2 Ocak 2014  PERÞEMBE

Resmî Gazete

Sayý : 28870

YÖNETMELÝK

Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Þirketleri Birliðinden:

TÜRKÝYE SÝGORTA, REASÜRANS VE EMEKLÝLÝK ÞÝRKETLERÝ BÝRLÝÐÝNÝN

ÇALIÞMA USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELÝK

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar

Amaç ve kapsam

MADDE 1 (1) Bu Yönetmeliðin amacý, Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Þirketleri Birliði üyeliði ile Levhaya iliþkin iþlemlere; Birliðin organlarý ve bunlarýn görev ve yetkilerine; bütçe, gelir ve giderlerine; çalýþtýrýlacak personele; Birlik nezdinde kurulacak inceleme ve araþtýrma komiteleri ile tutulacak defterlere iliþkin usul ve esaslarý düzenlemektir.

(2) Bu Yönetmelik, Birliðe üye olan Türkiyede kurulmuþ sigorta, reasürans ve emeklilik þirketleri ile yurtdýþýnda kurulmuþ sigorta ve reasürans þirketlerinin Türkiyedeki þubelerini kapsar.

Dayanak

MADDE 2 (1) Bu Yönetmelik, 3/6/2007 tarihli ve 5684 sayýlý Sigortacýlýk Kanununun 24 üncü ve 25 inci maddelerine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.

Tanýmlar

MADDE 3 (1) Bu Yönetmelikte yer alan;

a) Birlik: Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Þirketleri Birliðini,

b) Kanun: 5684 sayýlý Sigortacýlýk Kanununu,

c) Yönetim Komitesi: Hayat Dýþý Yönetim Komitesi ile Hayat ve Emeklilik Yönetim Komitesini,

ç) Birlik organlarý: Genel Kurul, Birlik Baþkaný, Yönetim Kurulu, Hayat Dýþý Yönetim Komitesi, Hayat ve Emeklilik Yönetim Komitesi, Disiplin Kurulu ve Denetim Kurulunu,

d) Levha: Fiilen faaliyet gösteren Birlik üyesi þirketlere iliþkin Birlik nezdinde, biri sigorta þirketleri ve reasürans þirketleri, diðeri hayat ve emeklilik þirketleri için tutulan iki ayrý sicili,

e) Müsteþarlýk: Hazine Müsteþarlýðýný,

f) Þirket: Türkiyede kurulmuþ sigorta þirketleri, reasürans þirketleri ve emeklilik þirketleri ile yurtdýþýnda kurulmuþ sigorta þirketleri ve reasürans þirketlerinin Türkiyedeki þubelerini,

g) Temsilci: Þirketi Birlik nezdinde temsil eden kiþiyi,

ð) Yönetici: Þirket genel müdürü veya genel müdür niteliklerini haiz birinci derece imza yetkisine sahip kiþiyi,

h) Katký payý: Bireysel emeklilik katýlýmcýlarýndan tahsil edilen tutarý,

ifade eder.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Üyelik ve Levhaya Ýliþkin Ýþlemler

Üyelik

MADDE 4 (1) Þirketler, Müsteþarlýktan ilk ruhsatlarýný aldýklarý tarihten itibaren bir ay içinde Birliðe üye olmak zorundadýr.

(2) Levhadan kaydý silinmesine raðmen, ruhsatlarýnýn tamamý iptal edilmeyen ve faaliyeti devam eden þirketlerin Birlik üyelikleri devam eder.

(3) Birlik üyeliði Kanunun 24 üncü maddesinin yedinci fýkrasýndaki hallerde düþer.

Levhaya iliþkin iþlemler

MADDE 5 (1) Üyelik sýfatýný kazanan þirket, Yönetim Kurulu tarafýndan derhal ilgili Levhaya kaydedilir. Levhaya kayýt keyfiyeti on iþ günü içinde þirkete yazý ile bildirilir.

(2) Þirketlerin Birlik Organlarý ile ilgili seçme ve seçilme hakký Levhaya kayýtlý olmasýna baðlýdýr.

(3) Kanunun 24 üncü maddesinin üçüncü fýkrasýnda sayýlan hallerden en az birinin gerçekleþmesi durumunda, durumun öðrenilmesini takiben þirketin kaydý Yönetim Kurulu kararý ile derhal Levhadan silinir. Keyfiyet, þirkete ve Müsteþarlýða beþ iþ günü içinde bildirilir. Levhadan silinmeyi gerektiren halleri ortadan kalkan þirket, Kanunun 24 üncü maddesinin dördüncü, beþinci ve altýncý fýkralarýnda belirtilen esaslara baðlý olarak Levhaya yeniden yazýlabilir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Birliðin Organlarý, Görev ve Yetkileri ile Þirketlerin Temsili

Birliðin organlarý ve þirketlerin temsili

MADDE 6 (1) Þirketler, Genel Kurul ve Yönetim Kurulu dýþýnda, Birlik organlarýndan yalnýz birinde temsil edilir.

(2) Üyeler Genel Kurulda, genel müdür veya genel müdürün bu amaçla vekâlet verdiði birinci derece imza yetkisine sahip bir Yönetici tarafýndan temsil edilir.

(3) Birlik organlarýnda, Birlik Baþkanlýðý hariç üyelik sýfatý þirketlere aittir. Birlik organlarýnda üye þirketler Yönetici seviyesinde temsil edilir.

(4) Genel Müdür niteliklerinin kaybedilmesi, birinci derece imza yetkisinin iptal edilmesi, temsilcinin þirketiyle iliþiðinin kesilmesi gibi temsilciliðin sona ermesine neden olan hallerde, Birlik Organlarýna seçilen üye þirket yeni temsilcisini 15 iþ günü içinde Birliðe bildirir.

