26 Aralýk 2014  CUMA

Resmî Gazete

Sayý : 29217

TEBLÝÐ

Ekonomi Bakanlýðýndan:

ÝTHALATTA HAKSIZ REKABETÝN ÖNLENMESÝNE ÝLÝÞKÝN TEBLÝÐ

(TEBLÝÐ NO: 2014/40)

Yasal dayanak ve baþvuru

MADDE 1 (1) Bu Teblið, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayýlý Ýthalatta Haksýz Rekabetin Önlenmesi Hakkýnda Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararý ile yürürlüðe konulan Ýthalatta Haksýz Rekabetin Önlenmesi Hakkýnda Karar (Karar) ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan Ýthalatta Haksýz Rekabetin Önlenmesi Hakkýnda Yönetmelikten (Yönetmelik) oluþan ithalatta haksýz rekabetin önlenmesi hakkýnda mevzuat hükümleri çerçevesinde yapýlan damping soruþturmasý baþvurusu ile bu baþvuruya iliþkin olarak söz konusu mevzuat kapsamýnda yapýlan deðerlendirmenin sonuçlarýný içermektedir.

(2) Dora Otomotiv Cam San. ve Tic. A.Þ. ve Olimpia Oto Camlarý San. ve Tic. A.Þ. tarafýndan yapýlan ve Uðurlu Oto Cam San. ve Tic. A.Þ. tarafýndan da desteklenen baþvuruda, Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) ve Ýsrail menþeli temperlenmiþ veya lamine edilmiþ emniyet camlarý”nýn Türkiyeye dampingli fiyatlarla ihraç edildiði ve bu durumun yerli üretim dalýnda (YÜD) zarara neden olduðu iddiasýyla anýlan ülkeler menþeli söz konusu ürün ithalatýna karþý önlem alýnmasý talep edilmektedir.

Baþvuru konusu ürün

MADDE 2 (1) Baþvuru konusu ürün, 70.07 Gümrük Tarife Pozisyonu (GTP) altýnda sýnýflandýrýlan temperlenmiþ veya lamine edilmiþ emniyet camlarý”dýr.

(2) Bahse konu GTP, bilgi amaçlý verilmiþ olup, baðlayýcý mahiyette deðildir.

(3) Baþvuru konusu ürünün Türk Gümrük Tarife Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eþya tanýmýnda yapýlacak deðiþiklikler bu Teblið hükümlerinin uygulanmasýna halel getirmez.

Baþvurunun temsil niteliði

MADDE 3 (1) Baþvuru aþamasýnda sunulan delillerden, baþvurunun Yönetmeliðin 20 nci maddesi çerçevesinde, YÜD’ü temsil niteliðini haiz olduðu anlaþýlmýþtýr.

Damping iddiasý

MADDE 4 (1) ÇHC için normal deðer hesaplamasýnda, oluþturulmuþ normal deðer yöntemine baþvurulmuþtur. ÇHC için oluþturulmuþ normal deðer, þikâyet sahibi YÜD’ün fiili üretim maliyeti, satýþ, genel, idari giderleri ile finansman giderleri esas alýnarak YÜD’ün ticari maliyetine makul kar marjý eklenerek elde edilmiþtir.

(2) Ýsrail için normal deðer hesaplamasýnda ise, üçüncü ülkeye ihraç fiyatý yöntemi esas alýnmýþtýr. Bu baðlamda Ýsrail için normal deðer, Ýsrailin söz konusu üründe AB-28e yaptýðý ihracatýn hesaplanan FOB ihraç fiyatý tespit edilerek belirlenmiþtir.

(3) Þikâyet konusu ülkelerden, Türkiyeye gerçekleþtirilen satýþlarýn ihraç fiyatýnýn belirlenmesinde, þikâyet konusu ürünün normal deðerinin hesaplanmasýnda kullanýlan döneme iliþkin Türkiye Ýstatistik Kurumunun (TÜÝK) verilerinden elde edilen aðýrlýklý ortalama ihraç fiyatý esas alýnmýþtýr.

