Ekonomi Bakanlýðýndan:
ASKIYA ALMA SÝSTEMÝNE ÝLÝÞKÝN TEBLÝÐ
(ÝTHALAT: 2014/18)
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliðin amacý, Türkiye’deki sanayicilerin
rekabet kapasitelerinin artýrýlmasýný, modernize olmalarýnýn saðlanmasýný ve yeni iþ alanlarýnýn oluþturulmasýný desteklemek, üretim sürecinde ihtiyaç duyduklarý hammadde, yarý mamul veya özel imalat niteliði taþýyan ürünlere düþük gümrük vergisi ile eriþimlerini saðlamaktýr.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Teblið, Türkiye ile AB arasýnda ihdas edilen 1/95 sayýlý Ortaklýk Konseyi Kararý eki sanayi ürünlerinden, AB Konseyi tarafýndan Askýya Alma Sistemine dâhil edilen ve
edilmesi planlanan eþya için Askýya Alma Sistemine
dair düzenlemeleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Teblið, 20/12/1995 tarihli ve 95/7606 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararý ile yürürlüðe konulan Ýthalat Rejimi
Kararýnýn 2 nci ve 9 uncu
maddelerine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.
Tanýmlar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliðde geçen;
a) AB: Avrupa
Birliðini,
b) Askýya Alma: Askýya Alma Sistemi kapsamýnda sýnýrsýz miktarda tanýnan gümrük vergisi muafiyetini,
c) Askýya Alma Sistemi: 2 nci maddede belirtilen ürünlere, sýnýrlý veya sýnýrsýz miktarlarda, geçici bir dönem için geçerli olmak üzere tanýnan gümrük vergisi muafiyetine iliþkin düzenlemeler bütününü,
ç) Ayrýcalýklý Ticari Anlaþma: Belirli bir ürünün ticaretini sadece anlaþmaya taraf firmalara münhasýr kýlan her türlü anlaþmayý,
d) Bakanlýk: Ekonomi Bakanlýðýný,
e) Baþvuru: Askýya alma, kota ve itiraz baþvurularýný,
f) ETSG: Avrupa
Komisyonu Ekonomik Tarife Sorunlarý Grubunu,
g) Ýtiraz: Ekonomik Tarife Sorunlarý Grubunda (ETSG)
yapýlan müzakereler sýrasýnda askýya alýnmasý ya da tarife kontenjaný açýlmasý istemiyle yapýlan baþvurulara, AB veya Türkiye’de söz konusu ürünün üretiminin yapýldýðý gerekçesiyle yapýlan itirazýný,
ð) Genel Müdürlük: Bakanlýk Ýthalat Genel Müdürlüðünü,
h) Kýsmi Askýya Alma: Askýya Alma Sistemi
kapsamýnda sýnýrsýz miktarda tanýnan gümrük vergisi indirimini,
ý) Otonom Tarife Kontenjaný (Kota): Askýya Alma Sistemi kapsamýnda sýnýrlý miktarda tanýnan ve ulusal mevzuata
göre düzenlenen gümrük vergisi muafiyetini,
i) TGTC: Türk Gümrük Tarife Cetvelini,
ifade eder.
Baþvuru
MADDE 5 – (1) Baþvurular Genel Müdürlüðe yapýlýr. Yapýlan baþvurularýn bu Tebliðe uygunluðu Bakanlýk tarafýndan deðerlendirilerek geçerli baþvurular müzakere edilmek üzere ETSG’ye
iletilir.
Ürün kapsamý
MADDE 6 – (1) Askýya Alma Sistemine
konu ürünler, AB veya Türkiye’deki üreticilerin üretimlerinde kullanacaklarý hammadde, yarý mamul ya da imalat bileþenleri olmalýdýr.
(2) Aþaðýdaki özelliklerden en az
birini haiz nihai ürünler Askýya Alma Sistemine
konu edilemez:
a) Nihai tüketiciye satýþa hazýr olan,
b) Demonte edilmiþ olan,
c) Asli bir iþleme ya da dönüþüme tabi tutulmayacak olan,
ç) Bitmiþ ürünün asli özelliklerine sahip
olan.
Baþvuru usul ve esaslarý
MADDE 7 – (1) Askýya Alma Sistemi çerçevesinde Bakanlýða yapýlacak tüm baþvurular ek-1’deki takvime göre yapýlýr. Taleplerin deðerlendirilmesinde
genel evrak giriþ tarihi esas alýnýr.
(2) Baþvurular; askýya alma ve otonom tarife kontenjaný açýlmasý talepleri için ek-2, askýya almaya itiraz talepleri için ek-3, temdit
(askýya almanýn uzatýlmasý) talepleri için ek-4’teki dilekçe ile birlikte sýrasýyla ek-5, ek-6 ve ek-7’de yer alan ilgili
baþvuru formlarýndan biri kullanýlarak yapýlýr.
(3) Ýkinci fýkrada bahsedilen baþvuru formu (ek-5,
ek-6, ek-7’den uygun olaný) ayrýca Ýngilizce dilinde doldurularak elektronik ortamda “askiyaalma@ekonomi.gov.tr” e-posta adresine ek-1’deki takvime göre iletilir. Baþvuru formlarýnýn Ýngilizce nüshalarýna Bakanlýk internet sitesinden (www.ekonomi.gov.tr/askiyaalma) ulaþýlabilmektedir.
(4) Baþvuru sahipleri, baþvuru konusu ürünün AB ve Türkiye’de üretimi bulunmadýðýna veya yeterli üretimi olmadýðýna dair yapmýþ olduklarý ön incelemeye iliþkin bilgi ve
belgeleri baþvuru dokümanlarý ile birlikte ek-1’deki takvime göre Genel Müdürlüðe sunar.