(5) Birlik Organlarýnda görev alan üye þirketlerin Levha kaydýnýn silinmesi durumunda boþalan üyelik için usulüne göre seçim yapýlýr.

Genel Kurul ve görevleri

MADDE 7 (1) Genel Kurul, Birliðin en yüksek organýdýr. Müsteþarlýk, Genel Kurulda gözlemci bulundurabilir.

(2) Genel Kurul bu Yönetmelikte ve diðer mevzuatta belirtilen görevlere ek olarak aþaðýdaki görevleri yerine getirir.

a) Birliðin amaçlarýnýn gerçekleþtirilmesi için gereken karar ve tedbirleri almak.

b) Birlik Baþkaný, Hayat Dýþý Yönetim Komitesi, Hayat ve Emeklilik Yönetim Komitesi, Disiplin Kurulu ve Denetim Kurulu üyelerini seçmek.

c) Birlik bütçe ve kesin hesabýný görüþerek karara baðlamak.

ç) Yönetim Kurulu ve Yönetim Komiteleri ile Denetim Kurulu üyelerini ibra etmek.

d) Müteakip çalýþma yýlýnýn bütçesini incelemek ve onaylamak.

e) Giriþ aidatý ve masraf iþtirak payýnýn miktarlarý ve ödeme zamanlarý ile ilgili Yönetim Kurulu tarafýndan getirilen teklifi karara baðlamak.

f) Taþýnmaz alým satýmý ile ilgili olarak Birlik Baþkanýna veya Yönetim Kuruluna yetki vermek.

g) Birliðin amaç ve faaliyetleri hakkýnda, Birlik Baþkaný, Yönetim Kurulu, Yönetim Komiteleri ve Denetim Kurulunun öneri ve dileklerini görüþmek, yeni çalýþma yýlýna ait gereken kararlarý almak.

ð) Sigortacýlýk ve Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatýrým Sistemi ile ilgili sorunlar ve bunlarýn çözümü hakkýnda Yönetim Kuruluna tavsiyede bulunmak.

h) Sigortacýlýk ve Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatýrým Sistemi ile ilgili tüzel kiþiliði haiz büro, þirket veya vakýf kurmak ya da kurulu þirketlere veya vakýflara iþtirak etmek.

ý) Hayat Dýþý ile Hayat ve Emeklilik Yönetim Komitelerinin seçiminde, Kanunun 24 üncü maddesinin onaltýncý fýkrasýnda belirtilen daðýlýmý saðlayacak sayýda gruplardan aday çýkmamasý halinde, gruplar arasýndaki daðýlýma karar vermek.

i) Müsteþarlýða sunulmak üzere Birliðin çalýþma esas ve usullerini düzenlemek veya bu hususta Yönetim Kuruluna yetki vermek.

Genel Kurulun toplanma usulü

MADDE 8 (1) Genel Kurul, olaðan ve olaðanüstü toplantýlarýný Birlik merkezinde veya Yönetim Kurulunca kararlaþtýrýlan yerde yapar.

(2) Yönetim Kurulunun kararý üzerine, Birlik Baþkaný tarafýndan toplantýya çaðrýlan Olaðan Genel Kurul her yýl nisan ayý içinde yapýlýr. Yönetim Kurulu bu toplantýnýn yerini, gününü, saatini ve gündemini belirler.

(3) Genel Kurul, Baþkanýn çaðrýsý veya þirketlerin beþte birinin yazýlý baþvurusu ya da Denetim Kurulunun göreceði lüzum üzerine olaðanüstü toplanýr. Birlik Baþkaný Yönetim Kurulu kararýnýn gereðini yerine getirmediði takdirde; Genel Kurul, Yönetim Kurulu tarafýndan olaðanüstü toplantýya çaðrýlabilir.

(4) Birlik Baþkaný toplantýdan en az on beþ gün önce durumu þirketlere, Müsteþarlýða ve organ seçimi yapýlacaksa Kanunun 25 inci maddesi uyarýnca üyeler ile temsilcilerini ilçe seçim kurulu baþkaný olan hâkime yazýlý olarak bildirir.

Genel Kurul toplantý ve karar yeter sayýsý

MADDE 9 (1) Genel Kurul Levhaya kayýtlý üye sayýsýnýn salt çoðunluðuyla toplanýr. Çoðunluk saðlanamadýðý takdirde, toplantý on beþ gün ertelenmiþ sayýlýr.

(2) Genel Kurulda her þirketin bir oy hakký vardýr. Kararlar hazýr bulunan þirketlerin salt çoðunluðu ile alýnýr.

Genel Kurul Baþkanlýk Divaný

MADDE 10 (1) Genel Kurul toplantýlarý, Birlik Baþkaný veya Birlik Baþkanýnýn bulunmadýðý hallerde, Yönetim Kurulu Baþkan Yardýmcýlarýndan biri tarafýndan açýlýr.

(2) Genel Kurul, þirketler arasýndan seçilecek bir baþkan, bir baþkan yardýmcýsý ve iki kâtipten oluþan Genel Kurul Baþkanlýk Divaný tarafýndan yönetilir. Divan üyeleri tarafýndan imzalanan görüþme tutanaklarý ve kararlar Birlik nezdinde muhafaza edilir.

(3) Kararlarýn bir örneði þirketlere ve Müsteþarlýða gönderilir.

Toplantý gündemi ve oylama

MADDE 11 (1) Genel Kurulda yalnýz gündeme alýnan maddeler görüþülür. Ancak, þirketlerden herhangi biri tarafýndan önerilen ve toplantýda hazýr bulunanlarýn salt çoðunluðu tarafýndan görüþülmesi istenen maddelerin gündeme alýnmasý zorunludur.

