Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakanlýðýndan:
ARAÞTIRMA VE GELÝÞTÝRME DESTEK PROGRAMI PROJELERÝNÝN
DESTEKLENMESÝNE ÝLÝÞKÝN TEBLÝÐ
(TEBLÝÐ NO: 2013/19)
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliðin amacý; Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakanlýðýnýn ve tarým sektörünün ihtiyaç duyduðu öncelikli konulara iliþkin bilgi ve
teknolojilerin geliþtirilmesi ve bunlarýn çiftçiler ile tarýmsal sanayicilere
aktarýlmasý amacýyla, uygun görülen araþtýrma geliþtirme projelerine doðrudan destekleme ödemesi yapýlmasýný saðlamaktýr.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Teblið, Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakanlýðý ve tarým sektörünün ihtiyacý olan konularda üniversiteler, sivil toplum ve çiftçi kuruluþlarý, meslek kuruluþlarý ve özel sektör tarafýndan yürütülen, sonuçlarý doðrudan uygulamaya aktarýlabilecek projelerin Ar-Ge Destek Programýndan desteklenmesine iliþkin usul ve
esaslarý kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Teblið, 11/3/2013
tarihli ve 2013/4463 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararý ile yürürlüðe konulan 2013 Yýlýnda Yapýlacak Tarýmsal
Desteklemelere Ýliþkin Karara dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.
Tanýmlar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliðde geçen;
a) Ar-Ge
projesi: Baþlama ve bitiþ tarihleri belli
olan, süresi içerisinde yürütülme usul, esas, materyal ve metodu belirtilen,
bilimsel ve teknolojik geliþtirmeye yönelik Ar-Ge Destek
Programýndan desteklenen Projeleri,
b) Araþtýrma Tavsiye Komitesi (ATK): Tarýmsal Araþtýrmalar ve Politikalar Genel Müdürlüðü bünyesindeki araþtýrma projelerinin deðerlendirildiði komiteleri,
c) Bakanlýk: Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakanlýðýný,
ç) Bilim Kurulu: ATK üyesi en az üç kiþiden oluþan Kurulu,
d) Daire Baþkanlýðý: Projelerin konusu itibariyle ilgili olduðu Genel Müdürlük Daire Baþkanlýklarýný,
e) Danýþman: Uzmanlýðýndan yararlanýlmak üzere projelerde geçici olarak görevlendirilen
uzmaný,
f) Geliþme raporu: Proje yürütücüsü tarafýndan hazýrlanan ve projenin belirli dönemlerindeki
faaliyetleri, taleplerini ve harcama belgelerini içeren raporu,
g) Genel Müdürlük: Tarýmsal Araþtýrmalar ve Politikalar Genel Müdürlüðünü (TAGEM),
ð) Kurul: Bakanlýkça desteklenecek araþtýrma-geliþtirme projelerinin
deðerlendirildiði ve nihai
kararlarýn alýndýðý Deðerlendirme Kurulunu,
h) Proje izleme
grubu: Daire Baþkanlýðý veya Daire Baþkanlýðýnýn koordinatörlüðünde konu ile ilgili Araþtýrma Enstitüleri/Ýstasyonlarý bünyesinde oluþturulan, Ar-Ge
Destek Programý projelerine ait Geliþme ve Sonuç raporlarýný inceleyen ve devam eden projelerin yerinde
izlemesini gerçekleþtiren, en az iki kiþiden oluþan grubu,
ý) Proje yürütücüsü: Projenin hazýrlanmasý ve yürütülmesinde bilimsel, teknik, idari, mali ve hukuki
her türlü sorumluluðu taþýyan en az yüksek lisans mezunu (hazýrlýk sýnýflarý hariç en az beþ yýl lisans eðitimi yapýlan fakültelerden mezun olanlar yüksek lisans mezunu kabul edilir.) araþtýrmacýyý,
i) Sekretarya:
Genel Müdürlük bünyesinde oluþturulan ve Kurulun
sekretarya görevini yürüten birimi,
j) Sonuç raporu: Proje yürütücüsü tarafýndan proje
bitiminde formatýna uygun olarak hazýrlanan, proje baþlangýcýndan bitimine kadar geçen sürede elde edilen verileri ve sonuçlarý içeren raporu,
k) Yürütücü kurum/kuruluþ: Projenin fiilen
yürütüldüðü üniversiteleri, sivil toplum ve çiftçi kuruluþlarýný, meslek kuruluþlarýný ve özel sektörü,
ifade eder.
