Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumundan:
ELEKTRONİK
HABERLEŞME SEKTÖRÜNE İLİŞKİN YETKİLENDİRME
YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 – 28/5/2009 tarihli ve 27241 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Elektronik Haberleşme Sektörüne İlişkin Yetkilendirme
Yönetmeliği’nin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş, aynı fıkraya aşağıdaki bentler eklenmiş ve aynı
maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“ç) Bakanlık: Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığını,”
“ee) IP adresi: Belirli
bir ağa bağlı cihazların birbirini tanımak, birbirleriyle iletişim kurmak
ve birbirlerine veri yollamak için kullandıkları, İnternet Protokolü
standartlarına göre verilen adresi,”
“ff) Kullanıcı bilgisi:
Kullanıcının internet ortamına bağlandığı IP adresi, port
aralığı, kullanıcı kimlik bilgisi, kullanım için oluşturulan hesap
adı, oturuma ilişkin başlama ve
bitiş zamanını,”
“(2) Bu Yönetmelikte geçen ancak birinci fıkrada
tanımlanmayan kavramlar ve kısaltmalar için ilgili mevzuatta yer alan
tanımlar geçerlidir.”
MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin 5 inci maddesinin ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkralar
eklenmiştir.
“(2) Yetkilendirme, bildirim veya bildirimle
birlikte kullanım hakkının verilmesi yoluyla yapılır.”
“(7) Kurum, yetkilendirme başvurularına ilişkin
olarak ilgili Kurumların görüşü de alınmak suretiyle milli güvenlik, kamu
düzeninin korunması, genel sağlık ve kamu yararı gereklerinden kaynaklanan
sebeplerle, söz konusu yetkilendirme taleplerini reddedebilir.
(8) Kurum, yetkilendirme başvurularının
değerlendirilmesi sürecinde, kamu kurum ve kuruluşlarından alınan belgeler
haricinde başvuru kapsamında bildirilen bilgi ve belgelerin doğruluğunun
tespiti amacıyla ilgili şirketleri denetleyebilir.”
MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin 7 nci
maddesinin birinci fıkrasının (c) ve (ç) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş,
aynı fıkraya aşağıdaki bent eklenmiş ve aynı maddenin ikinci fıkrasının (a)
bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“c) Şirket hisselerinden en az yüzde onuna sahip
gerçek kişi ortaklar ve tüzel kişiliği idare ve temsile yetkili kişiler ile
şirket hisselerinden en az yüzde onuna sahip tüzel kişi ortakların
hisselerinin en az yüzde onuna sahip gerçek kişi ortakların, 26/9/2004
tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanununun Üçüncü Kısım Onuncu Bölümünde
sayılan bilişim alanındaki suçlardan hürriyeti bağlayıcı ceza ile hüküm
giymiş olmaması, taksirli suçlar hariç olmak üzere, ağır hapis veya 5
yıldan fazla hapis cezalarından biri yahut özel hayata veya hayatın gizli
alanına karşı işlenmiş suçlar, basit ve nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet,
hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik, görevi kötüye kullanma, inancı
kötüye kullanma, hileli iflas ve konkordato,
kaçakçılık suçları, resmi ihale ve alım-satımlara fesat karıştırma, kara
para aklama, vergi kaçakçılığı veya vergi kaçakçılığına iştirak suçlarından
dolayı hüküm giymiş olmaması,
ç) Ödenmiş sermayesinin en az, Kurum tarafından
belirlenen asgari tutar kadar olması,”
“d) Kurum tarafından belirlenen bildirim ve/veya
kullanım hakkı başvuru formunda istenen bilgi ve belgeleri Kuruma
göndermesi,”
“a) Geçici 4 üncü maddenin
birinci fıkrasının (a) bendi hükmü saklı kalmak üzere, başvuru sahibi
şirketin Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına göre yalnızca yetkilendirme
kapsamındaki faaliyetleri veya bununla birlikte yetkilendirme konusu
hizmeti yerine getirirken gerekli ve/veya ilgili olan cihaz satış, kurulum,
bakım-onarım ve danışmanlık gibi faaliyetleri yürütmek üzere anonim şirket
statüsünde kurulmuş ya da ilgili ihale şartnamesinde belirtilen süre
içerisinde kurulacak olması,”
MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin 8 inci maddesinin ikinci ve
üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve yedinci fıkrası
yürürlükten kaldırılmıştır.
“(2) Kaynak tahsisi gerektirmeyen
elektronik haberleşme hizmetini sunmak, şebekesini veya altyapısını kurup
işletmek için bildirimde bulunan şirket, yetkilendirme şartlarını sağlamış
olduğunun Kurum tarafından kendilerine bildirildiği tarih itibariyle
yetkilendirilmiş sayılarak işletmeci statüsü kazanır ve Kurum tarafından
belirlenen ve Kurumun resmi internet sitesinde yayımlanan Elektronik
Haberleşme Hizmet, Şebeke ve Altyapılarının Tanım, Kapsam ve Sürelerindeki
Bildirim Kapsamında Sunulan Kaynak Tahsisi İçermeyen Hizmetler bölümünde
yer alan hükümler çerçevesinde ilgili hizmetin sunumuna başlayabilir. Kurum resmi internet sitesinde güncel olarak
yayımlanan işletmeci listesinde söz konusu işletmeciye ilişkin gerekli
bilgileri yayımlamak suretiyle kayıtlama işlemini gerçekleştirir. Kayıtlama
işletmecinin Kuruma kayıtlı olduğu süre boyunca geçerlidir.