(2) Organ seçimleri hariç olmak üzere, oylamalar açýk oyla yapýlýr. Ancak Genel Kurulca aksine karar verilen hallerde gizli oy, açýk tasnif usulüne baþvurulur.

Birlik Baþkaný ve görevleri

MADDE 12 (1) Birlik Baþkaný aþaðýda belirtilen görevleri yerine getirir:

a) Birliði temsil ve idare etmek.

b) Yönetim Kuruluna baþkanlýk etmek.

c) Genel Kurulu toplantýya çaðýrmak.

ç) Gerektiðinde Birlik organlarýný veya üçüncü kiþileri yönetim kurulu toplantýsýna görüþ almak üzere davet etmek.

(2) Birlik Baþkanlýðý, 25 inci maddede belirtilen hallerden birinin gerçekleþmesi halinde düþer. Ýki ay içinde yapýlan seçimle görevi düþen Birlik Baþkanýnýn tamamlayamadýðý süreyi tamamlamak üzere Birlik Baþkaný seçilir.

(3) Baþkanýn yokluðunda, Baþkana ait görev ve yetkiler, Yönetim Kurulunca alýnan karar doðrultusunda Yönetim Kurulu Baþkan Yardýmcýlarýndan biri tarafýndan kullanýlýr.

Yönetim Kurulu, Yönetim Kurulu Baþkan ve üyeleri

MADDE 13 (1) Yönetim Kurulu, Birliðin yürütme organýdýr. Birlik Baþkaný ayný zamanda Yönetim Kurulunun da baþkanýdýr.

(2) Yönetim Kurulu, Birlik Baþkaný, Hayat Dýþý Yönetim Komitesi ile Hayat ve Emeklilik Yönetim Komitesi Baþkanlarý ve ayrýca her iki komitece seçilen birer komite üyesi olmak üzere beþ kiþiden oluþur. Yönetim Komitesi Baþkanlarý, Yönetim Kurulu Baþkan Yardýmcýsý olarak görev yaparlar. Yönetim Kurulunda yer alan üyelerden biri Yönetim Kurulunca muhasip üye olarak seçilir.

(3) Gerekli görülen hallerde Yönetim Komiteleri, Komite Baþkaný ve Yönetim Kuruluna göndereceði üye seçimini yenileyebilir.

(4) Muhasip üye Birliðin mallarýný, Yönetim Kurulu kararlarý gereðince yönetmeye ve para alýp vermeye, aidatlarýn toplanmasýna, Birliðe gelir yazýlacak para cezalarýnýn tahsiline ve bütçenin uygulanmasýna iliþkin her türlü gözetimi yapmaya yetkilidir.

Yönetim Kurulunun görevleri

MADDE 14 (1) Gerektiðinde ilgili Yönetim Komitesinin de görüþünü almak suretiyle Yönetim Kurulunun baþlýca görevleri þunlardýr:

a) Mesleðin geliþmesini saðlayýcý önlemler almak, bu amaçla araþtýrma kuruluþlarý tesis etmek ve bu konudaki araþtýrma ve çalýþmalarý desteklemek.

b) Türkiyede Sigortacýlýðý ve Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatýrým Sistemini temsil etmek ve tanýtmak için gerekli giriþimlerde bulunmak, yurtiçi ve yurtdýþýndaki ilgili kuruluþlara gerektiðinde üye olmak ve delege göndermek.

c) Sigorta sözleþmelerine iliþkin rehber tarifeleri hazýrlayarak sektörün hizmetine sunmak.

ç) Sigortacýlýk ve Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatýrým Sistemi mevzuatý ile Birliðe verilen görevleri yerine getirmek ve aldýðý kararlarýn ve önlemlerin uygulanmasýný izlemek.

d) Uyulmasý zorunlu mesleki kurallarý belirlemek, üyelerin mesleðin gerektirdiði disiplin içinde ekonominin ihtiyaçlarýna uygun olarak çalýþmalarýný saðlamak, üyeleri arasýndaki haksýz rekabeti önlemek amacýyla gerekli her türlü tedbiri almak ve uygulamak.

e) Sigortacýlýk ve Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatýrým Sistemi konusunda eðitim vermek amacýyla ilgili kuruluþ ve derneklerle iþbirliði yapmak, seminerler ve konferanslar düzenlemek, kitap, dergi ve broþürler yayýmlamak.

f) Sigorta ve Sigortacýlýk ve Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatýrým Sistemine iliþkin olarak gerekli sayý ve nitelikte inceleme ve araþtýrma komiteleri kurmak, görev, yetki ve çalýþma þekillerini düzenlemek.

g) Üyelerin yýllýk faaliyet sonuçlarý hakkýnda her yýl raporlar düzenlemek bu raporlarý üyelere ve ilgililere daðýtmak.

ð) Sigortacýlýkta tahkimin iþleyiþini düzenlemek.

h) Genel Kurulu toplantýya çaðýrmak üzere Genel Kurul gündemini belirlemek.

ý) Genel Kurul kararlarýný uygulamak.

i) Birliðin genel durumu ile iþlemleri ve çalýþmalarý hakkýnda Birlik Genel Kuruluna rapor vermek.

j) Giriþ aidatý ve masraf iþtirak payýnýn miktarlarý ve ödeme zamanlarý ile ilgili Genel Kurula öneride bulunmak.

k) Birlik adýna hak edinmek ve borç altýna girmek; yüklenmelere giriþmek.

l) 27 nci maddenin ikinci fýkrasý dikkate alýnarak Birlik bütçesini ve yýllýk faaliyet raporunu Genel Kurulun onayýna sunmak.

m) Yönetim Komitelerinin önerilerini ve çalýþmalarýný deðerlendirerek karara baðlamak.

n) Levhaya iliþkin iþlemleri gerçekleþtirmek ve her yýlsonu Levhadaki üye listesini ve deðiþiklikleri Müsteþarlýða bildirmek.

o) Üyelerin ortak menfaatlerini ilgilendiren hususlarda dava açma kararý almak.

