1 Ekim 2014  ÇARÞAMBA

Resmî Gazete

Sayý : 29136 (Mükerrer)

ANA STATÜ

Türkiye Basketbol Federasyonu Baþkanlýðýndan:

TÜRKÝYE BASKETBOL FEDERASYONU ANA STATÜSÜ

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanýmlar ve Kýsaltmalar

Amaç

MADDE 1 (1) Bu Ana Statünün amacý; Türkiye Basketbol Federasyonunun teþkilat,   genel kurul ile yönetim, denetim ve disiplin kurullarýnýn oluþumu, görev, yetki ve sorumluluklarý ile çalýþma usul ve esaslarýný düzenlemektir.

Kapsam

MADDE 2 (1) Bu Ana Statü, Türkiye Basketbol Federasyonunun genel kurulu ile yönetim, denetim ve disiplin kurullarýný, basketbol dalýnda faaliyet gösteren spor kulüplerini ve ilgili diðer kuruluþlarý, sporcu, antrenör, teknik direktör, hakem, menajer, gözlemci, yönetici, temsilci ve benzeri spor elamanlarý ile bunlarýn katýldýðý yurt içi ve yurt dýþý tüm faaliyetleri kapsar.

Dayanak

MADDE 3 (1) Bu Ana Statü, 21/5/1986 tarihli ve 3289 sayýlý Spor Genel Müdürlüðünün Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanunun ek 9 uncu maddesi ile 19/7/2012 tarihli ve 28358 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Baðýmsýz Spor Federasyonlarýnýn Çalýþma Usul ve Esaslarý Hakkýnda Yönetmeliðe dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.

Tanýmlar ve kýsaltmalar

MADDE 4 (1) Bu Ana Statüde yer alan;

a) Bakan: Gençlik ve Spor Bakanýný,

b) Bakanlýk: Gençlik ve Spor Bakanlýðýný,

c)                Federasyon: Türkiye Basketbol Federasyonunu,

ç) Federasyon Baþkaný: Türkiye Basketbol Federasyonu Baþkanýný,

d) FIBA: Uluslararasý Basketbol Federasyonunu,

e)                Genel Müdür: Spor Genel Müdürünü,

f) Genel Müdürlük: Spor Genel Müdürlüðünü,

g) Ýl müdürlüðü: Gençlik hizmetleri ve spor il müdürlüklerini,

ð) Ýlçe müdürlüðü: Gençlik hizmetleri ve spor ilçe müdürlüklerini,

h) Kanun: 3289 sayýlý Spor Genel Müdürlüðünün Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanunu,

ý) Spor dalý: Basketbol sporunu,

i) Tahkim Kurulu: Kanunun ek 9 uncu maddesine göre oluþturulan Kurulu,

j) Talimat: Bu Ana Statüye uygun olarak yönetim kurulu tarafýndan hazýrlanan ve Genel Müdürlüðün internet sitesinde yayýmlanarak yürürlüðe giren düzenlemeyi,

k) Yönetmelik: 19/7/2012 tarihli ve 28358 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Baðýmsýz Spor Federasyonlarýnýn Çalýþma Usul ve Esaslarý Hakkýnda Yönetmeliði,

ifade eder.

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Federasyonun Teþkilat, Görev ve Yetkileri

Teþkilat

MADDE 5 (1) Federasyon, özel hukuk hükümlerine tabi, baðýmsýz statüye ve tüzel kiþiliðe sahiptir. Federasyonun merkezi Ankaradadýr. Federasyon, merkez teþkilatý ve il temsilciliklerinden oluþur.

(2) Federasyonun merkez teþkilatý;

a) Genel kurul,

b) Yönetim kurulu,

c)                Denetim kurulu,

ç) Disiplin kurulu,

d) Genel sekreterlikten,

teþekkül eder.

(3) Federasyonun yurt içi baðlantýsýný saðlamak üzere, illerde Federasyon temsilcilikleri kurulabilir.

Federasyonun görev ve yetkileri

MADDE 6 (1)  Federasyonunun görev ve yetkileri þunlardýr:

a) Basketbolun geliþmesini ve ülke geneline yayýlmasýný saðlamak amacýyla; kýsa, orta ve uzun vadeli stratejik plan ve programlar yapmak; bu konularda gereken karar ve tedbirleri almak ve uygulamak, kamu kurum ve kuruluþlarý ile yerel yönetimlerle iþbirliði yapmak.

b) Ulusal ve uluslararasý karþýlaþmalar, her kategorideki milli takým faaliyetlerini,  basketbol liglerini ve okul spor faaliyetlerini düzenlemek; bunlar için plan, program ve hazýrlýklarý yapmak, idari, mali ve hukuki yapýlanmalarla ilgili temel esaslarý belirlemek; bunlarla ilgili karar ve tedbirleri almak ve uygulamak.

c) Basketbol kulüpleri ve birden fazla dalda faaliyet gösteren spor kulüplerinin basketbol þubeleri ile ilgili olarak Federasyonun görev alanýna giren konularda, hukuki, idari ve mali düzenlemeler yapmak; kulüpleri tescil etmek, bunlarla ilgili karar ve tedbirleri almak ve uygulamak,  sporcu, antrenör ve hakemlerin tescil ve vize iþlemlerini yapmak.

ç) Ülke içinde müsabakalar düzenlemek,  düzenlenen müsabakalarýn devamlýlýðýný saðlamak, müsabakalarýn düzenlenmesi için talimatlar hazýrlamak, yayýnlamak ve uygulamak, hakem, temsilci ve gözlemci atamasýný yapmak.

d) Altyapý ve yetenek tespit projeleri hazýrlayarak, bunlarýn uygulanmasýný saðlamak; yüksek performanslý sporcularýn takibini yapmak ve bu sporcularýn yetiþmesi için gerekli tedbirleri almak, onlarý ödüllendirmek.

e)  Genel Müdürlük ile uluslararasý federasyonlarýn belirlediði eðitim kriterlerine uygun olarak iþbirliði içerisinde antrenör, hakem ve benzeri diðer spor elemanlarýnýn yetiþtirilmesi ve eðitilmesini saðlamak, baþarýlý olanlarýn belgelerini düzenleyip tescillerini yapmak ve bunlarýn çalýþmalarýný sürekli izlemek.

f) Türkiyeyi basketbol ile ilgili konularda ve ilgili kurullarda yurt dýþýnda temsil etmek, uluslararasý kurallarýn uygulanmasýný saðlamak.

g) Federasyonun kuruluþ, görev ve amaçlarýnýn gerçekleþmesi için bütçe çalýþmasý yapmak, bunun için yeterli mali kaynaklarý saðlamak, bunlarla ilgili gereken karar ve tedbirleri almak,  spor dalýna kaynak saðlamak amacý ile iktisadi iþletme kurmak.

ð) Sporcu saðlýðý ile ilgili konularda gerekli önlemleri almak.

h) Basketbol ile ilgili arþiv ve istatistik çalýþmalarýný yapmak, eðitici film, slayt ve broþür hazýrlayarak, bu konuda basýn ve televizyon kuruluþlarýyla iþbirliði yapmak.

ý) Ýl müdürlüðü ile koordineli çalýþmak.

i) Kulüpler, il müdürlüðü, il temsilcileri, kamu kurum ve kuruluþlar ve yerel yönetimle iþbirliði yapmak, bunlar arasýnda doðabilecek teknik uyuþmazlýklarý çözümlemek.

j) Tahkim Kurulu kararlarýný uygulamak.

k) Basketbol malzemeleri ve tesis standartlarýný uluslararasý kurallara göre tespit ederek uygulanmasýný saðlamak.

l) Federasyonun il temsilciliklerini kurmak.

Genel kurul

MADDE 7 (1) Genel kurul, Federasyonun en üst organýdýr. Genel kurul üye sayýsý 150 üyeden az, 300 üyeden fazla olamaz.

