Anayasa
Mahkemesi Başkanlığından:
ANAYASA
MAHKEMESİ RAPORTÖR YARDIMCISI ADAYLARININ
EĞİTİMİ
HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, raportör yardımcısı adaylığına
atananların eğitimlerinin şekil ve şartları ile adaylık süresi sonunda
yapılacak sınavın usul ve esaslarını belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, raportör yardımcısı adaylığına
atananların eğitim dönemlerinde öğretilecek teorik ve uygulamalı konuları,
eğitim sürelerini, eğitimin yapılacağı yer ve eğitimin yapılmasına ilişkin
esaslar ile adaylık süresi sonunda yapılacak sınavın usulüne ilişkin konuları
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik 30/3/2011 tarihli ve 6216 sayılı
Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanunun 27 nci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Aday: Raportör yardımcısı adaylığına atananları,
b) Adaylık süresi: Aday olarak atandığı tarihten
başlamak üzere, 6216 sayılı Kanun ve bu Yönetmelik gereğince her adayın
başarılı olarak geçirmesi gereken iki yıllık dönemi,
c) Ara sınavı: Adaylık süresince belirli aralıklarla
yapılacak yazılı veya sözlü sınavları,
ç) Başkanlık: Anayasa Mahkemesi Başkanlığını,
d) Başkan: Anayasa Mahkemesi Başkanını,
e) Danışman raportör: Adayların
çalışmalarını izlemek üzere Başkanlıkça görevlendirilen raportörleri,
f) Eğitim: Adaylık süresince yapılan eğitim ve öğretimi,
g) Genel Sekreterlik: Anayasa Mahkemesi Genel
Sekreterliğini,
ğ) Mahkeme: Anayasa Mahkemesini,
h) Yeterlilik sınavı: Adaylık süresi sonunda yapılan,
mesleki yeterliliği ve yabancı dil yeterliliğini tespit eden sınavları,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Eğitiminin
Amacı, Süresi, Yeri ve Konuları
Eğitimin
amacı
MADDE 5 – (1)
Eğitimin amacı, yükseköğrenimde elde edilen bilgilerden raportör
yardımcılığı mesleği ile ilgili olanların genel olarak tekrarı, mesleğin
tanıtılması, mesleğe hazırlık, meslek için gerekli bilgilerin verilmesi ve
yeterliliklerin kazandırılmasıdır.
(2) Raportör yardımcısı adaylarının mesleki eğitiminde;
a) Hukukun temel kavramlarını, Türk hukuk sistemini,
Anayasa Mahkemesinin yapısı ve işleyişi ile anayasa yargısını öğreterek
kurum kültürünü vermek,
b) Raportör yardımcılığı mesleğinin yerine getirilmesi
için gerekli temel ve teknik bilgi ile beceriyi kazandırmak,
c) Bireysel başvuru ve Anayasa yargısına ilişkin temel
mevzuat hükümleri ile insan haklarına ilişkin uluslararası sözleşme
hükümlerinin ve uygulamalarının özümsenmesini sağlamak,
ç) Raportör yardımcısı adaylarını, mesleğin gerektirdiği
tarafsızlık, bağımsızlık, vakar ve şeref anlayışına sahip kişiler olarak
yetiştirerek mesleğe hazırlamak,
d) Temel yazılı ve sözlü iletişim becerilerini
kazandırmak, Anayasa Mahkemesindeki yazışma kuralları ile rapor, müzekkere
ve karar metinlerinin yazımına ilişkin usul ve esasları öğretmek,
e) Çalışma disiplini ve ekip çalışması alışkanlığı
kazandırmak,
f) Milli ve yabancı ülke mevzuatı ile bilgi kaynaklarına
ulaşma ve kullanma yeterliliğini kazandırmak,
g) Bireysel başvuru ve anayasa yargısı konusunda teori
ve uygulamaya ilişkin gelişmelerin takibini sağlamak,
ğ) Mesleki çalışmalarını sürdürmeye yetecek seviyede
bilgisayar ve yabancı dil bilgilerine sahip olmalarını sağlamak,
ana
hedeflerdir.
Eğitiminin
süresi ve yeri
MADDE 6 – (1) Eğitim
süresi iki yıldır. Eğitim Anayasa Mahkemesinde, Başkanlıkça uygun görüldüğü
takdirde Türkiye Adalet Akademisinde, yargı organları ile yurt içindeki ve
yurt dışındaki diğer kurum ve kuruluşlarda yaptırılır.
