3 Ekim 2013  PERÞEMBE

Resmî Gazete

Sayý : 28784

YÖNETMELÝK

Saðlýk Bakanlýðýndan:

SAÐLIK BAKANLIÐI DENETÝM HÝZMETLERÝ

BAÞKANLIÐI YÖNETMELÝÐÝ

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar

Amaç ve kapsam

MADDE 1 (1) Bu Yönetmelik, Denetim Hizmetleri Baþkanlýðýnýn ve saðlýk denetçilerinin görev, yetki ve sorumluluklarý ile denetim faaliyetlerine, saðlýk denetçi yardýmcýlarýnýn giriþ sýnavýna, mesleðe alýnmalarýna, yetiþtirilmelerine, tez hazýrlama ve yeterlik sýnavlarýna, yükselmelerine, görevlendirilmelerine ve denetime tabi kiþi ve kurumlarýn yükümlülüklerine iliþkin usul ve esaslarý düzenler.

Dayanak

MADDE 2 (1) Bu Yönetmelik, 11/10/2011 tarihli ve 663 sayýlý Saðlýk Bakanlýðý ve Baðlý Kuruluþlarýnýn Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararnamenin 16, 40 ve 44 üncü maddelerine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.

Tanýmlar

MADDE 3 (1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Baðlý Kuruluþ: Türkiye Halk Saðlýðý Kurumu, Türkiye Ýlaç ve Týbbi Cihaz Kurumu, Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumu ve Türkiye Hudut ve Sahiller Saðlýk Genel Müdürlüðünü,

b) Bakan: Saðlýk Bakanýný,

c) Bakanlýk: Saðlýk Bakanlýðýný,

ç) Baþkan: Denetim Hizmetleri Baþkanýný,

d) Baþkanlýk: Denetim Hizmetleri Baþkanlýðýný,

e) Denetçi: Bakanlýk saðlýk baþdenetçisi, saðlýk denetçi ve saðlýk denetçi yardýmcýsýný,

ifade eder.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Baþkanlýðýn Kuruluþ, Baðlýlýk ile Görev ve Yetkileri

Kuruluþ ve baðlýlýk

MADDE 4 (1) Denetim Hizmetleri Baþkanlýðý, bir Baþkan ile yeteri kadar baþdenetçi, denetçi ve denetçi yardýmcýlarýndan oluþur. Denetim Hizmetleri Baþkanlýðý Bakana baðlýdýr.

(2) Denetim Hizmetleri Baþkanlýðýnýn yazý, hesap, arþiv, bilgi iþlem, kütüphane ve benzeri iþleri Denetim Hizmetleri Baþkanlýðýna baðlý birimlerce yürütülür.

Görev merkezi

MADDE 5 (1) Baþkanlýðýn görev merkezi Ankaradýr. Bu merkez, denetçilerin ve birimlerin personelinin de görev merkezidir.

(2) Baþkanlýk, gerektiðinde Bakanýn onayý ile Ankara dýþýnda da görev merkezleri tesis edebilir veya ayný yolla kaldýrabilir. Bu çalýþma merkezlerinde, verilen talimatlarýn yerine getirilmesi, büro hizmetlerinin yürütülmesi, denetçilerin büroyla iliþkilerinin düzenlenmesi konularýnda o merkezdeki kýdemli denetçilerden biri Baþkanlýðýn teklifi üzerine Bakanýn onayý ile görevlendirilir.

Baþkanlýðýn görev ve yetkileri

MADDE 6 (1) Baþkanlýk, Bakanýn veya yetkili kýlmasý üzerine Müsteþarýn emri veya onayý ile Bakan adýna aþaðýdaki görevleri yapar:

a) Bakanlýðýn görev alanýna giren konularda, denetim ve rehberliðe iliþkin yöntem ve teknikleri geliþtirmek, denetim alanýndaki standart ve ilkelerin oluþturulmasýný saðlamak, denetim rehberleri hazýrlamak, denetimlerin etkinliðini ve verimliliðini artýrýcý tedbirler almak.

b) Bakanlýk teþkilatýnýn, gerektiðinde baðlý kuruluþlarýn ve denetime tabi diðer kurum ve kuruluþlarýn, düzenlilik, sistem, performans, risk odaklý ve bilgi teknolojileri denetimleri ile performans ölçümlerini, deðerlendirmelerini ve analizlerini yapmak.

c) Bakanlýðýn denetimine tabi tüm kamu/özel saðlýk kurum ve kuruluþlarýnýn, saðlýkla ilgili diðer kuruluþlarýn ve kamu kurumu niteliðindeki meslek kuruluþlarýnýn ilgili mevzuat, plan ve program çerçevesinde denetimini yapmak.

ç) Bakanlýk teþkilatýnýn, baðlý kuruluþlarýn, denetime tabi kurum ve kuruluþlar ile personelinin her türlü iþ ve iþlemleri hakkýnda denetim, inceleme ve soruþturma yapmak.

d) Saðlýk politikalarýnýn amaçlarýna ulaþmasýný saðlamak ve saðlýk hizmetlerinin mevzuata, plan ve programa uygun olarak sürdürülmesini saðlamak amacýyla, denetlediði kurum ve kuruluþlar ile gerçek ve tüzel kiþilere iliþkin gerekli önerileri hazýrlamak ve Bakanlýða sunmak.

e) Bakan tarafýndan verilen benzer görevleri yapmak.

Baþkanýn atanmasý, görev, yetki ve sorumluluklarý

MADDE 7 (1) Baþkan, atama tarihi itibariyle Bakanlýkta en az on yýl denetçilik yapmýþ baþdenetçiler arasýndan atanýr. 20 nci maddenin birinci fýkrasýnýn (b) bendindeki öðrenim þartýný haiz olmak kaydýyla bakanlýklarda denetim hizmetleri ile ilgili görevlerde en az oniki yýl hizmeti bulunanlar ile Genel Müdürlük, dengi veya üstü görevleri yapmýþ olanlar arasýndan Baþkanlýða atama yapýlabilir. Baþkan, baþdenetçi sýfat ve yetkilerini haizdir.

(2) Baþkanýn görev, yetki ve sorumluluklarý þunlardýr:

a) Baþkanlýðý yönetmek, çalýþmalarý düzenlemek ve denetlemek.

b) Denetim ve soruþturmalara iliþkin onaylarý Bakana sunmak.

c) Denetçileri görevlendirmek, denetçi ve denetçi yardýmcýlarýnýn çalýþmalarýný, iþ verimlerini, görevine olan ilgilerini, meslek ilke ve etiðine göre hareket edip etmediklerini izlemek, gerekli gördüðü zamanlarda bu çalýþmalarý yerinde denetlemek.

ç) Denetçilerden gelen raporlarý incelemek, eksikliklerin giderilmesi ile yanlýþlýklarýn düzeltilmesini, bilahare iþleme konulmasýný saðlamak ve ilgili birimlere göndermek.

d) Denetçilerden gelen raporlarda yer alan konularla ilgili eksik inceleme bulunmamakla birlikte, tespit edilen hususlarla ilgili deðerlendirme ve önerilerin uyumlu olmadýðý, yaptýrýlacak yeni bir incelemenin ise zaman ve insan kaynaðý israfýna neden olabileceði durumlarda; raporlar ve eklerinde yer alan tespit ve bilgiler doðrultusunda mevzuata uygun iþlem önerisinde bulunulmasýný saðlamak üzere baþkanlýk görüþü oluþturmak.

e) Denetim, inceleme ve soruþturma sonuçlarýna göre yapýlacak iþlemler ve alýnacak önlemler için Bakanlýða önerilerde bulunmak.

f) Bakanýn gerekli gördüðü hallerde bizzat denetleme, inceleme, araþtýrma, ön inceleme ve disiplin soruþturmasý yapmak.

g) 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayýlý Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 41 inci maddesi hükmü uyarýnca faaliyet raporunu hazýrlamak.

ð) Ýnceleme yapmak ve mesleki bilgilerini geliþtirmek amacýyla dýþ ülkelere gönderilecek denetçileri ilgili mevzuatta belirtilen esaslara göre belirlemek.

h) Denetçi yardýmcýlarýnýn iþe alýnmasý ve denetçi yardýmcýlýðý döneminde yetiþmelerini saðlayýcý tedbirler almak.

ý) Denetçi yardýmcýlýðý giriþ sýnavý ile yeterlik sýnavýnýn yapýlmasýný ve yürütülmesini saðlamak.

i) Uygulamada, denetçiler arasýnda mevzuatýn farklý yorumlandýðý hallerde, bu farklýlýðýn giderilmesi için görüþ ve uygulama birliðini saðlamak.

j) Görev alanýna giren konularda, uygulamalarda ortaya çýkan mevzuat yetersizliði ve aksaklýklarla ilgili hususlarda inceleme ve araþtýrma yaptýrarak, alýnmasý gereken yasal ve idari tedbirler konusunda teklifte bulunmak.

k) Baþkanlýðýn tüm faaliyet alanýna iliþkin uygulama birliðinin saðlanmasýna yönelik rehber ve talimatlarýn hazýrlanmasýný ve uygulanmasýný saðlamak.

l) Gerektiðinde Baþkanlýðýn iç iþleyiþine iliþkin genelge veya talimat çýkarmak.

m) Bakan tarafýndan verilecek görevler ile mevzuatta öngörülen diðer görevleri yapmak.