(5) Askýya alma baþvuru sürecinde AB veya Türkiye’de baþvuru konusu ürünün üretiminin bulunduðunun ancak bu üretimin yeterli olmadýðýnýn tespit edilmesi durumunda askýya alma talebi tarife kontenjanýna çevrilebilir veya kýsmi askýya alma
uygulanabilir.
(6) Askýya Alma Sistemi;
a) Baþvuru konusu ürünün aynýsýnýn, eþdeðerinin veya ikamesinin AB veya Türkiye’de üretiminin olmasý,
b) Baþvuru konusu ürünün nihai ürün olmasý,
c) Baþvuru konusu ürünün AB ve Türkiye’deki üreticilerce üçüncü ülkeden ithal edilmesine engel teþkil edecek þekilde bir ayrýcalýklý ticari anlaþma kapsamýna girmesi,
ç) Ürünün fikri mülkiyet haklarý kapsamýnda korunuyor olmasý,
d) Baþvuru sahibinin ilgili ürünü sadece ticari amaçla ithal etmesi,
e) Baþvurunun dýþ ticaret politikasý uygulamalarýný bozucu etkiye sahip olmasý,
durumlarýnýn
herhangi birinde uygulanmaz.
(7) Askýya Alma Sistemine tabi olacak ürünün kullanýmý belirli bir amaç ile sýnýrlandýrýlmýþ ise söz konusu ürünün askýya alma sistemi
kapsamýnda ithal edilmesinde gümrük mevzuatýnýn nihai kullanýma iliþkin hükümleri esas alýnýr.
(8) Baþvurunun geçerli olmasý için baþvuru konusu ürünün ithalatýnda, askýya alma sonrasý tahsil edilmeyecek gümrük vergisi tutarýnýn yýllýk 15.000 Avro karþýlýðý Türk Lirasýndan az olmamasý gerekir.
(9) Yürürlükte olan Askýya Alma Sistemine
tabi ürünlere yönelik deðiþiklik talepleri, ek-1’de yer alan
takvime göre yeni baþvuru kýstaslarýna uygun olarak yapýlýr.
(10) Ürün tanýmlamalarý yürürlükteki TGTC esas alýnarak yapýlýr. Talep edilen ürüne
iliþkin uygun tanýmýn
TGTC’de
bulunmamasý durumunda Uluslararasý Standart Örgütü (International
Standard Organisation-ISO), Uluslararasý Tescilsiz Ýsimleri (International Non-proprietary Names-INN), Uluslararasý Temel ve Uygulamalý Kimya Birliði (International
Union of Pure and Applied Chemistry-IUPAC), Avrupa Kimyasal Maddeler Gümrük
Envanteri (European Customs
Inventory of Chemical Substances-ECICS) veya Renk Ýndeksi
(Colour Index-CI) tanýmlamalarý veya gümrük
muayenesine esas teþkil
edebilecek nitelikte özel tanýmlar kullanýlýr.
(11) Ölçü birimlerinde TGTC esas alýnýr. TGTC’de
uygun birimlerin bulunmamasý halinde Uluslararasý Birim Sistemi (International Systems of Units-SI) tanýmlarý kullanýlýr. Tanýmlamalarda kullanýlacak standartlar ve test metotlarýnýn uluslararasý tanýnýrlýðýnýn olmasý gerekir. Marka,
firma içi kalite standartlarý, ürünün teknik özellikleri ve benzeri
terimler tanýmlamalarda kullanýlamaz.
(12) Baþvurulara iliþkin olarak, ihtiyaç duyulmasý halinde, Genel Müdürlükçe talep edilen belgelere ek olarak baþvuru sahibinden açýklayýcý bilgi ve belge talep edilebilir.
(13) Baþvurunun incelenmesi veya müzakere süreci için gerekli olan her türlü bilgi veya belgenin herhangi bir nedenle sunulmamasý durumunda baþvuru reddedilir.
Müzakereler
MADDE 8 – (1) Baþvurular ETSG bünyesinde yýlda iki dönemde müzakere edilir ve her dönem üç toplantýdan oluþur.
(2) Her bir dönemde müzakere edilecek ürünlere iliþkin AB Komisyonunca yayýmlanan listenin orijinal nüshasý, Bakanlýk internet sitesinde (www.ekonomi.gov.tr/askiyaalma) duyurulur.
(3) Müzakerelerin tamamlanmasýný müteakiben AB Konseyi tarafýndan gümrük vergisi askýya alýnmasý kararlaþtýrýlan ürünlerin, AB ile eþzamanlý olarak her yýl 1 ocak ve 1 temmuz
tarihleri itibariyle yürürlüðe girecek þekilde Ýthalat Rejimi Kararý Eki V Sayýlý Listeye yansýtýlmasýna iliþkin Bakanlar
Kurulu Kararý taslaðý hazýrlanýr.
(4) Bahse konu
müzakereler sonucunda tespit edilen tarife
kontenjanlarýnýn daðýtýmý Bakanlar Kurulu Kararýna istinaden hazýrlanan tarife kontenjanýnýn daðýtým usul ve esaslarýna iliþkin tebliðler çerçevesinde yapýlýr.
Yürürlükten kaldýrýlan teblið
MADDE 9 – (1) 31/12/2012 tarihli ve
28514 üçüncü mükerrer sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan Askýya Alma Sistemine Ýliþkin Teblið (Ýthalat: 2013/18) yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.
Yürürlük
MADDE 10 – (1) Bu Teblið 1/1/2014 tarihinde yürürlüðe girer.
Yürütme
MADDE 11 – (1) Bu Teblið hükümlerini Ekonomi Bakaný yürütür.
Tebliðin ekleri
için týklayýnýz
|