Eğitim
programı
MADDE 7 – (1)
Eğitim, aşağıdaki programa göre yürütülür:
a) Kısa süreli bir uyum programı uygulanır.
b) Eğitim için belirlenen dersler okutulur.
c) Raportör gözetim ve denetiminde Mahkemenin görev
alanına giren işler yaptırılabilir.
ç) Konferans ve seminerler gerçekleştirilir.
d) Başkanlıkça uygun görülen yargı organlarında, kamu
kurum ve kuruluşlarında uygulamalı staj yaptırılır.
e) Yaptırılan eğitim ve öğretime ilişkin olarak önceden
belirlenen dönemlerde ara sınavları yapılır.
f) Bilimsel araştırma yapma ve yazma ödevleri verilir.
g) Yabancı dil bilgileri ölçülerek, geliştirmeleri
sağlanır.
ğ) Kurum dışı tanıma ziyaretleri düzenlenir.
h) Adaylık süresi sonunda yeterlilik sınavı yapılır.
Eğitim
konuları
MADDE 8 – (1)
Adaylara eğitim döneminde;
a) Hukuk felsefesi ve
sosyolojisi, Anayasa hukuku, Anayasa yargısı, insan hakları, insan
haklarının uluslararası alanda korunması, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi
ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi içtihatları, bireysel başvurunun esas ve
usulleri ile karşılaştırmalı hukuktaki uygulamaları, Avrupa Birliği hukuku,
Türk ceza hukuku, borçlar hukuku, medeni hukuk, idare hukuku, idarî
yargılama usul hukuku, hukuk muhakemeleri usulü, ceza muhakemeleri usulü,
ticaret hukuku, iş ve sosyal güvenlik hukuku, tüketici hukuku ve tazminat
hukuku, vergi ve vergi usul hukuku, icra iflas hukuku, uluslararası hukuk,
hukukta metod, adli tıp ve uygulamaları, siyasi
partiler hukuku, dernekler ve vakıflar hukuku,
b) Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri
Hakkında Kanun, yargı mercileri ile ilgili kanunlar, Tebligat Kanunu,
Devlet Memurları Kanunu ve kamu personeli mevzuatı,
c) Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü, Avrupa İnsan Hakları
Mahkemesi İçtüzüğü, ilgili yönetmelikler, bireysel başvurularında
kullanılan defter, karton ve basılı kağıtların
tanıtılması ve bunların kullanılma esasları ile dosyalama usullerinin
uygulamalı örnekleri,
ç) Dosya inceleme tekniği, bilgisayar ve ulusal yargı
ağı ile Mahkemede kullanılan bilgisayar programlarının uygulamalı anlatımı,
d) Meslek etiği, sosyal davranış ve protokol kuralları,
sosyal ve meslekî ilişkiler, Türk dili ve imlâ kuralları, güzel konuşma,
konularında ders, seminer, sempozyum,
konferans ve benzeri etkinlikler yoluyla eğitim verilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Eğitimin
Yapılmasına İlişkin Esaslar
Eğitim
programının düzenlenmesi ve yürütülmesi
MADDE 9 – (1) Eğitim
döneminde, okutulacak derslerin kapsamı, müfredatı ve süreleri, uygulamalı
çalışmaların süresi ve şekli, eğitimde görevlendirilecekler ve ara
sınavların takvimi ile bunların zorunlu durumlarda değiştirilmesi
Başkanlıkça belirlenerek ilan edilir.
(2) Eğitim kapsamında yürütülecek faaliyetler ile
sınavlarda, Anayasa Mahkemesi üyeleri, raportörleri,
Yargıtay, Danıştay, Sayıştay mensupları ve/veya üniversite öğretim
elemanları ile Anayasa Mahkemesi dışından uzmanlar görevlendirilebilir.
(3) Ders notları ve diğer eğitim materyali dersi veren
kişiler tarafından hazırlanır ve ilgili kişilere Genel Sekreterlikçe
dağıtılır.
Eğitim
programının izlenmesi
MADDE 10 – (1)
Danışman raportörler tarafından üçer aylık
dönemler sonucunda gözlem ve görüş belgesi düzenlenerek adayların özlük
dosyalarına konulmak üzere Genel Sekreterliğe sunulur.