ö) Birlik Genel Sekreteri ve Genel Sekreter Yardýmcýlarýný atamak, ücretlerini tespit etmek, gerektiðinde iþlerine son vermek.

p) Birliðin faaliyet ve çalýþmalarý ile ilgili iç yönetmelikler hazýrlamak.

r) Birlik çalýþanlarýnýn özlük iþlerini düzenlemek ve yürütmek.

s) Disiplin Kurulu kararlarýný yerine getirmek.

þ) Alýnan karar ve tedbirlere zamanýnda ve tam olarak ve uymayan üyeler hakkýnda idari para cezasý uygulamak.

t) Mevzuatla kendisine verilen diðer iþleri yapmak.

Yönetim Kurulu toplantýsý

MADDE 15 (1) Yönetim Kurulu ayda en az bir defa toplanýr. Yönetim Kurulu toplantýlarýna Birlik Baþkaný baþkanlýk eder. Baþkanýn katýlamadýðý hallerde ise Yönetim Kurulu Baþkan Yardýmcýlarýndan birinin baþkanlýðýnda toplanýr. Yönetim Kurulu üye tam sayýsýnýn yarýdan bir fazlasýyla toplanýr ve toplantýya katýlanlarýn yarýdan bir fazlasýyla karar alýr. Bu kural Yönetim Kurulu toplantýsýnýn acil hallerde elektronik ortamda yapýlmasý halinde de uygulanýr. Yönetim Kurulu üyelerinden her biri Yönetim Kurulu toplantýlarýnda bir oya sahiptir. Oylarda eþitlik halinde görüþmeye esas olan konu bir sonraki toplantýya ertelenir. Ýkinci toplantýda eþitlik halinde Baþkanýn görüþü doðrultusunda karar alýnýr.

(2) Üyeler, toplantýlara Baþkan tarafýndan yazýlý olarak davet edilir. Baþkanýn bulunmadýðý hallerde davet, Yönetim Kurulu Baþkan Yardýmcýlarýndan biri tarafýndan yapýlýr.

(3) Birinci ve ikinci fýkrada belirtilen yetkilerin hangi Yönetim Kurulu Baþkan Yardýmcýsý tarafýndan kullanýlacaðýna Yönetim Kurulunca karar verilir.

(4) Birlik Genel Sekreteri ile Genel Sekreter Yardýmcýlarý toplantýlara oy hakký bulunmadan katýlabilir.

Yönetim komiteleri, baþkan ve üyeleri

MADDE 16 (1) Hayat dýþý sigorta grubu ile hayat sigortalarý, bireysel emeklilik grubunu temsilen, bu gruplarda faaliyet gösteren þirketlerden Hayat Dýþý Yönetim Komitesi ile Hayat ve Emeklilik Yönetim Komitesi adýyla iki ayrý komite oluþturulur.

(2) Hayat Dýþý ile Hayat ve Emeklilik Yönetim Komitelerinin seçiminde beþ üye ilgili alandaki prim üretiminde ilk ona giren þirketler, üç üye yine ilgili alandaki ilk on dýþýnda kalan þirketler ve bir üye de ilgili alanda aðýrlýklý olarak çalýþan reasürans þirketleri arasýndan ve ilgili alanda faaliyet gösteren þirketlerin katýldýðý seçimle belirlenir. Hayat ve emeklilik alanýnda ilk ona giren þirketler belirlenirken, seçim yýlýnda bir önceki yýlsonu kapanmýþ prim ve katký payý toplamý dikkate alýnýr. Ýlgili alanda aðýrlýklý olarak çalýþan reasürans þirketinin bulunmamasý veya reasürans þirketlerinin ilgili komite üyeliðine aday olmamasý halinde reasürans þirketlerine tahsis edilen kontenjan, ilk ona giren þirketler kontenjanýna eklenmek suretiyle bu þirketlerin kontenjaný beþten altýya çýkarýlýr. Belirtilen daðýlýmý saðlayacak sayýda gruplardan aday çýkmamasý halinde gruplar arasýndaki daðýlým Genel Kurulca yapýlýr.

(3) Þirketler Yönetim Komitesi üyelikleri ile ilgili olarak Genel Müdür veya Genel Müdür niteliklerini haiz Yönetim Kurulu Üyesi seviyesinde görevlendirme yapmaya azami özeni gösterirler.

(4) Dokuzar üyeden oluþan her komitenin üyeleri arasýnda yapýlacak seçimle komite baþkaný ve Yönetim Kurulunda komiteyi temsil edecek üye belirlenir. Komiteler, kendi içinden birer baþkan yardýmcýsý seçer.

Yönetim komitelerinin görevleri

MADDE 17 (1) Hayat Dýþý Yönetim Komitesi ile Hayat ve Emeklilik Yönetim Komitesinin görevleri þunlardýr:

a) Grubunun bütçesi ile yýllýk faaliyet raporunu hazýrlamak ve Yönetim Kurulunun görüþüne sunmak.

b) Sigortacýlýða ve bireysel emekliliðe iliþkin konularda mesleki gelenekleri saptamak, uyulmasý zorunlu kararlar ile ilgili olarak Yönetim Kuruluna önerilerde bulunmak.

c) Meslek onurunun ve düzeninin korunmasýný saðlamak üzere önlemler almak.