(3) Kurum, bildirimin bu Yönetmelik hükümlerine
uygun olarak yapıldığını teyit eden ve işletmecinin hak ve yükümlülüklerini
içeren bir yazıyı işletmeciye gönderir.”
MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Kullanım hakkı sayısının sınırlandırılmasının
gerekmediği tespit edilen elektronik haberleşme hizmet, şebeke ve/veya
altyapıları için kullanım hakkı ücretinin ilgili hesaba yatırıldığını
belgeleyen dekontun aslının veya Banka onaylı
suretinin Kuruma sunulmasını müteakip başvuru sahibine Kurum tarafından
belirlenen ve üzerinde ve/veya Ek’inde tahsis edilen kaynakların yer aldığı
kullanım hakkı yetki belgesi düzenlenir. Usulüne uygun başvuru, 12 nci madde hükümlerine uygun olarak eksiksiz başvuru
yapılmış ve kullanım hakkı ücretinin ilgili hesaba yatırıldığını belgeleyen
dekontun aslının veya Banka onaylı suretinin
Kuruma sunulmuş olmasını kapsar. Başvurular usulüne uygun başvuru kapsamındaki
bilgi ve belgelerin tamamlandığı ve bu kapsamdaki en son bilgi ve belgenin
Kurum evrakına girdiği tarih sırasına göre öncelik sırası alır. Kendisine
kullanım hakkı kapsamında yetki belgesi düzenlenen işletmeci kullanım hakkı
yetki belgesi tarihi itibariyle Kurumun resmi internet sitesinde yayımlanan
“Elektronik Haberleşme Hizmet, Şebeke ve Altyapılarının Tanım, Kapsam ve
Sürelerindeki Sayısı Sınırlandırılmamış Kullanım Hakkı Kapsamında Sunulan
Kaynak Tahsisi İçeren Hizmetler” bölümünde yer alan hükümler çerçevesinde
ilgili hizmetin sunumuna başlayabilir.”
MADDE 6 – Aynı Yönetmeliğin 16 ncı
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE 16
– (1) İşletmeci, her yıl bir
önceki yıla ait gelir tablosunda yer alan net satışlarının on binde otuz
beşi tutarında idari ücret öder. Bu ücrete esas olan matrah, işletmecinin
yetkili olduğu döneme ait net satışlarıdır.
(2) Kurum, pazar analizi,
düzenlemelerin hazırlanması ve uygulanması, işletmecilerin denetlenmesi,
teknik izleme ve denetleme hizmetleri, piyasanın kontrolü, uluslararası
işbirliği, uyumlaştırma ve standardizasyon çalışmaları ve diğer
faaliyetleri ile her türlü idarî giderlerinden kaynaklanan masraflara katkı
amacıyla uluslararası yükümlülükler de dikkate alınarak, işletmecilerden
alınacak anılan idarî ücret oranını işletmecinin bir önceki yıl net
satışlarının binde beşini geçmemek üzere arttırmaya veya azaltmaya
yetkilidir.
(3) İdari ücret, aksi Kurum tarafından
belirlenmedikçe, yetkilendirmenin yapıldığı yılı takip eden her yılın Haziran
ayının son gününe kadar Kurumun banka hesabına yatırılır.
(4) İdari ücrete konu yıl içinde
ilk defa yetkilendirme almış olan işletmecilerin, yetkilendirilmeye sahip
oldukları döneme ilişkin net satış tutarlarını içeren vergi dairesi, imza
atmaya yetkili serbest muhasebeci mali müşavir veya yeminli mali müşavir
onaylı gelir tablolarını, yetkilendirmenin yapıldığı yılı takip eden yılın
mayıs ayı sonuna kadar Kuruma göndermeleri gerekir. Bununla birlikte, söz konusu işletmecilerin anılan
belgeleri yetkilendirmenin yapıldığı yılı takip eden yılın mayıs ayı sonuna
kadar Kuruma göndermemeleri halinde; işletmecinin yetkilendirmeye sahip
olduğu tarihler dikkate alınarak Kurumlar Vergisi Beyannamesinde ve/veya
Geçici Kurumlar Vergisi Beyannamelerinde yer alan net satış tutarları esas
alınarak idari ücret hesaplanır. İşletmeci, idari ücret ödemesini
hesaplanan bu tutar üzerinden yapar.
(5) Tüm yetkilendirmeleri iptal edilen/devredilen
işletmeciler, iptal/devir tarihinden itibaren bir ay içerisinde ödemede
bulunmamışlar ise, bir önceki yılın net satışları ile yetkilendirmenin
iptal/devir edildiği tarihe kadar geçen döneme ait net satışları üzerinden
birinci fıkrada belirtilen oran esas alınmak suretiyle idari ücret öder.
