Millî
Eğitim Bakanlığından:
MİLLÎ
EĞİTİM BAKANLIĞI DERS KİTAPLARI VE EĞİTİM
ARAÇLARI
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı örgün ve yaygın eğitim
kurumlarında okutulacak ders kitabı, öğrenci çalışma kitabı, öğretmen
kılavuz kitapları ile Bakanlıkça hazırlanacak, satın alınacak veya hibe
yoluyla sağlanacak diğer eğitim araç-gereçlerinin Türk millî eğitiminin
genel amaç ve temel ilkelerine uygun olarak niteliklerinin belirlenmesi,
hazırlanması, hazırlatılması, incelenmesi, inceletilmesi,
değerlendirilmesi, kabulü, uygunluk süresi, ilanı, yayımlanması, dağıtımı,
inceletme ve inceleme ücretleri ve ders kitapları üreten yayınevlerinde
aranacak kriterlerle ilgili usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı örgün ve yaygın eğitim
kurumlarında okutulacak ders kitabı, öğrenci çalışma kitabı, öğretmen
kılavuz kitapları ile Bakanlıkça hazırlanacak, satın alınacak veya hibe
yoluyla sağlanacak diğer eğitim araç-gereçlerinin niteliklerinin
belirlenmesi, hazırlanması, hazırlatılması, incelenmesi, inceletilmesi,
değerlendirilmesi, kabulü, uygunluk süresi, ilanı, yayımlanması, dağıtımı,
inceletme ve inceleme ücretleri ve ders kitabı üreten yayınevlerinde
aranacak kriterlerle ilgili hususları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelik, 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî
Eğitim Temel Kanununun 52, 53, 54 ve 55 inci maddeleri ile 25/8/2011
tarihli ve 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilât ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Alan eğitimcisi/uzmanı: Taslak ders kitabıyla ilgili
Millî Eğitim Bakanlığına bağlı eğitim kurumlarına öğretmen olarak
atanacakların atamalarına esas olan alanda en az lisans düzeyinde öğrenim
görmüş veya alanla ilgili en az doktora düzeyinde akademik kariyeri bulunan
kişiyi,
b) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
c) Başkanlık: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığını,
ç) Başvuru sahibi: Ders kitabı hazırlayan hizmet
birimini veya yayınevini,
d) Ders kitabı: Kurulca, örgün ve yaygın eğitim ve
öğretim kurumlarında okutulması uygun bulunan kitabı,
e) Dil uzmanı: Türkçe veya Türk Dili ve Edebiyatı
alanında en az lisans düzeyinde öğrenim görmüş kişiyi,
f) Editör: Kitabın yazıldığı alanda en az lisans
düzeyinde öğrenim görmüş ve eserin üretim sürecinin koordinasyonunu
sağlayan kişiyi,
g) Eğitim aracı: Örgün ve yaygın eğitim kurumlarında
kullanılacak ders kitabı, öğrenci çalışma kitabı, öğretmen kılavuz kitabı
ile öğretmen ve öğrencilere kaynak ve yardımcı olacak basılı ve elektronik ortamdaki
eğitim materyalini, millî eğitimin genel amaçlarının gerçekleşmesine
yararlı olacak diğer eserleri,
ğ) Genel Müdürlük: Destek Hizmetleri Genel Müdürlüğünü,
h) Görsel tasarım uzmanı: Resim veya grafik alanında en
az lisans düzeyinde öğrenim görmüş kişiyi,
ı) Grup Başkanı: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı ders
kitapları ve öğretim materyalleri ile ilgili Grup Başkanını,
i) Hizmet birimi: Örgün ve yaygın eğitim kurumlarının
ders kitapları ile diğer eğitim araç-gereçlerini hazırlayan veya hazırlatan
ya da satın alınması öngörülen eğitim araç ve gereçlerini sağlayan Bakanlık
birimlerini,
j) İnceleme ücreti: Taslak ders kitapları ile diğer
eğitim araçlarını inceleyenlere ödenen ücreti,
k) İnceletme ücreti: Özel kesimce hazırlanan taslak ders
kitapları ile diğer eğitim araçlarının incelenmesi için Bakanlık Döner
Sermaye İşletmesi hesabına yatırılan ücreti,
l) Kurul: Talim ve Terbiye Kurulunu,
m) Öğrenci çalışma kitabı:
İlgili eğitim ve öğretim programlarında yer alan kazanım ve açıklamalar
doğrultusunda, dersin öğrenilmesini kolaylaştıracak, öğrencilere yardımcı
olacak çeşitli örnek, alıştırma, işlenen ünitelerle ilgili internet
adresleri, okuma kaynakları ve diğer etkinlikleri kapsayan, yaprakları ayrı
ayrı da kullanılabilen basılı/PDF formatında eser
ile üniteleri görsel ve işitsel yönden destekleyen kaset, disket, CD gibi
elektronik kayıt ortamlarını kapsayan seti,
n) Öğretmen kılavuz kitabı: İlgili eğitim ve öğretim
programlarında yer alan kazanım ve açıklamalar doğrultusunda ders kitabının
daha etkili kullanımını sağlayacak çeşitli örnek, alıştırma, işlenen ünite,
konu, tema, öğrenme alanlarıyla ilgili internet adresleri, okuma kaynakları
ve diğer etkinlikleri kapsayan, öğretmenlerin yararlanması için hazırlanan
basılı/PDF formatında eseri,
o) Ölçme ve değerlendirme uzmanı: Ölçme ve değerlendirme
alanında en az lisans veya farklı alandan olup ölçme değerlendirme alanında
lisansüstü düzeyde öğrenim görmüş kişiyi,
ö) Panel: Taslak ders kitabı ile diğer eğitim
araç-gereçlerinin incelenmesi ve değerlendirilmesini gerçekleştiren
panelistlerden oluşan komisyonu,
p) Panel sekretaryası: Panel işlerini gören, başvuru
sürecini yöneten ve Kurul ile bağlantıyı sağlayan, Grup Başkanı altında
oluşturulan ve inceletme sürecinin sekretarya hizmetlerini yürüten birimi,
r) Panelist: Taslak ders kitabı ile diğer eğitim
araç-gereçlerini inceleyen ve değerlendiren panelde görevlendirilen alan
eğitimcisini, uzmanını veya öğretmeni,
s) Program geliştirme uzmanı: Program geliştirme
alanında en az lisans veya farklı alandan olup program geliştirme alanında
lisansüstü düzeyde öğrenim görmüş kişiyi,
ş) Rehberlik uzmanı: Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
alanında en az lisans düzeyinde öğrenim görmüş kişiyi,
t) Taslak ders kitabı: Örgün ve yaygın eğitim
kurumlarında kullanılmak üzere, içeriği eğitim ve öğretim programları
doğrultusunda hazırlanmış, gerektiğinde fasikül hâlinde de üretilebilen,
elektronik ortamda kayıtlı ders kitabı ya da öğrenci çalışma kitabı ile
öğretmen kılavuz kitabı taslaklarından oluşan eseri,
u) Yayınevi: Tüzel kişiliğe sahip olup herhangi bir
meslek odasına kayıtlı ve bu Yönetmelikte belirtilen şartları taşıyarak
yayıncılık faaliyetinde bulunan kuruluşları,
ü) Yazar: Taslak ders kitabı alanı ile ilgili daha önce
yayımlanmış ders kitabı olan kişiyi,
v) z-Kitap: Video, resim, ses, internet bağlantısı ve
kullanıcı araçları gibi çoklu ortam ögeleri ile
zenginleştirilmiş ders kitabını,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Yayınevlerinde
Aranacak Kriterler, Ders Kitaplarının Nitelikleri ve Hazırlanması
Yayınevlerinde
aranacak kriterler
MADDE
5 –
(1) Yayınevleri, ders kitabı hazırlayacağı alanlar için yazar veya yazarlar
ile en az birer editör, dil uzmanı ve görsel tasarım uzmanını
çalıştırdığını veya bu uzmanlardan hizmet satın aldığını, söz konusu
personelin fikir ve sanat eserleri ile ilgili kanuna aykırı iş ve işlemler
ve yüz kızartıcı suçlardan hüküm giymediğini beyan eder. Dil uzmanı
ve görsel tasarım uzmanı birden fazla alanda taslak ders kitabının
hazırlanmasında görev alabilir. Türkçe, Dil ve Anlatım, Türk Edebiyatı
dersleri ile yabancı dil ders kitaplarında ayrıca dil uzmanı; resim alanı
ile ilgili ders kitaplarının hazırlanmasında da ayrıca görsel tasarım
uzmanı bulundurulmayabilir.
