31 Ekim 2011 PAZARTESÝ

Resmî Gazete

Sayý : 28101

YÖNETMELÝK

Ondokuz Mayýs Üniversitesinden:

ONDOKUZ MAYIS ÜNÝVERSÝTESÝ TAÞINMAZLARININ

ÝDARESÝ HAKKINDA YÖNETMELÝK

BÝRÝNCÝ KISIM

Genel Esaslar

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar

Amaç ve kapsam

MADDE 1 (1) Bu Yönetmeliðin amacý ve kapsamý; Ondokuz Mayýs Üniversitesi mülkiyetinde bulunan taþýnmazlarýn satýþý, trampasý, arsa veya kat karþýlýðý inþaat yaptýrýlmasý, kiraya verilmesi, ön izin verilmesi ve üzerlerinde irtifak hakký kurulmasý ile ecrimisil ve tahliye iþlemlerine iliþkin usul ve esaslarý düzenlemektir.

Dayanak

MADDE 2 (1) Bu Yönetmelik, 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayýlý Devlet Ýhale Kanunu, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayýlý Yükseköðretim Kanununa dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.

Tanýmlar

MADDE 3 (1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Arsa veya kat karþýlýðý inþaat: Üniversite taþýnmazý üzerinde yaptýrýlacak yapý veya yapýlarýn Üniversiteye býrakýlacak kýsmýnýn ya da baðýmsýz bölümlerinin bedeline karþýlýk, bu taþýnmazdan belirli bir arsa payýnýn verilmesini,

b) Bedel tespit komisyonu: Bu Yönetmelikte yer alan, tahmin edilen bedel tespit iþlemlerini yapmak, ecrimisil tespit ve takdir etmek ve Ýdarece verilecek diðer görevleri yürütmek üzere harcama yetkilisi tarafýndan Ýdarenin taþýnmaz ve deðerleme konusunda iþin ehli veya uzmaný olan memurlarý arasýndan seçilen ve en az üç kiþiden oluþan komisyonu,

c) Ecrimisil: Taþýnmazýn, Üniversitenin izni dýþýnda gerçek veya tüzel kiþilerce iþgal veya tasarruf edilmesi sebebiyle, Üniversitenin bir zarara uðrayýp uðramadýðýna veya iþgalcinin kusurlu olup olmadýðýna bakýlmaksýzýn Ýdarece talep edilen tazminatý,

ç) Fuzuli þagil: Kusuru aranmaksýzýn kendisine ait olmayan ve sahibinin de rýzasý veya muvafakati bulunmayan bir malý elinde tutan veya her ne þekilde olursa olsun bu malý kullanan veya tasarrufunda bulunduran gerçek veya tüzel kiþileri,

d) Harcama yetkilisi (ita amiri): Üniversite Rektörünü,

e) Ýdare: Ondokuz Mayýs Üniversitesini,

f) Ýhale: Devlet Ýhale Kanununda ve bu Yönetmelikte yer alan usul ve þartlarla, iþin istekliler arasýndan seçilecek birisi üzerine býrakýldýðýný gösteren ve yetkili mercilerin onayý ile tamamlanan sözleþmeden önceki iþlemleri,

g) Ýhale komisyonu: Bu Yönetmelikte belirtilen ihale ile ilgili iþleri yürütmek üzere ihale yetkilisi tarafýndan seçilen üyelerden oluþan komisyonu,

ð) Ýhale yetkilisi: Harcama yetkilisini ya da harcama yetkilisi tarafýndan görevlendirilecek kiþiyi,

h) Ýrtifak hakký: Bir taþýnmaz üzerinde yararlanmayý ve kullanýma rýza göstermeyi veya mülkiyete iliþkin bazý haklarýn kullanýlmasýndan vazgeçmeyi kapsayan ve diðer bir taþýnmaz veya kiþi lehine aynî hak olarak kurulan yükümlülüðü,

ý) Ýstekli: Ýhaleye katýlan gerçek veya tüzel kiþileri,

i) Kanun: 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayýlý Devlet Ýhale Kanununu,

j) Kiraya verme: Üniversite taþýnmazlarýnýn ve bunlarla ilgili haklarýn kiraya verilmesini,

k) Müþteri: Kendisine ihale yapýlan istekli veya isteklileri,

l) Ön izin: Ýrtifak hakký kurulmadan önce; tescil, ifraz, tevhit, terk gibi iþlemlerin yapýlmasý veya imar planýnýn yaptýrýlmasý, deðiþtirilmesi ya da uygulama projelerinin hazýrlanmasý ve onaylatýlmasý gibi iþlemlerin yerine getirilebilmesi için Ýdarece verilen izni,

m) Satýþ: Taþýnmaz satýþýný,

n) Sözleþme: Ýdare ile müþteri arasýnda yapýlan ve ihale yetkilisince imzalanan yazýlý anlaþmayý,

o) Þartname: Yapýlacak iþlerin genel, özel, teknik ve idari usul ve esaslarýný gösteren belge veya belgeleri,

ö) Tahmin edilen bedel: Ýhale konusu olan iþlerin tahmin edilen bedelini,

p) Taþýnmaz: Tapuda Ondokuz Mayýs Üniversitesi adýna kayýtlý bulunan taþýnmazlarý,

r) Toplam yatýrým maliyeti: Taþýnmaz üzerinde gerçekleþtirilecek yatýrýmýn ilgili kamu idarelerince belirlenecek birim maliyetlere göre hesaplanacak toplam tutarýný,

s) Trampa: 11/1/2011 tarihli ve 6098 sayýlý Borçlar Kanununun trampa ile ilgili maddelerinde gösterilen iþlemleri,

þ) Uygun bedel: Tahmin edilen bedelden aþaðý olmamak üzere, teklif edilen bedellerin en yükseðini,

t) Üniversite: Ondokuz Mayýs Üniversitesini,

ifade eder.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Genel Esaslar, Ýlkeler, Ýhale Þartlarý ve Þartnameler

Ýlkeler

MADDE 4 (1) Bu Yönetmeliðin yürütülmesinde, açýklýk ve rekabet, eþit muamele, kamuoyu denetimi, etkinlik ve verimlilik ilkeleri esastýr.

Tapu iþleminde yetkililer

MADDE 5 (1) Üniversitenin taþýnmazlarýyla ilgili olarak tapu sicilinde iþlem yapmaya, harcama yetkilisi veya harcama yetkilisinin görevlendireceði Üniversite personeli yetkilidir.

Ýhale yetkilisi

MADDE 6 (1) Bu Yönetmelikte yazýlý iþleri yaptýrmaya ve ihaleye harcama yetkilisi yetkilidir.

Ýhaleye katýlabilme þartlarý

MADDE 7 (1) Bu Yönetmeliðe göre yapýlacak ihalelere katýlabilmek için;

a) Kanuni ikametgâh sahibi olmak,

b) Tebligat için Türkiyede adres göstermek,

c) Gerçek kiþilerin T.C. kimlik numarasýný, tüzel kiþilerin ise vergi kimlik numarasýný bildirmeleri,

ç) Bu Yönetmelikte istisna edilen iþler dýþýnda geçici teminatý yatýrmýþ olmak,

d) Ýdarece tespit edilecek diðer belgeleri vermek,

e) Gerekli nitelik ve yeterliliði haiz bulunmak,

f) Özel hukuk tüzel kiþilerinin ise bu maddede sayýlan þartlara ilave olarak, siciline kayýtlý bulunduðu ticaret ve sanayi odasýndan veya benzeri mesleki kuruluþtan, ihalenin yapýldýðý yýl içinde alýnmýþ sicil kayýt belgesi ile tüzel kiþilik adýna ihaleye katýlacak veya teklifte bulunacak kiþilerin tüzel kiþiliði temsile tam yetkili olduklarýný gösterir noterlikçe tasdik edilmiþ imza sirkülerini veya vekâletnameyi vermeleri; kamu tüzel kiþilerinin ise, yukarýdaki (b), (ç) ve (d) bentlerinde belirtilen þartlardan ayrý olarak tüzel kiþilik adýna ihaleye katýlacak veya teklifte bulunacak kiþilerin tüzel kiþiliði temsile yetkili olduðunu belirtir belgeyi vermeleri,

gerekir.

Ýsteklilerde aranacak nitelikler ve istenecek belgeler

MADDE 8 (1) Ýdarece, ihalelerin en elveriþli þartlarla sonuçlandýrýlmasýný saðlamak amacýyla, isteklilerde belirli mali ve teknik yeterlik ve nitelikler aranabilir. Bunlarý tespite yarayan belgelerin neler olduðu þartnamede gösterilir.

(2) Ýstekliler, þartnamelerde yazýlý belgeleri eksiksiz vermek ve Türkiyede tebligat için adres göstermek zorundadýr.

Ýhaleye katýlamayacak olanlar

MADDE 9 (1) Aþaðýdaki kiþiler doðrudan veya dolaylý olarak ihalelere katýlamazlar.

a) Üniversitenin harcama yetkilisi,

b) Üniversitede ihale iþlemlerini hazýrlamak, yürütmek, sonuçlandýrmak ve denetlemekle görevli olanlar,

c) (a) ve (b) bentlerinde belirtilen kiþilerin eþleri ve ikinci dereceye kadar (ikinci derece dâhil) kan ve kayýn hýsýmlarý,

ç) (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen kiþilerin; yönetim kurullarýnda görevli olmadýklarý anonim ortaklýklar hariç olmak üzere ortaklarý,

d) 2886 sayýlý Kanun ile diðer kanunlardaki hükümler gereðince geçici veya sürekli olarak kamu ihalelerine katýlmaktan yasaklanmýþ olanlar.

Þartnameler

MADDE 10 (1) Ýhale konusu iþlerin her türlü özelliðini gösteren þartname ve varsa ekleri Ýdarece hazýrlanýr.

(2) Bu þartnamelerde iþin mahiyetine göre konulacak özel ve teknik þartlardan baþka genel olarak aþaðýdaki hususlarýn da gösterilmesi zorunludur:

a) Ýþin niteliði, nevi ve miktarý,

b) Taþýnmazýn tapuda kayýtlý olduðu mahalle veya köyü, mevkii, sokaðý, cinsi, yüzölçümü, hisse ve imar durumu, varsa tapu tarihi, pafta, ada, parsel veya cilt, sahife ve sýra numaralarý ve fiilî durumu,

c) Tahmin edilen bedeli, geçici teminat miktarý ve kesin teminata ait þartlar,

ç) Ýþin yapýlma yeri, taþýnmazýn teslim etme ve alma þekli ve þartlarý,

d) Ýþe baþlama ve iþi bitirme tarihi, gecikme hâlinde alýnacak cezalar,

e) Ýsteklilerde aranýlan þartlar ve belgeler,

f) Ýhaleyi yapýp yapmamakta Ýdarenin serbest olduðuna dair ibare,

g) Ýhale kararýnýn karar tarihinden itibaren en geç onbeþ iþ günü içinde ihale yetkilisi tarafýndan onaylanacaðý veya feshedilebileceði,

ð) Vergi, resim ve harçlarla sözleþme giderlerinin kimin tarafýndan ödeneceði,

h) Ödeme yeri ve þartlarý,

ý) Ýhtilaflarýn çözüm þekli ve yeri.

(3) Þartnamelerde tekniðe uygun olmayan veya gerçekleþmesi mümkün bulunmayan kayýt ve þartlarýn bulunduðu anlaþýldýðý takdirde ihale komisyonu, Ýdareye þartnameyi düzelttirmek üzere ihaleyi erteler. Bu durumda ihale, yeniden düzenlenecek þartnameye ve bu Yönetmeliðin 19 uncu maddesi uyarýnca yapýlacak ilana göre yürütülür.

