.5.2005/585

   

Çubuklu Eczanesi

31.5.2005/000025

25

15.6.2005/629

   

Eczane Uğur

23.4.2005/0175

9

       

   

Eczane Uğur

23.4.2005/0174

99

15.6.2005/630

   

Berkay Eczanesi

26.4.2005/000013

25,9

       

   

Çubuklu Eczanesi

26.4.2005/000019

25,9

       

   

Çubuklu Eczanesi

26.4.2005/000053

51,8

       

   

Asena Eczanesi

26.4.2005/000010

56

15.6.2005/631

   

Çubuklu Eczanesi

19.4.2005/000076

82,5

15.6.2005/632

   

Çubuklu Eczanesi

18.4.2005/000069

7,5

       

   

Çubuklu Eczanesi

18.4.2005/000045

48

15.6.2005/634

   

Akmerkez Eczanesi

12.4.2005/000092

5

15.6.2005/637

   

Çubuklu Eczanesi

16.5.2005/000072

4

15.6.2005/638

   

Ergün Eczanesi

15.5.2005/000002

21,25

15.6.2005/639

   

Elif Eczanesi

29.4.2005/000047

7,25

       

   

Akmerkez Eczanesi

29.4.2005/000102

18

20.6.2005/655

   

Külçe Eczanesi

9.4.2005/000005

19,85

       

   

Eczane Nazar

26.4.2005/000037

29,35

       

   

Külçe Eczanesi

14.5.2005/000006

5,95

       

   

Külçe Eczanesi

30.5.2005/000009

37,2

        

   

Külçe Eczanesi

18.5.2005/000014

26,4

       

   

Banu Eczanesi

1.5.2005/000270

30

       

   

Külçe Eczanesi

11.5.2005/000008

61,7

       

   

Eczane Nazar

4.5.2005/000051

8,4

27.6.2005/669

   

Denizay Eczanesi

28.6.2005/000054

7

30.6.2005/693

   

Çubuklu Eczanesi

6.6.2005/000070

80

       

   

Çubuklu Eczanesi

13.6.2005/000033

56

       

   

Çubuklu Eczanesi

13.6.2005/000042

77,5

30.6.2005/701

   

Çubuklu Eczanesi

8.6.2005/000066

69

30.6.2005/701

   

Çubuklu Eczanesi

29.6.2005/000065

54

       

   

Çubuklu Eczanesi

29.6.2005/000054

2,15

       

   

Mihrabad Eczanesi

29.6.2005/000026

27

30.6.2005/702

   

Asena Eczanesi

14.6.2005/000047

14,5

30.6.2005/705

   

Kardelen Eczanesi

28.6.2005/000043

13

30.6.2005/707

   

Çubuklu Eczanesi

11.6.2005/000024

77

       

   

Asena Eczanesi

4.6.2005/000107

108,7

       

   

Asena Eczanesi

3.6.2005/000035

73

30.6.2005/709

   

Dörtyol Eczanesi

1.6.2005/000043

5,8

30.6.2005/710

   

Çubuklu Eczanesi

28.6.2005/000051

48

       

   

Çubuklu Eczanesi

20.6.2005/000014

4,4

25.7.2005/753

   

Külçe Eczanesi

12.7.2005/000008

150

29.7.2005/764

   

Sütsever Eczanesi

29.7.2005/000001

1040

30.7.2005/768

   

Çubuklu Eczanesi

30.7.2005/000026

7,2

30.7.2005/771

   

Alphan Eczanesi

24.7.2005/95

9,75

       

   

Gülay Eczanesi

28.7.2005/000007

16

       

   

Füsun Eczanesi

22.7.2005/0018

16

       

   

Etiler Eczanesi

29.7.2005/004362

48

        

   

Asena Eczanesi

30.7.2005/000067

40

       

   

Çubuklu Eczanesi

26.7.2005/000048

2,9

31.7.2005/778

   

Asena Eczanesi

20.7.2005/000069

60

       

   

Çarşı Eczanesi

19.7.2005/000063

14

       

   

Asena Eczanesi

 

12

       

   

Gülay Eczanesi

28.7.2005/000010

1,5

       

   

Ece Eczanesi

21.7.2005/50

26

       

   

Dörtyol Eczanesi

21.7.2005/000036

27

4.8.2005/787

   

Akmerkez Eczanesi

16.7.2005/000141

18

13.8.2005/801

   

Levent Eczanesi

5.8.2005/000080

4

       

   

Çubuklu Eczanesi

12.8.2005/000054

2,5

       

   

Akmerkez Eczanesi

12.8.2005/000142

89,75

4.8.2005/787

   

Akmerkez Eczanesi

24.8.2005/000018

50

       

   

Çubuklu Eczanesi

4 adet fiş

194,55

25.8.2005/819

   

Asena Eczanesi

5.8.2005/000056

47

28.8.2005/824

   

Füsun Eczanesi

6.8.2005/0012

50

       

   

Çubuklu Eczanesi

27.8.2005/000004

64

       

   

Asena Eczanesi

27.8.2005/000009

46,5

28.8.2005/825

   

Mihrabad Eczanesi

26.8.2005/000016

32

30.8.2005/832

   

Çubuklu Eczanesi

25.8.2005/000065

49

31.8.2005/837

   

Kadriye Eczanesi

31.8.2005/000001

75

31.8.2005/839

   

Güven Eczanesi

21.8.2005/000009

15,5

30.9.2005/895

   

Cem Eczanesi

23.9.2005/009916

10,82

30.9.2005/895

   

