Millî Eğitim Bakanlığından:
MİLLÎ EĞİTİM
BAKANLIĞI ORTAÖĞRETİM KURUMLARI
YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 – 7/9/2013 tarihli ve 28758 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliğinin 4
üncü maddesinin birinci fıkrasının (ç), (i) ve (v) bentleri aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve aynı fıkraya aşağıdaki bentler eklenmiştir.
“ç) Bilişim araçları: Ses ve görüntü kaydı yapma
özelliği olan cep telefonu, kamera, tablet, bilgisayar, akıllı saat ve
benzeri araçları,”
“i) Kaynaştırma/bütünleştirme
yoluyla eğitim: Özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin her tür ve kademede
diğer bireylerle karşılıklı etkileşim içinde bulunmalarını ve eğitim
amaçlarını en üst düzeyde gerçekleştirmelerini sağlamak amacıyla, bu
bireylere destek eğitim hizmetleri de sağlanarak akranlarıyla birlikte tam
zamanlı ya da özel eğitim sınıflarında yarı zamanlı olarak verilen
eğitimi,”
“v) Yüz yüze eğitim: İşletmelerde meslek eğitimi ve
staj kapsamında yapılan ders görevleri ile öğretim programlarında öngörülen
teorik ve uygulamalı derslerin eğitiminin; derslik, spor alanları, spor
salonları, atölye, laboratuvar, işletmelerin
eğitim birimi gibi eğitim ortamlarında öğretmen gözetiminde yapılan
eğitimi,”
“nn) Araştırma,
Geliştirme, Eğitim ve Uygulama Merkezi (ARGEM): İlköğretim ve ortaöğretim
düzeyinde Bakanlıkça belirlenen özel öğretim programları kapsamında eğitim
ve öğretim faaliyetleri sürdüren, özel yetenekli öğrencilere tam zamanlı ve
yatılı eğitim hizmeti sunan merkezi,
oo) Eğitim ortamı: Eğitim kurumu ile kuruma bağlı
sosyal tesis, alan, pansiyon ve benzeri eklentiler ile ders işlenen
ortamları,
öö) e-Portfolyo: Öğrencilerin
ilgi, yetenek ve becerilerinin gelişimsel olarak izlenmesi,
değerlendirilmesi ve yönlendirilmesi amacıyla okul içi ve okul dışındaki
çalışmalar ile eğitim içerikli diğer faaliyetlere ilişkin belgelerin
işlendiği elektronik ortamda tutulan dosyayı,
pp) Yerleşim yeri: Eğitim kurumunun bulunduğu köy,
belde, ilçe ve merkez ilçe merkezi ile büyükşehir statüsündeki illerin her
bir ilçe merkezi ve bağımsız mahallelerini,”
MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin 6 ncı
maddesinin ikinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiş ve üçüncü fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“d) Bünyesinde özel ortaöğretim programı uygulanan ARGEM’den,”
“(3) Sosyal bilimler liselerinde hazırlık sınıfı
açılır. Ayrıca Bakanlıkça uygun görülen merkezi sınav puanıyla öğrenci alan
diğer ortaöğretim kurumlarında her yıl belirlenen kontenjanın tamamında ya
da belirli bir kısmında hazırlık sınıfı açılabilir.”
MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin 7 nci
maddesinin ikinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“f)
Bünyesinde özel ortaöğretim programı uygulanan ARGEM, özel yetenekli
öğrencilerin eğitim ihtiyaçları, yeterlilikleri, ilgi ve yetenekleri
doğrultusunda kapasitelerini en üst düzeyde kullanmaları ve üst öğrenime,
meslek hayatına ve toplumsal yaşama hazırlanmalarını,”
MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “okul zümre başkanları ve okul öğrenci temsilcisinden”
ibaresi “okul zümre başkanlarından” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (f) bendinde yer alan “31/5/2006 tarihli
ve 26184 sayılı” ibaresi “7/7/2018 tarihli ve 30471 sayılı” olarak
değiştirilmiş ve aynı fıkraya aşağıdaki bent eklenmiştir.
“ı) Bakanlıkça hazırlanan öğretim programları esas
alınarak ARGEM öğrencilerine ilgi, istek, yetenek ve yeterlilikleri
doğrultusunda belirlenen ilgili mevzuat hükümlerine göre özel ortaöğretim
programı uygulanır.”
MADDE 6 – Aynı Yönetmeliğin 11 inci maddesinin dördüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(4) Seçmeli ders en az 10 öğrencinin talebi
doğrultusunda öğretime açılır. Ders yılı içerisinde öğrenci sayısı azalsa
bile o dersin okutulmasına devam edilir. Ortak derslerde ise sınıf
bütünlüğü esastır. Özel öğretim kurumları, resmî özel eğitim kurumları,
özel eğitim sınıfları ile bünyesinde özel ortaöğretim programı uygulanan ARGEM’de bu şartlar aranmaz.”
MADDE 7 – Aynı Yönetmeliğin
20 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan
“Ortaokulu veya imam hatip ortaokulunu bitiren öğrenciler bilgi, beceri ve
yetenekleri doğrultusunda;” ibaresi “ Ortaokulu, imam hatip ortaokulu veya
bünyesinde özel ilköğretim programı uygulanan ARGEM’i
bitiren öğrenciler bilgi, beceri ve yetenekleri doğrultusunda;” olarak,
üçüncü fıkrasının (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, üçüncü
fıkrasına aşağıdaki bent ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“d) Güzel sanatlar liseleri, spor liseleri ile
musiki, hafızlık, geleneksel ve çağdaş görsel sanatlar ve spor programı/projesi
uygulayan Anadolu imam hatip liselerine yetenek sınav puanı ve OBP
kullanılarak puan üstünlüğüne göre,
e) ARGEM’de özel
ilköğretim programını tamamlayan öğrencilerin kayıtları doğrudan ARGEM’in özel ortaöğretim programına,”
“(5) ARGEM’in özel ortaöğretim programına geçişler ilgili
mevzuat hükümleri doğrultusunda yapılır.”
