Sivil Havacýlýk Genel Müdürlüðünden:
GENEL HAVACILIK YÖNETMELÝÐÝ (SHY-6B)
BÝRÝNCÝ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliðin amacý; ticari hava taþýmacýlýðý kapsamýnda olmayan yolcu
ve yük taþýmacýlýðý ile ücret karþýlýðý olup olmadýðýna bakýlmaksýzýn yapýlacak hava iþi ve eðitim faaliyetlerinin icrasýný saðlamak için her türlü hava aracýný kullanarak uçuþ yapan genel havacýlýk iþleticilerinin ruhsatlandýrma sürecine ve ruhsatýn sürdürülebilirliðine iliþkin esaslarý düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, genel
havacýlýk faaliyeti yapmak için ruhsat almak üzere baþvuracak gerçek ve tüzel kiþilerde aranacak þartlarý, iþletme ruhsatý verilmesine ait
esaslarý ve bu iþleticilerin
faaliyetlerinde uymak zorunda bulunduðu usul ve
standartlarý kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 14/10/1983 tarihli ve 2920 sayýlý Türk Sivil Havacýlýk Kanununun 20 nci maddesi ile 10/11/2005
tarihli ve 5431 sayýlý Sivil Havacýlýk Genel Müdürlüðü Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanunun 4 üncü maddesine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.
Tanýmlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlýk: Ulaþtýrma, Denizcilik ve Haberleþme Bakanlýðýný,
b) Eðitim faaliyetleri: Genel Müdürlük tarafýndan verilmiþ uçuþ eðitim organizasyonu yetkisine sahip genel havacýlýk iþleticilerinin bu kapsamda gerçekleþtirdikleri uçuþlarý,
c) Genel havacýlýk faaliyetleri: Ticari hava taþýmacýlýðý kapsamýnda olmayan yolcu
ve yük taþýmacýlýðý ile ücret karþýlýðý olup olmadýðýna bakýlmaksýzýn yapýlacak hava iþi ve eðitim faaliyetlerini,
ç) Genel Müdürlük: Sivil Havacýlýk Genel Müdürlüðünü,
d) Hava iþi: Önceden belirlenmiþ bir hava sahasýnda ve belirlenmiþ bir amaca yönelik olarak gerçekleþtirilen operasyonlarý,
e) Ýþletici: Genel Havacýlýk Ruhsatý almýþ gerçek veya tüzel kiþiyi,
f) Ýþletme ruhsatý: Bu Yönetmelik kapsamýnda verilen genel havacýlýk iþletme ruhsatýný,
g) Ticari hava taþýmacýlýðý kapsamýnda olmayan yolcu
ve yük taþýmacýlýðý: Bu Yönetmelikte
belirtilen kural, esas ve usullere uymak koþuluyla, Türk vatandaþý bir þahýs tarafýndan kendi özel ihtiyaçlarýnda kullanmak maksadýyla veya tüzel kiþiliðe sahip özel ve kamu kuruluþlarý ile kanunla kurulmuþ sosyal amaçlý kuruluþlar tarafýndan kendi faaliyetleri ile ilgili hizmetlerde kullanmak maksadýyla, ücret alýnmaksýzýn yapýlan yolcu ve yük taþýnmasý faaliyetlerini,
ifade eder.
ÝKÝNCÝ BÖLÜM
Hava Ýþleri ve Ýzinlendirme Süreci
Hava iþleri
MADDE 5 – (1) Hava iþleri;
a) Zirai ilaçlama, püskürtme ve yangýnla mücadele faaliyetlerini,
b) Helikopter
ile harici yük taþýma operasyonlarýný,
c) Reklam ve
tanýtým amaçlý uçuþlar ve havadan pano çekimi
faaliyetlerini,
ç) Havadan spor müsabakalarý görüntüleme, trafik yoðunluðu raporlama ve benzeri amaçlý uçuþ faaliyetlerini,
d) Havadan fotoðraflama, haritalama, coðrafi ve sismik araþtýrma faaliyetlerini,
e) Paraþüt atma faaliyetlerini,
f) Arama
kurtarma, afet yardým faaliyetlerini,
g) Av-yaban
hayatýný havadan koruma ve kontrol faaliyetlerini,
ð) Tohumlama yapýlmasý, orman zararlýlarý ile mücadele faaliyetlerini,
h) Su havzalarýnýn, nehirlerin, göletlerin, barajlarýn kontrolü ve takibi faaliyetlerini,
ý) Ormanlarýn havadan keþif ve kontrolü ile gözetleme
faaliyetlerini,
kapsamakta olup, bu
faaliyetler ile sýnýrlý deðildir. Hava iþlerinde kullanýlan hava aracý, yapýlacak faaliyete özel ekipmanla donatýlmýþ veya yapýlacak iþ için kullanýlacak ekipmaný içerebilir.