(4) Þartname ve varsa eklerinin tasdikli örnekleri bedelsiz veya özelliklerine göre Ýdarece takdir edilecek bir bedel karþýlýðýnda isteyenlere verilir ya da Ýdarede bedelsiz olarak görülebilir.

ÝKÝNCÝ KISIM

Ortak Hükümler

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Ýhaleye Hazýrlýk

Ýhale iþlem dosyasýnýn düzenlenmesi

MADDE 11 (1) Ýhale suretiyle yapýlacak iþler için bir iþlem dosyasý düzenlenir. Bu dosyada onay belgesi, varsa tahmin edilen bedele iliþkin hesap tutanaðý, þartname ve ekleri, ilana iliþkin belge ve gazete nüshalarý, sözleþme tasarýsý ile saklanmasýnda yarar görülen diðer belgeler bulunur.

Tahmin edilen bedel tespiti

MADDE 12 (1) Tahmin edilen bedel, Bedel Tespit Komisyonunca tespit edilir ve karara baðlanarak Ýhale Komisyonu taþýnmaz kýymet takdir kararýnda gösterilir. Bedel tespit ve takdirinde, taþýnmazýn konumu ve özellikleri göz önünde bulundurulmak suretiyle rayiç bedel esas alýnýr.

(2) Ancak bu bedel;

a) Satýþ, trampa, arsa veya kat karþýlýðý inþaatta; üzerinde bulunan ve mevcut durumu itibariyle kullanýlmasý ekonomik olmayan binalarýn yýkým masrafýný aþan asgari levazým bedeli ve varsa bu nitelikte olmayan diðer binalar ile taþýnmazýn emlak vergisine esas asgari metrekare birim deðerinden,

b) Ýrtifak hakký kurulmasýnda ilk yýl için, taþýnmazýn emlak vergisine esas asgari metrekare birim deðerinin % 1inden,

c) Kirada ise ilk yýl için, taþýnmazýn emlak vergisine esas asgari metrekare birim deðerinin % 2sinden,

az olmamak üzere tespit ve takdir edilir. Ancak, irtifak hakký ilk yýl bedeli ihale bedeline, ikinci ve üçüncü yýl bedelleri ise sözleþmeleri gereðince tespit edilecek bedellere % 70 indirim uygulanarak tahsil edilir,

ç) Ýkinci ve daha sonraki yýllar için irtifak hakký bedelleri, bir önceki yýl irtifak hakký bedelinin, Türkiye Ýstatistik Kurumunca yayýmlanan Üretici Fiyatlarý Endeksi oranýnda artýrýlmasý suretiyle bulunacak bedeldir.

(3) Ön izin bedeli, irtifak hakký ihale bedelinin % 20sidir. Fiili kullaným olmasý halinde ön izin bedeli, irtifak hakký ihale bedelidir.

(4) Ön izin verilen hâllerde, ilk yýl irtifak hakký bedeli; ihale ile belirlenen bedelin ön izinde geçen süre dikkate alýnarak Türkiye Ýstatistik Kurumunca yayýmlanan üretici fiyatlarý endeksi (ÜFE bir önceki yýlýn ayný ayýna göre yüzde deðiþim) oranýnda artýrýlmasý suretiyle tespit edilecek bedeldir.

(5) Ýdarece bedel tespit ve takdir edilirken gerektiðinde bedel veya bedelin hesabýnda kullanýlacak fiyatlar, ilgili kuruluþlardan veya bilirkiþilerden de araþtýrýlabilir.

(6) Tahmin edilen bedel; 28/7/1981 tarihli ve 2499 sayýlý Sermaye Piyasasý Kanununa tabi gayrimenkul deðerleme þirketlerine tespit ettirilebilir. Bu þekilde tespit ettirilen bedel, tahmini bedel olarak dikkate alýnýr.

(7) Üniversiteye ait olup 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayýlý Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun 47 nci maddesi uyarýnca kamu hizmetinin görülmesi amacýyla bu Kanuna ekli cetvellerde sayýlan kamu kurum ve kuruluþlarýna tahsis edilen taþýnmazlarda bulunan ve büfe, kantin, çay ocaðý olarak kullanýlmak üzere kiraya verilecek yerlerin tahmini kira bedeli, yukarýdaki hükümlere tabi olmaksýzýn kendisine tahsis yapýlan kurum yetkililerinden alýnacak bilgiler de göz önünde tutularak Ýdarece tespit edilir.

(8) Tespit ve hesaplamalar bunun dayanaklarýnýn da eklendiði ön izin/kira/irtifak hakký/trampa/satýþ bedeli tespitine ait hesap tutanaðýnda gösterilir, tutanak asýl evrak arasýnda saklanýr.

Bedellerin ödenme þekli

MADDE 13 (1) Ýlk yýl için kira bedelinin 1/4’ü ihalenin onaylanmasýna iliþkin kararýn müþteriye teblið tarihinden itibaren onbeþ gün içinde peþin olarak, kalaný üçer aylýk dönemler hâlinde üç eþit taksitle, müteakip yýllar kira bedelleri ise, üçer aylýk dönemler hâlinde dört eþit taksitle ödenir.

(2) Satýþ bedeli, ihalenin onaylanmasýna iliþkin kararýn müþteriye teblið tarihinden itibaren onbeþ gün içinde peþin olarak ödenir.

(3) Ýlk yýl irtifak hakký ve ön izin bedelleri ihalenin onaylanmasýna iliþik kararýn müþteriye teblið tarihinden itibaren onbeþ gün içerisinde peþin olarak ödenir. Müteakip yýllar irtifak hakký bedelleri ise, sözleþmede belirtilen tarihte peþin olarak ödenir.

Yýllýk bedel artýþlarý

MADDE 14 (1) Bir yýldan uzun süreli kira, irtifak hakký sözleþmelerinde ikinci ve izleyen yýllar bedelleri, Türkiye Ýstatistik Kurumunca yayýmlanan üretici fiyatlarý endeksi (ÜFE - bir önceki yýlýn ayný ayýna göre yüzde deðiþim) oranýnda artýrýlýr.

Vadesinde ödenmeyen bedeller ve hâsýlat paylarý

MADDE 15 (1) Vadesinde ödenmeyen irtifak hakký bedelleri ve/veya hâsýlat paylarý ve diðer alacaklara kanunî faiz uygulanýr.

Onay belgesi düzenleme

MADDE 16 (1) Ýhalesi yapýlacak her iþ için ihale onay belgesi hazýrlanýr. Onay belgesinde; ihale konusu olan iþin nevi, niteliði, miktarý, tahmin edilen bedeli, ihalede kullanýlacak usul, yapýlacaksa ilanýn þekli ve adedi, alýnacaksa geçici teminat miktarý, þartname ve sözleþme gerekip gerekmediði, þartname ve eklerinin bir bedel karþýlýðýnda verilip verilmeyeceði, bedel karþýlýðý verilecekse bedelin ne olacaðý gösterilir.

(2) Onay belgesi Ýdarece hazýrlanýr ve harcama yetkilisi tarafýndan onaylanýr.

Ýhale komisyonlarýnýn oluþumu ve çalýþmasý

MADDE 17 (1) Ýhale komisyonlarý, ihale yetkilisi tarafýndan;

a) Baþkan olarak görevlendirilen, Üniversite personelinden birinin,

b) Üye olarak görevlendirilen, konu ile ilgili yeterli bilgi sahibi olmak þartýyla Üniversiteden en az iki memurun,

katýlýmýyla en az üç kiþiden oluþur.

(2) Ýhale yetkilisi veya komisyon baþkanýnca lüzum görüldüðü takdirde komisyonlara yardýmcý olmak üzere, ihale kararlarýna katýlmamak þartýyla yeteri kadar memur ve konu ile ilgili yeterli bilgi sahibi personel görevlendirilir. Bu takdirde Ýdarece, ihale gün ve saatinde hazýr bulunacak þekilde görevlendirilecek memur veya uzmana tebligat yapýlýr. Onay belgesinde ihaleye katýlacak olan memur veya personelin adý, soyadý ve memuriyet unvaný belirtilir.

(3) Ýhale komisyonlarý eksiksiz olarak toplanýr. Komisyon kararlarý çoðunlukla alýnýr. Oylarýn eþit olmasý hâlinde, Komisyon Baþkanýnýn kullandýðý oy yönünde çoðunluk saðlanmýþ sayýlýr. Kararlarda çekimser kalýnamaz. Muhalif kalan üye, karþý oy gerekçesini kararýn altýna yazarak imzalar.

(4) Komisyon baþkaný ve üyeleri oy ve kararlarýndan sorumludur.

Bedel tespit komisyonlarýnýn oluþumu ve çalýþmasý

MADDE 18 (1) Bedel tespit komisyonlarýna, harcama yetkilisi tarafýndan;

a) Baþkan olarak, Üniversite personelinden biri,

b) Üye olarak, konu ile ilgili yeterli bilgi sahibi olmak þartýyla Üniversiteden en az iki memur,

bir yýllýk süre için görevlendirilir. Harcama yetkilisi, gereken hallerde görev yapmak üzere yeteri kadar yedek üye de görevlendirebilir.

(2) Bedel tespit komisyonu baþkan ve üyeleri; Ýdarenin taþýnmaz ve deðerleme konusunda iþin ehli veya uzmaný teknik elemanlarý ve memurlarý arasýndan seçilir.

(3) Bedel tespit komisyonu program dâhilinde çalýþýr. Komisyon, eksiksiz olarak toplanýr. Kararlarda çekimser kalýnamaz. Komisyon, Tahmin Edilen Bedel Tespit Raporunu düzenlemek ve imzalamak suretiyle karar alýr. Muhalif kalan üye, karþý oy gerekçesini yazarak rapora ekler. Komisyon baþkaný ve üyeleri oy ve kararlarýndan sorumludur.

Ýhalenin ilaný

MADDE 19 (1) Ýhale konusu olan iþler, aþaðýdaki usul ve esaslara göre isteklilere ilan yoluyla duyurulur:

a) Ýhalenin yapýlacaðý yerdeki ilanlar þunlardýr:

1) Günlük gazete çýkan yerlerde ihaleler, ihalenin yapýlacaðý yerde çýkan gazetelerde en az bir gün aralýkla yayýmlanmak suretiyle iki defa duyurulur. Gazete ile yapýlacak ilk ilan ile ihale günü arasý on günden, son ilan ile ihale günü arasý beþ günden az olamaz.

2) Günlük gazete çýkmayan yerlerdeki ihalelerde ilan, (1) numaralý alt bentteki süreler içinde Üniversite binalarýnýn ilan tahtalarýna asýlacak yazýlar ve Belediye yayýn araçlarý ile yapýlýr. Bu iþlemler bir tutanak ile belgelenir. Bu yerlerde en çok yedi gün aralýklarla gazete çýkýyorsa ayrýca gazete ile bir defa ilan yapýlýr.

b) Diðer þehirlerde yapýlacak ilanlarda, tahmin edilen bedeli her yýl Kanunun 17 nci maddesinin ikinci fýkrasýna göre, merkezi yönetim bütçe kanunu ile belirlenecek miktarý aþan ihale konusu iþler, (a) bendine göre yapýlacak ilanlardan baþka, baský sayýsý göz önüne alýnarak ili, Basýn Ýlan Kurumunca tespit olunacak günlük gazetelerden birinde, ihale tarihinden en az on gün önce bir defa ilan edilir.

c) Tahmin edilen bedeli (b) bendi uyarýnca belirlenecek miktarýn üç katýný aþan ihale konusu iþler, ihale tarihinden en az on gün önce bir defada Resmî Gazete'de ilan edilir.