(2) Genel kurul aþaðýdaki üyelerden oluþur;

a) Görevlerine adli veya idari soruþturma sonucu son verilmemek kaydýyla asaleten Federasyon baþkanlýðý yapanlar,

b) Türkiye Milli Olimpiyat Komitesi Baþkanlýðýnca kurul üyeleri arasýndan belirlenecek en fazla iki üye,

c) Genel kurul üye sayýsýnýn yüzde 10u oranýnda Genel Müdürlük temsilcileri,

ç) Türkiye Amatör Spor Kulüpleri Konfederasyonu Baþkanlýðýnca kurul üyeleri arasýndan belirlenecek en fazla iki üye,

d) Türkiye Spor Yazarlarý Derneði Baþkanlýðýnca kurul üyeleri arasýndan belirlenecek en fazla iki üye,

e) Genel kurul tarihinde FIBA Dünya ve/veya Avrupa federasyonlarýnýn yönetim kurulunda görevli olanlar arasýndan öncelik sýrasýna göre seçilecek beþ üye,

f) Genel kurul tarihinden en az bir yýl önce faal sporculuðu býrakmýþ olmalarý kaydýyla;

1) Olimpiyat oyunlarýnda ilk üç dereceye girmiþ olan sporcular arasýnda A milli takýmdaki millilik sayýsýna göre yapýlacak sýralamaya göre,

2) Büyükler Dünya þampiyonasýnda, ilk üç dereceye girmiþ olan sporcular arasýnda A milli takýmdaki millilik sayýsýna göre yapýlacak sýralamaya göre,

3) Büyükler Avrupa Þampiyonu olan sporcular arasýnda A milli takýmdaki millilik sayýsýna göre yapýlacak sýralamaya göre,

belirlenecek beþ üye, bu kriterleri saðlayan sporcu olmamasý halinde ise, en fazla A milli olmuþ toplam beþ sporcu.

g) Faal olmamak ve genel kurul tarihinden en az bir yýl önce faal antrenörlüðü býrakmýþ olmak kaydýyla; büyükler kategorisinde milli takým teknik direktörlüðü veya baþ antrenörlük yapanlar arasýndan kura ile belirlenecek beþ üye,

ð) Faal olmamak ve genel kurul tarihinden en az bir yýl önce hakemliði býrakmýþ olmak kaydýyla uluslararasý lisansa sahip hakemler arasýndan kura ile belirlenecek iki hakem,

h) Genel kurul tarihinden önce tamamlanmýþ iki sezon üst üste Federasyon faaliyetlerine katýlarak tamamlamýþ kulüp temsilcileri.

(3) Genel kurulda; kulüplerin üye sayýsý toplam üye sayýsýnýn yüzde 60’ýndan az olamaz. Kulüp temsilcileri kulüp yönetim kurulunca, kulüp üyeleri arasýndan belirlenir.

(4) Genel kuruldaki kulüp temsilcilerinin en fazla yüzde 50'si en üst lige katýlan, en fazla yüzde 30'u federasyonun diðer liglerinde mücadele eden, en az yüzde 20si, mahalli veya bölgesel liglere katýlan kulüplerin temsilcilerinden oluþur.

(5) Genel Müdürlük temsilcileri;

a) Genel Müdür ve genel müdür yardýmcýlarý,

b) Merkez Danýþma Kurulu üyeleri,

c) Kurul ve daire baþkanlarý ile il müdürleri,

arasýndan Federasyonun üye sayýsý dikkate alýnarak Genel Müdürlükçe belirlenir.

(6) Liglerde yer alan takým sayýlarý ve lig statüleri zamanla deðiþtiðinden, kulüplerin genel kurulda temsil edilme þekilleri üç ve dördüncü fýkradaki esaslar dikkate alýnarak Federasyon yönetim kurulunca belirlenir.

(7) Kulüplerin hangi ligleri temsilen genel kurula katýlacaðý; genel kurul tarihinden önce tescil edilen lig sonuçlarýna göre belirlenir. Bir alt lige düþen kulüpler düþtükleri, bir üst lige çýkan kulüpler ise çýktýklarý lige göre temsil edilirler.

(8) Liglerden herhangi bir nedenle ihraç edilen veya çekilen kulüpler ile yeni sezona ait katýlým belgesini teslim etmeyen kulüpler, takip eden ilk genel kurulda temsil edilmezler. Bu þekilde meydana gelen delege sayýsýnýn azalmasý durumunda, ilgili lig kategorilerinden baþarý derecelerine göre sýradaki kulüplerin delegeleri davet edilerek delege listesi tamamlanýr.

(9) Genel kurulda vekâleten oy kullanýlmaz. Birden fazla oy kullanma hakkýna sahip olan üyeler ancak bir kez oy kullanabilirler. Birden fazla oy kullanma hakkýna sahip kiþiler, hangi kurum adýna oy kullanacaklarýný genel kuruldan yedi gün önce Federasyona yazýlý olarak bildirirler. Bildirim yapýlmamasý halinde Federasyon bu kiþilerin kimi temsilen oy kullanacaklarýný resen belirler.

(10) Ayný kategoride eþitlik olmasý veya kulüp delegelerinin tespitinde herhangi bir nedenle belirlenen sayýda delege tespiti yapýlamamasý halinde, eksik kalan delege sayýsý, ayný kategoride delege olma özelliðine sahip diðer kulüpler arasýnda çekilecek kura ile belirlenerek tamamlanýr.

(11) Üyelerin hesaplanmasýnda her grup kendi içerisinde deðerlendirilir. Üye gruplarýna iliþkin sayýlarýn tespitinde yarýmlar tam sayýya tamamlanýr.

(12) Federasyonda maaþlý veya ücretli çalýþanlar ile genel kurulun yapýlacaðý tarihten geriye doðru en az bir yýl önce faal sporculuðu, hakemliði veya antrenörlüðü býrakmamýþ kiþiler genel kurul üyesi olamaz.

(13) Genel kurul üyesi olabilme hakkýný elde edenlerin, on sekiz yaþýný bitirmiþ olmasý þarttýr.

Genel kurulun görevleri

MADDE 8 (1) Genel kurulun görevleri þunlardýr:

a) Ana Statüyü yapmak, deðiþtirmek.

b) Baþkan, yönetim, denetim ve disiplin kurulu üyelerini seçmek.

c) Yönetim kurulu tarafýndan hazýrlanan faaliyet programý ile bütçeyi onaylamak ve gerektiðinde bütçe harcama kalemleri arasýnda deðiþiklik yapma konusunda yönetim kuruluna yetki vermek.

ç) Yönetim kuruluna, taþýnmaz mal alýmý-satýmý ve kiralanmasý ile uluslararasý federasyonlara karþý mali taahhütlerde bulunmak için yetki vermek.

d) Yönetim kurulu faaliyet ve mali raporlarýn ibrasýný oylamak.

e) Basketbolun geliþmesi, gelir getirici faaliyetlerin en üst seviyeye ulaþtýrýlmasý, promosyonlarýn daðýtýlmasý, organizasyonlar yapýlmasý amacýyla iktisadi iþletme kurulmasý konularýnda yönetim kuruluna yetki vermek.

f) Denetim kurulu raporlarýnýn ibrasýný oylamak.

g) Federasyona spor dalý baðlanmasý, baðlý spor dallarýnýn ayrýlmasý ve profesyonel þube kurulmasý konusunda karar almak ve bu konuda Genel Müdürlüðe müracaat etmek için yönetim kuruluna yetki vermek.

ð) Ýlgili mevzuat ile verilen diðer görevleri yapmak.

Federasyon Baþkaný

MADDE 9 (1) Federasyon Baþkaný adaylarýnda aþaðýdaki þartlar aranýr:

a) T.C. vatandaþý olmak.

b) En az lise mezunu olmak.

c) Tahkim Kurulu, Genel Müdürlük ceza kurullarý veya spor federasyonlarýnýn ceza veya disiplin kurullarýnca son beþ yýl içerisinde bir defada üç ay veya toplam altý ay hak mahrumiyeti cezasý almamýþ olmak.

ç) Anayasal düzene ve bu düzenin iþleyiþine karþý suçlar ile casusluk, zimmet, irtikâp, rüþvet, hýrsýzlýk, yaðma, dolandýrýcýlýk, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas gibi yüz kýzartýcý veya þeref ve haysiyeti kýrýcý suçtan veya ihaleye fesat karýþtýrma, edimin ifasýna fesat karýþtýrma, suçtan kaynaklanan malvarlýðý deðerlerini aklama, kaçakçýlýk, vergi kaçakçýlýðý, haksýz mal edinme, þike ve teþvik primi suçlarýndan hükümlü bulunmamak.

(2) Baþkan adaylarý, genel kurul tarihinden en az on gün önce, üyelerin en az yüzde 15inin yazýlý teklifini içeren adaylýk baþvurularýný Federasyona yaparlar. Her üye ancak bir baþkan adayý için teklifte bulunabilir. Yönetim kurulu, genel kurul tarihinden en az otuz gün önce baþkan adaylarý tarafýndan yatýrýlmasý gereken adaylýk baþvuru ücretini belirler. Adaylýk baþvuru ücreti, 40.000 gösterge rakamýnýn memur aylýklarýna uygulanan katsayý ile çarpýmý sonucu bulunan meblaðý geçemez.