ç) Mesleðin gereði olan dayanýþmayý saðlamaya ve üye þirketler arasýnda haksýz rekabeti önlemeye yönelik kararlar ile tedbirleri alma ve uygulama konusunda Yönetim Kuruluna öneride bulunmak.

d) Mesleðe iliþkin kamu kurum ve kuruluþlarýndan talep edilecek hususlar hakkýnda görüþ bildirmek.

e) Mesleðin geliþimine, Birliðe üye þirketlerin haklarýnýn korunmasýna yönelik incelemeler yapmak, konuyla ilgili teklifleri Yönetim Kuruluna iletmek.

f) Üye þirketlere bilgi vermek, yol göstermek ve mesleki eðitime iliþkin çalýþmalar yapmak.

g) Birliðin faaliyet sahasýna giren konularda yurtiçi ve yurtdýþý mesleki toplantý ve kongrelerde Birliði temsil etmek.

ð) Bu Yönetmelik ve mevzuatla kendisine verilen diðer iþleri yapmak.

Yönetim komiteleri toplantýsý

MADDE 18 (1) Yönetim Komiteleri ayda en az bir defa toplanýr. Yönetim Komiteleri toplantýlarýna ilgili Yönetim Komitelerinin Baþkaný baþkanlýk eder. Baþkanýn katýlamadýðý hallerde Yönetim Komitesi, baþkan yardýmcýsý baþkanlýðýnda toplanýr. Yönetim Komiteleri üye tam sayýsýnýn yarýdan bir fazlasýyla toplanýr ve toplantýya katýlanlarýn yarýdan bir fazlasýyla karar alýr. Bu kural Yönetim Komitesi toplantýsýnýn acil hallerde elektronik ortamda yapýlmasý halinde de uygulanýr. Yönetim Komitesi üyelerinden her biri Yönetim Komitesi toplantýlarýnda bir oya sahiptir. Oylarda eþitlik halinde görüþmeye esas olan konu bir sonraki toplantýya ertelenir. Ýkinci toplantýda eþitlik halinde Baþkanýn görüþü doðrultusunda karar alýnýr.

(2) Üyeler, toplantýlara Baþkan tarafýndan yazýlý olarak davet edilir. Baþkanýn bulunmadýðý hallerde, davet Baþkan Yardýmcýsý tarafýndan yapýlýr.

(3) Birlik Genel Sekreteri ile Genel Sekreter Yardýmcýlarý toplantýlara oy hakký bulunmadan katýlabilir.

Denetim Kurulu

MADDE 19 (1) Denetim Kurulu üç üyeden oluþur.

(2) Denetim Kurulu, seçimlerin yapýldýðý Genel Kurul toplantýsýndan sonraki ilk toplantýda kendi üyeleri arasýndan bir baþkan seçer.

Denetim Kurulunun görevleri

MADDE 20 (1) Denetim Kurulunun baþlýca görevleri þunlardýr:

a) Birlik hesaplarýnýn ve iþlemlerinin mevzuata ve bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak yürütülüp yürütülmediðini denetlemek.

b) Birlik defterlerini ve kayýtlarýný incelemek.

c) Çalýþma yýlý sonunda yýllýk denetim raporu hazýrlamak ve Genel Kurula sunmak.

ç) Gerek gördüðünde Genel Kurulu olaðanüstü toplantýya çaðýrmak.

Disiplin Kurulu

MADDE 21 (1) Disiplin Kurulu üç üyeden oluþur.

(2) Disiplin Kurulu, seçimlerin yapýldýðý Genel Kurul toplantýsýndan sonraki ilk toplantýda kendi üyeleri arasýndan bir baþkan seçer. Toplantýlarý baþkan yönetir ve kurulu Yönetim Kurulu ve Genel Kurulda temsil eder.

(3) Disiplin Kurulu, Yönetim Kurulunun soruþturulmasýný istediði konularda çalýþýr.

Disiplin Kurulunun görevleri

MADDE 22 (1) Disiplin Kurulunun baþlýca görev ve yetkileri þunlardýr:

a) Kanun ve yönetmelik hükümleri ile Genel Kurul, Yönetim Kurulu veya Yönetim Komiteleri kararlarýna aykýrý hareket edenler, Birliðe üye þirketler arasýnda haksýz rekabete yol açan veya mesleki dayanýþmayý bozucu eylemlerde bulunanlar ile Birliðe üye þirketlerin itibarýný kýrabilecek veya þöhretine zarar verebilecek bir hususu isnat edenler veya bu yolda asýlsýz haber yayanlar hakkýnda Yönetim Kurulunun istemi ile kovuþturma yapmak.

b) Kovuþturma sonucunda verilecek gerekçeli kararlarý Yönetim Kuruluna bildirmek.

c) Disiplin cezalarýna iliþkin sicili tutmak.

Disiplin kovuþturmasý

MADDE 23 (1) Haklarýnda disiplin kovuþturmasý açýlanlardan yazýlý savunma istenir. Geçerli bir mazereti bulunmaksýzýn savunmasýný on iþ günü içinde vermeyenler, savunma hakkýndan vazgeçmiþ sayýlýr.

(2) Disiplin Kurulu soruþturmayý evrak üzerinde ve gerekli gördüðü konularda taraflarý dinleyerek yapar.

(3) Disiplin Kurulu, belgelerin tamamlanmasýndan itibaren kovuþturmayý bir ay içinde sonuçlandýrarak, aldýðý kararlarý yazýlý olarak Yönetim Kuruluna bildirir.

(4) Disiplin Kurulu, kovuþturma sonucuna göre, Yönetim Kuruluna disiplin cezasýnýn yaný sýra, idari para cezasý uygulamasýný önerebilir.

