Yükseköğretim Kurulundan:
VAKIF YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI İHALE YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelik; vakıf yükseköğretim
kurumlarının mal ve hizmet alım-satımları ile yapım, taşınmaz alım-satım,
kiralama, kiraya verme, trampa, sınırlı ayni hak tesisi gibi işlemlerin
ihalelerinde uygulanacak usul ve esasları belirtmek amacıyla hazırlanmıştır.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 7 nci
maddesinin birinci fıkrasının (a) ve (o) bentleri ile ek 10 uncu ve ek 14
üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Aday: Ön yeterlik için başvuran gerçek veya
tüzel kişileri veya bunların oluşturdukları ortak girişimleri,
b) Hizmet: Bakım ve onarım,
taşıma, peyzaj ve çevre bakımı, tercüme, haberleşme, sigorta, araştırma ve
geliştirme, muhasebe, piyasa araştırması ve anket, avukatlık,
danışmanlık, tanıtım, basım ve
yayım, temizlik, yemek hazırlama, barınma ve dağıtım, toplantı,
organizasyon, sergileme, koruma ve güvenlik, meslekî eğitim, fotoğraf,
film, fikrî ve güzel sanat, bilgisayar sistemlerine yönelik hizmetler ile
yazılım hizmetlerini ve benzeri hizmetleri,
c) İhale: Bu Yönetmelikte yazılı usul ve şartlarla
mal ve hizmet alım-satımları ile yapım, kiralama, kiraya verme, trampa,
sınırlı ayni hak tesisi gibi işlerin istekliler arasından seçilecek birisi
üzerine bırakıldığını gösteren ve ihale yetkilisinin onayını müteakip
sözleşmenin imzalanması ile tamamlanan işlemleri,
ç) İhale dokümanı: İhale konusuna ilişkin olarak;
isteklilere talimatları da içeren idari şartnameler ile yaptırılacak işin
projesini de kapsayan teknik şartnameler, sözleşme tasarısı ve gerekli
diğer belge ve bilgileri,
d) İhale usulleri: Bu Yönetmelikte düzenlenmiş olan
ihale usullerini,
e) İhale yetkilisi: Mütevelli heyeti veya mütevelli
heyetinin uygun gördüğü vakıf yükseköğretim kurumu yöneticisi veya
görevlileri,
f) İstekli: İhaleye teklif veren gerçek ya da tüzel
kişiler ile ortak girişimleri,
g) Kiralama: Vakıf yükseköğretim kurumunun kira
sözleşmesinin kiracı tarafını oluşturmasını,
ğ) Kiraya verme: Vakıf yükseköğretim kurumunun kira
sözleşmesinin kiraya veren tarafını oluşturmasını,
h) Kurul: Yükseköğretim Kurulunu,
ı) Mal: Satın alınan her türlü ihtiyaç maddeleri
ile taşınır ve taşınmaz mal ve hakları,
i) Mütevelli heyeti: Vakıf yükseköğretim kurumunun
mütevelli heyetini,
j) Seyahat alımları: Vakıf yükseköğretim kurumunun
münhasıran eğitim öğretim faaliyetleriyle ilişkisi olmak üzere yurt
içi/yurt dışı seyahat için ulaşım, konaklama, temsil/ağırlama ve benzeri
işlemleri,
k) Sınırlı ayni hak tesisi: 22/11/2001
tarihli ve 4721 sayılı Türk Medeni Kanununda mülkiyet dışında kalan ayni
hakların tesisini,
l) Sözleşme: Bu Yönetmelik kapsamında
gerçekleştirilen yazılı anlaşmayı,
m) Şartname: Yapılacak işlerin genel, özel, teknik
ve idari usul ve esaslarını gösteren belgeleri,
n) Tahmini bedel: İhale konusu işlerin önceden
tahmin edilen bedelini,
o) Tarifeli alımlar: Elektrik, su, doğalgaz,
telefon, data, internet hizmetleri gibi belirli
bir tarifeye göre yapılabilen alımları,
ö) Trampa: 11/1/2011
tarihli ve 6098 sayılı Türk Borçlar Kanununun trampa ile ilgili
maddelerinde gösterilen işlemleri,
p) Vakıf yükseköğretim kurumu: İhaleyi yapacak olan
vakıf üniversiteleri ve vakıf meslek yüksekokullarını,
r) Yapım: Her türlü inşaat işleri ve bu işlerle
ilgili tesisat, imalat, ihzarat, nakliye,
tamamlama, onarım, restorasyon, çevre düzenlemesi,
sondaj, yıkma, güçlendirme ve montaj işleri ile benzeri yapım işlerini,
s) Yüklenici: Üzerine ihale yapılan ve sözleşme
imzalanan istekliyi,
ifade eder.
Temel
ilkeler
MADDE 4 – (1) Vakıf yükseköğretim kurumları, bu Yönetmeliğe
göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi,
güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve
zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla
yükümlüdür.
(2) 31/12/2005 tarihli ve
26040 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vakıf Yükseköğretim Kurumları Yönetmeliğinin
28 inci maddesine aykırı nitelikte ihale yapılamaz.
(3) Anahtar teslimi yapım ihaleleri hariç,
aralarında kabul edilebilir doğal bir bağlantı olmadığı sürece mal alımı,
hizmet alımı ve yapım işleri bir arada ihale edilemez.
(4) Bu Yönetmelikte belirlenmiş limitlerin altında
kalmak amacıyla ihale konusunu oluşturan işler kısımlara bölünemez.
İhaleye
katılımda yeterlilik kuralları
MADDE 5 – (1) Vakıf yükseköğretim kurumları 4 üncü maddede
belirtilen temel ilkeler doğrultusunda, ihaleye katılacak isteklilerden,
ekonomik ve mali yeterlilik ile mesleki ve teknik yeterliliklerinin
belirlenmesine ilişkin ihtiyaç duyulan bilgi ve belgeleri isterler.
Tahmini
bedel
MADDE 6 – (1) Bu Yönetmeliğe göre yapılacak ihale konusu
işlere ilişkin olarak tahmini bedel, vakıf yükseköğretim kurumlarınca
tespit edilir veya ettirilir. İşin özelliğine göre gerektiğinde bu bedel
veya bu bedelin hesabında kullanılacak fiyatlar belediye, ticaret odası,
sanayi odası, borsa gibi kuruluşlardan veya bilirkişilerden soruşturulur.
Taşınmaz alımı, satımı, kiralanması, kiraya verilmesi, trampası, sınırlı
ayni hak tesisi işlemlerinde tahmini bedelin tespiti için Sermaye Piyasası
Kurumundan (SPK) lisanslı gayrimenkul değerleme şirketleri tarafından SPK
mevzuatına uygun olarak ve hiçbir sınırlamaya bağlı olmaksızın hazırlanacak
değerleme raporlarındaki değer tespitleri esas alınır. Tahmini bedel, bunun
dayanaklarının da eklendiği bir hesap tutanağında gösterilir ve ihale
dokümanı arasında saklanır. Bu bedel gerektiğinde ihale komisyonlarınca
tahkik ettirilir. Ancak, yapım işlerinde tahmini bedel tespiti sırasında bu
işler için kanunların verdiği yetkiye dayanılarak ilgili kamu kurumlarınca
tespit edilmiş birim fiyatları varsa bunlar kullanılır. Tahmini bedele
ihale ve ön yeterlilik ilanlarında yer verilmez. İsteklilere veya ihale
süreci ile resmi ilişkisi olmayan diğer kişilere açıklanmaz.