ç) Ýdare, iþin önem ve özelliðine göre bu ilanlarý yurt içinde ve yurt dýþýnda çýkan baþka gazeteler veya öteki yayýn araçlarý ile de ayrýca yayýmlatabilir.

d) Ýdare, pazarlýk usulü ile yapýlacak ihaleler için, iþin önem ve özelliðine göre ilan yapýp yapmamakta serbesttir.

e) Sürelerin hesabýnda, ilanýn yapýldýðý gün ile ihale günü hesaba katýlmaz.

Ýlanlarda bulunmasý zorunlu hususlar

MADDE 20 (1) Ýlanlarda aþaðýdaki hususlar belirtilir.

a) Ýhale konusu taþýnmazýn niteliði, yeri ve miktarý,

b) Þartname ve eklerin nereden ve hangi þartlarla alýnacaðý veya görülebileceði,

c) Ýhalenin nerede, hangi tarih ve saatte ve hangi usulle yapýlacaðý,

ç) Tahmin edilen bedel ve alýnacaksa geçici teminat miktarý,

d) Ýsteklilerden aranýlan belgelerin neler olduðu,

e) Kapalý teklif usulüyle yapýlacak ihalelerde, tekliflerin hangi tarih ve saate kadar nereye verileceði.

Þartname ve eklerinde deðiþiklik hâlinde ilan

MADDE 21 (1) Ýlan yapýldýktan sonra, þartname ve eklerinde deðiþiklik yapýlamaz. Ancak, deðiþiklik yapýlmasýnýn zorunlu olduðu hâllerde, bunu gerektiren sebepler ve zorunluluklar bir tutanakla tespit edilerek önceki ilanlar geçersiz sayýlýr ve yeniden ayný þekilde ilan olunur.

Ýlanýn uygun olmamasý

MADDE 22 (1) Bu Yönetmeliðin 19 uncu ve 20 nci maddelerinde belirtilen hükümlere uygun olmayan ilanlar geçersizdir. Bu durumda ilan yenilenmedikçe ihale yapýlamaz.

(2) Ýlanlarýn geçersizliði ihale yapýldýktan sonra anlaþýlýrsa, ihale veya sözleþme feshedilir.

(3) Ýhalenin veya sözleþmenin bozulmasý hâlinde, müþterinin fesih tarihine kadar yapmýþ olduðu gerçek masraflarý verilir.

Ýhalenin tatil gününe rastlamasý

MADDE 23 (1) Ýhale için tespit olunan tarih, tatil gününe rastlamýþsa ihale; tekrar ilana gerek kalmaksýzýn tatili takip eden ilk iþ gününde ayný yer ve saatte yapýlýr. Ýlandan sonra çalýþma saati deðiþse de ihale ilan edilen saatte yapýlýr.

Tekliflerin açýlma zamaný

MADDE 24 (1) Tekliflerin açýlma zamaný, Üniversitenin çalýþma saati içinde olmak üzere tespit edilir. Açýlma zamaný için Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu veya Posta ve Telgraf Teþkilatý Genel Müdürlüðünün saat ayarý esas alýnýr. Teklifler açýlmaya baþlandýktan sonra çalýþma saatine baðlý kalmaksýzýn iþleme devam olunur. Tekliflerin açýlma zamanýndan sonra Ýhale Komisyonuna ulaþan teklifler dikkate alýnmaz.

Geçici teminat

MADDE 25 (1) Mülkiyeti Üniversiteye ait taþýnmazlarýn satýþý ihalelerinde tahmin edilen bedelin % 30una kadar; diðer ihale iþlemlerinde ise tahmin edilen bedelin en az % 3’ü kadar geçici teminat alýnýr. Ýhale þartnamesinde belirtilmek þartýyla geçici teminatlar, sözleþme ile belirlenecek sürelerde kesin teminata dönüþtürülebilir.

Teminat olarak kabul edilecek deðerler

MADDE 26 (1) Geçici veya kesin teminat olarak kabul edilecek deðerler aþaðýda belirtilmiþtir.

a) Tedavüldeki Türk parasý,

b) Bankalar ve özel finans kurumlarýnýn verecekleri süresiz teminat mektuplarý,

c) Hazine Müsteþarlýðýnca ihraç edilen Devlet Ýç Borçlanma Senetleri veya bu senetler yerine düzenlenen belgeler, nominal bedele faiz dâhil edilerek ihraç edilmiþ ise, bu iþlemlerde anaparaya tekabül eden satýþ deðerleri esas alýnýr.

(2) Bankalar ve özel finans kurumlarýnca verilen teminat mektuplarý dýþýndaki teminatlardan, birinci fýkranýn (c) bendinde belirtilen evraklar istekliler tarafýndan Üniversitenin Strateji Geliþtirme Daire Baþkanlýðýna, birinci fýkranýn (a) bendinde belirtilen nakit teminatlar ise yine istekliler tarafýndan Strateji Geliþtirme Daire Baþkanlýðý veznesine veya banka hesabýna yatýrýlýr, bunlar Ýhale Komisyonunca teslim alýnamaz. Üzerine ihale yapýlanlarýn teminat mektuplarý ihaleden sonra Strateji Geliþtirme Daire Baþkanlýðýna teslim edilir. Üzerine ihale yapýlmayan isteklilerin geçici teminatlarý imza karþýlýðý hemen iade edilir.

(3) Her ne suretle olursa olsun Üniversite tarafýndan alýnan teminatlar haczedilemez ve üzerine ihtiyati tedbir konulamaz.

Teminat mektuplarý

MADDE 27 (1) Bankalar ve özel finans kurumlarýnýn bu Yönetmelik kapsamýndaki iþler için verecekleri geçici, kesin ve avans teminat mektuplarýnda Kanunun ilgili maddesindeki þekil ve þartlar aranýr.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Ýhale Usulleri

Ýhale usulleri

MADDE 28 (1) Bu Yönetmelik kapsamýnda yapýlacak ihalelerde, aþaðýdaki usuller uygulanýr:

a) Kapalý teklif usulü,

b) Açýk teklif usulü,

c) Pazarlýk usulü.

Kapalý teklif usulünde tekliflerin hazýrlanmasý

MADDE 29 (1) Kapalý teklif usulünde teklifler yazýlý olarak yapýlýr. Teklif mektubu bir zarfa konulup kapatýldýktan sonra zarfýn üstüne isteklinin adý, soyadý ve tebligata esas olarak göstereceði adres yazýlýr. Zarfýn yapýþtýrýlan yeri istekli tarafýndan imzalanýr veya mühürlenir. Bu zarf geçici teminata ait alýndý veya banka teminat mektubu ve istenilen diðer belgelerle birlikte ikinci zarfa konularak kapatýlýr. Dýþ zarfýn üzerine isteklinin adý ve soyadý, açýk adresi ve teklifin hangi iþe ait olduðu yazýlýr.

(2) Teklif mektuplarý istekli tarafýndan imzalanýr ve bu mektuplarda þartname ve eklerinin tamamen okunup kabul edildiði belirtilir, teklif edilen fiyat rakam ve yazý ile açýk olarak yazýlýr. Bunlardan herhangi birine uygun olmayan veya üzerinde kazýntý, silinti veya düzeltme bulunan teklifler reddedilerek hiç yapýlmamýþ sayýlýr.

Kapalý teklif usulünde tekliflerin verilmesi

MADDE 30 (1) Teklifler ilanda belirtilen saate kadar, sýra numaralý alýndýlar karþýlýðýnda ihale komisyonu baþkanlýðýna verilir. Alýndý numarasý zarfýn üzerine yazýlýr. Teklifler iadeli taahhütlü olarak da gönderilebilir. Bu takdirde, dýþ zarfýn üzerine ihale komisyonu baþkanlýðýnýn adresi ile hangi iþe ait olduðu, isteklinin adý ve soyadý ile açýk adresi yazýlýr. Posta ile gönderilecek tekliflerin ilanda belirtilen saate kadar komisyon baþkanlýðýna ulaþmasý gerekir. Postadaki gecikme nedeniyle iþleme konulmayacak olan tekliflerin alýnýþ zamaný bir tutanakla tespit edilir.

(2) Komisyon baþkanlýðýna verilen teklifler herhangi bir sebeple geri alýnamaz.

Kapalý teklif usulünde dýþ zarfýn açýlmasý

MADDE 31 (1) Tekliflerin açýlma saati gelince, kaç teklif verilmiþ olduðu bir tutanakla belirtildikten sonra dýþ zarflar hazýr bulunan istekliler önünde alýnýþ sýrasýna göre açýlarak, istenilen belgelerin ve geçici teminatýn tam olarak verilmiþ olup olmadýðý kontrol edilir. Dýþ zarfýn üzerindeki alýndý sýra numarasý iç zarfýn üzerine de yazýlýr.

(2) Belgeleri ile geçici teminatý usulüne uygun ve tam olmayan isteklilerin teklif mektuplarýný taþýyan iç zarflarý açýlmayarak baþkaca bir iþleme konulmadan, diðer belgelerle birlikte kendilerine veya vekillerine iade olunur. Teklif mektubu kendilerine iade edilenler ihaleye katýlamazlar.

Kapalý teklif usulünde iç zarflarýn açýlmasý

MADDE 32 (1) Teklif mektuplarýný taþýyan iç zarflar açýlmadan önce ihaleye katýlacaklarýn dýþýndakiler ihale odasýndan çýkarýlýr. Bundan sonra zarflar numara sýrasý ile açýlarak, teklifler Komisyon Baþkaný tarafýndan okunur veya okutulur ve bir listesi yapýlýr. Bu liste Komisyon Baþkaný ve üyeleri tarafýndan imzalanýr.

(2) Þartnameye uymayan veya baþka þartlar taþýyan ve bu Yönetmeliðin 29 uncu maddesi hükümlerine uygun olmayan teklif mektuplarý kabul edilmez.

Kapalý teklif usulünde ihale sonucunun karara baðlanmasý

MADDE 33 (1) Bu Yönetmeliðin 30 uncu maddesi uyarýnca kabul edilen teklifler incelenerek;

a) Ýhalenin yapýldýðý, ancak ihale yetkilisinin onayýna baðlý kaldýðý,

b) Ýhalenin yapýlmadýðý

hususlarýndan birine karar verilir ve bu husus gerekçeli bir karar özeti hâlinde yazýlarak, komisyon baþkan ve üyeleri tarafýndan imzalanýr ve durum hazýr bulunanlara bildirilir.

Kapalý teklif usulünde ihalenin yapýlamamasý

MADDE 34 (1) Kapalý teklif usulüyle yapýlan ihalelerde istekli çýkmadýðý veya teklif olunan bedel Komisyonca uygun görülmediði takdirde, ya yeniden ayný usulle ihale açýlýr ya da Üniversitenin yararý görüldüðü takdirde, ihale yetkilisinin onayý ile ihalenin bitiþ tarihinden itibaren onbeþ gün içinde iþ pazarlýkla yapýlýr.

(2) Ýþin pazarlýða býrakýlmasý hâlinde þartnamede belirtilen nitelik ve þartlarýn aynen muhafazasý zorunludur.