(3) Baþkan, Baþkanlýðýn görevlerinin yerine getirilmesinden, yürürlükteki mevzuat

çerçevesinde Bakana karþý sorumludur.

Baþkana yardým

MADDE 8 (1) Baþkana yardýmcý olmak üzere Bakan onayý ile denetçiler arasýndan yeterli sayýda baþkan yardýmcýsý görevlendirilir.

(2) Baþkan yardýmcýlarý, denetçi sýfat ve yetkilerini haiz olup, Baþkanýn görevlendirmesi doðrultusunda iþ ve iþlemlerin yürütülmesini saðlarlar.

Baþkana vekâlet

MADDE 9 (1) Baþkanýn yýllýk izin, mazeret izni, hastalýk izni, yurt içi ve yurt dýþý görevlendirme gibi nedenlerle geçici olarak görevden ayrýlmasý halinde Baþkanlýða atanma þartlarýný taþýyan baþdenetçilerden biri, Bakan tarafýndan Baþkan vekili olarak görevlendirilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Denetçilerin Görev, Yetki ve Sorumluluklarý, Çalýþma Usul ve Esaslarý ile Yasaklar

Denetçilerin görev, yetki ve sorumluluklarý

MADDE 10 (1) Denetçilerin görev, yetki ve sorumluluklarý aþaðýda gösterilmiþtir:

a) Denetimi altýndaki kiþi, kurum ve kuruluþlarýn mevzuata göre her türlü faaliyet, hesap ve iþlemlerinin denetim, inceleme, soruþturma ile ön incelemesini yapmak.

b) Denetimini yaptýklarý iþlerde, yanlýþ ve eksiklikleri, mevzuata uymayan iþleri tespit ederek, bunlarýn düzeltilmesi ve tamamlanmasý için gerekli gördükleri hususlarý Bakanlýða bildirmek.

c) Görevlerini yaparken bizzat öðrenmiþ olduklarý ve görev emri dýþýnda kalan yolsuzluk ve usulsüzlükler için, gecikmeden hadiseye el koyabilmek üzere, durumu hemen Bakanlýða bildirmek, gecikmesinde zarar umulan ve delillerin kaybýna meydan verebilecek hallerde delilleri toplamak.

ç) Bakanlýk ve baðlý kuruluþlarýn personelinin, 3628 sayýlý Mal Bildiriminde Bulunulmasý, Rüþvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu kapsamýna giren eylemlerine iliþkin olarak, bu Kanun ile belirlenen iþ ve iþlemleri gerçekleþtirmek.

d) Bakanlýðý ve baðlý kuruluþlarý ilgilendiren konularda yurt içinde ve yurt dýþýnda incelemeler yapmak, görevlendirildikleri komisyon, kurs, seminer, sempozyum ve toplantýlara katýlmak ve sonuçlarýný Baþkanlýða bildirmek.

e) Refakatlerindeki denetçi yardýmcýlarýnýn meslekte yetiþmesini saðlamak, yetiþtirme dönemi sonunda deðerlendirmelerini Baþkanlýða intikal ettirmek.

f) Kendilerine verilen görevleri iþin kapsamý ile uyumlu sürede ve eksiksiz olarak tamamlamak.

g) Denetim görevlilerine iliþkin; tarafsýzlýk ve nesnellik, eþitlik, dürüstlük, gizlilik, çýkar çatýþmasýndan kaçýnma, nezaket, saygý, yetkinlik ve mesleki özen gibi etik davranýþ ilkelerine uymak.

ð) Baþkan tarafýndan verilen benzeri nitelikteki diðer görevleri yapmak.

(2) Bakanlýk denetçileri görevlerine iliþkin hususlar için bulunduklarý mahaldeki resmi ve özel bütün gerçek ve tüzel kiþilerle, Bakanlýk ve baðlý kuruluþlarla doðrudan, diðer bakanlýklarla Baþkanlýk aracýlýðý ile yazýþma yaparlar. Ancak, Bakanlýk merkez teþkilatýndan hukuki veya teknik görüþ talebine iliþkin yazýþmalarý Baþkanlýk kanalýyla yaparlar.

(3) Denetim, inceleme ve soruþturma esnasýnda, inceleme ve deðerlendirilmesi uzmanlýk bilgi ve tecrübesini gerektiren konularýn varlýðý halinde, denetçi tarafýndan konu, uzman kurum veya kiþilere incelettirilir.

(4) Denetçi yardýmcýlarýnýn bu yetkileri kullanabilmeleri ya da baðýmsýz olarak görev yapabilmeleri, iki yýllýk bir yetiþme süresinin sonunda, kendilerine yetki verilmesiyle mümkündür.

(5) Denetçiler yaptýklarý çalýþmalar ve hazýrladýklarý raporlardan yürürlükteki mevzuat çerçevesinde sorumludurlar.

(6) Denetçiler, Bakanlýk merkez ve taþra teþkilatý içinde ve dýþýnda yaptýklarý denetim, inceleme, araþtýrma, ön inceleme ve disiplin soruþturmasý faaliyetlerinde, Bakanlýðýn daha iyi hizmet vermesine, baþta insan kaynaðý olmak üzere kaynaklarýn etkin ve verimli kullanýlmasýna, yolsuzluk ve usulsüzlüklerin önlenmesine yönelik çözümler ve öneriler getirir.

(7) Denetçiler; rehberlik anlayýþýna dayanan eðitici, doðru iþler için teþvik edici ve güven arttýrýcý, verimli, ekonomik, usulsüz iþ ve iþlemlerin önlenmesi için caydýrýcý ve etkin bir denetim sistemini uygular, hata arayan ve sadece tenkit eden statik denetim sistemini reddeder.

Görevden uzaklaþtýrma

MADDE 11 (1) Denetçiler, haklarýnda soruþturma yaptýklarý memurlarýn görevlerinden uzaklaþtýrýlmasýný, 657 sayýlý Devlet Memurlarý Kanununun 137 nci maddesinde belirtilen hususlar göz önünde bulundurularak, 138 inci maddesinde belirtilen yetkili mercilerden talep edebilirler.

Görevlendirme

MADDE 12 (1) Denetçiler; Bakanýn emri veya onayý üzerine soruþturma ve diðer görevleri yaparlar. Denetim, inceleme ve araþtýrma görevleri Bakanýn verdiði yetki çerçevesinde Baþkanýn emri ile ifa edilir.

Müþterek çalýþmalar

MADDE 13 (1) Denetim, inceleme ve soruþturmalarýn birden fazla denetçi tarafýndan yapýlmasý halinde kýdemli denetçiler çalýþmalarý organize eder. Kýdemli denetçiler, çalýþmalarýn seyri hakkýnda Baþkanlýða özet bilgi veya ön rapor verirler. Ayrýca, iþlerin süresinde bitirilmesini saðlayacak önlemleri alýrlar.

Ýþlerin devri ve geri býrakýlmasý

MADDE 14 (1) Denetçiler, zorunlu ve istisnai haller dýþýnda kendilerine verilen iþleri ara vermeden bizzat yapýp bitirirler. Süresinde tamamlanamayacaðý anlaþýlan iþler hakkýnda Baþkanlýða zamanýnda bilgi verip, alacaklarý talimata göre hareket ederler. Denetçilere verilen iþin devredilmemesi asýldýr. Ancak, geri býrakma ve devir zorunluluðu doðarsa, denetçiler ellerindeki iþleri, Bakan veya Baþkanýn yazýlý emri veya müsaadesi ile baþka bir denetçiye devredebilirler.

(2) Devredilecek iþler için devri yapacak olan denetçi bir devir notu hazýrlar. Hazýrlanacak olan devir notuna; devredilen iþin ne olduðu, iþin hangi kýsmýnýn ne dereceye kadar incelendiði, iþ hakkýnda ne gibi görüþ veya kanaate varýldýðý ve o iþin özelliðine göre bundan sonraki en uygun inceleme ve soruþturma þeklinin ne olmasý gerekeceði hakkýndaki düþüncelerini yazar ve Baþkanlýða teslim eder.

(3) Devredilen iþe ait bütün belgeler, sýra numarasý altýnda gösterilen dizi pusulasý ile birlikte, iþi devralan denetçiye elektronik ortamda verilir. Durum bir yazý ile de devreden denetçi tarafýndan Baþkanlýða bildirilir.

Yasaklar

MADDE 15 (1) Denetçiler, görevlerini yerine getirirken;

a) Gidecekleri yer ve yapacaklarý iþlerle, görevleri nedeniyle edindikleri gizli bilgi ve belgeleri açýklamalarý,

b) Denetim, inceleme ve soruþturmayla görevli bulunduklarý sýrada, bu iþlerle ilgili kimselere konuk olmalarý, bunlarýn hizmet ve ikramlarýný kabul etmeleri, bunlarla alýþveriþ yapmalarý, borç alýp vermeleri,

c) Mesleðin gerektirdiði saygýnlýk ve güven duygusunu sarsacak nitelikte davranýþlarda bulunmalarý,

ç) Denetime tabi olanlarýn icra iþlerine müdahale etmeleri,

d) Evrak, defter ve kayýtlar üzerine þerh, ilave ve düzeltme yapmalarý,

yasaktýr.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Denetçiliðe Giriþ ve Sýnavlar

Denetçiliðe giriþ

MADDE 16 (1) Bakanlýk denetçiliðine, denetçi yardýmcýsý olarak girilir.