(4) Yukarýda açýklandýðý þekilde tespit edilen normal deðerler ile Türkiyeye ihraç fiyatlarý mümkün olduðu ölçüde ayný ticari aþamada (fabrika çýkýþ aþamasý) karþýlaþtýrýlmýþ olup ÇHC ve Ýsrail menþeli þikayet konusu ürün için hesaplanan damping marjlarýnýn ihmal edilebilir oranýn üzerinde olduðu görülmüþtür.

Zarar ve nedensellik iddiasý

MADDE 5 (1) 2011-2013 arasýndaki yýllar ile 2014 yýlýnýn ilk üç aylýk dönemi dikkate alýndýðýnda, þikâyet konusu ürünün genel ithalatý içinde ÇHCden gerçekleþtirilen ithalatýn payýnýn en yüksek olduðu; Ýsrailin payýnýn ise yýllar itibariyle sürekli olarak arttýðý tespit edilmiþtir.

(2) YÜD’ün üretim, yurt içi satýþ, verimlilik, kapasite kullaným oraný, ürün nakit akýþý ve yurt içi satýþlardan kârlýlýk gibi temel ekonomik göstergelerinde 2011-2013 arasýndaki yýllar ile 2014 yýlýnýn ilk üç ayýný kapsayan dönemde bozulmalar yaþandýðý görülmüþtür.

(3) Þikâyete konu ülkeler menþeli ithalatýn YÜD’ün fiyatlarýný 2011-2013 arasýndaki yýllar ile 2014 yýlýnýn ilk üç aylýk döneminde ciddi oranlarda kýrdýðý ve baský altýnda tuttuðu tespit edilmiþtir.

(4) Baþvuru aþamasýnda sunulan deliller ve ithalata iliþkin resmî istatistikler esas alýnarak yapýlan tespitler ýþýðýnda, dampingli olduðu iddia edilen ithalatýn YÜD’ün ekonomik göstergelerinde zarara yol açtýðý deðerlendirilmiþtir.

Karar ve iþlemler

MADDE 6 (1) Yapýlan inceleme sonucunda; baþvurunun yeterli bilgi, belge ve delilleri içerdiði anlaþýldýðýndan, Ýthalatta Haksýz Rekabeti Deðerlendirme Kurulunca, ÇHC ve Ýsrail menþeli söz konusu ürün için, Yönetmeliðin 20 nci maddesi çerçevesinde damping soruþturmasý açýlmasýna karar verilmiþtir.

(2) Soruþturma, Ekonomi Bakanlýðý Ýthalat Genel Müdürlüðü (Genel Müdürlük) tarafýndan yürütülecektir.

Soru formlarý ve bilgilerin toplanmasý

MADDE 7 (1) Soruþturma açýlmasýný müteakip, baþvuruda belirtilen ve Bakanlýkça tespit edilen soruþturmaya konu ürünün ithalatçýlarýna, soruþturma konusu ülkelerde yerleþik bilinen üretici/ihracatçýlarýna, þikâyet konusu ülkelerin Ankaradaki Büyükelçiliklerine soruþturmanýn açýlýþýna iliþkin bildirimde bulunulacaktýr.

(2) Bildirimde, soruþturma açýlýþ Tebliðine, baþvurunun gizli olmayan özetine ve soru formlarýna nasýl eriþileceði hususunda bilgi verilecektir.

(3) Bakanlýkça tespit edilememesi nedeniyle bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaþmayan diðer ilgili taraflarýn soru formuna Ekonomi Bakanlýðýna ait Ticaret Politikasý Savunma Araçlarý” internet sayfasýndaki (www.tpsa.gov.tr) ilgili bölümden eriþmeleri mümkün bulunmaktadýr.

(4) Ýlgili taraflar, soru formunda istenilen bilgiler haricinde, soruþturmayla ilgili olduðu düþünülen diðer bilgi, belge ve görüþlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüðe yazýlý olarak 8 inci maddenin ikinci fýkrasýnda belirtilen süre içerisinde sunabilirler.

(5) Soruþturmanýn sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden, ancak birinci ve üçüncü fýkralar kapsamýna girmeyen diðer ilgili taraflar (ürünü girdi olarak kullanan iþletmeler, bunlarýn meslek kuruluþlarý, tüketici dernekleri, üretim dalýndaki iþçi veya iþveren sendikalarý gibi) görüþlerini Genel Müdürlüðe yazýlý olarak 8 inci maddenin üçüncü fýkrasýnda belirtilen süre içerisinde sunabilirler.