Komisyonlar
MADDE 7 – (1) İhale yetkilisi, vakıf yükseköğretim
kurumlarının görevlilerinden birinin başkanlığında, ihale konusu işin
uzmanı olmak şartıyla en az iki kişinin katılmasıyla kurulacak komisyonları
görevlendirir. İhale sürecindeki işlemlerin gerçekleştirilmesi amacıyla
ihale komisyonunun; muayene ve kabul işlemleri için ise muayene ve kabul
komisyonu kurulması zorunludur.
(2) Komisyonlara yardımcı olmak üzere, ihale
kararlarına katılmamak şartı ile gereği kadar personel ve uzman da
görevlendirilebilir.
(3) Komisyonlar üye tam sayısıyla toplanır.
Komisyon kararları çoğunlukla alınır. Oyların eşit olması halinde başkanın
bulunduğu taraf çoğunlukta kabul edilir. Kararlarda çekimser kalınamaz.
Karşı oy kullanan üye, karşı oy gerekçesini kararın altına yazarak
imzalamak zorundadır. Komisyon başkan ve üyeleri oy ve kararlarından sorumludur.
İhale
işlem dosyası
MADDE 8 – (1) İhalesi yapılacak her iş için bir işlem
dosyası düzenlenir. Bu dosyada ihale yetkilisinden alınan onay belgesi ve
eki tahmini bedele ilişkin hesap cetveli, ihale dokümanı, ilan metinleri,
adaylar veya istekliler tarafından sunulan başvurular veya teklifler ve
diğer belgeler, ihale komisyonu tutanak ve kararları gibi ihale süreci ile
ilgili bütün belgeler bulunur.
Onay
belgesi
MADDE 9 – (1) İhalesi yapılacak her iş için bir onay belgesi
hazırlanır. Onay belgesinde; ihale konusu olan işin nevi, niteliği,
miktarı, varsa proje numarası, tahmini bedeli, kullanılabilir bütçe
miktarı, avans verilecekse şartları, ihalede uygulanacak usul, ilanın metni
ve geçici teminat miktarı belirtilir. Onay belgesinde ayrıca, şartname ve
eklerinin bedelinin ne olacağı gösterilir.
(2) İhale yetkilisi tarafından ihale onay
belgesinin onaylanmasıyla birlikte ihale süreci başlar; taraflarca sözleşmenin
imzalanması veya ihalenin iptali ile sona erer.
İlan
MADDE 10 – (1) Vakıf yükseköğretim kurumları, ihaleye
çıkmadan önce ilan yapmak zorundadırlar. İlan ile ihale tarihi arasında,
ihale usulüne ve işin niteliğine göre bütün isteklilerin tekliflerini
hazırlayabilmelerine imkân sağlayacak makul bir süre ihale yetkilisi
tarafından belirlenir. Bu süre 7 günden az olamaz.
(2) İhaleler, aleniyeti sağlayacak şekilde,
ihalenin yapıldığı yerde yayınlanan yerel gazetelerde ve vakıf yükseköğretim
kurumunun resmi internet sitesinde, ihale ilanları için belirlenen ayrı bir
bölümde ilan edilir. İnternet sitesinde yayınlanan ilanlar, ihale saatine
kadar siteden kaldırılmaz. Doğrudan temin ve pazarlık usulünün uygulandığı
alımlarda ilan yapılması zorunlu değildir.
(3) İlanlarda aşağıdaki hususların belirtilmesi
zorunludur:
a) İhale konusu olan işin niteliği, yeri ve
miktarı,
b) Şartname ve eklerinin nereden ve hangi şartlarla
alınacağı,
c) İhalenin nerede, hangi tarih ve saatte ve hangi
usulle yapılacağı,
ç) Geçici teminat miktarı,
d) İsteklilerden istenilen belgelerin neler olduğu,
e) Tekliflerin hangi tarih ve saate kadar nereye
verileceği.
(4) Bu madde hükümlerine uygun olmayan ilanlar
geçersizdir. Bu durumda ilan yenilenmedikçe ihale yapılamaz. İlanların
geçersizliği ihale yapıldıktan sonra anlaşılırsa, ihale veya sözleşme feshedilir.
(5) İhale/ön yeterlik dokümanı hazırlanmadan ilân
yapılamaz.
(6) İlan yapıldıktan sonra ihale/ön yeterlik
dokümanında değişiklik yapılamaz.
(7) İhale/ön yeterlik dokümanında belirtilmeyen
hususlara ilanda yer verilemez.
İhale/ön
yeterlik dokümanı
MADDE 11 – (1) İhale dokümanında; isteklilere talimatları da
içeren idari şartnameler ile yaptırılacak işin projesini de kapsayan teknik
şartnameler, sözleşme tasarısı ve gerekli diğer belge ve bilgiler bulunur.
Ön yeterlik dokümanında ise adaylarda aranılan şartlara, ön yeterlik kriterlerine ve gerekli diğer belge ve bilgilere yer
verilir.
(2) İhale ve ön yeterlik dokümanı vakıf
yükseköğretim kurumunda bedelsiz görülebilir. Ancak, ön yeterlik veya
ihaleye katılmak isteyen isteklilerin bu dokümanı temin etmeleri zorunludur.
Dokümanın bedeli basım maliyetini aşmayacak ve rekabeti engellemeyecek
şekilde vakıf yükseköğretim kurumlarınca tespit ve ilan edilir. Doküman
bedeli sadece ilanda belirtilen banka hesabına isteklinin adı, unvanı,
ihale adı ve varsa numarası belirtilerek yatırılır.
İhaleye
katılamayacaklar
MADDE 12 – (1) Aşağıda belirtilen kimseler doğrudan veya
dolaylı ya da alt yüklenici olarak kendileri veya başkaları adına, bu
Yönetmelik kapsamındaki ihalelere katılamazlar:
a) Bu Yönetmelik kapsamındaki iş ve işlemleri
hazırlamak, yürütmek, sonuçlandırmak ve denetlemekle görevli olanlar.
b) 4/1/2002 tarihli ve
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ile bu Yönetmelik ve diğer kanunlardaki
hükümler gereğince geçici veya sürekli olarak vakıf yükseköğretim
kurumlarınca veya mahkeme kararıyla kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış
olanlar ile 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu
kapsamına giren suçlardan veya örgütlü suçlardan yahut kendi ülkesinde ya
da yabancı bir ülkede kamu görevlilerine rüşvet verme suçundan dolayı
hükümlü bulunanlar.
c) İlgili mercilerce hileli iflas ettiğine karar
verilenler.
ç) Daha önce kendisine üniversitede iş verildiği
halde, usulüne göre sözleşme yapmak istemeyenler, sözleşme yapıldıktan
sonra taahhüdünden vazgeçen ve mücbir sebepler dışında taahhütlerini,
sözleşme ve şartname hükümlerine uygun olarak yerine getirmediği tespit
edilenler.
(2) İhale konusu işin danışmanlık hizmetlerini
yapan yükleniciler bu işin ihalesine katılamazlar. Aynı şekilde, ihale
konusu işin yüklenicileri de o işin danışmanlık hizmeti ihalelerine
katılamazlar.
(3) Birinci ve ikinci fıkrada sayılan yasaklar bu
kişilerin ortakları, ortaklık payı %10’dan az olan anonim şirketler ile
vakıf yükseköğretim kurumunun 13/1/2011 tarihli ve
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu uyarınca hâkim ortağı olduğu şirketler
hariç, ortaklık ve yönetim ilişkisi olan şirketleri ile bu şirketlerin
sermayesinin yarısından fazlasına sahip oldukları şirketleri için de
geçerlidir.
