1 Ekim 2014  ÇARÞAMBA

Resmî Gazete

Sayý : 29136 (Mükerrer)

ANA STATÜ

Türkiye Hentbol Federasyonu Baþkanlýðýndan:

TÜRKÝYE HENTBOL FEDERASYONU ANA STATÜSÜ

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanýmlar ve Kýsaltmalar

Amaç

MADDE 1 (1) Bu Ana Statünün amacý; Türkiye Hentbol Federasyonunun teþkilat, genel kurul ile yönetim, denetim ve disiplin kurullarýnýn oluþumu, görev, yetki ve sorumluluklarý ile çalýþma usul ve esaslarýný düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2 (1) Bu Ana Statü, Türkiye Hentbol Federasyonu genel kurulu, yönetim, denetim ve disiplin kurullarýný, spor dalýnda faaliyet gösteren spor kulüplerini ve ilgili diðer kuruluþlarý, sporcu, antrenör, teknik direktör, hakem, idareci, menajer, gözlemci, temsilci ve benzeri spor elemanlarý, bunlarýn katýldýðý yurt içi ve yurt dýþý tüm faaliyetleri kapsar.

Dayanak

MADDE 3 (1) Bu Ana Statü, 21/5/1986 tarihli ve 3289 sayýlý Spor Genel Müdürlüðünün Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanunun ek 9 uncu maddesi ile 19/7/2012 tarihli ve 28358 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Baðýmsýz Spor Federasyonlarýnýn Çalýþma Usul ve Esaslarý Hakkýnda Yönetmelik hükümlerine dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.

Tanýmlar ve kýsaltmalar

MADDE 4 (1) Bu Ana Statüde yer alan;

a) Bakan: Gençlik ve Spor Bakanýný,

b) Bakanlýk: Gençlik ve Spor Bakanlýðýný,

c) EHF: Avrupa Hentbol Federasyonunu,

ç) Federasyon: Türkiye Hentbol Federasyonunu,

d) Federasyon Baþkaný: Türkiye Hentbol Federasyonu Baþkanýný,

e) Genel Müdür: Spor Genel Müdürünü,

f) Genel Müdürlük: Spor Genel Müdürlüðünü,

g) IHF: Uluslararasý Hentbol Federasyonunu,

ð) Ýl müdürlüðü: Gençlik hizmetleri ve spor il müdürlüklerini,

h) Ýlçe müdürlüðü: Gençlik hizmetleri ve spor ilçe müdürlüklerini,

ý) Kanun: 21/5/1986 tarihli ve 3289 sayýlý Spor Genel Müdürlüðünün Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanunu,

i) Spor dalý: Hentbol sporunu,

j) Tahkim Kurulu: Kanunun ek 9 uncu maddesine göre oluþturulan Kurulu,

k) Talimat: Bu Ana Statüye uygun olarak yönetim kurulu tarafýndan hazýrlanan ve Genel Müdürlüðün internet sitesinde yayýnlanarak yürürlüðe giren düzenlemeyi,

l) Yönetmelik: 19/7/2012 tarihli ve 28358 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Baðýmsýz Spor Federasyonlarýnýn Çalýþma Usul ve Esaslarý Hakkýnda Yönetmeliði,

ifade eder.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Federasyonun Teþkilat, Görev ve Yetkileri

Teþkilat

MADDE 5 (1) Federasyon, özel hukuk hükümlerine tabi, baðýmsýz statüye ve tüzel kiþiliðe sahiptir. Federasyonun merkezi Ankaradadýr. Federasyon, merkez teþkilatý ve il temsilciliklerinden oluþur.

(2) Merkez Teþkilatý;

a) Genel kurul,

b) Yönetim kurulu,

c) Denetim kurulu,

ç) Disiplin kurulu,

d) Genel sekreterlikten,

teþekkül eder.

(3) Federasyonun yurt içi baðlantýsýný saðlamak üzere, illerde Federasyon temsilcilikleri kurulabilir.

Federasyonun görev ve yetkileri

MADDE 6 (1) Federasyonun görev ve yetkileri þunlardýr:

a) Spor dalýnýn ülke düzeyinde geliþmesini saðlamak, bu konularda her türlü düzenlemeyi yapmak, kararlar almak ve uygulamak.

b) EHF, IHF ve diðer üye olunacak uluslararasý federasyonlar tarafýndan konulan ve uygulanan uluslararasý kurallarýn ve mevzuatýn uygulanmasýný saðlamak ve Türkiyeyi ilgili spor dalý ile ilgili uluslararasý faaliyetlerde temsil etmek.

c) Yurt dýþýndaki ve yurt içindeki hentbolla ilgili geliþmeleri izlemek, bu sporla ilgili kiþi ve kuruluþlar arasýnda iliþkiler düzenlemek, müsabaka, çalýþma ve diðer faaliyetleri programlayýp bunlarýn uygulamalarýný kontrol etmek.

ç) Antrenörlerin eðitimini ve geliþimini saðlamak amacýyla kurs ve seminerler düzenlemek bu amaçla yurt içi ve yurt dýþýndan öðretim elemaný temin etmek, kurslarda ve seminerlerde baþarýlý olanlarýn belgelerini düzenleyip tescillerini yapmak, bunlarýn çalýþmalarýný sürekli izlemek, teknik kurulun önerisi ile milli takým antrenörlerini atamak.

d) Ülke içinde ulusal ve uluslararasý müsabakalar düzenlemek, düzenlenen tüm müsabakalarýn devamlýlýðýný saðlamak, her türlü salon hentbolu ve plaj hentbolu organizasyonlarýna izin vermek ve denetlemek, hakem, temsilci ve gözlemci atamasýný yapmak.

e) Sporcu, antrenör, hakem, lisans, vize, tescil ve transferle ilgili iþlemleri yapmak, ücretlerini belirlemek, sporcu transferleri ile ilgili bedelleri belirlemek ve pay almak. Kulüplerin liglere katýlým ücretini belirlemek ve sezon öncesi tahsil etmek.

f) Hentbol malzemelerinin standartlarýný uluslararasý kurallara göre tespit ederek bunlarýn yurt içinde veya yurt dýþýnda yaptýrýlmasýna veya temin edilmesine çalýþmak, liglerde kullanýlacak top, hakem kýyafeti ve benzeri malzemeye karar vermek.

g) Kulüpler, il müdürlüðü, il temsilcileri ile kamu kurum ve kuruluþlarý ile yerel yönetimlerle iþbirliði yapmak. Bunlar arasýnda doðabilecek teknik uyuþmazlýklarý çözümlemek.

ð) Uluslararasý federasyonun izni ile uluslararasý kurs, seminer, panel, sempozyum ve spor organizasyonlarý düzenlemek.

h) Federasyon il temsilciliklerini kurmak.

ý) Hentbol müsabakalarýnýn düzenlenmesi için talimatlar hazýrlamak ve uygulamak.

i) Sonuçlara göre baþarýlý sporcularýn takibini yapmak ve bu sporcularýn yetiþmesi için gerekli tedbirleri almak.

j) Her kademedeki sporcular için eðitim ve hazýrlýk kamplarý açmak.

k) Hentbol ile ilgili arþiv ve istatistik çalýþmalarý yapmak, eðitici film, slâyt ve broþür hazýrlayarak bu konuda basýn ve televizyon kuruluþlarýyla iþbirliði yapmak.

l) Ülkemizi temsilen yurt dýþýnda yapýlacak olan müsabakalara katýlacak olan takýmlar ile diðer personele izin vermek ve denetlemek.

m) Ýl temsilcilerinin il müdürlüðü ve Federasyonla koordineli bir þekilde çalýþmalarýný saðlamak.

n) Yurt içindeki her türlü hentbol salonlarýnýn gözetim ve denetimini yapmak.

o) Uluslararasý federasyon tarafýndan istenen hakem ve gözlemci listelerinin her yýl süresi içerisinde merkez hakem kurulunun teklifini alarak ilgili uluslararasý federasyona bildirmek.

ö) Hakem ve gözlemcilerin eðitimini ve geliþimini saðlamak amacýyla kurs ve seminerler düzenlemek, yurt dýþýndan eðitmen temin etmek, kurslarda ve seminerlerde baþarýlý olanlarýn belgelerini düzenleyip tescillerini yapmak, bunlarýn çalýþmalarýný sürekli izlemek, yurt dýþýna eðitim amaçlý hakem ve gözlemci göndermek.

p) Federasyonun amacýna yönelik çalýþmalarý gerçekleþtirmek ve spor dalýna kaynak saðlamak amacýyla iktisadi iþletme kurmak.

r) Sporcu saðlýðý ile ilgili konularda gerekli önlemleri almak.

s) Tahkim Kurulu kararlarýný uygulamak.

