Türkiye Radyo-Televizyon Kurumundan:
TÜRKİYE RADYO-TELEVİZYON KURUMU (TRT)
SATINALMA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, Türkiye
Radyo-Televizyon Kurumunun, yapacağı mal ve/veya hizmet alımları ile inşaat
yapım işlerine ilişkin alımların ilke ve yöntemlerini ve bu faaliyetlerdeki
görev, yetki ve sorumluluklar ile uygulama usul ve esaslarını belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik Türkiye
Radyo-Televizyon Kurumu tarafından gerçekleştirilecek, mal ve/veya hizmet
alımları ile inşaat yapım işlerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 11/11/1983 tarihli ve 2954 sayılı Türkiye Radyo ve
Televizyon Kanununun 47 nci maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Alım onay belgesi: Alımın yapılmasına ilişkin
alım yetkilisi tarafından uygun bulunduğuna dair belgeyi,
b) Alım/tedarik: Yurt içinden ve yurt dışından her
türlü mal ve/veya hizmet ile inşaat yapım işlerinin temin edilmesini,
c) Alım yetkilisi: Kurumun alım ve harcama yapma
yetki ve sorumluluğuna sahip kişi veya kurulları ile usulüne uygun olarak
yetki devri yapılmış görevlilerini,
ç) Doğrudan alım: Bu Yönetmelikte belirtilen
hallerde ihtiyaçların Kurum tarafından belirlenecek isteklilerle teknik
şartların ve fiyatın görüşülerek temin edildiği yöntemi,
d) Doküman: Alım konusuna ilişkin isteklilere
talimatları da içeren idari şartname, sözleşme tasarısı, teknik şartname,
katalog, alıma esas numune ve alım süreci ile ilgili diğer belgelerden bir
veya bir kaçını,
e) Genel Müdür: Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu
Genel Müdürünü,
f) Hizmet: Bakım ve onarım,
taşıma, haberleşme, sigorta, araştırma ve geliştirme, muhasebe, piyasa
araştırması ve anket, danışmanlık, tanıtım, basım ve yayım, temizlik, yemek
hazırlama ve dağıtım, toplantı, organizasyon, sergileme, koruma ve
güvenlik, meslekî eğitim, fotoğraf, film, fikrî ve güzel sanat, bilgisayar
sistemlerine yönelik hizmetler ile yazılım hizmetlerini, taşınır ve
taşınmaz mal ve hakların kiralanmasını ve benzeri diğer hizmetleri,
g) Hukuk birimi: Kurumun hukuki iş ve işlemlerini
yürüten birimi,
ğ) İdari şartname: Yönetmeliğin ekinde yer alan tip
şartnameyi,
h) İhale: İlanlı Alım ve Belirlenen Firmalardan
Teklif İsteme usülleri ile yapılan alımları,
ı) İnşaat yapım işleri: Bina, spor tesisi, alt
yapı, haberleşme ve enerji nakil hattı, sulama tesisi gibi her türlü inşaat
işleri ve bu işlerle ilgili tesisat, imalat, ihzarat,
nakliye, tamamlama, büyük onarım, restorasyon,
çevre düzenlemesi, sondaj, yıkma, güçlendirme ve montaj işleri ile benzeri
inşaat yapım işlerini,
i) İstekli:
Alıma teklif veren gerçek/tüzel kişiler veya ortak girişimleri,
j) Mal: Satın alınan her türlü ihtiyaç maddeleri
ile taşınır ve taşınmaz mal ve hakları,
k) Ortak girişim: Alıma katılmak üzere birden fazla
gerçek veya tüzel kişinin aralarında yaptıkları anlaşma ile oluşturulan iş
ortaklığı veya konsorsiyumları,
l) Satınalma birimi: Satınalma iş ve işlemlerini yürüten birimi,
m) Talep birimi: Alım talebinde bulunan birimi,
n) Tedarikçi: Mal ve/veya hizmet sağlayan ile
inşaat yapım işlerini gerçekleştiren gerçek/tüzel kişiler veya ortak
girişimleri,
o) Teknik şartname: Mal ve/veya hizmet alımları ile
inşaat yapım işlerine ait teknik özellikler ve tanımlamalarının yer
verildiği belge ya da belgeleri,
ö) TRT/Kurum: Türkiye Radyo-Televizyon Kurumunu,
p) Yönetim Kurulu: Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu
Yönetim Kurulunu,
r) Zeyilname: İhale dokümanlarında sonradan yapılan
değişikliklerin yer aldığı belgeyi,
ifade eder.
İlkeler
ve sorumluluklar
MADDE 5 –
(1) Kurum, bu Yönetmeliğe göre
yapılacak alımlarda, yayın faaliyetlerinin gerektirdiği koşulları da
gözetmek suretiyle, saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği,
gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında
karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamaya azami özeni
göstermekle sorumludur.
(2) Ödeneği bulunmayan hiçbir iş için alıma
çıkılamaz. Ancak öngörülemeyen ve acil durumlarda, sonradan ödenek aktarımı
sağlanması şartıyla alıma çıkılabilir.
(3) Talep oluşturulmadan önce, stok kontrolü
yapılmalı, stokta yeteri kadar malzeme bulunması halinde, talepte
bulunulmaz.
(4) Stoklu malzemelere ilişkin alımlarda, geçmiş
stok hareketleri analiz edilmeli ve talepler bu doğrultuda oluşturularak
atıl stok oluşumu engellenir.
(5) Talep birimi, alım talebi ile ilgili makam
onayı ve ilgili süreçleri takip etmekten sorumludur.
(6) Üst Makamın onayından kaçınmak amacıyla, işler
kısımlara bölünmez.