(6) Beşinci fıkrada anılan
işletmeciler, idari ücretin ödenmesine esas döneme ait vergi dairesi, imza
atmaya yetkili serbest muhasebeci mali müşavir veya yeminli mali müşavir
onaylı gelir tablosu, Kurum tarafından istenen diğer onaylı mali tablolar
ile yapılan ödemeye ilişkin makbuzu iptal/devir tarihinden itibaren bir ay
içerisinde Kuruma göndermekle yükümlü olup anılan belgelerin iptal/devir
tarihinden itibaren bir ay içerisinde Kuruma gönderilmemesi halinde,
işletmecinin yetkilendirmeye sahip olduğu tarihler dikkate alınarak
Kurumlar Vergisi Beyannamesinde ve/veya Geçici Kurumlar Vergisi
Beyannamelerinde yer alan net satış tutarları esas alınarak idari ücret
hesaplanır. İşletmeci, idari ücret ödemesini hesaplanan bu
tutar üzerinden yapar.
(7) Üçüncü ve beşinci fıkralarda öngörülen son
ödeme tarihine kadar, idari ücretin işletmeci tarafından ödenmemesi
halinde, bu tarihten itibaren 21/7/1953 tarihli ve
6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci
maddesinde belirlenen usule göre hesaplanacak gecikme zammı oranı kadar
faiz uygulanır.
(8) İşletmecilerden, haziran ayı sonu itibari ile
uygulanacak söz konusu faiz ile birlikte alınacak idari ücreti eylül ayının
son gününe kadar kısmen veya tamamen ödemeyenlerin yetkilendirmesi herhangi
bir işleme gerek kalmaksızın eylül ayı sonu itibari ile iptal olmuş kabul
edilir. İdari ücretin eksik yatırıldığının daha sonra Kurumca tespit
edilmesi halinde, tespit edilen eksik miktarı, Kurum tarafından
bildirilmesinden itibaren bir aylık süre içerisinde faizi ile birlikte
ödemeyen işletmecilerin yetkilendirmesi, herhangi bir işleme gerek
kalmaksızın iptal olmuş kabul edilir. Ancak Kurum, ulusal çapta verilecek
frekans bandı kullanımını ihtiva eden ve sınırlı sayıda işletmeci
tarafından yürütülmesi gereken elektronik haberleşme hizmetlerine ilişkin
yetkilendirmelerin bu fıkrada yer alan gerekçelerle iptali hakkında
Bakanlığın görüşünü alarak karar verir.
(9) Beşinci ve sekizinci fıkralarda belirtilen
sürelerde kısmen veya tamamen ödenmeyen idari ücret tutarları, Kurumun bildirimi üzerine, faiziyle
birlikte 6183 sayılı Kanun hükümleri uyarınca ilgili vergi dairesi
tarafından tahsil edilir ve Kuruma gelir kaydedilir.
(10) Aksi ilgili ihale şartnamesinde
belirtilmedikçe, sayısı sınırlandırılmış kullanım hakkı ile yetkilendirilen
işletmeciler, idari ücret bakımından bu maddedeki yükümlülüklere tabidir.
(11) Kurumla görev veya imtiyaz sözleşmesi
imzalayarak Kurum masraflarına katkı payı ödeme yükümlüsü olan işletmeci
ayrıca idari ücret ödemez.”
MADDE 7 – Aynı Yönetmeliğin 18 inci maddesinin dördüncü
fıkrasının (a), (b) ve (ç) bentleri ile beşinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“a) İşletmecinin, kullanım
hakkının devam ettiği her yıl Ocak ayının bitimini takip eden iki aylık
süre içinde kullanım haklarını kısmen veya tamamen Kuruma iade etmesi
halinde, iade edilen söz konusu kaynaklara ilişkin olarak mevcut mevzuat
hükümleri uyarınca kıst ücret ve 6183 sayılı
Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı oranı kadar gecikme
faizi alınır.
b) İşletmecinin söz konusu iki
aylık süre içerisinde kullanım hakkı ücretlerini ödememesi neticesinde
kendisine tahsisli tüm kullanım haklarını yitirmesi halinde, anılan sürenin
sonuna kadar işletmecinin Kuruma ilettiği talebi üzerine ve ilgili hizmet
bildirim kapsamında sunulabiliyor ise sadece bildirim kapsamında kaydı
devam eder, talebin olmaması halinde ilgili yetkilendirmesi iptal olmuş
sayılır.”
“ç) İşletmecinin, söz konusu iki
aylık süre içinde eksik ödeme yapması durumunda, hangi frekans ve/veya
numara kaynağına ilişkin ödeme yapıldığının belirsiz olması ve bu durumun
işletmeci ile yapılan yazışmalar neticesinde de açıklığa kavuşturulamaması
halinde, ödemesi eksik yapılan frekans ve/veya numara kullanım haklarının
tamamına ilişkin kullanım hakkı ücreti ödenmemiş kabul edilerek söz konusu
frekans ve/veya numara kaynaklarının tamamının kullanım hakları iptal
edilir. Bu durumda anılan
sürenin sonuna kadar işletmecinin Kuruma ilettiği talebi üzerine ve ilgili
hizmet bildirim kapsamında sunulabiliyor ise sadece bildirim kapsamında
kaydı devam eder, talebin olmaması halinde ilgili yetkilendirmesi iptal
olmuş sayılır.”
