Karar Sayısı
: 2012/3194
Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığı tarafından
4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin (b) bendi kapsamında
yapılacak ihalelere ilişkin ekli Esasların yürürlüğe konulması; Maliye
Bakanlığının 6/3/2012 tarihli ve 589 sayılı yazısı
üzerine, anılan Kanunun geçici 4 üncü maddesine göre, Bakanlar Kurulu’nca
14/5/2012 tarihinde kararlaştırılmıştır.
Abdullah
GÜL
CUMHURBAŞKANI
Recep Tayyip ERDOĞAN
Başbakan
B. ARINÇ A.
BABACAN B.
ATALAY B.
BOZDAĞ
Başbakan Yardımcısı Başbakan
Yardımcısı Başbakan
Yardımcısı Başbakan
Yardımcısı
S. ERGİN F.
ŞAHİN E.
BAĞIŞ N.
ERGÜN
Adalet Bakanı Aile ve Sosyal
Politikalar Bakanı Avrupa
Birliği Bakanı Bilim,
Sanayi ve Teknoloji Bakanı
F. ÇELİK E.
BAYRAKTAR A.
DAVUTOĞLU M.
Z. ÇAĞLAYAN
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Çevre ve Şehircilik Bakanı Dışişleri
Bakanı Ekonomi
Bakanı
T. YILDIZ S.
KILIÇ M.
M. EKER H.
YAZICI
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Gençlik ve Spor Bakanı Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanı Gümrük ve Ticaret
Bakanı
İ. N. ŞAHİN C.
YILMAZ E.
GÜNAY M.
ŞİMŞEK
İçişleri Bakanı Kalkınma
Bakanı Kültür
ve Turizm Bakanı Maliye
Bakanı
S. KILIÇ İ.
YILMAZ V.
EROĞLU
Milli Eğitim
Bakanı V. Milli
Savunma Bakanı Orman
ve Su İşleri Bakanı
R.
AKDAĞ B.
YILDIRIM
Sağlık
Bakanı Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanı
14/5/2012 TARİHLİ VE
2012/3194 SAYILI
KARARNAMENİN
EKİ
ESASLAR
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak, Tanımlar ve Temel İlkeler
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Esasların amacı, Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığı tarafından 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3
üncü maddesinin (b) bendi uyarınca yapılacak mal alımı, hizmet alımı ve
yapım işlerinde uygulanacak esasların belirlenmesidir.
Kapsam
MADDE
2 – (1)
Bu Esaslar, güvenlik veya istihbarat alanları ile ilişkili olduğuna veya
gizlilik içinde yürütülmesi gerektiğine veya mevzuatı uyarınca sözleşmenin
yürütülmesi sırasında özel güvenlik tedbirleri alınması gerektiğine veya
devlet güvenliğine ilişkin temel menfaatlerin korunmasını gerektiren
hallerle alakalı olduğuna Bakanlık tarafından karar verilen mal alımı,
hizmet alımı ve yapım işlerini kapsar.
Hukuki
dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Esaslar, 4734 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin (b) bendi ile geçici 4 üncü
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Esasların uygulanmasında;
a) Araştırma: Belirli bir konuda bilimsel nitelikli
bilgi üretilmesi ya da üretilmiş bilginin denemeli uygulaması ile problemin
çözümünde etkili olabilecek nitelikte geçerliliği denenmiş somut ürünler
geliştirmeyi veya en son teknoloji seviyesini daha da yükseltmeyi amaçlayan
faaliyetleri,
b) Bakan: Maliye Bakanını,
c) Bakanlık: Maliye Bakanlığını,
ç) Başkan: Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanını,
d) Başkanlık: Mali Suçları Araştırma Kurulu
Başkanlığını,
e) Donanım: Bilgisayar izlenceleri, yordamlar, kurallar
ve bunlara ilişkin belgelemeye karşıt anlamda bilgi işlemde kullanılan
fiziksel öğeler ya da fiziksel öğeler bütününü,
f) Geliştirme: Bir araştırma sonucu elde edilen bilimsel
nitelikli bilgi veya prototipler ya da mevcut
sistemlerin iyileştirilmesini kapsamak üzere bilimsel bilginin; faydalı
sistem, araç, gereç, teçhizat, malzeme veya metotların meydana getirilmesi
yolunda düzenli bir şekilde kullanılması faaliyetlerini,
g) İhale yetkilisi: Başkan veya usulüne uygun olarak
yetki devri yapılmış görevlileri,
ğ) Modernizasyon: Envanterde mevcut Başkanlık malının
veya yazılımının teknolojik gelişmelere ve ihtiyaçlara bağlı olarak
araştırma ve geliştirme yoluyla ve ilave yazılım ya da donanım kullanılarak
işlevsel özelliklerinin, kullanım ömrünün ve performansının artırılmasını,
h) Sistem: Başkanlık iş süreçlerinin yürütülmesine
katkıda bulunmak üzere, muhtelif malzeme, teçhizat, donanım ve yazılımın
bir araya getirilmesi ile oluşturulan bileşenler bütününü,
ı) Sözleşme: Mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinde
Başkanlık ile yüklenici arasında yapılan yazılı anlaşmayı,
i) Standardizasyon: İşletme ve idame maliyetlerinin
asgari düzeye indirilmesi veya mevcut sistemlerle uyumun sağlanması
amacıyla kalite, marka, model veya üretici firma birliğinin sağlanması
işlemini,
j) Yaklaşık maliyet: İhale öncesi her türlü fiyat
araştırması yapılmak suretiyle katma değer vergisi hariç olmak üzere
belirlenen değeri,
k) Yazılım: Bir bilgisayar sisteminde mikro işlemci
ihtiva eden sistem, malzeme veya teçhizatta belirli bir işlevi meydana
getirmek için yazılmış komutlar bütününü,
ifade eder.