(4) Bu maddede belirtilen yasaklara rağmen ihaleye
katılan istekliler ihale dışı bırakılır. Geçici teminatları gelir
kaydedilir. Ayrıca bu durumun tekliflerin değerlendirmesi aşamasında tespit
edilememesi nedeniyle bunlardan biri üzerine ihale yapılmışsa, teminatı
gelir kaydedilerek ihale iptal edilir.
Şartnameler
MADDE 13 – (1) İhalelerde, ihale konusu işin her türlü
özelliğini belirten idari ve teknik şartnameler hazırlanır. İhale konusu
işin teknik kriterlere, ihale dokümanının bir
parçası olan teknik şartnamelerde yer verilir. Belirlenecek teknik kriterler, verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya
yönelik, rekabeti engelleyici hususlar içermeyecek ve bütün istekliler için
fırsat eşitliği sağlayacak nitelikte olmalıdır.
Alt
yükleniciler
MADDE 14 – (1) İhale konusu işin özelliği nedeniyle ihtiyaç
görülmesi halinde, ihale aşamasında isteklilerden alt yüklenicilere
yaptırmayı düşündükleri işleri belirtmeleri, sözleşme imzalamadan önce de
alt yüklenicilerin listesini vakıf yükseköğretim kurumunun onayına
sunmaları istenebilir. Ancak bu durumda, alt yüklenicilerin yaptıkları
işlerle ilgili sorumluluğu yüklenicinin sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.
İKİNCİ BÖLÜM
Mal ve Hizmet Alımları, Sınırlı Ayni Hak
Kazanımları, Kiralama ve Yapım İşleri
İhale
usulleri
MADDE 15 – (1) Vakıf yükseköğretim kurumlarınca
gerçekleştirilecek mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinin ihalelerinde
açık ihale usulü, belli istekliler arasında ihale usulü veya pazarlık
usullerinden biri uygulanır.
(2) Mal ve hizmet alımları ile yapım işlerine
ilişkin ihalelerde, açık ihale usulünün uygulanması esastır.
(3) 18 inci maddenin birinci fıkrasının (c)
bendinde düzenlenen pazarlık usulü ve 19 uncu maddenin birinci fıkrasının
(ç) bendinde düzenlenen doğrudan temin yoluyla yapılacak mal ve hizmet
alımları ile yapım işleri toplamı, vakıf yükseköğretim kurumunun ilgili yıl
bütçe harcaması toplamının %10’undan fazla olamaz. Söz konusu limit
mütevelli heyetinin, üniversite lehine sonuç üreteceğini gösterir gerekçeli
kararı ile %15’e kadar arttırılabilir.
Açık
ihale usulü
MADDE 16 – (1) Açık ihale usulü bütün isteklilerin teklif
verebildiği usuldür.
Belli
istekliler arasında ihale usulü
MADDE 17 – (1) Belli istekliler arasında ihale usulü,
yapılacak ön yeterlik değerlendirmesi sonucunda vakıf yükseköğretim
kurumunca davet edilen isteklilerin teklif verebildiği usuldür. İşin
özelliğinin uzmanlık ve/veya ileri teknoloji gerektirmesi nedeniyle açık ihale
usulünün uygulanamadığı mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinin ihalesi
bu usule göre yapılabilir.
(2) Adayların mali ve teknik kapasitelerini
değerlendirmek üzere belirlenecek ön yeterlik kriterleri
ve şartları son başvuru tarihinden en az yedi gün önce verilecek ön
yeterlik ilanında belirtilir.
(3) Ön yeterlilik ilanında ve dokümanında belirtmek
kaydıyla; yeterlilikleri tespit edilenler arasında dokümanda belirtilen kriterlere göre sıralanarak listeye alınan belli sayıda
istekli veya yeterli bulunan isteklilerin tamamı teklif vermeye davet
edilebilir. Teklif vermeye davet edilmeyenlere davet edilmeme gerekçeleri
yazılı olarak bildirilir. İhaleye davet edilecek istekli sayısının üçten az
olması veya teklif veren istekli sayısının ikiden az olması halinde ihale
iptal edilir.
(4) Ön yeterliğe katılabilme şartı olarak istenilen
bütün belgeler 20 nci maddenin birinci ve ikinci
fıkralarında belirtilen usul ve esaslara uygun olarak vakıf yükseköğretim
kurumuna sunulur.
Pazarlık
usulü
MADDE 18 – (1) Aşağıda belirtilen hallerde pazarlık usulü ile
ihale yapılabilir:
a) Açık ihale usulü veya belli istekliler arasında
ihale usulü ile yapılan ihale sonucunda teklif çıkmaması.
b) Doğal afetler, salgın hastalıklar gibi mücbir
sebepler veya can, mal kaybı tehlikesi gibi ani ve beklenmeyen olayların
ortaya çıkması üzerine ihalenin ivedi olarak yapılmasının zorunlu olması.
c) Vakıf yükseköğretim kurumlarının tahmini bedeli
bir önceki hesap dönemi toplam giderlerinin her yıl TÜFE oranına göre
güncellenecek dörtyüzbin TL’ye karşılık gelen
tutardaki bedeli aşmayacak olan mal ve hizmet alımları ile yapım işleri.
ç) Kullanışlarının özelliği ve vakıf yükseköğretim
kurumuna sağlayacağı özel yarar sebebiyle başka bir ihale usulüyle
edinilmesi mümkün olmayan taşınır ve taşınmaz malların satın alınması,
kiralanması ve sınırlı ayni hak tesisi gibi işler.
(2) Pazarlık usulünde ilan yapılması zorunlu
değildir. İlan yapılmayan ve birinci fıkranın (ç) bendinde belirtilen
haller haricinde en az üç istekli davet edilerek, bu isteklilerin yeterlik
belgelerini ve yazılı fiyat tekliflerini birlikte vermeleri istenir. İhale
komisyonu ayrıca her bir istekli ile görüşür. Görüşmeler sonucunda, ihale
komisyonu her bir istekliden ihale kararına esas olacak son yazılı fiyat
tekliflerini alır ve ihale sonuçlandırılır. Pazarlığın ne suretle yapıldığı,
verilen teklifler ve üzerine ihale yapılanın tercih edilme nedeni pazarlık
kararında gösterilir. Bu fıkra kapsamında yapılan mal alımlarında, sözleşme
yapılması ve kesin teminat alınması zorunlu değildir.
(3) Birinci fıkranın (a) ve (c) bentlerine göre
yapılacak ihalelerde, ihale dokümanında belirtilen değerlendirme kriterlerine göre yeterliği tespit edilen istekliler,
öncelikle ihale konusu işin teknik detayları ve gerçekleştirme yöntemleri
gibi hususlarda fiyatı içermeyen ilk tekliflerini sunar. İdarenin
ihtiyaçlarını en uygun şekilde karşılayacak yöntem ve çözümler üzerinde
ihale komisyonu her bir istekli ile görüşerek ilk fiyat tekliflerini alır.
Bu görüşmeler sonucunda ilk fiyat tekliflerini aşmamak üzere isteklilerden
ihale kararına esas olacak son yazılı fiyat teklifleri alınarak ihale
sonuçlandırılır.
(4) Birinci fıkranın (ç) bendi uyarınca yapılacak
işlerde yetkili mercilerce veya mahkemelerce takdir veya tespit edilmiş
rayiç bedel mevcutsa bu bedel tahmini bedel olarak kabul edilir. Aksi
halde, 6 ncı ve 7 nci
maddelere göre tespit olunacak tahmini bedel üzerinden pazarlık görüşmeleri
yürütülür. Yapılan görüşmelerde tahmini bedel gizli tutulur.