(2) Yayınevlerince yapılan başvuruda verilen herhangi
bir belgenin veya yazılı beyanın gerçek dışı olduğunun idari veya adli
makamlarca tespit edilmesi hâlinde belgenin veya beyanın yer aldığı taslak
ders kitabı, inceleme işlemi durdurularak yayınevine iade edilir. Söz
konusu tespit kabul edilmiş ders kitabına ait ise Kurul kararı iptal edilir.
Bu durumda bir yıl süreyle yayınevinin yeni başvurusu kabul edilmez.
Ders
kitaplarının nitelikleri
MADDE 6 – (1) Ders
kitapları;
a) Anayasa ve kanunlara aykırı hususları içermez.
b) Bilimsel hata içermez.
c) Temel insan hak ve özgürlüklerini destekleyen ve her
türlü ayrımcılığı reddeden bir yaklaşım sunar.
ç) Reklam niteliğinde ögeler
içermez.
d) Eğitim ve öğretim programının amaçladığı kazanımları
kapsar.
e) Görsel tasarım ve içerik tasarımı, öğrenmeyi
destekleyecek nitelikte ve öğrencilerin gelişim özelliklerini dikkate
alarak yapılır.
(2) z-Kitaplar, ders kitaplarının niteliklerine ilave
olarak;
a) Kazanımları destekleyici nitelikte hazırlanır.
b) Temel tasarım ilkelerine uygun olarak hazırlanır.
c) Hangi kazanımı desteklediği ve teknik özellikleri
gibi tanımlayıcı bilgileri uygun olarak etiketlenir.
ç) Sesli içeriklerde ses net ve anlaşılır olur.
d) Zenginleştirme içeriklerinde yer alan ses, grafik,
video, animasyon, simulasyon, etkileşimli oyun
gibi unusurlarda, süre kazanımın gerektirdiği
etkinlik veya işlenişe uygun olarak sınırlandırılır.
e) Zenginleştirme içeriklerinde, elektronik materyallere
atıf veya telif hakları ile ilgili bilgilendirme zorunlulukları dışında
reklam amaçlı öğeler kullanılmaz.
Ders
kitaplarının sağlanma usulleri
MADDE 7 – (1) Ders
kitapları aşağıda belirtilen usullerle sağlanır:
a) Sipariş; Bakanlık, komisyon, kurum veya kuruluşlara
şartname hükümlerine göre taslak ders kitabı yazdırabilir.
b) Satın alma; Bakanlık, okutulmasına ihtiyaç duyulması
hâlinde, yurt içinde veya dışında yazılmış ya da tercüme edilmiş olan
kitapları satın alma yoluyla temin edebilir.
c) Özel kesimce hazırlama; yayınevleri bu Yönetmelikte
belirtilen usul ve esaslar doğrultusunda taslak ders kitabı hazırlayabilir.
(2) Taslak ders kitaplarından sipariş ve satın almaya
ilişkin usül ve esasları içeren şartname ilgili
hizmet birimlerince Kurula sunulur. Kurulca uygun görülen şartname ilgili
hizmet birimine gönderilir, Başkanlığın ve ilgili hizmet birimin elektronik
ortamında duyurulur.
Ders
kitaplarının hazırlanması
MADDE 8 – (1) Hizmet
birimi veya yayınevleri tarafından hazırlanacak ders kitabı, içerik; dil,
anlatım ve üslup; öğrenme, öğretme, ölçme ve değerlendirme; teknik, tasarım
ve düzenleme yönlerinden aşağıdaki hususlara göre hazırlanır:
a) İçerik;
1) Dersin eğitim ve öğretim programını kapsayacak
şekilde düzenlenir.
2) Dersin özelliğine göre ünite, bölüm, tema ve konular
arasında hacim bakımından eğitim ve öğretim programının içeriğine uygun bir
denge kurulur.
b) Dil, anlatım ve üslup;
1) Yaşayan Türkçe doğru, güzel ve etkili kullanılır.
2) Konuların işlenişinde öğrencinin seviyesine ve
gelişim özelliklerine uygun olarak doğru, anlaşılır, yalın bir dil ve
anlatım kullanılır.
3) Dilin kullanımında, Türk Dil Kurumunun güncel Türkçe
Sözlük ve Yazım Kılavuzu esas alınır.
c) Öğrenme, öğretme, ölçme ve değerlendirme;
1) Öğrenme yöntemleri ve stratejileri dikkate alınır ve
üst düzey düşünme becerileri geliştirilir.
2) Değerlendirmeye ilişkin unsurlar, ölçme ve
değerlendirmenin ilke ve teknikleri dikkate alınarak düzenlenir.
ç) Teknik, tasarım ve düzenleme;
1) Görsel ve içerik tasarımı, öğrenmeyi destekleyecek
nitelikte ve öğrencilerin gelişim özelliklerini dikkate alarak yapılır.
2) Kitaplarda yer alacak Türk Bayrağı, 22/9/1983 tarihli ve 2893 sayılı Türk Bayrağı Kanunu ve
25/1/1985 tarihli ve 85/9034 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile kabul edilen
Türk Bayrağı Tüzüğüne uygun olarak verilir.
3) Ders kitabı veya ders
kitabı yerine okutulacak kitapların ön kapağında kitabın adı, okul türü,
sınıfı, ilgili hizmet birimi veya yayınevinin varsa pedagojik esaslara
aykırı olmayan amblemi ve dersin özelliğini yansıtan kapak düzeni; iç
kapağın ön yüzünde, kitabın adı, okul türü, sınıfı, yazarın/yazarların adı
ve soyadı, varsa akademik unvanı, başvuru sahibinin adı veya adresi, varsa
pedagojik esaslara aykırı olmayan amblemi; iç kapağın arka yüzünde, yazar/yazarların
dışındaki kitabı hazırlayanların adı ve soyadı; arka kapakta sınıf seviyesi
dikkate alınarak sağlık, beslenme, trafik ve çevre ile ilgili yazılı ve
görsel tasarımlar sayfayla uygunluk sağlayacak şekilde yer alır.