(2) Bu Esaslarda tanımı bulunmayan hususlar hakkında
4734 sayılı Kamu İhale Kanununda yer alan tanımlar esas alınır.
Temel
ilkeler
MADDE 5 – (1) Bu
Esaslar kapsamındaki mal alımı, hizmet alımı ve yapım işlerinin
ihalelerinde, 4734 sayılı Kanunun 5 inci maddesinde belirtilen temel
ilkelerin yanı sıra ulusal menfaat, güvenlik ve gizliliğin gerektirdiği hususlar,
standardizasyonun korunması, modernizasyonun sağlanması ve süratle hareket
ilkeleri de dikkate alınır. Bu kapsamda mal veya hizmet alımları ile yapım
işleri (kaba ve/veya ince işler) kısımlar halinde de yapılabilir.
İKİNCİ
BÖLÜM
İhale
Usulleri
Uygulanacak
ihale usulleri
MADDE 6 – (1) Bu
Esaslar kapsamında uygulanacak ihale usulleri aşağıdadır:
a) Pazarlık usulü.
b) Belli istekliler arasında ihale usulü.
(2) Başkanlık, bu Esaslar kapsamında ihale edilecek mal
alımı, hizmet alımı ve yapım işlerinin ihalelerinde birinci fıkra
kapsamındaki ihale usullerinden herhangi birini seçebilir.
Pazarlık
usulü
MADDE 7 – (1)
Pazarlık usulü, ilan yapılmaksızın Başkanlıkça davet edilen isteklilerin
teklif verebildiği usuldür.
(2) Tekliflerin alınması ve değerlendirilmesini müteakip
ihale sonuçlandırılır. Başkanlık geçerli teklif sunan bütün istekliler ile
kamu menfaati gereği bir kez daha fiyat görüşmesi yapabilir. Nihai teklif
tutarı ilk teklif bedelinden yüksek, yapım işlerinde ise aşırı düşük teklif
sınır değerinden düşük olamaz.
(3) Davet edilecek firmalar ihale yetkilisince
belirlenir ve davet edilecek firma sayısı üçten az olamaz.
(4) Yapım işi ihalelerinde aşırı düşük sınır değeri altındaki
teklifler reddedilir.
Belli
istekliler arasında ihale usulü
MADDE 8 – (1) Belli
istekliler arasında ihale usulü; ilan yapılmaksızın, Başkanlıkça belirlenen
adaylar arasında yapılan yeterlik değerlendirmesi sonucunda davet edilen
isteklilerin teklif verebildiği usuldür.
(2) İhale konusu işin uzmanlık ve/veya ileri teknoloji
gerektirmesi nedeniyle pazarlık usulünün uygulanamadığı yapım işlerinin
ihalesi bu usule göre yaptırılabilir.
(3) Tekliflerin alınması ve değerlendirilmesini müteakip
ihale sonuçlandırılır. Başkanlık ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi
istekli ile kamu menfaati gereği fiyat görüşmesi yapabilir. Nihai teklif
tutarı teklif edilen bedelden yüksek, yapım işlerinde ise aşırı düşük
teklif sınır değerinden düşük olamaz.
(4) Davet edilecek firmalar ihale yetkilisince
belirlenir ve davet edilecek firma sayısı üçten az olamaz.
Doğrudan
temin
MADDE 9 – (1) Aşağıda
belirtilen hallerde Başkanlık, ihtiyaçlarını ilan yapmaksızın davet edilen
isteklilerle idari ve teknik şartlar ile fiyat üzerinde görüşme yaparak
doğrudan temin edebilir.
a) İhtiyacın sadece gerçek veya tüzel tek kişi
tarafından karşılanabileceğinin tespit edildiği alımlar.
b) Sadece gerçek veya tüzel tek kişinin ihtiyaç ile
ilgili özel bir hakka sahip olduğu alımlar.
c) Mevcut mal, ekipman,
teknoloji veya hizmetlerle uyumun ve standardizasyonun sağlanması için
zorunlu olan ve asıl sözleşmeye dayalı olarak düzenlenecek ve süresi üç
yılı geçmeyen sözleşmeyle ilk alım yapılan gerçek veya tüzel kişiden
yapılacak mal alımı ve hizmet alımları.