(2) Gözlem ve görüş belgesinde, raportör
yardımcısı adayının mesleki temsil yeterliliği, çalışkanlığı, mesleki
bilgisi, yetişme düzeyi ve izlemeye esas dönemdeki başarısı hakkında
bilgilere yer verilir. Danışman raportörün doldurduğu
gözlem ve görüş belgesinde ya da staj için gidilen kamu kurum ve
kuruluşlarında stajdan sorumlu yetkililerin verdiği görüşlerde adayın
başarısız olduğu tespit edilmişse, durum Genel Sekreterlik tarafından
değerlendirilir. Adayın başarısızlığını ortadan kaldıracak önlemler alınır
ve adaya bildirilir. Bu kapsamda, Genel Sekreterlik gerekli görüldüğü
takdirde adayın başarısız olduğu eğitim programının ilgili kısmının
tekrarlanmasına karar verebilir.
(3) Gözlem ve görüş belgesine dayalı olarak adayların
gösterdiği gelişim Genel Sekreterlik tarafından üçer aylık dönemler için
düzenlenen izleme raporlarında değerlendirilerek Başkanlığa sunulur.
(4) Adaylık süresince üç izleme raporunda başarısız
olduğu Başkanlıkça değerlendirilenler hakkında 28 inci madde uyarınca işlem
yapılır.
Ara
sınavları
MADDE 11 – (1) Yaptırılan
eğitim programına ilişkin olarak, Sınav Kurulu tarafından belirli
dönemlerde ara sınavları yapılarak, sınav sonuçları adayların özlük
dosyasına konur.
(2) Ara sınavları (100) tam puan üzeriden
değerlendirilir. Ara sınavlarının ortalamaları, yeterlilik sınav sonuçları
ile birlikte adaylık dönemi başarı puanının hesaplanmasında dikkate alınır.
Adaylar, sonuçların açıklanmasından sonraki beş gün içerisinde sınav
sonuçlarının yeniden incelenmesini isteyebilirler. Yeniden incelemenin
sonucu ilgili adaya bildirilir.
Mesleki
eğitim ve staj faaliyetlerine katılma zorunluluğu
MADDE 12 – (1)
Raportör yardımcısı adayları, Genel Sekreterlikçe kabule değer özürleri
olmadıkça mesleki eğitim ve staj faaliyetlerine katılmak zorundadırlar.
(2) Adaylık döneminde kanuni mazereti olsa dahi toplam
iki aydan fazla eğitime devam edememiş olanlar, mesleki eğitimlerini
tamamlamamış sayılırlar. Bu durumda olanların eksik kalan mesleki eğitim
süreleri adaylık süresine ilave edilerek tamamlattırılır. Eğitime devam
edilemeyen dönemde katılmadığı ara sınav yerine seminer ödevi verilerek, bu
ödevden aldığı not ara sınav notu olarak değerlendirmeye esas alınır.
Adaylar eksik kalan eğitimlerini bu şekilde tamamlamadıkça adaylık süresi
sonunda yapılacak yeterlilik sınavına giremezler.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Sınav
Kurulu
Sınav
Kurulunun oluşumu
MADDE 13 – (1) Bu
Yönetmelik kapsamında yapılacak sınavları yönetmek ve sonuçlandırmak üzere
beş asıl, iki yedek üyeden oluşan bir Sınav Kurulu oluşturulur.
(2) Sınav Kurulunun Başkan ve üyeleri, ders verenler ve
yabancı dil yeterliliğini değerlendirebilecek olanlar arasından Genel
Sekreterin teklifi üzerine Başkan tarafından belirlenir.
(3) Sınav Kurulu asıl üyelerinin tamamının katılımı ile
toplanır ve salt çoğunlukla karar verir.
(4) Sınav Kuruluna asıl üyelerin mazeretleri nedeniyle
katılamaması durumunda yerlerine yedek üyeler katılır.
Sınav
Kurulunun görevleri
MADDE 14 – (1) Sınav
Kurulunun görevleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Yeterlilik ve ara sınavlarının sürelerini ve puanlama
esaslarını belirlemek,
b) Oluşturulan soru bankası içinden soruları belirlemek,
c) Yapılacak sınavın düzenli şekilde yürütülmesini
sağlamak,
ç) Cevapları değerlendirmek, sınav tutanaklarını
düzenlemek ve sınav evrakını Genel Sekretere teslim etmek,
d) Sınav sonuçlarına yapılacak itirazları incelemek ve
karara bağlamak.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Yeterlilik
Sınavı ve Raportör Yardımcılığına Atanma
Yeterlilik
sınavı
MADDE 15 – (1)
Raportör yardımcısı adayları, eğitimlerini başarı ile tamamladıktan sonra
bu Yönetmelikte yer alan derslerden, uygulamalardan ve yabancı dilden
yazılı yeterlik sınavına girerler.
