Maliye Bakanlığından:
2012 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA TEBLİĞİ
(YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARINA İLİŞKİN)
(SIRA NO: 1)
Amaç ve kapsam
MADDE
1 – (1) Bu
Tebliğ, 2012 yılında yükseköğretim kurumları bütçe ödeneklerinin ve bütçe
işlem yetkilerinin verimli ve etkin kullanılması, yıl içi
gelişmeler de dikkate alınarak idari ve akademik birimlerin ödenek ihtiyacının
bütçe imkanları dahilinde zamanında ve yeterli düzeyde karşılanabilmesi,
mali istatistiklerin sağlıklı bir şekilde oluşturulması, uygulama birliğinin
sağlanması ve ortaya çıkan sorunların giderilmesi bakımından bütçe
ödeneklerinin dağılımı, gönderilmesi, kullanılması ve bütçe işlemlerine
ilişkin esas ve usullerin belirlenmesi amacıyla düzenlenmiştir.
Dayanak
MADDE
2 – (1) Bu Tebliğ, 21/12/2011
tarihli ve 6260 sayılı 2012 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 11 inci
maddesinin dördüncü fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1)
Bu Tebliğde geçen;
a) Ayrıntılı Finansman Programı (AFP) (Birim
Detay): Bakanlıkça vize edilen AFP’nin, ödenek dağılımları esas alınarak
harcama birimlerine dağıtılması sonucunda oluşan ayrıntılı finansman
programını,
b) Bakanlık: Maliye Bakanlığını,
c) Birimlere Ödenek Dağıtım Menüsü: Yükseköğretim
kurumlarında ödeneklerin harcama birimlerine dağılımının yapılması
aşamasında kullanılmak üzere, e-bütçe sisteminde Üniversiteler Bütçe
Hazırlık Modülü – Birim Düzeyinde oluşturulan bölümü,
ç) Harcama birimi: Ödenek gönderme belgesi ile
kendisine ödenek gönderilen fakülte, enstitü, yüksekokul, meslek
yüksekokulu, araştırma ve uygulama merkezi ve bölümlerden oluşan akademik
birimler ile üst yönetim, genel sekreterlik ve daire başkanlıkları gibi
idari birimleri,
d) Ödenek değişikliği: Toplulaştırılmış
tertiplerdeki ödenekleri değiştirmemek kaydıyla yükseköğretim kurumları
tarafından ödenek dağılımlarında yapılan değişiklikleri,
e) Ödeneklerin dağılımı: Yükseköğretim kurumları
bütçelerinin toplulaştırılmış tertiplerinde yer alan ödeneklerin harcama
birimleri itibarıyla yapılan yıllık planlamasını,
f) Toplulaştırılmış tertip: Yükseköğretim
kurumlarının bütçelerinin “00.01 - Üst yönetim, akademik ve idari birimler”
kurumsal kodu altında toplulaştırılan ve 2012 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe
Kanununda yer alan her bir tertibi,
g) Üniversiteler Bütçe Hazırlık Modülü: Yükseköğretim
kurumlarının bütçe hazırlık sürecinde kurum teklifi oluşturmalarına ve
toplulaştırılmış tertiplerdeki ödeneklerin birimlere dağıtılmasına imkan
sağlamak üzere, e-bütçe sisteminde oluşturulan modülü,
ğ) Üniversiteler Bütçe Uygulama Modülü: Yükseköğretim
kurumlarının bütçe uygulama sürecinde ödeneklerini harcama birimi düzeyinde
planlayabilmelerine, izleyebilmelerine, raporlayabilmelerine ve gider
gerçekleşmelerini takip edebilmelerine imkan sağlamak üzere, e-bütçe
sisteminde oluşturulan ve harcama birimi düzeyinde bütçe uygulamalarını ve
bütçe işlemlerini gerçekleştirebilecekleri ve takip edebilecekleri modülü,
h) Yönetim Kurulu: Üniversite ve Yüksek Teknoloji
Enstitüsü Yönetim Kurulunu,
ı) Yükseköğretim kurumu: Üniversite ve Yüksek
Teknoloji Enstitülerini,
ifade eder.
Ödeneklerin dağılımı
MADDE 4 – (1)
Yükseköğretim kurumları, ödenek dağılımlarını yaparken öncelikle
(2012-2014) Dönemi Bütçe Hazırlama Rehberinde belirtilen genel esaslara uyarlar.