“(5) İptal edilen kullanım hakkına ilişkin olarak
Ocak ayı başından itibaren üç aylık dönem için hesaplanacak kullanım hakkı
ücreti (Katma Değer Vergisi dâhil olmak üzere), bu ücretin 6183 sayılı
Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı oranı kadar faiziyle
birlikte Kurumun bildirimi üzerine ilgili vergi dairesince tahsil olunur.”
MADDE 8 – Aynı Yönetmeliğin 19 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (a), (b), (c), (ç), (d), (f), (g), (l), (n), (s), (ş) ve (y)
bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) Kuruma bilgi ve belge verilmesi: İşletmeci,
Kurum tarafından yetkilendirmesi kapsamında istenen veya düzenli olarak
gönderilmesi talep edilen bilgi, belge ve veriyi doğru ve eksiksiz olarak
Kurumca istenen süre içerisinde vermekle yükümlüdür. İşletmeci,
yetkilendirme başvurusunda istenen bilgi ve belgelerden;
1) Ticaret sicil gazetesinde yer alan ana faaliyet
alanındaki değişiklikleri,
2) İşletmecinin unvanı, resmi yazışma adresi,
elektronik tebligat yapmaya elverişli kayıtlı elektronik posta adresi,
ücretsiz aranabilen tüketici çağrı merkezi numarası, vergi dairesi ve
numarasındaki değişiklikleri,
3) İşletmeciyi Kurum nezdinde idare ve temsile
yetkili kişilerde meydana gelen değişiklikleri,
4) Şirket hisselerinden en az yüzde onuna sahip
ortaklar ve tüzel kişiliği idare ve temsile yetkili kişilerin adli sicil
belgelerindeki değişiklikler ile söz konusu ortakların ve temsile yetkili
kişilerin değişmesi halinde yeni ortakların ve temsile yetkili kişilerin
adli sicil belgeleri,
5) Şirket hisselerinden en az yüzde onuna sahip
tüzel kişi ortakların hisselerinin en az yüzde onuna sahip gerçek kişi ortakların
adli sicil belgelerindeki değişiklikler ile söz konusu ortakların değişmesi
halinde yeni ortakların adli sicil belgeleri,
ve değişiklikleri tevsik eden belgelerin asıllarını
ya da noter onaylı örneklerini; resmi yazışma adresi ve elektronik tebligat
yapmaya elverişli kayıtlı elektronik posta adresindeki değişikliklerin
yapılmasını müteakip bir hafta içerisinde, diğer değişikliklerin
yapılmasını müteakip bir ay içerisinde Kuruma bildirmekle yükümlüdür. Kurum
nezdinde şirketi idare ve temsili yetkili kişilerde değişiklik olması
halinde güncel imza sirküleri veya noter onaylı imza beyannameleri ile
birlikte söz konusu kişilerin yetkilerini belirtir gerekli belgelerin
Kuruma iletilmesi gerekir. Ayrıca, işletmeci, bildirim veya sayısı
sınırlandırılmamış kullanım hakkı başvuru formunda yer alan bilgileri her
yıl Mayıs ayı sonuna kadar; söz konusu formların ekinde yer alan belgeleri
ise 2020 yılında başlamak üzere her beş yılda bir, ilgili yılın Mayıs ayı
içerisinde Kuruma tekraren göndermekle yükümlüdür.
b) Yetkilendirmenin devri: İşletmeci,
yetkilendirmesini devretmek istemesi halinde, ekinde yetkilendirmeyi
devralacak olan ve 7 nci maddede öngörülen
şartları taşıyan şirketin dolduracağı, Kurum tarafından belirlenen bildirim
formunun ve gerektiği hallerde kullanım hakkı başvuru formunun yanı sıra
Kurumca istenecek diğer bilgi ve belgelerle birlikte yetkilendirmenin devir
izni için Kuruma başvurur. Yetkilendirmeyi devralacak şirketin işletmeci
olması durumunda ise bildirim formuna veya kullanım hakkı başvuru formuna
gerek bulunmamaktadır. Kurumun yetkilendirme devrini uygun bulduğuna
yönelik yazılı izin vermesi halinde, bu izni müteakip bir ay içerisinde
yetkilendirmenin devredileceği şirket adına yetkilendirme türüne göre
kullanım hakkı belgesi düzenlenir veya ilgili şirket bildirim kapsamında
kayıtlanır. Kurum yetkilendirme devirlerine ilişkin incelemelerinde,
yetkilendirmesi devredilen işletmecinin faaliyette olduğu pazar
koşullarını, rekabet şartlarını, işletmecinin pazar payını ve diğer ilgili
hususları dikkate alır. Yetkilendirmenin devri halinde, yetkilendirme
tarihi olarak, eski tarihli yetkilendirilmiş olan işletmecinin yetkilendirme
tarihi esas alınır.
c) Hisselerin devri: İşletmeciler, yüzde on ve
üzeri hisse devir, edinim ve hareketleri işlemlerinden önce Kurumdan izin
almak zorundadır. Sayısı sınırlandırılmış kullanım hakkı kapsamında
yetkilendirilen işletmeci, yüzde ona kadar olan hisse devri, edinimi ve
hareketleri halinde Kurumu en geç iki ay içerisinde bilgilendirir.
