Maliye Bakanlığından:
MUHASEBAT GENEL
MÜDÜRLÜĞÜ GENEL TEBLİĞİ (SIRA NO: 45)
KAMU ÖZEL İŞ BİRLİĞİ UYGULAMALARININ
MUHASEBE
İŞLEMLERİ
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, genel yönetim kapsamındaki kamu
idareleri tarafından Kamu Özel İş Birliği Modeli çerçevesinde yaptırılan
yatırım ve hizmetlerin muhasebe
işlemlerini düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 3/12/2014 tarihli ve 2014/7052
sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Genel Yönetim Muhasebe
Yönetmeliği hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğin uygulanmasında;
a) Bakanlık: Maliye Bakanlığını (Muhasebat Genel
Müdürlüğü),
b) Hizmet imtiyaz sözleşmesi: İşletmecinin,
belirlenmiş bir süre için kamu hizmetlerini sunmak amacıyla hizmet imtiyaz
varlığını kullandığı ve bu hizmetlerin karşılığının İşletmeci/Görevli
Şirket/Yükleniciye ödendiği idari sözleşmeleri ya da özel hukuk
sözleşmelerine tabi uygulama sözleşmesini,
c) Hizmet imtiyaz varlığı: Hizmet imtiyaz
sözleşmesine konu, sunulacak hizmetlerin ve bu hizmetlerin kime hangi
fiyatla sunulacağının idare tarafından kontrol edildiği ve sözleşme süresi
sonunda idareye devredilen maddi duran varlıkları,
ç) İdare: Yatırım ve hizmetleri kamu özel iş birliği
modeli çerçevesinde yaptırmak üzere sözleşme yapmaya yetkili kılınan ve
hizmetin asli sahibi olan genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerini,
d) İşletme hakkının devri: İdare mülkiyetindeki
maddi duran varlıkla ilişkili olan kamu hizmetinin işletme hakkının
belirlenen bedel üzerinden özel sektör birimine devredilmesini,
e) İşletmeci/Görevli Şirket/Yüklenici: İdarenin
kontrolüne tabi hizmet imtiyaz varlıklarını kullanarak kamu hizmetlerini
sunan özel sektör birimini ya da yap-kirala-devret modeli çerçevesinde
yapım işini gerçekleştiren ve sözleşmede belirtilen diğer hizmetleri sunan
yükleniciyi,
f) Kamu Özel İş Birliği (KÖİ) Modeli:
Yap-işlet-devret veya yap-kirala-devret modellerine göre gerçekleştirilen
kamu yatırımları ile işletme hakkının devri gibi kamu hizmeti sunumunun
devredilmesini içeren idari sözleşmeleri ya da özel hukuk sözleşmeleri ile
kanunlarla belirlenmiş bu modellerin belirli bölümlerini kısmen içeren
diğer kamu özel iş birliği modellerini,
g) Yap-işlet modeli: Kanunlarla belirlenen kamu
hizmetlerine ilişkin yatırımların ilgili mevzuatı ve sözleşmelerde
belirlenen esas ve usullere uygun olarak üretim şirketleri mülkiyetinde;
gerçekleştirilmesini, işletilmesini ve yatırım sonrası mal ve hizmetlerin
üretim ve satışını içeren modeli,
ğ) Yap-işlet-devret modeli: İlgili mevzuatı
çerçevesinde idare adına kamu hizmeti sunmak amacıyla ihtiyaç duyulan yapım
işlerinin İşletmeci/Görevli Şirket/Yüklenici tarafından finanse edilerek
yapılmasını, sözleşme veya ilgili mevzuatında belirlenen süreyle sınırlı
olarak belirlenen hizmet bedeli üzerinden kamu hizmetinin İşletmeci/Görevli
Şirket/Yüklenici tarafından sunulmasını ve süre bitiminde hizmet imtiyaz
varlığının idareye devredilmesini içeren modeli,
h) Yap-kirala-devret modeli: İlgili mevzuatı
çerçevesinde kamu hizmeti sunmak amacıyla ihtiyaç duyulan yapım işlerinin
İşletmeci/Görevli Şirket/Yüklenici tarafından finanse edilerek yapılmasını,
sözleşme süresi ile sınırlı olarak
belirlenen bedel üzerinden idareye kiralanmasını, sözleşmede belirlenen
bedel karşılığından yüklenici tarafından diğer hizmetlerin yerine
getirilmesini ve süre bitiminde varlığın idareye devredilmesini içeren
modeli,
ı) Yönetmelik: Genel Yönetim Muhasebe
Yönetmeliğini,
ifade eder.