ç) 4734 sayılı Kanunun 22 nci
maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinde belirtilen ve Kamu İhale
Kurumunca güncellenen limit tutarın beş katına kadar olan mal alımı ve
hizmet alımı.
d) Başkanlığın ihtiyacına uygun taşınmaz mal alımı veya
kiralanması.
e) Gizlilik, standardizasyonun korunması, araştırma ve
geliştirme projeleri ile acil istihbarat ihtiyaçlarını temin etmek
maksadıyla ihale yetkilisince uygun görülen ve onaylanan tek kaynak
alımları.
f) Önceden düşünülmesi mümkün olmayan ani ve beklenmeyen
olayların ortaya çıkması üzerine ivedi olarak yapılması gerekip, belli
istekliler arasında ihale usulü ve pazarlık usulünün uygulanmasına yeterli
süre bulunmayan acil ihtiyaçlara yönelik mal ve hizmet alımları.
g) Kamu kurum ve kuruluşları ile bunların doğrudan veya
dolaylı olarak birlikte ya da ayrı ayrı
sermayesinin yarısından fazlasına sahip oldukları her çeşit kuruluş,
müessese, birlik, işletme veya şirketlerin ürettikleri devlet güvenlik
istihbaratıyla ilgili mal ve hizmet alımları.
(2) Bu maddenin birinci fıkrasının uygulanmasında,
komisyon kurma ve bu Esaslarda belirtilen yeterlik kurallarını arama,
teminat alma ve sözleşme yapma zorunluluğu bulunmaksızın ihale yetkilisi
veya harcama yetkilisince görevlendirilecek kişi veya kişiler tarafından,
fiyat araştırması ve fiyat üzerinde görüşmeler yapılarak ihtiyaçlar temin
edilebilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Genel
Esaslar
İhale
komisyonu
MADDE 10 – (1) İhale
yetkilisi; biri başkan olmak üzere, ikisinin ihale konusu işin uzmanı
olması şartıyla ve muhasebe veya malî işlerden sorumlu bir personelin
katılımıyla kurulacak en az beş ve tek sayıda kişiden oluşan ihale
komisyonunu, yedek üyeler de dâhil olmak üzere görevlendirir.
(2) Gerekli incelemeyi yapmalarını sağlamak amacıyla
ihale işlem dosyasının birer örneği, daveti izleyen üç gün içinde ihale
komisyonu üyelerine verilir.
(3) İhale komisyonu eksiksiz olarak toplanır. Komisyon
kararları çoğunlukla alınır. Kararlarda çekimser kalınamaz. Komisyon
başkanı ve üyeleri oy ve kararlarından sorumludur. Karşı oy kullanan
komisyon üyeleri gerekçesini komisyon kararına yazmak ve imzalamak
zorundadır.
(4) İhale komisyonunca alınan kararlar ve düzenlenen
tutanaklar, komisyon başkan ve üyelerinin adları, soyadları ve görev
unvanları belirtilerek imzalanır.
İhale işlem
dosyası
MADDE 11 – (1) İhalesi
yapılacak her iş için bir işlem dosyası düzenlenir. Bu dosyada ihale
yetkilisinden alınan onay belgesi ve eki yaklaşık maliyete ilişkin hesap
cetveli, ihale dokümanı, adaylar veya istekliler tarafından sunulan
başvurular veya teklifler ve diğer belgeler, ihale komisyonu tutanak ve
kararları gibi ihale süreci ile ilgili bütün belgeler bulunur.
Yaklaşık
maliyet
MADDE 12 – (1) Mal
alımı, hizmet alımı ve yapım işlerinin ihalesi yapılmadan önce, Başkanlık
tarafından, her türlü fiyat araştırması yapılarak katma değer vergisi hariç
olmak üzere yaklaşık maliyet belirlenir ve dayanaklarıyla birlikte bir
hesap cetvelinde gösterilir. Yaklaşık maliyete ihale ve ön yeterlik
ilânlarında yer verilmez ve yaklaşık maliyet isteklilere veya ihale süreci
ile resmî ilişkisi olmayan diğer kişilere açıklanmaz.
İhale
dokümanının verilmesi
MADDE 13 – (1)
Başkanlık tarafından hazırlanan ihale konusu mal alımına, hizmet alımına
veya yapım işlerine ait alımla ilgili talimatları içeren idari şartnameler
ile varsa teknik şartnameler, sözleşme tasarıları ve gerekli diğer belge ve
bilgiler Başkanlıkça davet edilen isteklilere bedelli veya bedelsiz olarak
verilebilir.
İhale
dokümanında değişiklik veya açıklama yapılması
MADDE 14 – (1) Davet
yapıldıktan sonra ihale dokümanında değişiklik yapılmaması esastır.
Değişiklik yapılması zorunlu olursa, bunu gerektiren sebep ve zorunluluklar
bir tutanakla tespit edilerek davet edilen firmalara bildirilir.