(2) Denetçi yardýmcýlýðýna atanabilmek için yapýlacak giriþ sýnavýný kazanmak þarttýr. Denetçi yardýmcýlýðý giriþ sýnavýnýn yapýlmasýna Baþkanýn teklifi ve Bakan onayý ile karar verilir.

Denetçi yardýmcýlýðý giriþ sýnavý komisyonu

MADDE 17 (1) Denetçi yardýmcýlýðý giriþ sýnavý; Denetçiler arasýndan Baþkanýn teklifi ve Bakanýn onayý ile görevlendirilen beþ kiþilik sýnav komisyonu tarafýndan yapýlýr. Zorunlu sebeplerden dolayý görev yapamayacak asil üyelerin yerine geçmek üzere, yine ayný usulle dört yedek üye tespit edilir.

(2) Komisyon üye tamsayýsýyla toplanýr ve oy çokluðuyla karar alýr.

(3) Komisyon üyeleri kendilerinin, boþanmýþ olsalar dahi eþlerinin, ikinci dereceye kadar (bu derece dahil) kan ve kayýn hýsýmlarýnýn veya evlatlýklarýnýn katýldýðý sýnavlarda görev alamazlar.

Denetçi yardýmcýlýðý giriþ sýnavýnýn þekli ve yeri

MADDE 18 (1) Son baþvuru tarihi itibarýyla geçerlilik süresi dolmamýþ KPSSden, giriþ sýnavýnýn ilanýnda belirtilen puan türlerine göre asgari puaný almýþ olanlar Bakanlýkça yapýlacak denetçi yardýmcýlýðý giriþ sýnavýna katýlabilirler. Yazýlý sýnava katýlacaklarýn sayýsý, atama yapýlacak kadro sayýsýnýn 20 katýndan fazla olamaz. KPSS puaný en yüksek adaydan baþlamak üzere yapýlan sýralama sonucunda son sýradaki aday ile eþit puana sahip diðer adaylar da sýnava çaðrýlýr. Giriþ sýnavý, yazýlý ve sözlü olmak üzere iki aþamadan oluþur.

(2) Yazýlý sýnav, Bakanlýkça yapýlýr. Bu sýnavda baþarý gösterenler sözlü sýnava çaðrýlýr. Sözlü sýnava, yazýlý sýnavda baþarýlý olan adaylardan alýnacak denetçi yardýmcýsý kadrosunun dört katýna kadar aday, baþarý sýrasýna göre çaðrýlabilir. Her iki sýnavda baþarý gösterenler giriþ sýnavýný baþarmýþ sayýlýrlar. Yazýlý ve sözlü sýnavlar Ankarada yapýlýr.

Denetçi yardýmcýlýðý giriþ sýnavýnýn ilaný

MADDE 19 (1) Sýnavýn þekli, yeri ve zamaný, müracaat tarihi ve yeri, sýnava katýlma þartlarý, atama yapýlacak kadro ve sýnava alýnacak aday sayýsý, sýnav konularý, istenilecek belgelere iliþkin bilgiler ile diðer hususlar giriþ sýnavý tarihinden en az otuz gün önce Resmî Gazetede ve Türkiye genelinde yayýmlanan tirajý en yüksek ilk beþ gazetenin en az birinde ilan edilmek suretiyle adaylara duyurulur. Sýnav ilaný Bakanlýðýn internet sitesinde de yayýmlanýr.

(2) Adaylarýn son müracaat tarihi ve kayýt süresi, yazýlý sýnav tarihinden en çok 20 gün öncesine kadar devam edecek þekilde tespit olunur.

Denetçi yardýmcýlýðý giriþ sýnavýna baþvuru þartlarý

MADDE 20 (1) Denetçi yardýmcýlýðý giriþ sýnavýna katýlabilmek için aþaðýda gösterilen nitelikleri taþýmak gerekir:

a) 657 sayýlý Devlet Memurlarý Kanununun 48 inci maddesinde belirtilen genel þartlarý taþýmak.

b) Bakanlýðýn kadro ve ihtiyaç durumuna göre;

1) Ýktisadi ve idari bilimler, siyasal bilgiler, hukuk, iktisat ve iþletme fakültelerinden veya bunlara denkliði yetkili makamlarca kabul edilmiþ yurtiçi ve yurtdýþýndaki öðretim kurumlarýndan,

2) Týp, diþ hekimliði, eczacýlýk, saðlýk bilimleri ve mühendislik fakülteleri ile fen-edebiyat fakültelerinin biyoloji, kimya, moleküler biyoloji ve genetik bölümlerinden veya bunlara denkliði yetkili makamlarca kabul edilmiþ yurtiçi ve yurtdýþýndaki öðretim kurumlarýndan,

mezun olmak.

c) Yazýlý sýnavýn yapýldýðý yýlýn ocak ayýnýn birinci günü itibarýyla otuz beþ yaþýný doldurmamýþ olmak.

ç) Adli sicili yönünden denetçiliðe engel hali bulunmamak.

d) Saðlýk durumu bakýmýndan yurdun her yerinde görev ve yolculuk yapmaya elveriþli olmak.

Baþvuruda istenecek belgeler ve baþvuru þekli

MADDE 21 (1) Denetçi yardýmcýlýðý giriþ sýnavýna girmek isteyen adaylar;

a) Sýnav baþvuru formu,

b) KPSS belgesi,

c) Ýki adet fotoðraf,

ç) Yüksek öðrenim diplomasý veya bitirme belgesi,

ile Baþkanlýða müracaat ederler.

(2) Postadaki gecikmeler nedeniyle ve ilanda belirtilen süre içerisinde yapýlmayan baþvurular deðerlendirmeye alýnmaz.

(3) Sýnav baþvuru formu, adayýn T.C. kimlik numarasýný, saðlýkla ilgili olarak görevini devamlý yapmaya engel bir durumu olmadýðýný, 657 sayýlý Devlet Memurlarý Kanununun 48 inci maddesine göre adli sicil yönünden memuriyete engel bir halin bulunmadýðýný, erkek adaylarýn askerlikle iliþiði olmadýðýný form üzerinde iþaretleyerek beyan edeceði þekilde düzenlenir. Sýnava baþvuru sýrasýnda istenen belgelerin fotokopileri çekilip aslýna uygunluðu görevli tarafýndan kontrol edildikten sonra söz konusu belgeler ilgililere iade edilir.

Baþvurularýn incelenmesi ve adaylarýn sýnava kabulü

MADDE 22 (1) Sýnav öncesinde oluþturulacak bir sýnav hazýrlýk komisyonu marifetiyle, süresinde yapýlan baþvurular incelenerek adaylarda aranan þartlarýn mevcut olup olmadýðý tespit edilir ve yarýþma sýnavýna katýlmaya hak kazananlar Bakanlýk internet sayfasýnda ilan edilir.

(2) Yazýlý sýnava girme hakký kazanan adaylara fotoðraflý sýnav giriþ belgesi verilir. Sýnav giriþ belgesinde kimlik bilgileri, sýnav yeri, tarihi ve saati yer alýr. Sýnav giriþ belgesi olmayan adaylar sýnava katýlamaz.

(3) Yazýlý sýnava katýlacaklarýn listesine, isim listesinin ilanýndan itibaren beþ gün içinde itiraz edilebilir. Yapýlan itirazlar sýnav hazýrlýk komisyonunca itiraz tarihinden itibaren en geç beþ gün içerisinde sonuçlandýrýlýr. Bu süre, incelemenin zorunlu kýlmasý halinde en fazla on güne kadar uzatýlabilir.

(4) Baþvurusu kabul edilip, isimleri sýnava katýlabilecekler arasýnda yer alanlardan, gerçeðe aykýrý beyanda bulunduðu tespit edilenler sýnava alýnmaz, sýnava girmiþ olanlarýn sýnavlarý geçersiz sayýlýr ve atamalarý yapýlmaz. Bunlarýn atamalarý yapýlmýþ olsa dahi iptal edilir. Bunlar hiçbir hak talep edemez ve haklarýnda 5237 sayýlý Türk Ceza Kanununun ilgili hükümleri uygulanmak üzere Cumhuriyet Baþsavcýlýðýna suç duyurusunda bulunulur. Bu þekilde yanýltýcý beyanda bulunanlar kamu görevlisi ise durumlarý çalýþtýklarý kurumlara bildirilir.

(5) Baþvuru þartlarýný haiz olmayanlarýn baþvuru ile ilgili belgeleri talepleri halinde, kendilerine elden iade edilir.

Denetçi yardýmcýlýðý yazýlý sýnav konularý

MADDE 23 (1) Denetçi yardýmcýlýðý giriþ sýnavý, ikinci ve üçüncü fýkralardaki konulardan seçilmek suretiyle ve yürürlükteki mevzuat hükümleri esas alýnarak yapýlýr.