þ) Yüksek performanslý sporcu yetiþtirmek.

t) Hentbolun altyapýsý ve eðitimine iliþkin projeler hazýrlamak ve uygulamak.

u) Genel Müdürlük ile uluslararasý federasyonlarýn belirlediði eðitim kriterlerine uygun olarak iþbirliði içerisinde antrenör, hakem ve benzeri diðer spor elemanlarýný yetiþtirmek.

ü) Federasyonun yýllýk ve dört yýllýk master ve stratejik planýný, performans programýný içeren taahhütnameyi Bakana sunmak.

Genel kurul

MADDE 7 (1) Genel kurul, Federasyonun en üst organýdýr. Genel kurul üye sayýsý 150 üyeden az, 300 üyeden fazla olamaz.

(2) Genel kurul üye sayýsýnýn tespitinde aþaðýdaki hususlar dikkate alýnýr:

a) Kulüp temsilcileri.

b) Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi Baþkanlýðýnca belirlenecek en fazla iki kurul üyesi.

c) Görevine adli veya idari soruþturma sonucu son verilmemek kaydýyla, asaleten Federasyon Baþkanlýðý yapanlar.

ç) Genel kurul üye sayýsýnýn yüzde 10u oranýnda Genel Müdürlük temsilcileri.

d) Türkiye Amatör Spor Kulüpleri Konfederasyonu Baþkanlýðýnca belirlenecek en fazla iki kurul üyesi.

e) Türkiye Spor Yazarlarý Derneði Baþkanlýðýnca belirlenecek en fazla iki kurul üyesi.

f) Dünya ve Avrupa federasyonlarýnýn yönetim kurullarýnda seçimin yapýldýðý tarihte Türkiye adýna görev yapanlar arasýndan öncelik sýrasýna göre üç üye.

g) Genel kurulun yapýlacaðý tarihten en az bir yýl önce faal sporculuðu býrakmýþ olmak kaydýyla, en fazla milli olmuþ bir sporcu.

ð) Genel kurulun yapýlacaðý tarihten en az bir yýl önce faal hakemliði býrakmýþ olmak kaydýyla en üst seviyede hakemlik yapanlar arasýndan kura ile belirlenecek üç üye.

h) Genel kurulun yapýlacaðý tarihten en az bir yýl önce faal antrenörlüðü býrakmýþ olmak kaydýyla büyükler kategorisinde milli takým teknik direktörlüðü veya antrenörlüðü yapanlar arasýndan kura ile belirlenecek üç üye.

ý) Genel kurul tarihinden önce iki sezon üst üste Federasyon faaliyetlerine katýlarak tamamlayan Federasyonun en üst liginde yer alan kulüpleri temsilen bay ve bayan takýmlarý için ayrý ayrý üçer üye.

i) Genel kurul tarihinden önce iki sezon üst üste Federasyon faaliyetlerine katýlarak tamamlayan Federasyonun diðer liglerinde yer alan kulüpleri temsilen bay ve bayan takýmlarý için ayrý ayrý birer üye.

j) Genel kurul tarihinden önce iki sezon üst üste, minik, küçük, yýldýz ve genç kategorilerinde Federasyonun düzenlediði þenlik, grup, yarý final ve Türkiye Þampiyonalarýna en az iki kez katýlarak tamamlayan kulüplere (ý) bendinde oy hakkýna sahip kulüpler hariç birer üye.

k) Genel kurulda kulüplerin üye sayýsý, toplam üye sayýsýnýn yüzde 60’ýndan az olamaz. Kulüp temsilcilerinin seçiminde genel kurul tarihinden önce tamamlanmýþ iki sezon üst üste Federasyon faaliyetlerine katýlarak tamamlayan kulüpler esas alýnýr.

l) Genel kuruldaki kulüp temsilcilerinin en fazla yüzde 50si en üst lige katýlan, en fazla yüzde 30u Federasyonun diðer liglerinde mücadele eden, en az yüzde 20si mahalli veya bölgesel liglere katýlan kulüplerin temsilcilerinden oluþur.

(3) Genel Müdürlük temsilcileri;

a) Genel Müdür, genel müdür yardýmcýlarý,

b) Merkez Danýþma Kurulu üyeleri,

c) Kurul ve daire baþkanlýklarý ile il müdürleri,

arasýndan federasyonun üye sayýsý dikkate alýnarak Genel Müdürlükçe belirlenir.

(4) Genel kurulun yapýlacaðý tarihten en az bir yýl önce faal sporculuðu býrakmýþ genel kurul üyesi olacak milli sporcularýn belirlenmesinde sýrasýyla;

a) Olimpiyat oyunlarýnda ilk üç dereceye girmiþ milli sporcular,

b) Büyükler Dünya þampiyonasýnda ilk üç dereceye girmiþ milli sporcular,

c) Büyükler kategorisinde Avrupa þampiyonu olmuþ milli sporcular,

esas alýnýr. Bu fýkrada belirtilen faaliyetlerde elde edilen dereceler dikkate alýnarak öncelik sýralamasýna göre (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen þartlarý taþýyan sporcular yoksa millî olma sayýlarý esas alýnarak tespit edilir.

(5) Yukarýda belirtilen faaliyetlerde elde edilen dereceler dikkate alýnarak öncelik sýralamasýna göre þartlarý taþýyan sporcular yoksa milli olma sayýlarý esas alýnarak tespit edilir.

(6) Üyelerin hesaplanmasýnda her grup kendi içerisinde deðerlendirilir. Üye gruplarýna iliþkin sayýlarýn tespitinde yarýmlar tam sayýya tamamlanýr.

(7) Bu maddede belirtilen esaslara göre belirlenecek üye sayýsýnýn, birinci fýkrada öngörülen sayýyý aþmasý halinde her grup kendi içerisinde deðerlendirilerek fazla üye sayýsý, grup bazýnda noter huzurunda çekilecek kura ile birinci fýkrada öngörülen sayýya indirilir.

(8) Kulüp temsilcileri kulüp yönetim kurulunca, kulüp üyeleri arasýndan belirlenir.

(9) Genel kurul üyelerinin oy kullanma þartlarý þunlardýr:

a) Birden fazla oy kullanma hakkýna sahip olan üyeler, ancak bir kez oy kullanýr.

b) Genel kurulda bayanlar ve erkekler liginde yer alan kulüpler ayrý ayrý oy hakkýna sahiptir.

c) Genel kurulda vekâleten oy kullanýlmaz.

ç) Genel kurul üyesi olabilme hakkýný elde edenlerin, on sekiz yaþýný bitirmiþ olmasý þarttýr.

d) Federasyonda maaþlý veya ücretli çalýþanlar ile genel kurulun yapýlacaðý tarihten geriye doðru en az bir yýl önce faal sporculuðu, hakemliði veya antrenörlüðü býrakmamýþ kiþiler genel kurul üyesi olamazlar.

Genel kurulun görevleri

MADDE 8 (1) Genel kurulun görevleri þunlardýr:

a) Ana Statüyü yapmak, deðiþtirmek.

b) Baþkan, yönetim, denetim ve disiplin kurulu üyelerini seçmek.

c) Yönetim kurulu tarafýndan hazýrlanan faaliyet programý ile bütçeyi onaylamak ve gerektiðinde bütçe harcama kalemleri arasýnda deðiþiklik yapmak konusunda yönetim kuruluna yetki vermek.

ç) Yönetim kuruluna taþýnmaz mal alýmý-satýmý ile EHF, IHF ve diðer üye olunacak uluslararasý federasyonlara karþý mali taahhütlerde bulunmak için yetki vermek.

d) Yönetim kurulu faaliyet ve mali raporlarýnýn ibra edilip edilmemesini oylamak.

e) Denetim kurulu raporlarýnýn ibra edilip edilmemesini oylamak.

f) Spor dalýnýn geliþmesi ve gelir getirici faaliyetler yapýlmasý amacýyla iktisadi iþletme kurulabilmesi için yönetim kuruluna yetki vermek.

g) Federasyona farklý bir spor dalý baðlanmasýna, baðlý spor dallarýnýn ayrýlmasýna ve profesyonel þube kurulmasý konusunda karar almak ve Genel Müdürlüðe müracaat için yönetim kuruluna yetki vermek.

ð) Ýlgili mevzuat ile verilen diðer görevleri yapmak.

Federasyon Baþkaný

MADDE 9 (1) Federasyon Baþkaný adaylarýnda aþaðýdaki þartlar aranýr:

a) T.C. vatandaþý olmak.

b) En az lise mezunu olmak.

c) Tahkim Kurulu, Genel Müdürlük ceza kurullarý veya spor federasyonlarýnýn ceza veya disiplin kurullarýnca son beþ yýl içerisinde bir defada üç ay veya toplam altý ay hak mahrumiyeti cezasý almamýþ olmak.