1) Bildirim veya kullanım hakkı kapsamında
yetkilendirilmiş işletmecilerin hisselerine sahip olan şirketlerde hisse
sahibi olan gerçek veya tüzel kişilerin sahibi bulunduğu hisselerin devri
ile ilgili hususlarda Kuruma bilgi verilmesi zorunluluğu bulunmamaktadır.
2) Hisselerin devredildiği gerçek kişilerin 7 nci maddenin birinci fıkrasının (c) bendinde öngörülen
şartları taşıması esastır.
3) Sayısı sınırlandırılmış kullanım hakkına sahip
işletmecinin şirket hisselerinin sermaye piyasasına ilişkin mevzuata göre
halka arzı durumunda 7 nci maddenin ikinci
fıkrasının (b) bendi hükmü aranmaz.
ç) Birleşme ve devralma: İşletmecinin 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu
hükümleri çerçevesinde başka bir şirketle birleşmesi ya da başka bir
şirkete devrolmak istemesi halinde; bünyesinde birleşilecek
veya devir olunacak şirketin 7 nci maddede
belirtilen şartları taşıması esas olup, birleşme veya devralma işlemi Kurum
iznine tabidir. Birleşme veya devralma işlemi işletmeci haricinde bir başka
şirket bünyesinde gerçekleşecek ise, Kurum tarafından belirlenen bildirim
formu ve gerektiği hallerde kullanım hakkı başvuru formu ile,
birleşme veya devralma işletmeci bünyesinde gerçekleşecek ise, ilgili bilgi
ve belgelerle birlikte ilgili işletmeci, şirket devrine veya birleşmesine
ilişkin izin verilmesi için Kuruma başvurur. Kurum şirket birleşme ve
devralmalarına ilişkin incelemelerinde, birleşen veya devir olunan
işletmecinin faaliyette olduğu pazar koşullarını, rekabet şartlarını,
işletmecinin pazar payını ve diğer ilgili hususları dikkate alır.
1) Kurum tarafından birleşmeye veya devralmaya izin
verilmesi halinde, söz konusu izin bir ay içerisinde ilgililere bildirilir.
Birleşme veya devralma işlemi, işletmeci haricinde bir başka şirket
bünyesinde gerçekleşmiş ise, şirket birleşme veya devir tarihinden itibaren
bir ay içerisinde Kuruma bildirilir. Bu bildirimi takip eden bir ay
içerisinde, yeni şirket adına kullanım hakkı yetki belgesi düzenlenir veya
yeni şirket bildirim kapsamında kayıtlanır.
2) Bu Yönetmelikte belirtilen
usullere uyulmaksızın işletmecinin başka bir şirkete devrolması veya başka
bir şirketle birleşmesi halinde; Kurumun idari para cezası ve diğer idari
müeyyide ve tedbirleri uygulama hakkı saklı kalmak kaydıyla, devralan veya
bünyesinde birleşilen şirketin, ilgili mevzuatta
yer alan şartları Kurumca belirlenen süre içerisinde sağlaması halinde yeni
şirket adına kullanım hakkı yetki belgesi düzenlenir veya yeni şirket
bildirim kapsamında kayıtlanır, aksi halde söz konusu yetkilendirme iptal
edilir.
3) Birleşme ve devralmaya izin verilmesi halinde,
ilgili hizmet türüne ilişkin yetkilendirme tarihi olarak, birleşen veya
devrolan/devralan işletmecilerden eski tarihli yetkilendirilmiş olan
işletmecinin yetkilendirme tarihi esas alınır.
d) Elektronik haberleşme şebekelerinin bütünlüğünün
idame ettirilmesi: İşletmeciler, afet halleri dahil
kamuya açık elektronik haberleşme hizmetleri ve/veya şebekeleri arasındaki
zararlı elektromanyetik girişimin önlenmesi ve acil yardım çağrı hizmet
numaralarına ilgili mevzuat çerçevesinde kesintisiz olarak ulaşılabilmesi
başta olmak üzere, elektronik haberleşme şebekelerinin bütünlüğünün idame
ettirilmesi için gerekli önlemleri almakla yükümlüdür. Kurum tarafından
acil yardım çağrı hizmet numaralarına erişim zorunluluğu getirilen
işletmeciler, söz konusu hizmeti kullanıcılarına para, jeton, ön ödemeli
kart ve benzeri araç gerekmeksizin ücretsiz olarak sağlamakla ve bu
hizmetin verilebilmesi için gereken teçhizat ve sistemleri kurmakla
yükümlüdür.”