KÖİ
modeline ilişkin sözleşmelerin muhasebe esasları
MADDE 4 – (1) İlgili mevzuatı çerçevesinde imzalanan kamu
özel iş birliği sözleşmelerinde yer alan yapım işlerine ilişkin girişilen
taahhütler, gerçekleşmeler, güncellemeler, edinilen varlıklar ile
üstlenilen yükümlülükler ve kamu hizmetinin sunumuna ilişkin işlemler
Yönetmelik hükümlerine göre muhasebeleştirilir.
(2) Yap-işlet-devret modeli çerçevesinde imzalanan
sözleşmeler, Yönetmeliğin 24 üncü maddesine göre hizmet imtiyaz
sözleşmeleri olarak değerlendirilir ve edinilen varlıklar hizmet imtiyaz
varlıkları ile ilgili muhasebe standartları çerçevesinde belirlenen
hesaplara kaydedilir.
(3) İşletme hakkının devri sözleşmelerine konu
maddi duran varlıklar, işletme süresinin başlangıcında kayıtlı oldukları
hesaplardan çıkarılarak hizmet imtiyaz varlığı olarak muhasebe kayıtlarına
alınır.
(4) Yap-kirala-devret modeli çerçevesinde imzalanan
sözleşmeler, Yönetmeliğin 25 inci maddesinde belirlenen finansal
kiralamayla ilgili muhasebe standartları çerçevesinde ilgili hesaplara
kaydedilir.
(5) Sözleşmelerde belirlenen talep ve alım
garantileri nazım hesaplarda izlenir. Bunlara ilişkin ödemeler ile katkı
payı ödemeleri bütçe giderleri ile ilişkilendirilerek muhasebeleştirilir.
(6) İlgili mevzuatına uygun olarak sözleşmelerde
belirlenen şartlar çerçevesinde taahhüt edilen borç üstlenimleri, bunlardan
yapılan kullanımlar ve anapara geri ödemeleri nazım hesaplarda izlenir.
(7) Yap-İşlet modeli çerçevesinde yaptırılan
varlıkların işletme süresi sonunda idareye devri öngörülmediğinden sadece
taahhüt ve garantiler bu Tebliğ kapsamında izlenir.
İdare
tarafından muhasebe birimine verilecek bilgi ve belgeler
MADDE 5 – (1) KÖİ kapsamındaki sözleşmeler imzalandıktan
sonra idare tarafından üç iş günü içinde Tebliğ eki Kamu-Özel İş Birliği
Projeleri Bildirim Formu (Ek: 1) düzenlenerek idarenin muhasebe
hizmetlerini yürüten ilgili muhasebe birimine gönderilir. Sözleşmede
yapılan değişiklikler ile form bilgilerinde yer alan yapım, işletim ve borç
üstlenimine ilişkin gerçekleşmeler olduğunda formun güncellenmiş hali de
aynı süre içerisinde muhasebe
birimine gönderilir.
(2) Taahhüt tutarlarından yerine getirilenlere
ilişkin bilgiler, üçer aylık dönemler itibarıyla; Mart, Haziran, Eylül
aylarını takip eden 15 gün içerisinde ve Aralık ayı sonunda idare
tarafından muhasebe birimine gönderilir.
(3) Geçici ve kesin kabul usulüne tabi olan
hâllerde geçici kabulün yapıldığını gösteren tutanak, diğer hâllerde işin
fiilen tamamlandığını gösteren belge yazı ekinde idarenin muhasebe
hizmetlerini yürüten ilgili muhasebe birimine gönderilir.
(4) Talep veya alım garantisi bulunan sözleşmeler
imzalandığında hizmet imtiyaz varlıklarına ilişkin verilen garantilerin
toplam tutarı ile süresi, idarenin muhasebe hizmetlerini yürüten ilgili
muhasebe birimine bildirilir. Sözleşmelerde talep garantilerinin
gerçekleşme durumuna ilişkin İşletmeci/Görevli Şirket/Yüklenici ile yapılan
mutabakatı gösteren belge düzenlenerek ödeme yapılması öngörülüyorsa ödeme
emri belgesi ekinde, tahsilat öngörülüyorsa yazı ekinde idarenin muhasebe
hizmetlerini yürüten ilgili muhasebe birimine gönderilir.
(5) İlgili mevzuatına göre borç üstlenim
anlaşmasının imzalanması halinde toplam borç üstlenim tutarı, bunlardan
yapılan kullanımlar ve anapara geri ödemelerini içeren bir yazı ilgili
muhasebe birimine gönderilir. Hizmet imtiyaz sözleşmesinin feshedilmesi
halinde fesih hali bildiriminin bir örneği ile kreditör tarafından
bildirilen nihai üstlenim tutarına ilişkin belge borç üstlenim taahhüdünü
veren idare tarafından aynı muhasebe birimine gönderilir.