ç) Anayasal düzene ve bu düzenin iþleyiþine karþý suçlar ile casusluk, zimmet, irtikap, rüþvet, hýrsýzlýk, yaðma, dolandýrýcýlýk, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas gibi yüz kýzartýcý veya þeref ve haysiyeti kýrýcý suçtan veya ihaleye fesat karýþtýrma, edimin ifasýna fesat karýþtýrma, suçtan kaynaklanan mal varlýðý deðerlerini aklama, kaçakçýlýk, vergi kaçakçýlýðý, haksýz mal edinme, þike ve teþvik primi suçlarýndan hükümlü bulunmamak.

(2) Baþkan adaylarý, genel kurul tarihinden en az on gün önce, üyelerin en az yüzde 15inin yazýlý teklifini içeren adaylýk baþvurularýný Federasyona yapar. Her üye ancak bir baþkan adayý için teklifte bulunabilir. Yönetim kurulu, genel kurul tarihinden en az otuz gün önce baþkan adaylarý tarafýndan yatýrýlmasý gereken adaylýk ücretini belirler. Adaylýk ücreti, 40.000 gösterge rakamýnýn memur aylýklarýna uygulanan katsayý ile çarpýmý sonucu bulunan meblaðý geçemez.

(3) Baþkan adaylarýndan baþvuru sýrasýnda aþaðýdaki belgeler istenir:

a) T.C. kimlik numarasý beyaný.

b) Öðrenim belgesinin kurumca tasdikli örneði.

c) Tahkim Kurulu, Genel Müdürlük ceza kurullarý veya spor federasyonlarýnýn ceza veya disiplin kurullarýnca son beþ yýl içerisinde bir defada üç ay veya toplam altý ay hak mahrumiyeti cezasý almadýðýna dair beyaný.

ç) Adli sicil kaydý yazýlý beyaný.

d) Üyelerin en az %15inin yazýlý teklifi.

e) Adaylýk baþvuru ücret makbuzu.

(4) Baþkanýn görev süresi dört yýldýr. Baþkanýn seçimi, yönetim, denetim ve disiplin kurullarýnýn seçimi ile birlikte yapýlýr. Federasyon söz konusu belgelerin uygunluðunu inceleyip kesinleþen adaylýklarý resmi internet sitesinde baþvurudan itibaren iki gün içerisinde ilan eder.

(5) Federasyon Baþkaný, yönetim, disiplin ve denetim kurullarý üyeleri milletvekilliði ve yerel yönetimlerin genel ve ara seçimlerinin baþlangýcýndan bir ay önce, seçimin yenilenmesine karar verilmesi halinde yenileme kararýnýn ilanýndan baþlayarak yedi gün içinde, baþka bir federasyon baþkanlýðýna aday olmalarý halinde, Federasyonun genel kurul tarihinden bir ay önce görevlerinden ayrýlma isteðinde bulunmadýkça adaylýklarýný koyamazlar ve aday gösterilemezler. Her ne þekilde olursa olsun istifa eden Baþkan, yönetim, denetim ve disiplin kurulu üyeleri istifalarýný geri alarak görevlerine dönemezler.

(6) Baþkanýn ölümü, istifasý veya Baþkan olma þartlarýndan herhangi birisini kaybetmesi halinde, üç ay içinde yapýlmasý þartýyla, bu görevi yönetim kurulu üyeleri tarafýndan seçilecek bir yönetim kurulu üyesi yürütür. Ancak olimpiyat oyunlarýnýn yapýlmasýna altý aydan az süre kalmýþ ise olaðanüstü genel kurula gidilemez.

(7) Baþkan vekili veya asbaþkan olarak görevlendirilecek kiþilerin, Baþkanda aranan þartlarý haiz olmalarý gerekir.

Federasyon Baþkanýnýn görevleri

MADDE 10 (1) Federasyon Baþkanýnýn görevleri þunlardýr:

a) Federasyonu temsil etmek.

b) Federasyonun faaliyetlerini ilgili mevzuat hükümleri ile genel kurul ve yönetim kurulu kararlarýna göre yürütmek.

c) Yönetim kuruluna baþkanlýk etmek ve yönetim kurulu kararlarýný uygulamak.

ç) Yan kurullarýn kurulmasýný ve adaylarýný yönetim kuruluna teklif etmek, gerekli gördüðünde bu kurullara baþkanlýk etmek.

d) Baþkan vekilini ve asbaþkanlarý belirlemek.

e) Federasyonun genel amaçlarýný gerçekleþtirmek için harcamalar yapmak, gerektiðinde bu yetkisini baþkan vekiline veya vekillerine devretmek.

f) Federasyonda çalýþtýrýlacak personelin seçimini yapmak ve uygun görülenleri yönetim kuruluna teklif etmek.

g) Disiplin suçu iþleyen kulüp, hentbol faaliyetlerine katýlan kuruluþ, sporcu, hakem, antrenör, idareci, masör ve benzeri spor elemanlarýyla ilgili olay ve fiilleri incelemek, ilgilileri disiplin kuruluna sevk etmek.

ð) Ýlgili mevzuat ile verilen diðer görevleri yapmak.

Yönetim kurulu

MADDE 11 (1) Yönetim kurulu; Federasyon Baþkaný ile on dört asýl üye olmak üzere toplam on beþ üyeden oluþur. Genel kurulda ayrýca on dört yedek üye seçilir.

(2) Yönetim kurulu asýl ve yedek üyelerinde, 9 uncu maddenin birinci fýkrasýnda belirtilen þartlar aranýr ve seçilmeleri durumunda, 9 uncu maddenin üçüncü fýkrasýnýn (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen belgeler istenir.

(3) Baþkan tarafýndan yönetim kurulu üyeleri arasýndan üç baþkan vekili ile altý as baþkan atanýr.

(4) Yönetim kurulunun görev süresi dört yýldýr. Yönetim kurulu üye sayýsýnýn ölüm veya istifasý gibi nedenlerin varlýðý halinde yedek üyelerden sýrasý gelenler yönetim kuruluna alýnýr.

Yönetim kurulunun görevleri

MADDE 12 (1) Yönetim kurulunun görevleri þunlardýr:

a) Hentbol kulüplerini kayýt ve tescil etmek, bunlarý liglere ve gruplara ayýrmak, ligleri düzenlemek, uygulanacak terfi ve tenzil statüsünü belirlemek.

b) Müsabaka sonuçlarýný tescil etmek, olaylý ve anlaþmalý müsabakalar hakkýnda karar vermek.

c) Hentbol ile ilgili idareci, menajer, teknik direktör, antrenör, masör, teknik eleman, gözlemci, hakem ve benzeri elemanlarý eðitmek, bu elemanlarýn geliþmesi için her türlü tedbiri almak, sosyal güvenlik haklarýný saðlamak, bunlarýn kulüp deðiþtirmeleri ve çalýþmalarý ile ilgili usul ve esaslarý tespit etmek.

ç) Lisanslardan alýnacak katýlým, aidat, ceza, yerli ve yabancý sporcu tescil, vize, aktarma, sözleþme, bonservis ücretlerini ve oranlarýný tespit etmek.

d) Kulüplerin hentbol dalý kurmak için yapacaklarý baþvurularý karara baðlamak, kulüplerin hentbol dalý tescillerini yapmak, en üst lig kulüplerinin faaliyet ve taahhütlerini denetlemek.

e) Kulüpleri, sporcularý, antrenör, menajer ve teknik elemanlarý ödüllendirmek.

f) Müsabakalarda emniyet ve saðlýk ile ilgili tedbirleri almak ve aldýrmak.

g) Genel kuruldan alýnan yetki doðrultusunda Federasyon faaliyetleri ile ilgili olarak taþýnmaz mal alýmý, satýmý ve kiralamasý yapmak, tesisleri iþletmek, iþlettirmek ve hentbol faaliyetlerinin her türlü araç, gereç, malzeme ve benzeri ihtiyaçlarýný saðlamak.

ð) Görev alanýna giren konularda düzenleme yapmak, uygulamak ve hentbol ile ilgili her türlü faaliyetleri yürütmek.

h) Hentbol ile ilgili televizyon, radyo, internet, basýlý eser yayýnlarý, kulüplerin forma ve spor malzemelerinde kullanacaklarý reklamlar ile her türlü reklam konusunda ticari ve mali haklarý düzenlemek ve denetlemek.

ý) Baþkan tarafýndan teklif edilen yan kurullarý onaylamak.

i) Sporda þiddetin önlenmesi için gerekli tedbirleri almak ve aldýrmak.

j) Kulüpler, sporcular, teknik yönetici ve antrenörler, hakemler, müsabaka görevlileri ile hentbol alanýnda görevli diðer ilgililerin baþvurularýný, gerekli olan durumlarda baðlý olduklarý kuruluþlarýn görüþlerini de alarak karara baðlamak.

k) Genel kurul toplantýlarýný hazýrlamak.

l) Bütçeyi hazýrlamak.

m) Genel kurulun verdiði yetkileri kullanmak.

n) Genel kurulunun belirlediði limitler dahilinde Federasyon Baþkanýna olaðanüstü durumlar için belli bir oranda borçlanma ve harcama yetkisi vermek.

o) Federasyonun görevlerini yürütmek ve faaliyetlerini düzenlemek amacýyla; merkez teþkilatý ve il temsilciliklerinde görevlendirilecek kamu görevlileri dýþýnda kalan idari ve teknik personelin sayýsýný, bu personelle birlikte profesyonel olarak istihdam edilecek görevlilerin sözleþme ücretlerini ve sosyal haklarýný, gerekli görülen kurul üyelerinin fazla mesailerini, tazminatlarýný, yolluk ve yevmiyelerini tespit etmek, yabancý antrenör veya benzeri personeli istihdam etmek.