Doğrudan
temin
MADDE 19 – (1) Aşağıda belirtilen hallerde ihtiyaçların ilân
yapılmaksızın ve teminat alınmaksızın doğrudan temini usulüne
başvurulabilir:
a) İhtiyacın sadece gerçek veya tüzel tek kişi
tarafından karşılanabileceğinin tespit edilmesi.
b) Mevcut mal, ekipman,
teknoloji veya hizmetlerle uyumun ve standardizasyonun sağlanması için
zorunlu olan mal ve hizmetlerin, asıl sözleşme bedelinin %20’sini
geçmeyecek ve ona dayalı olarak düzenlenecek ve toplam süreleri üç yılı
geçmeyecek sözleşmelerle ilk alım yapılan gerçek veya tüzel kişiden
alınması.
c) Özelliğinden ve belli süre içinde kullanılma
zorunluluğundan dolayı stoklanması ekonomik olmayan veya acil durumlarda
kullanılacak olan ilaç, aşı, serum, anti-serum, kan ve kan ürünleri ile ortez, protez gibi uygulama
esnasında hastaya göre belirlenebilen ve hastaya özgü tıbbî sarf
malzemeleri, test ve tetkik sarf malzemeleri alımları.
ç) Vakıf yükseköğretim kurumunun tahmini bedeli bir
önceki hesap dönemi toplam giderlerinin TÜFE oranına göre güncellenecek ikiyüzbin TL’ye karşılık gelen tutardaki bedeli
aşmayacak olan mal ve hizmet alımları, tarifeli alımlar ile seyahat
alımları.
(2) Bu maddeye göre yapılacak alımlarda, 7 nci maddede belirtilen komisyonları kurma ve 5 inci
maddede belirtilen yeterlik koşullarını arama zorunluluğu bulunmaksızın,
ihale yetkilisince görevlendirilecek kişi veya kişiler tarafından piyasada
fiyat araştırması yapılarak bir tutanağa bağlanmak suretiyle ihtiyaçlar
temin edilir.
Tekliflerin
hazırlanması ve sunulması
MADDE 20 – (1) Teklif mektubu ve geçici teminat da dahil olmak üzere ihaleye katılabilme şartı olarak istenilen
bütün belgeler bir zarfa konulur. Zarfın üzerine isteklinin adı, soyadı
veya ticaret unvanı, tebligata esas açık adresi, teklifin hangi işe ait
olduğu ve ihaleyi yapan vakıf yükseköğretim kurumunun adı ve açık adresi
yazılır. Zarfın yapıştırılan yeri istekli tarafından imzalanır ve
mühürlenir. Teklif mektupları yazılı ve imzalı olarak sunulur. Teklif
mektubunda ihale/ön yeterlik dokümanının tamamen okunup kabul edildiğinin
belirtilmesi, teklif edilen bedelin rakam ve yazı ile birbirine uygun
olarak açıkça yazılması, üzerinde kazıntı, silinti, düzeltme bulunmaması ve
teklif mektubunun ad, soyad veya ticaret unvanı
yazılmak suretiyle yetkili kişilerce imzalanmış olması zorunludur.
(2) Teklifler ihale/ön yeterlik dokümanında
belirtilen ihale saatine kadar sıra numaralı alındılar karşılığında vakıf
yükseköğretim kurumuna verilir. Bu saatten sonra verilen teklifler kabul
edilmez ve açılmaksızın iade edilir. Teklifler iadeli taahhütlü olarak da
gönderilebilir. Posta ile gönderilecek tekliflerin, ihale/ön yeterlik
dokümanında belirtilen ihale saatine kadar ulaştırılması şarttır. Postadaki
gecikme nedeniyle işleme konulmayacak olan tekliflerin alınış zamanı bir
tutanakla tespit edilir.
(3) Verilen teklifler, herhangi bir sebeple geri
alınamaz ve değiştirilemez.
(4) Tekliflerin geçerlilik süresi ihale/ön yeterlik
dokümanında belirtilir.
(5) Pazarlık ve doğrudan temin usulü ile yapılan
alımlarda teklif mektubu ve ihaleye katılabilme şartı olarak istenilen
bütün belgeler elektronik ortam kullanılmak suretiyle temin edilebilir.
(6) Vakıf yükseköğretim kurumları mütevelli
heyetlerinin kararıyla, belirli koşulları taşıyan isteklilerin sisteme
kabul edildiği ve elektronik olarak teklif verebildiği elektronik satın
alma sistemleri oluşturulabilir veya bu sistemlere katılabilir.
Geçici
teminat
MADDE 21 – (1) İhalelerde teklif edilen bedelin %3’ünden az,
%6’sından fazla olmamak üzere isteklilerden geçici teminat alınır. İhale
dokümanında belirtmek şartıyla geçici teminat alınması zorunlu değildir.
Tekliflerin
değerlendirilmesi
MADDE 22 – (1) İhale komisyonunca ihale/ön yeterlik
dokümanında belirtilen saatte, kaç teklif verilmiş olduğu bir tutanakla
tespit edilerek hazır bulunanlara duyurulur ve hemen ihaleye başlanır.
İhale komisyonu, teklif zarflarını alınış sırasına göre inceler. 20 nci maddenin birinci fıkrasına uygun olmayan zarflar
bir tutanak ile belirlenerek değerlendirmeye alınmaz. Zarflar isteklilerle
birlikte hazır bulunanlar önünde alınış sırasına göre açılır.
(2) İsteklilerin belgelerinin eksik olup olmadığı
ve teklif mektubu ile geçici teminatlarının usulüne uygun olup olmadığı
kontrol edilir. Belgeleri eksik veya teklif mektubu ile geçici teminatı
usulüne uygun olmayan istekliler tutanakla tespit edilir. İstekliler ile
teklif fiyatları ve tahmini bedel tutarı açıklanır. Bu işlemlere ilişkin
hazırlanan tutanak ihale komisyonunca imzalanır. Bu aşamada; hiçbir
teklifin reddine veya kabulüne karar verilmez, teklifi oluşturan belgeler
düzeltilemez ve tamamlanamaz. Teklifler ihale komisyonunca hemen
değerlendirilmek üzere oturum kapatılır.
(3) Belgelerinin eksik olduğu veya teklif mektubu
ile geçici teminatının usulüne uygun olmadığı, bu maddenin birinci ve
ikinci fıkrasına göre tespit edilen isteklilerin tekliflerinin
değerlendirme dışı bırakılmasına ilk oturumda öncelikle karar verilir.
Ancak teklifin esasını etkilemeyecek nitelikte bilgi ve/veya belge
eksikliği bulunması halinde vakıf yükseköğretim kurumu tarafından
belirlenen sürede isteklilerden, bu eksik bilgi ve/veya belgelerin
tamamlanması yazılı olarak istenir. Belirlenen sürede bilgi ve/veya
belgeleri tamamlamayan istekliler değerlendirme dışı bırakılır ve geçici
teminatları gelir kaydedilir.
(4) Bu ilk değerlendirme ve işlemler sonucunda
belgeleri eksiksiz ve teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olan
isteklilerin tekliflerinin ayrıntılı değerlendirilmesine geçilir. Bu
aşamada, isteklilerin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen
yeterlik kriterlerine ve tekliflerin ihale/ön
yeterlik dokümanında belirtilen şartlara uygun olup olmadığı incelenir.
Uygun olmadığı belirlenen isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı
bırakılır.
(5) İhale komisyonu, verilen teklifleri
değerlendirdikten sonra diğer tekliflere veya vakıf yükseköğretim kurumunun
tespit ettiği tahmini bedele göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit
eder. Bu teklifleri reddetmeden önce belirlediği süre içinde teklif
sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili
ayrıntıları yazılı olarak ister. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları
yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin
teklifleri reddedilir.