MADDE 8 – Aynı Yönetmeliğin 21 inci maddesinin üçüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3) Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarına
kayıt yaptıracak öğrencilerin sağlık durumlarının ilgili mesleğin öğrenimine
elverişli olması gerekir. Bu durum, programın özelliğine göre gerektiğinde,
sağlık/sağlık kurulu raporuyla belgelendirilir. Denizcilik alanını tercih
edecek öğrencilerin, Sağlık Bakanlığınca sağlık kurulu raporu vermeye
yetkilendirilmiş hastanelerden “Gemiadamı olur”
kararı verilmiş sağlık raporu almaları gerekir.”
MADDE 9 – Aynı Yönetmeliğin 22 nci
maddesinin dokuzuncu fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(9) Mesleki eğitim merkezlerine, 3308 sayılı
Kanunun 13 üncü maddesi kapsamında bir işletme ile sözleşme imzalayanların
kayıtları yıl boyunca devam eder. Bunlardan aralık ayının son iş gününe
kadar kayıt yaptıranların eğitimleri mevcut sınıflarında devam eder. Ocak
ayının ilk iş gününden itibaren kayıt yaptıranlar ise işletmede mesleki eğitimlerine
devam ettirilir, ancak o ders yılı için yılsonu puanı verilmez. Bunlar o
yıla ait okuma hakkını kullanmamış sayılır ve teorik eğitimleri yeni ders
yılı başında başlar. Ortaöğretim kurumu mezunu olanların kayıtları doğrudan
10 uncu sınıfa yapılır. En az ortaokulu veya imam hatip ortaokulunu
bitirmiş olup ilgili meslek dalından kalfalık belgesi sahibi olanların
kayıtları doğrudan 12 nci sınıfa yapılır.”
MADDE 10
– Aynı Yönetmeliğin 23 üncü
maddesinin ikinci fıkrasının (g) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, (h)
bendi yürürlükten kaldırılmış, dördüncü fıkrasının (a) ve (b) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş
ve aynı maddeye aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“g) Komisyon;
1) Anne veya babası ölen,
2) 24/5/1983 tarihli ve
2828 sayılı Sosyal Hizmetler Kanunu kapsamında koruma kararı verilen,
koruyucu aile yanına yerleştirilen,
3) 22/11/2001 tarihli ve
4721 sayılı Türk Medeni Kanununun 305 inci maddesine göre evlatlık edinme
öncesi bir yıllık geçici bakım sürecinde olan,
4) 3/7/2005 tarihli ve
5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu kapsamında eğitim veya bakım tedbiri kararı
verilen,
5) 8/3/2012 tarihli ve
6284 sayılı Ailenin Korunması ve Kadına Karşı Şiddetin Önlenmesine Dair
Kanun çerçevesinde ikameti geçici olarak değiştirilmek zorunda kalınan,
öğrencilerin nakil ve geçiş işlemlerini bu hâlin ortaya
çıkmasından itibaren en geç altı ay içerisinde başvurmaları hâlinde birden
fazla,
6) 12/4/1991 tarihli ve
3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu, 3/11/1980 tarihli ve 2330 sayılı Nakdi
Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanun veya 2330 sayılı Kanun
hükümleri uygulanarak aylık bağlanmasını gerektiren kanunlar, 8/6/1949
tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun 56 ncı, mülga 45 inci ve 64 üncü maddeleri ile 31/5/2006
tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası
Kanununun 47 nci maddesi kapsamında harp veya
vazife malulü sayılanların çocuğu olan,
7) 24/2/1968 tarihli ve
1005 sayılı İstiklal Madalyası Verilmiş Bulunanlara Vatani Hizmet
Tertibinden Şeref Aylığı Bağlanması Hakkındaki Kanun kapsamında aylık
bağlanan şehit ve gazi çocuğu olan,
8) 26/9/2004 tarihli ve
5237 sayılı Türk Ceza Kanununun 102 ila 105 inci maddeleri kapsamındaki
suçların mağduru olan,
9) Millî sporcu,
10) Tutuklu ve hükümlü,
öğrencilerin nakil ve geçiş işlemlerini ise zamana bağlı
olmadan bir defaya mahsus olmak üzere;
kontenjan şartı aranmaksızın, ortaöğretim kayıt alanı içinde tercihe
bağlı olarak öğrenci alan okullara dengeli bir şekilde; merkezi sınav
puanıyla öğrenci alan okullardan gelen öğrencilerin ise öncelikle aynı
türden merkezi sınav puanıyla yerleşebileceği okula, aynı türden okula
yerleşememesi durumunda puanının yeterli olduğu okula, yine yerleşememesi
durumunda ise öğrencinin puanına en yakın taban puanı bulunan okula nakil
ve geçiş işlemlerini yapar.”
“a) Güzel sanatlar liseleri ile Anadolu imam hatip
liselerinin geleneksel ve çağdaş görsel sanatlar, musiki programlarına;
uluslararası yarışmalarda ilk üç dereceye girenler ile bilim ve sanat
merkezlerine kayıtlı öğrencilerden görsel sanatlar ve müzik alanında
tanılanmış özel yetenekli öğrencilerin,
b) Spor liseleri ile spor programı uygulayan
Anadolu imam hatip liselerine ise; ortaöğretim kurumlarının 9 uncu ve 10
uncu sınıflarında öğrenim gören millî sporcu unvanını kazanmış öğrenciler
ile Türkiye olimpik hazırlık merkezleri ve sporcu eğitim merkezlerinde
kayıtlı sporcu öğrencilerin bu durumlarını belgelendirmeleri kaydıyla
yetenek komisyonu kurulmadan,”
“(6) Komisyon; temel eğitimden
ortaöğretime geçiş sistemi ile yerleşen öğrenciler de dâhil olmak üzere; öğrencinin
veya velisinin can güvenliği, doğal afet, velinin kamu görevi nedeniyle
iller arası zorunlu yer değişikliği yapması hâlinde bu durumunu
belgelendirmesi kaydıyla kontenjan şartı aranmaksızın, ortaöğretim kayıt alanı içinde tercihe
bağlı olarak öğrenci alan okullara dengeli bir şekilde; merkezi sınav
puanıyla öğrenci alan okullardan gelen öğrencilerin ise öncelikle aynı
türden merkezi sınav puanıyla yerleşebileceği okula, aynı türden okula
yerleşememesi durumunda puanının yeterli olduğu okula, yine yerleşememesi
durumunda ise öğrencinin puanına en yakın taban puanı bulunan okula nakil
ve geçiş işlemlerini yapar.