4) İkinci yaprak ve devamında, ilköğretimin 1, 2 ve 3
üncü sınıflarına ait kitaplarda, yaprağın ön yüzünde Türk Bayrağı ile
birlikte İstiklal Marşının ilk iki kıtası; yaprağın arka yüzünde Öğrenci
Andı; üçüncü yaprağın ön yüzünde Atatürk resmi ve resmin alt kısmında
Mustafa Kemal Atatürk yazısı bulunur. İçindekiler bölümü, ilgili sınıf için
öngörülen puntoda olup beş sayfayı geçmez.
5) İlköğretimin 4, 5, 6, 7 ve 8 inci sınıflar ile
ortaöğretim ve yaygın eğitim kitaplarında, ikinci yaprağın ön yüzünde Türk
Bayrağı ile İstiklal Marşı; yaprağın arka yüzünde Atatürk'ün Gençliğe
Hitabesi, üçüncü yaprağın ön yüzünde, Atatürk resmi ile resmin alt kısmında
Mustafa Kemal Atatürk yazısı bulunur. İçindekiler, ilgili sınıf için ön
görülen puntoda yazılır.
6) Diğer yapraklarda metin
kısımlarının başlıkları dışında kalan bölümlerinde resim altı yazıları,
dipnotlar ve benzeri kullanılan yazılar hariç ilköğretim 1 inci sınıflar
için yirmi, 2 nci sınıflar için on sekiz, 3 üncü
sınıflar için ondört, 4 üncü sınıflar için oniki, 5 inci sınıflar için onbir,
daha üst sınıflar için ise on puntodan daha küçük harfler kullanılmaz.
7) Sosyal Bilgiler, Hayat Bilgisi, Türkiye Cumhuriyeti
İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük ile Tarih ve Coğrafya kitaplarında Türkiye
haritası; Sosyal Bilgiler, Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve
Atatürkçülük, Tarih, Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi kitaplarında Türk dünyası
haritası yer alır.
(2) İlköğretim Türkçe, ortaöğretim Dil ve Anlatım ile
Türk Edebiyatı kitaplarının sunumunda, eserin hazırlanmasında kullanılan
orijinal metinler dosyası, başvuru esnasında taslak ders kitabı ile
birlikte elektronik ortama yüklenir.
(3) Yabancı dil ders kitapları, dinleme becerisini
kazandırmaya yönelik kaset ve elektronik kayıt ortamlarında verilen
materyallerle birlikte takım hâlinde hazırlanır, yüklenir ve
değerlendirmeleri birlikte yapılır.
(4) Takım hâlinde hazırlanması gereken diğer ders
kitapları, ilgili dersin eğitim ve öğretim programına ait Kurul kararında
belirtilir.
(5) Özel eğitim gerektiren öğrenciler için hazırlanan
ders kitapları ile engelli öğretmenler için hazırlanacak öğretmen kılavuz
kitabında engel durumları dikkate alınır.
Öğrenci
çalışma kitabının hazırlanması
MADDE 9 – (1)
Öğrenci çalışma kitabında;
a) Eğitim ve öğretim programlarında yer alan amaçlar
doğrultusunda öğrencilere bilgi ve beceri kazandırılmasına yardımcı olacak
ve öğrenmeyi pekiştirecek unsurlara yer verilir.
b) Öğrenmeyi kolaylaştırmak amacıyla öğrencinin ilgisini
çekecek örneklere yer verilir.
c) Dersin özelliğine göre her konu işlendikten sonra o
konuda amaçlanan bilgi, beceri, değer ve tutumların kazandırılıp
kazandırılmadığını ölçmeye yarayacak çalışmalara yer verilir.
ç) Öğrencilerin hedef bilgi ve becerilerini
geliştirmelerine yardımcı olacak çeşitli örnek, alıştırma, işlenen konular
ve ünitelerle ilgili internet adresleri ve okuma kaynaklarına yer verilir.
d) Dersin özelliğine göre bazı ünite veya konularda
kullanılmak üzere ek olarak video kaseti, ses kaseti, slayt,
CD, DVD, VCD, disket ve benzeri eğitim ve öğretimi destekleyici
materyallere yer verilebilir.
e) Dersin özelliğine göre inceleme, gezi, gözlem, deney
ve uygulamalarla ilgili yapılacak ön hazırlıklara, alınacak sağlık ve
güvenlik tedbirlerine, izlenecek iş ve işlem basamaklarına, zaman ve
malzeme tasarrufu bakımından uyarı ve bilgilere yer verilir.
Öğretmen
kılavuz kitabının hazırlanması
MADDE 10 – (1)
Öğretmen kılavuz kitabında;
a) Konuların işlenişinde ulaşılmak istenen
kazanımlar/hedefler belirtilir.
b) Eğitim ve öğretim programlarında yer alan
kazanım/amaç ve açıklamalar doğrultusunda öğrencilere bilgi, beceri, tutum
ve davranışların kazandırılmasında öğretmene yardımcı olacak ve öğretmeyi
kolaylaştıracak bilgi, örnek ve uygulamalara yer verilir.
c) Bilgi, beceri, tutum ve davranışlar ile değerlerin
öğrencilere kazandırılmasında kullanılabilecek araç-gereçle birlikte
öğretim yöntem ve teknikleri ile ayrıca;
1) Konu ile ilgili zaman analizine ve konunun işleniş
planına,
2) Öğretmenin konu ile ilgili yapacağı ön hazırlıklara,
3) Konuya girerken daha önce işlenen konularla
ilişkisini sağlayacak ve öğrencinin ilgisini çekecek hatırlatmalara,
sorulara ve benzeri unsurlara,
4) Ders kitabında yer alan ve açıklama gerektiren şekil,
şema, çizelge ve benzeri yardımcı unsurlara,
yer verilir.
ç) Öğrencileri araştırmaya, günlük yaşamda karşılaşılan
çeşitli sorunlara çözüm üretmeye yöneltecek ödev, proje ve benzeri örnek
çalışmalara yer verilir.
d) Konuların sonunda, gerekli görülmesi halinde verilen
kavramlarla ilgili sözlük bulunur.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Taslak Ders
Kitaplarının Başvurusu, Ön İnceleme, İnceletme ve İnceleme Ücretinin
Tespiti ve Değerlendirilmesi
Taslak ders
kitaplarının Başkanlığa teslimi
MADDE 11 – (1) Taslak
ders kitapları Başkanlığa elektronik ortamda teslim edilir.
(2) Eğitim ve öğretim programı doğrultusunda ilgili
hizmet birimi veya yayınevince hazırlanan taslak ders kitapları için
inceletme yılda iki dönemde yapılır.