Kurulun oluþumu, görevleri ve iþleyiþi
MADDE 5 – (1) Kurul; Bakanlýk Müsteþar Yardýmcýsý Baþkanlýðýnda, Tarýmsal Araþtýrmalar ve Politikalar, Gýda ve Kontrol, Hayvancýlýk, Bitkisel Üretim, Balýkçýlýk ve Su Ürünleri, Tarým Reformu Genel Müdürlüklerinden en az Genel Müdür Yardýmcýsý seviyesinde birer temsilci, üniversitelerin ilgili fakültelerinden iki öðretim üyesi, TÜBÝTAK, Türkiye Ziraat Odalarý Birliði, TMMOB Ziraat Mühendisleri Odasý, TMMOB Gýda Mühendisleri Odasý ve Türk Veteriner Hekimleri Birliðinden birer
temsilci olmak üzere baþkan dahil on dört üyeden oluþur.
(2) Bakanlýk dýþý üyeler kurumlarýnca iki yýl süre ile görevlendirilirler.
(3) Süresinden önce kurul üyeliðinden ayrýlan üyenin yerine, kalan süreyi tamamlamak üzere ayný kurumdan yeni bir üye görevlendirilir.
(4) Kurul, Baþkanýn çaðrýsý üzerine salt çoðunlukla yýlda iki kez toplanýr, gerektiðinde Baþkan, Kurulu olaðanüstü toplantýya çaðýrabilir.
(5) Kurul
kararlarýný oy çokluðu ile alýr, oylarýn eþitliði halinde Baþkanýn yer aldýðý tarafýn kararý kabul edilir.
(6) Kurulun görevleri aþaðýda belirtilmiþtir:
a) Ar-Ge Destek
Programý öncelikli konularýnýn tespit edilmesi.
b) Önceki yýllarda imzalanmýþ olan Ar-Ge sözleþmelerinden doðan mali yükümlülükleri de dikkate almak kaydýyla yýlý bütçe ödeneðini aþmamak üzere her bir projeye verilecek destek tutarýnýn belirlenmesi.
c) Bilim
Kurullarýnda yeterli görülen proje tekliflerinden desteklenecek projelerin seçilmesi.
ç) Projelere verilen desteðin durdurulmasý, tamamlanan projelerin kapatýlmasý, süre uzatýmýnýn karara baðlanmasý.
d) Proje yürütücüsünün düzenleyeceði geliþme ve sonuç raporlarýnýn deðerlendirilmesi ve karara baðlanmasý.
e) Projelere
iliþkin ödeme kararlarýnýn alýnmasýný saðlamak.
(7) Kurul,
projelerin yürütülmesi sýrasýnda projenin iþleyiþini olumsuz etkileyebilecek hususlarý önlemek amacýyla gerekli
kararlarý alýr.
Sekretaryanýn oluþumu ve görevleri
MADDE 6 – (1) Sekretarya; TAGEM Genel Müdür Yardýmcýsý Baþkanlýðýnda, ilgili Daire Baþkaný ve teknik personelinden teþekkül eder.
(2) Sekretaryanýn görevleri aþaðýda belirtilmiþtir:
a) Proje baþvuru dönemini ve Ar-Ge Destek Programý öncelikli konularýný ilan etmek.
b) Yeni teklif
projelerin formatý ile bütçe büyüklüðü ve daðýlýmý açýsýndan ön deðerlendirmelerini yapmak.
c) Ön deðerlendirmeyi geçen yeni teklif
projelerin bilimsel, teknik, bütçe ve benzeri gibi yönlerden Bilim Kurullarýnda deðerlendirilmesini saðlamak.
ç) Bilim Kurullarýndan uygun görüþ alýnan ve ön deðerlendirmesi uygun görülen proje tekliflerini Kurula sunmak.
d) Kurulda
kabul edilen projelerle ilgili sözleþmeleri hazýrlamak.
e) Projelerin,
konusu ile ilgili Daire Baþkanlýklarýnca deðerlendirilmesi,
izlenmesi ve proje sonuçlarýnýn uygulamaya aktarýlmasý ile ilgili iþ ve iþlemlerin yapýlmasýný saðlamak.
f) Projenin yürütülmesiyle ilgili olarak; taahhüt edilen ile gerçekleþtirilen faaliyetlerin ve proje çerçevesinde yapýlan harcamalar ile
bu harcamalara iliþkin belgelerin uygunluðunun Daire Baþkanlýklarýnca incelenmesini saðlamak.
g) Geliþme ve sonuç raporlarý ile yerinde
incelemeler sonucunda Daire Baþkanlýklarýnca hazýrlanacak inceleme
ve hakediþ raporlarýný Kurula sunmak.