Amatör havacýlýk faaliyetleri
MADDE 6 – (1) Amatör havacýlýk faaliyetleri, bir gerçek veya tüzel kiþinin hiçbir mali kazanç olmaksýzýn yürüttüðü havacýlýk faaliyeti türünü kapsar.
(2) Amatör havacýlýk faaliyetlerinde kullanýlacak uçaklarýn azami kalkýþ kütlesi 5700 kilogramýn altýndadýr. Amatör havacýlýk faaliyetlerinde kullanýlacak helikopterler ise tek motorlu ve azami kalkýþ kütlesi 3175 kilogramýn altýndadýr.
(3) Amatör havacýlýk faaliyetleri Genel Müdürlük veya Genel Müdürlük tarafýndan
yetkilendirilen kurum veya kuruluþ tarafýndan yürütülür, sertifikalandýrýlýr ve denetlenir.
(4) Ýlgili kurum ve kuruluþlar tarafýndan amatör havacýlýk faaliyetlerinin geliþtirilmesi ve yaygýnlaþtýrýlmasý için tedbirler alýnýr.
Ýzin baþvurusu
MADDE 7 – (1) Bu Yönetmelik kapsamýnda Genel Havacýlýk faaliyeti yapacak gerçek ve tüzel kiþilerin Genel Müdürlükten izin almalarý zorunludur.
(2) Ýzin belirli þartlara ve süreye baðlanabilir. Ýzin belgesi;
a) Milli güvenliðin veya kamu düzeninin tehlikeye
girebileceði durumlarda,
b) Gerçek kiþilerin veya tüzel kiþilerin kurucu ortaklarý ile tüzel kiþiliðini temsile yetkili yöneticilerinin;
taksirli suçlar ile kýsa süreli hapis cezasýna seçenek yaptýrýmlara çevrilmiþ veya aþaðýda sayýlan suçlar dýþýnda tecil edilmiþ hükümler hariç olmak üzere, mülga 1/3/1926 tarihli ve
765 sayýlý Türk Ceza Kanunu uyarýnca aðýr hapis veya beþ yýldan fazla hapis, 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayýlý Türk Ceza Kanunu ve ilgili kanunlar uyarýnca üç yýldan fazla hapis, 2920 sayýlý Türk Sivil Havacýlýk Kanunu gereðince hürriyeti baðlayýcý ceza ile cezalandýrýlmýþ olmasý veya mülga 765 sayýlý Türk Ceza Kanunu, 5237 sayýlý Türk Ceza Kanunu veya ilgili diðer kanunlar uyarýnca basit veya nitelikli zimmet, irtikap, rüþvet, hýrsýzlýk, dolandýrýcýlýk, sahtecilik, inancý kötüye kullanma, dolanlý iflas gibi yüz kýzartýcý suçlar ile istimal ve istihlak kaçakçýlýðý dýþýnda kalan kaçakçýlýk suçlarýndan, resmi ihale ve alým satýmlara fesat karýþtýrma, kara para aklama veya Devletin þahsiyetine karþý iþlenen suçlarýndan, Devlet sýrlarýný açýða vurma, Devletin egemenlik alametlerine ve
organlarýnýn saygýnlýðýna karþý suçlarýndan, Devletin güvenliðine karþý suçlardan, Anayasal düzene ve bu düzenin iþleyiþine karþý suçlardan, milli savunmaya karþý suçlardan, Devlet sýrlarýna karþý suçlar ile casusluk, yabancý devletlerle olan
iliþkilere karþý suçlardan, mülga 765 sayýlý Türk Ceza Kanununun 384 üncü maddesinde yer alan nakliye ve muhabere vasýtalarý aleyhindeki suçlar ve 5237 sayýlý Türk Ceza Kanununun 223 üncü maddesinde yer alan ulaþým araçlarýnýn kaçýrýlmasý veya alýkonulmasý suçlarýndan kesin hüküm ile mahkum olmuþ olmasý halinde
verilmez.