Disiplin cezalarý

MADDE 24 (1) Disiplin suçlarýyla ilgili olarak uygulanacak cezalar þunlardýr:

a) Uyarma: Þirketlerin durumlarýný düzeltmek üzere yazýlý olarak uyarýlmasýdýr.

b) Kýnama: Uyarma cezasýna raðmen durumlarýný düzeltmeyen þirketlerin, fiillerinde kusurlu sayýldýklarýnýn kendilerine yazýlý olarak bildirilmesidir.

(2) Disiplin cezalarý, Disiplin Kurulunun görüþleri alýndýktan sonra, Yönetim Kurulu tarafýndan verilir.

(3) Þirketler hakkýnda kýnamaya iliþkin karar kesinleþtikten sonra, keyfiyet Birlik merkezinde yer alan ilan yerlerinde ve Birlik að sitesinde on beþ gün süreyle ilan olunur ve diðer üye þirketlere de duyurulur.

(4) Birliðin Kanunun 24 üncü maddesi uyarýnca aldýðý karar ve tedbirlere zamanýnda ve tam olarak uymayan üyeler hakkýnda Yönetim Kurulunca beþ bin Türk Lirasýndan elli bin Türk Lirasýna kadar idari para cezasý uygulanýr.

(5) Uyarma veya kýnama cezasýný gerektiren fiil ayný zamanda Kanunda cezai müeyyideye baðlanmýþsa, dosya gereði için derhal Müsteþarlýða intikal ettirilir.

Müþterek hükümler

MADDE 25 (1) Birlik Baþkaný ile Hayat Dýþý Yönetim Komitesi, Hayat ve Emeklilik Yönetim Komitesi, Disiplin ve Denetim Kurulu üyeleri Genel Kurul tarafýndan, aday olan yöneticiler arasýndan iki yýllýðýna seçilir. Üyelerin üyelikten çekilme haklarý saklýdýr.

(2) Birlik organlarýna aday olacaklarýn, Genel Kurul toplantýsýnda hazýr bulunmasý þart deðildir.

(3) Birlik tarafýndan, Birlik Baþkaný ile Birlik organlarýnda görev alan üye temsilcisine görev giderleri haricinde ödeme yapýlmaz.

(4) Birlik organlarýnda görev alanlara, limitleri Yönetim Kurulunca belirlenecek olan mesleki sorumluluk sigortasý saðlanýr.

(5) 6 ncý maddenin ikinci fýkrasýnda öngörülen hüküm saklý kalmak üzere, Birlik organlarýnda vekâleten oy kullanýlamaz.

(6) Disiplin ve Denetim kurullarý üye tam sayýsýnýn salt çoðunluðu ile toplanýr ve toplantýya katýlanlarýn salt çoðunluðuyla karar alýr.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Mali Hükümler

Birliðin bütçesi

MADDE 26 (1) Birliðin bütçe dönemi takvim yýlýdýr. Birlik bütçe uygulamasýndan Yönetim Kurulu sorumludur. Bütçe, Genel Kurulun onayýndan sonra, yürürlük tarihinden itibaren uygulanýr.

(2) Birlik nezdinde oluþturulan kurum ve kuruluþlarýn hesaplarý, Birlik bütçesinde ayrý ayrý izlenir.

Birliðin gelirleri ve giderleri

MADDE 27 (1) Birliðin gelirleri aþaðýdaki kaynaklardan oluþur:

a) Giriþ aidatý.

b) Masraf iþtirak paylarý.

c) Bir önceki yýldan devreden gelir fazlalarý.

ç) Her türlü baðýþlar ve sair gelirler.

(2) Birliðin giderleri:

a) Birlik hizmetlerinin yürütülmesi için yapýlacak giderler.

b) Personel giderleri.

c) Birliðin hizmet binalarýnýn, tesislerinin, araç ve gereçlerinin temini, yapýmý, bakýmý ve onarýmý için yapýlan giderler.

ç) Tanýtým, konferans, panel giderleri.

d) Eðitim giderleri.

e) Danýþmanlýk giderleri.

f) Araþtýrma ve yayýn giderleri.

g) Temsil ve aðýrlama giderleri.

ð) Diðer giderler.

(3) Hayat Dýþý ile Hayat/Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatýrým Sistemi alanlarýna iliþkin gelir ve giderler birlik bütçesinde ayrý kalemlerde izlenir.

Yeniden levhaya yazýlma

MADDE 28 (1) Levhadan silinmeyi gerektiren hâllerin sona erdiðini ispat eden sigorta þirketi, reasürans þirketi ile emeklilik þirketi, Levhaya yeniden yazýlma hakkýný kazanýr. Levhaya yeniden yazýlma hakkýný kazanan üyelerden giriþ aidatý alýnmaz.

Masraf iþtirak paylarý

MADDE 29 (1) Birlik gelir ve giderleri, hayat dýþý ve hayat/bireysel emeklilik þirketleri altýnda izlenir. Reasürans þirketleri, aðýrlýklý olarak çalýþtýklarý alan altýnda dikkate alýnýr. Þirketler, Birlik giderlerine hayat dýþý ve hayat/bireysel emeklilik þirketlerine iliþkin bütçeler esas alýnarak hesaplanacak masraf iþtirak payý ile katýlýr. Hayat dýþý ve hayat/bireysel emeklilik þirketleri masraf iþtirak payý, ikinci ve üçüncü fýkrada belirtilen usulde yýllýk olarak Yönetim Kurulunca Genel Kurul onayýna sunulmak üzere hesaplanýr. Masraf iþtirak paylarýnýn miktarý ve ödeme zamaný Genel Kurul onayýyla kesinleþerek yürürlüðe girer.