Kapalý teklif usulünde son tekliflerin alýnmasý

MADDE 35 (1) Geçerli teklifler tespit edildikten sonra en yüksek teklifin altýnda olmamak kaydýyla, ihalede hazýr bulunan isteklilerden sýra ile yeniden sözlü veya yazýlý teklifte bulunulmasý istenir. Bu þekilde teklif alýnmasýna tek istekli kalýncaya kadar devam edilir. Ýhaleden çekilen isteklilerin bu durumlarý ihaleye ait artýrma kâðýdýna yazýlýr ve imzalarý alýnýr. Ýlgilinin imzadan çekinmesi hâlinde durum ayrýca belirtilir. Ýhaleden çekilmiþ olanlar yeniden teklif veremezler.

(2) Ancak, geçerli teklif sayýsýnýn üçten fazla olmasý durumunda bu iþlem, oturumda hazýr bulunan en yüksek üç teklif sahibi istekliyle, bu üç teklifle ayný olan birden fazla teklifin bulunmasý hâlinde ise, bu istekliler dâhil edilmek suretiyle yapýlýr.

(3) Komisyon, uygun gördüðü her aþamada daha önce ihaleden çekilenler hariç olmak üzere oturumda hazýr bulunan isteklilerden yazýlý son tekliflerini alarak ihaleyi sonuçlandýrabilir. Bu husus, ihale komisyonunca ikinci bir tutanakla tespit edilir.

Açýk teklif usulünün uygulanmasý

MADDE 36 (1) Açýk teklif usulüne göre ihaleler, isteklilerin ihale komisyonlarý önünde tekliflerini sözlü olarak belirtmeleri suretiyle yapýlýr.

(2) Ancak, istekliler ilanda belirtilen ihale saatine kadar komisyon baþkanlýðýna ulaþmýþ olmak þartýyla bu Yönetmeliðin 29 uncu maddesi hükümlerine uygun olarak düzenleyecekleri teklifleri iadeli taahhütlü bir mektupla da gönderebilirler.

(3) Teklif sahibinin ihale sýrasýnda hazýr bulunmadýðý takdirde postayla gönderilen teklif, son ve kesin teklif olarak kabul edilir.

Açýk teklif usulüyle yapýlacak ihaleler

MADDE 37 (1) Bu Yönetmelik kapsamýnda yapýlacak ihalelerde tahmin edilen bedeli, Kanunun 45 inci maddesi gereðince her yýl merkezî yönetim bütçe kanununda belirlenen tutarý geçmeyen ihaleler açýk teklif usulüyle yapýlabilir.

Açýk teklif usulünde ihale

MADDE 38 (1) Ýlanda belirtilen ihale saati gelince, komisyon baþkaný, isteklilerin belgelerini ve geçici teminat verip vermediklerini inceleyerek, kimlerin ihaleye katýlabileceðini bildirir. Katýlamayacaklarýn belge ve teminatlarýnýn geri verilmesini kararlaþtýrýr. Bu iþlemler, istekliler önünde, bir tutanakla tespit edilir.

(2) Tutanaktan sonra, ihaleye giremeyecekler ihale yerinden çýkarýlýr. Diðer istekliler, önce þartnameyi imzaya ve daha sonra, sýra ile tekliflerini belirtmeye çaðrýlýr. Yapýlacak teklifler ihaleye ait artýrma kâðýdýna yazýlýr ve teklif sahipleri tarafýndan imzalanýr.

(3) Ýlk teklifler bu suretle tespit edildikten sonra, komisyon baþkaný, postayla yapýlmýþ teklifler varsa okutarak bu tekliflerin de ihaleye ait artýrma kâðýdýna yazýlmasýný saðlar. Bundan sonra istekliler, sýrayla tekliflerde bulunmaya devam ederler. Ýhaleden çekilen isteklilerin bu durumlarý ihaleye ait artýrma kâðýdýna yazýlýr ve imzalarý alýnýr. Ýlgilinin imzadan çekinmesi hâlinde durum ayrýca belirtilir.

(4) Ýhaleden çekilenler, yeniden teklifte bulunamazlar.

(5) Teklifler yapýldýðý sýrada, yapýlan artýrýmlarýn iþi uzatacaðý anlaþýlýrsa, isteklilerden komisyon huzurunda son tekliflerini yazýlý olarak bildirmeleri istenebilir. Daha önce ihaleden çekilmiþ olanlar bu durumda yazýlý teklif veremezler.

Açýk teklif usulünde ihale sonucunun karara baðlanmasý

MADDE 39 (1) Sözlü veya yazýlý son teklifler alýndýktan sonra ihale, bu Yönetmeliðin 33 üncü maddesi hükümlerine göre karara baðlanýr.

Açýk teklif usulünde ihalenin yapýlamamasý

MADDE 40 (1) Açýk teklif usulü ile yapýlan ihalelerde istekli çýkmadýðý, isteklilerin belgeleri veya son teklifleri uygun görülmediði takdirde, yeniden ayný usulle ihale açýlabilir veya Üniversitenin yararý görüldüðü takdirde, ihalenin bitiþ tarihinden itibaren onbeþ gün içinde iþin, bu Yönetmeliðin 34 üncü maddesinde belirtilen esaslar dâhilinde pazarlýk usulüyle ihalesi yapýlabilir.

Pazarlýk usulünde ihale

MADDE 41 (1) Pazarlýk usulüyle yapýlan ihalelerde teklif alýnmasý belli bir þekle baðlý deðildir. Ýhaleler, komisyon tarafýndan iþin nitelik ve gereðine göre, bir veya daha fazla istekliden yazýlý veya sözlü teklifler almak ve bedel üzerinde anlaþmak suretiyle yapýlýr.

(2) Pazarlýðýn ne suretle yapýldýðý, hangi tekliflerde bulunulduðu ve üzerine ihale yapýlanlarýn neden dolayý tercih edildiði pazarlýk kararýnda gösterilir.

Pazarlýk usulüyle yapýlacak iþler

MADDE 42 (1) Mülkiyeti Üniversiteye ait taþýnmazlarýn satýþý hariç olmak üzere, aþaðýda yazýlý iþlerin ihalesi pazarlýk usulüyle yapýlabilir.

a) Kanunun 51 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) bendine göre yer, özellik ve nitelikleri itibariyle merkezi yönetim bütçe kanununda gösterilecek belli tutarlarý aþmayan ve süreklilik göstermeyen, bu Yönetmeliðin 1 inci maddesinde belirtilen iþler,

b) Önceden öngörülmesi mümkün olmayan ani ve beklenmeyen olaylarýn ortaya çýkmasý üzerine acele olarak yapýlmasý gerekip, kapalý veya açýk teklif usulünün uygulanmasýna yeterli süre bulunmayan iþler,

c) Ýhalenin yapýlamamasý veya sözleþmenin bozulmasý nedeniyle yeniden yapýlacak ihalelerin sonuçlandýrýlmasýna kadar geçecek süre içindeki acil ihtiyaçlarýn giderilmesi ile ilgili iþler,

ç) Açýk teklif usulü ve kapalý teklif usulünde ihalenin yapýlamamasý durumlarýnda,

d) Kullanýþlarýnýn özelliði, idarelere yararlý olmasý veya ivediliði nedeniyle kapalý veya açýk teklif yöntemleriyle ihalesi uygun görülmeyen taþýnmazlarýn kiralanmasý, trampasý ve mülkiyetin sýnýrlý ayni hak tesisi.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Tekliflerin Deðerlendirilmesi ve Ýhale Kararlarý

Uygun bedelin tespiti

MADDE 43 (1) Uygun bedel, tahmin edilen bedelden aþaðý olmamak üzere, teklif edilen bedellerin en yükseðidir.

Komisyonun ihalenin yapýlmasýnda takdiri

MADDE 44 (1) Komisyon, gerekçesini belirtmek suretiyle, ihaleyi yapýp yapmamakta serbesttir. Komisyonun ihaleyi yapmama kararý kesindir.

Kararlarda belirtilmesi gereken hususlar

MADDE 45 (1) Ýhale komisyonlarýnca alýnan kararlar, komisyon baþkan ve üyelerinin adlarý, soyadlarý ve esas görevleri belirtilerek imzalanýr.

(2) Kararlarda; isteklilerin isimleri, adresleri, teklif ettikleri bedeller, ihalenin hangi tarihte ve hangi istekli üzerine hangi gerekçelerle yapýldýðý, ihale yapýlmamýþ ise nedenleri belirtilir.

Ýhale kararlarýnýn kesinleþmesi

MADDE 46 (1) Ýhale komisyonlarý tarafýndan karara baðlanan ihale kararlarý, Ýhale Yetkilisi tarafýndan karar tarihinden itibaren en geç onbeþ iþgünü içinde onaylanýr veya iptal edilir. Ýhale yetkilisinin onay veya ret kararý ile ihale kararý kesinleþir.

(2) Ýhale yetkilisi tarafýndan karar iptal edilirse ihale hükümsüz sayýlýr.

Kesinleþen ihale kararlarýnýn bildirilmesi

MADDE 47 (1) Ýhale yetkilisi tarafýndan onaylanan ihale kararlarý, onaylandýðý günden itibaren en geç beþ iþ günü içinde üzerine ihale yapýlana veya vekiline, imzasý alýnmak suretiyle teblið edilir.

(2) Teblið yazýsýnýn iadeli taahhütlü mektupla tebligat adresine gönderilmesi hâlinde, mektubun postaya verilmesini takip eden yedinci günü, kararýn istekliye teblið tarihi sayýlýr.

(3) Ýhale kararlarýnýn ihale yetkilisi tarafýndan iptal edilmesi hâlinde de durum istekliye ayný usulde bildirilir.

Ýhalede hazýr bulunmayan istekliler

MADDE 48 (1) Ýhale sýrasýnda hazýr bulunmayan veya noterden tasdikli vekâletnameyi haiz bir vekil göndermeyen istekliler, ihalenin yapýlýþ tarzýna ve sonucuna itiraz edemezler.

Zam ve indirim teklifleri

MADDE 49 (1) Teklifler verildikten sonra zam veya indirim teklifleri kabul edilmez.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Sözleþme

Ýhalenin sözleþmeye baðlanmasý

MADDE 50 (1) Bu Yönetmelik uyarýnca yapýlan ve onaylanan ihaleler sözleþmeye baðlanýr. Sözleþme, Ýdare adýna harcama yetkilisi tarafýndan imzalanýr. Ýrtifak hakký kurulmasýna iliþkin iþlemlerde tapuda resmî senet düzenlenir.

(2) Peþin satýþlarda ve trampa iþlemlerinde sözleþme yapýlmasý zorunlu deðildir.

Noter iþlemi gerektirmeyen sözleþmeler

MADDE 51 (1) Kamu idareleriyle yapýlacak sözleþmeler ile büfe, kantin, çay ocaðý gibi yerlerin, geçici iþ ve hizmetler için kullanýlacak taþýnmazlarýn kiraya verilmesinde ve irtifak hakký sözleþmelerinde, tapuda resmi senet düzenlendiðinden noter iþleminin yapýlmasý zorunlu deðildir.

Kesin teminat

MADDE 52 (1) Taahhüdün, sözleþme ve þartname hükümlerine uygun olarak yerine getirilmesini saðlamak amacýyla, sözleþme yapýlmasýndan önce müþteriden ihale bedeli üzerinden % 6 oranýna kadar kesin teminat alýnýr. Ancak, satýþ ve trampa ihalelerinde kesin teminat alýnmaz.