(2) Ancak davet yapıldıktan sonra tekliflerin
hazırlanmasını veya işin gerçekleştirilmesini etkileyebilecek maddi veya
teknik hatalar veya eksikliklerin Başkanlıkça tespit edilmesi veya
isteklilerce yazılı olarak bildirilmesi halinde ihale dokümanında
değişiklikler yapılabilir. Yapılan bu değişikliklere ilişkin ihale
dokümanının bağlayıcı bir parçası olan zeyilname, son teklif verme gününden
en az üç gün öncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde ihale
dokümanı alanların tamamına gönderilir. Zeyilname ile yapılan değişiklikler
nedeniyle tekliflerin hazırlanabilmesi için ek süreye ihtiyaç duyulması
halinde, ihale tarihi zeyilname ile ertelenebilir. Zeyilname düzenlenmesi
halinde teklifini bu düzenlemeden önce vermiş olan isteklilere tekliflerini
geri çekerek yeniden teklif verme imkânı sağlanır.
(3) Ayrıca, istekliler tekliflerini hazırlarken ihale
dokümanında açıklanmasına ihtiyaç duyulan hususlarla ilgili olarak son
teklif verme gününden on gün öncesine kadar yazılı olarak açıklama talep
edebilir. Bu talebin Başkanlıkça uygun görülmesi halinde yapılacak
açıklama, bu tarihe kadar ihale dokümanı alan bütün isteklilere son teklif
verme gününden üç gün öncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek
şekilde ve açıklama talebinde bulunan istekli belirtilmeksizin yazılı
olarak gönderilir.
İhaleye
katılabilme şartları
MADDE 15 – (1)
İhalelere katılmak için ihale dosyasında belirtilen gerekli nitelik ve
yeterliğe sahip bulunmak, ihale dokümanında belirtilen bilgi, belge,
teminatları vermek ve tebligat için adres beyanında bulunmak zorunludur.
İhaleye
katılamayacak olanlar
MADDE 16 – (1) 4734
sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin dördüncü fıkrasında belirtilen durumda
olan istekliler ihale dışı bırakılır. 4734 sayılı Kanunun 11 inci
maddesinde belirtilenler ihalelere katılamazlar.
Alt
yükleniciler
MADDE 17 – (1) İhale
konusu işin özelliği nedeniyle ihtiyaç görülmesi halinde, ihale veya
sözleşme dokümanında gerekli düzenlemelerin yapılması kaydıyla alt
yüklenici çalıştırılmasına izin verilebilir.
(2) Alt yüklenicilerin yaptıkları işlerle ilgili
sorumluluğu yüklenicinin sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
İhale
saatinden önce ihalenin iptal edilmesi
MADDE 18 – (1)
Başkanlığın gerekli gördüğü veya ihale dokümanında yer alan belgelerde
ihalenin yapılmasına engel olan ve düzeltilmesi mümkün bulunmayan
hususların bulunduğunun tespit edildiği hallerde ihale saatinden önce ihale
iptal edilebilir.
(2) Bu durumda, iptal nedeni belirtilmek suretiyle
ihalenin iptal edildiği isteklilere hemen tebliğ edilir. Bu aşamaya kadar
teklif vermiş olanlara ihalenin iptal edildiği ayrıca tebliğ edilir.
İhalenin iptal edilmesi halinde, verilmiş olan bütün teklifler reddedilmiş
sayılır ve bu teklifler açılmaksızın isteklilere iade edilir. İhalenin
iptal edilmesi nedeniyle isteklilerce Başkanlıktan herhangi bir hak
talebinde bulunulamaz.
(3) İhalenin iptal edilmesi durumunda iptal nedenleri
gözden geçirilerek yeniden ihaleye çıkılabilir.
Geçici ve
kesin teminat işlemleri
MADDE 19 – (1)
İhalelerde teklif edilen bedelin % 3’ünden az olmamak üzere, istekli
tarafından verilecek tutarda geçici teminat alınır. İhale dokümanında
belirtilmesi şartıyla mal alımı ve hizmet alımı ihalelerinde geçici teminat
alınması zorunlu değildir.
(2) Taahhüdün sözleşme ve ihale dokümanı hükümlerine
uygun olarak yerine getirilmesini sağlamak amacıyla, sözleşmenin
yapılmasından önce, ihale üzerinde kalan istekliden ihale bedeli üzerinden
hesaplanmak suretiyle % 6 oranında kesin teminat alınır. Ancak özellikli
durumlarda ve gerekçe belirtmek suretiyle Bakan onayı ile kesin teminat
alınmamasına karar verilebilir. Bu durumda, düzenlenecek her hakedişten % 6 oranında yapılacak kesintiler teminat
olarak alıkonulur.
Teminat
olarak kabul edilecek değerler
MADDE 20 – (1)
Başkanlıkça yapılan mal ve hizmet alımı ile yapım işlerinde tedavüldeki
Türk parası ya da bankalar tarafından verilen teminat mektupları teminat
olarak kabul edilir.
Teminat
mektupları
MADDE 21 – (1) Bu
Esaslar kapsamında yapılacak ihalelerde bankalarca verilecek teminat
mektuplarının kapsamı ve şekli konusunda, 4734 sayılı Kanunun 35 inci
maddesine göre Kamu İhale Kurumunun tespit ettiği hususlar geçerlidir.
(2) Başkanlığa verilecek teminat mektuplarının, ilgili
mevzuat uyarınca Türkiye’de bankacılık faaliyetinde bulunmalarına izin
verilen yerli ve yabancı bankalarca düzenlenmesi şarttır.