Taahhütlerin
izlenmesi ve muhasebe kayıtları
MADDE 6 – (1) Sözleşme gereği İşletmeci/Görevli
Şirket/Yüklenicinin yerine getirmeyi taahhüt ettiği yapım işlerinin
izlenebilmesi amacıyla girişilen taahhüt tutarları sözleşme fiyatı
(sözleşmede veya sözleşme dokümanlarında belirlenen tutar) üzerinden
idarenin muhasebe hizmetlerini yürüten ilgili muhasebe birimince
922-Kamu-Özel İş Birliği Modeli Taahhütleri Hesabına borç, 923-Kamu-Özel İş
Birliği Modeli Taahhütleri Karşılığı Hesabına alacak kaydedilir.
(2) Sözleşmede yapılan güncellemelerden kaynaklanan
taahhüt artış tutarları 922-Kamu-Özel İş Birliği Modeli Taahhütleri
Hesabına borç, 923-Kamu-Özel İş Birliği Modeli Taahhütleri Karşılığı
Hesabına alacak kaydedilir.
(3) İşletmeci/Görevli Şirket/Yüklenici tarafından
yerine getirilen taahhüt tutarları, idarenin bildirimine göre üçer aylık
dönemler itibarıyla 923-Kamu-Özel İş Birliği Modeli Taahhütleri Karşılığı
Hesabına borç, 922-Kamu-Özel İş Birliği Modeli Taahhütleri Hesabına alacak
kaydedilir.
(4) Döviz cinsinden kayıtlı taahhüt tutarlarının ay
sonlarında Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz satış kuru üzerinden
değerlemesi sonucu oluşan kur artış farkları 922-Kamu-Özel İş Birliği
Modeli Taahhütleri Hesabına borç, 923-Kamu-Özel İş Birliği Modeli
Taahhütleri Karşılığı Hesabına alacak; kur azalış farkları ise
923-Kamu-Özel İş Birliği Modeli Taahhütleri Karşılığı Hesabına borç,
922-Kamu-Özel İş Birliği Modeli Taahhütleri Hesabına alacak kaydedilir.
Yap-İşlet-Devret
modelinde varlık ve yükümlülük kayıtları
MADDE 7 – (1) Yapımı tamamlanarak işletme süresi başlayan
hizmet imtiyaz varlığı, 256-Hizmet İmtiyaz Varlıkları Hesabına borç;
gelecekte elde edilmesi muhtemel vazgeçilen gelirin, içinde bulunulan
faaliyet dönemini takip eden dönemlerde gelir kaydedilecek kısmı 480-Gelecek Yıllara Ait Gelirler
Hesabına, sonraki aylarda tahakkuk ettirilmesi gereken kısmı ise
380-Gelecek Aylara Ait Gelirler Hesabına alacak kaydedilir. Gelecekte elde
edilmesi muhtemel vazgeçilen gelir, sözleşmeye esas dokümanlarda yer alan
İşletmeci/Görevli Şirket/Yüklenici tarafından hesaplanmış yatırımların
işletilmesinden elde edilmesi muhtemel geliri ifade eder. Hizmet imtiyaz
varlığı inşası için verilen arsa ve araziler varlığın gerçeğe uygun
değerinin içinde yer alması nedeniyle arsa ve araziler kayıtlı değerleri
üzerinden 630-Giderler Hesabına borç, 250-Arsa ve Araziler Hesabına alacak
kaydı yapılarak muhasebe kayıtlarından çıkartılır.
(2) İşletme süresinin başlangıcından itibaren ay
sonlarında ilgili aya isabet eden vazgeçilen gelir tutarı 380-Gelecek
Aylara Ait Gelirler Hesabına borç, 600-Gelirler Hesabına alacak kaydedilir.
Talep
garantisi, alım garantisi ve katkı payı ödemeleri
MADDE 8 – (1) İşletmeci/Görevli Şirket/Yükleniciye kamu
hizmetinin sunumu ile ilgili olarak sözleşme ile işletme süresi boyunca
verilen talep veya alım garantileri sözleşme imzalandıktan sonra
930-Verilen Garantiler Hesabına borç, 931-Verilen Garantiler Karşılığı
Hesabına alacak kaydedilir.