(2) Müþterinin kesin teminat vermesi gerektiði hâlde bu zorunluluða uymamasý durumunda, protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksýzýn ihale bozulur ve varsa geçici teminat gelir kaydedilir.

(3) Verilen kesin teminat, teminat olarak kabul edilen diðer deðerlerle deðiþtirilebilir.

(4) Sözleþmenin yapýlmasýndan sonra varsa geçici teminat iade edilir ya da sözleþme ile belirtilmiþ ise kesin teminata dönüþtürülebilir.

Kesin teminatýn geri verilmesi

MADDE 53 (1) Kesin teminat, taahhüdün sözleþme ve þartname hükümlerine uygun biçimde yerine getirildiði anlaþýldýktan ve müþterinin bu iþten dolayý Ýdareye herhangi bir borcunun olmadýðý tespit edildikten sonra müþteriye iade edilir.

Sözleþme yapýlmasýnda müþterinin görev ve sorumluluðu

MADDE 54 (1) Sözleþme yapýlmasý gerekli olan hâllerde müþteri, bu Yönetmeliðin  46 ncý maddesine göre onaylanan ihale kararýnýn bildirilmesini izleyen günden itibaren onbeþ gün içinde geçici teminatý kesin teminata çevirerek ya da kesin teminatý vererek, Ýdarece düzenlenecek sözleþmeyi imzalamak zorundadýr. Müþteri, zorunlu ise ayný süre içinde sözleþmeyi notere tasdik ve tescil ettirerek idareye vermekle yükümlüdür. Ýrtifak hakkýna iliþkin sözleþmelerde ise tapuda düzenlenen resmi senedi onbeþ gün içinde idareye vermekle yükümlüdür.

(2) Müþterinin ayný süre içinde ihale bedelini, varsa müþteriye ait bulunan vergi, resim ve harçlarý yatýrmasý, diðer giderleri ödemesi ve varsa diðer yükümlülükleri yerine getirmesi gerekir.

(3) Bu zorunluluklara uyulmadýðý takdirde, protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksýzýn ihale bozulur ve varsa geçici teminat gelir kaydedilir.

Taþýnmazlarýn müþteri tarafýndan adýna tescil ettirilmesi

MADDE 55 (1) Müþterinin; satýþ veya irtifak hakký ihalelerinde, þartnamede belirtilen süre içinde kanuni zorunluluklarý yerine getirerek taþýnmazý veya irtifak hakkýný namýna tescil ettirmesi zorunludur. Aksi takdirde müþteri meydana gelecek hasar, zarar, fuzuli iþgal ve diðer nedenlerle Üniversiteden herhangi bir hak talep edemez.

Ýdarenin görev ve sorumluluðu

MADDE 56 (1) Ýdare, bu Yönetmeliðin 54 üncü maddesinde belirtilen süre içinde sözleþme yapýlmasý hususunda kendisine düþen görevleri yapmak ve taþýnmazlarýn satýþýnda ve trampasýnda, feraða ait iþlemleri tamamlamak, þartnamede belirtilen sýnýr ve evsafa göre; satýlan, trampa edilen, kiraya verilen ve irtifak hakký kurulan taþýnmazlarý teslim etmekle yükümlüdür. Bu yükümlülüðün yerine getirilmemesi hâlinde müþteri, sürenin bitiminden itibaren onbeþ gün içinde, on gün müddetli bir noter ihtarnamesiyle bildirmek þartýyla taahhüdünden vazgeçebilir. Bu takdirde teminat geri verilir. Müþteri, ihaleye girmek ve teminat vermek için yaptýðý masraflarý istemeye hak kazanýr.

(2) Tebligatýn bu Yönetmeliðin 47 nci maddesindeki sürede yapýlmamasýndan dolayý Ýdarenin zararýna sebep olanlar hakkýnda kanunî iþlem yapýlýr.

Müþterinin sözleþmenin bozulmasýna neden olmasý

MADDE 57 (1) Sözleþme yapýldýktan sonra müþterinin taahhüdünden vazgeçmesi veya taahhüdünü, þartname ve sözleþme hükümlerine uygun olarak yerine getirmemesi, kiraya verilen ya da üzerinde irtifak hakký kurulan taþýnmazý, sözleþmesinde öngörülen amaç dýþýnda kullanmasý ve Ýdarenin en az on gün süreli ve nedenleri açýkça belirtilen ihtarýna raðmen ayný durumu devam ettirmesi hâlinde, ayrýca protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksýzýn kesin teminatý gelir kaydedilir ve sözleþme feshedilerek hesabý genel hükümlere göre tasfiye edilir.

(2) Gelir kaydedilen kesin teminat, müþterinin borcuna mahsup edilemez.

Sözleþmenin devri

MADDE 58 (1) Ýhale süresi ile sýnýrlý olmak þartýyla sözleþme, harcama yetkilisinin (ita amirinin) yazýlý izni ile baþkasýna devredilebilir. Ancak, devralacak olanlarda ilk ihaledeki þartlar aranýr. Ýzinsiz devir yapýlmasý hâlinde sözleþme bozulur ve müþteri veya yüklenici hakkýnda bu Yönetmeliðin 57 nci maddesi hükümleri uygulanýr.

Müþterinin ölümü

MADDE 59 (1) Müþterinin ölümü hâlinde, Ýdareye borcu varsa mahsup edildikten sonra teminatý kanunî mirasçýlarýna verilir. Ancak harcama yetkilisinin onayýyla, ölüm tarihinden itibaren otuz gün içinde kesin teminatýn verilmesi þartýyla kanunî mirasçýlardan istekli olanlara sözleþme devredebilir.

Müþterinin iflasý hâli

MADDE 60 (1) Müþterinin iflas etmesi hâlinde sözleþme feshedilir. Bundan bir zarar doðarsa bu Yönetmeliðin 57 nci maddesine göre iþlem yapýlýr.

Müþterinin aðýr hastalýðý, tutukluluk veya mahkûmiyeti hâli

MADDE 61 (1) Müþteri, sözleþmenin yerine getirilmesine engel olacak derecede saðlýk raporu ile belirlenecek aðýr hastalýk, tutukluluk veya hürriyeti baðlayýcý bir ceza nedeniyle taahhüdünü yerine getiremeyecek duruma düþerse, bu hâllerin oluþundan itibaren otuz gün içinde Ýdarenin kabul edeceði birini vekil tayin etmek þartýyla taahhüdüne devam edebilir.

(2) Müþteri, kendi serbest iradesi ile vekil tayin etmek imkânýndan mahrumsa, yerine ilgililerce ayný süre içinde genel hükümlere göre bir kayyým tayin edilmesi istenebilir.

(3) Yukarýdaki hükümlerin uygulanamamasý hâlinde sözleþme feshedilir. Bundan bir zarar doðarsa bu Yönetmeliðin 57 nci maddesine göre iþlem yapýlýr.

Müþterinin birden fazla olmasý hâli

MADDE 62 (1) Birden fazla gerçek veya tüzel kiþi tarafýndan müþterek ve müteselsil sorumluluk esasýna göre yapýlan taahhütlerde, müþterilerden birinin ölümü, iflasý, tutuklu veya mahkûm olmasý gibi hâller sözleþmenin devamýna engel olmaz.

ÜÇÜNCÜ KISIM

Ýhalelerle Ýlgili Özel Hükümler

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Taþýnmaz Satýþý

Ýhale usulleri

MADDE 63 (1) Taþýnmaz satýþlarýnda tahmin edilen bedeli, Kanunun 45 inci maddesine göre her yýl merkezî yönetim bütçe kanunuyla belirlenen parasal sýnýra kadar olanlarda açýk teklif usulü, bu sýnýrý geçenlerde ise kapalý teklif usulü uygulanýr. Kapalý veya açýk teklif usulüyle satýlamayan taþýnmazlar, uygun zamanda tekrar ayný usulle satýþ ihalesine çýkarýlýr ve bunlar Kanunun 43 üncü ve 49 uncu maddeleri uyarýnca pazarlýk ihalesine býrakýlamaz.

(2) Kanunun 51 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) bendine göre her yýl merkezî yönetim bütçe kanununda belirtilen parasal sýnýr içinde kalsa da satýþ ihalesi pazarlýkla yapýlamaz.

(3) Özel hükümler saklýdýr.

(4) Satýþa çýkarýlacak taþýnmazýn mahallinde ölçekli bir krokisi çizilir ve bedel tespitine ait hesap tutanaðý düzenlenir. Krokide, tapulama veya kadastro görmüþ olsun veya olmasýn taþýnmazýn yüzölçümü yeniden ölçülür ve noksan veya fazlalýðýn olup olmadýðý da gösterilir.

Satýþý yapýlamayacak taþýnmazlar

MADDE 64 (1) Özel mevzuatý gereðince satýþý mümkün olmayan taþýnmazlar satýlamaz.

Taþýnmazlarýn müþteri tarafýndan adýna tescil ettirilmesi

MADDE 65 (1) Müþteri; satýþ bedelini, vergi, resim, harç ve diðer masraflarý ödemesi þartýyla, þartnamede yazýlý süre içinde taþýnmazlarý namýna tescil ettirmeye mecburdur. Aksi takdirde müþteri, vukua gelecek hasar, zarar, fuzuli iþgal ve diðer sebeplerle Ýdareden bir talepte bulunamaz.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Taþýnmaz Trampasý

Taþýnmaz trampasý iþlerinde ihale usulü

MADDE 66 (1) Taþýnmaz trampasý ihalesi, bedel ve miktarý ne olursa olsun Kanunun 51 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (g) bendine istinaden pazarlýk usulüyle yapýlýr.

Satýþla ilgili hükümlerin uygulanmasý

MADDE 67 (1) Taþýnmaz trampasý, arsa veya kat karþýlýðý inþaat ihalelerinde, bu Yönetmeliðin satýþla ilgili 64 üncü maddesi hükümleri uygulanýr.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Taþýnmazlarýn Kiraya Verilmesi

Ýhale usulleri

MADDE 68 (1) Taþýnmazlarýn kiraya verilmesinde tahmin edilen yýllýk kira bedeli, Kanunun 45 inci maddesine göre her yýl merkezî yönetim bütçe kanunuyla belirlenen parasal sýnýra kadar olan ihalelerde açýk teklif usulü, bu sýnýrý aþanlarda ise kapalý teklif usulü uygulanýr. Kapalý veya açýk teklif usulüyle kiraya verilemeyen taþýnmazlar, uygun zamanda tekrar ayný usulle kira ihalesine çýkarýlýr ve bunlar Kanunun 43 üncü ve 49 uncu maddeleri uyarýnca pazarlýk ihalesine býrakýlmaz.

(2) Kanunun 51 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) bendine göre her yýl merkezî yönetim bütçe kanununda belirtilen parasal sýnýr içinde kalsa da kira ihalesi pazarlýkla yapýlamaz.

(3) Kullanýþlarýnýn özelliði veya Ýdareye yararlý olmasý nedeniyle kapalý veya açýk teklif usulleriyle ihalesi uygun görülmeyen Üniversite taþýnmazlarý, Kanunun 51 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (g) bendine, Üniversitenin paylý veya elbirliði mülkiyetinde olan taþýnmazlardaki paylarý ayný fýkranýn (f) bendine göre pazarlýkla kiraya verilebilir.