İhalenin
karara bağlanması ve onaylanması
MADDE 23 – (1) 22 nci maddeye göre
yapılan değerlendirme sonucunda ihale, ekonomik açıdan en avantajlı teklifi
veren isteklinin üzerinde bırakılır.
(2) Ekonomik açıdan en avantajlı teklif, sadece
fiyat esasına göre veya fiyat ile birlikte işletme ve bakım maliyeti,
maliyet etkinliği, verimlilik, kalite ve teknik değer gibi fiyat dışındaki
unsurlar da dikkate alınarak belirlenir. Ekonomik açıdan en avantajlı
teklifin fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirleneceği
ihalelerde, ihale/ön yeterlik dokümanında bu unsurların parasal değerleri
veya nispi ağırlıkları belirlenir.
(3) En düşük fiyatın ekonomik açıdan en avantajlı
teklif olarak değerlendirildiği ihalelerde, birden fazla istekli tarafından
aynı fiyatın teklif edildiği ve bunların da ekonomik açıdan en avantajlı
teklif olduğu anlaşıldığı takdirde, ikinci fıkrada belirtilen fiyat
dışındaki unsurlar dikkate alınmak suretiyle ekonomik açıdan en avantajlı
teklif belirlenerek ihale sonuçlandırılır.
(4) İhale komisyonu gerekçeli kararını belirleyerek
ihale yetkilisinin onayına sunar. Kararlarda isteklilerin adları veya
ticaret unvanları, teklif edilen bedeller, ihalenin tarihi ve hangi istekli
üzerine hangi gerekçelerle yapıldığı, ihale yapılmamış ise nedenleri
belirtilir.
(5) İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen en geç
beş işgünü içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek
suretiyle iptal eder.
(6) İhale; kararın onaylanması halinde geçerli,
iptal edilmesi halinde ise hükümsüz sayılır.
(7) İhale sonucu, ihale kararının ihale yetkilisi
tarafından onaylandığı günü izleyen en geç üç işgünü içinde, ihale üzerinde
bırakılan dâhil olmak üzere ihaleye teklif veren bütün isteklilere
bildirilir. İhale sonucunun bildiriminde, tekliflerin değerlendirmeye
alınmama veya uygun bulunmama gerekçelerine de yer verilir. İhale kararının
ihale yetkilisi tarafından iptal edilmesi durumunda da isteklilere
gerekçeleri belirtilmek suretiyle bildirim yapılır.
(8) İhale sonucunun bütün isteklilere bildiriminden
itibaren üç işgünü geçmedikçe sözleşme imzalanamaz.
(9) Sekizinci fıkrada belirtilen sürenin bitimini
izleyen günden itibaren üç işgünü içinde ihale üzerinde bırakılan
istekliye, tebliğ tarihini izleyen on işgünü içinde kesin teminatı vermek
suretiyle sözleşmeyi imzalaması hususu bildirilir.
Kesin
teminat
MADDE 24 – (1) Taahhüdün sözleşme ve ihale/ön yeterlik
dokümanı hükümlerine uygun olarak yerine getirilmesini sağlamak amacıyla,
sözleşmenin yapılmasından önce ihale üzerinde kalan istekliden ihale bedeli
üzerinden hesaplanmak suretiyle en fazla % 6 oranında kesin teminat alınır.
İhale dokümanında belirtmek şartıyla kesin teminat alınması zorunlu
değildir.
Sözleşme
yapılmasında tarafların görev ve sorumluluğu
MADDE 25 – (1) İhale üzerinde kalan istekli kesin teminatı
yatırarak sözleşmeyi imzalamak zorundadır. Sözleşme imzalandıktan hemen
sonra geçici teminat iade edilir. Bu zorunluluklara uyulmadığı takdirde,
protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın ihale üzerinde kalan
isteklinin geçici teminatı gelir kaydedilir. Bu durumda vakıf yükseköğretim
kurumu, ihale yetkilisince uygun görülmesi kaydıyla ekonomik açıdan en
avantajlı ikinci teklif sahibi istekli ile de Yönetmelikte belirtilen
hükümlere göre sözleşme imzalayabilir. Ancak ekonomik açıdan en avantajlı
ikinci teklif sahibi istekli ile sözleşme imzalanabilmesi için 23 üncü
maddenin dokuzuncu fıkrasında belirtilen on günlük sürenin bitimini izleyen
üç gün içinde ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekliye
anılan fıkrada belirtilen şekilde tebligat yapılır. Ekonomik açıdan en
avantajlı ikinci teklif sahibinin de sözleşmeyi imzalamaması durumunda bu
teklif sahibinin de geçici teminatı gelir kaydedilerek ihale iptal edilir.
(2) Vakıf yükseköğretim kurumu, birinci fıkrada
yazılı süreler içinde ve 23 üncü maddeye göre sözleşme yapılması hususunda
kendisine düşen görevleri yapmakla yükümlüdür. Vakıf yükseköğretim
kurumunun bu yükümlülüğü yerine getirmemesi halinde istekli, sürenin
bitmesini izleyen günden itibaren en geç beş işgünü içinde, on gün süreli
bir noter ihbarnamesi ile bildirmek şartıyla taahhüdünden vazgeçebilir. Bu
takdirde geçici teminat geri verilir ve istekli teminat vermek için yaptığı
belgelendirilmiş giderleri istemeye hak kazanır. Bu zarar sebep olanlara
tazmin ettirilir.
Muayene
ve kabul işlemleri
MADDE 26 –- (1) Teslim edilen mal, hizmet, yapım veya yapılan
işin muayene ve kabul işlemleri, ihale yetkilisince kurulacak muayene ve
kabul komisyonu tarafından yapılır. Muayene ve kabul komisyonu ihale konusu
mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinin ihale dokümanında belirtilen
niteliklere uygun olup olmadığını inceler.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Mal ve Hizmet Satışları ile Taşınmazların Satışı,
Kiraya Verilmesi, Trampası ve
Sınırlı Ayni Hak Tesisi ve Benzeri İşlemler
İhale
usulleri
MADDE 27 – (1) Vakıf yükseköğretim kurumlarının mal ve hizmet
satışları ile taşınmazların satışı, kiraya verilmesi, trampası, sınırlı
ayni hak tesisi gibi işlemlerine ilişkin ihalelerde kapalı teklif usulü,
açık teklif usulü ve pazarlık usullerinden biri uygulanır.
(2) İhalelerde, tekliflerin gizli olarak
verilmesini sağlayan kapalı teklif usulü ile açık teklif usulünün uygulanması
esastır. Bu iki usulden hangisinin uygulanacağına ihale yetkilisi karar
verir.
Kapalı
teklif usulü
MADDE 28 – (1) Kapalı teklif usulünde teklifler yazılı olarak
yapılır. Teklif mektubu, bir zarfa konulup kapatıldıktan sonra zarfın
üzerine isteklinin adı, soyadı ve tebligata esas olarak göstereceği açık
adresi yazılır. Zarfın yapıştırılan yeri istekli tarafından imzalanır ve
mühürlenir. Bu zarf geçici teminata ait alındı ve istenilen diğer
belgelerle birlikte ikinci bir zarfa konularak kapatılır. Dış zarfın
üzerine isteklinin adı ve soyadı ile açık adresi ve teklifin hangi işe ait
olduğu yazılır.