(7) Aralarında bağlantı bulunmayan ihtiyaçlar için
de bir arada alıma çıkılabilir.
(8) İhtiyaçların ilgili mevzuat hükümlerine uygun
olarak temininden, alım işlemlerinin başlangıcından sonuçlanmasına kadar
yürütülmesi sürecinin her aşamasında görev alan, her kademedeki personel
yetki ve görev alanları çerçevesinde sorumludur.
(9) Alımların en uygun kalite, süre ve maliyetle
yapılabilmesi için ilgili tüm birimler, birbirlerini zamanında
bilgilendirme ve görevlerini eksiksiz yerine getirme bilinciyle çalışırlar.
(10) Satınalma
süreçlerinde hata, eksiklik, yanlışlık ve usulsüzlük gibi riskleri ortadan
kaldırmak amacıyla birimler arasındaki görevler ayrılığı ilkesine uyulur.
Talebin belirlenmesi, ürün veya hizmet kabulü ile inşaat yapım işlerinin
yürütülmesi ve ödeme, denetim, muayene ve kabul süreçlerinin talep
birimleri tarafından; tedarikçi seçimi ve sipariş yönetiminin ise satınalma birimi tarafından yürütülmesi esastır.
(11) Satınalma
sürecindeki tedarikçi ilişkileri stratejisinin belirlenmesine ve
uygulanmasına yönelik çalışmaların yönetilmesi, tedarikçi portföyünün oluşturulması ve yönetilmesi, yeni tedarikçi
başvurularının alınması, değerlendirilmesi ve kabul/ret süreci, tedarikçi
performanslarının değerlendirilmesi, değerlendirme sonuçlarına göre
alınacak aksiyonların belirlenmesi ve uygulanması, tedarikçi tesislerinde
inceleme ve değerlendirme yaparak düzeltici/iyileştirici önerilerin
geliştirilmesi, tedarikçi kara listesinin oluşturulması ve takibi satınalma birimi yetkisindedir.
(12) Tedarikçiler, yasalara, kurallara ve
düzenlemelere bağlı kalır. Tedarikçiler, birlikte çalıştıkları alt tedarikçilerin
ve taşeronlarının işle ilgili uygulamalarından sorumlu olup bilgi sahibi
olur. Kurum, kurallara uymayan tedarikçilerle ilişkilerini sonlandırabilir.
İKİNCİ BÖLÜM
İhale Komisyonu, Yetki Limitleri ve Yetki Devri
İhale
komisyonlarının oluşumu
MADDE 6 –
(1) İhale komisyonu talep birimi
tarafından oluşturulur.
(2) Alım yetkilisi, en az ikisi talep biriminden
işin uzmanı olmak şartıyla, muhasebe ve/veya malî işlerden sorumlu bir
personelin ve satınalma biriminden bir personelin
katılımıyla kurulacak, başkan dahil en az beş ve
tek sayıda kişiden oluşan ihale komisyonunu yedek üyeler de dahil olmak
üzere görevlendirir.
(3) Kurum tarafından ihtiyaç duyulması halinde
diğer kamu kurumlarından veya Kurumun ortağı ya da sahibi olduğu
şirketlerden komisyona üye alınabilir.
(4) İhale komisyonu eksiksiz olarak toplanır.
Komisyon kararları çoğunlukla alınır. Kararlarda çekimser kalınamaz.
Komisyon başkanı ve üyeleri, oy ve kararlarından sorumludur. Karşı oy
kullanan komisyon üyeleri, gerekçesini komisyon kararına yazmak ve
imzalamak zorundadır.
(5) İhale komisyonunca alınan kararlar ve
düzenlenen tutanaklar, komisyon başkanı ve üyelerinin adları, soyadları ve
görev unvanları belirtilerek imzalanır.
(6) İzinli, geçici görevli ve sıhhi izinli olma
halleri dışında bir alım işleminin aynı komisyon üyelerince sonuçlandırılması
esastır. Belirtilen hallerin dışında zorunlu durumlarda alım yetkilisinden
onay alınmak suretiyle ihale komisyonu üyelerinde değişiklik veya ilave
yapılabilir.
(7) İhale komisyon işlemleri, merkezdeki alımlarda satınalma birimi, merkez dışındaki alımlarda ise
alımları gerçekleştiren birim tarafından yürütülür.
Yetki
limitleri
MADDE 7 –
(1) Yetki limitlerine göre alım
yetkilileri, alım yapmaya yetkili birimler ve alım konuları, Genel Müdür
onayı ile çıkarılacak Satınalma Usul ve Esasları
ile belirlenir. Bu yetki ve limitler her yıl Ocak ayı içerisinde satınalma birimince Yİ-ÜFE oranında güncellenir veya
gerektiğinde satınalma biriminin teklifi üzerine
Genel Müdür tarafından her zaman güncellenebilir.
Yetki
devri
MADDE 8 –
(1) Alım yetkilileri, gerektiğinde
alımlara yönelik yetki devri yapabilir.
(2) Aşağıdaki alımlar yetki devri yapılmadığı
takdirde merkezden yürütülür:
a) Taşınmaz mal edinme.
b) Taşıt alımı.
c) Belirlenen limiti aşan inşaat yapım işleri.