Mihrabad Eczanesi

7.9.2005/000027

16

31.10.2005/975

   

Çubuklu Eczanesi

4 adet fiş

227,75

       

   

Şener Eczanesi/Beykoz

14.10.2005/000001

23,5

       

   

Gülay Eczanesi/ Beykoz

14.10.2005/000001

23,6

31.10.2005/976

   

Asena Eczanesi/ Beykoz

14.10.2005/000006

26

       

   

Berkay Eczanesi/ Beykoz

14.10.2005/000008

2,3

       

   

Çubuklu Eczanesi

8.10.2005/000024

5,8

       

   

Berkay Eczanesi

8.10.2005/000025

5,8

31.10.2005/982

   

Cennet Eczanesi/ Avcılar

27.10.2005/000013

50

31.10.2005/993

   

Deniz Eczanesi/Yeşilköy

21.10.2005/6

5

31.10.2005/994

   

Barbaros Eczanesi/GOP-İstanbul

28.10.2005/0039

5,5

14.11.2005/1010

   

Güven Eczanesi

4.11.2005/000001

13,5

22.11.2005/1033

   

Çubuklu Eczanesi

22.11.2005/000082

9,25

19.12.2005/1088

   

Şişli Sıhhat Eczanesi

8.12.2005/000059

4

24.12.2005/1100

   

Asena Eczanesi

 

30

31.12.2005/1112

   

İskele Eczanesi

18.12.2005/000093

11,5

31.12.2005/1123

   

Berkay Eczanesi

23.12.2005/000031

9,5

31.12.2005/1129

   

İskele Eczanesi

8.12.2005/000125

8,5

        

   

Mihrabad Eczanesi

7.12.2005/000019

9

       

   

Mihrabad Eczanesi

27.12.2005/000029

43

       

   

Çubuklu Eczanesi

22.12.2005/000086

78,75

31.12.2005/1130

   

Çubuklu Eczanesi

2.12.2005/000079

78

       

   

Asena Eczanesi

10.12.2005/000053

6

       

   

Hülya Eczanesi

2.12.2005/000082

7,5

       

   

Asena Eczanesi

17.12.2005/000022

15,95

31.12.2005/1132

   

Yeditepe Eczanesi

21.12.2005/000013

3

31.12.2005/1133

   

Kanlıca Eczanesi

16.12.2005/000041

19,5

       

   

Çubuklu Eczanesi

13.12.2005/000041

16,5

       

   

Çubuklu Eczanesi

28.12.2005/000096

5,8

31.12.2005/1134

   

Asena Eczanesi

7.12.2005/000020

11,5

31.12.2005/1139

   

Çubuklu Eczanesi

3.12.2005/000008

71

       

   

Mihrabad Eczanesi

23.12.2005/000028

11

31.12.2005/1142

   

Gülay Eczanesi

30.12.2005/000022

25

                                                                                                                                            Toplam              7.120,32.-ytl

 

Parti yetkilileri, “6111 sayılı yasanın 180. maddesi kapsamında partimizin siyasi faaliyetleri doğrultusunda, yardıma muhtaç kişilere hayatlarını idame ettirmesinde gerekli olan ilaçların temini, yardıma muhtaç ailelerin yeni doğan bebeklerinin ihtiyacı olan malzemelerin temini, partimizin siyasi stratejisi doğrultusunda yardıma muhtaç ailelere yapılan örnek bir projedir. Diğer malzemeler ise, partimizin siyasi faaliyetler içinde “temsil ağırlama” masraf bedelidir. 6111 sayılı Kanunun 180. maddesi ile değişik 2820 sayılı Kanunun 74. maddesinde, geçici ve sürekli çalıştırılan kişilere ödenen nakdi sağlık masraflarının gider olarak kayıt edilebileceği hüküm altına alınmıştır.” şeklinde cevap vermişlerdir.

Söz konusu giderlerin siyasi faaliyetin icrası nedeniyle yapılan harcamalardan olmadığı, bu giderlerin kişisel olması nedeniyle parti amacına yönelik harcama olarak değerlendirilemeyeceği açıktır. Bu nedenle 8.091,82 ytl.nin Hazine’ye irad kaydedilmesine karar verilmiştir.

2- Aşağıdaki tabloda belirtilen ve kişiler adına veya isimsiz olarak düzenlenen otobüs ve uçak biletlerine ait seyahat giderleri parti bütçesinden karşılanmıştır.

 

Seyahat Giderlerine Ait Tablo

Yevmiye tarih ve No

Yolcunun Adı Soyadı

Türü

Tutarı

24.1.2005/64

İsimsiz

1 adet otobüs bileti

24

31.1.2005/7

İsimsiz

14 adet otobüs bileti

71

1.2.2005/6

İsimsiz

2 adet otobüs bileti

18

5.2.2005/15

Cengiz Üretmen

1 adet uçak bileti

89

26.2.2005/194

Cengiz Üretmen

1 adet uçak bileti

89

14.3.2005/269

İsimsiz

5 adet otobüs bileti

95

2.5.2005/449

İsimsiz

2 adet otobüs bileti

44

3.5.2005/456

Duran Şakoğlu

1 adet uçak bileti

115

         

İsimsiz

7 adet otobüs bileti

153,5

5.5.2005/466

İsimsiz

1 adet otobüs bileti

22

         

Melek Dingaz

1 adet otobüs bileti

79

30.5.2005/573

İsimsiz

2 adet otobüs bileti

25

30.5.2005/574

Cengiz Üretmen

1 adet uçak bileti

119

3.6.2005/598

İsimsiz

6 adet otobüs bileti

76

         