(4) Taþýnmazlarýn kiraya verilmesi iþlemlerinde; kullanýþlarýnýn özelliði veya Ýdareye yararlý olmasý hususlarýnýn bulunup bulunmadýðý Ýdarece belirlenir. Ancak, aþaðýda belirtilen durumlarda bu özelliklerin varlýðý kabul edilir ve Kanunun 51 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (g) bendine göre pazarlýkla kiraya verilebilir.

a) Üniversitenin mülkiyetinde bulunan veya mülkiyeti Hazineye ait olup, kiralama için Maliye Bakanlýðýnca ya da diðer kamu idarelerine ait olan ve kiralama için maliki kamu idaresince izin verilen taþýnmazlarýn ticari amaçla kullanýlmasý mümkün olan bölümlerinin kiraya verilmesi,

b) Geçici iþ ve hizmetler için kullanýlacak taþýnmazlarýn kiraya verilmesi,

c) Para çekme makineleri için kullanýlacak yerlerin bankalara kiraya verilmesi,

ç) Baz istasyonlarý ile radyo ve televizyon vericileri için ihtiyaç duyulan yerlerin kiraya verilmesi,

d) Aðaçlandýrma amaçlý kiraya verme,

e) Birlikte kullanýlacaðý parselin maliki veya kiracýsý tarafýndan kiralanmasý talep edilen, bu parselle bütünlük arz eden ve müstakil kullanýmý mümkün olmayan taþýnmazlarýn kiraya verilmesi,

f) Sözleþmeden doðan yükümlülüklerini yerine getiren eski kiracýsý tarafýndan kiralanmasý talep edilen taþýnmazlarýn (otoparklar hariç) kiraya verilmesi,

g) Reklâm levhasý konulmak üzere kiralanmasý talep edilen taþýnmazlarýn kiraya verilmesi.

Kiralarda sözleþme süresi

MADDE 69 (1) Kiraya verilecek taþýnmazlarýn kira süresi on yýldan çok olamaz.

(2) Üç yýldan fazla süreyle kiraya verme iþlerinde önceden ilgili mercilerden izin alýnýr.

(3) Yýllýk kira bedelinin tespit ve hesap yöntemi, süre, ödeme tarihi, ödenmeyen kýsma uygulanacak gecikme zammý ve nispeti gibi esaslar, þartname ve sözleþmede belirtilir.

Tahsisli ve kiralanmýþ yerlerdeki iþlemler

MADDE 70 (1) Kamu hizmeti görülmek üzere Üniversite tarafýndan kiralanan ve Üniversitenin mülkiyetinde olan taþýnmazlar üzerindeki yapý ve tesisler ile binalarýnda bulunan ve ticari amaçla kullanýlmasý mümkün olan bölümler harcama yetkilisinin onayý ile Ýdarece kiraya verilebilir.

(2) Kamu hizmeti görülmek üzere Üniversite tarafýndan baþka kamu kurum ve kuruluþlarýna tahsis edilen yerlerde bulunan ve ticari amaçla kullanýlmasý mümkün olan bölümlerin Ýdarenin bilgisi dýþýnda kullanýlmasý veya kullandýrýlmasý, ecrimisil alýnmasýný gerektirir. Üniversite, bu taþýnmazlarýn üçüncü kiþilere kiraya verilmesine iliþkin olarak adýna tahsis yapýlan idarelerle protokol yapmaya yetkilidir. Adýna tahsis yapýlan idareler protokol yapýlmadan ve Üniversiteden izin alýnmadan bu bölümleri kiraya veremezler.

(3) Bu yerlerin elektrik, su, doðalgaz, ýsýnma tesisatý mümkünse binanýn genel tesisatýndan ayrýlýr. Tesisatýn teknik bakýmdan müstakil hâle getirilmesinin mümkün olmamasý hâlinde, tahmin edilen bedelin tespit ve takdirinde elektrik, su, doðalgaz ve ýsýnma giderleri de ayrýca belirlenir.

Kira sözleþmesinin sona ermesi ve feshi

MADDE 71 (1) Kira sözleþmesi, sürenin bitimiyle sona erer.

(2) Sözleþme hükümlerine aykýrý davranýlmasý, taþýnmazýn sözleþmede öngörülen amaç dýþýnda kullanýlmasý halinde sözleþme Ýdarece feshedilir. Bu durumda, alýnan teminatlar gelir kaydedilir.

(3) Kira sözleþmesinin feshedilmesi hâlinde, kiracýdan cari yýl kira bedeli tutarýnda ayrýca tazminat alýnýr.

Fiyat tespit komisyonu

MADDE 72 (1) Üniversite taþýnmazlarýnda kiralanan büfe, market, kantin, çay ocaðý, kafeterya ve lokanta gibi yerlerde öðrencilere ve personele ihtiyaç duyacaklarý yiyecek, içecek, kýrtasiye ve sair ihtiyaç maddelerinin kaliteli ve ucuz yoldan sunulmasýný saðlamak amacýyla Fiyat Tespit Komisyonu her öðretim yýlýnýn baþýnda (Eylül veya Ekim aylarýnda) ve ortasýnda (Ocak veya Þubat aylarýnda), bu yerlerde satýþa sürülen ürünlerin fiyatlarýný tespit etmek üzere toplanýr. Fiyat Tespit Komisyonunca belirlenen fiyatlar Ýdareye sunularak onaylanýr.

(2) Fiyat Tespit Komisyonunun görev süresi iki yýldýr. Süre dolmadan üyeliðin boþalmasý halinde kalan süreyi tamamlamak üzere yeni üye görevlendirilir. Üyeler ayný usulle tekrar görevlendirilebilirler.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Ön Ýzin, Ýrtifak Hakký

Ön izin verilmesi ve süre

MADDE 73 (1) Ýrtifak hakký ihalesi sonucunda, yapýlacak yatýrým için ön izne ihtiyaç duyulmasý halinde, lehine irtifak hakký tesis edilecek yatýrýmcýya; fiili kullaným olmaksýzýn tescil, ifraz, tevhit, terk ve benzeri iþlemlerin yapýlmasý veya imar planýnýn yaptýrýlmasý, deðiþtirilmesi ya da uygulama projelerinin hazýrlanmasý ve onaylatýlmasý gibi iþlemlerin yerine getirilebilmesi için, bir yýla kadar ön izin verilir. Gerekli hâllerde bu süre bir yýl daha uzatýlabilir. Toplam süre dört yýlý geçemez. Uzatýlan süreye iliþkin ön izin bedeli, bir önceki yýl ön izin bedelinin Türkiye Ýstatistik Kurumunca yayýmlanan Üretici Fiyatlarý Endeksi (ÜFE bir önceki yýlýn ayný ayýna göre yüzde deðiþim) oranýnda artýrýlmasý suretiyle tespit edilen bedeldir.

(2) Ön izin süresi içerisinde yükümlülüklerin yerine getirilmesi hâlinde, bu Yönetmeliðin 12 nci maddesinin dördüncü fýkrasý uyarýnca tespit edilecek bedel üzerinden Ýrtifak Hakký Sözleþmesinin düzenlenmesi suretiyle irtifak hakký tesis edilir. Ancak, ön izin süresi bitmeden önce irtifak hakký kurulmasýnýn talep edilmesi hâlinde, ön izin sözleþmesinde öngörülen yükümlülüklerin yerine getirilmiþ olmasý kaydýyla, ön izin süresinin kalan kýsmýna iliþkin bedel, kurulacak irtifak hakký bedelinden mahsup edilir.

(3) Ön izin süresi içinde yükümlülüklerin ilgilinin kusuru dýþýnda yerine getirilmesinin mümkün olamayacaðýnýn anlaþýlmasý hâlinde, Ýdareye yapýlacak baþvuru üzerine sözleþme feshedilir ve teminat ile kalan süreye iliþkin ön izin bedeli iade edilir.

(4) Ön izin sahibinin sözleþme süresi sona ermeden taahhüdünden vazgeçmesi hâlinde, Ýdarece sözleþme feshedilir. Bu durumda teminatý gelir kaydedilir ve kalan süreye iliþkin ön izin bedeli iade edilmez.

(5) Ön izin verilmesi amacýyla ayrý bir ihale yapýlmaz.

(6) Ön izin sözleþmeleri notere tasdik ettirilir.

Ýrtifak hakký kurulmasý

MADDE 74 (1) Üniversitenin özel mülkiyetindeki taþýnmazlar üzerinde 22/11/2001 tarihli ve 4721 sayýlý Türk Medeni Kanununa göre en fazla kýrkdokuz yýla kadar, oturma hakký hariç olmak üzere irtifak hakký kurulabilir. Bu taþýnmazlar üzerinde taþýnmaz yükü ve taþýnmaz rehni tesis edilemez. Ancak Türk Medeni Kanununun 826 ncý maddesi hükümleri uyarýnca, irtifak hakkýnýn üçüncü kiþilere devir ve temlik edilebilir ya da üzerinde bankalar, finans kuruluþlarý ve diðer ilgililer lehine ipotek tesis edilebilir. Ýrtifak hakký tesisinde irtifak hakký þartnamesi düzenlenir.

(2) Ýrtifak hakký lehtarýnýn kusuru dýþýnda kamudan kaynaklanan, hakkýn tamamen kullanýlmasýný ve iþin yürütülmesini en az otuz gün süreyle engelleyen hukukî veya fiilî bir imkânsýzlýk durumunun ortaya çýkmasý ya da mücbir sebeplerin varlýðý halinde, irtifak hakký lehtarýnýn talebi üzerine irtifak hakký süresi, kamudan kaynaklanan fiili veya hukuki imkânsýzlýk durumunun veya mücbir sebeplerin ortadan kalkmasýna kadar geçecek süre kadar dondurulur. Dondurulan süre için bedel alýnmaz. Sürenin yeniden iþlemeye baþladýðý tarihte alýnacak bedel, dondurulan yýl bedelinin geçen süre kadar sözleþmesinde belirtilen oranda artýrýlmasý suretiyle tespit edilir. Ancak, dondurulan yýl için ödenmiþ olan bedelin dondurulan süreye isabet eden kýsmý sözleþmesinde belirtilen oranda artýrýlmak suretiyle yeni tespit edilen bedelden mahsup edilir. Dondurulan süre sözleþme süresine eklenir.

(3) Ýrtifak hakký kurulmasýnda ilgili kanunlar ve diðer ilgili mevzuattaki özel hükümler saklýdýr.

Ýrtifak hakký kurulmasýnda ihale usulü

MADDE 75 (1) Ýrtifak hakký kurulmasý ihalesi, Kanunun 51 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (g) bendine istinaden pazarlýk usulüyle yapýlabilir. Ýrtifak hakký tesisinde irtifak hakký sözleþmesi düzenlenir.

Hâsýlattan pay alýnmasý

MADDE 76 (1) Ýrtifak hakký kurulan Üniversite taþýnmazý üzerinde yapýlacak tesisin bizzat hak lehtarýnca iþletilmesi hâlinde, bu tesisin iþletilmesinden elde edilen toplam yýllýk hâsýlatýn % 1i veya taþýnmazýn ve üzerinde yapýlacak tesislerin niteliði dikkate alýnarak %1den  az olmamak ve önceden ihale þartnamesinde belirtilmek üzere %5ine kadar oranda ayrýca pay alýnýr.