(2) Teklif mektuplarının istekli tarafından
imzalanması ve bu mektuplarda şartname ve eklerinin tamamen okunup kabul
edildiğinin belirtilmesi, teklif edilen fiyatın rakam ve yazı ile açık
olarak yazılması zorunludur. Bunlardan herhangi birine uygun olmayan veya
üzerinde kazıntı, silinti veya düzeltme bulunan teklifler reddolunarak hiç
yapılmamış sayılır.
(3) Teklifler ilanda belirtilen saate kadar, sıra
numaralı alındılar karşılığında vakıf yükseköğretim kurumuna verilir.
Alındı numarası zarfın üzerine yazılır. Teklifler iadeli taahhütlü olarak
da gönderilebilir. Bu takdirde dış zarfın üzerine ihale komisyonuna
gönderilmek üzere vakıf yükseköğretim kurumunun adı, adresi ile hangi işe
ait olduğu, isteklinin adı ve soyadı ile açık adresi yazılır. Posta ile
gönderilecek tekliflerin ilanda belirtilen saate kadar vakıf yükseköğretim
kurumuna ulaşması şarttır. Postadaki gecikme nedeniyle işleme konulmayacak
olan tekliflerin alınış zamanı bir tutanakla tespit edilir. İhale
komisyonuna verilen teklifler herhangi bir sebeple geri alınamaz.
(4) Tekliflerin açılma saati gelince, kaç teklif
verilmiş olduğu bir tutanakla belirtildikten sonra dış zarflar hazır
bulunan istekliler önünde alınış sırasına göre açılarak, istenilen
belgelerin ve geçici teminatın tam olarak verilmiş olup olmadığı aranır.
Dış zarfın üzerindeki alındı sıra numarası iç zarfın üzerine de yazılır.
Belgeleri ile teminatı usulüne uygun ve tam olmayan isteklilerin teklif
mektubunu taşıyan iş zarfları açılmayarak başkaca işleme konulmadan, diğer
belgelerle birlikte kendilerine veya vekillerine iade olunur. Bunlar
ihaleye katılamazlar.
(5) Teklif mektuplarını taşıyan iç zarflar
açılmadan önce, ihaleye katılacaklardan başkası ihale odasından çıkarılır.
Bundan sonra zarflar numara sırası ile açılarak, teklifler komisyon başkanı
tarafından okunur veya okutulur ve bir listesi yapılır. Bu liste komisyon
başkanı ve üyeleri tarafından imzalanır. Şartnameye uymayan veya başka
şartlar taşıyan veya ikinci fıkra hükmüne uygun olmayan teklif mektupları
kabul edilmez.
(6) Kapalı teklif usulü ile yapılan artırma
ihalelerinde; geçerli en yüksek teklifin altında olmamak üzere, oturumda
hazır bulunan isteklilerden sözlü veya yazılı son teklif alınmak suretiyle
ihale sonuçlandırılır.
Açık
teklif usulü
MADDE 29 – (1) Açık teklif usulüne göre ihaleler,
isteklilerin ihale komisyonuna yazılı tekliflerini iletmeleri suretiyle
yapılır. İzleyen turlarda teklifler sözlü olarak alınır. Ancak istekliler
ilanda belirtilen ihale saatine kadar vakıf yükseköğretim kurumuna ulaşmış
olması şartıyla 20 nci madde hükümlerine uygun
olarak düzenleyecekleri tekliflerini iadeli taahhütlü bir mektupla da
gönderebilirler. Teklif sahibi komisyonda hazır bulunmadığı takdirde posta
ile gönderilen teklif son ve kesin teklif olarak kabul edilir.
(2) İlanda belirtilen ihale saati gelince, komisyon
başkanı, isteklilerin belgelerini ve geçici teminat verip vermediklerini
inceleyerek kimlerin ihaleye katılabileceğini bildirir. Katılamayacakların
belge ve teminatlarının geri verilmesi kararlaştırılır. Bu işlemler,
istekliler önünde bir tutanakla tespit edilir. Tutanaktan sonra, ihaleye
giremeyecekler ihale yerinden çıkartılır. Diğer istekliler, önce şartnameyi
imzaya ve daha sonra sıra ile tekliflerini belirtmeye çağrılır. Yapılacak
teklifler ihaleye ait artırma ve eksiltme kâğıdına yazılır ve teklif
sahipleri tarafından imzalanır.
(3) İlk teklifler bu suretle tespit edildikten
sonra komisyon başkanı, posta ile yapılmış teklifler varsa okutarak bu
tekliflerin de ihaleye ait artırma ve eksiltme kâğıdına yazılmasını sağlar.
Bundan sonra istekliler sıra ile tekliflerde bulunmaya devam ederler.
İhaleden çekilen isteklilerin bu durumları ihaleye ait artırma ve eksiltme
kâğıdına yazılır ve imzaları alınır. İlgilinin imzadan çekinmesi halinde
durum ayrıca belirtilir. İhaleden çekilenler yeniden teklifte bulunamazlar.
Teklifler yapıldığı sırada, yapılan indirim veya artırımların işi uzatacağı
anlaşılırsa; isteklilerden komisyon huzurunda son tekliflerini yazılı
olarak bildirmeleri istenir. Daha önce ihaleden çekilmiş olanlar bu durumda
yazılı teklif veremezler.
Pazarlık
usulü
MADDE 30 – (1) Aşağıda belirtilen hallerde pazarlık usulü ile
ihale yapılabilir:
a) Kapalı teklif usulü ya da açık teklif usulü ile
yapılan ihale sonucunda teklif çıkmaması.
b) Çabuk bozulan, saklanması tehlikeli olan,
saklama giderleri değerine veya beklemeden doğacak yararına oranla yüksek
bulunan malların satımı.
(2) Pazarlık
usulüyle yapılan ihalelerde, en az
iki istekli davet edilerek, yazılı olarak fiyat tekliflerini vermeleri
istenir. İhale komisyonu ayrıca her bir istekli ile görüşür. Görüşmeler
sonucunda, ihale komisyonu her bir istekliden ihale kararına esas olacak
son fiyat tekliflerini vermelerini ister. Son yazılı fiyat teklifleri
alınarak ihale sonuçlandırılır.
(3) Pazarlığın ne suretle yapıldığı ve ne gibi
tekliflerde bulunulduğu ve üzerine ihale yapılanların neden dolayı tercih
edildiği pazarlık kararında gösterilir.
(4) Taşınmaz malların trampa işlemlerinde Sermaye
Piyasası Kurumundan (SPK) lisanslı gayrimenkul değerleme şirketleri
tarafından SPK mevzuatına uygun olarak ve hiçbir sınırlamaya bağlı olmaksızın
hazırlanacak değerleme raporlarındaki değer tespitleri esas alınır. Bu
durumda trampaya konu taşınmaz değerleri arasında en fazla %10’luk fark
olabilir.
Uygun
bedelin tespiti
MADDE 31 – (1) Vakıf yükseköğretim kurumlarının mal ve hizmet
satışları ile taşınmazların satışı, kiraya verilmesi, trampası, sınırlı
ayni hak tesisi gibi işlemlerine ilişkin ihalelerde, uygun bedeli teklif
eden istekliyle sözleşme imzalanır.
(2) Artırmalarda uygun bedel, tahmini bedelden
aşağı olmamak üzere teklif edilen bedellerin en yükseğidir.
(3) Eksiltmelerde uygun bedel, tahmini bedeli
geçmemek şartı ile teklif edilen bedellerin tercihe layık görülenidir.
Tercihin üniversite lehine olduğunu gösteren gerekçeleri kararda
belirtilir.
(4) Kapalı teklif usulüyle yapılan ihalelerde uygun
bedel, teklif edilen bedellerden tahmini bedelden aşağı olmamak üzere
tercihe layık görülenidir. Tercih gerekçeleri kararlarda belirtilir.