ö) Genel kuruldan alýnacak onay ile görevlerini yerine getirebilmek için talimatlar hazýrlamak, bu talimatlardan ödül ve yardýmla ilgili olanlarý genel kurulun onayýna sunmak ve uygulamak.

p) Genel kuruldan aldýðý yetki doðrultusunda hentbolun geliþmesi ve gelir getirici faaliyet ve organizasyonlar yapýlmasý amacýyla iktisadi iþletme kurarak faaliyetlerinin yürütülmesini saðlamak.

r) Ýlgili mevzuat, Federasyon talimatlarý ve genel kurul kararlarýyla verilen görevleri yerine getirmek ve bu konularla ilgili düzenlemeler yapmak.

(2) Federasyon Baþkanýnýn baþkanlýðýnda üyeleri arasýndan seçeceði beþ kiþilik bir icra kurulu oluþturabilir. Ayrýca bu icra kurulunda profesyonel olarak görev yapacak icra kurulu koordinatörü atayabilir ve sýnýrlarýný tespit edeceði çerçevede yetkilerini bu kurula devredebilir. Bu kurul gerekli zamanlarda toplanýr, kararlar alýr ve uygulayabilir. Yaptýðý iþlemler hakkýnda da ilk toplantýda yönetim kuruluna bilgi verir.

(3) Federasyonun çalýþma usul ve esaslarý yönetim kurulu tarafýndan hazýrlanan talimatla belirlenir.

Yönetim kurulu toplantýlarý

MADDE 13 (1) Yönetim kurulu, en az ayda bir defa Baþkan tarafýndan belirlenen gündemi görüþmek üzere çoðunlukla toplanýr. Üyelerin önereceði konular gündeme eklenir.

(2) Kararlar, toplantýya katýlanlarýn çoðunluðu ile alýnýr. Oylarýn eþitliði halinde Baþkanýn kullandýðý oy yönünde çoðunluk saðlanmýþ sayýlýr.

(3) Mazeretsiz olarak, üst üste iki toplantýya veya bir yýl içinde aralýklý olarak dört toplantýya katýlmayanýn üyeliði sona erer ve yerine en çok oy alan yedek üye çaðrýlýr.

(4) Mazeretler yazýlý olarak, sebepleri ile birlikte toplantý saatinden önce Baþkana bildirilir. Mazeretin geçerliliðine yönetim kurulu karar verir. Kararlar, karar defterine yazýlýr ve imzalanýr. Baþkan tarafýndan uygulanýr.

Denetim kurulu

MADDE 14 (1) Denetim kurulu; Genel Müdürlük tarafýndan görevlendirilecek üç üyenin yanýnda, genel kurulca dört yýl için seçilen ve mali konularda ihtisas sahibi olan iki asýl ve iki yedek üyeden oluþur.

(2) Denetim kurulunun seçimle gelen asýl ve yedek üyelerinde, 9 uncu maddenin birinci fýkrasýnda belirtilen þartlar aranýr ve seçilmeleri durumunda, 9 uncu maddenin üçüncü fýkrasýnýn (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen belgeler istenir.

(3) Asýl üyeler kendi aralarýndan bir baþkan, bir baþkan vekili ve bir raportör seçerler. Kurul, baþkan tarafýndan gerektiði zamanlarda toplantýya çaðrýlarak çalýþmalarýný yürütür. Kurul kararlarý çoðunluk ile alýnýr. Karara katýlmayan üye gerekçelerini genel kurula yazýlý bir rapor ile sunmak zorundadýr.

(4) Kurul görevinde baðýmsýzdýr. Üyeler istifa etmedikçe veya çekilmiþ sayýlmadýkça görevlerinden alýnamaz, yerlerine yenisi görevlendirilemez. Asýl üye sayýsýnýn ölüm, istifa veya bu maddenin beþinci fýkrasý gereði eksilmesi halinde boþalan üyeliðe kalan süreyi tamamlamak üzere sýrasý gelen yedek üye baþkan tarafýndan çaðrýlarak kurul tamamlanýr.

(5) Mazeretsiz olarak üst üste iki toplantýya veya iki yýl içinde aralýklý olarak dört toplantýya katýlmayan üyenin üyeliði düþer. Üye, mazeretlerini sebepleri ile birlikte yazýlý olarak toplantý saatinden en geç bir saat önce baþkana bildirir. Mazeretin kabulüne o toplantýdaki kurul üyelerince karar verilir.

Denetim kurulunun görevleri

MADDE 15 (1) Denetim kurulu, Federasyonun mali iþlemlerinin mevzuata, belge ve kararlara uygun olup olmadýðýný genel kurul adýna denetler. Her malî genel kurul için yýllýk esasa göre hazýrlayacaðý denetleme raporunu genel kurulun onayýna sunar. Denetim kurulu, iþ ve iþlemler hususunda yönetim kuruluna uyarýlarda bulunabilir. Kurul, gerek görmesi durumunda uzman bilirkiþilerden yararlanabilir. Bilirkiþilere verilecek ücret denetim kurulunun teklifi üzerine yönetim kurulunca belirlenir ve Federasyonca karþýlanýr.

(2) Kurul denetimleri yerine getirirken, Federasyon görevlileri kendilerinden istenen bilgi ve belgeleri vermek zorundadýr. Denetleme raporu, genel kurul toplantýsýndan onbeþ gün önce Federasyonun ve Genel Müdürlüðün internet sitesinde ilan edilmek suretiyle genel kurul üyelerine duyurulur.

Disiplin kurulu

MADDE 16 (1) Disiplin kurulu, genel kurulca dört yýl için seçilen bir baþkan ve dört asýl üye olmak üzere beþ üyeden oluþur. Asýl üyeler kadar yedek üye seçilir. Asýl ve yedek ikiþer üyenin hukukçu olmasý zorunludur. Asýl üyeler kendi aralarýndan bir baþkan vekili ve bir raportör seçerler.

(2) Disiplin kurulu asýl ve yedek üyelerinde, 9 uncu maddenin birinci fýkrasýnda belirtilen þartlar aranýr ve seçilmeleri durumunda, 9 uncu maddenin üçüncü fýkrasýnýn (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen belgeler istenir.

(3) Kurul, görevlerinde ve kararlarýnda baðýmsýzdýr. Üyeler istifa etmedikçe veya çekilmiþ sayýlmadýkça görevlerinden alýnamaz ve yerlerine yenisi görevlendirilemez. Asýl üye sayýsýnýn ölüm, istifa halinde kalan süreyi tamamlamak üzere boþalan üyeliðe sýrasý gelen yedek üye baþkan tarafýndan çaðrýlarak kurul tamamlanýr.

(4) Disiplin kurulu, Federasyonun faaliyet programýnda yer alan veya kurum ve kuruluþlarca Federasyondan izin alýnmak suretiyle düzenlenen müsabaka ve faaliyetlerde; kulüp, Federasyona baðlý spor dallarý ile ilgili faaliyette bulunan kuruluþ, sporcu, hakem, antrenör, menajer, yönetici ve görevli diðer kiþilerin spor ahlaký ve disiplinine aykýrý davranýþlarýna iliþkin disiplin iþlerine bakar. Disiplin suçunu teþkil eden fiiller ile bu fiillere verilecek cezalara iliþkin hususlar yönetim kurulunca çýkarýlacak talimat ile belirlenir.

(5) Disiplin kurulu, kendi görev alanýný ilgilendiren iþleri görüþüp karara baðlamak üzere, Federasyon Baþkanýnýn talebi üzerine, disiplin kurulu baþkanýnýn çaðrýsýyla toplanýr. Toplantý gündemi disiplin kurulu baþkaný tarafýndan belirlenir. Baþkanýn bulunmamasý halinde, kurula baþkan vekili baþkanlýk eder.

(6) Kurul, en az üç üyenin katýlýmý ile toplanýr. Kurul kararlarýný çoðunlukla alýr. Oylarýn eþit çýkmasý halinde baþkanýn kullandýðý oy yönünde çoðunluk saðlanmýþ sayýlýr.

(7) Mazeretsiz olarak üst üste iki toplantýya veya bir yýl içinde aralýklý olarak dört toplantýya katýlmayan üyenin üyeliði düþer. Üye, mazeretlerini sebepleri ile birlikte yazýlý olarak toplantý saatinden en geç bir saat önce kurul baþkanýna bildirir. Mazeretin kabulüne o toplantýdaki kurul üyelerince karar verilir.