(2) 20 nci maddenin birinci fýkrasýnýn (b) bendinin (1) numaralý alt bendinde belirtilen fakültelerden mezun olanlar için yazýlý sýnav konularý þunlardýr:

a) Hukuk;

1) Anayasa hukuku (genel esaslar),

2) Ýdare hukukunun genel esaslarý, idari yargý, idari teþkilat,

3) Ceza hukuku (genel esaslar ve memur suçlarý),

4) Medeni hukuk (genel esaslar ve ayni haklar),

5) Borçlar hukuku (genel esaslar),

6) Ticaret hukuku (genel esaslar),

7) Ceza muhakemeleri usulü hukuku (genel esaslar).

b) Ýktisat;

1) Ýktisat teorisi (mikro iktisat, makro iktisat),

2) Ýktisadi düþünceler ve doktrinler tarihi,

3) Para, banka, kredi ve konjonktür,

4) Uluslararasý iktisadi iliþkiler ve teþekküller,

5) Ýþletme iktisadý,

6) Güncel ekonomik sorunlar.

c) Maliye;

1) Genel maliye teorisi ve maliye politikalarý,

2) Kamu giderleri,

3) Bütçe.

ç) Muhasebe;

1) Genel muhasebe,

2) Bilanço analizi ve teknikleri,

3) Ticari hesap.

d) Kompozisyon (genel, güncel ve sosyo-ekonomik konular).

e) Yabancý dil;

1) Ýngilizce,

2) Fransýzca,

3) Almanca,

dillerinden birisi.

(3) 20 nci maddenin birinci fýkrasýnýn (b) bendinin (2) numaralý alt bendinde belirtilen fakültelerden mezun olanlar için yazýlý sýnav konularý þunlardýr:

a) Mezun olunan bölümlerin müfredatý dikkate alýnarak belirlenen alan bilgisi konularý.

b) Kompozisyon (genel, güncel ve sosyo-ekonomik konular).

c) Yabancý dil;

1) Ýngilizce,

2) Fransýzca,

3) Almanca,

dillerinden birisi.

Denetçi yardýmcýlýðý yazýlý sýnavýnýn yapýlma þekli

MADDE 24 (1) Yazýlý sýnav sorularý ve her soruya verilecek puanlar ile cevaplarý veya cevap anahtarlarý ve sýnav süreleri, sýnav komisyonunca tespit edilir. Hazýrlanan sýnav sorularý ve cevaplarý veya cevap anahtarlarý sýnav komisyonu üyeleri tarafýndan imzalanarak mühürlü zarf içinde sýnav komisyonu baþkanýna teslim edilir. Yazýlý sýnav sorularýnýn puanlarý ve sýnavýn süresi soru kâðýtlarýnda belirtilir.

(2) Çoðaltýlan soru kâðýtlarý, zarflar içerisine konularak mühürlenmek suretiyle kapatýlýp muhafaza edilir ve sýnav salonunda adaylarýn huzurunda açýlýr.

(3) Yazýlý sýnavda, Baþkanlýk tarafýndan görevlendirilen denetçiler gözlemcilik yaparlar. Sýnava baþlamadan önce, sýnava girenlerin isimleri bir tutanakla tespit edilir, sonra soru zarflarýnýn saðlam, kapalý ve mühürlü olduðu hususunda da ayrý bir tutanak düzenlenir. Zarflar açýlarak soru kâðýtlarý sýnava gireceklere daðýtýlýr.

(4) Sýnavda, önceden mühürlenmiþ cevap kâðýtlarý kullanýlýr. Sýnav kaðýtlarýnýn özel bölümü dýþýndaki yerlere ad, soyad ya da kimliði belirtecek herhangi bir iþaret konulamaz. Aksi takdirde sýnav kaðýdý iptal edilir. Adaylar tarafýndan cevaplanan sýnav kaðýdýnýn özel bölümleri kapatýlýp yapýþtýrýlarak gözlemcilere teslim edilir.

(5) Yazýlý sýnav sona erdikten sonra, sýnava girenlerin adý, soyadý, teslim ettiði kaðýt adedi, sýnavýn baþlama ve bitiþ saati ile ilgili olabilecek sair hususlar, sýnavýn sonucuna iliþkin düzenlenen tutanaða alýnýr.

(6) Sýnav sonunda; toplanan sýnav kâðýtlarý ve tutanaklar, zarf içine konularak kapatýlýp mühürlendikten sonra sýnav komisyonu baþkanýna teslim edilir.

Denetçi yardýmcýlýðý yazýlý sýnav notlarýnýn deðerlendirilmesi

MADDE 25 (1) Denetçi yardýmcýlýðý giriþ sýnavýnda her konu grubu için tam not 100dür. Yazýlý sýnavý baþarmýþ sayýlmak için yabancý dil dahil her konu grubu için alýnan notun 50den ve konu gruplarýnýn aritmetik ortalamasýnýn da 70den aþaðý olmamasý gerekir.

(2) Sýnav kaðýtlarý, sýnav komisyonu tarafýndan ayrý ayrý veya birlikte kapalý bölümleri açýlmadan deðerlendirilir.

(3) Sýnav kaðýtlarýndaki cevaplarla, cevap anahtarlarýnýn karþýlaþtýrýlmasý sonucu verilen notlar sýnav kaðýdýnýn üst kýsmýna yazýlýr. Tüm kaðýtlar deðerlendirildikten sonra, sýnav komisyonu üyeleri tarafýndan kapalý olan kimlik bölümü açýlarak, en yüksek notlardan baþlamak üzere baþarý sýrasýný gösterir bir tutanak düzenlenir. Notlarýn eþitliði halinde yabancý dil notu yüksek olana öncelik tanýnýr.

(4) Yazýlý sýnavda baþarý göstererek sözlü sýnava girecek olanlarýn listesi Baþkanlýk binasýnda asýlýr ve Saðlýk Bakanlýðýnýn internet sitesinde ilan edilir. Ayrýca sýnavda baþarýlý olan adaylara sonuç, yazý ile de bildirilir.

Denetçi yardýmcýlýðý sözlü sýnavý

MADDE 26 (1) Sözlü sýnavýn yapýlacaðý yer, tarih ve saat belirtilmek suretiyle Saðlýk Bakanlýðý internet sitesinde ilan edilir.

(2) Sözlü sýnavda aday;

a) Sýnav konularýna iliþkin bilgi düzeyi,

b) Bir konuyu kavrayýp özetleme, ifade yeteneði ve muhakeme gücü,

c) Liyakati, temsil kabiliyeti, davranýþ ve tepkilerinin mesleðe uygunluðu,

ç) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandýrýcýlýðý,

d) Genel yetenek ve genel kültürü,

e) Bilimsel ve teknolojik geliþmelere açýklýðý,

yönlerinden deðerlendirmeye tabi tutulur.

(3) Adaylar, komisyon tarafýndan ikinci fýkranýn (a) bendi için 50 puan, (b) ila (e) bentlerinde yazýlý özelliklerin her biri için 10ar puan üzerinden deðerlendirilir ve verilen puanlar ayrý ayrý tutanaða geçirilir. Sözlü sýnavda baþarýlý sayýlmak için, komisyon baþkan ve üyelerinin 100 tam puan üzerinden verdikleri puanlarýn aritmetik ortalamasýnýn en az 70 olmasý þarttýr.

Denetçi yardýmcýlýðýna giriþ sýnavý deðerlendirilmesi ve sonuçlarýnýn ilaný

MADDE 27 (1) Denetçi yardýmcýlýðý sýnavýný baþarmýþ sayýlmak için giriþ sýnav notunun 70den az olmamasý gerekir. Giriþ sýnavý notu, yazýlý sýnav notu ile sözlü sýnav notu toplamýnýn ortalamasý alýnarak bulunur.

(2) Giriþ sýnavý notunun eþitliði halinde; sýrasýyla yazýlý sýnav notu, yabancý dil notu ve KPSS puaný yüksek olan aday öncelik kazanýr. Sýnav sonuçlarý Baþkanlýðýn internet sitesinde ilan edilir, ayrýca asil ve yedek listede yer alan adaylara tebligat yapýlýr. Asýl adaylardan atama için gelmeyen veya atamasý yapýlýp da göreve baþlamayan adaylarýn ya da göreve baþlayýp da herhangi bir sebeple görevden ayrýlanlarýn yerine sýnav sonuçlarýnýn ilanýndan itibaren altý ay içerisinde yedek adaylar baþarý sýrasýna göre çaðrýlýr. Atama için gelmeyen veya atamasý yapýlýp da göreve baþlamayan adaylar için sýnav sonuçlarý kazanýlmýþ hak sayýlmaz.

Sýnav sonuçlarýna itiraz

MADDE 28 (1) Yazýlý ve sözlü sýnav sonuçlarýna itiraz, sýnav sonuçlarýnýn ilaný gününden baþlamak üzere 5 iþ günü içerisinde Baþkanlýða yapýlýr. Baþkanlýk 10 iþ günü içerisinde itiraza cevap verir.

Denetçi yardýmcýlýðýna atanma için müracaat

MADDE 29 (1) Sýnavý kazanan adaylara Baþkanlýk tarafýndan gerekli tebligat yapýlýr. Kazanan aday, teblið tarihinden itibaren 15 gün içinde Baþkanlýða müracaat etmediði takdirde hakkýný kaybeder.