(2) İşletme süresi içinde sözleşmede belirlenen
dönemler itibarıyla öngörülen talep
garantisinden daha az gerçekleşme olduğu takdirde aradaki fark, alım
garantisi verilenlerde garanti tutarlarının tamamı bir taraftan
630-Giderler Hesabına borç, 325-Nakit Talep ve Tahsisleri Hesabı veya
103-Verilen Çekler ve Gönderme Emirleri Hesabı ya da ilgili diğer hesaplara
alacak; diğer taraftan 830-Bütçe Giderleri Hesabına borç, 835-Gider
Yansıtma Hesabına alacak kaydedilir. Ayrıca, garanti tutarının ilgili
olduğu döneme ait kısmı 931-Verilen Garantiler Karşılığı Hesabına borç,
930-Verilen Garantiler Hesabına alacak kaydedilerek verilen garanti
tutarından düşülür.
(3) İşletme süresi içinde sözleşmede belirlenen
dönemler itibarıyla öngörülen talep garantisinden daha fazla gerçekleşme
olduğu takdirde talep garantisini aşan tahsilat tutarlarının sözleşmeye
göre hesaplanan kısmı idarenin muhasebe hizmetlerini yürüten ilgili
muhasebe birimine yapılan bildirim üzerine 120-Gelirlerden Alacaklar
Hesabına borç, 600-Gelirler Hesabına alacak kaydedilir. Tahakkuk eden
tutarlar İşletmeci/Görevli Şirket/Yükleniciden tahsil edildiğinde, bir
taraftan 102-Banka Hesabına borç, 120- Gelirlerden Alacaklar Hesabına
alacak; diğer taraftan 805-Gelir Yansıtma Hesabına borç, 800-Bütçe
Gelirleri Hesabına alacak kaydedilir. Ayrıca, garanti tutarının ilgili
olduğu döneme ait kısmı 931-Verilen Garantiler Karşılığı Hesabına borç,
930-Verilen Garantiler Hesabına alacak kaydedilerek verilen garanti
tutarından düşülür.
(4) Sözleşmeye göre ödenmesi gereken katkı payı
tutarları bir taraftan 630-Giderler Hesabına borç, 325-Nakit Talep ve
Tahsisleri Hesabı veya 103-Verilen Çekler ve Gönderme Emirleri Hesabı ya da
ilgili diğer hesaplara alacak; diğer taraftan 830-Bütçe Giderleri Hesabına
borç, 835-Gider Yansıtma Hesabına alacak kaydedilir.
İşletme
hakkının devri sözleşmeleri
MADDE 9 – (1) Muhasebe kayıtlarında yer alan maddi duran
varlıklarla ilgili olarak imzalanan işletme hakkının devri sözleşmesine
göre işletme süresi başlangıcında idarenin muhasebe hizmetlerini yürüten
ilgili muhasebe birimince kayıtlı değeri üzerinden ilgili maddi duran
varlık hesabına alacak, 256-Hizmet İmtiyaz Varlıkları Hesabına borç
kaydedilir.
(2) İdare ile İşletmeci/Görevli Şirket/Yüklenici
arasında yapılan mutabakat sonucunda sözleşmede idareye ödenmesi öngörülen
tutarlar kesinleştiğinde idarenin muhasebe hizmetlerini yürüten ilgili
muhasebe birimine yapılan bildirim üzerine 120-Gelirlerden Alacaklar
Hesabına borç, 600-Gelirler Hesabına alacak kaydedilir. Tahsil edilen
tutarlar bir taraftan 102-Banka Hesabına veya diğer ilgili hesaplara borç,
120-Gelirlerden Alacaklar Hesabına alacak; diğer taraftan 805-Gelir
Yansıtma Hesabına borç, 800-Bütçe Gelirleri Hesabına alacak kaydedilir.
İşletme
süresi sona eren varlıkların kayıtları
MADDE 10
– (1) Hizmet imtiyaz sözleşmesinin
süresi sona erdiğinde hizmet imtiyaz varlıkları kayıtlı değerleri üzerinden
ilgili maddi duran varlık hesabına borç, 256-Hizmet İmtiyaz Varlıkları
Hesabına alacak, diğer taraftan ayrılmış amortisman tutarları 257-Birikmiş
Amortismanlar Hesabına borç ve alacak kaydedilir.
Yap-Kirala-Devret
modelinde varlık ve yükümlülük kayıtları
MADDE 11
– (1) Yapımı tamamlanan ve idare
tarafından kabulü yapılan kiralamaya konu maddi duran varlığın gerçeğe
uygun değeri ile kira ödemelerinin bugünkü değeri karşılaştırılır ve düşük
olan değer üzerinden muhasebeleştirilir.