Bilim Kurulunun görevleri
MADDE 7 – (1) Bilim Kurulunun görevi yeni proje tekliflerini;
a) Ar-Ge Destek
Programý öncelikli konularýna uygunluðu,
b) Bakanlýk ve sektör ihtiyaçlarý,
c) Konu bakýmýndan daha önce çalýþýlýp çalýþýlmadýðý, çalýþýlmýþ ise tekrar çalýþmayý gerektirip gerektirmediði,
ç) Materyal ve metot, temsil, tekerrür ve analiz yönünden bilimselliði,
d) Talep edilen
makine-teçhizat, hizmet alýmý vb. bütçe kalemlerinin proje amaçlarý ve ihtiyaçlarýna uygunluðu,
e) Bütçenin proje faaliyetleri ile uygunluðu,
f) Yürütüleceði yer, altyapý ve proje ekibinin
yeterliliði,
g) Proje sonuçlarýnýn uygulamaya aktarýlabilirliði,
ð) Ar-Ge niteliði (temel,
uygulamalý ve deneysel araþtýrma),
yönünden incelemektir.
Çaðrý ve baþvuru
MADDE 8 – (1) Proje baþvuru dönemi ve Ar-Ge Destek Programý öncelikli konularý Sekretarya tarafýndan ilan edilir.
(2) Formatýna uygun þekilde hazýrlanan proje
teklifleri, ilanda belirtilen süre içerisinde Genel Müdürlüðe iletilir.
Sözleþme
MADDE 9 – (1) Desteklenmesine karar verilen projeler için; proje yürütücüsü, yürütücü kurum/kuruluþ yöneticisi ve TAGEM Genel Müdürü arasýnda sözleþme imzalanýr.
(2) Sözleþme; Sekretaryaca hazýrlanacak Proje Sözleþme Formuna göre düzenlenir, taraflarýn hak ve yükümlülükleri ile idari, mali hükümleri ve diðer hususlarý kapsar.
Ýzleme-deðerlendirme
MADDE 10 – (1) Projelerin öngörüldüðü þekilde yürütülüp yürütülmediði Proje Ýzleme Grubu tarafýndan yýlda en az bir kez
izlenir.
(2) Sekretarya,
proje hakkýnda her zaman bilgi alabilir, yerinde inceleme
yapabilir/yaptýrabilir.
Proje desteðinin
iptali
MADDE 11 – (1) Kabul edilen projenin, formata ve sözleþmeye uygun þekilde yürütülmediðinin tespiti halinde,
proje yürütücüsüne eksikliklerin düzeltilmesi amacýyla Kurul tarafýndan süre verilebilir.
(2) Bu süre sonunda gerekli düzeltme yapýlmazsa projeye
verilecek destek Kurul tarafýndan iptal edilir.
(3) 17 nci
maddede belirtilen mücbir sebepler dýþýnda; geliþme raporlarýnýn iki dönem zamanýnda veya sonuç raporunun belirtilen süre içerisinde gönderilmemesi,
proje desteðinin iptali için geçerli nedendir.
(4) Mücbir nedenlerle öngörüldüðü biçimde yürütülemediði veya yürütülmesi geçici olarak imkansýz hale gelen projelere öngörülen destek; sekretaryanýn, kurumun veya proje yürütücüsünün baþvurusu üzerine Kurul kararý ile geçici olarak durdurulur.
(5) Durdurma
gerekçelerinin ortadan kalkmasý halinde proje yeniden baþlatýlýr ve durdurma süresi proje süresine ilave edilir.
(6) Ancak yürütülmesi imkansýz hale gelen
projeler, proje yürütücüsünün baþvurusu veya Sekretaryanýn önerisi üzerine Kurulun
kararý ile destek kapsamýndan çýkarýlýr.
(7) Mücbir sebepler dýþýnda destek kapsamýndan çýkarýlan projelerle ilgili olarak 18 inci maddeye göre iþlem yapýlýr.
Proje geliþme ve
sonuç raporlarý
MADDE 12 – (1) Proje geliþme raporlarý, Bakanlýkça hazýrlanacak proje
geliþme raporu formuna uygun olarak hazýrlanýr ve sözleþmede belirtilen süreler sonunda proje yürütücüsü tarafýndan Genel Müdürlüðe iletilir.
(2) Proje sonuç raporlarýnda bilimsel, teknik ve proje bütçesinde öngörülen tüm harcamalara ait
bilgi ve belgeler ile tüm geliþme ve sonuçlara yer verilir.