Muammer Bostan

3 adet otobüs bileti

77

7.6.2005/614

İsimsiz

6 adet otobüs bileti

97

29.6.2005/675

R.Kuş

1 adet otobüs bileti

26

         

İsimsiz

2 adet otobüs bileti

52

3.8.2005/786

Muammer Bostan

1 adet otobüs bileti

25

         

İsimsiz

2 adet otobüs bileti

16

30.9.2005/892

Ramazan Özcan

2 adet otobüs bileti

56

3.10.2005/926

İsimsiz

4 adet otobüs bileti

64

24.10.2005/951

Cengiz Üretmen

1 adet uçak bileti

115

28.11.2005/1041

Ali Özkan

1 adet otobüs bileti

18

         

İsimsiz

6 adet otobüs bileti

95

8.12.2005/1068

Halil Şahin Dost

2 adet otobüs bileti

38

20.12.2005/1094

Halil Şahin Dost

2 adet otobüs bileti

65

30.12.2005/1109

Duran Şakoğlu

1 adet uçak bileti

129

         

İsimsiz

3 adet otobüs bileti

54

31.12.2005/1143

Ali Özkan

1 adet otobüs bileti

10

         

İsimsiz

4 adet otobüs bileti

66

                                                                                                                   Toplam                      2.022,5 ytl

 

Parti yetkilileri, “Parti yöneticilerinin, siyasi faaliyet kapsamında seyahat giderlerinin V.U.K. uygun belgeli harcamalarıdır.” şeklinde cevap vermişlerdir.

Kimi otobüs biletlerinde isim olmamakla birlikte kimi otobüs biletlerinde isim bulunmaktadır. Seyahat giderlerine ilişkin yapılan görevlendirme olurları sunulmamış, genel ifadeler kullanılarak cevap verilmiştir. Seyahat harcamalarının parti adına yapıldığına ilişkin bilgi ve belge bulunmadığından dolayı parti adına yapılmayan seyahat giderleri parti amaçlarına uygun ve parti tüzel kişiliği adına yapılmış bir harcama olarak kabul edilmemiştir.

3- Gecikme bedeli ve zammı ile cezalar parti bütçesinden karşılanmıştır.

 

Gecikme ve Faiz Bedellerine Ait Tablo

Yevmiye tarih ve no

İçerik

Tutarı

12.01.2005/31

Turkcell telefon gecikme bedelleri

80,64

15.2.2005/61

06 AG 4282 plakalı aracın trafik cezası, 16.2.2005/CN-495540

188,3

11.04.2005/389

Turkcell telefon gecikme bedelleri

31,94

10.05.2005/480

Turkcell telefon gecikme bedelleri

11,84

5.7.2005/717

Türkiye İş Kurumu idari para cezası

888,3

12.8.2005/796

Turkcell telefon gecikme bedelleri

14,54

1.9.2005/848

Gelir ve Damga vergisi gecikme zammı

20,47

1.9.2005/848

SSK, İşsizlik ve Damga vergisi gecikme tutarı

431,39

1.9.2005/848

Elektrik gecikme bedelleri

12,14

26.9.2005/885

ÇTV gecikme zammı

10,14

4.10.2005/927

34 AP 6036 plakalı aracın trafik cezası, 4.10.2005/F02176

45

25.10.2005/957

Türk Telekom gecikme ve kapatılma bedeli

36,18

27.10.2005/962

Gelir ve Damga vergisi gecikme zammı

15,24

16.11.2004/1019

Tufanbeyli İlçe Başkanlığı Türk Telekom gecikme bedeli

75,48

21.11.2005/1028

Türk Telekom gecikme bedeli

25,33

                                                                                                                            Toplam             1.886,93.-ytl

 

Parti yetkilileri, “Günümüzde kişi ve kurumların da karşılaştığı, kendi iradelerinin dışında oluşan faturaların postadan geç intikalinden kaynaklanmıştır.” şeklinde cevap vermişlerdir.

Parti yetkililerinin ödemelerin zamanında yapılması için gerekli tedbirleri almaları gerekir. Parti görevlilerinin yükümlülüklerini zamanında yapmamaları sonucu oluşan gecikme zammı ve bedeli ile cezalardan parti tüzel kişiliğini sorumlu tutma imkanı bulunmamaktadır. Bu ödemelerin kişisel sorumluluk kapsamında olduğu açıktır.

4- Vergi Usul Kanununda belirtilen belgeler olmadan sözleşmeye istinaden veya fatura aslı yerine fotokopi ve suretine dayanılarak ödeme yapılmıştır.

 

Tutanak Karşılığı Yapılan Ödemelere Ait Liste

Yevmiye tarih ve nosu

Belge Türü

İçerik

Tutar (ytl)

5.4.2005/379

A4 kağıdına yazılmış sözleşme

54 YF 350 plakalı araç sahibi Metin Sönmez’e araç kira bedeli olarak ödenen 17 gün x 37 = 629 .-ytl

280

30.5.2005/573

A4 kağıdına yazılmış sözleşme

54 YF 350 plakalı 2005 model Cıtroen araç sahibi Metin Sönmez’e araç kira bedeli olarak ödenen 20 gün x 40 = 800 .-ytl

800

28.11.2005/1041

A4 kağıdına yazılmış sözleşme

54 YF 350 plakalı 2005 model Cıtroen araç sahibi Metin Sönmez’e araç kira bedeli olarak ödenen 18 gün x 40 = 720 .-ytl

800

                                                                                                                                        Toplam         1.880.-ytl

 

Fatura Fotokopisi ile Yapılan Giderlere Ait Tablo

Yevmiye Tarih ve No

Kimden alındığı

Belge türü

Tutar

4.1.2005/9

Stüdyo Production- Medya Hizmet Bedeli

27.2.2004/64524 tarih ve nolu 1 adet firma tasdikli fotokopi fatura

9.432,65

        

              

1.3.2004/64526 tarih ve nolu 1 adet firma tasdikli fotokopi fatura

9.816,047

9.2.2005/23

 

Benzin gideri, Belge yok.