(2) Kiralamaya konu
maddi duran varlık, birinci fıkraya göre belirlenen değer üzerinden
252-Binalar Hesabına, toplam kira tutarı ile maddi duran varlığın kayıtlı
tutarı arasındaki borçlanma maliyetlerine ilişkin farkın içinde bulunulan
faaliyet döneminin sonraki aylarına ilişkin kısmı 308-Ertelenmiş Finansal
Kiralama Borçlanma Maliyetleri Hesabına, içinde bulunulan faaliyet dönemini
takip eden dönemlere ait kısmı 408-Ertelenmiş Finansal Kiralama Borçlanma
Maliyetleri Hesabına borç; vadesi bir yılı aşmayan kira tutarları
307-Finansal Kiralama İşlemlerinden Borçlar Hesabına, sonraki yıllara ait
kısmı 407-Finansal Kiralama İşlemlerinden Borçlar Hesabına alacak
kaydedilir. Ayrıca, ödenecek bedelin içerisinde taşınırlarında yer alması
halinde taşınırlar belirlenen bedel üzerinden ilgili varlık hesabına
kaydedilerek birinci fıkraya göre belirlenen değerden düşülür, kalan tutar
ilgili taşınmaz hesabına kaydedilir.
(3) Dönem sonlarında vadesi bir yılın altına inen
kira tutarları, 407-Finansal Kiralama İşlemlerinden Borçlar Hesabına borç,
307-Finansal Kiralama İşlemlerinden Borçlar Hesabına alacak kaydedilir.
(4) Dönem sonlarında vadesi bir yılın altına inen
borçlanma maliyetleri, 308-Ertelenmiş Finansal Kiralama Borçlanma
Maliyetleri Hesabına borç, 408-Ertelenmiş Finansal Kiralama Borçlanma Maliyetleri
Hesabına alacak kaydedilir.
(5) Borçlanma maliyetlerinin ilgili olduğu aya ait
kısmı ay sonlarında 630-Giderler Hesabına borç, 308-Ertelenmiş Finansal
Kiralama Borçlanma Maliyetleri Hesabına alacak kaydedilir.
(6) Kira bedeli ödemeleri bir taraftan 307-Finansal
Kiralama İşlemlerinden Borçlar Hesabına borç, 325-Nakit Talep ve Tahsisleri
Hesabı veya 103-Verilen Çekler ve Gönderme Emirleri Hesabı ya da ilgili
diğer hesaplara alacak; diğer taraftan 830-Bütçe Giderleri Hesabına borç,
835-Gider Yansıtma Hesabına alacak kaydedilir.
Borç
üstlenimi
MADDE 12
– (1) Hazine Müsteşarlığı
tarafından gerçekleştirilen borç üstlenimlerinde Devlet Borçları Muhasebe
Birimince, idare tarafından gerçekleştirilen borç üstlenimlerinde idarenin
muhasebe hizmetlerini yürüten ilgili muhasebe birimince, işlem tarihindeki
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz satış kuru üzerinden 934-Borç
Üstlenim Taahhütleri Hesabına (934.01- Borç Üstlenim Taahhütlerine İlişkin
Anlaşmalar Hesabı) borç, 935-Borç Üstlenim Taahhütleri Karşılığı Hesabına
alacak kaydedilir. İmzalanan borç üstlenim anlaşmalarına ilişkin kullanılan
krediler 934-Borç Üstlenim Taahhütleri Hesabına (934.02- Borç Üstlenim
Taahhütlerinin Net Kullanımları Hesabı) borç, 934-Borç Üstlenim Taahhütleri
Hesabına (934.01- Borç Üstlenim Taahhütlerine İlişkin Anlaşmalar Hesabı)
alacak kaydedilir. Kullanılan kredilerin geri ödenen anapara tutarları 935-
Borç Üstlenim Taahhütleri Karşılığı Hesabına borç, 934-Borç Üstlenim
Taahhütleri Hesabına (934.02- Borç Üstlenim Taahhütlerinin Net Kullanımları
Hesabı) alacak kaydedilir.