(3) Baþkan adaylarýndan baþvuru sýrasýnda aþaðýdaki belgeler istenir:

a) T.C. kimlik numarasý beyaný.

b) Öðrenim belgesinin kurumca tasdikli örneði.

c) Tahkim Kurulu, Genel Müdürlük ceza kurullarý veya spor federasyonlarýnýn ceza veya disiplin kurullarýnca son beþ yýl içerisinde bir defada üç ay veya toplam altý ay hak mahrumiyeti cezasý almadýðýna dair beyaný.

ç) Adli sicil kaydý yazýlý beyaný.

d)  Adaylýk baþvuru ücret makbuzu.

e) Üyelerin en az yüzde 15inin yazýlý teklifi.

(4) Baþkanýn görev süresi dört yýldýr. Baþkanýn seçimi, yönetim, denetim ve disiplin kurullarýnýn seçimi ile birlikte yapýlýr.

(5) Baþkan vekili veya asbaþkan olarak görevlendirilecek kiþilerin, Baþkanda aranan þartlarý haiz olmalarý gerekir.

(6) Baþkanýn ölümü, istifasý veya baþkan olma þartlarýndan herhangi birisini kaybetmesi halinde, üç ay içinde seçim yapýlmasý þartýyla, bu görevi yönetim kurulu üyeleri tarafýndan seçilecek bir yönetim kurulu üyesi yürütür.

(7) Federasyon Baþkaný, yönetim, disiplin ve denetim kurulu üyeleri; milletvekilliði ve yerel yönetimlerin genel ve ara seçimlerinin baþlangýcýndan bir ay önce, seçimin yenilenmesine karar verilmesi halinde yenileme kararýnýn ilanýndan baþlayarak yedi gün içinde, baþka bir federasyon baþkanlýðýna aday olmalarý halinde, federasyonun genel kurul tarihinden bir ay önce görevlerinden ayrýlma isteðinde bulunmadýkça adaylýklarýný koyamazlar ve aday gösterilemezler. Her ne þekilde olursa olsun istifa eden baþkan, yönetim, denetim ve disiplin kurulu üyeleri, istifalarýný geri alarak görevlerine dönemezler.

Federasyon Baþkanýnýn görevleri

MADDE 10 (1) Federasyon Baþkanýnýn görevleri þunlardýr:

a) Federasyonu temsil etmek.

b) Baþkan vekili ve as baþkanlarý belirlemek.

c) Federasyonun faaliyetlerini ilgili diðer mevzuat hükümleri ile genel kurul ve yönetim kurulu kararlarýna göre yürütmek.

ç) Yönetim kuruluna baþkanlýk etmek ve alýnan kararlarý uygulamak.

d) Yan kurullarý oluþturmak ve üyelerini yönetim kuruluna teklif etmek, gerektiðinde bu kurullara baþkanlýk etmek.

e) Federasyonun genel amaçlarýný gerçekleþtirmek için harcama yapmak, gerektiðinde bu yetkiyi sýnýrlarýný belirterek yönetim kurulu üyelerine devretmek.

f) Federasyonda çalýþtýrýlacak personelin seçimini yapmak ve yönetim kuruluna teklif etmek.

g) Ýlgili mevzuat ile verilen diðer görevleri yapmak.

Yönetim kurulu

MADDE 11 (1) Yönetim kurulu; Federasyon Baþkaný ve on dördü asýl on beþ üyeden oluþur. Genel kurulda ayrýca on dört yedek üye seçilir.

(2) Yönetim kurulu asýl ve yedek üyelerinde, 9 uncu maddenin birinci fýkrasýnda belirtilen þartlar aranýr ve seçilmeleri durumunda 9 uncu maddenin üçüncü fýkrasýnýn (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen belgeler istenir.

(3) Yönetim kurulu içerisinden Federasyon Baþkaný tarafýndan baþkan vekilleri ve asbaþkanlar atanýr.

(4) Yönetim kurulunun görev süresi dört yýldýr. Asýl üyelerin ölümü veya istifasý halinde yedek üyelerden sýrasý gelenler yönetim kuruluna alýnýr.

(5) Federasyon Baþkaný ile yönetim, denetim ve disiplin kurullarýna seçilen veya hakem kuruluna atanan üyeler, varsa kulüp yöneticiliði veya kulüp yönetim organlarýndaki diðer görevlerinden istifa etmek zorundadýr. Bu kiþilerin kulüp üyeliði ve kulüple olan diðer iliþkileri devam edebilir.

Yönetim kurulunun görevleri

MADDE 12 (1) Yönetim kurulunun görevleri þunlardýr:

a) Basketbol kulüplerini ve takýmlarýný kayýt ve tescil etmek, bunlarý liglere ve gruplara ayýrmak, ligleri düzenlemek, uygulanacak terfi ve tenzil statülerini belirlemek, bunlarla ilgili talimatlarý hazýrlamak ve uygulamak.

b) Müsabaka sonuçlarýný tescil etmek, müsabakalarý ertelemek, ileriye kaydýrmak, yarým kalan müsabakalar ile olaylý ve anlaþmalý müsabakalar hakkýnda karar vermek, müsabakalarda emniyet ve saðlýk ile ilgili tedbirleri almak ve aldýrmak.

c) Basketbol ile ilgili idareci, antrenör, teknik eleman, hakem, teknik komiser, basketbolcu, masör ve benzeri elemanlarýn eðitilmesi için gerekli düzenlemeleri yapmak, bu elemanlarýn geliþmesi için her türlü tedbiri almak, sosyal güvenlik haklarýný saðlamak, bunlarýn kulüp deðiþtirme ve çalýþmalarý ile ilgili usul ve esaslarý, düzenlemeleri yapmak, statü ve talimatlarý hazýrlamak ve uygulamak.

ç) Disiplin suçu iþleyen kulüp, spor dalý ile ilgili faaliyetlerde bulunan kuruluþ, sporcu, hakem, antrenör, teknik direktör, yönetici ve görevli diðer kiþilerle ilgili olay ve fiilleri incelemek, gerekli belge ve kanýtlarla beraber bu kiþileri disiplin kuruluna sevk etmek.

d) Kulüplerin, basketbol dalý kurmak için yapacaklarý baþvurularý karara baðlamak, bununla ilgili faaliyet ve taahhütleri denetlemek, ilkeleri tespit etmek.

e) Basketbol faaliyetlerini yurt sathýnda yaymak ve sevdirmek için belirleyeceði illerde eðitim merkezleri açmak, sahalar, salonlar inþa etmek ve ettirmek.

f) Sporda þiddetin önlenmesi için gerekli tedbirleri almak ve aldýrmak.

g) Basketbol ekipmanlarý, malzemeleri ve tesisleri ile ilgili uluslararasý kurallara uygun standartlar hazýrlamak, bunlarla ilgili talimatlar hazýrlamak ve uygulanmasýný saðlamak.

ð) Basketbol takýmlarýný, sporcularýný ve çalýþtýrýcýlarýný ödüllendirmek, bu konularla ilgili statü ve talimat hazýrlamak ve uygulamak.

h) Federasyonun görevlerini yürütmek ve faaliyetlerini düzenlemek amacýyla; merkez teþkilatý ve il temsilciliklerinde görevlendirilecek kamu görevlileri dýþýnda kalan idari ve teknik personelin sayýsýný, bu personelle birlikte profesyonel olarak istihdam edilecek görevlilerin sözleþme ücretlerini ve sosyal haklarýný, gerekli görülen kurul üyelerinin fazla mesailerini, yolluk ve yevmiyelerini tespit etmek.

ý) Satýn alma, sponsorluk, televizyon yayýnlarý ve gerekli görülen diðer konularda talimatlar hazýrlamak ve uygulamak.

i) Basketbolun tüm ülke çapýnda yönetimi için il temsilcileri, il düzenleme kurulu,  il hakem kurulu ve benzeri temsilci ve kurullarla ilgili talimatlar hazýrlamak ve uygulamak.

j) Genel kurula, yapýlmasý gerekli müsabaka, eðitim ve saðlýk ile ilgili tesislere iliþkin projeleri sunmak ve onay alarak gerekli yatýrýmlarý yapmak veya yaptýrmak.

k) Federasyon faaliyetleri ile ilgili olarak tesis kiralamak, iþletmek, iþlettirmek ve basketbol faaliyetlerinin her türlü araç, gereç, malzeme ve benzeri ihtiyaçlarýný karþýlamak.

l) Federasyonun il temsilciliklerini kurmak.

m) Basketbol konusunda uluslararasý organizasyonlarla iliþki kurmak ve üye olmak.

n) Basketbol ile ilgili televizyon, radyo, basýlý eser ve yayýnlar ile her türlü reklam konusunda ticari ve mali haklarý düzenlemek, bunlarý denetlemek, gerektiðinde bu yayýnlara yaptýrým uygulamak.

o) Basketbol faaliyetlerinin yürütülmesine katkýda bulunmak üzere basketbol liglerine ve Milli Takýmlara sponsorlar bulmak, bu sponsorlarla iþbirliði yapmak.