(7) Komisyon; temel eğitimden
ortaöğretime geçiş sistemi ile yerleşen öğrenciler de dâhil olmak
üzere; Sağlık Bakanlığınca
belirlenen “Öğrenci Nakil ve Geçişlerine Esas Teşkil Eden Hastalıklar”
listesine bağlı olarak sağlık kurulu raporu vermeye yetkili hastanelerden
alınmış sağlık kurulu raporunda belirtilen uzun süreli tedavi gerektiren
hastalığı bulunan öğrencilerin bu durumlarını belgelendirmeleri kaydıyla
kontenjan şartı aranmaksızın,
ortaöğretim kayıt alanı içinde tercihe bağlı olarak öğrenci alan
okullara dengeli bir şekilde; merkezi sınav puanıyla öğrenci alan
okullardan gelen öğrencilerin ise öncelikle aynı türden merkezi sınav
puanıyla yerleşebileceği okula, aynı türden okula yerleşememesi durumunda
puanının yeterli olduğu okula, yine yerleşememesi durumunda ise öğrencinin
puanına en yakın taban puanı bulunan okula nakil ve geçiş işlemlerini
yapar.”
MADDE 11
– Aynı Yönetmeliğin 25 inci
maddesinin ikinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“b) Yetenek sınav puanı ile OBP
kullanılarak öğrenci alan güzel sanatlar liseleri, spor liseleri ile
musiki, hafızlık, geleneksel ve çağdaş görsel sanatlar ve spor
programı/projesi uygulayan Anadolu imam hatip liselerine alınacak öğrenci
sayısı ve açılacak şube sayısı Bakanlıkça belirlenen takvime göre ilçe ve
il millî eğitim müdürlüklerince onaylanarak Bakanlığın ilgili birimine
elektronik ortamda bildirilir. Yapılan
değerlendirme sonunda belirlenen kontenjan ilgili birim tarafından ilan
edilir.”
MADDE 12
– Aynı Yönetmeliğin 28 inci
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “5/3/2004
tarihli ve 25393 sayılı” ibaresi “30/5/2019 tarihli ve 30789 sayılı” olarak
değiştirilmiştir.
MADDE 13
– Aynı Yönetmeliğin 31 inci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Anadolu teknik programlarına ve proje
uygulanan Anadolu meslek programı alanlarına merkezi sınav puanıyla
tercihleri doğrultusunda doğrudan alana öğrenci yerleştirilir. Diğer
Anadolu meslek programlarında alan seçimi ise 9 uncu sınıfın sonunda
yapılır. Anadolu teknik ve Anadolu
meslek programlarında dala yerleştirme işlemi 10 uncu sınıfın sonunda
e-Okul sistemi üzerinden yapılır.”
MADDE 14
– Aynı Yönetmeliğin 36 ncı maddesinin üçüncü fıkrasının sonuna aşağıdaki cümle
eklenmiş, beşinci fıkrasında yer alan “tam zamanlı kaynaştırma yoluyla
eğitimlerine devam eden özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler ve özel eğitim
meslek liselerine kayıtlı olan öğrenciler,” ibaresi yürürlükten
kaldırılmıştır.
“Okul içinde veya il içinde yukarıda
belirtilen izinlerin dışında okul müdürü veya görevlendirmesi hâlinde nöbetçi
müdür yardımcısı tarafından verilen faaliyet izinleri devamsızlıktan
sayılmaz.”
MADDE 15
– Aynı Yönetmeliğin 37 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi ile üçüncü,
altıncı ve yedinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“d) Sınavsız öğrenci alan okullar ile özel öğretim
kurumlarından bu okullara, kontenjan ve merkezi sınav puan üstünlüğüne
göre; aynı tür okullara her sınıf seviyesinde, farklı tür okullara ise
sınıf atlatma işlemleri yapıldıktan sonra 10 uncu sınıftan 11 inci sınıfa geçmiş
olan öğrenciler ağustos ayı sonuna kadar,”
“(3) Mesleki eğitim merkezi öğrencilerinin
nakilleri; alan/dal bulunması ve naklen gidilmek istenilen yerleşim
biriminde bir işletme ile sözleşme imzalamak kaydıyla dönem bitiminden
önceki üç hafta ile e-Mesem sisteminde dönem ve
sınıf atlatma süresi hariç olmak üzere zamana bakılmaksızın yapılır. Nakil
işlemi, başvuru tarihinden itibaren en geç 7 iş günü içinde tamamlanır. Bu
süre içinde sonuçlandırılmayan nakil başvuruları için yeniden talep alınır.
Mesleki eğitim merkezlerinde 9 uncu sınıfın sonuna kadar alan, 10 uncu
sınıfın sonuna kadar aynı alan içinde dal değişikliği yapılabilir. Mesleki
eğitim merkezlerine, okul türüne bakılmaksızın her sınıf seviyesinde nakil
ve geçiş yapılabilir. Ancak bunlardan daha önce mesleki ve teknik eğitim
almamış olanlar ile farklı bir alanda mesleki eğitim almak isteyenlerin
alan seçimi için 10 uncu sınıfın ikinci döneminin başlangıcına kadar nakil
ve geçiş yapmış olması gerekir. Daha önce mesleki eğitim almamış olup
ikinci dönemin başlangıcından sonra nakil ve geçiş yapmak isteyenlerin
mesleki eğitime hazırlık amacıyla yalnız işletmede mesleki eğitim almak
üzere kayıtları yapılır, ancak ilgili ders yılı itibarıyla bunlara yılsonu
puanı verilmez. Mesleki eğitim merkezlerine, diğer okul türlerinin 11 inci
ve 12 nci sınıflarından nakil gelmek isteyenlerin
10 uncu sınıfa nakilleri kabul edilir.”
“(6) Özel ortaöğretim kurumlarından resmî
ortaöğretim kurumlarına nakil ve geçişler program uyumuna ve okulların
nakil şartlarına göre yapılır. Resmî ortaöğretim kurumlarından özel
ortaöğretim kurumlarına geçişler ile özel ortaöğretim kurumlarının kendi
aralarındaki nakillerde ise Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları
Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
(7) Uluslararası Program uygulayan okullara, diğer
okullardan nakil ve geçiş yapacak öğrenciler kontenjan dışı
değerlendirilir.”