Denetçi yardýmcýlýðýna atanma

MADDE 30 (1) Ayný giriþ sýnavýnda baþarý gösterenlerin denetçi yardýmcýlýðýna atanmalarý sýnavdaki baþarý sýrasýna göre yapýlýr.

BEÞÝNCÝ BÖLÜM

Denetçi Yardýmcýlarýnýn Yetiþtirilmesi ve Tez Süreci

Denetçi yardýmcýlarýnýn yetiþtirilmesi

MADDE 31 (1) Denetçi yardýmcýlýðý süresi en az üç yýldýr.

(2) Denetçi yardýmcýlarý, 21/2/1983 tarihli ve 83/6061 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýyla yürürlüðe konulan Aday Memurlarýn Yetiþtirilmelerine Ýliþkin Genel Yönetmelik ile bu Yönetmelikte belirtilen esaslar dâhilinde eðitim ve staja tabi tutulurlar.

(3) Denetçi yardýmcýsý olarak atananlar, denetçiliðin gerektirdiði bilgi, beceri ve etik deðerleri kazanmalarý amacýyla gerekli teorik ve pratik eðitimlerden geçirilir. Bu eðitimler, Baþkanlýkça belirlenir. Bu süreçte;

a) Bakanlýðýn teþkilat yapýsý, görevleri ve çalýþma düzeni hakkýnda bilgi ve tecrübe kazanmaya,

b) Bakanlýk görev alanýna giren konulara iliþkin mevzuata ve bu mevzuatýn uygulanmasýna iliþkin bilgi ve becerileri kazanmaya,

c) Yazýþma, rapor yazma, inceleme ve araþtýrma teknikleri konularýnda gerekli bilgi ve yeteneði kazanmaya,

ç) Yabancý dil bilgisini geliþtirmeye,

d) Bakanlýk çalýþma alanýyla ilgili olarak, ulusal ve uluslararasý konferans, seminer ve eðitim programlarýna katýlým ve temsil kabiliyetini geliþtirmeye,

e) Yetki alanýna giren yürürlükteki mevzuat ile denetim, inceleme ve soruþturma konularýnda tecrübe ve ihtisas sahibi olmalarýný saðlamaya,

f) Denetim kültürünü ve rehberlik anlayýþýný geliþtirmeye,

g) Temel yazýlý ve sözlü iletiþim becerileri ile analitik düþünme alýþkanlýðý kazandýrmaya,

ð) Çalýþma disiplini ve ekip çalýþmasý alýþkanlýðý kazandýrmaya,

h) Bilimsel çalýþma ve teknolojinin getirdiði yeniliklerden yararlanma alýþkanlýðýný kazandýrmaya,

ý) Bakanlýk stratejik planýnda yer alan amaç ve hedefler konusunda bilgi sahibi olmalarýný saðlamaya,

yönelik çalýþmalarda bulunurlar.

(4) Denetçi yardýmcýlarý, hazýrlanacak bir program çerçevesinde uygulamayý yerinde görmek bakýmýndan uygun görülen Bakanlýk hizmet biriminde doksan günü geçmemek üzere rotasyona tabi tutulabilirler.

(5) Denetçi yardýmcýlarý, 9 aylýk süreler halinde ve 2 ayrý denetçi refakatinde denetim, inceleme ve soruþturma usulleri hakkýnda bilgi ve deneyimlerini geliþtirme ve müstakil olarak görev yapabilecek duruma gelmelerini saðlamak üzere pratik eðitim alýrlar. Denetçi yardýmcýlarý belirtilen süre içerisinde refakatinde bulunduklarý denetçinin denetim ve gözetimi altýndadýr. Kendilerine verilen görevleri, denetçinin talimatýna göre yerine getirirler.

Tez jürisi ve görevleri

MADDE 32 (1) Tez jürisi, tez konularýnýn belirlenme tarihinden en az otuz gün önce oluþturulur.

(2) Tez jürisi, Baþkanýn onayý ile denetçiler arasýndan seçilen biri jüri baþkaný olmak üzere beþ üyeden oluþur. Ayrýca, ayný vasýflarý haiz 5 yedek üye de belirlenir. Baþkanlýkça uygun görülmesi halinde öðretim üyeleri de tez jürisi üyesi olarak görevlendirilebilir. Ancak bu þekilde görevlendirilecek üye sayýsý ikiyi geçemez.

(3) Tez jürisi; önerilen tez konularý hakkýnda görüþ bildirir ve tezleri deðerlendirir.

Tez konusunun belirlenmesi

MADDE 33 (1) Tez konularý, Saðlýk Hizmetleri Genel Müdürlüðü ile iþbirliði içerisinde Bakanlýðýn ihtiyaçlarýna göre Baþkanlýkça belirlenir. Oluþturulan tez konularý listesi tez jürisine bildirilir. Tez jürisi bu liste içerisinden öncelikli konularý, denetçi yardýmcýlarýna teblið edilmek üzere Baþkanlýða gönderir.

(2) Denetçi yardýmcýlarý bu listede yer alan tez konularý arasýndan tercih sýrasýna göre üç tez konusunu aylýksýz izin ile toplamý üç ayý aþan hastalýk ve refakat izinleri hariç iki yýllýk hizmetinin bitiminden itibaren bir ay içinde seçip Baþkanlýða bildirirler. Denetçi yardýmcýlarýna öncelikli konular teblið edilmesi durumunda, denetçi yardýmcýlarýnýn tez konusu tercihlerini bu konular arasýndan belirlemeleri esastýr.

(3) Denetçi yardýmcýlarýnýn belirledikleri tez konularý, tez jürisinin onayýna sunulur. Tez jürisi, üç tez konusundan bir tanesini veya gerekli görülen hallerde baþka bir tez konusunu denetçi yardýmcýsýnýn hazýrlayacaðý tez olarak belirleyebilir.

(4) Tez jürisi, denetçi yardýmcýsýnýn hazýrlayacaðý tezi belirledikten sonra, her denetçi yardýmcýsýna denetçi yardýmcýsýnýn teklifi doðrultusunda veya resen tez danýþmaný belirler. Bir öðretim üyesi veya denetçiden tez danýþmaný belirlenebileceði gibi tez konusu ile ilgili ihtisas sahibi kamu kurum ve kuruluþlarýnda çalýþan personelden de tez danýþmaný belirlenebilir. Uygun bulunan tez konularý ve tez danýþmanlarý, denetçi yardýmcýlarýna teblið edilmek suretiyle kesinleþir.

(5) Denetçi yardýmcýsýna tez konusunun kesinleþmesinden itibaren on iki ay tez hazýrlama süresi verilir ve verimli bir çalýþma yapabilmesini saðlamak amacýyla bu sürenin son iki ayý içerisinde baþka görev verilmez.

Tez hazýrlanmasýna iliþkin esaslar

MADDE 34 (1) Tez konusunun baþka bir kurum ve kuruluþta uzmanlýk, yüksek lisans, doktora tezi veya baþka bir ad altýnda ayný þekilde incelenip savunulmamýþ olmasý zorunludur. Denetçi yardýmcýsýnýn hazýrlayacaðý tezin kendi görüþ ve deðerlendirmeleri ile önerilerini içermesi ve bilimsel çalýþma etiðine uygun olmasý gerekir.

(2) Denetçi yardýmcýsý, tezini tez danýþmanýnýn rehberliðinde bilimsel esaslara ve tez hazýrlama kýlavuzuna uygun olarak hazýrlar. Tez hazýrlama kýlavuzu, Saðlýk Hizmetleri Genel Müdürlüðünce hazýrlanýr. Tezde savunulan fikir ve görüþlerin özgünlüðü ile sorumluluðu tezi hazýrlayan denetçi yardýmcýsýna aittir, bu görüþler Bakanlýðýn kurumsal görüþünü yansýtmaz.

Tezin teslimi

MADDE 35 (1) Denetçi yardýmcýsý, tez danýþmanýnýn deðerlendirme raporunu ve tez hazýrlanmasý için tanýnan sürenin bitiminde hazýrladýðý tezi, elektronik ortamda ve yazýlý olarak Baþkanlýða sunar.

(2) Tezlerini sunmayan/sunamayan denetçi yardýmcýsýna altý ayý aþmamak üzere ilave süre verilir.

Tezin deðerlendirilmesi

MADDE 36 (1) Baþkanlýða sunulan tezler beþ gün içerisinde tez jürisinin asil ve yedek üyelerine gönderilir.

(2) Tez jürisi, teslim aldýðý tezleri en geç iki ay içerisinde inceler ve bu sürenin bitiminden itibaren bir ay içerisinde denetçi yardýmcýsýný tezini savunmak üzere çaðýrýr. Tezini teslim ettiði halde, geçerli görülecek bir mazeret nedeniyle tez savunmasýna girememiþ olan denetçi yardýmcýsý için ayrý bir savunma tarihi belirlenir.

Tezin savunulmasý

MADDE 37 (1) Denetçi yardýmcýsý, belirlenen günde tezini sözlü olarak savunur ve tez jürisinin tez konusu ile ilgili sorularýný cevaplandýrýr. Tez jürisi, tez danýþmanýný dinlemek üzere davet eder.

(2) Tez jürisi üyelerinin her biri, savunma toplantýsýnýn ardýndan teze iliþkin puanlamasýný yapar. 100 tam puan üzerinden yapýlacak deðerlendirmede, verilen notlarýn aritmetik ortalamasý en az 70 puan olan tez, baþarýlý kabul edilir.