Yan kurullar

MADDE 17 (1) Federasyon yan kurullarýnýn oluþumu, görev ve yetkileri ile çalýþma usul ve esaslarý yönetim kurulu tarafýndan hazýrlanan talimatlarla belirlenir.

Genel sekreterlik

MADDE 18 (1) Genel sekreter, en az dört yýllýk yüksekokul mezunu kiþiler arasýndan görevlendirilir. Federasyonca görevlendirilecek olan genel sekreterin kamu veya özel sektörde en az on yýl iþ deneyimi olmasý þarttýr. Lisansüstü eðitimde geçen süreler genel sekreter için aranan iþ deneyimi olarak kabul edilir.

(2) Genel sekreter, tüm idari ve teknik personelin amiridir.

(3) Genel sekreter, Federasyonun her türlü idari iþ ve iþlemlerini yapmakla yetkili ve sorumludur. Bu kapsamda;

a) Federasyon Baþkaný adýna ulusal veya uluslararasý federasyonlar, kamu kurum ve kuruluþlarý ile yazýþmalarý yapar, il müdürlüðü ile koordinasyonu saðlar.

b) Federasyonun harcama talimatlarýna göre gerekli iþlemleri yapar, evraký düzenler ve ödeme aþamasýna getirir. Ödeme evrakýnda Baþkan veya baþkan vekilinin imzasýnýn yaný sýra genel sekreterin imzasýnýn bulunmasý zorunludur.

c) Federasyonun taþýnýr ve taþýnmaz mal kayýtlarýnýn tutulmasýný saðlar.

Federasyon il temsilcisi

MADDE 19 (1) Federasyonun il temsilcileri, Federasyon Baþkanýnýn teklifi ve Genel Müdürün onayý ile görevlendirilir. Federasyon il temsilcisinin görev süresi, Baþkanýn görev süresi kadardýr.

(2) Federasyon il temsilcisi, Federasyon ile il müdürlüðü arasýndaki koordinasyonu saðlar. Federasyon adýna yaptýðý iþlemler hakkýnda il müdürlüðüne ve ilgili federasyona bilgi verir. Ýl müdürlüðü imkânlarý ölçüsünde Federasyon il temsilcisine çalýþma ortamý saðlar.

(3) Federasyon hizmet ve faaliyetlerini yerine getirmeyen, il müdürlüðü ve Federasyonla koordinasyon saðlamayan Federasyon il temsilcileri, Federasyon Baþkanýnýn teklifi ve Genel Müdürün onayý ile görevden alýnýr.

Onur kurulu ve onursal baþkanlýk

MADDE 20 (1) Türk Hentboluna en üst düzeyde hizmet etmiþ ve emeði geçmiþ kiþiler arasýndan seçilecek üyelerin yer alacaðý Onur Kurulu oluþturulur. En az iki dönem Federasyon Baþkanlýðý yapanlara, görevleri sona erdikten sonra Onursal Baþkan unvanýnýn verilmesiyle ilgili esaslar, Federasyon yönetim kurulu tarafýndan hazýrlanacak talimat ile belirlenir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Genel Kurul Toplantýlarý ve Seçim Ýþleri

Genel kurul toplantýlarý

MADDE 21 (1) Genel kurul; olaðan, olaðanüstü ve mali genel kurul toplantýlarýndan oluþur.

a) Olaðan genel kurul; yaz olimpiyat oyunlarýnýn bitiminden itibaren üç ay içerisinde yapýlýr.

b) Olaðanüstü genel kurul;

1) Sportif Deðerlendirme ve Geliþtirme Kurul raporlarýnda yeterli düzeyde görülmeyen veya yapýlan denetim sonucu görev baþýnda kalmasýnda sakýnca görülen Federasyon Baþkaný ve yönetim kurulu üyeleri hakkýnda karar almak üzere Bakanýn istemi üzerine,

2) Federasyon yönetim kurulunun kararýyla,

3) Son yapýlan genel kurul toplantýsýnda üye olanlarýn en az yüzde 40’ýnýn noter kanalýyla yazýlý müracaatýyla,

4) Federasyon Baþkanýnýn istifasý, Baþkan olma þartlarýndan herhangi birisini kaybetmesi, ölümü veya yönetim kurulu asýl ve yedek toplam üye sayýsýnýn yedi üyenin altýna düþmesi halinde,

olaðanüstü toplanýr.

c) Mali genel kurul iki yýlda bir ekim veya kasým aylarý içerisinde yönetim kurulunca belirlenecek bir tarihte yapýlýr.

(2) Son yapýlan genel kurul toplantýsýnda üye olanlarýn noter kanalý ile yapacaklarý olaðanüstü genel kurul çaðrýlarýnda ilk müracaat ile son müracaat arasýndaki süre 60 günü geçemez.

(3) Mali genel kurulda geçen dönemin bütçesi ve denetim kurulu raporu ayrý ayrý görüþülerek ibra edilir; izleyen dönemin bütçe tasarýsý görüþülerek onaylanýr; varsa diðer mali konular, Ana Statü deðiþiklikleri ile Federasyonun ve genel kurulun iþ ve iþleyiþine iliþkin konular görüþülüp karara baðlanýr.

(4) Mali genel kurulda ibra edilmeyen veya birinci fýkranýn (b) bendinde belirtilen hallerde baþkan ve yönetim kurulu üyelerinin yerine kalan süreyi tamamlamak üzere en geç altmýþ gün içerisinde seçimli olaðanüstü genel kurul toplanýr. Ancak birinci fýkranýn (b) bendinin (2) ve (3) numaralý alt bentlerinde belirtilen hallerde, son toplantý tarihinden itibaren altý ay geçmeden veya olimpiyat oyunlarýnýn yapýlmasýna altý aydan az süre kalmýþ ise olaðanüstü genel kurul toplantýsý yapýlamaz.

(5) Genel Müdürlük, genel kurul toplantýlarýnda gözlemci bulundurur. Gözlemci genel kurul baþkanlýk divanýnda yer alýr. Gözlemcinin yol giderleri Federasyon tarafýndan karþýlanýr. Gözlemci, genel kurul çalýþmalarýnýn Kanun ile diðer ilgili mevzuata uygun olarak yapýlýp yapýlmadýðýný denetleyerek raporunu en geç on beþ gün içerisinde Bakana sunulmak üzere, Genel Müdürlüðe verir. Genel Müdürlük, gözlemci raporunun verildiði, ilgililer ise genel kurulun yapýldýðý tarihten itibaren otuz gün içerisinde asliye hukuk mahkemesinde genel kurulun iptalini isteyebilir.

(6) Olaðan ve olaðanüstü genel kurul, bu maddede öngörülen süre ve esaslara uygun olarak yapýlmadýðý takdirde, Tahkim Kurulunca oluþturulacak üç kiþilik komisyon marifetiyle altmýþ gün içerisinde yapýlýr. Ayrýca Federasyon Baþkaný ve yönetim kurulu üyeleri hakkýnda mevzuata uymamaktan dolayý idari ve adli iþlem baþlatýlýr.

Genel kurulun toplantýya çaðrýlmasý

MADDE 22 (1) Genel kurul toplantýlarý Federasyonun merkezi olan Ankarada yapýlýr. Genel kurul toplantýlarý ile ilgili her türlü iþlem yönetim kurulunca yapýlýr. Genel kurul çaðrýsý ve gündemi, toplantý tarihinden en az otuz gün önce; faaliyet raporu, denetim kurulu raporu ile bütçe tasarýsý ise en az on beþ gün önce Federasyonun ve Genel Müdürlüðün internet sitesinde ilan edilir.

(2) Genel kurul baþkanlýk divaný oluþuncaya kadar yönetim kurulunun genel kurul iþlemleriyle ilgili kararlarýna karþý Tahkim Kuruluna baþvurulabilir.

(3) Genel kurul kararýnýn alýnmasýndan sonra Federasyon, genel kurula katýlma hakký bulunan üyelerden delegelerini ve delegelere ait bilgileri talep eder. Kulüpler ile ilgili kurum ve kuruluþlar, Federasyon tarafýndan gönderilen talep yazýsýnýn tebliðinden itibaren beþ gün içerisinde genel kurulda kendilerini temsil edecek delege listesini ve bilgilerini Federasyona bildirmek zorundadýr.

(4) Delege listesi genel kurul tarihinden en az otuz gün önce Federasyonun ve Genel Müdürlüðün internet sitesinde ilan edilir. Federasyon tarafýndan hazýrlanacak genel kurul delege listesinde delegelerin adý ve soyadý ile temsil ettiði kurum ve kuruluþ belirtilir.