Birinci başvuru dönemi için başvurular 16 Ocak veya takip eden
işgününde başlar, 1 Şubat veya takip eden işgününde sona erer. İkinci
başvuru dönemi için başvurular 16 Temmuz veya takip eden işgününde başlar,
1 Ağustos veya takip eden işgününde sona erer. Ancak, ders kitabının
yeniden yazılmasını gerektiren eğitim ve öğretim programı değişikliklerinde
taslak ders kitaplarının Başkanlığa ilk başvurusunun kabul ve duyurusuna
dair takvim ilgili Kurul kararında belirtilir.
(3) Azınlık okulları, kendi dillerinde okutulmak üzere
hazırladıkları/hazırlattıkları kitapları, yeminli mütercimlerce tercüme
edilmiş bir nüshası ile birlikte ilgili hizmet birimi kanalıyla incelenmek
üzere Başkanlığa gönderir. Bu kitaplar, Başkanlıkça oluşturulacak
komisyonca 30 uncu madde hükümlerine göre incelenir. Başvuru sahibi
tarafından hazırlanmış ve okutulmakta olan ders kitabının/kitaplarının azınlık
okullarınca kendi dillerine çevrilerek okutulmak istenmesi hâlinde ilgili
hizmet birimi ile işbirliği yapılarak Başkanlıkça belirlenen usullere göre
incelenir.
(4) Yabancılar tarafından açılmış özel okullar, kendi
dillerinde okutulmak üzere hazırladıkları/hazırlattıkları kitapları,
yeminli mütercimlerce tercüme edilmiş bir nüshası ile birlikte, ilgili
hizmet birimi kanalıyla incelenmek üzere Başkanlığa gönderir. Bu kitaplar,
Başkanlıkça oluşturulacak komisyonca 30 uncu madde hükümlerine göre
incelenir.
(5) Öğretimi yabancı dilde yapılan derslere ait taslak
ders kitapları ile Kurul kararıyla ders kitabı olarak kabul edilen ve
uygunluk süresi devam eden ders kitapları, alanında eğitim görmüş uzman
veya uzmanlarca tercüme edilerek başvuru sahibince Başkanlığa sunulur. Bu
kitaplar, Başkanlıkça oluşturulacak komisyon tarafından sadece tercümesi
yönüyle incelenir.
Başvuruda
istenecek belgeler
MADDE 12 – (1) Taslak
ders kitabının Başkanlığa tesliminde taslak ders kitabı ile birlikte;
a) Dilekçe,
b) Taslak ders kitabını hazırlayan yazarın/yazarların
fotoğraflı öz geçmişleri ve diploma örnekleri,
c) Editör, dil uzmanı, görsel tasarım uzmanı, program
geliştirme uzmanı, ölçme ve değerlendirme uzmanı, rehberlik veya çocuk
gelişimi ve eğitimi uzmanlarının öz geçmişleri ve diploma örnekleri,
ç) Taslak ders kitabının inceletme ücretinin Bakanlık
Döner Sermaye İşletmesi hesabına yatırıldığına dair banka dekontu,
d) Yayınevlerinin taslak ders kitabını hazırlattığı
yazar, editör, dil uzmanı ve görsel tasarım uzmanının herhangi bir sosyal
güvenlik kurumunda kayıtlı bulunduklarına veya hizmet satın aldıklarına
dair yazılı beyanları veya hizmet satın aldıklarına dair sözleşme örneği
elektronik ortamda
istenir.
(2) Başvuru sahibi, elektronik ortamda sunulan
belgelerle bir adet baskıya hazır nüshayı elektronik olarak başvuru yaptığı
tarihi takip eden beş işgünü içinde Başkanlığa teslim eder. z-Kitap başvurularında birinci fıkrada yer alan belgeler
teslim edilir.
Ön inceleme
MADDE 13 – (1)
Başkanlıkça taslak ders kitapları başvuru sırasına göre;
a) İnceletme ücretinin tam yatırılıp yatırılmadığı,
b) Başvuruların, bu Yönetmelik hükümlerine göre yapılıp
yapılmadığı,
c) Taslak kitabın 8 inci maddede yer alan şekil
şartlarını taşıyıp taşımadığı,
ç) Taslak ders kitabının, yazar veya yazarlar, editör,
dil uzmanı, görsel tasarım uzmanı, ölçme ve değerlendirme uzmanı, program
geliştirme uzmanı ile rehberlik veya çocuk gelişimi ve eğitimi uzmanlarınca
hazırlanıp hazırlanmadığı,
d) Takım hâlinde hazırlanması gereken taslak ders
kitaplarının bu hususa uyup uymadığı, ayrıca Türkçe ve yabancı dil
derslerine ait kaset ve elektronik kayıt ortamlarında verilen sesli ve
görüntülü materyallerin öğretmen kılavuz kitabı ekinde bulunup bulunmadığı,
yönlerinden incelenir.
(2) Panel sekretaryasınca hazırlanan ön inceleme raporu
Kurul tarafından değerlendirilir ve başvurulan eserin panel
değerlendirmesine girip girmeyeceği Kurul tarafından karara bağlanır. Panel
sekretaryasınca bunlardan en az birine uyulmadığının tespiti hâlinde taslak
ders kitabı, ilgili hizmet birimi veya yayınevine iade edilir. Kurul
tarafından panel değerlendirmesi için uygun bulunan taslak ders kitapları
için panel değerlendirme süreci başlatılır.
İnceletme
ücreti
MADDE 14 – (1) Özel
kesimce hazırlanan taslak ders kitapları ile ders kitabı dışındaki diğer
eğitim araç-gereçleri ücret karşılığında inceletilir.
(2) Özel kesimce hazırlanan taslak ders kitabı ve diğer
eğitim araç-gereçleri için;
a) İlkokul taslak ders kitaplarının her biri için
90.000,
b) Ortaokul taslak ders kitaplarının her biri için
120.000,
c) Lise taslak ders kitaplarının her biri için 150.000,
ç) Ders kitabı dışındaki diğer eğitim araç-gerecinin her
biri için 45.000,
gösterge rakamının,
ücretin yatırıldığı tarihteki Devlet memurları aylık katsayısı ile
çarpılması suretiyle elde edilen miktarda inceletme ücreti yatırılır.
(3) Özel kesimce hazırlanan taslak ders kitapları ile
Bakanlıkça satın alınacak eğitim araçlarına ait inceletme ücreti Bakanlık
Döner Sermaye İşletmesi hesabına yatırılır.
İnceleme
ücreti
MADDE 15 – (1) Taslak
ders kitapları ile diğer eğitim araç-gereçlerini inceleyen panelistlere,
inceletme ücretinin yasal kesintileri yapıldıktan sonra kalan miktarı,
panelist sayısına bölünerek eşit miktarda ödenir.
(2) Hizmet birimlerince hazırlanan taslak ders kitapları
ile diğer eğitim araç-gereçlerini incelemek üzere görevlendirilenlerden
çalışma saatleri dışında fiilen çalışanlara, saat başına 80 gösterge
rakamının Devlet memuru aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak
tutarda ödeme yapılır. Ancak bu şekilde ilgililere yapılacak ödeme tutarı
her bir panel üyeliğinde;
a) İlkokul taslak ders kitapları için 8000,
b) Ortaokul taslak ders kitapları için 10000,
c) Lise taslak ders kitapları için 12000,
ç) Ders kitabı dışındaki diğer eğitim araç-gereci için
8000,
gösterge rakamını
geçemez.