(5) Uygun bedelin tercihinde kullanılacak kriterler ile eksiltmelerde kabul edilecek azami indirim
miktar veya oranları; işin niteliği, nevi ve miktarı, birim fiyatları,
ödeme zamanı ve isteklinin buna benzer teknik ve mali yeterliği ile ilgili
diğer hususlar ihale dokümanında tespit olunur.
Geçici
teminat
MADDE 32 – (1) İsteklilerden,
tahmini bedelin %6’sını aşmamak üzere geçici teminat alınır. İhale
dokümanında belirtmek şartıyla geçici teminat alınması zorunlu değildir.
İhalenin
karara bağlanması ve onaylanması
MADDE 33 – (1) İhale komisyonlarınca alınan kararlar,
komisyon başkan ve üyelerinin adları, soyadları ve esas görevleri
belirtilerek imzalanır. Kararlarda isteklilerin isimleri, adresleri, teklif
ettikleri bedeller, ihalenin hangi tarihte ve hangi istekli üzerine hangi
gerekçelerle yapıldığı, ihale yapılmamış ise nedenleri belirtilir.
(2) İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen en geç
beş işgünü içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek
suretiyle iptal eder.
(3) İhale; kararın onaylanması halinde geçerli,
iptal edilmesi halinde ise hükümsüz sayılır.
(4) İhale sonucu, ihale kararının ihale yetkilisi
tarafından onaylandığı günü izleyen en geç üç işgünü içinde, ihale üzerinde
bırakılan dahil olmak üzere, ihaleye teklif veren
bütün isteklilere bildirilir. İhale sonucunun bildiriminde, tekliflerin
değerlendirmeye alınmama veya uygun bulunmama gerekçelerine de yer verilir.
İhale kararının ihale yetkilisi tarafından iptal edilmesi durumunda da
isteklilere gerekçeleri belirtilmek suretiyle bildirim yapılır.
(5) İhale sonucunun bütün isteklilere bildiriminden
itibaren; üç işgünü geçmedikçe sözleşme imzalanamaz.
(6) Beşinci fıkrada belirtilen sürenin bitimini
izleyen günden itibaren üç işgünü içinde ihale üzerinde bırakılan
istekliye, tebliğ tarihini izleyen on işgünü içinde kesin teminatı vermek
suretiyle sözleşmeyi imzalaması hususu bildirilir.
Kesin
teminat
MADDE 34 – (1) Taahhüdün sözleşme ve şartname hükümlerine
uygun olarak yerine getirilmesini sağlamak amacıyla, sözleşme yapılmasından
önce ihaleyi kazanan istekliden ihale bedelinin %6’sını aşmamak üzere kesin
teminat alınır. İhale dokümanında belirtilmesi kaydıyla kesin teminat
alınması zorunlu değildir.
(2) İhaleyi alan isteklinin bu zorunluluğa uymaması
halinde, protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın ihale bozulur
ve geçici teminatı gelir kaydedilir.
Sözleşme
yapılmasında tarafların görev ve sorumluluğu
MADDE 35 – (1) İhale üzerinde kalan istekli kesin teminatı
yatırarak sözleşmeyi imzalamak zorundadır. Sözleşme imzalandıktan hemen
sonra geçici teminat iade edilir. Bu zorunluluklara uyulmadığı takdirde,
protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın ihale üzerinde kalan
isteklinin geçici teminatı gelir kaydedilir. Bu durumda bedel teklifinin
ihale yetkilisince uygun görülmesi kaydıyla, en uygun ikinci bedel teklif
sahibi istekli ile de bu Yönetmelikte belirtilen usullere göre sözleşme
imzalanabilir. Ancak en uygun ikinci bedel teklifinin sahibi istekli ile
sözleşme imzalanabilmesi için, 33 üncü maddenin altıncı fıkrasında
belirtilen on günlük sürenin bitimini izleyen üç işgünü içinde en uygun
ikinci bedel teklifinin sahibi istekliye kesin teminatı vermek suretiyle
sözleşmeyi imzalaması hususu tebliğ edilir. En uygun ikinci bedel teklifi
sahibinin de sözleşmeyi imzalamaması durumunda bu teklif sahibinin de
geçici teminatı gelir kaydedilerek ihale iptal edilir.
(2) Vakıf yükseköğretim kurumu, birinci fıkrada
yazılı süreler içinde, sözleşme yapılması hususunda kendisine düşen
görevleri yapmak ve taşınmaz malların satımında, ferağa ait işlemleri
tamamlamak, şartnamede belirtilen sınır ve evsafa göre satılan malları
ihaleyi kazanan istekliye teslim etmekle yükümlüdür. Vakıf yükseköğretim
kurumunun bu yükümlülüğü yerine getirmemesi halinde, istekli sürenin
bitmesini izleyen günden itibaren en geç beş işgünü içinde, on gün süreli
bir noter ihbarnamesi ile bildirmek şartıyla, taahhüdünden vazgeçebilir. Bu
takdirde geçici teminat geri verilir ve istekli teminat vermek için yaptığı
belgelendirilmiş giderleri istemeye hak kazanır. Bu zarar sebep olanlara
tazmin ettirilir.
(3) İhale bedeli, vergi, resim, harç ve diğer
masrafları ödemiş olması şartıyla ihaleyi kazanan istekli, şartnamede
yazılı süre içinde taşınmaz malları namına tescil ettirmeye mecburdur. Aksi
takdirde vukua gelecek hasar, zarar, fuzuli işgal ve diğer sebeplerle vakıf
yükseköğretim kurumundan bir talepte bulunulamaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
İhalenin
iptal edilmesi
MADDE 36 – (1) Vakıf yükseköğretim kurumu, gerekli gördüğü
veya ihale/ön yeterlik dokümanında yer alan belgelerde ihalenin yapılmasına
engel olan ve düzeltilmesi mümkün bulunmayan hususların bulunduğunun tespit
edildiği hallerde, gerekçesi belirtilmek suretiyle ihale saatinden önce
ihaleyi iptal edebilir.
(2) Bu durumda, iptal nedeni belirtilmek suretiyle
ihalenin iptal edildiği isteklilere hemen ilân edilerek duyurulur. Bu
aşamaya kadar teklif vermiş olanlara ihalenin iptal edildiği ayrıca tebliğ
edilir. İhalenin iptal edilmesi halinde, verilmiş olan bütün teklifler
reddedilmiş sayılır ve bu teklifler açılmaksızın isteklilere iade edilir.
İhalenin iptal edilmesi nedeniyle isteklilerce vakıf yükseköğretim
kurumundan herhangi bir hak talebinde bulunulamaz.
(3) İhalenin iptal edilmesi durumunda, iptal
nedenleri gözden geçirilerek yeniden ihaleye çıkılabilir.
Yasak
fiil ve davranışlar
MADDE 37 – (1) İhalelerde aşağıda belirtilen fiil veya
davranışlarda bulunmak yasaktır:
a) Hile, vaat, tehdit, nüfuz kullanma, çıkar
sağlama, anlaşma, irtikap, rüşvet suretiyle veya
başka yollarla ihaleye ilişkin işlemlere fesat karıştırmak veya buna
teşebbüs etmek.
b) İsteklileri tereddüde düşürmek, katılımı
engellemek, isteklilere anlaşma teklifinde bulunmak veya teşvik etmek,
rekabeti veya ihale kararını etkileyecek davranışlarda bulunmak.
c) Sahte belge veya sahte teminat düzenlemek,
kullanmak veya bunlara teşebbüs etmek.