ç) Genel Müdür tarafından uygun görülen diğer
alımlar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yaklaşık Maliyet, Ödenek, Şartname, Sözleşme ve
İlanlar
Yaklaşık
maliyet
MADDE 9 – (1) Alım ihtiyacı
doğduktan sonra ve alım yapılmadan önce talep birimi tarafından, ispat
edilmek suretiyle e-posta, faks, telefon ve yazılı teklif ile belirlenmiş
tarifelerden ve piyasada kabul görmüş internet sayfalarından yararlanma
yöntemlerinden birkaçı kullanılmak suretiyle fiyat araştırması yapılarak
katma değer vergisi hariç olmak üzere yaklaşık maliyet belirlenir. Yaklaşık maliyetin Kurum tarafından belirlenemediği
durumlarda, diğer kamu kurum ve kuruluşlarından yardım alınabileceği gibi
hizmet alım yöntemiyle de yaklaşık maliyet belirlenebilir.
(2) Yaklaşık maliyetin belirlenemediği veya
yaklaşık maliyetin belirlenmesinde güçlükler yaşandığı durumlarda,
gerekçeleri onay belgesinde belirtilmesi kaydıyla, planlanan bütçesiyle
alıma çıkılabilir.
(3) Yaklaşık maliyet gizlidir. İsteklilere veya
alım süreci ile resmi ilişkisi olmayan diğer kişilere açıklanmaz. Yaklaşık
maliyete ilişkin bilgiye, onay belgesi ve eki belgeler dışında hiçbir
belgede yer verilmez. Tüm birimler tarafından bu gizliliği sağlamaya
yönelik gerekli tedbirler alınır.
Ödenek
MADDE 10
– (1) Alımlara yönelik ödenek
tahsisine ilişkin iş ve işlemler Satınalma Usul
ve Esasları ve/veya diğer Kurumsal düzenlemelerle belirlenir.
Doküman,
şartname ve sözleşmeler
MADDE 11
– (1) Dokümanların Kurum
tarafından hazırlanması esas olup, alımın özelliği nedeniyle Kurum
tarafından hazırlanamadığı durumlarda, şartname ve sözleşmeler hizmet alım
yöntemiyle de hazırlattırılabilir.
(2) Tip İdari şartname ve tip sözleşme tasarıları Satınalma Usul ve Esasları çerçevesinde satınalma birimince hazırlanarak Genel Müdür tarafından
onaylanır.
(3) Mal ve/veya hizmet alımları ile inşaat yapım
ihtiyaçlarının her türlü teknik özelliğini belirten teknik şartnameler
talep birimlerince hazırlanır. İdari şartname ve sözleşme tasarısı ise satınalma birimince hazırlanır. Talep birimleri,
ihtiyaç konusu alımla ilgili idari şartname ve sözleşme tasarısında yer
alması gereken bilgi, belge, doküman, süreler ve benzeri hususları satınalma birimine yazılı olarak bildirir.
(4) Alımın konusuna göre gerekçesi alım onaylarında
belirtilmek kaydıyla, idari ve/veya teknik şartname düzenlenmeden, alıma
esas numune ve/veya katalog ile alıma çıkılabilir.
(5) Alıma esas dokümanlar arasında farklılık
bulunması halinde, Kurum lehine olan uygulanır.
Alım
ilanları
MADDE 12
– (1) İhtiyaçlara yönelik alım
ilanı yapılıp yapılmayacağı; yapılacaksa nasıl, nerede ve ne şekilde
yapılacağına ilişkin düzenlemeler Satınalma Usul
ve Esasları ile alım dokümanlarında belirlenir.
Alım
dosyası
MADDE 13
– (1) Alımı yapılacak her iş için
alım dosyası düzenlenir. Bu dosyada, alım yetkilisinden alınan alım onay
belgesi ve yaklaşık maliyete ilişkin belgeler, alım dokümanı, varsa ilan
metinleri, istekliler tarafından sunulan teklifler ve diğer belgeler ile
varsa ihale komisyonu tutanak ve kararları gibi alım süreci ile ilgili
bütün belgeler bulunur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Alım Usulleri
Alım
usullerinin belirlenmesi
MADDE 14
– (1) Uygulanacak alım usulü,
talep birimi tarafından alım onay belgesinde belirlenir ve alım yetkilisinin
onayına sunulur.
(2) Alımları elektronik ortamda gerçekleştirmeye ve
buna ilişkin gerekli düzenlemeleri yapmaya Kurum yetkilidir.
Alım
usulleri
MADDE 15
– (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
alım usulleri şunlardır:
a) İlanlı alım.
b) Belirlenen firmalardan teklif isteme usulü ile
alım.
c) Doğrudan alım.
ç) Kapsam dışı alım ve ödemeler.
İlanlı
alım usulü
MADDE 16
– (1) Alım konusu mal ve/veya
hizmetler ile inşaat yapım işlerine ilişkin piyasada faaliyet gösteren
gerçek ve/veya tüzel kişilerin bilinemediği veya amaca daha uygun
olacağının Kurumca öngörüldüğü durumlarda yapılabilecek alım usulüdür.
Belirlenen
firmalardan teklif isteme usulü
MADDE 17
– (1) Aşağıdaki durumlarda ihtiyaç
konusu mal ve/veya hizmetler ile inşaat yapım işleri, belirlenen
firmalardan teklif isteme usulü ile alınabilir:
a) İşin özelliğinin uzmanlık, ileri teknoloji, özel
durumlar gerektirmesi veya ihtiyaç konusu alımların ivedilik arz etmesi
durumunda.
b) İlanlı alım usulü ile gerçekleştirilen ihalenin
sonuçlanmaması halinde.
(2) Bu usule göre yapılacak alımlarda en az iki
firma ilan yapılmaksızın davet edilebilir. Kurum davet edilecek firmaları
serbestçe belirleyebilir.