“f) Trafik bilgilerinin muhafaza
edilmesi: Erişim sağlayıcı olan veya telefon hizmeti sunan işletmeci,
taraflara ilişkin IP adresi, port aralığı,
verilen hizmetin başlama ve bitiş zamanı, yararlanılan hizmetin türü,
aktarılan veri miktarı, kullanıcı sayısı ve abone kimlik bilgileri ile
altyapısı üzerinden gerçekleşen görüşmelere ait trafik bilgilerini iki yıl
süreyle; kullanıcı bilgilerini ise ilgili mevzuatta belirtilen zamanaşımı
süresi boyunca muhafaza etmekle yükümlüdür.
g) Hizmetin devamlılığı: İşletmeci,
yetkilendirildiği kapsamda sunduğu elektronik haberleşme hizmetini ve/veya
kurduğu şebeke ve altyapısının işletimini durdurmadan veya hizmeti sunmakla
yükümlü olduğu yetkilendirme alanından geri çekmeden önce abonelik
sözleşmelerindeki yükümlülüklerini ifa ettiğini ve hizmetin durdurulması
veya sunulan alandan geri çekilmesine ilişkin objektif nedenleri Kuruma
bilgi ve belgeleriyle bildirir. Kurum tarafından gerekli görülmesi
durumunda ilave bilgi ve belge istenebilir ve/veya yerinde tespit
yapılabilir. İşletmeci, hizmetin kesintisiz olarak sunulması için gereken
tedbirleri almakla yükümlüdür.”
“l) Yetkilendirmenin feshi veya iptali: Kurum
tarafından yetkilendirilen işletmeci, iptal ettirmek için talepte bulunduğu
yetkilendirme kapsamında halihazırda elektronik
haberleşme altyapısı işletmediğini, hiçbir aboneye sahip olmadığını veya
aboneleriyle ilişkisini kestiğini ve abonelerine geçmişte hizmet sunduğu
tarih aralığını beyan ederek yetkilendirmenin iptal edilmesi için Kuruma
yazılı talepte bulunabilir. Bu talepten sonra Kurum tarafından işletmeciden
abonelerine hizmet sunduğu son beş yıllık döneme ilişkin kayıtları, abone
kütük bilgilerini ve hizmet sunumuna ait donanımı (harddisk
ve benzeri) Kurumun belirlediği şekilde gönderir. Ayrıca, Kurum tarafından
gerekli görülmesi durumunda ilave bilgi ve belge istenebilir ve/veya
yerinde tespit yapılabilir. Kurum, uygun görmesi halinde söz konusu
yetkilendirmeyi iptal edebilir. İşletmecinin herhangi bir mevzuata uymaması
sonucu yetkilendirmesinin iptali halinde, işletmeci Kurumun abone
mağduriyetini gidermek için aldığı tedbirlere uymakla yükümlüdür. Söz
konusu iptal hallerinde, Kurum, abonelere hizmet sunulan son beş yıllık
döneme ilişkin kayıtları, abone kütük bilgilerini ve hizmet sunumuna ait
donanımı yetkilendirmesi iptal edilen işletmeciden talep eder. Kurum, bu
Yönetmelikte yer alan hallerin yanı sıra, sayısı sınırlandırılmış yetki
belgesinde iptale ilişkin yer alan durumlarda da işletmecinin yetki
belgesini iptal edebilir. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu tarafından yayın
iletim yetkisi iptal edilen işletmecilerin ilgili yetkilendirmeleri Kurum
tarafından iptal edilebilir.”
“n) Uydu kullanımı: İşletmeci, uydu üzerinden
sunulan elektronik haberleşme hizmetlerinde frekans bandlarının
kullanımına yönelik Kurum tarafından belirlenebilecek usul ve esaslara
uymakla yükümlüdür. İşletmeci, hizmet sunumuna yönelik uzay kesimi uydu
kapasite ihtiyaçlarını, ilgili kuruluşlardan serbestçe temin etme hakkına
sahiptir. Elektronik haberleşme hizmetinin sunumunda uydu istasyonu
kullanan işletmeci, kurulacak her uydu yer istasyonu için ayrı ayrı doldurulmuş ilgili formu ve sistemde kullanılacak
uydu yer istasyonuna ilişkin bilgileri Kuruma vermekle yükümlüdür. Ayrıca,
1) İşletmeci, Türkiye Cumhuriyetine kayıtlı hava
taşıtlarında, ilgili yetkilendirmeleri kapsamındaki hizmetlerin sunulması
amacıyla ihtiyaç duyulan elektronik haberleşme altyapısını, yurtdışında
faaliyet gösteren şirketlerden temin edebilir.
2) Uydu üzerinden elektronik haberleşme hizmeti
sunan ve Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı ile irtibatlı gerekli teknik
altyapıyı kurmakla yükümlü işletmeciler, kullanıcılarına ait trafiği
Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde kurulmuş uydu yer istasyonları
üzerinden geçirmekle yükümlüdür.”