(2) Ödenek dağılımları yapılırken birinci fıkrada
belirtilen genel esaslarla birlikte aşağıdaki özel esaslara da uyulur.
a) Rektör, rektör yardımcıları, üniversite
senatosunun giderleri ile araştırma projelerine ilişkin ödenekler, rektörlük
altındaki “Özel Kalem”de; genel sekreter ve genel sekreter yardımcılarının
giderlerine ilişkin ödenekleri ise genel sekreterlik altındaki “Özel
Kalem”de yer alır.
b) Yükseköğretim kurumu adına yurt dışına eğitime
gönderilen araştırma görevlilerinin yurt içi maaşlarına ilgili harcama
biriminde; bunların yurt dışı maaşları, yollukları ve diğer giderlerine ise
rektörlük altındaki “Özel Kalem”de yer verilir.
c) 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali
Yönetimi ve Kontrol Kanununa göre atanan ve doğrudan üst yöneticiye bağlı
olarak denetim faaliyetlerinde bulunan iç denetçilerin giderlerine ilişkin
ödenekler, rektörlük altındaki “Özel Kalem” de ve ilgili fonksiyonda yer alır.
ç) Toplu projelerden;
1) Gayrimenkul sermaye üretim giderleri ve büyük
onarımlara, Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığı,
2) Makine-teçhizat ve bilgisayar alımı ile bunlara
ilişkin büyük onarımlara, İdari ve Mali İşler Daire Başkanlığı veya ilgili
diğer yardımcı harcama birimleri,
altında yer verilir.
3) Diğer projeler ise ilgili harcama birimi altında
izlenir.
d) Öğrencilerin beslenme, barınma, sağlık, kültür
ve spor faaliyetlerine ilişkin fonksiyonlarda yer alan ödenekler, Sağlık,
Kültür ve Spor Daire Başkanlığı altında, diğer giderler fonksiyonunda yer
alan ödenekler ise Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı altında ve/veya
harcamaların yapılacağı ilgili harcama birimlerinde izlenebilir.
(3) Bütçe ödeneklerinin etkin, verimli ve yerinde
kullanımını sağlamak amacıyla ödeneklerin dağılımında, harcama birimlerinin
önceki yıllardaki ödenekleri, harcama kapasiteleri, yıl içi ihtiyaçları,
öğrenci sayıları, meydana gelen hizmet veya fiziki mekan genişlemeleri,
harcama birimlerinin performansları ve hizmetlerin yerindeliği gibi
kriterler esas olmak üzere yükseköğretim kurumları tarafından
oluşturulabilecek diğer objektif kriterler dikkate alınır.
(4) Bütçe ödeneklerinin dağılımı yapılırken,
yukarıda sayılan esaslarla birlikte ödeneğin gönderileceği harcama
biriminin periyodik ödemeleri, ödeme bekleyen evrakları ile birim
tarafından gerçekleştirilmiş ve/veya gerçekleştirilecek ihaleli işlerin
ödenek ihtiyacı, öncelikle dikkate alınır. Harcama yetkilileri, dağılımı
yapılan ödeneklerle sınırlı olarak, harcama talimatı düzenleyebilir ve
taahhüde girişebilir.
(5) Yükseköğretim kurumları, toplulaştırılmış
tertiplerdeki ödeneklerin bu maddede belirtilen esaslar çerçevesindeki
dağılımını, Üniversiteler Bütçe Hazırlık Modülü içinde yer alan Birimlere
Ödenek Dağıtım Menüsü yardımı ile harcama birimleri bazında ekonomik
sınıflandırmanın dördüncü düzeyinde hazırlayarak e-bütçe sistemine girişini
yaparlar.
(6) Yükseköğretim kurumları tarafından ekonomik
sınıflandırmanın dördüncü düzeyinde hazırlanarak e-bütçe sistemine girişi
yapılan ödeneklerin dağılımı, üst yönetici tarafından ekonomik
sınıflandırmanın ikinci düzeyi itibarıyla yönetim kurulunun bilgisine sunulur.
Üst yönetici, yapılan ödenek dağılımı konusunda, yönetim kurulunda temsil
edilmeyen harcama birimlerinin en üst yöneticilerini de bilgilendirir. Üst
yönetici tarafından onaylanan ödenek dağılımı 6/1/2012 tarihine kadar
e-bütçe sisteminde onaylanır.
(7) Bütçe ödeneklerinin onaylanan dağılımı,
Strateji Geliştirme Daire Başkanlıkları tarafından harcama birimlerine
yazılı olarak bildirilir.
(8) Öz gelirlere ilişkin ödeneklerin dağılımı ve
kullanımında, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu ve
ilgili diğer mevzuatta yer alan esaslar dikkate alınır.
(9) Ödenek dağılımları, gerekli görülmesi halinde
üst yönetici onayı ile değiştirilebilir. Yapılan bu değişiklik, ilgili
harcama birimlerine yazılı olarak bildirilir. Ödenek dağılımı
değişiklikleri, harcama birimlerinin harcama ve taahhüt durumları dikkate
alınarak gerçekleştirilir.