MADDE 16
– Aynı Yönetmeliğin 38 inci
maddesinin ikinci fıkrası ile dördüncü fıkrasının (a) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş, aynı maddenin altıncı fıkrasında yer alan “Kasım”
ibaresi “ekim” olarak değiştirilmiştir.
“(2) Sınıf bazındaki açık kontenjanlar her bir şube
için fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, proje uygulayan eğitim
kurumları ile Anadolu teknik programlarında 30, diğer okullarda ise 34
öğrenci olması esastır. Ancak sınıf tekrar edenler, yargı
kararına bağlı gelenler ile öğrenci yerleştirme ve nakil komisyonunca
yerleştirilen ve nakilleri yapılan öğrenciler de dâhil olmak üzere şube
öğrenci kontenjanının; fen liseleri, sosyal bilimler liseleri, proje uygulayan
eğitim kurumları ile Anadolu teknik programlarında 34’ü, diğer okul
türlerinde ise 40’ı, ancak tam zamanlı kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla
eğitim uygulaması yapılan okullarda özel eğitim ihtiyacı olan bireylerin
gelişim özellikleri de dikkate alınarak sınıflara eşit sayıda her bir
şubede 2 öğrenciyi geçmeyecek şekilde dağıtılması esastır.”
“a) Nakil ve
geçiş başvurusu, dönem bitiminin öncesindeki üç hafta ile e-Okul sisteminde
dönem ve sınıf atlatma süresi hariç olmak üzere, yılsonu sınıf atlatma işlemleri
tamamlandıktan sonraki ilk iş gününden ekim ayının sonuna kadar ve ikinci
dönemin başlangıcından şubat ayının sonuna kadar haftalık, diğer zamanlarda
ise aylık yapılır. Nakil ve geçişler, haftalık yapıldığında her haftanın,
aylık yapıldığında ise her ayın; ilk iş gününden başlayarak son iş gününden
önce veli tarafından çalışma saatleri içerisinde öğrencinin öğrenim gördüğü
okul müdürlüğüne dilekçe ile veya e-Devlet üzerinden yapılır. Özel öğretim
kurumlarına geçişlerde bu kısıtlama uygulanmaz. Başvuru, öğrencinin nakil
şartlarını taşıması hâlinde naklen gidilmek istenilen okul müdürlüğüne
e-Okul sistemi üzerinden iletilir. Onay veya ret işlemi nakil istenilen
okul müdürlüğünce e-Okul sistemi üzerinden başvuruların bitimini takip eden
ilk iş günü çalışma saatleri içerisinde gerçekleştirilir. Ancak, dönem
bitiminden üç hafta önce yapılan başvuruların onay veya ret işlemleri,
başvuruların bitimini takip eden ilk iş günü çalışma saatleri içinde
gerçekleştirilir.”
MADDE 17
– Aynı Yönetmeliğin 39 uncu
maddesinin üçüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş,
altıncı fıkrasında yer alan “20/3/2012 tarihli ve
28239 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan” ibaresi yürürlükten
kaldırılmıştır.
“(3) Bu okullar arasında nakiller, naklen gidilmek
istenilen okulun alanında açık kontenjan bulunmasına bağlı olarak ilgili
okul müdürlüklerince gerçekleştirilir. Nakil ve geçiş başvurusu, dönem
bitiminin öncesindeki üç hafta ile e-Okul sisteminde dönem ve sınıf atlatma
süresi hariç olmak üzere, yıl sonu sınıf atlatma işlemleri tamamlandıktan sonraki
ilk iş gününden ekim ayının sonuna kadar, ikinci dönemin başlangıcından
şubat ayının sonuna kadar haftalık, diğer zamanlarda ise aylık yapılır.
Haftalık yapıldığında her haftanın,
aylık yapıldığında ise her ayın ilk iş gününden başlayarak son iş
gününden önce veli tarafından çalışma saatleri içerisinde öğrencinin
öğrenim gördüğü okul müdürlüğüne dilekçe ile veya e-Devlet üzerinden
yapılır. Başvuru, öğrencinin nakil şartlarını taşıması hâlinde naklen gidilmek
istenilen okul müdürlüğüne e-Okul sistemi üzerinden iletilir. Onay veya ret
işlemi nakil istenilen okul müdürlüğünce e-Okul sistemi üzerinden ayın son
iş günü çalışma saatleri içerisinde gerçekleştirilir. Başvuruların açık
kontenjandan fazla olması hâlinde 9 uncu sınıflar için OBP; diğer sınıflar
için alt sınıf veya sınıflara ait yılsonu başarı puanlarının aritmetik
ortalaması esas alınır ve puan üstünlüğüne göre kayıt/nakil yapılır.
Eşitlik hâlinde yaşı küçük olan öğrenciye öncelik verilir.”
“(5) Güzel sanatlar liseleri,
spor liseleri ile geleneksel ve çağdaş görsel sanatlar, musiki ve spor
programı/projesi uygulayan Anadolu imam hatip liselerinde açık kontenjan
bulunması hâlinde, sadece diğer ortaöğretim kurumlarının hazırlık, 9 ve 10
uncu sınıflarından Bakanlıkça belirlenen esaslara göre eylül ve ekim
aylarının son haftasında yapılacak yetenek sınavı ile öğrenci geçişi
yapılabilir. Bu tarihten sonra
diğer ortaöğretim kurumlarından öğrenci nakli ve geçişi yapılmaz.”