(2) Yeterlik sınavı, Sınav Kurulu tarafından
gerçekleştirilir.
Sınavın
yeri, şekli ve günü
MADDE 16 – (1) Sınav,
mesleki ve yabancı dil alanında yeterlilik olmak üzere iki bölümden oluşur.
Sınav eğitimin bittiği tarihten itibaren en az on beş gün sonra Sınav
Kurulunca belirlenen gün ve yerde, klasik ve/veya test usulüyle yapılır.
(2) Sınav günü, yeri ve saati sınavdan on gün önce Genel
Sekreterlikçe adaylara duyurulur.
Sınav
konuları
MADDE 17 – (1) Sınav,
eğitim döneminde adaylara öğretilen mesleki konularda ve yabancı dilde
yeterliliği kapsar.
(2) Yabancı dil bilgisi düzeyini Kamu Personeli Yabancı
Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavında (100) üzerinden en az (70) veya
Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen diğer sınavlardan bu puana
eşdeğer bir puanı ya da daha yüksek bir puanı alan adaylar yabancı dil
sınavından muaf tutulur.
Soruların
belirlenmesi
MADDE 18 – (1) Eğitim
döneminde ders verenler sınav gününden en az beş gün önce kendi alanlarıyla
ilgili olarak klasik veya test usulüne göre hazırlayacakları en az beş
sınav sorusunu cevap anahtarlarıyla birlikte kapalı ve imzalı zarf içinde
Sınav Kurulu Başkanına teslim ederler.
(2) Yabancı dil sınavına ilişkin sorular ve cevap
anahtarı Sınav Kurulunca hazırlanır veya hazırlattırılır.
(3) Sınav Kurulunca mesleki sınav konuları, soru adedi
ve sorular tespit edilir.
(4) Her sorunun (100) üzerinden ağırlık puanı
belirlenir.
Sınavın
yapılması
MADDE 19 – (1)
Adaylar sınav saatinden yarım saat önce sınav salonuna alınırlar.
(2) Sınav Kurulu Başkanı tarafından sınavın süresi,
uyulacak kurallar ve puan hesaplama esasları adaylara duyurulur.
(3) Sınav soruları adaylar önünde açılır ve dağıtılır.
Sınavın
değerlendirilmesi
MADDE 20 – (1)
Sınavlar (100) tam puan üzerinden değerlendirilir. Mesleki yeterlilik
sınavından (70) ve daha yüksek puan alanlar sınavda başarılı kabul
edilirler. Bu kural yabancı dil sınavı için de geçerlidir. Mesleki
yeterlilik ve yabancı dil sınavlarının sonuçlarının eşit ağırlıklı
ortalaması yeterlilik sınavı başarı puanıdır.
(2) Yabancı dilden muaf tutulan adayların ise, Kamu
Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından veya
Üniversitelerarası Kurul tarafından kabul edilen diğer yabancı dil
sınavlarından aldıkları puanın (100) puan üzerinden hesaplanacak karşılık
puanları, yeterlilik sınavı başarı puanının hesaplanmasında esas
alınır.
(3) Yeterlilik sınavı başarı puanının %70’i, ara sınav
ortalamalarının % 30’u esas alınarak yapılacak hesaplama sonucunda adaylık
dönemi başarı puanı tespit edilir. Adaylık dönemi başarı puanı (70) ve
üzeri olanlar sınav sonuçlarının kesinleşmesinden sonra raportör
yardımcısı olarak atanırlar.
(4) Sınav kâğıtları Sınav Kurulunun Başkan ve üyeleri
tarafından birlikte değerlendirilir.
(5) Bu değerlendirme sonucunda (0,5) ve daha büyük
kesirler bir sonraki tam sayıya tamamlanır.
Sınav
sonuçlarının ilânı
MADDE 21 – (1) Sınav
sonuçları sınavdan sonraki onbeş gün içinde
açıklanır. Sınav sonuçları tutanakla tespit edilip, Sınav Kurulu tarafından
imzalandıktan sonra Genel Sekreterlikçe aynı gün ilan edilir.