Talep dosyasý
MADDE 8 – (1) Genel havacýlýk iþleticiliði yapmak üzere Genel Müdürlüðe baþvuru yapan gerçek ve tüzel kiþiler tarafýndan faaliyet
sahasý ile ilgili tüm bilgileri
kapsayan talep dosyasý hazýrlanýr ve Genel Müdürlüðe gönderilir.
Talebin incelenmesi
MADDE 9 – (1) Talep dosyasý ile yapýlan baþvurular, Genel Müdürlük tarafýndan bu Yönetmelik kapsamýnda incelenir ve inceleme sonucu baþvuru sahibine en geç altmýþ gün içerisinde bildirilir. Ancak talep dosyasýnýn kapsamýna baðlý olarak, ilave deðerlendirmeler yapýlmasý gerekir ise, bu süre en fazla altmýþ gün daha uzayabilir. Talebin inceleme süresinin uzamasý halinde bu durum baþvuru sahibine
bildirilir.
Koordinasyon
MADDE 10 – (1) Talep dosyasýnda yer alan
bilgilere iliþkin olarak talep kapsamýna baðlý olarak gerek görülürse Genel Müdürlük tarafýndan ilgili Bakanlýklar ile kurum ve kuruluþlar arasýnda koordinasyon kurulur.
Ýþletme ruhsatý verilmesi
MADDE 11 – (1) 1/6/2007 tarihli ve
26539 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Ticari Hava Taþýma Ýþletmeleri Yönetmeliði (SHY-6A)’ne göre oluþturulan inceleme
komisyonu bu Yönetmelik kapsamýnda iþletme ruhsatý verilmesi, iþletme ruhsatýnýn askýya alýnmasý ve/veya iptal edilmesi hususlarýnda yetkilidir.
(2) Talep
dosyasý, bu Yönetmelikte
belirtilen komisyon inceleme esaslarýna göre inceleme komisyonu tarafýndan deðerlendirilerek karara baðlanýr. Talebin uygun görülmesi halinde iþleticiye iþletme ruhsatý verilir.
(3) Ýþletme ruhsatýnýn içeriði ve þekli uluslararasý sivil havacýlýk kuruluþlarý ve/veya organizasyonlarý ile uyumlu olmasý da göz önüne alýnarak Genel Müdürlük tarafýndan belirlenir.
(4) Ýþletme ruhsatý Genel Müdürlük tarafýndan bu Yönetmelik esaslarýna uygun olarak kullanýlmak kaydýyla süresiz olarak
verilir.
(5) Genel Müdürlük tarafýndan gerek görülmesi halinde iþleticiler bu Yönetmelik esaslarýna uygunluk bakýmýndan denetlenebilir.
Komisyon inceleme esaslarý
MADDE 12 – (1) Ýþleticinin talepleri, Genel Müdürlük tarafýndan aþaðýda belirtilen hususlar dikkate alýnarak deðerlendirilir:
a) Ýþleticinin, bu Yönetmeliðin ikinci ve üçüncü bölümünde açýklanan genel
standartlarý karþýlama durumu.
b) Ýþletici ile ilgili belge ve bilgilerin yeterliliði.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ýþleticilerde Aranacak Genel Nitelikler
Organizasyon
MADDE 13 – (1) Ýþleticiler,
faaliyet göstereceði sahanýn mahiyetine, büyüklüðüne ve çeþitliliðine göre yeterli sayýda ve nitelikte personeli bünyesinde
bulundurmaktan ve faaliyet süresince muhafaza etmekten sorumludur.
(2) Ýþletici, yönetici personelinde deðiþiklik olmasý durumunda, bu deðiþikliði en geç bir ay içerisinde Genel Müdürlüðe bildirmek zorundadýr.