MADDE 18
– Aynı Yönetmeliğin 41 inci maddesinin
birinci fıkrasının (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“a) Açık Öğretim Lisesi, Mesleki
Açık Öğretim Lisesi veya Açık Öğretim İmam Hatip Lisesinde öğrenim görmekte
iken, başarmış oldukları kredi itibarıyla örgün ortaöğretim kurumlarına
nakil ve geçiş yapabilecek durumda olan, yaş itibarıyla örgün ortaöğretim
kurumlarına kayıt şartlarını taşıyan, örgün ortaöğretimde okuma hakkı
bulunan ve disiplin yönünden örgün eğitim dışına çıkarma cezası almayan
öğrenciler, ders kesiminden yeni öğretim yılı birinci döneminde ekim ayının
sonuna kadar, ikinci dönemde ise dönemin ilk iş gününden şubat ayı sonuna
kadar ortaöğretim kayıt alanı içinde tercihe bağlı olarak, öğrenci nakil ve
yerleştirme komisyonu kararıyla programı ve kontenjanı uygun olan Anadolu
liseleri, Anadolu imam hatip liseleri, mesleki ve teknik Anadolu
liselerinin Anadolu meslek programları, çok programlı Anadolu liseleri ile
mesleki ve teknik eğitim merkezlerine ve mesleki eğitim merkezlerine nakil
ve geçiş yapabilirler.”
MADDE 19
– Aynı Yönetmeliğin 45 inci
maddesinin ikinci fıkrasının ikinci ve üçüncü cümlesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Sınavların açık uçlu maddelerden
oluşan yazılı yoklama şeklinde yapılması esastır. Ancak her dönemde her
dersin yazılı sınavlarından biri kısa cevaplı, doğru-yanlış, eşleştirmeli
veya çoktan seçmeli maddelerin bulunduğu ölçme araçları ile de
yapılabilir.”
MADDE 20
– Aynı Yönetmeliğin 46 ncı maddesinin sekizinci fıkrası yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE 21
– Aynı Yönetmeliğin 50 nci maddesinin sekizinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(8) Her dönemde tüm derslerden iki performans
puanı verilir. Performans çalışması, proje ve diğer çalışmalar ile ilgili
değerlendirme ölçekleri zümre kararlarıyla belirlenir. Bunlardan birisi
birinci fıkra kapsamında yapılan performans çalışmasına, diğeri ise
öğrencinin derse hazırlık, devam, aktif katılım ve örnek davranışlarına
göre verilir. Zümre kararıyla performans çalışmasına dayalı olarak bir
performans puanı daha verilebilir ve öğrencilere duyurulur.”
“(10) Öğrencilerin ulusal ve uluslararası projelere
katılımına dair bilgilere e-Portfolyoda yer
verilir.”
MADDE 22
– Aynı Yönetmeliğin 51 inci
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(6) İşitme yetersizliği, zihinsel yetersizliği
veya otizmi olan öğrenciler, her tür ve kademede velinin yazılı talebi ve
BEP geliştirme biriminin kararı doğrultusunda yabancı dil dersinden muaf
tutulabilirler. Öğrencilerin yabancı dil dersinden muaf tutulma durumu okul
yönetimi tarafından e-Okul sistemine işlenir. Bu duruma ilişkin iş ve
işlemler ilgili mevzuatına göre yürütülür.”
MADDE 23
– Aynı Yönetmeliğin 53 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş,
aynı fıkraya (d) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki (e) bendi eklenmiş,
sonraki bentler buna göre teselsül ettirilmiş ve teselsül ettirilen (f)
bendi (g) bendi olarak aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“d) Sorumluluk sınavına giren öğrencilerin sınavına
girdikleri dersin yılsonu puanı, o dersin yılsonu puanı ile sorumluluk
sınavından alınan puanın aritmetik ortalamasıdır.”
“e) Yaz
dönemi kursu sonunda yapılan sınava giren öğrencilerin sınavına girdikleri
dersin yılsonu puanı, o dersin yılsonu puanı ile bu sınavdan alınan puanın
aritmetik ortalamasıdır.”
“g) Alan/dal derslerinin eğitimini tamamen okulda
tamamlayan mesleki ve teknik ortaöğretim kurumları öğrencilerinin
Bakanlıkça belirlenen 12 nci sınıftaki ağırlığı
en fazla olan alan/dal dersinin yılsonu puanı, birinci ve ikinci dönem
puanlarının aritmetik ortalaması ile staj bitirme sınavı puanının aritmetik
ortalamasıdır.”
MADDE 24
– Aynı Yönetmeliğin 59 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“ç) Mesleki eğitim merkezi programlarına kayıtlı öğrencilerden;
doğrudan, yılsonu başarı puanı veya sorumlu olarak sınıf geçemeyenler ile
devamsızlık nedeniyle başarısız sayılanlar sınıf tekrar ederler. Sınıf
tekrarı aynı alan/dal için en fazla iki defa yapılır. Mesleki eğitim
merkezinde okuma hakkı bulunmayan öğrencilerin ders yılı sonunda okulla
ilişiği kesilerek Açık Öğretim Lisesi, Mesleki Açık Öğretim Lisesi veya
Açık Öğretim İmam Hatip Lisesine yönlendirilerek kayıtları yapılır.”
MADDE 25
– Aynı Yönetmeliğin 60 ıncı maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan “ekim ayının
ilk haftası” ibaresi “ders yılının ilk haftası” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 26
– Aynı Yönetmeliğin 63/A
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Önceki öğrenmenin tanınması ile ilgili
belgelendirme, 3308 sayılı Kanun kapsamındaki alan/dallarda yapılır. Bu
kapsamda yapılan denklik sonucunda kalfalık ve ustalık sınavına girmeye hak
kazananların sınavları; yılda iki defadan az olmamak üzere Bakanlıkça
belirlenecek takvime göre yapılır.”
MADDE 27
– Aynı Yönetmeliğin 63/B
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Kursların açılması ve işleyişi ile ilgili
hususlar 11/4/2018 tarihli ve 30388 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Kurumları
Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.”
MADDE 28
– Aynı Yönetmeliğin 64 üncü
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(9) Tam zamanlı kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla
eğitimlerine devam eden öğrenciler hariç olmak üzere özel eğitim programı
uygulayan özel eğitim sınıflarında kayıtlı öğrenciler okul birincisi
tespitinde değerlendirmeye alınmaz.”
MADDE 29
– Aynı Yönetmeliğin 69 uncu
maddesinin üçüncü fıkrasının (f) ve (h) bentleri ile aynı maddenin beşinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“f) Mesleki ve teknik Anadolu
lisesi sağlık alanı mezunlarının diplomaları, millî eğitim
müdürlüğünce soğuk damga işlemleri tamamlandıktan sonra, 11/4/1928 tarihli
ve 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı San’atlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun hükümlerine
göre tescil ettirilmek üzere il sağlık müdürlüğüne gönderilir. Öğrenim
belgeleri de aynı Kanun kapsamında diplomalarının tescil ettirildiğine dair
şerh yazılıp onaylanmak üzere il sağlık müdürlüğüne gönderilir.”