(3) Ancak 4/11/1981 tarihli ve
2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 38 inci maddesine göre görevlendirilen
öğretim elemanlarına birinci ve ikinci fıkra uyarınca ödeme yapılmaz.
(4) Hibe veya protokol kapsamındaki eğitim araçları
Bakanlık onayı ile kurulacak bir komisyon tarafından ücretsiz olarak
incelenir.
İnceletme
talebinden vazgeçilmesi
MADDE 16 – (1) Taslak
ders kitabı panel üyelerine gönderilmeden önce, inceletme talebinden
vazgeçilmesi hâlinde, yatırılan inceletme ücretinin yüzde onu kesilerek
kalan miktar başvuru sahibine iade edilir.
(2) Eğitim ve öğretim programında Kurulca kitabın
yeniden yazımını gerektirecek oranda değişiklik yapılması hâlinde, ön
incelemesi tamamlanmış taslak ders kitabının inceletme ücreti kesinti
yapılmaksızın başvuru sahibine iade edilir.
(3) Ön inceleme sonucunda, panel değerlendirme sürecine
alınması uygun görülmeyen eserler için döner sermaye işletmesi hesabına
yatırılmış olan ücretin yüzde onu kesilerek kalan miktarı başvuru sahibine
iade edilir.
Panelist inceleme
değerlendirme veri tabanının oluşturulması
MADDE 17 – (1)
Başkanlıkça inceleme işleminde görevlendirilecek öğretmenlerin, alan
eğitimcilerinin/uzmanlarının kayıt, seçme ve görevlendirme işlemlerinin
yapılmasını sağlayacak bir inceleme/değerlendirme veri tabanı oluşturulur.
Başkanlık veri tabanı sistemine öğretmenlerin, alan
eğitimcilerinin/uzmanlarının kayıt yaptırmaları için duyuru yapar. İlk
duyuru sonrasında veri tabanı kayıt için sürekli olarak açık tutulur.
(2) Veri tabanı sistemine kayıt yaptıracak
öğretmenlerden, doktora yapmış olanlar için en az beş yıl, doktora yapmamış
olanlar için en az 10 yıl öğretmenlik yapmış olma şartı aranır.
(3) Veri tabanı sistemine kayıt yaptıracak alan
eğitimcilerinin/uzmanlarının ilgili alanda en az doktora düzeyinde akademik
kariyer yapmış olma şartı aranır.
(4) Belirtilen şartları ve nitelikleri taşıyanlar veri
tabanına kayıtlarını elektronik ortamda yaparlar.
(5) İnceleme/değerlendirme veri tabanı sistemine kayıt
yaptıranlar Başkanlıkça düzenlenen inceleme/değerlendirme eğitimine
alınırlar. Başkanlıkça düzenlenecek ilgili eğitimlere davet edilmede,
sırası ile alanında doktora yapmış olmak, alanında yüksek lisans yapmış
olmak ve kıdeme göre öncelik tanınır. Eğitime alınacak öğretmen, alan
eğitimcisi/uzmanı sayısı Başkanlıkça belirlenir. Veri tabanına kayıt
yaptırmış olanlardan daha önce eğitim almamış olanlara Başkanlıkça
belirlenecek dönemlerde eğitim verilir.
(6) Eğitim almamış olanlar panelist olarak
görevlendirilmezler.
Panellerin
oluşturulması
MADDE 18 – (1) Her
bir panel öğretmenler, alan eğitimcileri/uzmanları, görsel tasarım
uzmanları ile dil uzmanlarından oluşur. Panelde en az altı, en çok sekiz
üye bulunur.
(2) Gerekli görülmesi hâlinde ölçme ve değerlendirme,
program geliştirme, rehberlik, çocuk gelişimi ve/veya eğitim teknolojisi
alanlarında uzman/öğretmen veya öğretim üyesi panelde görevlendirilir.
(3) İlgili alanda yeterli uzman bulunmaması veya ek
uzman ihtiyacı olması halinde panelin hangi alandan uzmanlardan teşkil
edeceğine Kurul karar verir.
(4) İnceleme/değerlendirme veri tabanı sistemine kayıt
yaptıran öğretmen ve alan uzmanları arasından elekronik
ortamda Başkanlıkça yansız atama yoluyla görevlendirme yoluyla panel
oluşturulur.
(5) Panelistlerin görevlendirilmesinin yansız olarak
yapıldığını izlemek üzere, ders kitaplarını hazırlayan sektörden ilgili
sivil toplum kuruluşlarından birer temsilci gözlemci olarak panelist
görevlendirme sürecine katılabilir.
(6) Bakanlıkça sipariş ve satın alma usulleriyle temin
edilen veya yayınevlerince hazırlanan taslak ders kitapları, dersin konusu
ve sınıf seviyesi dikkate alınarak Kurulca görevlendirilecek paneller
tarafından değerlendirilir.
(7) Her bir paneliste incelemek üzere görevlendirildiği
esere elektronik ortam erişim ve inceleme yetkilendirmesi için bir
kullanıcı adı ve şifresi gönderilir.
(8) Panelde görevlendirilen kişilerden incelenecek
kitabın yazarları veya yayınevi ile değerlendirmelerini etkileyecek
herhangi bir bağı veya ticari çıkar ilişkisi olmama şartı aranır.
Panelistler çıkar ilişkisi olmadığını ve panel inceleme sürecinde takip
edilmesi gereken bilgilerin gizliliğininin
sağlanmasını da içeren etik ve yasal kurallara uyacaklarını beyan eden bir
sözleşme imzalar. Panelde görevlendirme sürecinin tamamlanması için etik
sözleşmenin imzalanması gereklidir.
Panel
inceleme ve değerlendirme süreci
MADDE 19 – (1) Ders
kitaplarının incelenmesinde, değerlendirmeye esas olacak kriterler
Kurulca belirlenerek duyurulur.
(2) Panelist yetkilendirildiği dosyalara erişerek
Kurulca belirlenmiş kriterlere göre inceleme
işlemini yapar ve inceleme/değerlendirme raporunu bildirilen süre içinde
elektronik ortamda Başkanlığa sunar.
(3) Panelistler inceleme/değerlendirme raporlarını
gönderdikten sonra Başkanlıkça belirlenecek tarih ve yerde toplantıya
çağrılır. Toplantı Kurulca görevlendirilecek moderatörün
yönetiminde yürütülür. Başkanlıkça, Moderatöre
yardımcı olmak ve panel ile ilgili iş ve işlemleri yürütmek üzere bir
personel görevlendirilir. Toplantıda her bir panelist raporunu sözlü olarak
sunar. Panelistler raporlar üzerinde görüşlerini açıklar ve
inceleme/değerlendirme müzakere edilir.