     125

11.4.2005/389

Turkcell

1 adet  fotokopi fatura

 443,7

                                                                                                                               Toplam        19.817,4.-ytl

 

Fatura Olmadan Yapılan Ödemelere Ait Liste

Yevmiye tarih ve no

İçerik

Belge türü

Tutar

7.10.2005/931

0.533.775 52 95 nolu Turkcell telefon faturası yok

Kredi kartı slibi

366,6

7.10.2005/931

0.533.775 53 99 nolu Turkcell telefon faturası yok

Kredi kartı slibi

380,2

                                                                                                                         Toplam                 746,8.-ytl

 

Parti yetkilileri, “Siyasi faaliyet çerçevesinde amaca ulaşmak için yürütülen faaliyetler yapılırken, vergi mükellefiyeti tesis edilmemiş kişilerden de küçük çapta da olsa hizmet alınması doğaldır. Bu siyasi hizmetin bir tutanakla tespiti ve buna bağlı olarak ödemenin gerçekleştirilmiş olması faaliyetin gerçekliği ortaya koymaktadır. Bu durum, 6111 sayılı Kanunun 180. maddesi ile değişik 2820 sayılı Kanunun 74. maddesinde belirlenen “Siyasi partiler harcamalarını fatura, fatura yerine geçen belgeler ile bu belgelerin temin edilmesinin mümkün olmadığı hallerde harcamanın doğruluğunu gösterecek muhtevaya sahip olmak şartıyla diğer belgelerle tevsik ederler” hükmüne de uygundur.

Faturalar intikal etmediğinden, tasdikli fatura suretleri temin edilmiştir. Bu durum 6111 sayılı Kanunun 180. maddesi ile değişik 2820 sayılı Kanunun 74. maddesi hükmüne uygundur.

Kişi ve kurumların günümüzde de karşılaştığı telefon faturalarının postadan ulaşmaması veya kaybolması nedeniyle, cezaya muhatap olmamak için yapılan ödeme” şeklinde cevap vermişlerdir.

2820 sayılı Yasa’nın 70. maddesinde beş milyon (2005 yılı için 41,29 ytl.) liraya kadar olan harcamaların makbuz veya fatura gibi bir belge ile tevsik edilmesi zorunlu olmadığı belirtildiğinden bu miktarı aşan harcamaların makbuz veya fatura gibi geçerli ve kanıtlayıcı belgeye dayanması gerekmektedir. Bu nedenle fatura olmaksızın sözleşme, kredi kartı slibi veya fatura fotokopisine dayanılarak kaydedilen giderin, Kanun’un öngördüğü anlamda belgeye dayandırılmış olduğunun kabul edilmesi mümkün değildir.

Vergi Usul Kanunu’na uygun olarak düzenlenmiş fatura, serbest meslek makbuzu, gider pusulası gibi kanıtlayıcı belgeler olmadan yapılan 22.444,2 ytl tutarındaki giderin Kanun’un öngördüğü anlamda belgeye dayandırılmış olduğu kabul edilmemiştir.

5- Sheraton Hotel’in 2.134,92 ytl tutarındaki 31.5.2005/314420 nolu fotokopi faturası 31.5.2005/589 yevmiye ile, aslı 15.6.2005/628 yevmiye ile gider yazılmıştır.

Parti yetkilileri, “Sheraton Hoteli’nin 314420 numaralı faturasının sehven gider kısmına mükerrer yazılmış olduğu anlaşılmaktadır.”şeklinde cevap vermişlerdir.

Mükerrer gider yazılan 2.134,92 ytl.nin Hazine’ye irad kaydedilmesine karar verilmiştir.

6- Kontörlerin kimlere alındığının bildirilmesi ile kişi adına kayıtlı telefonlara alınan kontör bedellerinin Parti bütçesinden karşılanma nedeni sorulmuştur.

 

Yevmiye tarih ve no

İçerik

Fatura tarih ve no

Tutar

24.1.2005/64

Kontör alımları

12.1.2005/0018

23

2.3.2005/239

           

28.12.2004/0012

21,5

20.5.2005/521

           

23.5.2005/323561

166,5

1.7.2005/714

           

23.5.2005/323571

156

17.10.2005/943

            

17.10.2005/323575

312

10.11.2005/1005

           

10.11.2005/323577

343

22.11.2005/1031

           

2 adet kredi kartı slibi.2 x250 kontör

48

28.12.2005/1105

           

26.12.2005/323586

320

                                                                                                                                    Toplam               1.390.- ytl

 

Parti yetkilileri, “Siyasi faaliyetler kapsamında parti çalışanlarının, şoför ve güvenlikçilerin yaptığı iletişimlerinin kontör bedelidir.”şeklinde cevap vermişlerdir.

Parti yetkilileri kimlere alındığına dair isim belirtmedikleri gibi, bu kontörlerin parti faaliyetleri için kullanıldığına dair kanıtlayıcı bilgi ve belge de sunmamışlardır. Bu nedenle Parti adına yapılmış bir gider olarak kabul edilmemiştir.