(3) Geçerli bir mazereti olmaksýzýn savunma toplantýsýna girmeyen denetçi yardýmcýsý baþarýsýz tez vermiþ sayýlýr.

Tezin baþarýsýz bulunmasý

MADDE 38 (1) Tezi baþarýlý bulunmayan denetçi yardýmcýlarýna, baþarýsýz olma gerekçesinin yer aldýðý tez jürisi raporunu dikkate almak suretiyle, yeni bir tez hazýrlamasý için altý ayý aþmamak üzere süre verilir. Verilen ilave süre içinde tezlerini sunmayan veya ikinci defa hazýrladýklarý tezleri de kabul edilmeyenler hakkýnda 42 nci madde hükümleri uygulanýr.

ALTINCI BÖLÜM

Yeterlik Sýnavý ve Denetçiliðe Atama

Denetçi yeterlik sýnav komisyonu

MADDE 39 (1) Denetçi yeterlik sýnavýný, 17 nci maddede belirtilen þekilde oluþturulacak sýnav komisyonu yapar. Sýnavlar yürürlükteki mevzuat hükümlerine göre yapýlýr.

Yeterlik sýnavý

MADDE 40 (1) Tezi kabul edilen denetçi yardýmcýsý, aylýksýz izin ile toplamý üç ayý aþan hastalýk ve refakat izinleri hariç en az üç yýl fiilen çalýþmasý kaydýyla yeterlik sýnavýna girmeye hak kazanýr.

(2) Yeterlik sýnavý, tezin kabulünden itibaren en geç altý ay içerisinde yapýlýr.

(3) Yeterlik sýnavý, Bakanlýk görev alanýna giren ve sýnavdan altý ay önce ilan edilen konularda yazýlý ve sözlü olarak yapýlýr. Sýnav sorularý Yeterlik Sýnav Komisyonunca hazýrlanýr. Sýnav sorularýnýn hazýrlanmasýnda gizliliðe riayet edilir. Yazýlý ve sözlü sýnav puanlarýnýn aritmetik ortalamasý esas alýnarak 100 puan üzerinden en az 70 puan alanlar baþarýlý sayýlýr.

(4) Yeterlik sýnavýnda baþarýlý olamayanlar veya sýnava girmeye hak kazandýðý halde geçerli mazereti olmaksýzýn sýnav hakkýný kullanmayanlara, bir yýl içinde ikinci kez sýnav hakký verilir.

(5) Ýkinci sýnavda da baþarý gösteremeyen veya sýnav hakkýný kullanmayanlar hakkýnda 42 nci madde hükümleri uygulanýr.

Yeterlik sýnavýnda baþarýlý olanlar ve denetçiliðe atama

MADDE 41 (1) Yeterlik sýnavýnda baþarýlý olanlarýn denetçi kadrolarýna atanabilmeleri, yardýmcýlýk döneminde alýnmýþ olmasý kaydýyla, Yabancý Dil Bilgisi Seviye Tespit Sýnavýndan asgarî (C) düzeyinde veya dil yeterliði bakýmýndan buna denkliði kabul edilen ve uluslararasý geçerliliði bulunan baþka bir belgeye, yeterlik sýnavýndan itibaren en geç iki yýl içinde sahip olma þartýna baðlýdýr.

(2) Yeterlik sýnavýnda baþarý gösteren denetçi yardýmcýlarýnýn denetçi kadrolarýna, yeterlik sýnavý baþarý sýrasýna göre atamalarý yapýlýr. Yeterlik sýnavý puanlarýnýn eþitliði halinde, denetçi yardýmcýlýðý kýdemi esas alýnýr.

Meslekten çýkarýlma

MADDE 42 (1) Verilen ilave süre içinde tezlerini sunmayan veya ikinci defa hazýrladýklarý tezleri de kabul edilmeyenler, ikinci sýnavda da baþarý gösteremeyen veya sýnav hakkýný kullanmayanlar ile süresi içinde yabancý dil yeterliði þartýný yerine getirmeyenler denetçi yardýmcýsý unvanýný kaybeder ve Bakanlýkta veya baðlý kuruluþlarýnda durumlarýna uygun memur unvanlý kadrolara atanýrlar.

YEDÝNCÝ BÖLÜM

Denetime Tabi Olanlarýn Yükümlülükleri

Denetime tabi olanlarýn yükümlülükleri

MADDE 43 (1) Denetime tâbi kamu ve özel tüm saðlýk kurum ve kuruluþlarýnýn yöneticileri ve görevli memurlarý ile çalýþanlarý; bütün belge, defter ve bilgileri talep edildiði takdirde ibraz etmek, para ve para hükmündeki evraký ve ayniyatý ilk talep hâlinde göstermek, sayýlmasýna ve incelenmesine yardýmcý olmak zorundadýr. Denetçiler, görevleri sýrasýnda kamu kurum ve kuruluþlarý ve kamuya yararlý dernekler ile gerçek ve tüzel kiþilerden gerekli yardým, bilgi, evrak, kayýt ve belgeleri istemeye yetkili olup kanunî engel bulunmadýkça bu talebin yerine getirilmesi zorunludur.

(2) Denetime tâbi kamu ve özel tüm saðlýk kurum ve kuruluþlarýnýn yönetici ve görevli memurlarý ile çalýþanlarý; denetçilerin görevlendirildikleri konularda, bilgi iþlem sistemleri, raporlama araçlarý, internet, intranet ve benzeri aðlar ile veri tabanlarýna eriþimini saðlamak, elektronik, manyetik ve benzeri her türlü elektronik bilgi iletiþim araç ve gereçlerindeki bilgiler ve kayýtlarý ilk talebinde denetçiye göstermek ve incelemesine yardýmda bulunmak zorundadýr.

(3) Denetim, inceleme ve soruþturmaya tabi tutulan resmi ve özel kurum ve kuruluþlarýn yöneticileri, hizmetin gereði gibi yürütülebilmesi için gereken önlemleri almak, Denetçilere görevleri süresince uygun bir yer saðlamak ve gerekli diðer tedbirleri almak zorundadýrlar.

(4) Denetime baþlanan birim görevlilerine daha önceden verilmiþ izinlerin kullanýlmasý, hastalýk ve benzeri zorunlu nedenler dýþýnda, denetçinin istemi üzerine denetim sonuna kadar durdurulabilir. Denetim devam ettiði süre içinde kurum görevlilerine denetçinin bilgisi dýþýnda izin verilemez. Ýznini kullanmaya baþlamýþ olanlar, zorunluluk bulunmadýkça geri çaðrýlmazlar. Ancak, denetçinin gerekli gördüðü zorunlu hallerde iznini kullanmaya baþlamýþ olan personel geri çaðrýlabilir.

SEKÝZÝNCÝ BÖLÜM

Yükselme, Kýdem ve Denetçi Güvencesi

Yükselme ve kýdem

MADDE 44 (1) Saðlýk baþdenetçiliðine yükselme; en az 10 yýl denetçilik yapmýþ olanlar arasýndan mesleki yetenek, liyakat, çalýþmalarda gösterilen gayret, baþarý, yabancý dil bilgisi, yaptýðý iþle ilgili yüksek lisans ve kýdem durumlarý deðerlendirilmek suretiyle Baþkanýn önerisi ve Bakan onayý ile gerçekleþtirilir.

(2) Saðlýk denetçiliði kýdemine esas süre, denetçi yardýmcýlýðý ile denetçilikte, denetçilik sýfat ve kadrosu muhafaza edilmek þartýyla idari görevlerde ve ücretli izinlerde geçirilen süredir. Denetçilik kýdemine esas süreleri ayný olanlar için kýdem sýrasý; denetçi yardýmcýlarý açýsýndan giriþ sýnavýndaki, denetçiler için yeterlik sýnavýndaki baþarý derecelerine göre tespit edilir. Baþdenetçilerin kýdem sýrasý denetçilerden öncedir. Baþdenetçiler arasýndaki kýdem sýrasýnýn tespitinde, Baþdenetçiliðe atanma tarihi, ayný tarihte atananlar için denetçilik kýdemi, denetçilik kýdemi ayný olanlar için yeterlik sýnavýndaki baþarý sýrasý esas alýnýr.

(3) Baþkanlýk yaptýktan sonra Denetçiliðe dönenler, döneminin en kýdemlisi sayýlýrlar. Ayný dönemde bu durumda birden fazla denetçi varsa, bunlarýn kýdem sýrasýnýn tespitinde denetçilik kýdemleri esas alýnýr.

(4) Baþkanlýktan ayrýlýp yeniden atananlarýn Baþkanlýk dýþýnda geçirdikleri süre denetçi kýdemlerinde dikkate alýnmaz.

Mesleki eðitim

MADDE 45 (1) Denetçiler, mesleki yeteneklerinin arttýrýlmasý amacýyla yurt içinde ve gerekiyorsa yurt dýþýnda yüksek lisans dahil eðitime tabi tutulabilirler.

(2) Denetçiler görev alanlarýyla ilgili konularda inceleme ve araþtýrma yapmak ve mesleki bilgilerini artýrmak üzere 21/1/1974 tarihli ve 7/7756 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararý ile yürürlüðe konulan Yetiþtirilmek Amacýyla Yurt Dýþýna Gönderilecek Devlet Memurlarý Hakkýnda Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yurt dýþýna gönderilebilirler.