(4) Müzakerelerin tamamlanması ve panel üyelerinin
müzakerenin yeterli olduğuna ilişkin görüş birliğine varmasından sonra,
aşağıdaki ölçütlere göre “gizli puanlama, açık tasnif” yöntemiyle puanlama
yapılır. Puanlama her bir panelist tarafından;
a) İçeriğin Anayasa ve kanunlara uygunluğu,
b) İçeriğin bilimsel olarak yeterliliği,
c) İçeriğin eğitim ve öğretim programının kazanımlarını
gerçekleştirme yeterliliği,
ç) Görsel tasarımın ve içerik tasarımının, öğrenmeyi
destekleyecek nitelikte olması ve öğrencilerin gelişim özelliklerine
uygunluğu bakımlarından ayrı ayrı yapılır.
d) z- Kitaplar için bu fıkranın (a), (b), (c) ve (ç)
bentlerinde ifade edilen kriterlere ek olarak,
zenginleştirilmiş içeriklerin kazanımları desteklemesi ve kazanımlara
uygunluğu bakımından da değerlendirme yapılır.
(5) Puanlama, “3 = çok iyi”, “2 = iyi” ve “0 = iyi
değil” şeklinde yapılır. Puanlamada muhtemel yanlılığı önlemek amacıyla, en
yüksek ve en düşük tek değerler ortalama puanının hesaplanmasında dikkate
alınmaz. Bir eserin kabul edilebilmesi için, dördüncü fıkranın (a), (b),
(c) ve (ç) bentlerinde belirtilen her bir kriterden
en az 2 puan ve toplamda en az 8 puan almış olması gerekir. z-Kitaplar için dördüncü fıkranın (a), (b), (c), (ç) ve
(d) bentlerinde belirtilen her bir kriterden en az 2 puan ve toplamda 10
puan almış olması gerekir.
(6) Oylama sonrasında Kurula sunulmak üzere, tüm
panelistler ve moderatör tarafından imzalanan bir
panel raporu hazırlanır. Panel raporunda puanlamaya esas teşkil eden
gerekçeler somut olarak ifade edilir.
(7) Kurul panel raporu ile puanlama sonuçlarını karara
bağlar. Kurul kararı;
a) Kabul; biçim, içerik, görsel tasarım ve yazım ile
ilgili düzeltme gerektiren tespitler varsa, bu tespitlerin gereğinin
bildiriminden itibaren 30 gün içinde yerine getirilmesi,
b) Red, eserin başvuru
sahibine iadesi
şeklinde
oluşturulur.
(8) Kurul kararı, panel değerlendirme raporu ve puanlama
sonucu ile birlikte başvuru sahibine bildirilir.
(9) Başvuru sahibi Kurul kararının bildirilmesini takip
eden 15 gün içinde itirazda bulunabilir. İtiraz başvurusu, gerekçelerini
belirten dilekçe ve ilk başvuru ücretinin yüzde ellisini döner sermaye
işletmesi hesabına yatırdığını gösteren banka dekontu
ile yapılır. Başkanlık itirazı değerlendirmek üzere inceleme/değerlendirme
veri tabanı sistemine kayıt yaptıran alan eğitimcileri/uzmanları arasından
üç uzmanı elektronik ortamda yansız olarak belirler. İtiraz, uzmanlar
tarafından değerlendirilerek raporlanır. İtiraza ilişkin değerlendirme
raporları Kurulca karara bağlanır.
Ders
kitaplarının yayımlanması
MADDE 20 – (1)
Kurulca kabul edilen ders kitaplarının yayımlanması aşağıdaki şekilde
yapılır.
a) Kurulca kabul edilen ders kitabının karara bağlanmış
orijinal nüshasının baskısı yapılır. Kitapların baskısı açık, net, renkli,
görsel algıyı kolaylaştırıcı, kullanılabilir ve korunabilir nitelikte olur.
b) Beş formayı geçen kitaplara sırt verilir. Sırta
kitabın adı ve sınıfı, kitabın ön kapağı üstte ve yatay durumda iken soldan
sağa doğru okunabilecek şekilde yazılır.
c) Arka kapakta sağ alt köşede barkod
ve ISBN'ye yer verilir.
ç) İç kapakta;
1) Basıldığı yıla ve yere,
2) Kitabın kabul edildiğine dair Kurul Kararının tarih
ve sayısına, genel yayın seri ve dizi numaralarına, telif hakkı, baskı
kararı veya onayına ve baskı sayısına,
yer verilir.
Uygunluk
süresi
MADDE 21– (1) Ders
kitaplarının uygunluk süresi, Kurul kararında belirtilen öğretim yılından
itibaren beş öğretim yılıdır.
(2) Uygunluk süresi sona eren ders kitaplarının süreleri
uzatılmaz. Ancak alanında ders kitabı bulunmayan veya bir kitap bulunan
ders kitaplarının bir yıl süreyle uzatılıp uzatılmamasına, ilgili hizmet
biriminin veya başvuru sahiplerinin Başkanlığa başvurusu sonucunda Kurulca
karar verilir. Bu durumdaki kitaplar için süre uzatımı, en fazla iki defa
yapılabilir.
Eğitim ve
öğretim program değişikliklerinin ders kitaplarına yansıtılması
MADDE 22 – (1) Ders
kitaplarının yeniden yazımını gerektirmeyen eğitim ve öğretim programı
değişikliklerinde,
a) Değişikliklerin ders kitaplarına yansıtılması, ilgili
hizmet birimi veya yayınevlerinden istenir. Gerekli durumlarda Başkanlık
veya ilgili hizmet birimleri, yazarların görüşlerini almadan da yansıtma ve
düzeltme işlemi yapabilirler. Başkanlıkça belirlenen süre içinde gerekli
düzeltmelerin yapılmadığı tespit edilen ders kitabına ait Kurul kararı
iptal edilir.
b) Başvurusu yapılmış ve inceleme süreci devam eden
taslak ders kitaplarına değişikliklerin yansıtılması, ilgili hizmet birimi
veya yayınevinden istenir.
(2) Ders kitabının yeniden yazımını gerektiren eğitim ve
öğretim programı değişikliklerinde;
a) Başvurusu yapılmış, inceleme ve değerlendirme
işlemleri sonuçlandırılmamış taslak ders kitapları ilgili hizmet birimi
veya yayınevine iade edilir.
b) Ders kitaplarının uygunluk süresi sona erer.
Yayımlanan
ders kitaplarının kontrolü ve güncellenmesi
MADDE 23 – (1) İlgili
hizmet birimi veya yayınevi, yayımlanan ders kitaplarının ilk ve müteakip
baskılarından, basıldığı tarihten itibaren 30 gün içinde, basılı nüshanın
elektronik kopyası ile 1 adet basılı eseri Başkanlığa teslim eder. Bu süre
içerisinde teslim edilmeyen ders kitaplarına ait Kurul kararı iptal edilir.
Başkanlıkça bu kitaplar Kurul kararına esas olan elektronik ortamdaki nüsha
ile karşılaştırılır. Baskı örneklerinin Kurul kararına esas olan nüshalara
uymadığının tespit edilmesi hâlinde bu ders kitaplarının kabulüne dair
Kurul kararı iptal edilir ve karar ilgililere tebliğ edilir. Yayınevinin o
ders kitabı ile ilgili başvurusu iki yıl süreyle kabul edilmez. Ancak
güncelleştirme ve yeni düzenleme gerektiren tespitler Kurulca da uygun
bulunduğu takdirde hazırlanan hata raporu, Başkanlıkça belirtilen süre
içinde düzeltilmek üzere başvuru sahibine gönderilir.