7- 16.6.2005 tarih ve 647 numaralı yevmiyede Ufuk İlkiz imzalı 16.6.2005 tarihli belgesiz harcama onay formuna istinaden 2005 yılı Haziran ayı içinde 50.- ytl bahşiş tutarı Parti bütçesinden ödenmiştir.

Parti yetkilileri, “Sehven bahşiş tutarı diye yazılan meblağ, belgesiz siyasi faaliyet harcamasıdır.”şeklinde cevap vermişlerdir.

Parti yetkililerinin “Sehven bahşiş tutarı diye yazılan meblağ, belgesiz siyasi faaliyet harcamasıdır.” şeklinde yaptıkları savunma kabul edilmemiştir. Belgesiz siyasi faaliyet harcamasının ne olduğuna dair bir açıklama yapılmaması ve bunu kanıtlayıcı belge sunulmaması belgesiz harcama onay formunda ki açıklamanın doğru olduğunu göstermektedir.

Bir hizmet karşılığı olmaksızın kişi ya da kuruluş elemanlarına verilen bahşiş ödemelerinin parti amaçlarına uygun ve parti tüzel kişiliği adına yapılmış bir harcama olarak kabul edilmesi mümkün görülmemiştir.

8- Aşağıdaki tabloda gösterilen icra ödemelerinden kaynaklanan 1.008,62 ytl faiz ve diğer masraflar parti bütçesinden karşılanmıştır.

 

İcra Ödemelerine Ait Liste

Yevmiye tarih ve no

Borcun kaynağı

Açıklama

Anapara

Faiz ve Diğer masraflar

Toplam tutar

18.3.2005/289

 

Ankara 15.İcra Dairesi

 

508

508

16.12.2005/1084

 

Ankara 13. İcra 2005/9312 nolu dosya

376,5

180,62

557,12

20.12.2005/1094

 

Ankara 13. İcra 2005/9311 nolu dosya

350

157

507

          

 

Ankara 13. İcra 2005/9313 nolu dosya

350

163

513

 

Parti yetkilileri, “6111 sayılı Kanunun 180. maddesi ile değişik 2820 sayılı Kanunun 74. maddesinde “Siyasi partiler, mal ve hizmet alım sözleşmelerinden kaynaklanan mahkeme kararları ile ödediklerini miktarı ve masraflarını gider olarak kaydedebilirler” hükmü faiz ve diğer masrafların gider olarak kaydedilmesini mümkün kılmaktadır. ”şeklinde cevap vermişlerdir.

Parti yetkililerinin ödemelerin zamanında yapılması için gerekli tedbirleri almaları gerekir. Aksi halde bu tedbirlerin alınmaması sonucu oluşacak faiz ve diğer masraflar parti bütçesinden ödenecektir ki bunu kabul etmek mümkün değildir.

Parti görevlilerinin yükümlülüklerini zamanında yapmamaları sonucu oluşan faiz ve diğer masraflar toplamı 1.008,62 ytl.den parti tüzel kişiliğini sorumlu tutma imkanı bulunmamaktadır. Bu ödemelerin kişisel sorumluluk kapsamında olduğu açıktır.

9- 10.2.2005 tarih ve 45 numaralı yevmiyede Genç Parti tarafından 20.000.- ytl ödenmesi karşılığında Aras kargonun dava ve takiplerinden vazgeçmesi için 9.2.2005 tarihinde uzlaşma protokolü imzalanmıştır. Satıcılar hesabından 7.282,81 ytl, ceza ve tazminat olarak da 12.717,19 ytl (Faiz ve buna bağlı giderler) Parti tarafından Aras Kargoya ödenmiştir. Bu ödemelere ilişkin herhangi bir belge bulunmamaktadır. Uzlaşma protokolündeki rakamın nasıl bulunduğu ile ödeme yapılan tutarın ayrıntısının bildirilmesi ve ana para harici diğer ödemelerin Parti bütçesinden ödenme nedeni sorulmuştur.

Parti yetkilileri “10.02.2005 tarih ve 45 yevmiye Partimiz tarafından 20.000,00.-TL ödenmesi karşılığında Aras Kargo Yurt İçi ve Yurt Dışı Taşımacılık A.Ş. arasında 09.02.2005 tarihli protokol imzalanmıştır.

Uzlaşma protokolündeki ödemenin ayrıntısı ile işbu rakamın nasıl bulunduğu hususunda bilgi istenmiş olup,

Partimiz ile Aras Kargo Yurt İçi ve Yurt Dışı Taşımacılık A.Ş. arasında 18.02.2004 tarihli taşıma sözleşmesi yapılmıştır. İşbu sözleşme çerçevesinde Aras Kargo Yurt İçi ve Yurt Dışı Taşımacılık A.Ş. ile Partimiz arasında husumet meydana gelmiş olup, Aras Kargo Yurt İçi ve Yurt Dışı Taşımacılık A.Ş. tarafından Ankara 29. İcra Müdürlüğü nezdinde 2004/7965 sayılı icra takibi başlatılmıştır. Takibe Partimiz tarafından yapılan itiraz neticesi açılan davanın sonunda Ankara 1. Asliye Ticaret Mahkemesi 30.12.2004 tarih ve 2004/401 Esas – 2004/770 Karar sayılı kararı ile “davanın kısmen kabulü ile itirazın 10.870.534.114.-TL kısmı üzerinden iptaline, iptal edilen kısım üzerinde Aras Kargo Yurt İçi ve Yurt Dışı Taşımacılık A.Ş. lehine icra inkar tazminatı olarak 4.348.213.645- TL inkar tazminatına, 1.197.053.411- TL vekalet ücreti ile 166.050.000- TL yargılama giderinin davacı Aras Kargo Yurt İçi ve Yurt Dışı Taşımacılık A.Ş.’ye ödenmesine,Karşı davamızın reddi ile davalı Aras Kargo Yurt İçi ve Yurt Dışı Taşımacılık A.Ş. lehine 1.343.100.000-TL nispi vekalet ücreti ödenmesine”