“h) Diplomanın kullanılamayacak derecede yıpranması
veya kaybolması durumunda yenisi düzenlenmez. Bu durumda öğrenim durum
belgesi düzenlenir. Ancak, kişisel bilgilerin yargı kararıyla değişmesi
durumunda 2008 yılı ve sonrasında e-Okul sistemi üzerinden verilen
diplomalar için yeniden diploma düzenlenir.”
“(5) Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarından
mezun olanların diplomalarına “Bu diploma sahibi 29/4/1992
tarihli ve 3795 sayılı Bazı Lise, Okul ve Fakülte Mezunlarına Unvan
Verilmesi Hakkında Kanunun 3 üncü maddesine göre eğitimini aldığı
alan/dalda ‘Teknisyen’ unvanını kazanmıştır.” ifadesi yazılır. Daha önceki
mezunlara da talep etmeleri hâlinde diploma veya belgenin arkasına aynı
ifade yazılır.”
MADDE 30
– Aynı Yönetmeliğin 70/A maddesine
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(5) Belgelerin düzenlenmesinde aşağıdaki esaslara
uyulur.
a) Düzenlenen belgelerde; T.C. Kimlik No, Adı ve
Soyadı, Baba Adı, Ana Adı, Cinsiyeti, Doğum Yeri ve Tarihi, Belgeyi Veren
Okul/Kurumun Adı, Okul/Kurumun Bulunduğu İlçe ve İl Adı, Belge Tarihi,
Belge Güvenlik No, Belge No ile Alanı/Dalı bilgilerine yer verilir.
b) Bilgiler kısaltılmadan yazılır.
c) Belgeler, sınavların bitiş tarihini izleyen 20
iş günü içinde düzenlenerek soğuk damga için millî eğitim müdürlüğüne
gönderilir.
ç) Belgeler harca tabi değildir.
d) Belgeler öğrenciye, velisine ya da vekâlet
verilen kişiye imza karşılığında verilir.”
MADDE 31
– Aynı Yönetmeliğin 71 inci
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(3) Kişisel
bilgilerin yargı kararıyla değişmesi durumunda 2008 yılı ve sonrasında
e-Okul sistemi üzerinden verilen işyeri açma belgesi için yeniden işyeri
açma belgesi düzenlenir.”
MADDE 32
– Aynı Yönetmeliğin 72 nci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(2) Kalfalık, ustalık, usta öğreticilik veya
işyeri açma belgesini almaya hak kazanmış ancak belgeleri düzenlenmemiş
olanlara istemeleri hâlinde durumlarını gösteren belge verilir.”
MADDE 33 – Aynı
Yönetmeliğin 84 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Çocuk gelişimi
ve eğitimi alanında 36-48 ve 49-66 ay arası çocuklar için ayrı uygulama
sınıflarında eğitim yapılır.” ibaresi,
“Çocuk gelişimi ve eğitimi alanında, okul öncesi eğitim çağındaki
çocuklar için gelişim özellikleri ve okulun imkânları doğrultusunda ayrı
sınıflarda eğitim yapılır.” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 34
– Aynı Yönetmeliğin 84/C
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“b) Atama alanının adının değiştirilmesi hariç
atama alanı değişenlerin,”
MADDE 35
– Aynı Yönetmeliğin 85 inci
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“o) Bu maddenin birinci fıkrası kapsamında yapılan
çalışmaları her ay rapor hâlinde okul müdürlüğüne verir.”
MADDE 36
– Aynı Yönetmeliğin 86 ncı maddesinin beşinci fıkrasının (f) bendinde yer alan “yönetime” ibaresi
“okul yönetimine” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 37
– Aynı Yönetmeliğin 88 inci
maddesinin ikinci fıkrasının (ç) bendinin (2) numaralı alt bendi ile aynı
bendin son cümlesinde yer alan “Okul ve Kurumların” ibareleri “Eğitim
Kurumları” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 38
– Aynı Yönetmeliğin 91 inci
maddesinin ikinci fıkrasının (c), (e), (g), (ğ) ve (h) bentleri aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş ve aynı fıkraya aşağıdaki bentler eklenmiştir.
“c) Nöbet görevi, ilk dersten 30 dakika önce
başlar, son ders bitiminden 30 dakika sonra biter. Ancak bu süre, okulun
özelliğine göre öğretmenler kurulu kararıyla 15 dakikadan az olmamak
kaydıyla kısaltılabilir. İkili öğretimin yapıldığı okullarda öğretmenler
tek devrede nöbet tutarlar.”
“e) Nöbetlerde uyulması gereken esaslar öğretmenler
kurulunda görüşülür, kararlaştırılır ve okul müdürünün onayından sonra
öğretmenlere yazılı olarak duyurulur.”
“g) Öğretmenlerden; engelli olanlar, engelli çocuğu
bulunanlar ve bakmakla yükümlü olduğu engelli birey bulunanlara nöbet
görevi verilmez. Ancak bu durumdaki öğretmenlere istemeleri hâlinde, gün
tercihlerine öncelik verilerek nöbet görevi verilir.”
“ğ) Özel eğitim sınıflarında görev yapan özel
eğitim öğretmenleri nöbet görevini Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliğinin
ilgili hükümlerine göre yerine getirirler.”
“h) Çeşitli nedenlerden dolayı öğretmeni bulunmayan
sınıfın düzeni ve öğrencilerin etüt çalışması, o saatte dersi bulunmayan
nöbetçi öğretmen tarafından sağlanır. Nöbetçi öğretmenlerin hepsinin
dersinin bulunması durumunda ise nöbetçi müdür yardımcısı gerekli
tedbirleri alır.”
“ı) Ortaöğretim kurumlarında çocuk gelişimi ve
eğitimi alanına ait uygulama ana sınıflarında görev yapan okul öncesi
öğretmenleri, nöbetçi oldukları gün ilk dersten 15 dakika önce, son ders
bitiminden 15 dakika sonrasına kadar okulda bulunmak kaydıyla, okul öncesi
öğrencilerinin bulunduğu alanlarda,
kendi devrelerinde ve etkinlik saatleri dışındaki zamanlarda nöbet
tutarlar.”