(5) Hazýrlanan delege listesine, ilan tarihinden itibaren on gün içerisinde itiraz edilebilir. Delege listesine itiraz, yönetim kurulunca itiraz süresinin bitiminden itibaren iki gün içerisinde karara baðlanýr. Bu karara karþý iki gün içerisinde Tahkim Kuruluna itiraz edilebilir. Tahkim Kurulu itirazýn kendisine ulaþtýðý tarihten itibaren beþ gün içerisinde bu itirazý kesin olarak karara baðlar.

(6) Federasyon yönetim kurulunca karara baðlanan kesin delege listesi, Federasyonun ve Genel Müdürlüðün internet sitesinde ilan edilir. Bu tarihten sonra sadece bu maddenin beþinci fýkrasý uyarýnca Tahkim Kuruluna yapýlan itirazlar sonucunda verilecek kararlar doðrultusunda deðiþiklik yapýlabilir.

Genel kurulun açýlmasý

MADDE 23 (1) Genel kurul delegeleri, delegelik belgesini almak ve delege listesini imzalamak zorundadýrlar.

(2) Genel kurul; üye tam sayýsýnýn salt çoðunluðu ile toplanýr ve katýlanlarýn salt çoðunluðu ile karar alýr. Seçimde en fazla oyu alan aday ve bu adayýn listesi seçilmiþ sayýlýr. Ýlk toplantýda çoðunluk saðlanamamasý halinde, takip eden günde çoðunluk aranmaksýzýn toplanýlýr. Ancak toplantýya katýlanlarýn sayýsý seçimle belirlenen kurullarýn asýl üye sayýsýnýn iki katýndan aþaðý olamaz.

(3) Federasyon Baþkaný veya onun görevlendireceði baþkan vekili veya as baþkan ya da yönetim kurulu üyesinin, genel kurul delege listesini incelemesi ve katýlanlarýn sayýsýný belirlemesi ile genel kurul toplantýsý için aranan çoðunluðun bulunup bulunmadýðý tespit edilir.

(4) Genel kurul toplantýsý Federasyon Baþkanýnýn veya görevlendireceði baþkan vekili veya as baþkan ya da yönetim kurulu üyesinin konuþmasý ile açýlýr. Daha sonra genel kurul baþkanlýk divaný oluþturulur.

Divan kurulunun görevleri

MADDE 24 (1) Divan kurulu, bir baþkan, bir baþkan yardýmcýsý, iki yazman üyeden oluþur. Ayrýca genel kurul üyeleri arasýndan seçim iþlerinde görev yapacak sandýk görevlileri seçilir. Divan üyelerinin seçimi üyelerin açýk oyu ile yapýlýr. Divan kurulu baþkan ve üyelerinin genel kurul üyesi olmasý zorunludur.

(2) Divan kurulu, bu Ana Statü ve Yönetmelik hükümleri çerçevesinde toplantýnýn yürütülmesini saðlamakla görevli ve yetkilidir.

(3) Divan kurulu oluþtuktan sonra genel kurul çalýþmalarýna iliþkin her türlü itiraz, divan kurulu tarafýndan karara baðlanýr.

(4) Divan kurulu, görüþmelerin düzenini bozan delegelere uyarma cezasý verebileceði gibi düzeni sürekli olarak bozanlar hakkýnda da toplantýdan çýkarma kararý alýnmasý için genel kurula baþvurabilir. Genel kurulun oy çokluðuyla aldýðý karar sonucu toplantýdan çýkarýlan üye, toplantý süresince salonda bulunamaz, oylamaya katýlamaz.

Genel kurul gündemi

MADDE 25 (1) Genel kurul gündemi, yönetim kurulunca belirlenir ve toplantý tarihinden en az otuz gün önce Federasyonun ve Genel Müdürlüðün internet sitesinde üyelere duyurulur.

(2) Genel kurul gündeminde; açýlýþ, divan kurulu seçimi, mali rapor ile faaliyet ve denetim raporlarýnýn görüþülerek kabulü ile yönetim kurulunun ibra edilmesi, yeni döneme ait bütçenin görüþülüp onaylanmasý, seçim maddesi ile ihtiyaç halinde diðer hususlar yer alýr.

(3) Mali genel kurul gündeminde seçim dýþýndaki hususlar yer alýr ve bu genel kurulda bir önceki dönemin bütçesi görüþülerek karara baðlanýr. Ýçinde bulunulan yýlýn bütçesi üzerinde düzenleme yapýlýr ve bir sonraki dönemin bütçe tasarýsý onaylanýr. Mali genel kurulda, Ana Statü deðiþiklikleri ile Federasyonun iþ ve iþleyiþine iliþkin diðer konular da görüþülerek karara baðlanabilir.

(4) Olaðanüstü genel kurulda, ilanda belirtilen hususlar dýþýnda baþka bir husus görüþülemez.

(5) En az on genel kurul üyesinin imzasýyla Ana Statüye aykýrý olmayan ve gündeme ilave edilmek istenen maddeler için yazýlý olarak baþvuru yapýlabilir ve açýk oylama sonucu salt çoðunluk ile kabul edilen öneriler gündeme eklenir.

Genel kurul oturumu ve görüþmeler

MADDE 26 (1) Divan kurulu, seçildikten ve yerini aldýktan sonra divan baþkaný, ilanda yer alan gündemi genel kurula açýklar, oya sunar ve gündem maddelerinin görüþülmesine geçer.

(2) Söz almak isteyen delegelere yazýlma sýrasýna göre söz verilir. Üye, sýrasýný baþkasýna býrakabilir. Bu durumda sýrasýný býraktýðý üyenin sýrasý gelince konuþabilir. Federasyon kurullarýnýn sözcüleri ile usul hakkýnda söz almak isteyenlere öncelik tanýnýr.

(3) Konuþma süresi, genel kurula katýlan en az on delegenin yazýlý isteði üzerine yapýlacak açýk oylama ile görüþme açýlmaksýzýn sýnýrlandýrýlabilir.

(4) Yönetim kurulu veya denetim kurulu sözcüleri, genel kurulda, delegelerin Federasyon iþ ve iþlemlerine iliþkin sorularýný yanýtlamakla yükümlüdür.

(5) Gündem maddelerine iliþkin görüþme yeterliliði teklifi, üç delegenin bu konu ile ilgili görüþlerini belirtmesinden sonra verilebilir. Söz konusu teklif, daha önce bu konuyla ilgili söz almýþ kiþilerin adlarýnýn okunmasý ve söz haklarýnýn saklý bulunduðunun açýklanmasý suretiyle, teklif lehine ya da aleyhine konuþacak birer kiþiye söz verildikten sonra oylamaya açýlýr ve oylama sonucuna göre karar verilir. Karara baðlanan konular üzerinde yeniden görüþme açýlamaz.

(6) Genel kurulda, görüþme yeterliliði, bütçe ve Ana Statü deðiþiklikleriyle ilgili tekliflerin yazýlý olarak yapýlmasý zorunludur.

(7) Divan baþkaný, gündem maddeleri görüþülürken ya da oylama yapýlýrken düþüncesini açýklayamaz. Konuþma yapmak isterse sýraya girer ve sýrasý gelince yerini baþkan yardýmcýsýna býrakarak düþüncelerini açýklar. Divan baþkaný, hakkýnda düþüncesini açýkladýðý gündem maddesinin görüþülmesi tamamlanýnca yerine geçebilir.

Kurullara aday olma

MADDE 27 (1) Federasyon Baþkaný ile yönetim, denetim ve disiplin kurulu üyeliði için adaylarýn genel kurul üyesi olmasý þart deðildir.

(2) Federasyon Baþkanlýðýna, yönetim, denetim ve disiplin kurullarýna seçilenler ile hakem kurullarýna atanan veya seçilen üyelerin varsa hentbol branþýnda faaliyet gösteren kulüplerdeki yöneticiliði veya kulüp yönetim organlarýnda hentbol branþý ile ilgili diðer görevleri sona erdirilir, ancak kulüp üyeliði ve kulüple olan diðer iliþkileri devam edebilir.

Seçim iþleri

MADDE 28 (1) Federasyon, baþkanlýk için baþvuran adaylarýn listesini ve genel kurul delegelerinin teklif yazýlarýný divan baþkanlýðýna iletir. Baþkan adaylarý, yönetim, denetim ve disiplin kurulu asýl ve yedek üye listelerini divan kuruluna teslim ederler.

(2) Oylamada, baþkan adaylarý ve önerdikleri kurul listeleri blok olarak oylanýr. Kurullara münferit olarak aday olunmaz, oylanan listelerde çizme, eksiltme veya ekleme yapýlmaz.

(3) Divan baþkaný, istekleri halinde baþkan adaylarýna genel kurula hitap etmeleri için ad çekme suretiyle tespit edeceði sýrayla söz hakký verir. Baþkan adaylarýnýn konuþma süresi aday sayýsý dikkate alýnarak divan kurulu tarafýndan belirlenerek oylamaya sunulur.

(4) Baþkan adaylarý, divan baþkanýna sandýk baþýnda görevlendirilmek üzere aday olmayan birer gözlemci ismi bildirebilir.