(2) Hayat dýþý þirketlerin masraf iþtirak paylarý, þirketlerin Türkiye dahilinde elde ettikleri bir önceki yýla ait yurtiçi direkt primler esas alýnarak aþaðýdaki yöntemle hesaplanýr:

a) Hayat dýþý þirketlerin yýl sonu itibarýyla toplam yurtiçi direkt primlerinin yýl sonunda ilgili alanda faaliyet gösteren üye sayýsýna bölünmesiyle ortalama yazýlan prim miktarý bulunur.

b) Ýlgili yýl için hayat dýþý alanda faaliyet gösteren þirketler için öngörülen bütçe tutarýnýn yüzde yirmi beþi Levhaya kayýtlý tüm hayat dýþý sigorta þirketleri ile aðýrlýklý olarak hayat dýþý dallarda faaliyet gösteren reasürans þirketlerinin sayýsýna bölünerek birinci aþama katýlým paylarý hesaplanýr.

c) Her bir hayat dýþý þirketin yurtiçi direkt primleri ortalama prim toplamý ile karþýlaþtýrýlýr. Yurtiçi direkt prim toplamý, ortalama yurtiçi direkt prim toplamýndan yüksekse, ortalama yurtiçi direkt prim miktarý; düþükse, yurtiçi direkt prim miktarý hesaplamada esas alýnýr. Bu þekilde tüm hayat dýþý þirketler için elde edilen meblaðlar toplanarak her bir þirketin bu toplam içindeki aðýrlýðý bulunur. Yönetim Kurulu tarafýndan teklif edilen ve Genel Kurulca onaylanan ilgili yýla ait hayat dýþý alanda faaliyet gösteren þirketler için belirlenen bütçe tutarýnýn yüzde ellisi, bulunan aðýrlýklarla çarpýlmak suretiyle ikinci aþama katýlým paylarý hesaplanýr.

ç) Her bir þirketin yurtiçi direkt primleri, ortalama prim toplamý ile karþýlaþtýrýlýr. Yurtiçi direkt prim, ortalama yazýlan prim tutarýndan yüksekse, aþan kýsým esas alýnýr; düþükse, deðer sýfýr kabul edilir. Bu þekilde tüm þirketler için elde edilen meblaðlar toplanarak her bir þirketin bu toplam içindeki aðýrlýðý bulunur. Ýlgili yýl için öngörülen hayat dýþý alanlarda faaliyet gösteren þirketler için öngörülen bütçe tutarýnýn yüzde yirmi beþi bulunan aðýrlýklarla çarpýlmak suretiyle üçüncü aþama katýlým paylarý hesaplanýr.

(3) Hayat/Bireysel Emeklilik þirketlerinin masraf iþtirak paylarý, þirketlerin Türkiye dahilinde elde ettikleri bir önceki yýla ait yurtiçi direkt primlerle ayný yýla ait Emeklilik Gözetim Merkezi tarafýndan açýklanan emeklilik sözleþmeleri katký paylarý esas alýnarak aþaðýdaki yöntemle hesaplanýr:

a) Hayat/Bireysel Emeklilik þirketlerinin yýl sonu itibarýyla toplam yurtiçi direkt primleri ile ayný yýl sonu itibarýyla hesaplanan bireysel emeklilik sözleþmeleri katký paylarýnýn yýl sonunda hayat/bireysel emeklilik alanýnda faaliyet gösteren üye sayýsýna bölünmesiyle ortalama yazýlan prim ile ortalama bireysel emeklilik sözleþmeleri katký payý miktarý bulunur.

b) Ýlgili yýl için hayat/bireysel emeklilik alanýnda faaliyette bulunan þirketler için öngörülen bütçe tutarýnýn yüzde yirmi beþi Levhaya kayýtlý tüm üyelerin sayýsýna bölünerek birinci aþama katýlým paylarý hesaplanýr.

c) Her bir þirketin yurtiçi direkt primleri ile emeklilik sözleþmeleri katký paylarý toplamý, ortalama yurtiçi direkt prim ile ortalama emeklilik sözleþmeleri katký payý toplamý ile karþýlaþtýrýlýr. Yurtiçi direkt prim ve emeklilik sözleþmeleri katký payý toplamý, ortalama yurtiçi direkt prim ile ortalama emeklilik sözleþmeleri katký payý toplamýndan yüksekse, ortalama yurtiçi direkt prim miktarý ile ortalama emeklilik sözleþmeleri katký payý; düþükse, yurtiçi direkt prim ile bireysel emeklilik katký payý toplamý hesaplamada esas alýnýr. Bu þekilde tüm þirketler için elde edilen meblaðlar toplanarak her bir þirketin bu toplam içindeki aðýrlýðý bulunur. Yönetim Kurulu tarafýndan teklif edilen ve Genel Kurulca onaylanan ilgili yýla ait hayat/bireysel emeklilik alanýnda faaliyet gösteren þirketler için öngörülen masraf iþtirak tutarýnýn yüzde ellisi, bulunan aðýrlýklarla çarpýlmak suretiyle ikinci aþama katýlým paylarý hesaplanýr.

ç) Her bir þirketin yurtiçi direkt primleri ile emeklilik sözleþmeleri katký paylarý toplamý, ortalama yurtiçi prim ve ortalama emeklilik katký payý toplamý ile karþýlaþtýrýlýr. Yurtiçi direkt prim ile emeklilik katký payý toplamý, ortalama yurtiçi prim ve emeklilik sözleþmeleri katký payý toplamýndan yüksekse, aþan kýsým esas alýnýr; düþükse, deðer sýfýr kabul edilir. Bu þekilde tüm þirketler için elde edilen meblaðlar toplanarak her bir þirketin bu toplam içindeki aðýrlýðý bulunur. Ýlgili yýla ait hayat/bireysel emeklilik alanýnda faaliyet gösteren þirketler için öngörülen masraf iþtirak tutarýnýn yüzde yirmi beþi bulunan aðýrlýklarla çarpýlmak suretiyle üçüncü aþama katýlým paylarý hesaplanýr.