Mesleki güvence

MADDE 46 (1) Denetçiler, görevlerini Bakan adýna ve doðrudan Bakana karþý sorumlu olarak baðýmsýz bir þekilde yerine getirirler.

(2) Denetçiler kendi istekleri dýþýnda veya denetim hizmetlerinin gerekleriyle baðdaþmayan ahlaki, mesleki veya performans yönünden yetersizlikleri ile saðlýk durumu bakýmýndan yurdun her yerinde görev ve yolculuk yapmaya elveriþli olmadýðý ve mesleðe giriþteki þartlardan herhangi birinin kaybý tespit edilmedikçe görevden alýnamaz, diðer idari görevlere atanamazlar.

(3) Yetersizlik hallerinin, yargý kararý, saðlýk kurulu raporu, 3 saðlýk denetçisinin düzenleyeceði inceleme ve soruþturma raporu gibi belgelerle tevsiki esastýr.

(4) Denetçiler, denetçilik haklarý saklý kalmak üzere, denetçinin rýzasý ve Bakan onayý ile Bakanlýk teþkilatý idari kademelerinde geçici olarak görevlendirilebilirler.

(5) Açýk olan maddi ve hukuki durumun bilerek deðiþtirilmesi veya baþka türlü gösterilmesi veya denetçiliðin ve etik ilkelerin gereklerine uyulmaksýzýn rapor düzenlenip zarara yol açýlmasý gibi haller hariç olmak üzere denetçilerin düzenledikleri raporlardaki kanaat ve teklifleri sebebiyle sorumlu tutulmamalarý asýldýr.

Yeniden atanma

MADDE 47 (1) Baþkanlýkta denetçi unvanýný kazandýktan sonra Bakanlýktan çeþitli sebeplerle ayrýlanlardan denetçiliðe atanmak isteyenler, gerekli nitelikleri yitirmemiþ olmalarý, durumlarýna uygun boþ kadro bulunmasý ve Bakanlýkça uygun bulunmasý halinde yeniden atanabilirler.

DOKUZUNCU BÖLÜM

Denetim Türleri ve Denetime Ýliþkin Esaslar

Düzenlilik denetimi

MADDE 48 (1) Bakanlýk teþkilatý ile gerektiðinde baðlý kuruluþlarýn ve bunlarýn denetimi altýndaki kurum ve kuruluþlarýn her türlü iþ ve iþlemlerinin ilgili kanun, tüzük, yönetmelik ve diðer mevzuata uygunluðunun denetlenmesidir.

(2) Denetimlerde Baþkanlýkça hazýrlanan denetim rehberleri kullanýlýr. Denetimlerde suç unsuruna rastlanýlmýþsa, konunun incelenmesi veya soruþturulmasý için Baþkanlýk vasýtasýyla soruþturma emri talep edilir.

Performans denetimi

MADDE 49 (1) Denetçiler bir program, proje veya faaliyetin uygulanmasý sýrasýnda kullanýlan kaynaklarýn verimli, etkin ve tutumlu (ekonomik) kullanýlýp kullanýlmadýðýnýn ortaya konulmasý amacýyla performans denetimleri yapar. Performans denetimi sýrasýnda Baþkanlýk tarafýndan hazýrlanan Performans Denetim Rehberi kullanýlýr.

Performans deðerlendirmesi ve ölçülmesi

MADDE 50 (1) Denetçiler 663 sayýlý Kanun Hükmünde Kararnamenin 41 inci maddesi çerçevesinde yöneticiler ve diðer görevliler hakkýnda, verilen görevlere ve belirlenen hedeflere göre performans ölçümü yapabilirler.

Risk odaklý denetim

MADDE 51 (1) Mali, idari sistem ve kontrol mekanizmalarýnýn risk, hata ve zayýflýklarýnýn belirlenmesi ve iyi uygulama örneklerinin yaygýnlaþtýrýlmasý yoluyla sistemlerin geliþtirilmesi hedeflerine yönelik olarak, mevzuata uygunluk, yönetim ve davranýþ standartlarýyla, iç kontrollerin denetimi konularýnda yoðunlaþan denetim türüdür.

Bilgi teknolojileri denetimi

MADDE 52 (1) Denetlenen birimin elektronik bilgi sistemlerinin sürekliliðinin ve güvenilirliðinin deðerlendirilmesidir.

Sistem denetimi

MADDE 53 (1) Denetlenen birimin faaliyetlerinin ve iç kontrol sisteminin; organizasyon yapýsýna katký saðlayýcý bir yaklaþýmla analiz edilmesi, eksikliklerinin tespit edilmesi, kalite ve uygunluðunun araþtýrýlmasý, kaynaklarýn ve uygulanan yöntemlerin yeterliliðinin ölçülmesi suretiyle deðerlendirilmesidir.

Ýnceleme, soruþturma ve ön inceleme

MADDE 54 (1) Denetçiler tarafýndan, bir konunun veya yürütülen iþ ve iþlemlerin mevcut bilgi ve belgelere dayanarak gerçeðe uygunluðunun ve doðruluðunun belirlenmesi ve buna baðlý olarak mevzuat çerçevesinde yapýlmasý gereken iþlemlerin saptanmasý amacýyla inceleme yürütülür. Yapýlan inceleme sonucunda soruþturma açýlmasýný gerektirir bir sonucun ortaya çýkmasý ve konuyla ilgili soruþturma yetkisi bulunmamasý halinde Baþkanlýk vasýtasýyla Bakanlýk Makamýndan soruþturma yetkisi talep edilir.

(2) Denetçiler tarafýndan kamu görevlileri ve diðer ilgililerin ceza ve disiplin hukukundan doðan sorumluluklarýnýn saptanmasý amacýyla soruþturma yürütülür.

(3) Denetçiler Bakanlýkça görevlendirilmeleri halinde, memurlar ve diðer kamu görevlileri hakkýnda 4483 sayýlý Memurlar ve Diðer Kamu Görevlilerinin Yargýlanmasý Hakkýnda Kanun gereðince ön inceleme yaparlar.

ONUNCU BÖLÜM

Raporlar

Denetim raporlarýnýn kapsamý

MADDE 55 (1) Raporlar esas itibariyle somut verilere dayanýlarak, objektif deðerlendirmeleri içerecek þekilde, hizmetin hukuka uygunluk ile ekonomiklik, etkinlik ve verimlilik içinde yürütülüp yürütülmediðinin tespiti, deðerlendirilmesi ve önerileri kapsayacak biçimde düzenlenir.

(2) Önemli olmayan eksiklikler ve yanlýþlýklar için görevlilere sözlü açýklamalar yapmakla yetinilebilir. Gerektiðinde denetim sýrasýnda bunlarýn giderilmesi saðlanýr.

(3) Denetim sýrasýnda inceleme, ön inceleme, araþtýrma ve disiplin soruþturmasý konusu yapýlan hususlar raporda ayrýca belirtilir.

Rapor çeþitleri

MADDE 56 (1) Denetçiler, çalýþmalarýnýn neticesinde iþin özelliðine göre;

a) Düzenlilik denetimi raporu,

b) Performans denetimi raporu,

c) Performans ölçüm raporu,

ç) Ýnceleme raporu,

d) Disiplin soruþturma raporu,

e) Tazmin raporu,

f) Suç duyurusu raporu,

g) Tevdi raporu,

ð) Ön inceleme raporu,

h) Araþtýrma raporu,

ý) Risk denetimi raporu,

i) Bilgi teknolojileri denetimi raporu,

j) Sistem denetimi raporu,

düzenlerler.

(2) Raporlar, iþin tamamlanmasýndan itibaren en geç 15 gün içerisinde sunulur.

(3) Raporlarýn açýk, anlaþýlýr, yazým kurallarýna uygun olmasý ve objektif delillere dayandýrýlmasý gerekir.

Düzenlilik denetimi raporu

MADDE 57 (1) Düzenlilik denetimi raporlarýnda denetlenen kurum, kuruluþ ve firmalarýn denetim rehberlerinde ve kýlavuzlarýnda belirtilen kriterlere uyumlarý kýsaca deðerlendirilir. Denetim onayýnda kurum verimlilik ve hizmet göstergelerinin deðerlendirilmesi istenmiþse bu hususlar ayrýca deðerlendirilir.

(2) Ülke genelindeki kurum/kuruluþlarda sistem ve iþleyiþ yönünden aksayan ortak noktalarýn tespiti amacýyla, Baþkanlýða sunulan düzenlilik denetim raporlarý ve ekleri deðerlendirilerek toplu sonuçlar çýkarýlýr. Hazýrlanan ortak deðerlendirme raporlarý denetim raporlarýyla birlikte ilgili kurum ve birimlere gönderilir.

Performans denetimi raporu

MADDE 58 (1) Performans denetimi raporu, bir program, proje veya faaliyetin uygulanmasý sýrasýnda kullanýlan kaynaklarýn verimli, etkin ve tutumlu (ekonomik) kullanýlýp kullanýlmadýðýnýn denetlenmesi sonucu düzenlenen rapordur.