(5) Divan baþkaný, baþkan adaylarý tarafýndan kendisine teslim edilen oy pusulalarýný mühürler ve baþvuru sýrasýna göre oy verme kabinlerine koydurur.

(6) Seçimler tek liste halinde gizli oy ve açýk tasnif þeklinde yapýlýr. Genel kurul delegeleri, genel kurul listesindeki sýralara göre görevlilerden mühürlü zarfý imza karþýlýðý alýr ve hazýr bulundurulan yeterli sayýdaki sandýklarda oylarýný kullanýr. Adaylara ait oy pusulalarý oy kullanýlacak kabinde bulundurulur. Delege hangi aday ve listesine oy vermek istiyor ise kabindeki evet mührünü basar ve oy listelerinden tercih ettiðini zarfa koyarak sandýða atar. Genel kurul oy kullaným listesini imzalayarak oyunu kullanmýþ olur. Oy pusulasýna isim veya herhangi bir iþaret konulmaz. Zarfýný kaybeden veya baþka bir þekilde elinden çýkaran delegeye yeni zarf verilmez.

(7) Genel kurula katýlan tüm delegelerin oylarýný kullanmasý veya oy kullanma süresinin sona ermesinden sonra sandýklar kapatýlýr. Sandýklar divan baþkanýnýn denetim ve gözetiminde aday ve gözlemcilerin huzurunda açýlýr. Sandýklardan çýkan zarf sayýsýnýn, oy kullanan üye sayýsý ile eþit olup olmadýðý tespit edilir ve fazla zarflar açýlmadan iptal edilir.

(8) Oylarýn tasnifinde listeler sayýlýr. Bir zarfýn içinden ayný listeden birden fazla çýkmasý durumunda, bunlardan biri geçerli sayýlýr ve tek oy olarak hesaplanýr. Bir zarfýn içinden deðiþik iki liste çýkmasý veya listede çizme, eksiltme veya ekleme yapýlmasý durumunda, bunlar iptal edilir ve oy geçersiz sayýlýr.

(9) Seçimde en yüksek oyu alan baþkan adayý ve bu adayýn listesi seçilmiþ sayýlýr. Oylarýn eþit çýkmasý halinde ayný gün genel kurulda, çoðunluk aranmaksýzýn en az üç saat oy kullanma süresi belirlenmek suretiyle ikinci bir oylama yapýlýr. Ancak bu toplantýya katýlanlarýn sayýsý seçimle belirlenen kurullarýn üye sayýsýnýn iki katýndan aþaðý olamaz. Bu oylamada da eþitlik bozulmaz ise baþkan ve seçimle göreve gelen kurullar kura ile belirlenir.

(10) Divan baþkaný, seçim sonuçlarýný oy çokluðuna ve oy sýrasýna göre genel kurul üyelerine açýklar.

(11) Genel kurul toplantý tutanaklarý divan kurulu tarafýndan tutulur ve toplantý tutanaklarýnýn her bir sayfasý toplantý sonunda divan baþkaný ile divan kurulu üyeleri tarafýndan birlikte imzalanýr. Gündemdeki bütün maddelerin görüþülmesi ve karara baðlanmasýndan sonra divan baþkaný toplantýyý bir konuþma ile kapatýr.

(12) Tutanaklar, genel kurul toplantýsýnýn kapanýþýný takiben en geç yirmi dört saat içerisinde Federasyona teslim edilir ve bunlarýn bir kopyasý da ayný süre içerisinde Genel Müdürlük gözlemcisine verilir. Federasyona teslim edilen tutanaklar, teslimden itibaren en geç kýrk sekiz saat içerisinde Federasyonun internet sitesinde yayýnlanýr.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Mali Hükümler ile Denetim ve Disiplin Ýþlemleri

Federasyonun bütçesi

MADDE 29 (1) Federasyonun bütçesi, yönetim kurulunca her bir mali yýla göre ve iki yýl için düzenlenerek genel kurulun onayýndan sonra uygulamaya konulur. Federasyonun mali yýlý 1 ocak-31 aralýk tarihleri arasýdýr.

(2) Bütçede, Federasyonun gelir ve giderleri, yapýlacak faaliyetler, bunlara ayrýlacak ödenek, personel giderleri, kurullarýn masraflarý, yönetim ve hizmet giderleri ile diðer giderler gösterilir.

(3) Federasyon Baþkaný bütçede belirtilen esaslar içinde harcama ve tahsilat yapmaya yetkilidir. Federasyon Baþkaný bu yetkisini, sýnýrlarýný belirlemek kaydýyla baþkan vekiline devredebilir.

(4) Ödeme belgelerinde baþkan veya baþkan vekilinin imzasýnýn yaný sýra genel sekreterin imzasýnýn bulunmasý zorunludur.

Federasyonun gelirleri

MADDE 30 (1) Federasyonlarýn gelirleri þunlardýr:

a) Genel Müdürlük bütçesinden ayrýlacak pay.

b) Genel Müdürlük bütçesinden altyapý ve eðitime iliþkin projelerin desteklenmesi için aktarýlacak kaynak.

c) Kiþi ve kurumlardan alýnacak katýlým payý, baþvuru ücreti ve aidatlar.

ç) Tescil ve vize ücretleri ile transferlerden alýnacak pay.

d) Kulüplerin televizyon ve radyodan yapýlacak müsabaka yayýnlarýndan ve her türlü basýn ve yayýn organlarý ile yapacaklarý sözleþmelerden elde ettikleri gelirler ile iddaa isim haklarýndan elde ettikleri gelirlerin %10u.

e) Milli müsabakalarýn radyo, televizyon ve internet üzerinden yayýnýndan elde edilecek yayýn hakký bedelleri.

f) Sponsorluk gelirleri.

g) Reklam, basýlý yayýn ve basýlý evrak gelirleri.

ð) Ceza ve itiraz gelirleri.

h) Yardým ve baðýþlar.

ý) Kira ve iþletme gelirleri.

i) Federasyon Baþkan adaylarýndan alýnan baþvuru ücretleri.

j) Diðer gelirler.

(2) Federasyonun gelirleri bu Ana Statüde belirlenen usul ve esaslara uygun olarak harcanýr.

(3) Federasyon tarafýndan yapýlan faaliyet ve müsabakalarda elde edilen reklam, sponsorluk, naklen yayýn ve milli müsabakalara ait bilet gelirleri Federasyona aittir.

(4) Katma deðer vergisi hariç, Federasyonun tüm gelirleri her türlü vergi, resim ve harçtan muaftýr.

(5) Federasyon mallarý Devlet malý hükmündedir, haczedilemez.

Federasyonun giderleri

MADDE 31 (1) Federasyon, yýllýk bütçe esasýna göre bütçesini hazýrlar; bu Ana Statü ve ilgili diðer mevzuat ile kendisine verilen görevleri yerine getirmek için Ana Statü hükümleri çerçevesinde gerekli bütün harcamalarý yapar.

(2) Federasyon; ihtiyacý olan ve amacýna uygun her türlü menkul ve gayrimenkul mallarý bütçe esaslarý dahilinde almaya, satmaya, kiralamaya, kiraya vermeye, iþletmeye, ortaklýk kurmaya, gayri menkulleri üzerinde ipotek ve her türlü hak ve mükellefiyetler tesis etmeye ve baðýþ kabulüne, nakitlerini yönetim kurulunun kararlarý doðrultusunda deðerlendirmeye yetkilidir.

(3) Bütçe ile ilgili harcamalar, yönetim kurulunca hazýrlanan bütçe talimatýnda belirtilir.

(4) Harcamalarýn;

a) Bu Ana Statüde belirtilen Federasyonun ve yönetim kurulunun görevleri çerçevesinde zorunlu ya da yararlý olan iþ ve iþlemler için yapýlmýþ olmasý,

b) Ýþin mahiyetine ve Federasyonun ihtiyaçlarýna uygun olmasý,

c) Federasyonun gelirleri ile tedbirli ve basiretli yönetim ilkeleri, objektif ve iyi niyet kurallarý kapsamýnda orantýlý olmasý,

gerekir.

Muhasebe ve raporlama sistemi

MADDE 32 (1) Federasyonlarda tek düzen muhasebe sistemine ve bilanço esasýna göre kayýt tutulur.

(2) Muhasebe iþlemlerinin geçerli olan belgelere dayandýrýlmasý zorunludur. Kayýt, denetim, kontrol ve takip açýsýndan 4/1/1961 tarihli ve 213 sayýlý Vergi Usul Kanununda belirlenmiþ standart belge, rapor ve defterler kullanýlýr.

(3) Hesaplar takvim yýlý esasýna göre tutulur. Gelir ve giderler tahakkuk ettirildikleri yýlýn hesaplarýnda gösterilir. Ancak Federasyon, mali genel kurul tarihlerini de esas alarak ve ihtiyari bir þekilde ayrýca muhasebe raporlamalarýný yapabilirler. Bu ihtiyari raporlarýn hazýrlanmýþ olmasý, takvim yýlýna göre kayýt yapýlmasýný ve raporlamasýný engellemez.