ç) İhalelerde bir istekli tarafından kendisi veya
başkaları adına doğrudan veya dolaylı olarak, asaleten ya da vekaleten birden fazla teklif vermek.
d) 12 nci maddeye göre
ihaleye katılamayacağı belirtildiği halde ihaleye katılmak.
(2) Bu yasak fiil veya davranışlarda bulunanlar,
ihale dışı bırakılırlar. Yasak fiil ve davranışta bulunulduğu sözleşme
imzalandıktan sonra tespit edilirse kesin teminat gelir kaydedilir ve genel
hükümlere göre ihale tasfiye edilir. Vakıf yükseköğretim kurumları, yasak
fiil veya davranışlarda bulunanlar hakkında uygulayacakları yaptırımlara
ilişkin olarak mütevelli heyet kararı alırlar. Alınan bu kararlar vakıf
yükseköğretim kurumlarınca ilan edilir.
İhalenin
sözleşmeye bağlanması
MADDDE 38
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
istisna edilenler hariç yapılan bütün ihaleler bir sözleşmeye bağlanır.
Vakıf yükseköğretim kurumları tarafından hazırlanan sözleşmeler imza
yetkisine sahip yönetici ile yüklenici tarafından imzalanır. Yüklenicinin
ortak girişim olması halinde, sözleşmeler ortak girişimin bütün ortakları
tarafından imzalanır. İhale/ön yeterlik dokümanında aksi belirtilmedikçe
sözleşmelerin notere tescili ve onaylattırılması zorunlu değildir. İhale/ön
yeterlik dokümanında belirtilen şartlara aykırı sözleşme düzenlenemez.
Sözleşmenin
devri
MADDE 39 – (1) Sözleşme, vakıf yükseköğretim kurumunun yazılı
izni ile başkasına devredilebilir. Ancak devir alacaklarda ilk ihaledeki
şartlar aranır.
Teminat
MADDE 40 – (1) Bu Yönetmeliğe göre yapılacak ihalelerde,
tedavüldeki Türk Parası dışında, teminat olarak kabul edilecek değerler
ihale yetkilisi tarafından belirlenebilir ve ilanda gösterilir.
İtiraz
MADDE 41 – (1) İhale
sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına ya
da zarara uğradığını yahut zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden
aday veya istekliler, ihale sürecindeki işlem ya da eylemlerin hukuka
aykırılığı iddiasıyla ihalenin sona erdiği tarihten itibaren beş iş günü
içinde vakıf yükseköğretim kurumuna itiraz edebilirler.
(2) Vakıf yükseköğretim kurumu, itiraz üzerine
gerekli incelemeyi yaparak on gün içinde gerekçeli bir karar alır. Alınan
karar, itirazda bulunana, diğer aday veya istekliler ile istekli
olabileceklere karar tarihini izleyen üç gün içinde bildirilir. İlan ile
ihale veya ön yeterlik dokümanına yönelik başvurular dışında istekli
olabileceklere bildirim yapılmaz.
(3) Vakıf yükseköğretim kurumuna itiraz edilmesi
halinde, ihaleye ilişkin tüm iş ve işlemler durur. İtiraz üzerine alınan
kararın son bildirim tarihi, süresi içerisinde bir karar alınmaması halinde
ise bu sürenin bitimini izleyen tarihten itibaren sözleşme imzalanamaz.
İtirazdan sonra, ihale yetkilisince ivedilik ve kamu yararı bulunması
nedeniyle ihale işlemlerine devam edilmesi gerektiği onaylanmadıkça vakıf
yükseköğretim kurumu sözleşme imzalayamaz. İhale işlemlerine devam edilmesi
konusunda gerekçeli olarak alınan bu onay, sözleşme imzalanmadan en az yedi
gün önce itirazda
bulunan istekliye tebliğ edilmiş olmasını sağlamak üzere gerekli süre
dikkate alınarak bildirilir. Vakıf yükseköğretim kurumu tarafından usulüne uygun
bildirim yapılmadan sözleşme imzalanmışsa, ihale kararı ve sözleşme
hükümsüz sayılır.
Bu
Yönetmelik hükümlerine tabi olmayan işler
MADDE 42 – (1) Vakıf yükseköğretim kurumları;
a) Kamu idareleri ile bu idarelere bağlı sabit veya
döner sermayeli müesseseler ve özel bütçeli idarelerin kurdukları
birliklerden,
b) Kamu iktisadi teşebbüsleri ile sermayesinin
yarısından fazlası tek başına veya birlikte Devlete, kamu iktisadi
teşebbüslerine veya mahalli idarelere ait kuruluşlardan,
c) Türk Silahlı Kuvvetlerini güçlendirmek amacıyla
kurulmuş olan vakıflar ile sermayesinin yarısından fazlası bu vakıflara ait
olan kuruluş, şirket ve müesseselerden,
ç) Özel kanun ile kurulan tüzel kişiliğe sahip ve
ortaklarının veya kanunların öngördüğü durumlarda ortak olmayanların
ürünlerini alan, işleyen, değerlendiren, iyileştiren, satan, üretim
ihtiyaçlarına yarayan araç ve gereçleri sağlayan ortaklıklar ve bunlara ait
birliklerden,
d) Özel kanunlarla kurulmuş ve kendilerine kamu
görevi verilmiş tüzel kişiliğe sahip kuruluşlardan,
e) Vakıf yükseköğretim kurumlarının sermayesinin
tamamı kendisine ait olan ticari işletmelerinden,
f) Eğitim öğretim faaliyetleriyle ilgili dijital ve
basılı veri tabanı abonelikleri için,
yapacakları alımlarda bu Yönetmelik hükümlerine tabi olmayıp,
bu alımlar doğrudan tahmini bedel belirlenmek suretiyle yapılır.
(2) Vakıf yükseköğretim kurumlarının iktisadi
işletmelerince yapılan satışlar ile sağlık uygulama ve araştırma merkezi
gibi eğitim öğretim faaliyetleri sırasında üretilen hizmetlerin
satışlarında bu Yönetmelik hükümleri uygulanmaz.
Özel
yönetmelikler
MADDE 43 – (1) Vakıf yükseköğretim kurumları, kamu kurum ve
kuruluşları ile uluslararası kuruluşların araştırma ve geliştirme projeleri
için sağladıkları fonlar çerçevesinde yapılacak mal/hizmet alımlarında
uygulanacak kurallar dahil olmak üzere
kendilerinin belirleyecekleri hususları da kapsayan ihale yönetmeliklerini
Yükseköğretim Kurulu Başkanlığının onayını alarak çıkarırlar. Vakıf
yükseköğretim kurumları tarafından çıkarılacak ihale yönetmeliklerinde bu
Yönetmelik esaslarına aykırı hükümlere yer verilemez.
Düzenlenmeyen
veya tereddüt konusu olan iş ve işlemler
MADDE 44 – (1) İhale sürecinin başlangıcından tamamlanmasına
veya sona ermesine kadar bu Yönetmelikte düzenlenmeyen hususlarda ya da
doğabilecek tereddütlerde, amacına ve niteliğine uygun ihale mevzuatı
esasları dikkate alınır.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Vakıf yükseköğretim
kurumları bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay
içinde yönetmeliklerini bu Yönetmeliğe uygun hale getirirler. Bu süre
içerisinde vakıf yükseköğretim kurumu yönetmeliklerinin bu Yönetmeliğe
aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam edilir.
(2) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte
yürüyen ihale süreçleri hakkında bu Yönetmelik hükümleri uygulanmaz.
Yürürlük
MADDE 45 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 46 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Yükseköğretim Kurulu
Başkanı yürütür.
|