19 Ekim 2011 ÇARŞAMBA

Resmî Gazete

Sayı : 28089

YÖNETMELİK

Mevlana Üniversitesinden:

MEVLANA ÜNİVERSİTESİ TÜRKÇE ÖĞRETİMİ UYGULAMA VE

ARAŞTIRMA MERKEZİ YÖNETMELİĞİ

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç

MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Mevlana Üniversitesi Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezinin amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; Mevlana Üniversitesi Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezinin amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin hükümleri kapsar.

Dayanak

MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin (2) numaralı alt bendi ile 14 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Merkez (Mevlana TÖMER): Mevlana Üniversitesi Türkçe Öğretimi Uygulama ve Araştırma Merkezini,

b) Müdür: Merkezin Müdürünü,

c) Öğrenciler: Merkezin öğrencilerini,

ç) Rektör: Mevlana Üniversitesi Rektörünü,

d) TDS: Türkçe Düzeyi Sertifikasını,

e) Üniversite: Mevlana Üniversitesini,

f) Yönetim Kurulu: Merkezin Yönetim Kurulunu

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Merkezin Amaçları ve Faaliyet Alanları

Merkezin amaçları

MADDE 5 – (1) Merkezin amaçları şunlardır:

a) Türk dilinin bütün eski ve yeni kollarını araştırmak, dil öğrenme ve öğretme yöntemleri ile tekniklerini geliştirerek bunları uygulamak,

b) Türkçe’nin ana dil ve yabancı dil olarak öğretilmesini sağlamak,

c) Türk halklarının farklı coğrafyalarda oluşturdukları dil, kültür, tarih ve edebiyat gibi alanlardaki eserlerini incelemek,

ç) Türk kültürünün çevre kültürlerle olan dil ve edebiyat ilişkilerini araştırmak ve bu alanda bilimsel, dilsel, kültürel ve sanatsal etkinliklerde bulunmak.

Merkezin faaliyet alanları

MADDE 6 – (1) Merkezin faaliyet alanları şunlardır:

a) Yurt içinde ve yurt dışında Türkçe’yi ve yabancı dilleri öğretmek, Türkiye’yi ve Türk kültürünü tanıtmak amacıyla ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak birimler oluşturmak,

b) Türkiye’de öğrenim görmek isteyen yabancı öğrenciler için gerekli olan Türkçe kurslar düzenlemek, Türkçe dil bilgisinin, üniversite eğitimini devam ettirebilecek yeterlikte olup olmadığını sınav yaparak tespit etmek ve onlara TDS vermek,

c) Kamu kurum ve kuruluşları tarafından yurt içinde ve yurt dışında Türkçe’yi öğretmek için görevlendirilen öğretim elemanları ve öğretmenler için kurslar açmak, staj yaptırmak, görev alacağı ülke ile ilgili tanıtıcı rehberler ve yayınlar hazırlamak,

ç) Ulusal veya uluslararası yapılan ikili anlaşmalar çerçevesinde Türkiye ile diğer ülkelerin ilgili kurum ve kuruluşları arasında ortak eğitim, öğretim, araştırma, uygulama ve yayın faaliyetlerinde bulunmak; bu ülkelerden gelecek olan öğrenci, öğretmen, öğretim üyesi ve işadamlarına, Türkiye’de bulunan büyükelçilik çalışanlarına, diplomatlara, özel müteşebbislere Türkiye Türkçe’si kurslar düzenlemek,

d) Türkiye Türkçe’si ile birlikte Azeri, Kazak, Kırgız, Özbek, Türkmen Türkçe’si gibi Türk lehçeleri ve diğer yabancı dillerle ilgili kurslar düzenlemek,

e) Türkiye’ye gelme imkânı bulunmayan, ancak Türkçe öğrenmek isteyen ilgililere internet üzerinden uzaktan eğitim vermek suretiyle Türkiye Türkçe’sini öğretmek,

f) Kamu kurum ve kuruluşları ile işbirliği yapmak suretiyle projeler geliştirerek, Türkçe’yi öğreten ve Türkiye’yi tanıtan film, ses ve görüntülü kasetler, broşürler hazırlamak; kitap, dergi, bülten, raporlar yayınlamak,

g) Türkiye Türkçe’si öğretimini bütün dünyada yaygın hale getirmek ve Türkçe’nin sayılı bilim dilleri arasındaki yerini almasına katkıda bulunmak,