(3) 24 üncü maddeye göre belirlenen tekliflerin geçerlilik
süresinden en az otuz gün fazla süreli olmak kaydıyla, geçici teminat
mektuplarında süre belirtilir. Teklif geçerlilik süresinin uzatılması
halinde geçici teminat mektuplarının süresi de aynı süre ile uzatılır.
(4) Kesin teminat mektubu alınması durumunda bunun
süresi, ihale konusu işin bitiş tarihi dikkate alınmak suretiyle Başkanlık
tarafından belirlenir. Başkanlıkça, kesin teminat mektuplarının geçerlilik
süresi ile ilgili hususlarda kesin kabulün yapılacağı tarihe kadar
gerektiğinde garanti süresini de kapsayacak şekilde düzenlemeler
yapılabilir.
(5) Kesin teminat mektubu, yüklenicinin taahhüdünü
şartname ve sözleşme hükümleri uyarınca eksiksiz ve sorunsuz yerine
getirmesi ve kesin kabulünün yapılmasını müteakip iade edilir.
(6) İlgili mevzuatına aykırı olarak düzenlenmiş teminat
mektupları kabul edilmez.
Avans
işlemleri
MADDE 22 – (1) Bu
Esaslar kapsamında yapılacak mal alımı, hizmet alımı ve yapım işlerinde
ihale veya onay belgesi ve sözleşmede belirtilmesi kaydıyla 10/12/2003 tarihli 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve
Kontrol Kanunu hükümleri çerçevesinde teminat mektubu karşılığı avans
verilebilir.
(2) Avans verilmesi durumunda alınacak avans teminat
mektuplarının süresi mahsup süresi göz önünde bulundurularak Başkanlıkça
belirlenir.
Tekliflerin
hazırlanması ve sunulması
MADDE 23 – (1) Teklif
mektubu ve geçici teminat da dâhil olmak üzere ihaleye katılabilme şartı
olarak istenilen bütün belgeler bir zarfa konulur. Zarfın üzerine
isteklinin adı, soyadı veya ticaret unvanı, tebligata esas açık adresi,
teklifin hangi işe ait olduğu ve Başkanlığın açık adresi yazılır. Zarfın
yapıştırılan yeri istekli tarafından imzalanır ve kaşelenerek veya
mühürlenerek kapatılır.
(2) Teklif mektupları yazılı ve imzalı olarak sunulur.
Teklif mektubunda ihale dokümanının tamamen okunup kabul edildiğinin
belirtilmesi, teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine uygun
olarak açıkça yazılması, üzerinde kazıntı, silinti, düzeltme bulunmaması ve
teklif mektubunun ad, soyad veya ticaret unvanı
yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması zorunludur. Mal
alımı ihalelerinde, ihale dokümanında alternatif teklif verilebileceğine
dair hüküm bulunması halinde alternatif teklifler de aynı şekilde
hazırlanarak sunulur.
(3) Teklifler ihale dokümanında belirtilen ihale saatine
kadar sıra numaralı alındılar karşılığında Başkanlığa verilir. Bu saatten
sonra verilen teklifler kabul edilmez ve açılmaksızın iade edilir.
Teklifler iadeli taahhütlü olarak da gönderilebilir. Posta ile gönderilecek
tekliflerin ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar Başkanlığa
ulaşması şarttır. Postadaki gecikme nedeniyle işleme konulmayacak olan
tekliflerin alınış zamanı bir tutanakla tespit edilir.
Tekliflerin
geçerlilik süresi
MADDE 24 – (1)
Tekliflerin geçerlilik süresi ihale dokümanında belirtilir. Başkanlıkça
ihtiyaç duyulması halinde bu süre, teklif ve sözleşme şartları
değiştirilmemek ve isteklinin kabulü kaydıyla en fazla ihale dokümanında
belirtilen teklif geçerlilik süresi kadar uzatılabilir.
Tekliflerin
alınması ve açılması
MADDE 25 – (1)
Teklifler ihale dokümanında belirtilen ihale saatine kadar Başkanlığa
verilir. İhale komisyonunca ihale dokümanında belirtilen saatte kaç teklif
verilmiş olduğu bir tutanakla tespit edilerek hazır bulunanlara duyurulur
ve hemen ihaleye başlanır. İhale komisyonu teklif zarflarını alınış
sırasına göre inceler. Bu Esaslarda belirtilen teklif hazırlama usullerine
uygun olmayan zarflar bir tutanak ile belirlenerek değerlendirmeye alınmaz.
Zarflar isteklilerle birlikte hazır bulunanlar önünde alınış sırasına göre
açılır.
(2) İsteklilerin belgelerinin eksik olup olmadığı ve
teklif mektubu ile geçici teminatlarının usulüne uygun olup olmadığı
kontrol edilir. Belgeleri eksik veya teklif mektubu ile geçici teminatı
usulüne uygun olmayan istekliler tutanakla tespit edilir. İstekliler ile
teklif fiyatları ve yaklaşık maliyet tutarı açıklanır. Bu işlemlere ilişkin
hazırlanan tutanak ihale komisyonunca imzalanır. Bu aşamada hiçbir teklifin
reddine veya kabulüne karar verilmez, teklifi oluşturan belgeler düzeltilemez
ve tamamlanamaz. Teklifler ihale komisyonunca hemen değerlendirilmek üzere
oturum kapatılır.