(3) Raporlar,
Kurulun teknik ve mali deðerlendirmesi neticesinde kabul veya reddedilir.
(4) Raporu
kabul edilen projenin sözleþmeye göre belirlenmiþ olan döneme ait veya nihai destek ödemesi yapýlýr.
(5) Raporu
reddedilen projelere ait herhangi bir destekleme ödemesi yapýlmaz.
(6) Proje sonuç raporunun reddedilmesi halinde daha önce yapýlan destek ödemeleri ile ilgili olarak 18 inci maddeye göre iþlem yapýlýr.
(7) Projenin
tamamlanmasýný müteakip proje yürütücüsü en geç iki ay içerisinde formata uygun olarak hazýrlayacaðý proje sonuç raporunu, Kurula iletilmek üzere Genel Müdürlüðe teslim eder.
Proje ödeneklerinin
kullandýrýlmasý
MADDE 13 – (1) Destek ödemesi; Bakanlýk tarýmsal destekleme bütçesinden, proje geliþme ve sonuç raporunun Kurul
tarafýndan kabul edilmesini müteakip yapýlýr.
(2) Proje hesabý, kurum adýna T.C. Ziraat Bankasýnda açýlýr.
(3) Proje bütçesinden desteklenecek harcamalar aþaðýda belirtilmiþtir:
a) Alet,
makine, teçhizat, yazýlým ve donanýmlar.
b) Dayanýklý taþýnýr malzeme ve sarf malzemeleri.
c) Araþtýrmanýn gerektirdiði tohum, ilaç, gübre, hormon ve benzeri girdi alýmlarý.
ç) Anket, deneme, analiz ve danýþmanlýk gibi hizmet alýmlarý.
d) Projede
kullanýlan cihaz, ekipman, sera ve benzeri (bina,
laboratuvar gibi yapýlar hariç) bakým onarým giderleri.
e) Yurt içi seyahat giderleri.
f) Nakliye
giderleri.
g) Yurt içinde düzenlenecek proje konusuyla ilgili toplantý, konferans, sempozyum ve benzeri yerlere katýlým ücretleri.
(4) Proje bütçesinden desteklenemeyecek harcamalar aþaðýda belirtilmiþtir:
a) Her türlü sermaye kullaným maliyeti,
promosyon malzemesi, pazarlama ve ticari amaçlý reklâm giderleri.
b) Proje hazýrlama giderleri, geliþme ve sonuç raporlarý ile bunlara ait basým giderleri.
c) Projenin
sonuçlarýnýn ticari uygulamaya dönüþtürülmesi için yapýlacak giderler.
ç) Isýtma, aydýnlatma, haberleþme ve su giderleri.
d) Personel
giderleri.
e) Proje ile doðrudan veya dolaylý ilgisi olmayan diðer harcamalar.
f) Yurt dýþý seyahat giderleri.
g) Tescil,
patent ve sertifikasyon giderleri.
ð) Proje yürütücüsüne, yardýmcý araþtýrmacýlara, yüksek lisans ve
doktora gibi öðrencilere danýþmanlýk, telif, maaþ, hizmet bedeli ve benzeri ücret ödemeleri.
(5) Proje yürütme ve harcamalarýna iliþkin usul ve esaslar Bakanlýkça belirlenir.
Ek ödenek ve proje süresinin uzatýlmasý
MADDE 14 – (1) Ek ödenek veya süre uzatýmýnda aþaðýdaki kriterler dikkate alýnýr.
a) Projelere öngörülmeyen giderler için; proje yürütücüsünün gerekçeli baþvurusu üzerine Kurul tarafýndan ek destek
verilebilir ancak verilebilecek bu ek destek Bakanlýkça verilen desteðin % 10’unu geçemez.
b) Proje yürütücüsünün gerekçeli baþvurusu üzerine Kurul tarafýndan proje süresi en fazla bir yýl uzatýlabilir.
Fikri, sýnaî mülkiyet haklarý ve telif haklarý
MADDE 15 – (1) Bakanlýk tarafýndan desteklenen projelerin gerçekleþtirilmesi sonucunda ortaya çýkan bilgi, eser,
buluþ (patent, faydalý model) ve
teknoloji gibi her türlü fikri ürün üzerindeki haklar proje sözleþmesi ile düzenlenir ve bu þekilde yürütücü kurum/kuruluþa devredilebilir.