ö) Basketbol faaliyetlerinin yürütülmesine katkýda bulunmak için basketbol liglerinin isim haklarýný pazarlamak.

p) Baþkan tarafýndan teklif edilen yan kurullarý onaylamak.

r) Genel kurul toplantý hazýrlýklarýný yapmak.

s) Bütçeyi ve faaliyet programlarýný hazýrlamak, gerekirse genel kuruldan alacaðý yetki ile bütçe programlarý arasýnda ödenek aktarmasý yapmak.

þ) Genel kuruldan aldýðý yetki doðrultusunda profesyonel þube kurulmasý için Genel Müdürlüðe müracaat etmek.

t) Ýlgili mevzuat ve genel kurul kararlarýyla verilen görevleri yapmak ve bu konularla ilgili düzenleme yapmak.

(2) Federasyonun çalýþma usul ve esaslarý yönetim kurulu tarafýndan hazýrlanan talimatla belirlenir.

Yönetim kurulu toplantýlarý

MADDE 13 (1) Yönetim kurulu, en az ayda bir kez, Baþkan tarafýndan belirlenen gündemi görüþmek üzere üye tam sayýsýnýn salt çoðunluðuyla toplanýr. Üyelerin önereceði konular gündeme eklenir.

(2) Kararlar, toplantýya katýlanlarýn salt çoðunluðu ile alýnýr. Oylarýn eþitliði halinde Baþkanýn kullandýðý oy yönünde çoðunluk saðlanmýþ sayýlýr.

(3) Mazeretsiz olarak; üst üste iki toplantýya veya bir yýl içinde aralýklý olarak dört toplantýya katýlmayanýn üyeliði sona erer. Eksik üye sayýsý yönetim kurulu tarafýndan yedek üyelerden tamamlanýr.

(4) Mazeretler yazýlý olarak, sebepleri ile birlikte toplantý  saatinden önce Baþkana bildirilir. Mazeretin geçerliliðine yönetim kurulu karar verir.

(5) Genel Sekreter yönetim kurulu toplantýlarýna iþtirak eder ve Federasyonun idari iþlemleri hakkýnda yönetim kuruluna bilgi verir, raportör olarak kararlarý yazar ve imzalar, ancak oy kullanma hakký yoktur.

(6) Kararlar, noter tasdikli karar defterine yazýlýr ve imzalanýr. Alýnan kararlar Baþkan tarafýndan uygulanýr.

Denetim kurulu

MADDE 14 (1) Denetim kurulu, Genel Müdürlük tarafýndan görevlendirilecek üç üyenin yaný sýra, genel kurulca dört yýl için seçilen ve mali konularda ihtisas sahibi olan iki asýl ve iki yedek üyeden oluþur.

(2) Denetim kurulu asýl ve yedek üyelerinde, 9 uncu maddenin birinci fýkrasýnda belirtilen þartlar aranýr ve seçilmeleri durumunda 9 uncu maddenin üçüncü fýkrasýnýn (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen belgeler istenir.

(3) Asýl üyeler kendi aralarýndan bir baþkan, bir baþkan vekili ve bir raportör seçerler. Kurul, baþkan tarafýndan gerektiði zamanlarda toplantýya çaðrýlarak çalýþmalarýný yürütür. Kurul kararlarý çoðunluk ile alýnýr. Karara katýlmayan üye gerekçesini Genel Kurula yazýlý bir rapor ile sunmak zorundadýr.

(4) Kurul görevinde baðýmsýzdýr. Üyeler istifa etmedikçe veya çekilmiþ sayýlmadýkça görevlerinden alýnamaz, yerlerine yenisi görevlendirilemez. Asýl üyelerin ölüm veya istifasý halinde boþalan üyeliðe kalan süreyi tamamlamak üzere sýrasý gelen yedek üye baþkan tarafýndan çaðrýlarak kurul tamamlanýr.

(5) Mazeretsiz olarak üst üste iki toplantýya veya iki yýl içinde aralýklý olarak dört toplantýya katýlmayan üyenin üyeliði düþer. Üye mazeretlerini sebepleriyle birlikte yazýlý olarak toplantý saatinden en geç bir saat önce Baþkana bildirir. Mazeretin kabulüne o toplantýdaki kurul üyelerince karar verilir.

Denetim kurulunun görevleri

MADDE 15 (1) Denetim kurulu, Federasyonun mali iþlemlerinin mevzuata, belge ve kararlara uygun olup olmadýðýný genel kurul adýna denetler. Her malî genel kurul için yýllýk esasa göre hazýrlayacaðý denetleme raporunu, genel kurulun onayýna sunar. Denetim kurulu, iþ ve iþlemler hususunda Yönetim kuruluna uyarýlarda bulunabilir. Kurul gerek görmesi durumunda uzman bilirkiþilerden yararlanabilir. Bilirkiþilere verilecek ücret, Denetim kurulunun teklifi üzerine Yönetim kurulunca belirlenir ve Federasyon tarafýndan karþýlanýr.

(2) Kurul, denetimleri yerine getirirken, Federasyon görevlileri kendilerinden istenen bilgi ve belgeleri vermek zorundadýr.

Disiplin kurulu

MADDE 16 (1) Disiplin kurulu, dört yýl için genel kurul tarafýndan seçilen beþ asýl, üç yedek üyeden oluþur. Asýl üyelerden en az üç kiþinin, yedek üyelerden de en az iki kiþinin hukukçu olmasý gerekir. Asýl üyeler kendi aralarýndan bir baþkan vekili ve bir raportör seçerler.

(2) Disiplin kurulu asýl ve yedek üyelerinde, 9 uncu maddenin birinci fýkrasýnda belirtilen þartlar aranýr ve seçilmeleri durumunda 9 uncu maddenin üçüncü fýkrasýnýn (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde belirtilen belgeler istenir.

(3) Kurul, görevlerinde ve kararlarýnda baðýmsýzdýr. Üyeler istifa etmedikçe veya çekilmiþ sayýlmadýkça görevlerinden alýnamaz ve yerlerine yenisi görevlendirilemez. Asýl üyelerin ölüm veya istifasý halinde kalan süreyi tamamlamak üzere boþalan üyeliðe sýrasý gelen yedek üye, baþkan tarafýndan çaðrýlarak kurul tamamlanýr.

(4) Disiplin kurulu baþkan tarafýndan gerekli görüldüðü durumlarda toplantýya çaðrýlýr. Kurul, en az üç üyenin katýlýmý ile toplanýr. Kurul, kararlarýný çoðunlukla alýr. Oylarýn eþitliði durumunda baþkanýn kullandýðý oy yönünde çoðunluk saðlanmýþ sayýlýr.

(5) Disiplin kurulu, Federasyonun faaliyet programýnda yer alan veya kurum ve kuruluþlarca, Federasyondan izin alýnmak suretiyle, düzenlenen yarýþ ve faaliyetlerde; kulüp, Federasyona baðlý spor dallarý ile ilgili faaliyette bulunan kuruluþ, sporcu, hakem, antrenör, öðretici, menajer, yönetici ve görevli diðer kiþilerin spor ahlaký ve disiplinine aykýrý davranýþlarýna iliþkin disiplin iþlerine bakar. Disiplin suçunu oluþturan fiiller ile bu fiillere verilecek cezalara iliþkin hususlar yönetim kurulunca çýkarýlacak talimat ile düzenlenir. Disiplin kurulu; yönetim kurulu ve/veya ilgili birimler tarafýndan kendisine iletilen her türlü disiplin konularýný gerekli bilgi ve belgeleri toplamak sureti ile en kýsa sürede sonuçlandýrýr.

(6) Disiplin kurulu tarafýndan; ihtar, müsabakadan men, hak mahrumiyeti, para cezasý, seyircisiz oynama, saha kapatma, tescil iptali, puan azaltma ve ligden ihraç ve benzeri disiplin cezalarý verilir.

Onur kurulu ve onursal baþkanlýk

MADDE 17 (1) Türk basketboluna en üst düzeyde hizmet etmiþ ve emeði geçmiþ kiþiler arasýndan seçilecek üyelerin yer alacaðý onur kurulu kurulur.

(2) En az iki tam dönem Federasyon Baþkanlýðý yapanlara, görevleri sona erdikten sonra onursal baþkan unvaný verilir.

(3) Onur kurulu ve onursal baþkanlýkla ilgili diðer hususlar talimatla belirlenir.

Yan kurullar

MADDE 18 (1) Federasyon yan kurullarýnýn oluþumu, görev ve yetkileri ile çalýþma usul ve esaslarý yönetim kurulu tarafýndan hazýrlanan talimatlarla belirlenir.