İhaleli
alımlarda açık eksiltme
MADDE 18 – (1) İlanlı alım
ve belirlenen firmalardan teklif isteme usulü ile yapılan ihalelerde;
teklif edilen fiyatların birbirine eşit ya da yaklaşık maliyete göre yüksek
olması veya ihale komisyonunca uygun görülmesi halinde; teknik ve idarî
şartları tam olarak karşılayan istekliler davet edilerek açık eksiltmeye,
ihale komisyonu kararı ile gidilebilir ve komisyonun huzurunda
isteklilerden yazılı veya sözlü indirimli olarak teklifleri istenebilir.
(2) Tekliflerin ihale komisyonu huzurunda
açılmasından sonra isteklilerin kendiliğinden yapacakları indirimler
dikkate alınmaz.
(3) Açık eksiltmeye ilişkin düzenlemelere, Satınalma Usul ve Esaslarında ve alım dokümanlarında da
yer verilir.
Doğrudan
alım usulü
MADDE 19
– (1) Doğrudan alım usulü, aşağıda
belirtilen hallerde ihtiyaçların Kurum tarafından serbestçe belirlenen
gerçek ve/veya tüzel kişi veya kişilerle, ortak girişimlerden, idari ve
teknik şartlar ile fiyat üzerinde görüşme yapılarak doğrudan temin
edilebildiği usuldür.
a) İhtiyacın sadece gerçek veya tüzel tek kişi
tarafından karşılanabileceğinin tespit edildiği alımlar.
b) Sadece gerçek veya tüzel tek kişinin ihtiyaç ile
ilgili özel bir hakka sahip olduğu alımlar.
c) Mevcut mal, ekipman,
teknoloji veya hizmetlerle uyumun ve standardizasyonun sağlanması için
zorunlu olan alımlar.
ç) Program, yapım ve yayın hizmetlerine ilişkin
alımlar.
d) Kamu kurum ve kuruluşları ile bunların doğrudan
veya dolaylı olarak hissedarı bulundukları kuruluş, müessese, birlik,
işletme veya şirketlerden yapılacak alımlar.
e) Kullanım amacına uygunluk kriteri
de esas alınmak suretiyle, teknoloji ve üretim teknikleri bilinen ve/veya
yaygın olarak kullanılan, genel kabul görerek “marka” haline gelmiş mal
ve/veya hizmet alımları.
f) Kurumun ihtiyacına uygun taşınmaz satın alınması
veya kiralanması.
g) Yayın ve yapım, eğitim, danışmanlık, proje ve
benzeri alanlarında uzmanlığa sahip gerçek/tüzel kişilerden yapılacak
alımlar.
ğ) Tanıtma, toplantı ve organizasyon kapsamında
yapılan alımlar.
h) Genel Müdür tarafından onaylanan, beğeniye
dayalı olan tablo, sanat ürünleri, biblo, tefriş, mimari tasarım ve proje
ve benzeri ihtiyaçlara ilişkin alımlar.
ı) Doğal afetler, salgın hastalıklar, can veya mal
kaybı tehlikesi gibi anî ve beklenilmeyen olayların, savunma ve güvenlikle
ilgili özel durumların veya Kurum tarafından önceden öngörülmeyen
ihtiyaçların ortaya çıkması üzerine ivedi olarak yapılması zorunlu alımlar.
i) Acil olarak tedarik edilmediğinde Kurumun
işleyişini aksatabilecek maddi ve/veya manevi zarar doğurabilecek mal
ve/veya hizmet alımları ile inşaat yapım işleri.
j) Her türlü sigortalama, depolama, istifleme,
nakliye, posta, kargo ve gümrükleme gibi hizmet alımları.
k) Ürün geliştirme çalışmaları kapsamında öngörülen
ihtiyaçlar.
l) Yurtdışından yapılacak alımlar.
m) Süreklilik arz eden hizmet alımları (bakım
onarım, personel taşıma, araç kiralama, personel çalıştırılması ihtiyacı
duyulan vb. hizmet alımları).
n) Serbest piyasadan temin edilebilecek iletişim,
elektrik, doğalgaz ve akaryakıt alımları.
o) Her türlü inşaat yapım işleri.
ö) Verici direkleri kiralama, bakım onarım
masrafları vb. ödemeler.
p) Finansal kiralama suretiyle yapılacak alımlar.
r) Yetki Limitleri ile belirlenecek limite kadar
yapılacak diğer alımlar.
(2) Bu usul ile yapılan alımlarda, sözleşme ve ilan
yapılması ile teminat alınması ve ihale komisyonu kurulması zorunlu
değildir.
(3) Dokümanlarda aksine bir hüküm bulunmadıkça en
uygun teklifi veren istekli ile pazarlık yapılabilir.
(4) Birinci fıkranın (ç) bendinde belirtilen
alımlar ile ilgili hususlar Genel Müdür Onayı ile çıkarılacak Kurumsal
düzenlemelerle belirlenir.
Kapsam
dışı alım ve ödemeler
MADDE 20
– (1) Kapsam dışı alımlar aşağıda
belirtilmiş olup, Satınalma Usul ve Esasları ve
Kurumsal düzenlemeler ile belirlenen esaslar çerçevesinde ihtiyaç
birimlerince gerçekleştirilir.
a) Kurumun ortağı veya hissedarı olduğu
şirketlerden yapacağı alımlar.
b) Mevzuat düzenlemeleri gereğince kamu kurum ve
kuruluşlarından temin edilmesi zorunlu mal ve/veya hizmet alımları.
c) Kuruma yapılacak şartlı bağışlara ilişkin
alımlar.
ç) Sponsorluklar ve kurumsal sosyal sorumluluk
projeleri kapsamında yapılacak alımlar.
d) Avans ile yapılan alım ve ödemeler.
e) Hukuki mütalaa ve avukatlık hizmetleri alımı.
f) Kurumun yayınlarının dağıtımı için ulusal veya
uluslararası kurum ve kuruluşlardan yapacağı alımlar.
g) Temsil ve ağırlama kapsamında yapılacak alımlar.