(2) Proje yürütücüleri, Bakanlýðýn desteðini belirtmek þartýyla, yurt içinde veya yurt dýþýnda araþtýrma ile ilgili makale yayýmlayabilir ve teblið sunabilir.
(3) Yayýmlanan makaleler ve sunulan tebliðlerin bir örneðinin Sekretaryaya gönderilmesi
zorunludur.
(4) Gizlilik
gerektiren hallerde, koþullara uyulmasý yayýn yapanlarýn sorumluluðundadýr.
Etik kurallara uyma yükümlülüðü
MADDE 16 – (1) Proje yürütücüsü ve proje sözleþmesinde imzasý olan kiþi, kurum ve kuruluþlar aþaðýda belirtilen ilkelere uygun hareket etmek zorundadýrlar:
a) Kamu
kurumlarýnýn uymak zorunda olduklarý etik davranýþ ilkelerini düzenleyen tüm mevzuat hükümlerine uymak ve uyulmasýný saðlamak.
b) Ýnsan ve hayvanlarýn deneysel amaçlarla kullanýlmasýnýn gerektiði hallerde, tüm mevzuat hükümlerine ve uluslararasý etik ilkelerine uygun hareket etmek.
c) Projenin yürütülmesi sýrasýnda evrensel nitelikli bilimsel araþtýrma ve bilimsel yayýn kurallarýna uymak.
(2) Birinci fýkradaki ilkelere uyulmadýðý durumlarýn Kurul tarafýndan tespiti halinde yürürlükteki mevzuata göre hareket edilir.
Mücbir sebepler
MADDE 17 – (1) Bu Teblið çerçevesinde mücbir sebep sayýlabilecek hususlar aþaðýda belirtilmiþtir:
a) Kýsmi veya genel seferberlik ilaný.
b) Grev.
c) Sabotaj, nükleer patlama veya sýzýntýlarýn meydana getirdiði sonuçlar.
ç) Yangýn, sel, deprem
veya diðer doðal afetler ile
salgýn hastalýklar ve ölüm.
d) Aðýr ekonomik bunalým nedeni ile olaðanüstü hal ilaný.
e) Hükümetin ya da Bakanlýðýn Ar-Ge desteðini iptal etmesi veya Bakanlýk dýþýnda bir kuruma devretmesi.
f) Desteklenen
projenin yürütülmesini önemli ölçüde etkileyecek nitelikte bitki ve hayvan salgýn hastalýðýnýn ortaya çýkmasý.
Ýdari yaptýrýmlar
MADDE 18 – (1) Destekleme ödemesinden
yararlanmak üzere gerçek dýþý belge düzenleyen ve kullananlar tarýmsal desteklerden beþ yýl süreyle mahrum býrakýlýr.
(2) Haksýz yere yapýlan destekleme ödemeleri, ödeme tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayýlý Amme Alacaklarýnýn Tahsil Usulü Hakkýnda Kanunun 51
inci maddesinde belirtilen gecikme zammý oranlarý dikkate alýnarak hesaplanan kanuni faizi ile birlikte anýlan Kanun hükümlerine göre geri alýnýr. Haksýz ödemenin yapýlmasýnda ödemeyi saðlayan, belge veya
belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kiþiler, geri alýnacak tutarlarýn tahsilinde müþtereken sorumlu tutulurlar.
(3) Proje yürütücüsünün ve sorumlu ilgili kiþilerin sözleþmede belirtilen çalýþmalarýný yerine getirmediðinin 11 inci
maddeye göre belirlenmesi halinde yapýlan destekleme ödemeleri, ödeme tarihinden
itibaren Amme Alacaklarýnýn Tahsil Usulü Hakkýnda Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammý oranlarý dikkate alýnarak hesaplanan
kanuni faizi ile birlikte ayný Kanun hükümleri çerçevesinde kendilerinden tahsil edilir.
(4) 18/4/2006
tarihli ve 5488 sayýlý Tarým Kanununun 23 üncü maddesinin uygulanmasýnýn söz konusu olduðu durumlarda iþ ve iþlemlerin yürütülmesi için Kurul gerekli
kararlarý alýr.
Yürürlükten kaldýrýlan teblið
MADDE 19 – (1) 26/6/2012 tarihli ve 28335 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Araþtýrma ve Geliþtirme Destek Programý Projelerinin
Desteklenmesine Ýliþkin Teblið (Teblið No: 2012/53) yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.
Yürürlük
MADDE 20 – (1) Bu Teblið yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.
Yürütme
MADDE 21 – (1) Bu Teblið hükümlerini Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk Bakaný yürütür.
|