Genel sekreterlik

MADDE 19 (1) Genel sekreter en az dört yýllýk yüksekokul mezunu kiþiler arasýndan görevlendirilir. Federasyonca görevlendirilecek olan genel sekreterin kamu veya özel sektörde en az on yýl iþ deneyimi olmasý, Genel Müdürlükçe görevlendirilecek olanlarýn ise genel sekreter kadrosunda bulunmasý þarttýr. Lisansüstü eðitimde geçen süreler genel sekreter için aranan iþ deneyimi olarak kabul edilir.

(2) Genel sekreter, tüm idari ve teknik personelin amiridir.

(3) Genel sekreter Federasyonun her türlü idari iþ ve iþlemlerini yapmakla yetkili ve sorumludur. Bu kapsamda;

a) Federasyon Baþkaný adýna ulusal veya uluslararasý federasyonlar, kamu kurum ve kuruluþlarý ile yazýþmalarý yapar, il müdürlüðü ile koordinasyonu saðlar.

b) Federasyonun harcama talimatlarýna göre gerekli iþlemleri yapar, evraký düzenler ve ödeme aþamasýna getirir. Ödeme evrakýnda Baþkan veya baþkanýn yetki verdiði baþkan vekillerinin imzasýnýn yaný sýra genel sekreterin imzasýnýn bulunmasý zorunludur.

c) Federasyonun taþýnýr ve taþýnmaz mal kayýtlarýnýn tutulmasýný saðlar.

Federasyon il temsilciliði

MADDE 20 (1) Federasyonun yurt içi baðlantýsýný saðlamak üzere yönetim kurulu kararý ile illerde Federasyon temsilcilikleri kurulabilir.

(2) Federasyon il temsilcileri, Federasyon Baþkanýnýn teklifi ve Genel Müdürün onayý ile görevlendirilir. Federasyon il temsilcisinin görev süresi, Baþkanýn görev süresi kadardýr.

(3) Federasyon Yönetim Kurulu tarafýndan il temsilcilerinin bazýlarý ayný zamanda bölge temsilcisi olarak görevlendirilebilir.

(4) Federasyon il temsilcisi, Federasyon ile il müdürlüðü arasýndaki koordinasyonu saðlar. Federasyon adýna yaptýðý iþlemler hakkýnda il müdürlüðüne ve Federasyona bilgi verir. Federasyon il temsilcileri, il müdürlüðü ya da Federasyonca temin edilecek bürolarda görev yapar.

(5) Federasyon hizmet ve faaliyetlerini yerine getirmeyen, il müdürlüðü ve Federasyonla koordinasyon saðlamayan Federasyon il temsilcileri, Federasyon Baþkanýnýn teklifi ve Genel Müdürün onayý ile görevden alýnýr.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Genel Kurul Toplantýlarý ve Seçim Ýþleri

Genel kurul toplantýlarý

MADDE 21 (1) Genel kurul; olaðan, olaðanüstü ve mali genel kurul toplantýlarýndan oluþur.

a) Olaðan genel kurul, dört yýlda bir, yaz olimpiyat oyunlarýnýn bitiminden itibaren en geç üç ay içerisinde yönetim kurulunca belirlenen tarihte yapýlýr.

b) Olaðanüstü genel kurul;

1) Sportif Deðerlendirme ve Geliþtirme Kurulu raporlarýnda yeterli düzeyde görülmeyen veya yapýlan denetim sonucu görev baþýnda kalmasýnda sakýnca görülen Federasyon Baþkaný ve yönetim kurulu üyeleri hakkýnda Bakanýn istemi üzerine karar almak üzere,

2) Federasyon yönetim kurulunun kararý ile,

3) Son yapýlan genel kurul toplantýsýnda delege olanlarýn en az yüzde 40’ýnýn noter kanalý ile yaptýðý yazýlý müracaat üzerine,

4) Federasyon Baþkanýnýn istifasý, baþkan olma þartlarýndan herhangi birisini kaybetmesi, ölümü veya yönetim kurulu asýl ve yedek toplam üye sayýsýnýn yedi üyenin altýna düþmesi halinde,

olaðanüstü toplanýr.

c) Mali genel kurul; seçimli olaðan genel kurul ile birlikte, seçimli genel kurulun olmadýðý yýllarda ise iki yýlda bir ekim veya kasým aylarý içerisinde yönetim kurulunca belirlenen tarihte yapýlýr.

(2) Son yapýlan genel kurul toplantýsýnda delege olanlarýn noter kanalý ile yapacaklarý olaðanüstü genel kurul çaðrýlarýnda ilk müracaat ile son müracaat arasýndaki süre 60 günü geçemez.

(3) Mali genel kurulda ibra edilmeyen veya birinci fýkranýn (b) bendinde belirtilen hallerde, baþkan ve yönetim kurulu üyelerinin yerine kalan süreyi tamamlamak üzere en geç altmýþ gün içerisinde seçimli olaðanüstü genel kurul toplanýr. Ancak birinci fýkranýn (b) bendinin (2) ve (3) numaralý alt bentlerinde belirtilen hallerde, son toplantý tarihinden itibaren altý ay geçmeden veya olimpiyat oyunlarýnýn yapýlmasýna altý aydan az süre kalmýþ ise olaðanüstü genel kurul toplantýsý yapýlamaz.

(4) Genel Müdürlük, genel kurul toplantýlarýnda gözlemci bulundurur. Gözlemci genel kurul baþkanlýk divanýnda yer alýr. Gözlemcinin yol giderleri Federasyon tarafýndan karþýlanýr. Gözlemci, genel kurul çalýþmalarýnýn Kanun ile diðer ilgili mevzuata uygun olarak yapýlýp yapýlmadýðýný denetleyerek, raporunu en geç on beþ gün içerisinde, Bakana sunulmak üzere, Genel Müdürlüðe verir. Genel Müdürlük, gözlemci raporunun verildiði, ilgililer ise genel kurulun yapýldýðý tarihten itibaren otuz gün içerisinde asliye hukuk mahkemesinde genel kurul toplantýsýnýn iptalini isteyebilir.

(5) Olaðan ve olaðanüstü genel kurullarýn bu maddede öngörülen süre ve esaslara uygun olarak yapýlmamasý halinde genel kurul Tahkim Kurulunca oluþturulacak üç kiþilik komisyon marifetiyle altmýþ gün içerisinde yapýlýr. Federasyon Baþkaný ve yönetim kurulu üyeleri hakkýnda mevzuata uymamaktan dolayý idari ve adli iþlem baþlatýlýr.

Genel kurulun toplantýya çaðrýlmasý

MADDE 22 (1) Genel kurul toplantýlarý Federasyonun merkezi olan Ankarada yapýlýr. Genel kurul toplantýlarý ile ilgili her türlü iþlem yönetim kurulunca yapýlýr. Genel kurul çaðrýsý ve gündemi, toplantý tarihinden en az otuz gün önce; faaliyet raporu, denetim kurulu raporu ile bütçe tasarýsý ise en az on beþ gün önce Federasyonun ve Genel Müdürlüðün internet sitesinde üyelere ilan edilir.

(2) Genel kurul baþkanlýk divaný oluþuncaya kadar yönetim kurulunun genel kurul iþlemleriyle ilgili kararlarýna karþý Tahkim Kuruluna baþvurulabilir.

(3) Genel kurul kararýnýn alýnmasýndan sonra Federasyon, ilan tarihinde genel kurula katýlma hakký bulunan üyelerden delegelerini ve delegelere ait bilgileri talep eder. Kulüpler ile ilgili kurum ve kuruluþlar, Federasyon tarafýndan yapýlan duyuru ya da tebligatý takip eden en geç beþ gün içerisinde genel kurulda kendilerini temsil edecek delege listesini ve bilgilerini Federasyona bildirmek zorundadýr.

(4) Delege listesi genel kurul tarihinden en az otuz gün önce Federasyonun ve Genel Müdürlüðün internet sitesinde ilan edilir. Federasyon tarafýndan hazýrlanacak genel kurul delege listesinde delegelerin adý ve soyadý ile temsil ettiði kurum ve kuruluþ belirtilir.

(5) Hazýrlanan delege listesine, ilan tarihinden itibaren on gün içerisinde itiraz edilebilir. Delege listesine itiraz, yönetim kurulunca itiraz süresinin bitiminden itibaren iki gün içerisinde karara baðlanýr. Bu karara karþý iki gün içerisinde Tahkim Kuruluna itiraz edilebilir. Tahkim Kurulu itirazýn kendisine ulaþtýðý tarihten itibaren beþ gün içerisinde bu itirazý kesin olarak karara baðlar.