Tekliflerin
değerlendirilmesi
MADDE 26 – (1) İhale
komisyonunun talebi üzerine Başkanlık, tekliflerin incelenmesi,
karşılaştırılması ve değerlendirilmesinde yararlanmak üzere net olmayan
hususlarla ilgili isteklilerden yazılı olarak tekliflerini açıklamalarını
isteyebilir. Ancak bu açıklama hiçbir şekilde teklif fiyatında değişiklik
yapılması veya ihale dokümanında yer alan şartlara uygun olmayan
tekliflerin uygun hale getirilmesi amacıyla istenilmez ve yapılmaz.
(2) Tekliflerin değerlendirilmesinde, öncelikle
belgeleri eksik olduğu veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne
uygun olmadığı ilk oturumda tespit edilen isteklilerin tekliflerinin
değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilir. Ancak, teklifin esasını
değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla, belgelerde bilgi eksikliği
bulunması halinde Başkanlıkça belirlenen sürede isteklilerden bu eksik
bilgilerin tamamlanması yazılı olarak istenir. Belirlenen sürede bilgileri
tamamlamayan istekliler değerlendirme dışı bırakılır ve geçici teminatları
gelir kaydedilir. Bu ilk değerlendirme ve işlemler sonucunda belgeleri
eksiksiz ve teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olan
isteklilerin tekliflerinin ayrıntılı değerlendirilmesine geçilir. Bu
aşamada, isteklilerin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen
yeterlik kriterlerine ve tekliflerin ihale
dokümanında belirtilen şartlara uygun olup olmadığı ile birim fiyat teklif
cetvellerinde aritmetik hata bulunup bulunmadığı incelenir. Uygun olmadığı
belirlenen isteklilerin teklifleri ile birim fiyat teklif cetvellerinde
aritmetik hata bulunan teklifler değerlendirme dışı bırakılır.
Aşırı düşük
teklifler
MADDE 27 – (1) İhale
komisyonu, verilen teklifleri bu Esaslarda belirtilen hususlar çerçevesinde
değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya Başkanlığın tespit ettiği
yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu
teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden
teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları
yazılı olarak ister.
(2) İhale komisyonu;
a) Üretim sürecinin ve verilen hizmetin ekonomik olması,
b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve
hizmetlerin temini veya araştırma ve geliştirme işinin yerine
getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,
c) Teklif edilen mal ve hizmetin özgünlüğü,
hususlarında
belgelendirilmek suretiyle yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı
düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda açıklamaları
yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin
teklifleri reddedilir.
(3) Mal ve hizmet alımlarında aşırı düşük tekliflerin
tespiti ve değerlendirilmesinde Kamu İhale Kurumu tarafından belirlenen kriterler esas alınır.
Bütün
tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptali
MADDE 28 – (1) İhale
komisyonu kararı üzerine Başkanlık verilmiş olan bütün teklifleri
reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi
halinde bu durum bütün isteklilere derhal bildirilir. Başkanlık bütün
tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez.
İhalenin iptal edilmesi nedeniyle isteklilerce Başkanlıktan herhangi bir
hak talebinde bulunulamaz. Ancak Başkanlık isteklilerin talepte bulunması
halinde ihalenin iptal edilme gerekçelerini talep eden isteklilere
bildirir.
(2) İhalenin iptal edilmesi durumunda iptal nedenleri
gözden geçirilerek yeniden ihaleye çıkılabilir.
İhalenin
karara bağlanması ve onaylanması
MADDE 29 – (1) 26 ncı ve 27 nci maddelere göre
yapılan değerlendirme sonucunda ihale ekonomik açıdan en avantajlı teklifi
veren isteklinin üzerinde bırakılır.
(2) Ekonomik açıdan en avantajlı teklif sadece fiyat
esasına göre veya fiyat ile birlikte işletme ve bakım maliyeti, maliyet
etkinliği, verimlilik, kalite ve teknik değer gibi fiyat dışındaki unsurlar
da dikkate alınarak belirlenir. Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin fiyat
dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirleneceği ihalelerde, ihale dokümanında
bu unsurların parasal değerleri veya nispi ağırlıkları belirlenir.
(3) Bu Esasların 36 ncı
maddesine göre ihale dokümanında yerli istekliler lehine fiyat avantajı
sağlanacağı belirtilen ihalelerde, bu fiyat avantajı da uygulanmak
suretiyle ekonomik açıdan en avantajlı teklif belirlenerek ihale
sonuçlandırılır.
(4) En düşük fiyatın ekonomik açıdan en avantajlı teklif
olarak değerlendirildiği ihalelerde, birden fazla istekli tarafından aynı
fiyatın teklif edildiği ve bunların da ekonomik açıdan en avantajlı teklif
olduğu anlaşıldığı takdirde, ikinci fıkrada belirtilen fiyat dışındaki
unsurlar dikkate alınmak suretiyle ekonomik açıdan en avantajlı teklif
belirlenerek ihale sonuçlandırılır. Fiyat dışı unsur belirlenmemişse iş
deneyim belge tutarı yüksek olan firma üzerine ihale sonuçlandırılır.