karar vermiştir. Bu dava dışında ayrıca Aras Kargo Yurt İçi ve Yurt Dışı Taşımacılık A.Ş. ile aramızda uzlaşma protokolünde belirtildiği üzere Ankara 29. İcra Müdürlüğü nezdinde 2004/8235 sayılı icra takibi ve bu takibe yapılan itirazın iptali için açılmış bulunan Ankara 6. Sulh Hukuk Mahkemesi’nin 2005/29 Esas sayılı davası bulunmaktadır.

Ankara 1. Asliye Ticaret Mahkemesi 30.12.2004 tarih ve 2004/401 Esas – 2004/770 Karar sayılı kararı ile partimizin ödeyeceği anapara 10.870.534.114- TL olmak üzere 17.924.951.170.-TL’dir. Ayrıca %48 faiz işlemekte ve itirazın iptaline karar verilen icra takibi yönünden de 4.000.000.000-TL icra vekalet ücreti, yargı gideri ve faiz bulunmaktadır.

Bu doğrultuda partimizin lehine olacak şekilde Aras Kargo Yurt İçi ve Yurt Dışı Taşımacılık A.Ş. ile uzlaşma aranmış ve toplam 20.000.000.000.-TL karşılığında uzlaşmaya varılmıştır.

Yazımız ekinde Ankara 1. Asliye Ticaret Mahkemesi 30.12.2004 tarih ve 2004/401 Esas – 2004/770 Karar sayılı kararı, hükme esas bilirkişi raporu ve uzlaşma protokolü 2005 Klasöründe Ek.2’de olarak sunulmuştur. Bu protokol ile Mahkeme kararı ile hükme bağlanmış olan miktardan daha iyi bir bedel ile uzlaşma sağlanmıştır. 6111 sayılı Kanun ile değişik 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanununun 74. maddesinde de belirtildiği gibi, Siyasi Partiler, mal ve hizmet alım sözleşmelerinden kaynaklanan mahkeme kararları ile ödedikleri miktarı ve masraflarını gider olarak kaydedebilirler.” şeklinde cevap vermişlerdir.

Parti ile Aras kargo arasında çıkan ihtilafların çözümüne ilişkin yapılan uzlaşma protokolüne istinaden firmaya yapılan 20.000.000.000.-liranın 10.870.534.114.-lirası ana para, 9.129.465.886.- lirası (20.000.000.000-10.870.534.114) ise ana para harici faiz ve diğer masraflardan oluşmaktadır.

Siyasi parti veya Hazine’nin zarara uğrayıp uğramadığı konusunda bir denetim yapılmadığı gibi, parti bütçesi ile hazine arasında doğrudan bir ilişki de bulunmamaktadır. Kanuna aykırı gelir ve giderlerin Hazine’ye gelir kaydedilmesi Hazine’nin zararını tazmin amacıyla değil ortaya çıkan hukuka aykırılığa bir yaptırım olması amacıyla düzenlenmiştir.

Parti yetkililerinin ödemelerin zamanında yapılması için gerekli tedbirleri almaları gerekir. Parti görevlilerinin yükümlülüklerini zamanında yapmamaları sonucu oluşan faiz ve diğer giderlerden parti tüzel kişiliğini sorumlu tutma imkanı bulunmamaktadır. Bu ödemelerin kişisel sorumluluk kapsamında olduğu açıktır. Bu nedenle 9.129,46 ytl.nin Hazine’ye irad kaydedilmesine karar verilmiştir.

10- 3.3.2005 tarih ve 241 numaralı yevmiyede Genç Parti tarafından 28.590.- ytl ödenmesi karşılığında İlhan Çelen’in Ankara 5.İcra Müdürlüğü nezdinde açtığı 2005/1276 ve 2005/1424 sayılı takiplerinden vazgeçmesi için 3.3.2005 tarihinde Sulh ve İbra Protokolü imzalanmıştır. Satıcılar hesabından 23.975,52 ytl, ceza ve tazminat olarak da 4.614,48 ytl (Faiz ve buna bağlı giderler) Parti tarafından İlhan Çelen’e ödenmiştir. Bu ödemelere ilişkin herhangi bir belge bulunmamaktadır. Uzlaşma protokolündeki rakamın nasıl bulunduğu ile ödeme yapılan tutarın ayrıntısının bildirilmesi ve ana para harici diğer ödemelerin Parti bütçesinden ödenme nedeni sorulmuştur.

Parti yetkilileri, “Partimizin hizmet aldığı İlhan Çelen tarafından 12.02.2003 tarihinde 16.000,00.-TL bedelli, 08.04.2004 tarihinde 2.832,00.-TL bedelli ve 25.03.2004 tarihinde 21.143,52.-TL bedelli faturalar tanzim edilmiştir. İşbu faturaların ödenmemesi üzerine İlhan Çelen tarafından,12.02.2003 tarihinde 16.000,00.-TL bedelli fatura için Ankara 5. İcra Müdürlüğü 2005/1424 takip numaralı icra takibi,  08.04.2004 tarihinde 2.832,00.-TL bedelli ve 25.03.2004 tarihinde 21.143,52.-TL bedelli faturalar için Ankara 5. İcra Müdürlüğü 2005/1276 takip numaralı icra takibi başlatılmıştır.