Performans ölçümü raporu

MADDE 59 (1) 663 sayýlý Kanun Hükmünde Kararnamenin 41 inci maddesi çerçevesinde performans deðerlendirmesi yapacak yöneticilere sunulmak üzere, ilgili personel hakkýnda yapýlan performans ölçümü sonucunda düzenlenen rapordur.

Ýnceleme raporu

MADDE 60 (1) Ýnceleme raporlarý, þikayet ve ihbarlar üzerine yapýlan inceleme sonucunda cezai takibatý gerektirir hal görülmediði takdirde yapýlacak iþleme esas görüþlerin; yürürlükteki mevzuatýn uygulanmasýnda görülen noksanlýklar ve bunlarýn düzeltilme yollarý ile yeniden konulmasý gereken hüküm ve usuller hakkýnda görüþ ve tekliflerin bildirilmesi maksadýyla düzenlenir. Denetçiler, bu raporlarý verilen görev gereði olarak düzenlerler.

Disiplin soruþturma raporu

MADDE 61 (1) Disiplin soruþturma raporlarý verilen soruþturma onayýna istinaden, disiplin suçu niteliðindeki tutum ve eylemlere iliþkin olarak düzenlenir.

Tazmin raporu

MADDE 62 (1) Tazmin raporu, inceleme sonucu tespit edilen zararlarýn tazmini amacýyla yürürlükteki mevzuat çerçevesinde düzenlenen rapordur.

Suç duyurusu raporu

MADDE 63 (1) Türk Ceza Kanununa veya özel kanunlara göre suç sayýlan ve 4483 sayýlý Memurlar ve Diðer Kamu Görevlilerinin Yargýlanmasý Hakkýndaki Kanun kapsamýnda soruþturulamayan eylemlerle ilgili olarak yetkili yargý mercilerine gönderilmek üzere düzenlenir. Bakanlýk dýþýndaki kurum ve kuruluþlarýn görev alanýna giren konularýn bildirilmesi veya personeli hakkýnda gerekli iþlemlerin yapýlmasý amacýyla da suç duyurusu raporu düzenlenir.

Tevdi raporu

MADDE 64 (1) Denetim, inceleme ve soruþturmalarýn yürütülmesi sýrasýnda 4483 sayýlý Kanun kapsamýnda ön inceleme yapýlmasý gereken konularýn tespit edilmesi durumunda ön inceleme yaptýrmaya yetkili mercilere iletilmek üzere tevdi raporu düzenlenir. Konunun özelliðine göre tevdi raporu düzenlenmeyip, açýklayýcý bir yazýyla da yetkili merciye bilgi verme yoluna gidilebilir.

Ön inceleme raporu

MADDE 65 (1) Ön inceleme raporu, 4483 sayýlý Memurlar ve Diðer Kamu Görevlilerinin Yargýlanmasý Hakkýnda Kanuna göre yapýlan incelemenin sonuçlarýnýn aktarýldýðý rapor türüdür.

Araþtýrma raporu

MADDE 66 (1) Araþtýrma yaptýrýlan çeþitli konular hakkýndaki düþünceler ile mesleki ve bilimsel çalýþmalarýn sonuçlarýnýn, bildirilmesi maksadýyla düzenlenir.

Risk denetimi raporu

MADDE 67 (1) Mali, idari sistem ve kontrol mekanizmalarýnýn risk, hata ve zayýflýklarýnýn belirlenmesi ve iyi uygulama örneklerinin yaygýnlaþtýrýlmasý yoluyla sistemlerin geliþtirilmesi hedeflerine yönelik olarak, mevzuata uygunluk, yönetim ve davranýþ standartlarýyla, iç kontrollerin denetimi konularýnda düzenlenen rapor türüdür.

Bilgi teknolojileri denetimi raporu

MADDE 68 (1) Denetlenen birimin elektronik bilgi sistemlerinin sürekliliðinin ve güvenilirliðinin deðerlendirilmesi amacýyla düzenlenen rapordur.

Raporlar üzerine yapýlan iþlemler

MADDE 69 (1) Baþkan tarafýndan görevlendirilecek denetçiler, kendilerine tevdi edilen raporlarý, kanunlar ile bunlara iliþkin kararname, tüzük, yönetmelik, genel teblið, sirküler, genelgeler ve özelgelere uygunluðu ile maddi hata ve usul hatasý içerip içermediði yönünden deðerlendirirler.

(2) Açýk hata ve noksanlýk tespit edilen raporlarýn, düzeltilmesi ve/veya tamamlanmasý raporu düzenleyen denetçiden istenir. Denetçi ile görüþ birliðine varýlamadýðý takdirde diðer denetçi veya denetçilere yeniden inceletilir veya rapor üzerinde inceleme yaptýrýlýr ya da Baþkanlýk görüþü oluþturulmak suretiyle Bakanýn takdiri doðrultusunda raporlar muameleye konulur.

ONBÝRÝNCÝ BÖLÜM

Birimler

Birimler

MADDE 70 (1) Birimler; Baþkanýn emri altýnda, Denetim, Ýnceleme ve Soruþturma Birimi ile Ýdari ve Mali Ýþler Biriminden oluþur.

(2) Birimin yönetiminden sorumlu olmak üzere Baþkan tarafýndan bir kiþi görevlendirilir.

Denetim, inceleme ve soruþturma birimi

MADDE 71 (1) Denetim, Ýnceleme ve Soruþturma Birimi, Birimden sorumlu kiþi ile yeterli sayýda personelden müteþekkil olup, görevleri þunlardýr:

a) Denetim, inceleme ve soruþturma konularýnda denetçilere verilecek görevlendirme yazýþmalarýný yapmak.

b) Denetçilerden gelen rapor ve denetim, inceleme ve soruþturma evrakýný kayýt etmek ve ilgili olduðu yerlere vererek takip etmek.

c) Ýþleri biten rapor ve evraký düzenli bir þekilde muhafaza etmek.

ç) Denetim, inceleme ve soruþturma konularýna iliþkin cetvellerle istatistikleri tutmak.

d) Baþkan tarafýndan verilecek diðer görevleri yapmak.

Ýdari ve mali iþler birimi

MADDE 72 (1) Ýdari ve Mali Ýþler Birimi, Birimden sorumlu kiþi ile yeterli sayýda personelden müteþekkil olup, görevleri þunlardýr:

a) Yýllýk bütçeyi hazýrlamak, tahakkuk iþlerini yapmak,

b) Denetçilerin çalýþma ve hak ediþ cetvellerini zamanýnda inceleyerek tahakkuka ait iþlemi hazýrlamak,

c) Denetçilerin ve diðer memurlarýn özlük haklarýyla ilgili idari ve mali iþlemlerini yaparak takip etmek ve sonuçlarýný ilgililere bildirmek,

ç) Taþýnýr malla ilgili her türlü iþlemleri yürütmek, kayýtlarýný tutmak,

d) Baþkanlýða intikal eden her türlü evrakýn kaydýný tutmak ve arþivi düzenlemek,

e) Baþkan tarafýndan verilecek diðer görevleri yapmak.

ONÝKÝNCÝ BÖLÜM

Çeþitli ve Son Hükümler

Denetçi kimliði ve nitelikli elektronik sertifika

MADDE 73 (1) Denetçilere; nitelikli elektronik sertifikasý temin edilir ve yetkili makamlarca imzalanmýþ saðlýk denetçisi kimlik ve yetki belgesi verilir.

Haberleþme

MADDE 74 (1) Denetçiler, görevli gittikleri yerlere varýþ ve buradan ayrýlýþlarýný elektronik ortamda bildirirler.

Ýzin kullanýlmasý

MADDE 75 (1) Denetçiler, 657 sayýlý Devlet Memurlarý Kanununa göre aldýklarý izinleri, bu izinlere hangi gün baþladýklarýný ve göreve dönüþ tarihlerini Baþkanlýða elektronik ortamda bildirirler.

Ýþ devir cetveli

MADDE 76 (1) Denetçiler, her ayýn ilk haftasýnda, bir önceki ay itibariyle üzerlerindeki iþlerin ayrýntýlý safahatýný ve muhtemel bitiþ tarihini gösterir iþ devirlerini elektronik ortamda Baþkanlýða bildirirler.

Yürürlükten kaldýrýlan mevzuat

MADDE 77 (1) 9/5/2004 tarihli ve 25457 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Saðlýk Bakanlýðý Teftiþ Kurulu Yönetmeliði yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.

Mevcut denetçi yardýmcýlarýnýn denetçiliðe atanmalarý

GEÇÝCÝ MADDE 1 (1) 663 sayýlý Kanun Hükmünde Kararnamenin yayýmlandýðý tarihte Saðlýk Bakanlýðý müfettiþ yardýmcýsý kadrolarýnda bulunanlarýn yetiþtirilmesi, yeterlik sýnav konularý ve denetçi kadrolarýna atanmalarý ve kýdem süreleri bu maddenin yürürlüðe girdiði tarihten önce tabi olduklarý Saðlýk Bakanlýðý Teftiþ Kurulu Baþkanlýðý Yönetmeliði ile diðer ilgili mevzuat hükümlerine göre sonuçlandýrýlýr.

Yürürlük

MADDE 78 (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.

Yürütme

MADDE 79 (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Saðlýk Bakaný yürütür.