“i) Normal eğitim yapılan okullarda öğle arasında
yapılan nöbet görevi, nöbetçi müdür yardımcısı ve öğretmenlerin temel
ihtiyaçları göz önünde bulundurularak okul müdürü tarafından dönüşümlü ve
dengeli şekilde düzenlenir.”
MADDE 39
– Aynı Yönetmeliğin 94 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve
aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“ğ) Okul sağlığı hizmetleri ve okul revirinin iş ve
işlemlerini yürütmek üzere okul sağlığı hemşiresi,”
“(5) Okul sağlığı hemşiresi, okuldaki görevini bu
Yönetmelik ile 8/3/2010 tarihli ve 27515 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Hemşirelik Yönetmeliği hükümlerine göre
yürütür.”
MADDE 40
– Aynı Yönetmeliğin 97 nci maddesinin madde başlığı aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Derslikler
ve öğrenme ortamları”
“(2) Eğitim ve öğretimin daha etkili ve verimli
olması için; doğal, tarihî ve kültürel mekânlar ile bilim merkezleri, sanat
merkezleri ve müzeler gibi okul dışı öğrenme ortamları, öğretim programlarında yer alan
kazanımlar doğrultusunda kullanılabilir.”
MADDE 41
– Aynı Yönetmeliğin 105 inci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Kantinin kurulması, işletilmesi ve denetimle
ilgili iş ve işlemler; Millî Eğitim Bakanlığı Okul-Aile Birliği
Yönetmeliği, 11/6/2010 tarihli ve 5996 sayılı
Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu, 5/2/2013 tarihli
ve 28550 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Okul Kantinlerine Dair Özel
Hijyen Kuralları Yönetmeliği, 05/07/2013 tarihli ve 28698 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Hijyen Eğitimi Yönetmeliği ile yürürlükteki diğer
ilgili mevzuat hükümlerine göre yürütülür.”
MADDE 42
– Aynı Yönetmeliğin 108 inci
maddesinin birinci fıkrasının (d) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 43
– Aynı Yönetmeliğin 109 uncu
maddesinin ikinci, üçüncü ve altıncı fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, yedinci fıkrasına (aa) bendinden sonra
gelmek üzere aşağıdaki bentler eklenmiş ve aynı fıkranın son paragrafında
yer alan “yeni” ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
“(2) Kurul; müdürün, müdürün bulunmadığı durumlarda
müdürlüğe vekâlet edenin başkanlığında toplanır. Gerektiğinde ilgili gündem
maddelerinde görüş ve düşüncesine başvurulmak üzere eğitim kurumunun
özelliğine göre; ilgili sektör temsilcileri, eğitici/öğretici personel,
usta öğretici, proje uzmanı, proje koordinatörü, teknisyen, iş sağlığı ve
güvenliği uzmanı, okul sağlığı hemşiresi, pansiyon öğrenci temsilcisi ile
okul aile birliği başkanı da kurul toplantısına çağrılır.
(3) Olağanüstü durumlar dışında öğretmenler kurulu;
Eylül ayının ilk işgününde, ikinci dönemin ilk işgününde, ders yılı
bitimini takip eden haftanın ilk işgününde konuyla ilgili hazırlanacak ve
kurul üyelerine toplantı öncesi duyurulacak gündem ile toplanır. Gündemin
bir örneği ayrıca öğretmenler odasına asılır. Toplantıların tarihi, yeri ve
gündemi en az 5 gün önceden ilgililere yazılı olarak gerektiğinde e-posta
ve/veya diğer iletişim araçlarıyla da duyurulur.”
“(6) Ders yılı başlamadan önce,
ikinci dönem başında, ders yılı sonunda ve eğitim kurumu müdürünün gerekli
gördüğü durumlarda ve/veya kurul üyelerinin salt çoğunluğunun yazılı isteği
doğrultusunda yapılacak olan eğitim kurumu öğretmenler kurulu
toplantılarında aşağıda yer verilen maddelerden ilgili görülenler ile
eğitim kurumu müdürünün gerekli gördüğü konular, kurul üyelerinin salt
çoğunluğunun kararıyla gündeme alınması kararlaştırılan konular eğitim
kurumlarının kademe ve türüne göre gündeme alınır, görüşülerek karara
bağlanır. Kararlar oy
çokluğuyla alınır. Eşitlik hâlinde kurul başkanının katıldığı görüş kabul
edilir. Alınan kararlar müdürün onayından sonra uygulamaya konulur. Ders
yılı sonunda yapılan toplantıda ise eğitim ve öğretim yılı boyunca alınan
kararlar ve sonuçları değerlendirilir. Ayrıca, kurul tutanağı, toplantıya
katılmayanlar da dâhil eğitim kurumunun ilgili tüm personeli tarafından
imzalanır ve eğitim kurumu yönetimince saklanır.”
“bb) Bilişim araçlarının; öğretim
programlarının özelliğine göre ders araç ve gereci olarak kullanılması ile
öğrencilerin özel durumları, pansiyon gibi hususlar dikkate alınarak eğitim
ortamlarında bulundurulması ve kullanılmasına izin verilmesine ilişkin usul
ve esasların belirlenmesi,”
“cc) Okul sağlığı
hizmetleri ile ilgili çalışmalar,”
MADDE 44
– Aynı Yönetmeliğin 110 uncu
maddesinin ikinci, üçüncü ve yedinci fıkraları ile sekizinci fıkrasının (e)
ve (i) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, sekizinci fıkrasının (ç)
bendi ile aynı fıkranın son paragrafında yer alan “yeni” ibaresi
yürürlükten kaldırılmıştır.
“(2) Kurullar; kasım ve nisan ayları içinde
yapılır. İhtiyaç hâllerinde ise eğitim kurumu müdürünün, ilgili müdür
yardımcısının, rehberlik öğretmeninin ya da sınıf/şube rehber öğretmeninin
talebi ve eğitim kurumu müdürünün uygun görmesiyle toplanır. Sınıf/şube
öğretmenler kurulu toplantıları ihtiyaca göre ayrı ayrı
yapılabileceği gibi birleştirilerek de yapılabilir. Ders yılı sonunda
yapılan toplantıda ise eğitim ve öğretim yılı boyunca alınan kararlar ve sonuçları
değerlendirilir.”