ğ) Barter yoluyla
yapılacak alımlar.
h) Uluslararası proje, sözleşme ve benzeri ile dış
finansman kaynağı gereğince özel alım usulü belirlenen alımlar.
ı) Çok acil durumlarda; Genel Müdürün yazılı onayı
alınmak suretiyle ihtiyaç duyulan alımlar.
i) Kamulaştırmalara yönelik alım ve ödemeler.
j) Her türlü abonelik (elektrik, su, doğalgaz ve
benzeri) ve üyelikler.
k) Fuar, seminer, konferans vb. etkinlik katılım
ödemeleri.
l) Mevzuat düzenlemelerine göre yapılan taşınmaz
kira bedeli artışları.
m) Bankalara yapılacak komisyon vb. ücret
ödemeleri.
n) Kamu kurumlarına yapılan ödemeler (vergi, ceza,
aidat, ruhsat bedeli, komisyon ve benzeri).
o) Frekans ücretleri ve lisans ödemeleri.
ö) İçeriğinde satınalma
faaliyeti bulunmayan gelir paylaşımı anlaşmaları.
p) Mahkeme ve icra ödemeleri ile avukatlık
ödemeleri.
r) Patent, marka tescil ve benzeri masraflar için
kamu kurumlarına yapılacak ödemeler.
s) Yukarıda sayılmayan ve tarifeye bağlı (kamu
kurum ve kuruluşlarınca veya bir imtiyaz hakkı dahilinde
gerçek/tüzel kişilerce sunulan mal ve/veya hizmetler) diğer alım ve
ödemeler.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Teminatlar, Tekliflerin Sunulması ve
Değerlendirilmesi
Teminat
olarak kabul edilebilecek değerler
MADDE 21
– (1) Teminat olarak kabul
edilecek değerler aşağıda gösterilmiştir:
a) Tedavüldeki Türk Parası veya yabancı paralar.
b) Teminat mektupları (ilgili mevzuatına göre
Türkiye’de faaliyette bulunmasına izin verilen yabancı bankaların
düzenleyecekleri teminat mektupları ile Türkiye dışında faaliyette bulunan
banka veya benzeri kredi kuruluşlarının kontrgarantisi
üzerine Türkiye’de faaliyette bulunan bankaların veya özel finans
kurumlarının düzenleyecekleri teminat mektupları da teminat olarak kabul
edilir).
c) Kredi Garanti Fonu A.Ş.’ den sağlanacak
teminatlar.
ç) Hazine ve Maliye Bakanlığınca ihraç edilen
Devlet İç Borçlanma Senetleri ve bu senetler yerine düzenlenen belgeler.
Belirtilen senetler ve bu senetler yerine düzenlenen belgelerden nominal değere faiz dahil edilerek ihraç edilenler,
anaparaya tekabül eden satış değeri üzerinden teminat olarak kabul edilir.
d) 4/1/2002 tarihli ve
4734 sayılı Kamu İhale Kanununda teminat olarak kabul edilebilecek diğer
değerler.
(2) Nakit teminatlar dışındaki teminatlar,
ihalelerde ihale komisyonlarınca, diğer alımlarda satınalma
birimlerince teslim alınır. Nakit teminatların ise Kurum banka hesaplarına
yatırılması zorunludur.
(3) Teminatlar, teminat olarak kabul edilen diğer değerlerle
değiştirilebilir. Her ne suretle olursa olsun, Kurumca alınan teminatlar
haczedilemez ve üzerine ihtiyati tedbir konulamaz.
Geçici
teminat
MADDE 22
– (1) İhaleye katılacaklardan,
işin niteliğine göre isteklinin teklif bedeli üzerinden ve Kurum tarafından
tespit edilen orandan az olmamak üzere, geçici teminat alınabilir.
(2) İhale üzerinde kalan istekli ve diğer teklif
sahibi isteklilerin teminatları Kurum tarafından muhafaza edilir. Sözleşme
imzalanması veya alıma ilişkin işlemlerin tamamlanması (vazgeçme, iptal ve
benzeri dahil) halinde, geçici teminatlar iade
edilir.
Kesin
teminat
MADDE 23
– (1) Sözleşme/sipariş bedeli
üzerinden ve Kurum tarafından belirlenecek orandan az olmamak üzere kesin
teminat alınabilir.
(2) Sözleşme bedelinde artış olması halinde de
artış tutarı üzerinden aynı oranda ek kesin teminat alınır.
(3) Kesin teminat alınması ve iadesine ilişkin
yükümlülükler tedarikçi ile imzalanan sözleşmede belirtilir.
(4) Kesin teminat mektuplarının süresiz olması
esastır. Ancak gerekli hallerde sözleşme süresi ve garanti süresi dikkate
alınarak kesin teminat süresi Kurum tarafından belirlenebilir.
(5) Kesin teminat ve varsa ek kesin teminatlar,
alım dokümanlarında belirlenen düzenlemeler çerçevesinde iade edilir.
İade
edilemeyen teminatlar
MADDE 24
– (1) Geçici teminatlarda sözleşme
imzalandığı tarihi; kesin teminatlarda ise mahsup işlemi yapılmasına gerek
bulunmayan hallerde işin kabul tarihini takip eden ikinci takvim yılının
sonuna kadar talep edilmeyen teminat mektupları hükümsüz kalır ve bankasına
iade edilir. Teminat mektubu dışındaki teminatlar, bu sürenin bitiminde
Kuruma gelir kaydedilir.