(3) Ýþleticilerin adres ve iletiþim bilgilerinde deðiþiklik olmasý durumunda en geç bir ay içerisinde Genel Müdürlüðe bildirmek zorundadýr.
(4) Ýþleticilerin faaliyette bulunduklarý sürece iþletici sorumlu müdürüne baðlý güvenlikten sorumlu yetkili yönetici personel bulundurmalarý gerekir. Bu yönetici, yapacaðý uygulamalardan iþletici üst yönetimine ve yetkili otoriteye karþý sorumludur.
Kurucu ve yönetici üyeler
MADDE 14 – (1) Ýþleticilerin gerçek veya tüzel kiþi kurucu ortaklarý ile tüzel kiþiliðini temsile yetkili yöneticilerinin Türk Sivil Havacýlýk Kanununun 18 inci maddesinde belirtilen suçlardan hüküm giymemiþ olmalarý gerekir.
(2) Ýþletici, hissedarlarýnda yahut hissedar yapýsýnda deðiþiklik olmasý durumunda en geç bir ay içerisinde Genel Müdürlüðe bildirmek zorundadýr.
(3) Genel havacýlýk faaliyeti gerçekleþtirecek gerçek kiþilerin Türk vatandaþý olmasý ve tüzel kiþilerin hisselerinin en az %51’ inin nama yazýlý olmasý, tüzel kiþiliði idare ve temsil etmeye yetkili olanlarýn çoðunluðunun Türk vatandaþý olmasý ve þirket ana sözleþmesine göre çoðunluk hissesinin Türk ortaklarda
bulunmasý zorunludur. Ancak 24/11/1994
tarihli ve 4046 sayýlý Özelleþtirme Uygulamalarý Hakkýnda Kanun hükümleri saklýdýr.
Hava araçlarýnýn tescili ve filo yapýsý
MADDE 15 – (1) Ýþleticinin iþletme sorumluluðu altýnda mülkiyet veya kiralýk olmak üzere en az bir adet hava aracýnýn bulunmasý gerekir ve bu
hava aracý iþletme þartlarýnda gösterilir.
(2) Ýþleticinin filosunda hava aracý kalmamasý halinde, iþleticiye en fazla altý ay süre verilir. Verilen süre içerisinde iþletici filosuna
hava aracý eklenememesi durumunda, iþletme ruhsatý Genel Müdürlük tarafýndan iptal edilir.
Sigorta yükümlülüðü
MADDE 16 – (1) Ýþleticiler, 15/11/2006 tarihli ve 26347 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Türkiye Cumhuriyeti
Sýnýrlarý Ýçinde Ýniþ veya Kalkýþ Yapan Türk ve Yabancý Sivil Hava Araçlarý Malî Mesuliyet Sigortasý Hakkýnda Yönetmelik ve 15/11/2005 tarihli ve 25994 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Türk Hava Sahasýnda Uçuþ Yapan Türk ve Yabancý Sivil Hava Araçlarýnýn Yaptýrmasý Gereken Üçüncü Þahýs Malî Mesuliyet
Sigortasý Yönetmeliði kapsamýnda belirtilen sigorta gerekliliklerini yerine getirmekten
sorumludur.
Hava aracý ekipmaný
MADDE 17 – (1) Ýþleticiler
kullanacaðý hava araçlarýnýn iþletme faaliyeti için gerekli olan
asgari ekipmaný bulundurmaktan
ve sürekli olarak faal tutmaktan sorumludur.
Lisanslý personel
MADDE 18 – (1) Ýþleticiler bu Yönetmelik kapsamýnda belirtilen faaliyetleri gerçekleþtirdiði esnada;
a) Filosunda bulunan
uçaklar için 6/6/2006 tarihli ve 26190 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Uçak Pilotu Lisans Yönetmeliði (SHY-1) esaslarýna göre ve filosunda bulunan helikopterler için ise Genel Müdürlük tarafýndan belirlenmiþ esaslara göre ilgili tip/sýnýfta geçerli lisans ve sertifikalara sahip uçuþ ekibini bulundurur.