Genel kurulun açýlmasý

MADDE 23 (1) Genel kurul delegeleri, delegelik belgesini almak ve delege listesini imzalamak zorundadýr.

(2) Genel kurul; üye tam sayýsýnýn salt çoðunluðu ile toplanýr ve katýlanlarýn salt çoðunluðu ile karar alýr. Seçimde en fazla oyu alan aday ve bu adayýn listesi seçilmiþ sayýlýr. Ýlk toplantýda çoðunluk saðlanamamasý halinde, takip eden günde çoðunluk aranmaksýzýn toplanýr. Ancak, toplantýya katýlanlarýn sayýsý seçimle belirlenen kurullarýn asýl üye sayýsýnýn iki katýndan aþaðý olamaz.

(3) Federasyon Baþkaný veya onun görevlendireceði baþkan vekili veya asbaþkan ya da yönetim kurulu üyesinin, genel kurul delege listesini incelemesi ve katýlanlarýn sayýsýný belirlemesi ile genel kurul toplantýsý için aranan çoðunluðun bulunup bulunmadýðý tespit edilir.

(4) Genel kurul toplantýsý Federasyon Baþkanýnýn veya görevlendireceði baþkan vekili veya asbaþkan ya da yönetim kurulu üyesinin konuþmasý ile açýlýr. Daha sonra genel kurul, divan kurulunu oluþturur.

Divan kurulu ve görevleri

MADDE 24 (1) Genel kurul divaný bir baþkan, bir baþkan yardýmcýsý, bir yazman üyeden oluþur. Ayrýca genel kurulca üyeleri arsýndan seçim iþlerinde görev yapacak iki sandýk görevlisi seçilir. Divan kurulunun seçimi üyelerin açýk oyu ile yapýlýr. Ancak, divan kurulu için birden fazla liste teklif edilmesi durumunda genel kurul kararý ile divan kurulunun seçimi gizli oylama ile yapýlabilir. Divan kurulu baþkan ve üyelerinin genel kurul üyesi olmasý zorunludur.

(2) Divan kurulu, bu Ana Statü ve Yönetmelik hükümleri çerçevesinde ve gündem maddelerine göre toplantýnýn yürütülmesini saðlamakla görevli ve yetkilidir.

(3) Divan kurulu oluþtuktan sonra genel kurul ile ilgili her türlü itiraz, divan kurulunca karara baðlanýr.

(4) Divan kurulu, görüþmelerin düzenini bozan delegelere uyarma cezasý verebileceði gibi düzeni sürekli olarak bozan delegeler hakkýnda toplantýdan çýkarma kararý alýnmasý için, genel kurula baþvurabilir. Genel kurulun oy çokluðuyla aldýðý karar sonucu toplantýdan çýkarýlan delege, toplantý süresince salonda bulunamaz, oylamaya katýlamaz.

Genel kurul gündemi

MADDE 25 (1) Genel kurul gündemi, yönetim kurulunca belirlenir ve toplantý tarihinden en az otuz gün önce Federasyonun ve Genel Müdürlüðün internet sitesinde üyelere duyurulur.

(2) Genel kurul gündeminde; açýlýþ, divan kurulu seçimi, mali rapor ile faaliyet ve denetim raporlarýnýn görüþülerek kabulü ile yönetim kurulunun ibra edilmesi, yeni döneme ait bütçenin görüþülüp onaylanmasý, seçim maddesi ile ihtiyaç halinde diðer hususlar yer alýr.

(3) Mali genel kurul gündeminde seçim dýþýndaki hususlar yer alýr ve bu genel kurulda bir önceki dönemin bütçesi görüþülerek karara baðlanýr, içinde bulunulan yýlýn bütçesi üzerinde düzenleme yapýlýr ve bir sonraki dönemin bütçesi onaylanýr. Mali genel kurulda, ana statü deðiþiklikleri ile Federasyonun iþ ve iþleyiþine iliþkin diðer konular da görüþülerek karara baðlanabilir.

(4) Olaðanüstü genel kurulda, ilanda belirtilen hususlar dýþýnda baþka bir husus görüþülemez.

(5) En az on genel kurul üyesinin imzasýyla Ana Statüye aykýrý olmayan ve gündeme ilave edilmek istenen maddeler için yazýlý olarak baþvuru yapýlabilir ve açýk oylama sonucu salt çoðunluk ile kabul edilen öneriler gündeme eklenir.

Genel kurul oturumu ve görüþmeler

MADDE 26 (1) Divan kurulu, seçildikten ve yerini aldýktan sonra divan baþkaný, ilanda yer alan gündemi genel kurula açýklar, oya sunar ve gündem maddelerinin görüþülmesine geçer.

(2) Söz almak isteyen delegelere yazýlma sýrasýna göre söz verilir. Federasyon kurullarýnýn sözcüleri ile usul hakkýnda söz almak isteyenlere öncelik tanýnýr.

(3) Konuþma süresi, genel kurula katýlan delegelerden onunun yazýlý isteði üzerine yapýlacak açýk oylama ile görüþme açýlmaksýzýn sýnýrlandýrýlabilir.

(4) Genel kurulda, delegelerin Federasyon iþ ve iþlemlerine iliþkin sorularýný, yönetim kurulu veya denetim kurulu sözcüleri yanýtlamakla yükümlüdür.

(5) Gündem maddelerine iliþkin görüþme yeterliliði teklifi, üç delegenin bu konu ile ilgili görüþlerini belirtmesinden sonra verilebilir. Söz konusu teklif, daha önce bu konuyla ilgili söz almýþ kiþilerin adlarýnýn okunmasý ve söz haklarýnýn saklý bulunduðunun açýklanmasý suretiyle, teklif lehine ya da aleyhine konuþacak birer kiþiye söz verildikten sonra oylamaya açýlýr ve oylama sonucuna göre karar verilir. Karara baðlanan konular üzerinde yeniden görüþme açýlamaz.

(6) Genel kurulda, görüþme yeterliliði, bütçe ve Ana Statü deðiþiklikleriyle ilgili tekliflerin yazýlý olarak yapýlmasý zorunludur.

(7) Divan baþkaný, gündem maddeleri görüþülürken ya da oylama yapýlýrken düþüncesini açýklayamaz. Konuþma yapmak isterse sýraya girer ve sýrasý gelince yerini baþkan yardýmcýsýna býrakarak düþüncelerini açýklar. Divan baþkaný, hakkýnda düþüncesini açýkladýðý gündem maddesinin görüþülmesi tamamlanýnca yerine geçebilir.

Seçim iþleri

MADDE 27 (1) Federasyon, baþkanlýk için baþvuran adaylarýn listesini ve genel kurul delegelerinin teklif yazýlarýný divan baþkanlýðýna iletir. Baþkan adaylarý, yönetim, denetim ve disiplin kurulu asýl ve yedek üye listelerini divan kuruluna yazýlý olarak teslim ederler.

(2) Oylamada, baþkan adaylarý ve önerdikleri kurul listeleri blok olarak oylanýr. Kurullara münferit olarak aday olunmaz, oylanan listelerde çizme, eksiltme veya ekleme yapýlmaz.

(3) Divan baþkaný, istekleri halinde baþkan adaylarýna genel kurula hitap etmeleri için ad çekme suretiyle tespit edeceði sýrayla söz hakký verir. Baþkan adaylarýnýn konuþma süresi aday sayýsý dikkate alýnarak divan kurulu tarafýndan belirlenerek oylamaya sunulur.

(4) Baþkan adaylarý, divan baþkanýna her sandýk baþýnda görevlendirilmek üzere aday olmayan gözlemci ismi bildirebilir.

(5) Divan baþkaný, baþkan adaylarý tarafýndan kendisine teslim edilen oy listelerini baþvuru sýrasýna göre oy verme kabinlerine koydurur.

(6) Seçimler tek liste halinde gizli oy ve açýk tasnif þeklinde yapýlýr. Genel kurul delegeleri, genel kurul listesindeki sýralara göre görevlilerden mühürlü zarfý imza karþýlýðý alýr ve hazýr bulundurulan yeterli sayýdaki sandýklarda oylarýný kullanýr. Adaylara ait oy pusulalarý oy kullanýlacak kabinde bulundurulur. Delege hangi aday ve listesine oy vermek istiyor ise kabindeki evet mührünü basar ve oy listelerinden tercih ettiðini zarfa koyarak sandýða atar. Genel kurul oy kullaným listesini imzalayarak oyunu kullanmýþ olur. Oy pusulasýna isim veya herhangi bir iþaret konulmaz. Zarfýný kaybeden veya baþka bir þekilde elinden çýkaran delegeye yeni zarf verilmez.