Tekliflerin
hazırlanması, sunulması ve değerlendirilmesi
MADDE 25
– (1) Tekliflerin hazırlanması,
sunulmasına ve değerlendirilmesine ilişkin yapılacak işlemler, alım
dokümanında belirtilir.
(2) Kurum herhangi bir yükümlülük üstlenmeksizin,
verilen teklifleri kabul edip etmemekte, teklifleri değerlendirip
değerlendirmemekte ve tekliflerin tamamını reddetmekte serbesttir.
(3) Alım dokümanında belirtilmek şartıyla, alıma
katılacak isteklilerden bilgi ve belge istenebilir. İstenen bilgi ve belgelerdeki
teklifin esasını etkilemeyecek eksiklikler tamamlattırılabilir.
(4) İstenen bilgi ve belgelerden hangilerinin
taahhütname olarak sunulabileceği Kurum tarafından belirlenir. Gerçeğe
aykırı taahhütname sunulması veya durumu tevsik eden bilgi ve belgelerin
istenilen sürede teslim edilmemesi durumunda, söz konusu istekliler alım
dışı bırakılarak, 37 nci maddeye göre işlemde
bulunulur.
Alımın
ertelenmesi veya iptali
MADDE 26
– (1) Kurum herhangi bir sebep
göstermeden, alım tarihini daha sonraki bir tarihe ertelemekte, alımı
tamamen veya kısmen yapıp yapmamakta, sözleşmenin imzalanmasından önceki
herhangi bir aşamada iptal etmekte serbesttir. Bu hususlar alım dokümanında
daha ayrıntılı bir şekilde düzenlenebilir.
(2) Alımın ertelenmesi, kısmen veya tamamen iptal
edilmesi hallerinde, Kurum herhangi bir yükümlülük altına girmez ve
Kurumdan herhangi bir hak talebinde bulunulamaz.
Zeyilnameler
MADDE 27
– (1) Alım dokümanında yer alan
hususlarla ilgili olarak firmalardan gelecek soru, açıklama ve değişiklik
taleplerine ilişkin zeyilname/açıklamalar Kurum tarafından gerek görülmesi
halinde alım ilanına ek olarak duyurulur.
(2) Firmalardan gelecek yazılı soru, açıklama ve
değişiklik taleplerine, ihale tarihinden üç iş günü öncesine kadar satınalma birimine bildirilmesi kaydıyla cevap
verilebilir.
(3) İlan yapıldıktan sonra ihale dokümanında
değişiklik yapılmaması esastır. Değişiklik yapılmasını gerektiren bir
durumun Kurumca tespit edilmesi halinde, ihale tarihinden bir iş günü
öncesine kadar ihale dokümanında değişiklik yapılır.
(4) Zeyilname ile yapılan değişiklik nedeniyle
tekliflerin hazırlanabilmesi için ek süreye ihtiyaç duyulması halinde, ihale
tarihi ertelenir.
(5) Zeyilname düzenlenmesi halinde, teklifini
düzenlemeden önce vermiş olan isteklilere tekliflerini geri çekerek yeniden
teklif verme imkânı sağlanır.
Alımların
karara bağlanması ve onaylanması
MADDE 28
– (1) Alınan tekliflerin değerlendirilmesi
neticesinde, en uygun olduğu sonucuna varılan teklif kabul edilerek, onaya
sunulmak üzere; ihalelerde ihale komisyon kararı, doğrudan alımlarda ise
fiyat tespit tutanağı oluşturulur.
(2) Alım yetkilisi veya yetki devri yapılması
halinde satınalma birim yetkilisi, ihale komisyon
kararını veya fiyat tespit tutanağını onaylar veya gerekçesini açıkça
belirtmek suretiyle iptal eder. Alım, ihale kararının veya fiyat tespit
tutanağının onaylanması halinde geçerli; iptal edilmesi halinde ise
hükümsüz sayılır.
ALTINCI BÖLÜM
Sözleşmeler
Sözleşme
MADDE 29
– (1) Yapılacak alımlara ilişkin
sözleşme yapılması esastır. Bununla birlikte sözleşme yapılmasına ihtiyaç
duyulmayan durumlarda, alım onay belgesinde belirtilmek suretiyle ilgili
istekliye alımla ilgili tüm koşulları içeren sipariş belgesi gönderilerek
alım süreci yürütülür.
(2) Sözleşmelerde, tip sözleşmeler esas alınacak
olup ihtiyaç duyulması halinde alım konusu işin özelliği dikkate alınarak
talep birimi tarafından hukuk biriminden alınacak görüş üzerine hazırlanan
taslak sözleşmeler de kullanılabilir.
Çerçeve
sözleşmeler
MADDE 30 – (1) Süreklilik
arz eden hizmetler veya sürekli tüketilen malzemeler ile münferit olarak
ortaya çıkan acil durumlar gibi zamanı, yeri ve yapılacak işin miktarının
baştan belli olmadığı, ihtiyaç halinde karşılanması gereken mal ve/veya
hizmetler ile inşaat yapım işlerinin sözleşme süresi içerisinde ve
belirlenen birim fiyatlar üzerinden alımını öngören sözleşmelerdir.
(2) Çerçeve sözleşmeler, bu Yönetmelikte belirtilen
alım usullerinden biri veya bir kaçına göre düzenlenebilir.
(3) Çerçeve sözleşmelerde, mal ve/veya hizmet ile
inşaat yapım işi bedeli ödemeleri, ilgili alım gerçekleştirildikçe
yürütülür.
Sözleşmede
değişiklik, iş artışı, iş eksilişi, avans ve fiyat farkı
MADDE 31
– (1) Tarafların yazılı olarak
anlaşması kaydıyla ve alım yetkilisinden alınacak onay ile sözleşmede
değişiklik yapılabilir.