İcra takibi başlatılması üzerine Partimizin ödeyeceği faiz, avukatlık ücreti ve yargılama giderleri dikkate alınmış ve İlhan Çelen isimli kişi ile uzlaşma sağlanmaya çalışılmıştır. Yapılan uzlaşma görüşmeleri neticesi İlhan Çelen yargılama aşamasının uzun süreceğini de dikkate alarak asıl alacak kaleminden indirim yapmış, yargılama gideri ve masrafları talep etmeyerek toplam 39.975,52.-TL anapara yerine 28.590,00.-TL ödenmesi karşılığında uzlaşma sağlanmıştır. Bu bedelin ödenmesini müteakip alacak borç ilişkisi sona ermiş ve taraflar ibralaşmışlardır.

İlgili ödeme emirleri ve protokol 2005 Klasöründe Ek.6’da sunulmuştur. 6111 sayılı Kanun ile değişik 2820 sayılı Siyasi Partiler Kanununun 74. maddesinde de belirtildiği gibi, Siyasi Partiler, mal ve hizmet alım sözleşmelerinden kaynaklanan mahkeme kararları ile ödedikleri miktarı ve masraflarını gider olarak kaydedebilirler.” şeklinde cevap vermişlerdir.

3.3.2005 tarih ve 241 numaralı yevmiyede yapılan kayıt şöyledir.

__________________                                 __________________

320- Satıcılar  (İlhan Çelen)                                          23.975,52

681-Önceki dönem gider ve zararlar

681 06 02-Ödenen diğer ceza ve tazminatlar                  4.614,48

Kasa                                                                                     28.590

_________________                                ___________________

Yevmiye defterindeki kayıttan 4.614,48.-ytl.nin ana para harici ceza ve tazminat ödemesi olduğu anlaşılmıştır.

Parti yetkililerinin ödemelerin zamanında yapılması için gerekli tedbirleri almaları gerekir. Parti görevlilerinin yükümlülüklerini zamanında yapmamaları sonucu oluşan ceza ve tazminat benzeri ödemelerden parti tüzel kişiliğini sorumlu tutma imkanı bulunmamaktadır. Bu ödemelerin kişisel sorumluluk kapsamında olduğu açıktır. Bu nedenle 4.614,48 ytl.nin Hazine’ye irad kaydedilmesine karar verilmiştir.

11- Avukat Şaylan Çığgın’a ait uçak biletleri Parti tarafından karşılanmıştır.

 

Yevmiye tarih ve no

Fatura tarih ve no

Firma

Tutar

27.05.2005/561

27.05.2005/323112

Kubaba Turizm

135

09.07.2005/728

09.07.2005/323888

Kubaba Turizm

152

                                                                                                                            Toplam                  287.-ytl

Parti yetkilileri, “Av. Şaylan ÇIĞGIN, Genç Parti’nin hukuk müşavirliği görevini yürütmekte olup, Parti’nin hukuki işlemleri ile ilgili olarak yapmış olduğu seyahatlerin bedeli Parti tarafından karşılanmıştır.” şeklinde cevap vermişlerdir.

Parti ile avukat Şaylan Çığgın arasında 1.2.2005 tarihinde imzalanan Hukuki Danışmanlık-Ücreti Vekalet Sözleşmesinin 2.6 maddesinde, “Vekil, işin icaplarının gerektirmesi halinde ve Parti yöneticilerinin talebi üzerine İstanbul dışında da hizmet verecektir.” denildiğinden ve 4. maddesinde vekile aylık net 30.000.- ytl ödeneceği belirtildiğinden bu kişinin uçak bileti Parti tarafından karşılanmamalıdır.

12- 30.12.2005 tarih ve 1109 yevmiyede Duran Şakoğlu belge temin edilemediğinden 670.- ytl belgesiz ulaşım gideri yapıldığını beyan etmiş ve bu tutar ödenmiştir.

Parti yetkilileri, “Duran Şakoğlu partimizin doğu ve güneydoğu bölgelerinden sorumlu “teşkilat başkan Yardımcısı”dır. Gece gündüz demeden söz konusu bölgelerde “Siyasi Faaliyet”te bulunmuştur. Başta güvenlik ve diğer nedenlerle ilçeden ilçeye ve diğer yerleşim yerlerine kamyon kasasında dahi gitmiştir. Küçük çapta da olsa belgesiz harcama olması o bölgelerde hayatın olağan akışına uygundur.” şeklinde cevap vermişlerdir.

Vergi Usul Kanununa uygun olarak düzenlenmiş kanıtlayıcı belgeler olmadan yapılan 620.- ytl tutarındaki giderin Kanun’un öngördüğü anlamda belgeye dayandırılmış olduğu kabul edilmemiştir.

13- 31.12.2005 tarih ve 1113 numaralı yevmiyede kayıt şu şekilde yapılmıştır.

________________                             _______________

İş Avansları                                                           371,14

(10 kişi)

Satıcılar                                                                    13,51

(4 Firma)

Kasa                                                                      384,65

________________                               ______________

Yevmiye kaydına ekli belgelerin incelenmesinde,

Ahmet Kiriş’e ödenen 33,54 ytl.nin,

Cihan Şahin’e ödenen 62,43 ytl.nin,

Gülamir Gez’e ödenen 80,9 ytl.nin,

Gültekin Güven Erkan’a ödenen 13,42 ytl.nin,

Zeki Kendir’e ödenen 35.- ytl.nin,

Ali Getir’e ödenen 32,01 ytl.nin,

Selim Erdem’e ödenen 105,74 ytl.nin,

para makbuzları olmasına karşın imzaları bulunmamaktadır. Dolayısıyla bu kişilerin paraları alıp almadığının anlaşılabilmesi için bu kişilerin imzaladığı para makbuzu veya banka dekontunun olması gerekir.