(4) Her bir hayat dýþý þirketin ödeyeceði masraf iþtirak payý, bu maddenin ikinci fýkrasýnda kendisi için hesaplanan birinci, ikinci ve üçüncü aþama katýlým paylarýnýn toplamý, her bir hayat veya emeklilik þirketi için ise, bu maddenin üçüncü fýkrasýnda kendisi için hesaplanan birinci, ikinci ve üçüncü aþama katýlým paylarýnýn toplamýdýr.

BEÞÝNCÝ BÖLÜM

Personel Hükümleri

Kadro ve atamalar

MADDE 30 (1) Birliðin personel kadrosu Genel Sekreterliðin önerisi ve yönetim komitelerinin de görüþü alýnarak Yönetim Kurulu tarafýndan belirlenir. Birlik gerekli hallerde sözleþmeli personel de istihdam edebilir.

Genel Sekreter ve yardýmcýlarý

MADDE 31 (1) Genel Sekreterde, Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü fýkrasýnda Genel Müdür için öngörülen þartlar; Genel Sekreter Yardýmcýlarýnda Kanunun 4 üncü maddesinin üçüncü fýkrasýnda genel müdür yardýmcýlarý için öngörülen þartlar aranýr.

(2) Genel Sekreter, Birlik iþlerini yürütmek ve personelini yönetmekle görevli olup, Baþkana ve Yönetim Kuruluna karþý sorumludur.

ALTINCI BÖLÜM

Ýnceleme ve Araþtýrma Komiteleri

Kuruluþu ve üyelerinin seçilmesi

MADDE 32 (1) Birliðe intikal eden iþler ile, yapýlacak mesleki araþtýrma ve incelemelerin gereði þekilde yürütülebilmesini saðlamak üzere, Yönetim Kurulu kararý ile Birlik bünyesinde istiþari mahiyette inceleme ve araþtýrma komiteleri kurulabilir. Bu komitelerin üyeleri, alanýnda uzman kiþiler arasýndan, ilgili Yönetim Komitesinin görüþü alýnarak Yönetim Kurulu tarafýndan seçilir.

(2) Birliðin çalýþma ve hesap dönemi ile baðlý olmaksýzýn iki yýl için seçilecek komite üyeleri beþten az olamaz.

(3) Ýnceleme ve Araþtýrma Komitelerinin çalýþma usul ve esaslarý ile üyelerine ödenecek ücretler, Yönetim Kurulunca onaylanarak yürürlüðe konulacak bir iç yönetmelikle belirlenir.

Görevleri

MADDE 33 (1) Araþtýrma ve Ýnceleme Komiteleri, araþtýrýlmasýnda ve incelenmesinde yarar gördükleri konular üzerinde çalýþma yaparak ilgili Yönetim Komitesine ve Yönetim Kuruluna öneride bulunabilir. Ayrýca, Yönetim Kurulunca ve yönetim komitelerince intikal ettirilen konularý inceleyerek, görüþlerini yazýlý olarak bildirir.

YEDÝNCÝ BÖLÜM

Çeþitli ve Son Hükümler

Defterler

MADDE 34 (1) Birlik, noterden tasdikli olarak aþaðýdaki defterleri tutmakla yükümlüdür:

a) Üye kayýt defteri ve Levha.

b) Genel Kurul, Yönetim Kurulu, yönetim komiteleri, Denetim Kurulu ve Disiplin Kurulu karar defterleri.

c) Kasa defteri.

ç) Yevmiye defteri, defterikebir veya yevmiyeli defterikebir.

d) Demirbaþ eþya defteri.

e) Sair gerekli defterler.

(2) Kayýtlar, yasal usule göre elektronik ortamda tutulabilir.

Karar defterleri

MADDE 35 (1) Genel Kurul, Yönetim Kurulu, yönetim komiteleri, Denetim Kurulu ve Disiplin Kurulu kararlarý doðrudan doðruya defterlere yazýlabileceði gibi, yazýlan kararlarýn ilgili defterlere yapýþtýrýlarak Birlik mührü ile mühürlenmek suretiyle düzenlenmesi de mümkündür.

(2) Genel Kurul kararlarý, toplantýyý yöneten Baþkanlýk Divaný üyeleri; Yönetim Kurulu, yönetim komiteleri, Denetim Kurulu ve Disiplin Kurulu kararlarý, kurulun oluþma þekline göre, toplantýlara katýlan baþkan, baþkan yardýmcýsý ve üyeler tarafýndan imzalanýr. Kararlara katýlmayanlar veya çekimser kalanlar, gerekçelerini kararlarýn altýna yazarak imzalar.

Yürürlükten kaldýrýlan yönetmelik

MADDE 36 (1) 1/7/2008 tarihli ve 26923 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Türkiye Sigorta ve Reasürans Þirketleri Birliðinin Çalýþma Usul ve Esaslarýna Ýliþkin Yönetmelik yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.

Birlik organ seçimleri

GEÇÝCÝ MADDE 1 (1) 20/9/2012 tarihinde yapýlan organ seçimleri, 2014 yýlý Nisan ayý içerisinde yapýlacak Olaðan Genel Kurulda yenilenir.

Yürürlük

MADDE 37 (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.

Yürütme

MADDE 38 (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Þirketleri Birliði Yönetim Kurulu yürütür.