b) Ýþleticiler 20/12/2012 tarihli ve 28503 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Sürekli Uçuþa Elveriþlilik ve Bakým Sorumluluðu Yönetmeliði (SHY-M)
gereklerini saðlamaktan sorumludur.
c) SHY-M Yönetmeliði kapsamý dýþýnda kalan hava aracý iþleten iþletici, bahse konu
hava aracý için 16/5/2007 tarihli ve
26524 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Hava Aracý Bakým Personeli Lisans Yönetmeliði (SHY 66-01)
kapsamýnda lisanslý personel veya
ilgili hava aracý üreticisinden alýnan bir yeterlilik
belgesine sahip bakým personeli bulundurmaktan veya ilgili bakým hizmetini almaktan sorumludur.
Ýþletme el kitabý
MADDE 19 – (1) Ýþleticiler, konu
baþlýklarý Ek-2’de yer alan iþletme el kitabýna ait genel esaslara ve iþletme faaliyet maksadýna uygun þekilde ve Genel Müdürlük tarafýndan kabul
edilebilir bir iþletme el kitabý hazýrlar, Genel Müdürlüðe sunar ve faaliyetlerini iþletme el kitabýna göre gerçekleþtirir.
(2) Ýþleticilerin faaliyet sahalarýnda ilave veya deðiþiklik olmasý durumunda, yeni
faaliyet sahasýna uygun olarak ve Genel Müdürlük tarafýndan yeterli görülebilecek þekilde iþletme el kitabýný revize etmesi gerekir.
(3) Ýþleticiler, görevlendirdikleri personelin iþletme el kitabýnýn içeriðini bilmesinden ve bunu uygulamasýndan sorumludur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Genel Havacýlýk Faaliyeti
Uçuþa elveriþlilik
MADDE 20 – (1) Ýþletici, filosunda bulunan hava araçlarýnýn sürekli uçuþa elveriþliliðini Sürekli Uçuþa Elveriþlilik ve Bakým Sorumluluðu Yönetmeliði (SHY-M) kapsamýnda saðlamaktan sorumludur.
(2) Ýþletici; Sürekli Uçuþa Elveriþlilik ve Bakým Sorumluluðu Yönetmeliði (SHY-M) kapsamý dýþýnda kalan hava araçlarý için 8/3/1987 tarihli ve
19394 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Çok Hafif Hava Araçlarý Ýþletme Yönetmeliði (SHY-6C)’nde belirlenmiþ olan bakým gerekliliklerine uymak zorundadýr.
Hava aracý iþletme
MADDE 21 – (1) Ýþleticiler, iþletme þartlarýnda yer almayan hiçbir hava aracýný iþletemez.
Ticari pilot lisansý
MADDE 22 – (1) Hava iþleri kapsamýnda görevlendirilecek uçuþ ekibinin ilgili hava aracý tipinde geçerli ticari pilot lisansýna sahip olmasý zorunludur.
Hava aracýnýn hava iþi
yetkinliði
MADDE 23 – (1) Hava iþlerinde kullanýlacak hava aracýna ait uçuþa elveriþlilik sertifikasýnda veya özel uçuþ izni belgesinde, ilgili hava iþinin yapýlabileceði hususunun
belirtilmesi zorunludur.
Hava iþi
faaliyetinde personel taþýma
MADDE 24 – (1) Hava iþleri kapsamýnda yapýlan uçuþlarýn hemen öncesinde, sýrasýnda yahut hemen sonrasýnda, kullanýlan hava aracýnýn uçuþ personeli haricinde, hava aracý kapasitesini aþmamak üzere, yapýlacak hava iþiyle baðlantýlý en fazla altý kiþilik uzman personel taþýnabilir.
(2) Yangýnla mücadele ve paraþüt atma uçuþlarý ve baðlantýlý olarak gerçekleþtirilecek göreve intikal ve geri dönüþ uçuþlarýnda, normal þartlarda yangýnla mücadele yahut paraþüt atma uçuþlarý sýrasýnda hava aracýnda bulunmasý gereken kiþiler dýþýnda kimse taþýnamaz.
Yönetmeliðe uygunluk
MADDE 25 – (1) Ýþleticiler, Ýþletme El Kitaplarýnda belirtilen faaliyetleri, bu Yönetmelik esaslarýna göre yürütmekle yükümlüdür.