(5) İhale komisyonu gerekçeli kararını belirleyerek
ihale yetkilisinin onayına sunar. Kararlarda isteklilerin adları veya
ticaret unvanları, teklif edilen bedeller, ihalenin tarihi ve hangi istekli
üzerine hangi gerekçelerle yapıldığı, ihale yapılmamış ise nedenleri
belirtilir.
(6) İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen en geç beş
iş günü içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek
suretiyle iptal eder.
(7) İhale, kararın onaylanması halinde geçerli, iptal
edilmesi halinde ise hükümsüz sayılır.
(8) İhale kararları ihale yetkilisince onaylanmadan önce
Başkanlık, ihale üzerinde kalan istekli ile varsa ekonomik açıdan en
avantajlı ikinci teklif sahibi isteklinin ihalelere katılmaktan yasaklı
olup olmadığını teyit ettirerek buna ilişkin belgeyi ihale kararına eklemek
zorundadır. İki isteklinin de yasaklı çıkması durumunda ihale iptal edilir.
Kesinleşen
ihale kararının bildirilmesi
MADDE 30 – (1) İhale
sonucu, ihale kararının ihale yetkilisi tarafından onaylandığı günü izleyen
en geç üç gün içinde, ihale üzerinde bırakılan dahil
olmak üzere, ihaleye teklif veren bütün isteklilere bildirilir. İhale
sonucunun bildiriminde, tekliflerin değerlendirmeye alınmama veya uygun
bulunmama gerekçelerine de yer verilir.
(2) İhale kararının ihale yetkilisi tarafından iptal
edilmesi durumunda da isteklilere bildirim yapılır.
(3) İhale sonucunun bütün isteklilere bildiriminden
itibaren beş gün geçmedikçe sözleşme imzalanamaz.
Sözleşmeye
davet
MADDE 31 – (1) 30 uncu
maddede belirtilen sürelerin bitimini, ön mali kontrol yapılması gereken
hallerde ise bu kontrolün tamamlandığı tarihi izleyen günden itibaren üç
gün içinde ihale üzerinde bırakılan istekliye, tebliğ tarihini izleyen on
gün içinde kesin teminatı vermek suretiyle sözleşmeyi imzalaması hususu
bildirilir. Sözleşmenin imzalanacağı tarihte, ihale üzerinde kalan
isteklinin ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığının teyit edilmesi
zorunludur.
(2) 19 uncu madde hükmü gereğince sözleşmeden önce kesin
teminat alınmayan mal alımı ve hizmet alımı ihalelerinde sözleşmeye davet
ise kesin teminat istenilmeksizin birinci fıkra hükümlerine göre yapılır.
Sözleşme
yapılmasında isteklinin görev ve sorumluluğu
MADDE 32 – (1) İhale
üzerinde kalan istekli 19 uncu ve 31 inci maddelere göre kesin teminatı vererek
sözleşmeyi imzalamak zorundadır. Sözleşme imzalandıktan hemen sonra geçici
teminat iade edilir.
(2) Bu zorunluluklara uyulmadığı takdirde protesto
çekmeye veya hüküm almaya gerek kalmaksızın ihale üzerinde kalan isteklinin
geçici teminatı gelir kaydedilir. Bu durumda Başkanlık, ekonomik açıdan en
avantajlı ikinci teklif fiyatının ihale yetkilisince uygun görülmesi
kaydıyla, bu teklif sahibi istekli ile de bu Esaslar çerçevesinde sözleşme
imzalayabilir. Ancak ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi
istekli ile sözleşme imzalanabilmesi için, 31 inci maddede belirtilen on
günlük sürenin bitimini izleyen üç gün içinde ekonomik açıdan en avantajlı
ikinci teklif sahibi istekliye 31 inci maddede belirtilen şekilde tebligat
yapılır.
(3) Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibinin
de sözleşmeyi imzalamaması durumunda ise bu teklif sahibinin de geçici
teminatı gelir kaydedilerek ihale iptal edilir.
Sözleşme
yapılmasında Başkanlığın görev ve sorumluluğu
MADDE 33 – (1)
Başkanlık, 31 inci ve 32 nci maddede yazılı süre
içinde sözleşme yapılması hususunda kendisine düşen görevleri yapmakla
yükümlüdür. Başkanlığın bu yükümlülüğü yerine getirmemesi halinde istekli,
sürenin bitmesini izleyen günden itibaren en geç beş gün içinde on gün
süreli bir noter ihbarnamesi ile bildirmek şartıyla taahhüdünden
vazgeçebilir. Bu takdirde geçici teminat geri verilir ve istekli teminat
vermek için yaptığı belgelendirilmiş giderleri istemeye hak kazanır.
Sözleşmeler
MADDE 34 – (1) Bu
Esaslar kapsamında ihale edilen işler sözleşmeye bağlanır. Sözleşmeler
Başkanlıkça hazırlanır ve ihale yetkilisi ile yüklenici tarafından
imzalanır. Düzenlenecek sözleşmelerde 5/1/2002
tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun 7 nci maddesinde yer alan hususlardan ilgili olanlar
belirtilir.