(7) Genel kurula katýlan tüm delegelerin oylarýný kullanmasý veya oy kullanma süresinin sona ermesinden sonra sandýklar kapatýlýr. Sandýklar divan baþkanýnýn denetim ve gözetiminde aday ve gözlemcilerin huzurunda açýlýr. Sandýklardan çýkan zarf sayýsýnýn, oy kullanan üye sayýsý ile eþit olup olmadýðý tespit edilir ve fazla zarflar açýlmadan iptal edilir.

(8) Oylarýn tasnifinde listeler sayýlýr. Bir zarfýn içinden ayný listeden birden fazla çýkmasý durumunda, bunlardan biri geçerli sayýlýr ve tek oy olarak hesaplanýr. Bir zarfýn içinden deðiþik iki liste çýkmasý durumunda, bunlar iptal edilir ve oy geçersiz sayýlýr.

(9) Seçimde en yüksek oyu alan baþkan adayý ve bu adayýn listesi seçilmiþ sayýlýr. Oylarýn eþit çýkmasý halinde ayný gün genel kurulda çoðunluk aranmaksýzýn ikinci bir oylama yapýlýr. Ancak bu toplantýya katýlanlarýn sayýsý seçimle belirlenen kurullarýn üye sayýsýnýn iki katýndan aþaðý olamaz. Bu oylamada da eþitlik bozulmaz ise, baþkan ve seçimle göreve gelen kurullar kura ile belirlenir.

(10) Divan baþkaný, seçim sonuçlarýný oy çoðunluðuna ve oy sýrasýna göre genel kurul üyelerine açýklar.

(11) Genel kurul toplantý tutanaklarý divan kurulu tarafýndan tutulur ve toplantý tutanaklarýnýn her bir sayfasý toplantý sonunda divan baþkaný ile divan kurulu üyeleri tarafýndan birlikte imzalanýr. Gündemdeki bütün maddelerin görüþülmesi ve karara baðlanmasýndan sonra divan baþkaný toplantýyý bir konuþma ile kapatýr.

(12) Tutanaklar, genel kurul toplantýsýnýn kapanýþýný takiben en geç yirmi dört saat içerisinde Federasyona teslim edilir ve bunlarýn bir kopyasý da ayný süre içerisinde Genel Müdürlük gözlemcisine verilir. Federasyona teslim edilen tutanaklar, teslimden itibaren en geç kýrk sekiz saat içerisinde Federasyonun internet sitesinde yayýnlanýr.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Mali Hükümler ile Denetim ve Disiplin Ýþlemleri

Federasyonun bütçesi

MADDE 28 (1) Federasyonun bütçesi, yönetim kurulu tarafýndan her bir mali yýla göre ve iki yýl için düzenlenerek genel kurulun onayýndan sonra uygulamaya konulur. Federasyonun mali yýlý 1 ocak-31 aralýk arasýdýr.

(2) Bütçede; Federasyonun her türlü gelirleri ve yapýlacak faaliyetler için ayrýlacak ödenekler, personel giderleri, kurullarýn masraflarý, yönetim ve hizmet giderleri ile diðer giderler gösterilir.

(3) Federasyon Baþkaný, bütçede belirtilen esaslar içinde tahsilât ve harcamalar yapmaya yetkilidir. Federasyon Baþkaný bu yetkisini sýnýrlarýný belirlemek kaydýyla ve yönetim kurulu kararýyla baþkan vekiline devredebilir.

(4) Ödeme evrakýnda baþkan veya baþkan vekilinin imzasýnýn yaný sýra genel sekreterin imzasýnýn bulunmasý zorunludur.

Federasyonun gelirleri

MADDE 29 (1) Federasyonun gelirleri þunlardýr:

a) Genel Müdürlük bütçesinden alýnacak pay.

b) Genel Müdürlük bütçesinden altyapý ve eðitimine iliþkin projelerin desteklenmesi için aktarýlacak kaynak.

c) Kulüplerin televizyon ve radyodan yapýlacak müsabaka yayýnlarýndan ve her türlü basýn ve yayýn organlarý ile yapacaklarý sözleþmelerden elde ettikleri gelirlerin %10u ile milli ve temsili müsabakalarýn televizyon, radyo ve internetten yayýnlanmasýndan elde edilecek gelirler.

ç) Kulüplerin yapacaklarý özel ve resmi uluslararasý temaslarýn yayýný için verilecek yetki belgesi gelirleri.

d) Kulüp tescil ücretleri ve kulüplerden alýnacak liglere katýlým bedelleri.

e) Yerli ve yabancý sporcular ile yapýlacak sözleþmelerden alýnacak pay.

f) Kulüplerin, oynadýklarý müsabaka hâsýlatlarýndan alýnacak pay.

g) Her türlü sponsorluk, reklam, hediyelik eþya satýþlarý ve isim hakký gelirleri.

ð) Lisans tescil, vize, aktarma, aidat, katýlým payý ve benzeri gelirler.

h) Her türlü milli müsabaka gelirleri.

ý) Baþvuru harçlarý ve alt yapý katký paylarý.

i) Adaylýk baþvuru ücretleri, itiraz bedelleri ve disiplin ceza gelirleri.

j) Malvarlýðý gelirleri, bu deðerlerin kira, iþletme, devir, temlik ve satýþýndan elde edilen gelir.

k) Ýlgili kurum ve kuruluþlardan saðlanacak gelirler, baðýþ ve yardýmlar.

l) Organize edilecek turnuvalar, kurslar, eðitim klinikleri, kamplar ve basketbol okullarýndan elde edilecek gelirler.

m) Faiz gelirleri.

n) Diðer gelirler.

(2) Federasyonun tüm gelirleri katma deðer vergisi hariç, her türlü vergi, resim ve harçtan muaftýr.

(3) Federasyonun mallarý Devlet malý hükmündedir, haczedilemez.

Federasyonun giderleri

MADDE 30 (1) Federasyon, yýllýk bütçe esasýna göre bütçesini hazýrlar; bu Ana Statü ve ilgili diðer mevzuat gereði kendisine verilen görevleri yerine getirebilmek için Ana Statü hükümleri çerçevesinde gerekli bütün harcamalarý yapar.

(2) Federasyon; ihtiyacý olan ve amacýna uygun her türlü menkul ve gayrimenkul mallarý bütçe esaslarý dahilinde almaya, satmaya, kiralamaya, kiraya vermeye, iþletmeye, gayri menkulleri üzerinde ipotek ve her türlü hak ve mükellefiyetler tesis etmeye ve baðýþ kabulüne, nakitlerini yönetim kurulunun kararlarý doðrultusunda deðerlendirmeye yetkilidir.

(3) Bütçe ile ilgili harcamalar, yönetim kurulunca hazýrlanýp genel kurulca kabul edilen bütçe talimatýnda belirtilir.

(4) Harcamalarýn;

a) Bu Ana Statüde belirtilen Federasyonun ve yönetim kurulunun görevleri çerçevesinde zorunlu ya da yararlý olan iþ ve iþlemler için yapýlmýþ olmasý,

b) Ýþin mahiyetine ve Federasyonun ihtiyaçlarýna uygun olmasý,

c) Federasyonun gelirleri ile tedbirli ve basiretli yönetim ilkeleri, objektif ve iyi niyet kurallarý kapsamýnda orantýlý olmasý,

gerekir.

Muhasebe ve raporlama sistemi

MADDE 31 (1) Federasyonda tek düzen muhasebe sistemine ve bilanço esasýna göre kayýt tutulur.

(2) Muhasebe iþlemlerinin geçerli olan belgelere dayandýrýlmasý zorunludur. Kayýt, denetim, kontrol ve takip açýsýndan 4/1/1961 tarihli ve 213 sayýlý Vergi Usul Kanununda belirlenmiþ standart belge, rapor ve defterler kullanýlýr.

(3) Hesaplar takvim yýlý esasýna göre tutulur. Gelir ve giderler tahakkuk ettirildikleri yýlýn hesaplarýnda gösterilir. Ancak Federasyon, mali genel kurul tarihlerini de esas alarak ve ihtiyari bir þekilde muhasebe raporlamalarýný yapabilir. Bu ihtiyari raporlarýn hazýrlanmýþ olmasý, takvim yýlýna göre kayýt ve raporlama yapýlmasýný engellemez.

(4) Genel Müdürlük tarafýndan yapýlan yardýmlarýn izlenmesi ve spor politikalarýna yön verilebilmesi için; Federasyona ait muhasebe kayýtlarý, Genel Müdürlükte oluþturulacak bir merkezde belli bir otomasyon sisteminde toplu bir biçimde izlenebilir. Bu durumda Genel Müdürlükçe oluþturulacak standart hesap planýna uygun olarak kayýtlarýn düzenlenmesi ve Federasyon muhasebe servisinin bu merkezle iþbirliði içinde çalýþmasý zorunludur.