Uçuþ eðitimi verme yetkisi
MADDE 26 – (1) Eðitim faaliyetleri
kapsamýnda uçuþ gerçekleþtiren iþleticilerin, Genel
Müdürlükten ilgili mevzuat kapsamýnda uçuþ eðitim organizasyonu yetkisi almasý zorunludur.
Uluslararasý kaidelere
uyma
MADDE 27 – (1) Uluslararasý uçuþlarda, ilgili ülkelerin sivil
havacýlýk kanun, kural, usul ve esaslarýný yerine getirmekten kaptan pilot sorumludur.
(2) Kaptan
pilotun hata ve kusurlarýndan meydana gelebilecek olay ve kazalarda, iþleticinin sorumluluðu ortadan kalkmaz.
Olaylarýn rapor
edilmesi
MADDE 28 – (1) Genel Havacýlýk Ruhsatýna sahip iþleticiler, hava
aracýný, yolcularý veya üçüncü þahýslarý tehlikeye sokabilecek havacýlýk olaylarýný Genel Müdürlüðe raporlamak zorundadýr.
BEÞÝNCÝ BÖLÜM
Çeþitli ve Son Hükümler
Ýdari yaptýrýmlar
MADDE 29 – (1) Genel havacýlýk iþleticisi tarafýndan ticari amaçla yolcu ve/veya yük taþýmacýlýðý yapýldýðýnýn tespit edilmesi halinde, iþleticiye ait iþletme ruhsatý iptal edilir.
(2) Bu Yönetmelikte belirtilen kurallara uymayan iþleticilere 2920 sayýlý Türk Sivil Havacýlýk Kanununun 27 nci, 30 uncu ve 143 üncü maddelerinde belirtilen idari yaptýrýmlar uygulanýr.
Hissedar olunan diðer þirketler için uçuþlar
MADDE 30 – (1) Ýþleticiler,
filosunda bulunan hava araçlarý ile kendilerine en az %10 hissedar olan veya
kendilerinin hissedarý olduðu diðer þirketler için bu Yönetmelik kapsamýnda bulunan uçuþ faaliyetlerini gerçekleþtirebilir. Böyle bir durumda;
a) Diðer þirketlerin Ticari Hava Taþýma Ýþletmeleri Yönetmeliði (SHY-6A) kapsamýnda ruhsatlandýrýlmýþ bir iþletme olmamasý gereklidir.
b) Bu uçuþ faaliyetlerinin bedeli diðer þirketlerden tahsil edilebilir ve fatura
kesilebilir.
Kiralamalar
MADDE 31 – (1) Ýþleticiler,
filosunda bulunan hava araçlarýný bir seferde onbeþ günü geçmemek üzere;
a) Kiralayanýn geçerli ve uygun pilot lisansýna sahip olmasý,
b) Kiralayanýn kiralanacak hava aracýný yalnýzca kendi özel ihtiyaçlarýnda kullanmasý,
c) Kiralayanýn ticari faaliyette bulunmamasý,
koþulu ile
kiraya verebilirler.
(2) Birinci fýkrada belirtilen durumlarda, yürürlükteki mevzuata göre sigorta
gerekliliklerinin yerine getirilmesi ve taraflar arasýnda bir yazýlý sözleþme imzalanmasý zorunludur.
Geçiþ hükmü
GEÇÝCÝ MADDE 1 – (1) Ýþleticiler, bu Yönetmeliðin yayýmý tarihinden itibaren, mevcut durumlarýný en geç iki yýl içerisinde bu Yönetmelik hükümlerine uygun hale getirmek zorundadýr. Bu süre içerisinde gereken koþullarý saðlayamayan iþleticilerin iþletme ruhsatlarý altý ay süreyle askýya alýnýr ve verilen süre sonunda gerekli
koþullarýn saðlanamamýþ olmasý durumunda iptal
edilir.