(2) Süreklilik arz eden mal ve/veya hizmet
alımlarında, sözleşme süresi sona ermeden aynı tedarikçi ile devam edilmek
istenildiği takdirde, alım yetkilisinin onayı ile mevzuat düzenlemeleri ile
belirlenen artışlar hariç olmak üzere, mevcut sözleşme ile belirlenen tutar
veya birim fiyatlar üzerinden, mevcut sözleşme süresi kadar sözleşme
yenilenebilir.
(3) Sözleşmede belirtilmek kaydı ve alım
yetkilisinin onayı ile mal ve/veya hizmet alımları ile inşaat yapım
sözleşmelerinde, mevcut sözleşme şartlarına uygun olarak Satınalma Usul ve Esasları ve alım dokümanında belirlenecek
orana kadar iş artışı veya iş eksilişi yapılabilir.
(4) Alım onay belgesi ve dokümanda belirtilmesi
kaydıyla avans ve fiyat farkı verilebilir.
(5) Avans verilmesine ilişkin işlemler Kurumsal
düzenlemelerle belirlenir.
Sözleşmenin
yapılmasında tedarikçinin sorumluluğu
MADDE 32
– (1) Kendisinden alım
gerçekleştirilecek istekli, alım dokümanlarında belirtilen şartlara uygun
olarak Kurumca belirtilen sürede sözleşmeyi imzalamak zorundadır.
(2) Bu zorunluluklara uyulmadığı takdirde protesto
çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın söz konusu istekli/istekliler
hakkında 37 nci maddeye göre işlemde bulunulur.
(3) En uygun teklif sahibi istekli ile sözleşme
imzalanamaması halinde, alım yetkilisince uygun görülmesi şartı ile diğer
istekliler ile sözleşme imzalanabilir.
(4) Diğer istekliler ile de sözleşme imzalanamaması
halinde alım iptal edilir.
Sözleşmenin
devri ve sonlandırılması
MADDE 33
– (1) Sözleşme, alım yetkilisinin
onayı ile başkasına devredilebilir.
(2) İhtiyaç duyulması halinde, talep birimi
tarafından alım yetkilisinden alınacak yazılı onay üzerine ve tarafların
karşılıklı yazılı mutabakatı ile sözleşme sona erdirilebilir. Talep birimince
hazırlanan mutabakat veya sonlandırma protokolünün taraflarca imzalanması
ile sözleşme sonlandırılır.
(3) Tedarikçinin taahhüdünü alım dokümanı ve
sözleşme hükümlerine uygun olarak yerine getirmemesi veya işi süresinde
bitirmemesi üzerine, alım dokümanında belirtilen oranlarda gecikme cezası
uygulanır ve Kurum tarafından uygun bir süre verilerek alım konusu işleri
tamamlaması tedarikçiden istenir. Buna rağmen aynı durumun devam etmesi
halinde, ayrıca protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın kesin
teminat ve varsa ek kesin teminat gelir kaydedilir ve sözleşme feshedilerek
hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilir. Ayrıca, varsa sözleşmenin feshi
nedeniyle Kurumun uğradığı zarar ve ziyan tazmin ettirilir.
Mücbir
sebepler
MADDE 34
– (1) Mücbir sebep olarak kabul
edilebilecek haller aşağıda belirtilmiştir:
a) Doğal afetler.
b) Kanuni grev.
c) Genel salgın hastalık.
ç) Kısmi veya genel seferberlik ilanı.
d) Gerektiğinde Kurum tarafından belirlenecek
benzeri diğer haller.
(2) Kurum tarafından birinci
fıkrada belirtilen hallerin mücbir sebep olarak kabul edilebilmesi için
tedarikçiden kaynaklanmaması, taahhüdün yerine getirilmesine engel
nitelikte olması, tedarikçinin bu engeli ortadan kaldırmaya gücünün
yetmemesi, mücbir sebebin meydana geldiği tarihi izleyen günden başlamak
üzere on gün içerisinde tedarikçinin yazılı olarak Kuruma bildirmesi, taahhüdün
tamamlanmasına on gün veya daha az süre kaldığı durumlarda bu süre bitmeden
bildirilmesi ve mücbir sebebin yetkili merciler tarafından
belgelendirilmesi zorunludur. Mücbir
sebebin Kurumca uygun görülmesi halinde ek süre verilmesi de dahil, tedarikçinin işe devam etmesine, uygun
görülmemesi halinde ise sözleşmenin feshine karar verilir.
(3) Mücbir sebeplerden dolayı sözleşmenin
feshedilmesi halinde hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilerek, kesin
teminat ve varsa ek kesin teminatlar iade edilir.
Denetim,
muayene ve kabul işlemleri
MADDE 35
– (1) Denetim, muayene ve kabul
işlemleri, Satınalma Usul ve Esasları ile alım
dokümanında belirtilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Alıma Katılamayacak Olanlar ve Yasak Fiil
Davranışlar
Alıma
katılamayacak olanlar
MADDE 36
– (1) Aşağıda belirtilenler alım
için teklif veremezler:
a) Kurumda görevleri devam ettiği sürece, yönetim
kurulu üyeleri ile Kurumun diğer tüm çalışanları ve bunların eşleri ile
çocukları.
b) (a) bendinde belirtilenlerin hakim
ortağı olduğu şirketler.
c) Aleyhine iflas kararı alınan, konkordato
ilan edilen veya borçlarını ödeyemediğinden dolayı alacaklıları tarafından
bir yed-i emin tayin edilen, borçlarını ödemekte acze düşenler.