(5) Federasyon, muhasebe servisini kurmak ve bu serviste çalýþan personeli kendi alanýnda eðitmekle yükümlüdür.

Denetim

MADDE 32 (1) Federasyonun her türlü faaliyetinin denetimi; genel kurul, denetim kurulu ve Bakan tarafýndan görevlendirilecek denetim elemanlarýnca yapýlýr.

(2) Federasyon harcamalarýnýn yerindelik denetimi Federasyonun genel kurulu ve denetim kurulunca, Genel Müdürlükçe yapýlan her türlü yardýmlarýn amaca uygunluðu ve denetimi ise Genel Müdürlükçe yapýlýr. Genel Müdürlük tarafýndan yapýlan ayni ve nakdi yardýmlarýn amacýna veya mevzuata uygun olarak harcanmamasý halinde oluþacak zarar, kusurlarý bulunan Federasyon Baþkaný ve yönetim kurulu üyelerinden Genel Müdürlükçe tahsil edilir ve Genel Müdürlük bütçesine gelir kaydedilir. Ayrýca sorumlular hakkýnda suç duyurusunda bulunulur.

Disiplin iþlemleri

MADDE 33 (1) Faaliyet programýnda yer alan müsabaka ve faaliyetlerde; kulüpler, faaliyette bulunan kuruluþlar, sporcular, hakem, antrenör, menajer, yönetici ve görevli diðer kiþilerin spor ahlakýna ve disiplinine aykýrý davranýþlarýna iliþkin ceza iþlerine disiplin kurulu bakar.

(2) Kurum veya kuruluþlarca federasyondan izin alýnmak suretiyle düzenlenen müsabaka ve faaliyetlerde faaliyete katýlan kuruluþlar, kulüpler, sporcular, hakem, antrenör, menajer, yönetici ve görevli diðer kiþilerin spor ahlakýna ve disiplinine aykýrý davranýþlarýna iliþkin ceza iþleri disiplin yönergesi kapsamýnda deðerlendirilir.

(3) Federasyonun faaliyet programýnda yer almayan il veya ilçe müdürlüðünce düzenlenen müsabaka ve faaliyetlerde; kulüpler, faaliyete katýlan kuruluþlar, sporcular, hakem, antrenör, menajer, yönetici ve görevli diðer kiþilerin spor ahlakýna ve disiplinine aykýrý davranýþlarýna iliþkin ceza iþleri il veya ilçe ceza kurullarý tarafýndan yürütülür.

(4) Federasyon disiplin kurulunca verilen kararlara karþý Tahkim Kuruluna itiraz edilebilir.

(5) Ýl veya ilçe ceza kurullarý tarafýndan verilen cezalara karþý, 7/1/1993 tarihli ve 21458 sayýlý Resmî Gazete'de yayýmlanan Gençlik ve Spor Genel Müdürlüðü Amatör Spor Dallarý Ceza Yönetmeliði hükümleri uyarýnca, Genel Müdürlük Ceza Kuruluna itiraz edilebilir.

(6) Tahkim Kurulu, Genel Müdürlük ceza kurullarý, Federasyonun disiplin kurulu ile il veya ilçe ceza kurullarýnca verilecek cezalar, Genel Müdürlük Merkez Ceza Kurulunda oluþturulacak sportif ceza kütüðüne kaydedilir.

BEÞÝNCÝ BÖLÜM

Çeþitli ve Son Hükümler

Ödül ve sponsorluk

MADDE 34 (1) Ödül ve sponsorluk iþlemleri Kanunun ek 3 üncü maddesi ile 13/9/2010 tarihli ve 2010/956 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararý ile yürürlüðe konulan Spor Hizmet ve Faaliyetlerinde Üstün Baþarý Gösterenlerin Ödüllendirilmesi Hakkýnda Yönetmelik ve 16/6/2004 tarihli ve 25494 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Gençlik ve Spor Genel Müdürlüðü Sponsorluk Yönetmeliði çerçevesinde yürütülür.

(2) Federasyon, Spor Hizmet ve Faaliyetlerinde Üstün Baþarý Gösterenlerin Ödüllendirilmesi Hakkýnda Yönetmelik kapsamýnda yer almayan sporcu, kulüp ve antrenörler için çýkaracaðý talimat hükümlerine göre ödül verebilir. Ancak bu durumda verilecek ödüller Genel Müdürlük bütçesinden ayrýlacak pay ile alt yapý ve eðitime iliþkin projelerin desteklenmesi için aktarýlacak kaynaktan ve Spor Toto Teþkilat Baþkanlýðýndan saðlanan reklam gelirlerinden karþýlanamaz.

Fikri, sýnai ve ticari haklar

MADDE 35 (1) Federasyonun kullandýðý veya kullanacaðý marka, logo ve benzeri tüm fikri ve sýnai haklarýn mülkiyeti ve kullaným hakký münhasýran Federasyona aittir.

Yayýnlarýn düzenlenmesi

MADDE 36 (1) Federasyon faaliyetleri kapsamýnda basketbol müsabakalarýnýn televizyon, radyo ve internet aracýlýðý ile yayýnlanmasýna; söz konusu yayýnlarýn düzenlenmesine ve programlanmasýna münhasýran yönetim kurulu yetkilidir. Ulusal karþýlaþmalar þifreli yayýnlanamaz.

Kulüpler

MADDE 37 (1) Federasyona baðlý spor dallarýnda faaliyet gösteren spor kulüpleri ve diðer spor kulüplerinin spor dalý þubeleri, Federasyonun görev alanýna giren konularda Federasyona baðlýdýr. Spor kulüpleri gençlik hizmetleri ve spor il müdürlüðü tarafýndan kayýt ve tescil edilir. Kulüpler, tescil edildikten sonra, branþ tescili ve faaliyete katýlým iþlemleri Federasyon mevzuatýna göre yapýlýr. Tescil edildikten sonra sorumluluklarýný yerine getirmeyen kulüplerin kayýt ve tescil iþlemleri iptal edilir. Bu kulüpler yarýþmalara katýlamaz ve Federasyon genel kurulunda temsil edilemezler.

(2) Federasyon; düzenlenen liglerin ülke genelinde en üst düzeyde ilgi görmesi ve geliþmesi amacýyla kulüplerin katýlacaklarý liglere göre uymalarý gerekli idari, mali esaslarý, oluþturulan lig kurulunun da görüþünü alarak hazýrlar. Bu konuda gerekli standartlarý belirler. Lig müsabakalarýnýn en iyi þartlarda izlenebilmesi için tesis standartlarýný oluþturur ve bu standartlara uygun tesisleþme için kulüpleri teþvik eder ve gerektiðinde yardýmcý olur.

(3) Bu konularla ilgili uygulanacak usul ve esaslar Federasyon tarafýndan hazýrlanan talimatlarla belirlenir.

(4) Tescil ücreti her yýl yönetim kurulunca belirlenir.

Kulüplerin devri ve þirketleþme

MADDE 38 (1) Basketbol kulüpleri ile diðer spor kulüplerinin basketbol þubeleri kanunlarda belirtilen þekil ve esaslara göre kuracaklarý veya kurmuþ olduklarý anonim þirketlere devredilebilir. Kulüplerin þirketleþmesi halinde tescilli bulunduklarý yerden baþka bir yere nakilleri yapýlamaz.

(2) Devir yöntemi ve devirde uyulmasý gereken esaslar Federasyon tarafýndan hazýrlanan talimatla belirlenir.

Basketbol ligleri ve organizasyonu

MADDE 39 (1) Basketbol kulüplerinin katýldýðý birinci, ikinci ve bölgesel olarak düzenlenen liglerin yönetimi ve organizasyonu Federasyon tarafýndan yürütülür.

(2) Erkekler ve kadýnlar basketbol liglerinin düzenlenmesine iliþkin usul ve esaslar talimatla belirlenir.

Alt düzenleyici iþlemler

MADDE 40 (1) Bu Ana Statüye dayanýlarak hazýrlanan diðer alt düzenleyici iþlemler, Genel Müdürlüðün internet sitesinde yayýmlanýr.

(2) Bu Ana Statü ve Federasyonun diðer alt düzenleyici iþlemleri, Kanun ve Yönetmelik hükümlerine aykýrý olamaz.

Yürürlükten kaldýrýlan ana statü

MADDE 41 (1) 3/5/2005 tarihli ve 25804 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Türkiye Basketbol Federasyonu Ana Statüsü yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.

Yürürlük

MADDE 42 (1) Bu Ana Statü yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.

Yürütme

MADDE 43 (1) Bu Ana Statü hükümlerini Türkiye Basketbol Federasyonu Baþkaný yürütür.