(4) Genel Müdürlük tarafýndan yapýlan yardýmlarýn izlenmesi ve spor politikalarýna yön verilebilmesi bakýmýndan, Federasyona ait muhasebe kayýtlarý, belli bir otomasyon sisteminde Genel Müdürlükte oluþturulacak bir merkezde toplu bir biçimde izlenebilir. Bu durumda Genel Müdürlükçe oluþturulacak standart hesap planýna uygun olarak kayýtlarýn düzenlenmesi ve Federasyon muhasebe servislerinin bu merkezle iþbirliði içinde çalýþmasý zorunludur.

(5) Federasyon, muhasebe servislerini kurmak ve bu serviste çalýþan personeli kendi konusunda eðitmekle yükümlüdür.

Denetim

MADDE 33 (1) Federasyonun her türlü faaliyetlerinin denetimi; genel kurul, denetim kurulu ve Bakan tarafýndan görevlendirilecek denetim elemanlarýnca yapýlýr.

(2) Federasyon harcamalarýnýn yerindelik denetimi yetkili kurullarýnca, Genel Müdürlükçe yapýlan her türlü yardýmlarýn amaca uygunluðu ve denetimi ise Genel Müdürlükçe yapýlýr. Genel Müdürlük tarafýndan yapýlan ayni ve nakdi yardýmlarýn mevzuata ve amacýna uygun olarak harcanmamasý halinde oluþacak zarar, kusurlarý bulunan Federasyon Baþkaný ve yönetim kurulu üyelerinden Genel Müdürlükçe tahsil edilir ve Genel Müdürlük bütçesine gelir kaydedilir. Ayrýca sorumlular hakkýnda suç duyurusunda bulunulur.

Disiplin iþlemleri

MADDE 34 (1) Federasyona baðlý spor dallarý ile ilgili olarak;

a) Federasyonlarýn faaliyet programýnda yer alan müsabaka ve faaliyetlerde; kulüpler, Federasyona baðlý spor dallarýnda faaliyette bulunan kuruluþlar, sporcular, hakem, antrenör, menajer, yönetici ve görevli diðer kiþilerin spor ahlakýna ve disiplinine aykýrý davranýþlarýna iliþkin ceza iþlerine Federasyonun ceza/disiplin kurulu,

b) Federasyonun faaliyet programýnda yer almayan il veya ilçe müdürlüðünce düzenlenen müsabaka ve faaliyetlerde; kulüpler, ilgili spor dalýnda faaliyette bulunan kuruluþlar, sporcular, hakem, antrenör, menajer, yönetici ve görevli diðer kiþilerin spor ahlakýna ve disiplinine aykýrý davranýþlarýna iliþkin ceza iþlerine il veya ilçe ceza kurullarý,

c) Kurum veya kuruluþlarca Federasyondan, il veya ilçe müdürlüðünden izin alýnmak suretiyle düzenlenen müsabaka ve faaliyetlerde; ilgili spor dalýnda faaliyette bulunan kuruluþlar, kulüpler, sporcular, hakem, antrenör, menajer, yönetici ve görevli diðer kiþilerin spor ahlakýna ve disiplinine aykýrý davranýþlarýna iliþkin ceza iþlerine, izin alýnan merciin disiplin/ceza kurulu,

bakar.

(2) Ýl veya ilçe ceza kurullarý tarafýndan verilen cezalara karþý, 7/1/1993 tarihli ve 21458 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Gençlik ve Spor Genel Müdürlüðü Amatör Spor Dallarý Ceza Yönetmeliði hükümleri uyarýnca, Genel Müdürlük Ceza Kuruluna itiraz edilebilir.

(3) Tahkim Kurulu, Genel Müdürlük ceza kurullarý, federasyon disiplin/ceza kurullarý ile il veya ilçe ceza kurullarýnca verilecek cezalar, Genel Müdürlük Merkez Ceza Kurulunda oluþturulacak sportif ceza kütüðüne kaydedilir.

BEÞÝNCÝ BÖLÜM

Çeþitli ve Son Hükümler

Ödül ve sponsorluk

MADDE 35 (1) Ödül ve sponsorluk iþlemleri Kanunun ek 3 üncü maddesi ile 13/9/2010 tarihli ve 2010/956 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararý ile yürürlüðe konulan Spor Hizmet ve Faaliyetlerinde Üstün Baþarý Gösterenlerin Ödüllendirilmesi Hakkýnda Yönetmelik ve 16/6/2004 tarihli ve 25494 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Gençlik ve Spor Genel Müdürlüðü Sponsorluk Yönetmeliði çerçevesinde yürütülür.

(2) Federasyon, Spor Hizmet ve Faaliyetlerinde Üstün Baþarý Gösterenlerin Ödüllendirilmesi Hakkýnda Yönetmelik kapsamýnda yer almayan sporcu, kulüp ve antrenörler için çýkaracaðý talimat hükümlerine göre ödül verebilir. Ancak bu durumda verilecek ödüller Genel Müdürlük bütçesinden ayrýlacak pay ile alt yapý ve eðitime iliþkin projelerin desteklenmesi için aktarýlacak kaynaktan ve Spor Toto Teþkilat Baþkanlýðýndan saðlanan reklam gelirlerinden karþýlanamaz.

Yayýnlarýn düzenlenmesi

MADDE 36 (1) Federasyon faaliyetleri kapsamýnda Türkiye Cumhuriyeti sýnýrlarý içindeki tüm hentbol müsabakalarýnýn televizyon, radyo, internet ve her türlü teknik cihaz veya benzeri araçlarla yayýnlanmasýna, iletilmesine, yayýnlarýn düzenlenmesine ve programlanmasýna münhasýran yönetim kurulu yetkilidir.

(2) Federasyon tarafýndan yayýnlanmasýna izin verilmeyen müsabakalar televizyon, radyo, internet benzeri araçlarla yayýnlanamaz.

Fikri, sýnai ve ticari haklar

MADDE 37 (1) Federasyonun kullandýðý veya kullanacaðý marka, logo ve benzeri tüm fikri ve sýnai haklarýn mülkiyeti ve kullaným hakký münhasýran Federasyona aittir.

Kulüpler

MADDE 38 (1) Federasyona baðlý spor dallarýnda faaliyet gösteren spor kulüpleri ve diðer spor kulüplerinin hentbol þubeleri, Federasyonun görev alanýna giren konularda Federasyona baðlýdýr. Spor kulüpleri, il müdürlüðü tarafýndan kayýt ve tescil edilir. Kulüpler, tescil edildikten sonra, branþ tescili ve faaliyet katýlým iþlemleri Federasyon mevzuatýna göre yapýlýr. Sorumluluklarýný yerine getirmeyen kulüplerin kayýt ve tescil iþlemleri iptal edilir. Bu kulüpler müsabakalara katýlamaz ve Federasyon genel kurulunda temsil edilemez.

(2) Tescil ücretleri her yýl yönetim kurulunca belirlenir.

Kulüplerin devri ve þirketleþme

MADDE 39 (1) Federasyona baðlý spor dallarýnda faaliyet gösteren spor kulüpleri ve diðer spor kulüplerinin hentbol þubeleri, mevzuatta belirtilen þekil ve esaslara göre kuracaklarý veya kurmuþ olduklarý þirketlere devredilebilir. Kulüplerin þirketleþmesi halinde tescilli bulunduklarý yerden baþka bir yere nakilleri yapýlamaz.

(2) Devirlerde hentbol sporunun yayýlmasý, güçlenmesi ve yararlarý ön planda tutulur. Devre iliþkin usul ve esaslar yönetim kurulunca hazýrlanan talimatla belirlenir.

Kulüpler Birliði

MADDE 40 (1) Federasyon yönetim kurulu kulüpler birliðinin kurulmasý için önderlik yapar. Kulüpler birliði hentbol sporunun geliþmesi için tavsiye kararlarý alabilir. Federasyon kulüpler birliðinin aldýðý kararlara uyup uymamakta serbesttir.

Alt düzenleyici iþlemler

MADDE 41 (1) Bu Ana Statüye dayanýlarak hazýrlanan diðer alt düzenleyici iþlemler, Genel Müdürlüðün internet sitesinde yayýmlanýr.

(2) Bu Ana Statü ile Federasyonun diðer alt düzenleyici iþlemleri, Yönetmelik hükümlerine aykýrý olamaz.

Yürürlükten kaldýrýlan ana statü

MADDE 42 (1) 9/3/2007 tarihli ve 26457 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Türkiye Hentbol Federasyonu Ana Statüsü yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.

Yürürlük

MADDE 43 (1) Bu Ana Statü yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.

Yürütme

MADDE 44 (1) Bu Ana Statü hükümlerini Türkiye Hentbol Federasyonu Baþkaný yürütür.