(2) Tutanakta sınava giren adayların sayısı, sınavın
başlangıç ve bitiş saatleri, adayların aldıkları puanlar, başarılı ve
başarısız kabul edilenlerin isimleri ile sınavı etkileyecek herhangi bir
olayın meydana gelip gelmediği konularına yer verilir.
(3) Sınavda başarısız kabul edilen adaylara sınav sonucu
ayrıca tebliğ edilir.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 22 – (1) Sınav
sonuçlarına ilan tarihinden itibaren beş gün içinde Genel Sekreterliğe yazılı
olarak itiraz edilebilir.
(2) İtirazlar, Sınav Kurulunca beş gün içinde karara
bağlanır ve ilgilisine tebliğ edilir.
Sınava
katılamama
MADDE 23 – (1)
Adaylardan;
a) Memurların hastalık raporlarına ilişkin yürürlükteki
mevzuat hükümlerine göre;
1) Sınav günü hastalık raporu alanların sınavı; hastalık
izinlerinin sona ermesinden itibaren on gün içinde,
2) Onbeş günden fazla hastalık
izni kullananların sınavı; bu süreyi tamamlamalarından sonraki on gün
içinde,
b) Mazeret izni kullanmaları nedeniyle sınava
katılamayanların sınavı; mazeret izinlerinin sona ermesinden itibaren on
gün içinde,
Genel Sekreterin belirlediği günde yapılır.
Sınavın
geçersiz sayılması
MADDE 24 – (1)
Adaylardan;
a) Sınav Kurulu Başkanının izni olmadan sınav salonunu
terk edenler,
b) Sınavda kopya çekenler veya teşebbüs edenler,
c) Sınavda kopya verenler veya teşebbüs edenler,
ç) Sınav kağıtlarına belirtici
işaret koyanlar,
d) Kendi yerine başkasının sınava girmesini sağlayanlar,
e) Sınav düzenine aykırı davranışta bulunanlar,
hakkında tutanak
düzenlenir ve bunların sınavları geçersiz sayılır.
Başarısız
kabul edilme
MADDE 25 – (1)
Adaylardan;
a) Yapılan mesleki yeterlilik sınavında veya yabancı dil
yeterlilik sınavında (70) puandan daha düşük puan alanlar,
b) Yeterlilik sınavı geçersiz sayılanlar,
c) Yeterlilik sınavına mazeretsiz olarak katılmayanlar,
ç) 20 nci maddede öngörüldüğü
şekilde hesaplanacak adaylık dönemi başarı puanı (70) puandan düşük
olanlar,
başarısız kabul
edilirler.
İkinci
sınav hakkı
MADDE 26 – (1) 25
inci maddenin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentleri hariç diğer bentleri
gereğince başarısız kabul edilenlere, ikinci yeterlilik sınav hakkı
tanınır.
(2) İkinci yeterlilik sınavı, ilk yeterlilik sınavının
usul ve esasları çerçevesinde ilk sınavın yapıldığı tarihten itibaren iki
ay içinde Genel Sekreterlikçe belirlenen günde yapılır.
Sınav
evrakının saklanması
MADDE 27 – (1) Sınav
evrakı, iki yıl süreyle Mahkeme arşivinde saklanır. Ancak; idari yargı
yoluna başvuran adaylar hakkındaki evrakın muhafazasına dava sonuçlanıncaya
kadar devam edilir.
(2) Saklanma süresi sonunda sınav evrakı adayın özlük
dosyasına konulmak üzere Genel Sekreterliğe gönderilir.
Başarısız
olanların görevine son verilmesi
MADDE 28 – (1)
Başarısız kabul edilen ve ikinci yeterlilik sınavında da (70) puandan düşük
puan alanlar, sınavı geçersiz sayılan, sınava girmeyen veya adaylık dönemi
başarı puanı (70) puandan düşük olan adaylar hakkında ilgili kanun
hükümleri uyarınca işlem yapılır.
Sınav
sonuçlarının Başkanlığa bildirilmesi ve başarılı olanların atanması
MADDE 29 – (1) Sınav
sonuçlarının kesinleşmesinden sonra başarılı ve başarısız kabul edilenlerin
isim listesi Genel Sekreter tarafından Başkanlığa sunulur. Başarılı kabul
edilen adaylar, adaylık dönemi başarı puanı sırasına göre raportör yardımcılığı kadrolarına atanırlar.
ALTINCI
BÖLÜM
Son
Hükümler
Yürürlük
MADDE 30 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 31 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Başkan yürütür.
|