(10) Harcama birimleri, ödenek dağılımı ile
planlanan ödenekler kadar değil, kendilerine Ödenek Gönderme Belgesi ile
gönderilen ödenekler kadar harcama yapma yetkisine sahip olurlar.
Harcama birimlerine ödenek gönderme
MADDE 5 – (1)
Yükseköğretim kurumları, birim detayında kullanılabilir bütçe ödeneklerini,
Ödenek Gönderme Belgesi düzenlemek suretiyle ilgili harcama birimlerine
gönderirler.
(2) Harcama birimlerine gönderilecek ödenekler,
ödenek dağılımları ile uyumlu olur. Harcama birimlerine Ödenek Gönderme
Belgesi düzenlemek suretiyle gönderilen ödenekler, ödenek dağılımı ile
belirlenen ödeneklerden daha fazla olamaz. Herhangi bir harcama birimine
planlanan ödeneklerden daha fazla ödenek gönderilmesi ancak ödenek
dağılımının değiştirilmesi suretiyle mümkün olabilir.
(3) 18/2/2006 tarihli ve 26084 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Strateji Geliştirme Birimlerinin Çalışma Usul ve
Esasları Hakkında Yönetmeliğin 16 ncı maddesine istinaden, üst yöneticinin
onayı ile Strateji Geliştirme Daire Başkanlıkları tarafından da Ödenek
Gönderme Belgesi düzenlenebilir.
Harcama birimleri ve harcama yetkililiği
MADDE 6 – (1)
2012 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununun 11 inci maddesinin dördüncü
fıkrasındaki hüküm uyarınca, yükseköğretim kurumları bütçelerinin
toplulaştırılmış tertiplerinde yer alan ödeneklerden, Ödenek Gönderme
Belgesi ile ödenek gönderilen birimler harcama birimidir.
(2) Ödenek Gönderme Belgesi ile ödenek gönderilen
harcama biriminin en üst yöneticisi harcama yetkilisidir.
Ödenek gönderme kuralları
MADDE 7 – (1) Yükseköğretim kurumları, Ödenek Gönderme
Belgesi düzenlemek suretiyle harcama birimlerine ödeneklerin
gönderilmesinde, 4 üncü maddede belirlenen hususlar ile genel esaslara uyarlar.
Ödeneklerin kullanılması
MADDE 8 – (1)
Yükseköğretim kurumları, Bakanlıkça vize edilen Ayrıntılı Finansman
Programı (AFP) nda yer alan oranlar dahilinde AFP (Birim Detay) hazırlarlar.
(2) Harcama birimleri, serbest bırakılan ödenekler
ve gelir gerçekleşmelerini de dikkate alarak Ödenek Gönderme Belgesi ile
gönderilen ödenekleri kullanma yetkisine sahip olurlar.
(3) Harcama yetkilileri, serbest bırakılan
ödeneklerin üzerinde veya Ödenek Gönderme Belgelerindeki ödenekleri aşan
ödeme emri düzenleyemez ve bu ödenekleri aşan bir harcama yapamazlar.
(4) Harcama birimlerine Ödenek Gönderme Belgesi ile
gönderilen ödeneklerden harcanamayacağı anlaşılan ödenekleri tenkis etmeye
ve ihtiyacı olan harcama birimlerine göndermeye, ilgili harcama
yetkilisinin bilgisi üzerine üst yönetici yetkilidir.
Ödenek değişiklikleri
MADDE 9 – (1)
Toplulaştırılmış tertip düzeyinde, yapılacak her türlü bütçe işlemi, 5018
sayılı Kanun ve 2012 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanununda yer alan bütçe
işlem yetkilerinin kullanılmasına ilişkin kurallara ve sınırlamalara
tabidir. Bu itibarla, toplulaştırılmış tertiplere ödenek aktarma ve ödenek
ekleme işlemlerinin gerçekleştirilmesinde, söz konusu kanunlardaki
yasaklayıcı hükümlere uyulur. Ayrıca, aktarmayla ödenek eklenen
toplulaştırılmış tertiplerden ödenek düşülemeyeceğinden, toplulaştırılmış
tertiplere ödenek aktarma işlemlerinin söz konusu tertiplerin yıl sonu
harcama tahminleri dikkate alınarak yapılması gerekir.
(2) Toplulaştırılmış tertipte yer alan ödenekleri
ilgilendiren her türlü bütçe işlemi (AFP revize, aktarma, ekleme ve benzeri
), yükseköğretim kurumları tarafından ödenek dağılımına ve AFP (Birim
Detay) ye yansıtılır.