(2) Sözleşme hükümleri belirlenirken ve sözleşmenin
uygulaması esnasında bu Esaslarda hüküm bulunmaması halinde 4735 sayılı
Kanun ve ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
(3) İhale dokümanında aksi belirtilmedikçe sözleşmelerin
notere tescili ve onaylattırılması zorunlu değildir.
(4) İhale dokümanında belirtilen şartlara aykırı
sözleşme düzenlenemez.
(5) Gerek görülmesi halinde, Bakandan onay almak
kaydıyla % 50 oranında iş artışı veya iş eksilişi yapılabilir.
İhale
sonucunun Kamu İhale Kurumuna bildirilmesi
MADDE 35 – (1)
Başkanlık ihtiyaçları için gerçekleştirilecek mal alımı, hizmet alımı ve
yapım işlerine konu ihale sonuçları, sözleşmenin taraflarca imzalanmasını
müteakip 4734 sayılı Kanunda belirtilen süre içerisinde Kamu İhale Kurumuna
bildirilir. Bu Esaslar kapsamında gerçekleştirilen ihalelere ilişkin sonuç
bildirimleri Kamu İhale Bülteninde yayımlanmaz.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Çeşitli
Hükümler
Yerli
istekliler ile ilgili düzenleme
MADDE 36 – (1) Hizmet
alımı ve yapım işi ihalelerinde yerli istekliler lehine, mal alımı
ihalelerinde ise Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile diğer ilgili
kurum ve kuruluşların görüşleri alınarak Kamu İhale Kurumu tarafından yerli
malı olarak belirlenen malları teklif eden istekliler lehine % 15 oranına
kadar fiyat avantajı sağlanabilir.
Fiyat farkı
MADDE 37 – (1)
İhalelerde ve alımlarda esas alınacak para birimi yabancı ülke para birimi
olduğunda fiyat farkı verilmez. İhale veya onay belgesi ile idari
şartnamede belirtilmek kaydıyla Türk parası esas alınarak yapılacak ihale
ve alımlarda 4735 sayılı Kanunun 8 inci maddesi uyarınca yürürlüğe konulan
esaslara göre fiyat farkı verilebilir.
Yasak fiil
ve davranışlar
MADDE 38 – (1) Yasak
fiil ve davranışlarla ilgili hususlarda 4734 sayılı Kanun ile 4735 sayılı
Kanunda belirtilen hükümler uygulanır.
Sürelerin
hesabı
MADDE 39 – (1)
Sürelerin hesaplanmasında bu Esaslarda hüküm bulunmayan hallerde Borçlar
Kanunu hükümleri uygulanır.
Bildirim ve
tebligat esasları
MADDE 40 – (1) Aday
ve isteklilere yapılacak her türlü bildirim ve tebligatlar 4734 sayılı
Kanunun 65 inci maddesine göre yapılır. Söz konusu maddede hüküm bulunmayan
hallerde yapılacak tebliğler hakkında ise Tebligat Kanunu hükümleri
uygulanır.
Diğer
hususlar
MADDE 41 – (1) Bu
Esaslar kapsamındaki mal alımı, hizmet alımı ve yapım işlerine ilişkin
ihale ve alımlarda ek sözleşme düzenlenmesi, denetim, muayene ve kabul
işlemleriyle ilgili esaslar Başkanlıkça belirlenir.
(2) 4734 sayılı Kanunun 53 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (j) bendinin (1) numaralı alt bendi uyarınca Kamu İhale Kurumu
hesabına yatırılması gereken sözleşme bedelinin onbinde
beşi miktarındaki tutar bu Esaslara göre yapılan ihalelerde alınmaz.
(3) Bu Esaslar dâhilinde yapılacak alımlarda, 4734
sayılı Kanunun 10 uncu maddesinde sayılan yeterlik kurallarından hangisinin
aranacağı işin özelliği dikkate alınarak Başkanlıkça belirlenir.
(4) Başkanlık, 4734 sayılı Kanunun 62 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (b) bentleri
ile (c) bendindeki kamulaştırma, mülkiyet, arsa temini, imar işlemleri ve
uygulama projesine ilişkin şartlar aranmaksızın ihaleye çıkabilir.
(5) İhalelerin anahtar teslim götürü bedel teklif
alınmak suretiyle yapılması esas olmakla birlikte Başkanlık, her bir kalem
iş için birim fiyat teklif almak suretiyle de ihaleleri yapabilir.
(6) Bu Esaslarda belirtilmeyen hususlarda Başkanlık,
4734 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümlerini uygulayabilir.
Başlamış
olan ihaleler
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Esasların yürürlüğe girdiği tarihten önce ihale
edileceği veya alım yapılacağı yazılı olarak duyurulmuş veya ilanı yapılmış
bulunan işler, tabi olduğu mevzuat hükümlerine göre sonuçlandırılır.
Yürürlük
MADDE 42 – (1) Sayıştayın görüşü alınan bu Esaslar yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 43 – (1) Bu
Esasları Bakanlar Kurulu yürütür.
|