(6) Ýlgili taraflarca soru formuna verilen cevaplar, soruþturmayla ilgili olarak sunulan diðer bilgi, belge ve görüþler ile destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazýlý olarak sunulur. Yazýlý sunumlarda ilgili taraflarýn isim ve unvaný, adres bilgileri, elektronik posta adresi, telefon ve faks numaralarý belirtilir.

(7) Soruþturma süresince, Yönetmeliðin 22 nci maddesinin ikinci fýkrasý çerçevesinde gizlilik kaydýyla verilen her tür bilgi, belge ve görüþün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaþýlmasýna olanak saðlayacak ayrýntýda olmalýdýr. Ýlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarýný belirtebilirler. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasýnýn nedenlerinin belirtilmesi gerekir.

Süreler

MADDE 8 (1) 7 nci maddenin birinci fýkrasýnda belirtilen bildirimin gönderildiði bütün ilgili taraflar için soru formunu cevaplandýrma süresi, soruþturmanýn açýlýþýna iliþkin bildirimin gönderildiði tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.

(2) 7 nci maddenin üçüncü fýkrasýnda belirtilen bildirimin gönderilmediði bütün ilgili taraflar, soruþturma ile ilgili görüþlerini ve soru formuna iliþkin cevaplarýný bu Tebliðin yayýmý tarihinden itibaren baþlayacak 37 günlük süre içerisinde sunabilirler.

(3) Soruþturmanýn sonucundan etkilenebileceklerini iddia eden ancak 7 nci maddenin beþinci fýkrasý kapsamýna giren diðer ilgili taraflar, soruþturma ile ilgili görüþlerini bu Tebliðin yayýmý tarihinden itibaren soruþturmanýn akýþýný etkilemeyecek þekilde soruþturma süreci içerisinde sunabilirler.

Ýþbirliðine gelinmemesi

MADDE 9 (1) Yönetmeliðin 26 ncý maddesi hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri saðlamamasý ya da bu bilgi ve belgelere eriþimi reddetmesi veya soruþturmayý engellediðinin anlaþýlmasý veya yanlýþ ya da yanýltýcý bilgi vermesi hallerinde, söz konusu taraf iþbirliðine gelmemiþ sayýlýr. Bu gibi hallerde soruþturma kapsamýndaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz, mevcut verilere göre yapýlabilir.

(2) Ýlgili taraflarýn iþbirliðine gelmemesi veya kýsmen iþbirliðine gelmesi halinde, bahse konu taraf için soruþturmanýn sonucu iþbirliðine gelinmesine nazaran daha az avantajlý olabilir.

Geçici önlem alýnmasý ve önlemlerin geriye dönük uygulanmasý

MADDE 10 (1) Kararýn ilgili maddeleri uyarýnca, soruþturma süresince geçici önlem uygulanmasý kararlaþtýrýlabilir ve kesin önlem geriye dönük olarak uygulanabilir.

(2) Önlemlerin uygulanmasýnda baþlamýþ iþlem kavramý ve istisnasý bulunmamaktadýr.

Yetkili merci ve adresi

MADDE 11 (1) Soruþturmayla ilgili bilgi, belge ve görüþlerin aþaðýda belirtilen yetkili mercie yazýlý olarak iletilmesi gerekmektedir:

T.C. Ekonomi Bakanlýðý

Ýthalat Genel Müdürlüðü

Damping ve Sübvansiyon Araþtýrma Dairesi

Ýnönü Bulvarý No: 36, Emek/ANKARA

Tel: +90-312-204 77 18

Faks: +90-312-204 86 33

E-posta: dms239@ekonomi.gov.tr

Soruþturmanýn baþlangýç tarihi

MADDE 12 (1) Soruþturma, bu Tebliðin yayýmý tarihinde baþlamýþ kabul edilir.

Yürürlük

MADDE 13 (1) Bu Teblið yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.

Yürütme

MADDE 14 (1) Bu Teblið hükümlerini Ekonomi Bakaný yürütür.