“s) Erişim sağlayıcılığı: İSS, GSM, GMPCS,
IMT–2000/UMTS, IMT, SMŞH, HT-GSM 1800 MTH işletmecisi ile uydu ve kablo
hizmetlerine ilişkin görev sözleşmesi sahibi işletmeciler gibi erişim
sağlayıcı olan işletmeci, yetkilendirildiği hizmet kapsamındaki
faaliyetlerini yürütürken 4/5/2007 tarihli ve 5651
sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar
Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun ve ilgili
mevzuatta yer alan erişim sağlayıcılığı ile ilgili hükümlere uymakla yükümlüdür.
ş) Arama kartları: Yalnızca yurtiçinde sunulacak
elektronik haberleşme hizmetlerinde kullanılacak arama kartlarının üzerinde
hizmeti sunan işletmecinin ticaret unvanı, müşteri hizmetleri numarası,
İnternet adresi, kartın geçerli son kullanma tarihi, TL-Kr
tutarı, kartın kullanım talimatı ile seri numarası bilgilerinin açık ve
anlaşılır biçimde belirtilmesi zorunludur. Ayrıca, işletmeciler internet
sitelerinde, arama yapılacak işletmeciye ve ülkeye göre belirlenmiş dakika
bilgisini ücretsiz olarak kullanıcının bilgisine sunmakla yükümlü olup, söz
konusu bilginin işletmecinin internet adresinde yer aldığı hususunun arama
kartı üzerinde belirtilmesi zorunludur. Yurtiçi ile birlikte, birden fazla
ülkede kullanılmak üzere hazırlanmış olan arama kartlarında yukarıda
belirtilen bilgilerde değişiklik yapılması hususu Kurumun iznine tabidir.”
“y) CLI’a ilişkin
yükümlülükler:
1) CLI, boş, eksik ve başta acil yardım çağrı
hizmetlerine ve/veya güvenlik güçlerine tahsisli kısa numaralardan oluşacak
şekilde veya bir başka aboneye tahsisli numaraların kullanılmasında olduğu
üzere yanlış veya yanıltıcı bir biçimde oluşturulamaz. Yurtdışından gelen
çağrılarda CLI bilgisi olarak acil yardım çağrı hizmetlerine ait numara
kullanılamaz.
2) CLI’ı boş ve eksik
oluşturulmuş yurt içi kaynaklı çağrılar taşınamaz ve sonlandırılamaz. CLI’ı boş olan, alfanümerik
karakter içeren veya ulusal numaralandırma planında yer alan numaralardan
(acil yardım çağrı hizmetlerine ait numaralar dahil)
oluşan yurtdışı kaynaklı çağrılar taşınamaz ve sonlandırılamaz. Ancak,
yurtdışından gelen ve CLI’ı dolaşımdaki mobil
numaralardan oluşan çağrılar istisnadır.
3) Kurum bu yükümlülüklerin uygulanmasına ilişkin
usul ve esaslar ile hizmete özel durumları belirleyebilir.”
MADDE 9 – Aynı Yönetmeliğin 20 nci
maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi ile üçüncü fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“d) Abonelerine numara tahsis eden işletmeciler,
abonelerinin kayıtlı olduğu bilinmeyen numaralar danışma sistemini kurmak
suretiyle rehber hizmeti sunma hakkına sahip olup, rehber veritabanlarını
kurmakla ve rehberlik hizmetlerinin sunulabilmesi amacıyla söz konusu
veritabanlarını rehberlik hizmeti işletmecileri ile ücreti mukabilinde paylaşmakla,”
“(3) Kullanım Hakkı çerçevesinde
hak ve yükümlülük devri: İşletmecinin sayısı sınırlandırılmamış kullanım
hakkı kapsamında kullandığı frekansın ve numaranın tamamını devretmek
istemesi halinde, ekinde söz konusu kaynakları devralacak olan ve 7 nci maddede öngörülen şartları taşıyan şirketin
dolduracağı, Kurum tarafından belirlenen kullanım hakkı başvuru formunun
yanı sıra Kurumca istenecek diğer bilgi ve belgelerle birlikte devir izni
için Kuruma başvurur. Frekans
ve numaraların tamamını devralacak şirketin işletmeci olması durumunda ise
kullanım hakkı başvuru formuna gerek bulunmamaktadır. Kurumun kaynakların
devrini uygun bulduğuna yönelik yazılı izin vermesi halinde, bu izni
müteakip bir ay içerisinde devir alacak şirket adına kullanım hakkı yetki
belgesi düzenlenir. Kurum söz konusu devirlere ilişkin incelemelerinde,
ilgili pazar koşullarını, rekabet şartlarını, işletmecinin pazar payını ve
diğer ilgili hususları dikkate alır. İşletmecinin sayısı sınırlandırılmamış
kullanım hakkı kapsamında kullandığı frekansın bir kısmını spektrum
ticareti çerçevesinde devretmek istemesi halinde, devralacak olan şirketin
aynı hizmete yönelik Kurumca yetkilendirilmiş işletmeci olması durumunda
her iki işletmecinin birlikte Kuruma yapacakları başvurunun Kurumca onaylanmasını
müteakip devir işlemi gerçekleştirilir. Devralacak olan şirketin işletmeci
olmaması halinde ise 7 nci maddede öngörülen
şartları taşıması ve bu şirketin dolduracağı, Kurum tarafından belirlenen
kullanım hakkı başvuru formunun yanı sıra Kurumca istenecek diğer bilgi ve
belgelerle birlikte frekansın devir izni için Kuruma başvurması gerekir.