(2) Ýrtifak hakký kurulan taþýnmazlar üzerinde bulunan tesisin tamamýnýn veya bir kýsmýnýn hak lehtarýnca üçüncü kiþilere kiraya verilmesi hâlinde; hak lehtarýndan brüt kiranýn %1i veya taþýnmazýn ve üzerinde yapýlacak tesislerin niteliði dikkate alýnarak %1den az olmamak ve önceden ihale þartnamesinde belirtilmek üzere %5ine kadar oranda, kiracýdan veya kiracýlardan ise, tesisin iþletilmesinden elde edilecek toplam yýllýk hâsýlattan hak lehtarýna ödenen kira bedeli düþüldükten sonra, kalan tutar üzerinden %1 veya taþýnmazýn ve üzerinde yapýlacak tesislerin niteliði dikkate alýnarak %1den az olmamak ve önceden ihale þartnamesinde belirtilmek üzere %5ine kadar oranda ayrýca pay alýnýr.

(3) Hak lehtarý ile kiracý arasýnda yapýlan kira sözleþmesinin bir örneði Ýdareye verilir. Kira paylarý, hak lehtarý ile kiracý arasýnda yapýlan sözleþmeye göre kira bedellerinin hak lehtarýna ödenmesi gereken ayý takip eden ayýn yirminci günü mesai saati bitimine kadar ilgili muhasebe birimine yatýrýlýr. Kiracýlardan alýnamayan hâsýlat paylarý hak lehtarýndan alýnýr.

(4) Yýllýk hâsýlatý gösteren ve ilgili vergi dairesine yýllýk beyanname ekinde verilen gelir tablosu, 1/6/1989 tarihli ve 3568 sayýlý Serbest Muhasebeci Mali Müþavirlik ve Yeminli Mali Müþavirlik Kanununa göre yetkili kýlýnanlara tasdik ettirilerek, hâsýlat paylarý her yýlýn yýllýk beyanname verme dönemini takip eden ay içinde ilgili muhasebe birimine yatýrýlýr.

(5) Ýrtifak hakký kurulan taþýnmazýn üzerinde yürütülen faaliyetle ilgili olarak toplam yýllýk hasýlatýn tespitinde; ilgili mevzuat hükümleri uygulanýr.

Ýrtifak hakký sözleþmesinin sona ermesi ve feshi

MADDE 77 (1) Ýrtifak hakký sözleþme süresinin bitiminde sona erer.

(2) Sözleþme hükümlerine aykýrý davranýlmasý, taþýnmazýn sözleþmede öngörülen amaç dýþýnda kullanýlmasý ya da lehine irtifak hakký kurulan tarafýndan talep edilmesi halinde, sözleþme Ýdarece feshedilir. Bu durumda, hak lehtarýndan cari yýl irtifak hakký bedeli tutarýnda tazminat alýnýr ve ayrýca, alýnan teminatlar gelir kaydedilir.

(3) Ýrtifak hakký sözleþmesinin sona ermesi veya feshedilmesi hâlinde, özel hükümler saklý kalmak kaydýyla, taþýnmazýn üzerindeki tüm yapý ve tesisler saðlam ve iþler durumda tazminat veya bedel ödenmeksizin Üniversiteye intikal eder ve bundan dolayý lehine irtifak hakký kurulan tarafýndan veya üçüncü kiþilerce her hangi bir hak ve talepte bulunulamaz.

BEÞÝNCÝ BÖLÜM

Trampa, Arsa veya Kat Karþýlýðý Ýnþaat Yaptýrma

Trampa edilecek taþýnmazýn maliklerinden istenecek belgeler

MADDE 78 (1) Üniversite taþýnmazý ile trampa edilecek taþýnmazlarýn maliklerinden aþaðýdaki belgeler istenir:

a) Trampa teklifini ve bu teklif ile ilgili taahhütleri içeren ve malikler veya vekillerince verilecek dilekçe,

b) Taþýnmazýn tapu senedi veya çaplý tasarruf vesikasý,

c) Tatbiki imar planý içinde ise tasdikli plan örneði,

ç) Bina ise, yapý kullanma izin belgesinin tasdikli örneði.

Trampa edilecek taþýnmazýn mahallinde tespiti ve krokisinin yapýlmasý

MADDE 79 (1) Üniversite taþýnmazý ile trampa edilecek taþýnmazýn mahallinde bu Yönetmeliðin 63 üncü maddesinde belirtilen þekilde kroki ve tutanak düzenlenir.

Satýþla ilgili hükümlerin uygulanmasý

MADDE 80 (1) Trampa ihalelerinde, bu Yönetmeliðin satýþla ilgili maddeleri aynen uygulanýr.

Arsa veya kat karþýlýðý inþaat yaptýrýlabilecek taþýnmazlar

MADDE 81 (1) Mülkiyeti Üniversiteye ait olup;

a) Ýmar planý içerisinde yer alan arsalar,

b) Mevzii imar planý düzenlenerek arsa vasfýný kazanabilecek araziler,

c) Üzerindeki bina çok eski olduðundan yýkýlmasýnda Üniversite açýsýndan yararý olan yerler

arsa veya kat karþýlýðý inþaat yapýlmak amacýyla deðerlendirilebilir.

(2) Taþýnmazlardan, arsa veya kat karþýlýðý inþaat yoluyla deðerlendirilecek olanlar için arsa veya kat karþýlýðý inþaata konu edilecek taþýnmaz bilgi formu tanzim edilir. Ayrýca, taþýnmazýn bulunduðu yerde arsa veya kat karþýlýðý inþaata verilme yüzde oranlarý ile elde edilecek konut, iþyeri gibi deðerlerinin toplamýnýn, arsa veya kat karþýlýðý inþaata verilecek arsanýn rayiç bedelinin, inþaat süresi ve Devletin borçlanma faiz oraný dikkate alýnmak suretiyle taþýnmazýn deðeri hesaplanýr. Taþýnmazýn arsa veya kat karþýlýðý inþaata elveriþli olup olmadýðý, üzerinde bina varsa yýkýlýp yýkýlmayacaðý, tahsisli ise tahsisin kaldýrýlmasýnda yarar olup olmadýðý hususlarý da açýklanmak suretiyle Ýdarenin görüþünü içeren bir yazý ile ihaleye çýkarýlmak üzere harcama yetkilisinden izin istenir.

(3) Arsa veya kat karþýlýðý inþaat yapýlmasýna izin verilen taþýnmazlar, Kanundaki usullere uygun olarak ilan edilir.

Kamu kurum ve kuruluþlarý ile kamu kurumu niteliðindeki meslek kuruluþlarýna inþaat yaptýrýlmasý

MADDE 82 (1) Üniversiteye ait taþýnmazlar üzerinde kamu kurum ve kuruluþlarý ile kamu kurumu niteliðindeki meslek kuruluþlarýna bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde doðrudan sözleþme yapýlmak suretiyle arsa veya kat karþýlýðý inþaat yaptýrýlabilir.

(2) Mülkiyeti Üniversiteye ait olup 5018 sayýlý Kanunun 47 nci maddesi gereðince baþka bir kamu kurum ve kuruluþuna tahsis edilen taþýnmazlar üzerinde ilgili kamu kurum ve kuruluþlarý tarafýndan inþaat yapýlabilmesi için Üniversiteden izin alýnýr.

(3) Ýzin talep yazýsýnda aþaðýda belirtilen hususlara iliþkin bilgi ve belgeler yer alýr.

a) Ýnþaat yapýlacak taþýnmaza ait bilgiler,

b) Taþýnmazýn imar durumu ile yapýlaþma koþullarý, inþaata verilme yüzde oranlarý,

c) Ýnþaatýn tamamlanma süresi,

ç) Hazýrlanacak sözleþme taslaðý,

d) Paylaþýma dair bilgiler.

Tekliflerin deðerlendirilmesi

MADDE 83 (1) Ýhale Komisyonu; isteklilerin tekliflerini, taahhütlerini zamanýnda ve gereðince yerine getirip getiremeyeceklerini, verilen projeyle arsanýn en uygun þekilde deðerlendirilip deðerlendirilmediðini araþtýrýr. En uygun teklifi belirlediði takdirde ihaleyi yapar. Tekliflerin incelenmesi için süreye ihtiyaç duyarsa ihalenin baþka bir güne býrakýlmasýna karar verir. Araþtýrma sonunda en uygun teklifi veren istekli veya isteklileri pazarlýða davet eder. Ýhalenin pazarlýk aþamasýnda isteklilerden; verecekleri baðýmsýz bölümler ile ek olarak verecekleri nakit miktarý için teklifleri alýr. En uygun teklifte bulunan istekli üzerine ihale yapýlýr. Komisyon gerekçesini belirtmek suretiyle ihaleyi yapýp yapmamakta serbesttir.

(2) Ýhalenin yapýlmasý ve ihale yetkilisince onaylanmasý hâlinde yapýlan iþlemler ve inþaatýn fiili durumuyla ilgili olarak altý aylýk dönemler hâlinde Ýdareye bilgi verilir.

(3) Yapýlacak iþin teminatý olarak inþaat bitip, iskân ruhsatý alýnýncaya kadar, Üniversiteye ait taþýnmazýn mülkiyeti müteahhide devredilmez. Ancak, müteahhit payýna düþen baðýmsýz bölümleri satmak istediðinde, inþaatýn durumuna göre Ýdarece belirlenecek teminatý verdiði takdirde arsanýn mülkiyeti ile kat irtifaký kýsmen veya tamamen kendisine devredilebilir.

Arsa veya kat karþýlýðý inþaat yaptýrýlmasýnda geçici ve kesin kabuller

MADDE 84 (1) Kontrollük hizmetleri ile geçici ve kesin kabuller, Üniversitenin teknik elemanlarý tarafýndan oluþturulacak komisyon tarafýndan yapýlýr.

DÖRDÜNCÜ KISIM

Tespit, Ecrimisil ve Tahliye

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Tespit ve Ecrimisil

Tespit

MADDE 85 (1) Üniversitenin taþýnmazlarýndan kiraya verilen ve baþka kuruma tahsis edilen taþýnmazlarýn dýþýnda kalanlarýn fiilî durumlarý, Ýdarece hazýrlanan program dâhilinde mahallinde tespit edilir. Tespitten önceki sürelere ait iþgal ve tasarruflar sebebiyle ecrimisil takip ve tahsilâtý yapýlarak bu taþýnmazlar denetim ve idare altýna alýnýr.

(2) Taþýnmazýn mahallinde düzenlenecek taþýnmaz tespit tutanaðýnda iþgalin baþlangýç tarihi, taþýnmazýn iþgale veya kullanýma konu olan yüzölçümü, fuzuli þagilleri, kullaným amacý, ecrimisil takdirinde yararlanýlabilecek bilgiler ile bilinmesinde yarar görülen diðer bilgilere yer verilir.

Ecrimisilin tespit ve takdir edilmesi

MADDE 86 (1) Üniversite taþýnmazlarýnýn kiþilerce iþgale uðradýðýnýn tespit edilmesi hâlinde, tespit tarihinden itibaren onbeþ gün içinde taþýnmaz tespit tutanaðýna dayanýlarak ecrimisil tespit tarihinden geriye doðru beþ yýlý geçmemek üzere bedel tespit komisyonunca tespit edilir ve ihale komisyonunca karara baðlanýr.

(2) Ecrimisilin tespit ve takdirinde, Üniversitenin zarara uðrayýp uðramadýðýna, fuzili þagilin kusurlu olup olmadýðýna ve taþýnmazýn fuzuli þagil tarafýndan kullaným þekline bakýlmaksýzýn Üniversitenin bu taþýnmazdan, iþgalden önceki hâliyle elde edebileceði muhtemel gelir esas alýnýr. Ecrimisilin tespitinde; ayný yer ve mahalde bulunan emsal nitelikteki taþýnmazlar için oluþmuþ kira bedelleri veya ecrimisiller, varsa bunlara iliþkin kesinleþmiþ yargý kararlarý, gerektiðinde ilgisine göre belediye, ticaret odasý, sanayi odasý, ziraat odasý, borsa gibi kuruluþlardan veya bilirkiþilerden soruþturulmak suretiyle edinilecek bilgiler ile taþýnmazýn deðerini etkileyecek tüm unsurlar göz önünde bulundurulur.