(2) Yayınevi kitabın baskısını yaptıramayacaksa veya
haklarını devretmişse durumu yazılı olarak Başkanlığa ve Genel Müdürlüğe
bildirir.
(3) İlgili hizmet birimi, yayınevi veya tüzel kişiler ya
da şahıslar tarafından yapılan hata tespitleri ve güncelleme ihtiyaçları
Başkanlıkça değerlendirilir. Uygun bulunan hata tespitleri ve güncelleme
ihtiyaçları Başkanlıkça belirtilen süre içinde düzeltilmek üzere başvuru
sahibine gönderilir.
(4) Kurulda belirlenen hataların tamamı düzeltildikten
sonra, son düzeltmelerin yansıtıldığı elektronik kopyası ile bir adet ders
kitabı, eser z-kitapsa elektronik kopyası hizmet birimi veya yayınevi
tarafından Başkanlığa teslim edilir.
Baskı ve
dağıtım
MADDE 24 – (1) Genel
Müdürlük, Başkanlıkça kabul edilen ve okutulmak üzere her yıl Genel
Müdürlüğe liste halinde bildirilen ilköğretim ve ortaöğretim ders kitapları
ve uygun bulunan eğitim araçları ile elektronik ortamdaki eğitim
materyalini satın alır ve ücretsiz olarak dağıtılır.
(2) Genel Müdürlükçe satın alınacak kitapların adedi,
hizmet birimleri ile işbirliği yapılarak okul/kurum müdürlüklerince
elektronik ortamda girilen ihtiyaca göre belirlenir.
(3) Önceki yıllardan kalan baskılar dağıtılmadan önce
Başkanlıktan görüş alınır. Baskı, satın alma ve dağıtım işlemleri Genel
Müdürlükçe yürütülür.
Kayıtların
tutulması ve bilgilendirme
MADDE 25 – (1) Genel
Müdürlük, ilgili hizmet birimi ve yayınevlerince hazırlanan kitapların
basım ve dağıtımını izler, konuya ilişkin istatistikî veriler ile satın
alınarak dağıtımı yapılan kitapların listesini Başkanlığa bildirir.
(2) Yayınevleri, her yıl baskı ve satışını yaptıkları
ders kitaplarının miktarını, baskı ve satışı izleyen iki ay içinde Genel
Müdürlüğe bildirir.
Telif
ücreti
MADDE 26 – (1)
Bakanlıkça hazırlatılan kitapların yazarına/yazarlarına 23/8/2006
tarihli ve 2006/10932 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan
Kamu Kurum ve Kuruluşlarınca Ödenecek Telif ve İşlenme Ücretleri Hakkında
Yönetmelik hükümlerine göre Devlet Kitapları Mütedavil Sermayesi İşletmesi
Müdürlüğünce telif ücreti ödenir.
Kitapların
duyurusu
MADDE 27 – (1) Kurulca
kabul edilen ders kitaplarının listesi Genel Müdürlüğe gönderilir.
(2) Aralık ayının ilk işgünü mesai bitimi itibariyle
Kurulca kabul edilen, uygunluk süresi devam eden ve süresi uzatılan ders
kitaplarının listesi, Aralık ayının son iş günü mesai bitimine kadar Genel
Müdürlüğe gönderilir. Bir sonraki öğretim yılında okutulacak ders
kitaplarının adları, yazarı veya yazarları, yayınevi adları ve varsa
fiyatları ile birlikte en geç aralık ayının son işgününe kadar duyurulur.
Ders
kitaplarının fiyatlarının belirlenmesi
MADDE 28 – (1) Ders
kitaplarının fiyatlarının belirlenmesi amacıyla Genel Müdürün veya
belirleyeceği Grup Başkanının başkanlığında, Başkanlığın ders kitaplarıyla
ilgili Grup Başkanı, Devlet Kitapları Mütedavil Sermayesi Müdürü, Türkiye
Odalar ve Borsalar Birliğinden bir temsilci ve yayıncıların oluşturduğu
sivil toplum kuruluşlarının birer temsilcisinden oluşan bir komisyon
kurulur. Komisyon, gerekli gördüğü takdirde, kitap yayınlayan kamu kurumlarının,
özel kuruluşların veya uzmanların görüşlerini de alabilir. Ancak, kesin
karar komisyona aittir.
(2) Ders kitaplarının satışlarında uygulanacak birim
fiyatları kullanılan kâğıdın cinsine, ebadına, cildinin karton veya bez
oluşuna göre komisyon tarafından belirlenir. Komisyonun belirleyeceği fiyatlar
Bakanlık Makamınca onaylandıktan sonra yürürlüğe girer.
(3) Kitaplara, komisyonca uygun forma birim fiyatlarının
üzerinde fiyat verilemez. Fiyat almadan satışı yapılan veya belirlenen
fiyatın üstünde bir fiyatla satışı yapıldığı Genel Müdürlükçe tespit edilen
kitabın kabulüne dair Kurul kararı iptal edilir ve ders kitapları
listesinden çıkarılır.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Ders Kitabı
Dışındaki Diğer Eğitim Araç-Gereçlerinin İncelenmesi,
Seçimi ve
Kullanımı
Ders kitabı
yerine okutulacak eğitim araçları
MADDE 29 – (1) Ders
kitabı bulunmaması hâlinde, ilgili hizmet birimince ders kitabı yerine
kullanılacak eğitim aracı hazırlanır. Bu eğitim aracı Başkanlıkça
oluşturulan bir komisyon tarafından 30 uncu madde hükümlerine göre
incelenir ve Kurulun onayına sunulur. Kurulca onaylanması hâlinde, eğitim
aracının uygunluk süresi ders kitabının okutulmaya başlanacağı öğretim
yılına kadar sürer. Bu süre beş yılı geçemez.
Eğitim
aracının başvuru, inceleme, seçim ve kullanımı
MADDE 30 – (1) Eğitim
ve öğretim kurumlarında ders kitabı dışında okutulmak üzere Bakanlıkça
hazırlanacak, satın alınacak veya hibe yoluyla sağlanacak diğer eğitim
araçları ile Bakanlık makamınca eğitim ve öğretim açısından incelenmesi
istenen eğitim araç ve gereçlerinin başvurusu, satın alacak ilgili hizmet
birimince Başkanlığa yapılır.
(2) Eğitim aracı;
a) İçeriğin Anayasa ve kanunlara uygunluğu,
b) İçeriğin bilimsel olarak yeterliliği,
c) İçeriğin eğitim ve öğretim programının kazanımlarını
gerçekleştirme yeterliliği,
ç) Görsel tasarımın ve içerik tasarımının, öğrenmeyi
destekleyecek nitelikte olması ve öğrencilerin gelişim özelliklerine
uygunluğu,
yönleri ile
incelenerek değerlendirilir ve rapor düzenlenir.