ğ) Yurt dışında yaşayan Türklere Türkçe’nin ana dil olarak eğitimi ve öğretimi konusunda programlar hazırlayıp yöntemler geliştirmek, konu ile ilgili yurt içi ve yurt dışındaki kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapmak,

h) Türk dili öğretimini daha etkin bir hale getirebilmek için diğer dil öğretim metotları ile karşılaştırmalı çalışmalar yapmak.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Merkezin Yönetim Organları ve Görevleri

Merkezin yönetim organları

MADDE 7 – (1) Merkezin yönetim organları şunlardır:

a) Müdür ve müdür yardımcıları,

b) Yönetim Kurulu.

Müdür ve müdür yardımcıları

MADDE 8 – (1) Müdür; Merkezin faaliyet alanlarıyla ilgili çalışmaları bulunan, Üniversite öğretim üyeleri arasından üç yıl süreyle Rektör tarafından görevlendirilir. Süresi biten Müdür tekrar görevlendirilebilir. Müdür, Merkezi temsil eder ve Merkezde görevli öğretim elemanları arasından uygun gördüğü en fazla iki kişiyi müdür yardımcısı olarak görevlendirilmek üzere Rektörün onayına sunar. Müdür yardımcılarının görev süresi de Müdürün görev süresi ile sınırlıdır.

(2) Müdür; görevi başında bulunmadığı zamanlarda yardımcılarından birini, yardımcısı da bulunmazsa Yönetim Kurulu üyelerinden birini vekil olarak bırakır. Vekâlet altı aydan fazla sürerse yeni Müdür görevlendirilir.

Müdürün görevleri

MADDE 9 – (1) Müdürün görevleri şunlardır:

a) Merkez faaliyetlerinin düzenli olarak yürütülmesini sağlamak,

b) Yönetim Kuruluna başkanlık etmek ve alınan kararları uygulamak,

c) Merkez birimleri arasında koordinasyonu sağlamak ve bu birimlerde görev alan her düzeydeki personel üzerinde genel gözetim ve denetim yapmak,

ç) Merkezin ödenek ve kadro ihtiyaçlarını gerekçesi ile birlikte Rektörlüğe bildirmek.

(2) Müdür, Merkez ile ilgili bütün faaliyetlerin gözetim ve denetiminin yapılmasından ve sonuçlandırılmasından Rektöre karşı birinci derecede sorumludur.

Yönetim kurulu

MADDE 10 – (1) Yönetim Kurulu; Müdür, Müdür yardımcıları ile Üniversite öğretim üyeleri arasından Rektör tarafından görevlendirilen toplam yedi üyeden oluşur. Yönetim Kurulu üyelerinin görev süresi üç yıldır. Görev süresi dolan üyeler yeniden görevlendirilebilir. Süresi bitmeden ayrılan üyelerin yerine, aynı usulle yenileri görevlendirilir. Yönetim Kurulu, Müdürün daveti üzerine her yarıyılda en az iki defa olmak üzere, salt çoğunlukla toplanır ve kararlar oy çokluğu ile alınır.

Yönetim kurulunun görevleri

MADDE 11 – (1) Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:

a) Merkezin faaliyetleri ile ilgili değerlendirmeler yapmak,

b) Eğitim-öğretim, bilimsel araştırma faaliyetleri, yıllık ders müfredatı ve akademik takvim, görev verilecek öğretim elemanları, öğretim elemanları için oryantasyon programları konusunda karar almak,

c) Merkezin faaliyet alanlarıyla ilgili alt birimlerin açılması veya kapatılması, kadro ihtiyacı, ücretler ve indirimlerle ilgili önerilerde bulunmak ve bu önerileri Rektörlüğe sunmak,

ç) Çalışma grupları oluşturmak veya kaldırmak,

d) İlgili diğer mevzuatla verilen diğer görevleri yapmak.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

Personel ihtiyacı

MADDE 12 – (1) Merkezin akademik, idari ve teknik personel ihtiyacı, 2547 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi ile 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanunu hükümlerine göre yapılan görevlendirme veya atamalarla karşılanır.

Hüküm bulunmayan haller

MADDE 13 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde; ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Senato ve Yönetim Kurulu kararları uygulanır.

Yürürlük

MADDE 14 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 15 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Mevlana Üniversitesi Rektörü yürütür.