(2) Bu Yönetmeliðin yayýmý tarihinden önce ön izin almýþ gerçek veya tüzel kiþiler bu Yönetmeliðin yayýmlanmasý ile birlikte yürürlükten kaldýrýlan 14/6/1984 tarihli ve 18431 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Genel Uçak Ýþletme Yönetmeliði (SHY-6B)’ne göre ruhsatlandýrýlýr. Ancak bu kiþiler iþletme ruhsatlarýný aldýklarý tarihten sonra bu Yönetmeliðin yayýmý tarihinden itibaren en geç iki yýl içerisinde koþullarýný bu Yönetmelik hükümlerine uyumlu hale getirmek zorundadýr.
(3) Ýkinci fýkrada belirtilen süre içerisinde gereken koþullarý saðlayamayan iþleticilerin iþletme ruhsatlarý altý ay süreyle askýya alýnýr ve verilen süre sonunda gerekli
koþullarýn saðlanamamýþ olmasý durumunda iþletme ruhsatý iptal edilir.
Yürürlükten kaldýrýlan yönetmelik
MADDE 32 – (1) 14/6/1984 tarihli ve
18431 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Genel Uçak Ýþletme Yönetmeliði (SHY-6B) yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.
Yürürlük
MADDE 33 – (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.
Yürütme
MADDE 34 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Sivil Havacýlýk Genel Müdürü yürütür.
EK-1
GENEL HAVACILIK ÝÞLETME ÝZNÝ TALEP DOSYASINDA
BULUNMASI
GEREKEN BÝLGÝ VE BELGELER
1. Ýþleticinin kuruluþuna dair Ana Sözleþmenin onaylý örneði veya kuruluþa dair T. Ticaret
Sicil Gazetesi. (Gerçek kiþi ise nüfus cüzdaný fotokopisi, arþiv kaydý içeren adli sicil belgesi, noter onaylý tebligat adresi beyaný)
2. Ýþleticinin hissedar yapýsýný gösteren resmi belgeler. (T. Ticaret Sicil Gazetesi, hazirun cetveli)
3. Hissedarlara
ait öz geçmiþ bilgileri, arþiv kaydý içeren adli sicil belgeleri, noter onaylý tebligat adresi beyanlarý.
4. Baðlý bulunan holding veya kuruluþ bünyesinde yer alan þirketlerin sermaye
ve ortaklýk yapýlarý ve bunlarý gösteren T. Ticaret Sicil Gazeteleri.
5. Yönetim Kurulu/Ortaklar kurulu üyelerinin öz geçmiþ bilgileri, arþiv kaydý içeren adli sicil belgeleri, noter onaylý tebligat adresi beyanlarý.
6. Temsil ve
ilzam yetkilerini gösteren imza sirküleri.
7. Ýþleticinin organizasyonunda görev yapacak
personelin detaylý öz geçmiþ bilgileri, arþiv kaydý içeren adli sicil belgeleri, geçerli lisans ve sertifika örnekleri.
8. Ýþletilecek hava araçlarýnýn tescil sertifikalarý.
9. Ýþletilecek hava araçlarýnýn uçuþa elveriþlilik sertifikalarý.
10. Sigorta
poliçe suretleri.
11. Ýþletme el kitabý sureti.
12. Bakým el kitabý sureti.
13. Bakým anlaþmasý sureti.
14. MEL onay baþvurusu.
EK-2
ÝÞLETME ELKÝTABINA AÝT GENEL ESASLAR
- Ýçindekiler,
- Revizyon
takip tablosu,
1. Ýdari ve iþletme personelinin listesi, görevler ve sorumluluklar,
2. Operasyonel kontrol sistemi; Ýþleticinin gerçekleþtirdiði tüm operasyon tiplerini kapsayan kontrol usulleridir.
3. MEL uygulama prosedürü (MEL kullanýmý gerekli olan hava araçlarý için),
4. Normal uçuþ operasyonlarý,
5. Standart
hareket usulleri (SOP),
6. Meteorolojik
kýsýtlamalar,
7. Uçuþ ve görev süresi kýsýtlamalarý,
8. Acil durum
usulleri,
9. Kaza/olay
uygulamalarý,
10. Personel
yeterliliði ve eðitimi,
11. Kayýt tutma,
12. Güvenlik usulleri,
13. Uçuþ performans kýsýtlamalarý,
14. FDR/CVR kayýtlarý, kullaným ve koruma
usulleri (kullanýlýyorsa).
|