(3) Toplulaştırılmış tertipte yer alan ödenekleri
ve ödeneklerin aylara dağılımını değiştirmemek kaydıyla birim düzeyinde
ödenek dağılımlarında ve AFP (Birim Detay) de yapılacak her türlü
değişiklik, üst yöneticinin onayı ile yükseköğretim kurumları tarafından
sonuçlandırılır.
Bütçe uygulaması ve bütçe işlemleri
MADDE 10 –
(1) Herhangi bir idari ve akademik birimle ilgili olarak yıl içinde ortaya
çıkabilecek ödenek ihtiyacının karşılanmasında aşağıdaki sıralama takip
edilir.
a) Ödenek ihtiyacının öncelikle toplulaştırılmış
tertibin mevcut ödeneğinden karşılanması yoluna gidilir. Bu kapsamda, Ödenek
Gönderme Belgesine bağlanarak diğer birimlere gönderilen ödeneklerden
kullanılmayan ve kısa süre içerisinde kullanılmayacağı anlaşılan tutarlar
tenkis edilerek, AFP (Birim Detay)’nin değiştirilmesi ve/veya ödenek
değişikliği yapılması suretiyle ödenek ihtiyacı karşılanır.
Toplulaştırılmış tertipteki kullanılabilir ödeneğin yetersiz olduğu
durumlarda ise AFP revize işlemi talebinde bulunularak, sağlanacak ilave
serbest ödenek dahilinde ödenek ihtiyacı karşılanır.
b) Yıl sonu harcama tahmini yapılarak, diğer
toplulaştırılmış tertiplerdeki kullanılmayacağı anlaşılan ödeneklerden, ödenek
aktarmaya ilişkin esaslar dahilinde kurum içi ödenek aktarma suretiyle
ödenek ihtiyacı karşılanır.
c) Tenkis-ödenek gönderme ve kurum içi ödenek
aktarma işlemleriyle karşılanamayan ödenek ihtiyaçları, ilgisine göre likit
karşılığı veya gelir fazlası karşılığı ödenek kaydı işlemleriyle sağlanacak
ödenek dahilinde karşılanır.
(2) Bütçe işlem yetkilerinin kullanılmasında, bu
Tebliğde belirlenen esaslarla birlikte Bakanlıkça belirlenen bütçe
işlemlerine ilişkin genel esaslara uyulur.
(3) 2012 yılında likit karşılığı ödenek kaydı
yapılabilecek tutarın üst sınırı, Bakanlıkla mutabakat sağlanarak
belirlenir. Önceki yıllarda ödeme emrine bağlanmakla birlikte nakdi gönderilmemiş
hazine yardımı tutarının belirlenmesinde, Bakanlık kayıtları esas alınır.
(4) Ödenek aktarma, likit karşılığı ve gelir
fazlası karşılığı ödenek kaydı işlemlerinin gerçekleştirilmesinde,
toplulaştırılmış tertiplerin ödenek ihtiyaçlarının belirli varsayım ve
hesaplamalara dayalı olarak doğru tespit edilmesine özen gösterilir. Söz
konusu tertiplerde kullanılabilecek tutarın üzerinde ödenek artışına yol
açabilecek bütçe işlemi gerçekleştirilemez.
Yükseköğretim Kurulunda harcama yetkilisi ve harcama
yetkisi
MADDE
11 – (1) Yükseköğretim Kurulu
bütçesinin “Genel Sekreterlik” kurumsal kodu altında tefrik edilen
ödenekler, (2012-2014) Dönemi Bütçe Hazırlama Rehberinde belirtilen
bütçeleme esaslarına uygun olarak, bu Tebliğin ödenek dağılımına ilişkin
usul ve esaslarına tabi olmaksızın teşkilat yapısında yer alan daire
başkanlıklarına ve diğer ilgili birimlerine Ödenek Gönderme Belgesi
düzenlemek suretiyle gönderilir.
(2) Ödenek
Gönderme Belgesiyle ödenek gönderilen birim harcama birimi, birimin en üst
yöneticisi harcama yetkilisi ve gönderilen ödenek miktarı da harcama
yetkisidir.
(3)
Strateji Geliştirme Birimlerinin Çalışma Usul ve Esasları Hakkında
Yönetmeliğin 16 ncı maddesine istinaden, üst yöneticinin onayı ile Strateji
Geliştirme Daire Başkanlığı tarafından da Ödenek Gönderme Belgesi düzenlenebilir.
(4)
Ödenek gönderme ve tenkis işlemleri, genel esaslara göre gerçekleştirilir.
Yetki
MADDE
12 – (1) Bu Tebliğin uygulanması
sırasında ortaya çıkabilecek tereddütleri gidermeye ve gerektiğinde
düzenleme yapmaya Bakanlık yetkilidir.
Yürürlük
MADDE 13 – (1)
Bu Tebliğ, 1/1/2012 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE
14 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Maliye Bakanı yürütür.
|