(2) Hizmet imtiyaz sözleşmesinin feshedilmesi
nedeniyle Hazine Müsteşarlığı tarafından gerçekleştirilen borç
üstlenimlerinde;
a) Hizmet imtiyaz varlığının yapım süreci
tamamlanmadan ya da işletme süresi başladıktan sonra sözleşmenin
feshedilerek borç üstlenimi yapılması halinde; Devlet Borçları Muhasebe
Birimince 935-Borç Üstlenim Taahhütleri Karşılığı Hesabına borç, 934-Borç
Üstlenim Taahhütleri Hesabına (934.02- Borç Üstlenim Taahhütlerinin Net Kullanımları
Hesabı) alacak kaydı yapılarak bu hesaplar kapatılır. Üstlenilen borç
tutarı, kendisine dış borcun tahsisi yapılabilen idareler dışında kalan
idarelerin yürüttüğü projelerden kaynaklanıyor ise 230-Dış Borcun
İkrazından Doğan Alacaklar Hesabına, genel bütçe kapsamındaki kamu
idarelerinin yürüttüğü projelerden kaynaklanıyor ise 511-Muhasebe Birimleri
Arası İşlemler Hesabına, dış borcun tahsis edilebildiği genel bütçe kapsamı
dışında olan idarelerin yürüttüğü projelerden kaynaklanıyor ise 630-Giderler Hesabına borç; üstlenilen dış borcun
tamamı 410-Dış Mali Borçlar Hesabına alacak kaydedilir. Kredi anlaşması
çerçevesinde kullanılmaya devam eden kredilerin kullanılmamış bakiyeleri
aynı zamanda 950-Kullanılacak Dış Krediler Hesabına borç, 951-Kredi Anlaşmaları
Hesabına alacak kaydedilir.
b) Hizmet imtiyaz varlığının yapım süreci
tamamlanmadan sözleşmenin feshedilerek borç üstlenimi yapılması halinde;
projeyi yürüten idarenin muhasebe birimince, yatırımın tamamlanan kısmı bir
taraftan 258-Yapılmakta Olan Yatırımlar Hesabına borç; üstlenilen borç
tutarı ile yapılmakta olan yatırımlar hesabına alınan tutar arasındaki
olumlu fark 600-Gelirler Hesabına, üstlenilen dış borç tutarı, kendisine
dış borcun tahsisi yapılabilen idareler dışında kalan idarelerin yürüttüğü
projelerden kaynaklanıyor ise 303-Kamu İdarelerine Mali Borçlar Hesabına,
genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerinin yürüttüğü projelerden
kaynaklanıyor ise 511-Muhasebe Birimleri Arası İşlemler Hesabına, dış
borcun tahsis edilebildiği genel bütçe kapsamı dışında olan idarelerin
yürüttüğü projelerden kaynaklanıyor ise 600-Gelirler Hesabına, alacak;
diğer taraftan üstlenilen borç tutarı 830-Bütçe Giderleri Hesabına borç,
835-Gider Yansıtma Hesabına alacak kaydedilir.
c) İşletme süresi başladıktan sonra sözleşmenin
feshedilerek borç üstlenimi yapılması halinde; projeyi yürüten idarenin
muhasebe birimince, bir taraftan vazgeçilen gelirlere ilişkin tutarların
sonraki yıllara isabet eden kısmı 480-Gelecek Yıllara Ait Gelirler
Hesabına, içinde bulunulan faaliyet dönemine ait olanları 380-Gelecek
Aylara Ait Gelirler Hesabına borç; üstlenilen dış borç tutarı, kendisine
dış borcun tahsisi yapılabilen idareler dışında kalan idarelerin yürüttüğü
projelerden kaynaklanıyor ise 303-Kamu İdarelerine Mali Borçlar Hesabına,
genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerinin yürüttüğü projelerden
kaynaklanıyor ise 511-Muhasebe Birimleri Arası İşlemler Hesabına, dış borcun
tahsis edilebildiği genel bütçe kapsamı dışında olan idarelerin yürüttüğü
projelerden kaynaklanıyor ise 600-Gelirler Hesabına alacak; diğer taraftan
üstlenilen borç tutarı 830-Bütçe Giderleri Hesabına borç, 835-Gider
Yansıtma Hesabına alacak kaydedilir. Aynı zamanda hizmet imtiyaz varlığı
vasfını yitiren varlıklar kayıtlı değerleri üzerinden ilgili maddi duran
varlık hesabına borç, 256-Hizmet İmtiyaz Varlıkları Hesabına alacak
kaydedilir. Varlığa ilişkin ayrılmış amortisman tutarı 257-Birikmiş
Amortismanlar Hesabına borç ve alacak kaydedilir. Sözleşmenin feshi ile
birlikte ödeme taahhüdü ortadan kalkan talep veya alım garantileri
931-Verilen Garantiler Karşılığı Hesabına borç, 930-Verilen Garantiler
Hesabına alacak kaydedilir.