Ödeme yapılan kişilerin paraları aldıklarını kanıtlayıcı imzalı para makbuzları veya banka dekontlarının gönderilmesi istenmiştir.

Parti yetkilileri, “Küçük cari hesap bakiyelerin kapatıldığı ödemeler olup, imzaların ikinci suretlere çıkmadığı anlaşılmaktadır.” şeklinde cevap vermişlerdir.

Belgelerdeki tediye makbuzları suret değil asıldır. İstenen imzalı para makbuzu veya banka dekontu ile para makbuzunun imzalı fotokopisi gönderilmediğinden 363,04 ytl.nin Hazine’ye irad kaydedilmesine karar verilmiştir.

14- 28.11.2005 tarih ve 1041 numaralı yevmiyede Ali Özkan’ın DSİ XI. Bölge Müdürlüğü Sosyal Tesislerinde yaptığı 45,5 ytl.lik konaklama gideri Parti bütçesinden karşılanmıştır.

Parti yetkilileri, “Ali Özkan Partimizin teşkilat başkan yardımcısı olup, Ankara’ya geldiğinde partimizin menfaatleri doğrultusunda daha ucuz konaklama ücreti bulunan DSİ misafirhanesinde konaklama yapmıştır.” şeklinde cevap vermişlerdir.

Ali Özkan’ın parti teşkilat başkan yardımcısı olması yaptığı harcamaların parti faaliyetiyle ilgili olduğunu göstermez. Parti adına yapılan faaliyetler sonucu düzenlenen faturalar parti tüzel kişiliği adına olmalıdır. Yapılan harcamaların parti ile ilgili olduğuna dair kanıtlayıcı bilgi ve belge sunulmamıştır. Bu nedenle Parti adına yapılmış bir gider olarak kabul edilmemiştir.

2- İl Örgütleri Giderleri

Parti il örgütlerinin 2005 yılı giderleri 449.752,30 ytl olarak gösterilmiştir.

Bunun 17.232.- ytl.si personel gideri, 27.040,87 ytl.si temsil ve ağırlama gideri,9.024,26 ytl.si basılı kağıt-kırtasiye-büro gideri, 43.017,45 ytl.si haberleşme gideri, 9.346,26 ytl.si taşıma ve vasıta gideri, 15.446,38 ytl.si seyahat gideri, 221.808,45 ytl.si kira gideri, 24.942,71 ytl.si tamir bakım gideri, 20.733,98 ytl.si ısıtma-aydınlatma-temizlik-su gideri, 8.895,19 ytl.si vergi-harç-noter-sigorta gideri, 11.289,79 ytl.si basın ve yayın gideri, 16.909,28 ytl.si sair yönetim gideri, 1.935,15 ytl.si seçim ve propaganda gideri, 13.160.-ytl.si teşkilata yardım, 5.964,47 ytl.si olağandışı gider ve zarar ve 3.006,06 ytl.si özel maliyetlerden oluşmaktadır.

Parti il örgütlerinin 2006 yılına devreden kasa ve banka mevcudu 15.913,76 ytl.dir.

Parti il örgütlerinin 2005 yılı kesinhesap çizelgelerinin gider bölümü üzerinde yapılan incelemede, giderlerin 2820 sayılı Yasa’ya uygun olduğu sonucuna varılmıştır.

C- Parti Mallarının İncelenmesi

Partinin 2005 yılı içinde edindiği 25.106,39 ytl tutarındaki taşınır malın (demirbaş) Kanun’a uygun olduğu sonucuna varılmıştır.

IV- SONUÇ

Genç Parti 2005 yılı kesinhesabının incelenmesi sonucunda,

1- Parti’nin 2005 yılı kesinhesabında gösterilen 7.285.503,05 ytl gelir, 2.423.702,62 ytl borç, 5.357.464,96 ytl gider, 4.254.315,06 ytl kasa ve banka mevcudu devrinin Hazine’ye irad kaydedilenler dışında kalan bölümünün eldeki bilgi ve belgelere göre doğru, denk ve 2820 sayılı Siyasî Partiler Kanunu’na uygun olduğuna,

2- 2820 sayılı Yasa’nın 70. maddesine aykırı olarak partinin amaçlarına uygun olmayan ve parti tüzel kişiliği adına yapılmış harcama olarak kabulü mümkün görülmeyen 54.088,47 ytl karşılığı Parti malvarlığının, 2820 sayılı Yasa’nın 75. maddesi uyarınca Hazine’ye gelir kaydedilmesine,

28.9.2011 gününde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.

 

Başkan

Haşim KILIÇ

Başkanvekili

Osman Alifeyyaz PAKSÜT

Üye

Fulya KANTARCIOĞLU

 

 

Üye

Ahmet AKYALÇIN

Üye

Mehmet ERTEN

Üye

Fettah OTO

 

 

Üye

Serdar ÖZGÜLDÜR

Üye

Recep KÖMÜRCÜ

Üye

Engin YILDIRIM

 

 

Üye

Nuri NECİPOĞLU

Üye

Hicabi DURSUN

 

 

Üye

Celal Mümtaz AKINCI

Üye

Erdal TERCAN