(3) Kiraya verilen, irtifak hakký kurulan taþýnmazlarda sözleþmenin bitiminden sonra kullanýmýn devam etmesi hâlinde, varsa sözleþme veya resmî senetteki hükme göre iþlem yapýlýr. Aksi takdirde fuzuli þagiller hakkýnda ecrimisil tespit, takdir ve tahsilâtý yapýlýr.

(4) Üniversitenin paydaþý olduðu taþýnmazlarýn iþgali halinde Üniversite payýna düþen miktar esas alýnarak ecrimisil takip ve tahsilatý yapýlýr.

(5) Maliye Bakanlýðýnýn uygulamada birliði saðlamak amacýyla çýkarttýðý Ecrimisilin Tespit ve Takdirine Ýliþkin Usul ve Esaslar kýyasen uygulanýr.

Ecrimisilin tebliði ve itiraz

MADDE 87 (1) Takdir edilen ecrimisiller, takdir tarihinden itibaren onbeþ gün içinde ecrimisil ihbarnamesi düzenlenerek fuzuli þagile, elden veya iadeli taahhütlü mektupla teblið edilir.

(2) Ecrimisil iþlemine karþý, teblið tarihinden itibaren otuz gün içinde ilgililerce Ýdareye dilekçeyle müracaat edilerek düzeltme talebinde bulunulabilir.

(3) Düzeltme talepleri, talep tarihinden itibaren en geç otuz gün içinde bu amaçla oluþturulacak komisyonlarca karara baðlanýr ve sonucu karar tarihinden itibaren en geç onbeþ gün içinde düzenlenecek ecrimisil düzeltme ihbarnamesi ile ilgilisine teblið edilir.

(4) Düzeltme taleplerini inceleyip karara baðlayacak komisyonlarýn kuruluþu, çalýþma esaslarý ve yetki sýnýrlarýna iliþkin usul ve esaslar idarece belirlenir.

Ecrimisilin kesinleþmesi, vade tarihi ve tahsili

MADDE 88 (1) Ecrimisil; ecrimisil ihbarnamesinin düzeltme talebinde bulunulmuþ ise Ecrimisil Düzeltme Ýhbarnamesinin ilgilisine teblið tarihinden itibaren otuz gün içinde Strateji Geliþtirme Daire Baþkanlýðý vezne veya hesabýna ödenir. Ecrimisil borçlusunun ödeme güçlüðü nedeniyle yazýlý olarak talep etmesi hâlinde ecrimisilin, en az %25i peþin, kalan kýsmý ise Ýdarenin uygun göreceði taksit zamanlarýnda ve en fazla bir yýl içinde taksitler hâlinde ödenebilir. Alacaðýn kalan kýsmýna kanunî faiz uygulanýr.

(2) Ecrimisil ihbarnamesinin, düzeltme talebinde bulunulmuþ ise ecrimisil düzeltme ihbarnamesinin teblið tarihinden itibaren otuz gün içinde rýzaen ödenmeyen ecrimisil, taþýnmaz birimince genel hükümlere göre icra takibi yapýlmak veya dava açýlmak suretiyle takip ve tahsil edilmek üzere Strateji Geliþtirme Daire Baþkanlýðýna intikal ettirilir.

(3) Ecrimisil taksitlerinden birinin vadesinde ödenmemesi durumunda, kalan ecrimisil alacaðýnýn tamamý muaccel hâle gelir ve ecrimisil ihbarnamesinin muhatabýna teblið tarihini takip eden otuzuncu günün bitiminden itibaren kanuni faiz uygulanmak suretiyle tahsil edilmek üzere ikinci fýkra gereðince Strateji Geliþtirme Daire Baþkanlýðýna intikal ettirilir.

(4) Fuzuli þagil tarafýndan dava açýlmýþ olmasý, ecrimisil takip ve tahsil edilmesi iþlemini durdurmaz.

Fuzuli þagilin devamý

MADDE 89 (1) Fuzuli þagilin iþgal veya tasarruf ettiði taþýnmazýn tahliyesinin herhangi bir nedenle saðlanamamýþ olmasý, ayný taþýnmazdan ikinci ve müteakip defa ecrimisil istenmesine engel teþkil etmez. Ecrimisilin tahsil edilmesi, taþýnmazdaki kullanýmýn devamý hakkýný vermez.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Tahliye

Tahliye

MADDE 90 (1) Kiraya verilen taþýnmazlardan süresi dolduðu hâlde tahliye edilmeyen, sözleþmesi feshedilen veya herhangi bir sözleþmeye dayanmaksýzýn fuzuli olarak iþgal edilen taþýnmazlarýn tahliyesi; hasat sezonu, iþ ve hizmetlerin mevsimlik faaliyet dönemi de dikkate alýnarak idarenin talebi üzerine, bulunduðu yer mülki amirince en geç onbeþ gün içinde saðlanarak, taþýnmaz Ýdarece görevlendirilecek memurlara boþ olarak teslim edilir.

(2) Üzerinde sabit tesis bulunan taþýnmazlarýn tahliyesinden ve teslim alýnmasýndan sonra, eski kiracýsý veya fuzuli þagiline bu tesisler kendilerine ait ise yýktýrýlýp enkazýnýn en geç otuz gün içinde götürülmesi, aksi hâlde masraflarý kendisinden tahsil edilmek üzere yýkým ve enkaz götürme iþinin Ýdarece yapýlacaðý teblið olunur. Verilen bu süre sonunda tesis yýktýrýlýp enkaz götürülmediði takdirde masraflarý bilahare eski kiracý veya fuzuli þagilden alýnmak üzere bu iþlem Ýdarece yapýlýr.

(3) Meni müdahale ve kal ile ilgili yargý kararlarýnýn icra dairelerince, vali veya kaymakam tarafýndan verilen tecavüzün önlenmesi ile ilgili kararlarýn infaz memurlarýnca uygulanmasý sýrasýnda gerekli olan araç, gereç ve personel Ýdarece saðlanýr. Bunun mümkün olmamasý durumunda yýkým iþlemi, 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayýlý Kamu Ýhale Kanununa göre ihale edilir.

BEÞÝNCÝ KISIM

Ýhale Ýþlerinde Yasaklar ve Sorumluluklar

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Ýhale Ýþlerinde Yasaklar

Yasak fiil ve davranýþlar

MADDE 91 (1) Ýhale iþlemlerinin hazýrlanmasý, yürütülmesi ve sonuçlandýrýlmasý sýrasýnda;

a) Hile, desise, vaat, tehdit, nüfuz kullanma ve çýkar saðlama suretiyle veya baþka yollarla ihaleye iliþkin iþlemlere fesat karýþtýrmak veya buna teþebbüs etmek,

b) Açýk teklif veya pazarlýk usulü ile yapýlan ihalelerde isteklileri tereddüde düþürecek veya raðbeti kýracak söz söylemek ve istekliler arasýnda anlaþmaya çaðrýyý ima edecek iþaret ve davranýþlarda bulunmak veya ihalenin doðruluðunu bozacak biçimde görüþme ve tartýþma yapmak,

c) Ýhale iþlemlerinde sahte belge veya sahte teminat kullanmak veya kullanmaya teþebbüs etmek, taahhüdünü kötü niyetle yerine getirmemek, taahhüdünü yerine getirirken Ýdareye zarar verecek iþler yapmak veya iþin yapýlmasý ya da teslimi sýrasýnda hileli malzeme, araç veya usuller kullanmak,

yasaktýr.

Ýhalelere katýlmaktan geçici yasaklama

MADDE 92 (1) Ýdare; bu Yönetmeliðin 91 inci maddesinde belirtilen fiil ve davranýþlar, ihale safhasýnda vaki olmuþsa bunlarý yapanlarý ihaleye iþtirak ettirmez.

(2) Ayrýca, üzerine ihale yapýldýðý hâlde usulüne göre sözleþme yapmayan istekliler ile sözleþme yapýldýktan sonra taahhüdünden vazgeçen ve mücbir sebepler dýþýnda taahhüdünü sözleþme ve þartname hükümlerine uygun olarak yerine getirmeyen müþteriler hakkýnda da, ilgili mevzuat hükümlerine göre haklarýnda bir yýla kadar bütün ihalelere katýlmaktan yasaklama kararý verilir.

(3) Yasaklama kararlarý, Resmî Gazetede ilan ettirilir.

(4) Haklarýnda yasaklama iþlemi yapýlmýþ kiþilerin sermayesinin çoðunluðuna sahip bulunduðu tüzel kiþilere de ayný müeyyide uygulanýr.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Sorumluluk

Görevlilerin sorumluluðu

MADDE 93 (1) Ýhale komisyonu baþkaný ve üyeleri ile diðer ilgililerin, görevlerini kanunî gereklere göre tarafsýzlýkla yapmadýklarý veya taraflardan birinin zararýna yol açacak ihmal veya kusurlu hareketlerde bulunduklarýnýn tespiti hâlinde, haklarýnda ceza kovuþturmasý saklý olmak üzere disiplin cezasý uygulanýr. Ayrýca taraflarýn bu yüzden uðradýklarý zarar ve ziyan da kendilerine ödettirilir.

ALTINCI KISIM

Çeþitli ve Son Hükümler

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Çeþitli Hükümler

Kullanýlacak formlar

MADDE 94 (1) Yönetmelikte yer alan iþlere ait gerekli görülecek formlar Ýdarece ayrýca hazýrlanýr.

Hüküm bulunmayan hususlar

MADDE 95 (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde;

a) Sürelerin hesaplanmasýnda 11/1/2011 tarihli ve 6098 sayýlý Türk Borçlar Kanunu hükümleri,

b) Yapýlacak tebligatlar hakkýnda 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayýlý Tebligat Kanunu ve 20/8/1959 tarihli ve 4/12059 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýyla yürürlüðe konulan Tebligat Tüzüðü hükümleri,

c) Diðer hâllerde Kanunun ilgili hükümleri ile ilgili diðer mevzuat hükümleri,

uygulanýr.

Baþlamýþ olan iþler

GEÇÝCÝ MADDE 1 (1) Bu Yönetmeliðin yürürlüðe girdiði tarihten önce ilaný yapýlmak suretiyle baþlamýþ olan ihale iþlemleri, ilgili mevzuat hükümlerine göre sonuçlandýrýlýr. Ancak bu Yönetmeliðin yürürlüðe girdiði tarihten önce Üniversite taþýnmazlarýnda yapýlan, büfe, market, kantin, çay ocaðý, kafeterya ve lokanta gibi yerlerdeki kiralamalarda, bu Yönetmeliðin 69 uncu ve 70 inci maddeleri uygulanýr. Mevcut kiracýlarýn talep etmesi ve yeni sözleþme düzenlenmesinin kabul edilmesi þartýyla bu kiralama iþlemlerine ait sözleþmeler en geç altý ay içinde bu Yönetmelik hükümlerine uygun hale getirilir.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Son Hükümler

Yürürlük

MADDE 96 (1) Maliye Bakanlýðý ve Sayýþtayýn görüþü alýnan bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.

Yürütme

MADDE 97 (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Ondokuz Mayýs Üniversitesi Rektörü yürütür.