(3) Hizmet imtiyaz sözleşmesinin feshedilmesi
nedeniyle 8/6/1994 tarihli ve 3996 sayılı Bazı Yatırım ve Hizmetlerin
Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması Hakkında Kanunun 11/A
maddesi uyarınca projeyi yürüten idare tarafından gerçekleştirilen borç
üstlenimlerinde;
a) Hizmet imtiyaz varlığının yapım süreci
tamamlanmadan sözleşmenin feshedilerek borç üstlenimi yapılması halinde; 935-Borç
Üstlenim Taahhütleri Karşılığı Hesabına borç, 934-Borç Üstlenim Taahhütleri
Hesabına (934.02- Borç Üstlenim Taahhütlerinin Net Kullanımları Hesabı)
alacak kaydı yapılarak bu hesaplar kapatılır. Yatırımın tamamlanan kısmı
bir taraftan 258-Yapılmakta Olan Yatırımlar Hesabına borç; üstlenilen borç
tutarı ile yapılmakta olan yatırımlar hesabına alınan tutar arasındaki
olumlu fark 600-Gelirler Hesabına, üstlenilen dış borcun tamamı 410-Dış
Mali Borçlar Hesabına alacak; diğer taraftan üstlenilen borç tutarı
830-Bütçe Giderleri Hesabına borç, 835-Gider Yansıtma Hesabına alacak
kaydedilir. Sözleşmenin feshi ile birlikte ödeme taahhüdü ortadan kalkan
talep veya alım garantileri 931-Verilen Garantiler Karşılığı Hesabına borç,
930-Verilen Garantiler Hesabına alacak kaydedilir.
b) İşletme süresi başladıktan sonra sözleşmenin
feshedilerek borç üstlenimi yapılması halinde; bir taraftan vazgeçilen
gelirlere ilişkin tutarların sonraki yıllara isabet eden kısmı 480-Gelecek Yıllara Ait Gelirler Hesabına,
içinde bulunulan faaliyet dönemine ait olanlar 380-Gelecek Aylara Ait
Gelirler Hesabına borç; üstlenilen borç tutarı ile vazgeçilen gelirlere
ilişkin kaydedilen tutarlar arasındaki olumlu fark 600-Gelirler Hesabına,
üstlenilen dış borcun tamamı 410-Dış Mali Borçlar Hesabına alacak; diğer
taraftan üstlenilen borç tutarı 830-Bütçe Giderleri Hesabına borç,
835-Gider Yansıtma Hesabına alacak kaydedilir. Aynı zamanda hizmet imtiyaz
varlığı vasfını yitiren varlıklar kayıtlı değerleri üzerinden ilgili maddi
duran varlık hesabına borç, 256-Hizmet İmtiyaz Varlıkları Hesabına alacak
kaydedilir. Varlığa ilişkin ayrılmış amortisman tutarı 257-Birikmiş
Amortismanlar Hesabına borç ve alacak kaydedilir. Sözleşmenin feshi ile
birlikte ödeme taahhüdü ortadan kalkan talep veya alım garantileri
931-Verilen Garantiler Karşılığı Hesabına borç, 930-Verilen Garantiler
Hesabına alacak kaydedilir.
(4) Yap-Kirala-Devret sözleşmesinin feshedilmesi ve
borç üstleniminin yapılmasına karar verilmesi halinde;
a) Devlet Borçları Muhasebe Birimince 935-Borç
Üstlenim Taahhütleri Karşılığı Hesabına borç, 934-Borç Üstlenim Taahhütleri
Hesabına (934.02- Borç Üstlenim Taahhütlerinin Net Kullanımları Hesabı)
alacak kaydı yapılarak bu hesaplar kapatılır. Genel bütçe kapsamındaki kamu
idarelerinin yürüttüğü projeler için
üstlenilen borç tutarı 511-Muhasebe Birimleri Arası İşlemler Hesabına borç;
üstlenilen dış borcun tamamı 410-Dış Mali Borçlar Hesabına alacak
kaydedilir. Borç anlaşması çerçevesinde kullanılmaya devam eden kredilerin
kullanılmamış bakiyeleri aynı zamanda 950-Kullanılacak Dış Krediler
Hesabına borç, 951-Kredi Anlaşmaları Hesabına alacak kaydedilir.
b) Yapım süreci tamamlanmadan sözleşmenin
feshedilerek borç üstlenimi yapılması halinde; projeyi yürüten genel bütçe
kapsamındaki kamu idaresince inşaatın bitirilen kısmı bir taraftan
258-Yapılmakta Olan Yatırımlar Hesabına borç, üstlenilen dış borç tutarı
511-Muhasebe Birimleri Arası İşlemler Hesabına alacak; diğer taraftan
üstlenilen borç tutarı 830-Bütçe Giderleri Hesabına borç, 835-Gider
Yansıtma Hesabına alacak kaydedilir.