(3) İnceleme raporunun sonuç bölümünde;
a) Eğitim aracı, eğitim ve öğretim açısından uygun
bulunmuştur,
b) Baskısı yapılmamış veya elektronik ortamdaki eğitim
aracı belirtilen hataların giderilmesi şartıyla uygun bulunmuştur,
c) Eğitim aracı, eğitim ve öğretim açısından uygun
bulunmamıştır,
ifadelerinden birine yer
verilir.
(4) Önceden uygun bulunmuş eğitim araçlarından yeniden
incelenmesi istenenler, eskisi ile karşılaştırılır. Karşılaştırma sonucunda
değişiklik bulunması durumunda değişiklik kısmı yukarıdaki esaslara göre
incelenerek değerlendirilir. Değişiklik olmaması durumunda uygunluk kararı
verilir.
(5) Hibe, satın alma veya protokol yoluyla sağlanan
eğitim araçları için Başkanlıkça verilen uygunluk kararı yalnızca bu işlem
için geçerli olup, başka bir amaçla kullanılamaz.
İnceleme
süreleri
MADDE 31 – (1) Ders
kitaplarının incelenme işlemleri, Başkanlıkça, 1 Şubata kadar başvurusu
yapılan eserler için 31 Mayıs veya izleyen ilk işgününe kadar, 1 Ağustosa
kadar başvurusu yapılan eserler için 30 Kasım veya izleyen ilk işgününe
kadar sonlandırılır.
(2) Eğitim araçlarının incelenme işlemleri Başkanlığa başvuru
tarihinden itibaren üç ay içinde tamamlanır.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
Hükümler
Takma ad
kullanma
MADDE 32 – (1)
Yayınevleri, ders kitaplarında ders kitapları yazarlarına takma ad
kullandıramazlar. Kullandığı tespit edilen yayınevlerinin taslak ders kitapları
2 yıl süreyle incelemeye alınmaz.
(2) Kurulun uygunluk kararından sonra takma ad
kullanıldığının tespiti halinde, Kurul kararı iptal edilir ve yayınevinin
taslak ders kitapları iki yıl süreyle incelemeye alınmaz.
Hazırlama
ve sipariş hükümlerine uyma zorunluluğu
MADDE 33 – (1) İlgili
hizmet birimi veya yayınevi kitap hazırlarken ilgili eğitim ve öğretim
programı ve bu Yönetmelikte belirtilen hususlara, varsa şartnamelerinde
belirtilenler ile Bakanlıkça istenilen diğer esaslara uymak zorundadır.
(2) Sipariş usulü ile yazdırılacak kitapların
şartnamesinde belirtilen hususlar yerine getirilmediği takdirde hazırlayanlara
ödeme yapılmaz.
(3) Bakanlıkça sipariş ve satın alma usulüyle temin
edilecek ders kitaplarının yazım ve hazırlanmasında görevlendirilecek
kişilerin şartlarının, bu Yönetmelik hükümlerine uymadığının tespiti
durumunda taslak ders kitapları incelenmez ve iade edilir.
Ders
kitaplarında kaynak gösterme ve alıntı
MADDE 34 – (1) Taslak
ders kitabının hazırlanmasında yararlanılan kaynaklar kaynakçada
belirtilir. Başka bir ders kitabından alıntı yapılamaz ve bir ders kitabı
diğerine kaynak gösterilemez. Bu hükme aykırı bir durumun tespiti ve bu
tespitin Kurulca yerinde bulunması hâlinde taslak ders kitabı, ilgili
hizmet birimi veya yayınevine iade edilir. Yayınevi iade edilen taslak ders
kitabının ait olduğu alanın ilgili kitap seviyesinde bir yıl süreyle ders
kitabı başvurusunda bulunamaz. Alıntılarla ilgili doğabilecek ihtilaflardan
ilgili kişi, hizmet birimi veya yayınevi sorumludur.
Yazar veya yayınevi
değişikliği
MADDE 35 – (1) Kurul
kararına göre ders kitabının üzerinde bulunan yazar veya yazarların
isimleri ile yayınevinin adı, tarafların karşılıklı rızalarına dair noter
sözleşmesi olduğu takdirde değiştirilir ve durum 15 işgünü içerisinde Başkanlığa
bildirilir. İhtilaf durumunda esasa ilişkin kesinleşmiş mahkeme kararı
olmadan değişiklik yapılmaz. Bu durumlarda konu belgeleri ile birlikte
Kurula sunulur ve Kurulun vereceği karar doğrultusunda işlem yapılır.
(2) Bir yayınevinin aynı
adla ikinci bir kitabı, esasta bir değişiklik olmadan farklı bir adla bir
yayınevi ya da yan kuruluşu adına sunması halinde, söz konusu kitap için
daha önce yapılmış başvurular ve varsa onaylar dâhil olmak üzere iptal
edilir ve üç yıl süre ile yayınevlerinin taslak kitabının alan ve sınıf
düzeyi için başvuruları kabul edilmez.
Başkanlıkça
ders kitabı hazırlama
MADDE 36 – (1) Bu
Yönetmelikte sözü edilen ders kitapları ile ders kitabı yerine okutulacak
diğer eğitim araçlarının hazırlanarak ilgililere sunulmasına ilişkin iş ve
işlemler, ilgili hizmet birimlerine bilgi verilmek suretiyle Kurul kararı
ile Başkanlıkça da yapılabilir.
Öğrencilere
aldırılmayacak kitaplar
MADDE 37 – (1)
Bakanlık tarafından belirlenmeyen ders kitapları ile okutulacak diğer
eğitim araçları öğrencilere aldırılamaz.
Kitapların
uygunluk kararının iptali
MADDE 38 – (1) Ders
kitaplarında, ders kitabı olarak kabul edildiğine dair Kurul kararı
olmadığı hâlde, bu karar varmış gibi yanlış veya yanıltıcı beyanda bulunan, veya intihal yapan yayınevi hakkında suç
duyurusunda bulunulur. Suçu mahkeme kararı ile sabitlenen yayınevinin suç
ile ilgili ders kitabına ait Kurul kararı iptal edilir ve diğer taslak ders
kitapları ile ilgili başvuruları 3 yıl süreyle kabul edilmez.
ALTINCI
BÖLÜM
Geçici ve
Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 39 – (1) 31/12/2009 tarihli ve 27449 (4. Mükerrer) sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları ve Eğitim
Araçları Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
İnceleme
sürecindeki eserler
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce Başkanlığa
başvurusu yapılan eserlerin inceleme ve değerlendirme işlemleri, 31/12/2009 tarihli ve 27449 (4. Mükerrer) sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları ve Eğitim Araçları
Yönetmeliği hükümlerine göre yapılır.
(2) Başvuru sahiplerinin bu Yönetmeliğin yayımından
itibaren otuz gün içinde ön incelemesi yapılmış ancak incelenmek üzere
komisyon oluşturulmamış eserlerin geri çekilmesi durumunda inceletme
ücretinin %10’u kesilerek iade edilir.
(3) Başvuru sahiplerinin inceleme taleplerine göre
eserlerinin kime ait olduğunun belirlenebilmesi Kurulca oluşturulacak
komisyonca yapılır.
Yürürlük
MADDE 40 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 41 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Millî Eğitim Bakanı yürütür.
|