ç) Terör örgütü olarak kabul edilen yapılarla iltisakı yahut bunlarla irtibatı olduğu yönünde
kuvvetli şüphe bulunanlar.
d) Kamu İhale Kurumu yasaklı listesinde bulunanlar.
e) Alım konusu işlerle ilgili danışmanlık hizmeti
verenler.
f) 37 nci maddede sayılan
yasak fiil ve davranışta bulunanlar.
(2) Birinci fıkrada belirtilenler, alım için teklif
verdiği takdirde teklifleri değerlendirmeye alınmaz, sehven değerlendirmeye
alınır ve/veya alım üzerinde kalır ise alım/sözleşme iptal edilir ve varsa
geçici veya kesin teminatı gelir kaydedilerek, Kurumun uğradığı zarar ve
ziyan tazmin ettirilir.
Yasak
fiil ve davranışlar
MADDE 37
– (1) Alım işlemlerinin
hazırlanması, yürütülmesi, sonuçlandırılması ve sözleşmenin uygulanması
sırasında aşağıda belirtilen fiil ve davranışlarda bulunmak yasaktır.
a) Hile, vaat, tehdit, nüfuz kullanma, çıkar sağlama,
anlaşma, irtikap ve rüşvet suretiyle veya başka
yollarla alıma ilişkin işlemlere fesat karıştırmak veya buna teşebbüs
etmek.
b) İsteklileri tereddüde düşürmek, katılımı
engellemek, isteklilere anlaşma teklifinde bulunmak veya teşvik etmek,
rekabeti veya alım kararını etkileyecek davranışlarda bulunmak.
c) Sahte belge düzenlemek, kullanmak veya bunlara
teşebbüs etmek.
ç) Alım konusu işin yapılması veya teslimi
sırasında hileli malzeme, araç veya usuller kullanmak, fen ve sanat
kurallarına aykırı, eksik, hatalı veya kusurlu imalat yapmak.
d) Taahhüdünü yerine getirirken Kuruma zarar
vermek.
e) Bilgi ve deneyimini Kurum zararına kullanmak.
f) Mücbir sebepler dışında, alım dokümanı ve/veya
sözleşme hükümlerine aykırı olarak taahhüdünü yerine getirmemek.
g) Kurumun ve/veya isteklilerin iş ve işlemlerine
teknik ve mali yapılarına ilişkin olarak gizli kalması gereken bilgi ve
belgeleri ifşa etmek.
ğ) Alternatif teklif verebilme halleri dışında,
ihalelerde bir istekli tarafından kendisi veya başkaları adına doğrudan
veya dolaylı olarak, asaleten ya da vekaleten
birden fazla teklif vermek.
(2) Birinci fıkrada belirtilenler, alım için teklif
verdiği takdirde teklifleri değerlendirmeye alınmaz, sehven değerlendirmeye
alınır ve/veya alım üzerinde kalır ise alım/sözleşme iptal edilir ve varsa
geçici veya kesin teminatı gelir kaydedilerek, Kurumun uğradığı zarar ve
ziyan tazmin ettirilir. Ayrıca, Genel Müdür tarafından uygun bulunması
halinde bu firmalardan ve bunların sermayesinin yarısından fazlasına sahip
olduğu gerçek ve/veya tüzel kişilerden, iki yıla kadar alım yapılmaz.
(3) Taahhüt tamamlandıktan ve kabul işlemi
yapıldıktan sonra tespit edilmiş olsa dahi, bu maddede belirtilen fiil veya
davranışlardan 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı
Türk Ceza Kanununa göre suç teşkil eden fiil veya davranışlarda bulunan
gerçek veya tüzel kişiler ile o işteki ortak veya vekilleri hakkında 5237
sayılı Kanun hükümlerine göre ceza kovuşturması yapılmak üzere yetkili
Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Bildirim
MADDE 38
– (1) Kurum, bildirimleri aşağıda
belirtilen yöntemleri kullanarak yapabilir:
a) İmza karşılığı elden.
b) İadeli taahhütlü mektupla.
c) Elektronik ortamda.
ç) Faksla.
(2) Bildirimlere ilişkin iş ve işlemler Satınalma Usul ve Esasları ve/veya alım dokümanında
belirlenir.
İtiraz ve
şikayetler
MADDE 39
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
yapılacak alımlara ilişkin itiraz ve şikayetler
genel hükümlere tabidir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelikler
MADDE 40
– (1) 7/6/2008
tarihli ve 26899 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Radyo-Televizyon
Kurumunun 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 3 üncü Maddesinin (g) Bendi
Kapsamında Yapacağı Mal ve Hizmet Alımlarında Uygulanacak Usul ve Esaslar
Hakkında Yönetmelik ile 18/6/2015 tarihli ve 29390 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Türkiye Radyo-Televizyon Kurumunun 4734 Sayılı Kamu İhale
Kanununun 3 üncü Maddesinin (n) Bendi Kapsamında Anadolu Ajansı Türk Anonim
Şirketinden Yapacağı Mal ve Hizmet Alımlarında Uygulanacak Usul ve Esaslar
Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 41 –
(1) Bu Yönetmelikte ve diğer
Kurumsal düzenlemelerde hüküm bulunmayan hallerde, 11/1/2011
tarihli ve 6098 sayılı Borçlar Kanunu ve 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı
Türk Ticaret Kanunu hükümleri uygulanır.
Geçiş
hükümleri
MADDE 42
– (1) Bu Yönetmelik yürürlüğe
girdiği tarihten önce ihale/doğrudan temin onayı alınmış tüm işlemler;
ilgili mevzuatı çerçevesinde sonuçlandırılır.
Yürürlük
MADDE 43
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 44
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Genel Müdürü yürütür.
|