c) Kiralama süresi başladıktan sonra sözleşmenin
feshedilerek borç üstlenimi yapılması halinde; projeyi yürüten genel bütçe
kapsamındaki kamu idaresince bir taraftan vadesi bir yılı aşmayan kira
tutarları 307-Finansal Kiralama İşlemlerinden Borçlar Hesabına, sonraki
yıllara ait kısmı 407-Finansal Kiralama İşlemlerinden Borçlar Hesabına
borç; toplam kira tutarı ile maddi duran varlığın kayıtlı tutarı arasındaki
borçlanma maliyetlerine ilişkin farkın sonraki aylara ilişkin kısmı 308-Ertelenmiş
Finansal Kiralama Borçlanma Maliyetleri Hesabına, içinde bulunulan faaliyet
dönemini takip eden dönemlere ait kısmı 408-Ertelenmiş Finansal Kiralama
Borçlanma Maliyetleri Hesabına, üstlenilen dış borç tutarı, 511-Muhasebe
Birimleri Arası İşlemler Hesabına alacak; diğer taraftan üstlenilen borç
tutarı 830-Bütçe Giderleri Hesabına borç, 835-Gider Yansıtma Hesabına
alacak kaydedilir.
KÖİ
modeline ilişkin sözleşmelerin envanter işlemleri
MADDE 13
– (1) Yönetmeliğin yürürlüğe
girdiği tarihte mevcut olan ya da yapımı süren kamu özel iş birliği modeli
çerçevesindeki sözleşmelere konu varlıklar ile bunlara ilişkin yükümlülük,
garanti ve taahhütlerin envanteri, muhasebeleştirme işlemleri de dikkate
alınarak Yönetmeliğin geçici 1 inci maddesine göre 31/8/2015 tarihine kadar
yapılacaktır.
(2) 1/9/2015 tarihine kadar envanteri yapılan
varlıklara ilişkin Kamu Özel İş Birliği Projeleri Bildirim Formu
doldurularak muhasebe birimlerine gönderilecektir. Muhasebe birimlerince,
gerekli kontroller yapıldıktan sonra varsa eksikliklerin tamamlanması
sağlanarak muhasebe kayıtları bu Tebliğ hükümlerine göre en geç 15/9/2015
tarihine kadar yapılacaktır.
(3) Bu Tebliğin yayımı tarihinden önce imzalanan
sözleşmelere ilişkin taahhütlerden devam edenlerin toplam taahhüt tutarları
6 ncı maddenin birinci fıkrasındaki usule göre muhasebeleştirilir.
Taahhüdün tamamlanan kısmı ters kayıtla kayıtlardan çıkarılacaktır. Yapımı
tamamlanıp işletme süresi başlamış olan taahhütler kayıtlara
alınmayacaktır.
(4) Bu Tebliğin yayımı tarihinden önce yapımı
tamamlanıp işletmeye alınan hizmet
imtiyaz varlıkları, 7 nci maddenin birinci fıkrasında belirlenen değer
üzerinden 256-Hizmet İmtiyaz Varlıkları Hesabına borç; içinde bulunulan
faaliyet dönemini takip eden dönemlerde gelir kaydedilecek tutarlar 480-Gelecek
Yıllara Ait Gelirler Hesabına, sonraki aylarda tahakkuk ettirilmesi gereken
tutarlar 380-Gelecek Aylara Ait Gelirler Hesabına, geçmiş dönemler
itibarıyla gelir kaydedilmesi gereken tutarlar 500-Net Değer Hesabına
alacak kaydedilerek muhasebeleştirilecektir.
(5) Bu Tebliğin yayımı tarihinden önce verilen
talep veya alım garantilerinden geriye kalan garanti tutarları 8 inci
maddenin birinci fıkrasındaki hükme göre muhasebeleştirilecektir.
(6) Bu Tebliğin yayımı tarihinden önce verilen borç
üstlenim taahhütleri ile bunlardan yapılan kullanımlar ve geri ödemeler 12
nci maddenin birinci fıkrasındaki hükme göre muhasebeleştirilecektir.
Tereddütlerin
giderilmesi
MADDE 14
– (1) Bu Tebliğin uygulanması
sırasında doğacak tereddütleri gidermeye Bakanlık yetkilidir.
Yürürlük
MADDE 15
– (1) Bu Tebliğ 1/1/2015
tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Maliye
Bakanı yürütür.
Ekler için tıklayınız
|