Kurumun devri uygun bulduğuna yönelik yazılı izin vermesi halinde, bu izni
müteakip bir ay içerisinde frekansın devredileceği şirket adına kullanım
hakkı yetki belgesi düzenlenir. Kullanım hakkının devri halinde,
yetkilendirme tarihi olarak, eski tarihli yetkilendirilmiş olan
işletmecinin yetkilendirme tarihi esas alınır. Numara kaynağının bir
kısmının devir edilmek istenmesi halinde, ilgili mevzuat hükümleri uyarınca
işlem yapılır.”
MADDE 10 – Aynı Yönetmeliğin 21 inci maddesinin başlığı
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
“Hizmet
sunumunun engellenmesi ve işletmenin askıya alınması”
“(2) Kurum; savaş, genel seferberlik ve benzeri
durumlarda, kamu güvenliği ve ulusal savunma için gerekli görüldüğü
takdirde, sınırlı veya sınırsız bir süreyle işletmecinin işletme
faaliyetlerinin tamamını veya bir kısmını askıya alabilir ve doğrudan
doğruya şebekeyi işletebilir. Bu durumda geçecek süre, yetkilendirme
süresinin sonuna eklenir.”
MADDE 11 – Aynı Yönetmeliğin geçici 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendinin (1) ve (2) numaralı alt bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“1) GSM İmtiyaz Sözleşmesinin süresi sonunda yenilenmemesi
halinde İmtiyaz Sözleşmesinin “işletmenin devri” başlıklı hükmü uyarınca
Kuruma devri gereken tesislerden, IMT–2000/UMTS ve IMT hizmetinin verilmesi
için gerekli olanların kullanılmasına, Kurumun belirleyeceği bedel ve
şartlarda Kurum tarafından izin verilebilir.
2) İşletmecinin GSM hizmetlerine ilişkin imtiyaz
sözleşmesinin herhangi bir nedenle feshedilmesi halinde, Kurum tarafından
tarafı olduğu IMT–2000/UMTS hizmetine dair imtiyaz sözleşmesi
feshedilebilir, IMT hizmetine ilişkin Sayısı Sınırlandırılmış Kullanım
Hakkı Yetki Belgesi iptal edilebilir.”
MADDE 12 – Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki geçici 8 inci ve geçici
9 uncu maddeler eklenmiştir.
“Başvuru
şartlarına ilişkin geçiş süreci
GEÇİCİ MADDE 8 – (1) Ortak
Kullanımlı Telsiz Hizmeti işletmecileri haricindeki bildirim veya
bildirimle birlikte sayısı sınırlandırılmamış kullanım hakkı verilmesi
suretiyle yetkilendirilmiş hâlihazırdaki tüm işletmecilerin 7 nci maddenin birinci fıkrasının (c) ve (ç) bentlerinde
belirtilen şartları sağladıklarını gösterir belgelerin yanı sıra 7 nci maddenin birinci fıkrasının (d) bendinde istenilen
ve işletmeciye ilişkin Kurum kayıtlarında bulunmayan bilgi ve belgelerle
birlikte bu fıkranın yürürlüğe girmesinden itibaren dört ay içerisinde
Kuruma başvurmaları gerekir.
(2) Ortak Kullanımlı Telsiz Hizmeti
işletmecilerinin, birinci fıkrada belirtilen bilgi ve belgelerle birlikte 30/12/2016 tarihine kadar Kuruma başvurmaları
gerekmektedir.
(3) Birinci ve ikinci fıkralarda belirtilen süreler
içerisinde istenilen bilgi ve belgelerle Kuruma başvurmayan işletmecilerin
yetkilendirmeleri kendiliğinden iptal olmuş sayılır.”
“Arayan
numara bilgisi ve uydu hizmetlerine ilişkin geçiş süreci
GEÇİCİ
MADDE 9 – (1) 19 uncu maddenin
birinci fıkrasının (n) bendinin (2) numaralı alt bendi bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki yıl sonra, aynı fıkranın (y)
bendinin (2) numaralı alt bendi bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
itibaren altı ay sonra uygulanmaya başlar.”
MADDE 13
– Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 14 – Bu
Yönetmelik hükümlerini Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulu Başkanı
yürütür.
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
28/5/2009
|
27241
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı
Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1-
|
5/3/2010
|
27512
|
2-
|
9/6/2011
|
27959
|
3-
|
23/9/2011
|
28063
|
4-
|
18/11/2011
|
28116
|
5-
|
14/7/2012
|
28353
|
6-
|
26/4/2013
|
28629
|
7-
|
30/12/2014
|
29221
|
|