“(3) Kurullar; kasım ve nisan ayları içinde konuyla
ilgili hazırlanacak ve kurul üyelerine toplantı öncesi duyurulacak gündem
ile toplanır. Zorunlu durumlar dışında toplantıların tarihi, yeri ve
gündemi en az 5 gün önceden ilgililere yazılı olarak gerektiğinde e-posta
ve/veya diğer iletişim araçlarıyla da duyurulur.”
“(7)
Sınıf/şube öğretmenler kurulu toplantılarında aşağıda yer verilen maddelerden
ilgili görülenler ile eğitim kurumu müdürünün gerekli gördüğü konular,
kurul üyelerinin salt çoğunluğunun kararıyla gündeme alınması kararlaştırılan
konular eğitim kurumlarının kademe ve türleri ile sınıf ve şubelerine göre
gündeme alınır ve görüşülerek karara bağlanır. Kararlar oy çokluğuyla
alınır. Eşitlik hâlinde kurul başkanının katıldığı görüş kabul edilir.
Alınan kararlar müdürün onayından sonra uygulamaya konulur. Ayrıca, kurul
toplantı tutanağı, toplantıya katılmayanlar da dâhil ilgili tüm üyeler
tarafından imzalanır ve eğitim kurumu yönetimince saklanır.”
“e) Eğitim kaynaklarıyla atölye, laboratuvar ve diğer birimlerden güvenli bir şekilde
yararlanma ve planlama,”
“i) Öğrencilerin kişilik ve sosyal gelişimlerinin
desteklenmesi, sağlıklarının korunması ve dengeli beslenmelerinin
sağlanması,”
MADDE 45
– Aynı Yönetmeliğin 111 inci
maddesinin birinci, dördüncü, altıncı ve yedinci fıkraları aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş, sekizinci ve
dokuzuncu fıkraların son paragrafında yer alan “yeni” ibaresi ve aynı
maddenin onuncu fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.
“(1) Eğitim Kurumu alan zümreleri; eğitim kurumunda
alanı aynı olan öğretmenlerden oluşur. Meslekî ve teknik eğitim veren
eğitim kurumlarında gerektiğinde uzman, usta öğretici, eğitici personel ve
teknisyenler de uygun olan alanlarla birlikte zümre öğretmenler kuruluna
katılır. Alanında bir öğretmen olması durumunda zümre toplantısı, eğitim
kurumu müdürü veya müdürün görevlendireceği müdür yardımcısı ile yapılır.
Kurul, haziran ayında yapılacak toplantıda, eylül ayından itibaren geçerli
olmak üzere 2 yıl süreyle kendi aralarından birini başkan seçer. Aynı
şekilde yedek başkan belirlenir. Meslekî ve teknik eğitim kurumlarında ise
alan/bölüm şefleri alanının zümre başkanı olup bu göreve devam ettiği
sürece zümre başkanlığı devam eder. Seçilen başkan eğitim kurumu yönetimine
bildirilir. Yıl içerisinde zorunlu bir sebeple zümre başkanı değiştiği
takdirde yedek başkan zümrenin başkanı olur. Katılımcılardan yeni bir yedek
başkan seçilir. Bir önceki zümre başkanı toplantı yaparak mevcut durumu,
yapılacak ve yapılmış çalışmaları, gündemleri ve kararları yeni başkana ve
katılımcılara aktarır. Seçilen başkan eğitim kurumu yönetimine bildirilir.”
“(4) Zümre toplantıları; ders yılı başlamadan önce,
ikinci dönem başında ve ders yılı sonunda ayrıca kasım ve nisan ayları
içinde eğitim kurumu müdürlüğünce planlanan tarihte bir işgünü içinde
yapılır. İhtiyaç duyulması hâlinde eğitim kurumu müdürü/zümre başkanının
çağrısı veya üyelerin salt çoğunluğunun yazılı talebi üzerine eğitim kurumu
zümre toplantılarında alınan kararların ve varsa yeni gündem maddelerinin
görüşülmesi amacıyla aynı esas ve usulle ara zümre toplantıları yapılır.
Ders yılı sonunda yapılan toplantıda ise eğitim ve öğretim yılı boyunca
alınan kararlar ve sonuçları değerlendirilir.”
“(6) Zümreler; öğretmenler kurulu toplantılarını
takip eden işgününde konuyla ilgili hazırlanacak ve kurul üyelerine
toplantı öncesi duyurulacak gündem ile toplanır. Zorunlu durumlar dışında
toplantıların tarihi, yeri ve gündemi en az 5 gün önceden ilgililere yazılı
olarak gerektiğinde e-posta ve/veya diğer iletişim araçlarıyla da
duyurulur.
(7) Ders yılı başlamadan önce,
ikinci dönem başında, ders yılı sonunda ve eğitim kurumu müdürü/zümre başkanının
gerekli gördüğü zamanlar ile kurul üyelerinin salt çoğunluğunun yazılı
isteği doğrultusunda yapılacak olan eğitim kurumu zümre toplantılarında
aşağıda yer verilen maddelerden ilgili görülenler ile zümre başkanının
gerekli gördüğü konular, kurul üyelerinin salt çoğunluğunun kararıyla
gündeme alınması kararlaştırılan konular eğitim kurumlarının kademe ve
türüne göre gündeme alınır ve görüşülerek karara bağlanır. Kararlar oy çokluğuyla alınır. Eşitlik hâlinde
zümre başkanının katıldığı görüş kabul edilir. Alınan kararlar müdürün onayından
sonra uygulamaya konulur. Ayrıca, kurul tutanağı, toplantıya katılmayanlar
da dâhil ilgili tüm zümre kurulu üyeleri tarafından imzalanır ve eğitim
kurumu yönetimince saklanır.”
MADDE 46
– Aynı Yönetmeliğin 112 nci maddesinin ikinci, üçüncü ve altıncı fıkraları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, yedinci ve sekizinci fıkralarının son
paragrafında yer alan “yeni” ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
“(2) Eğitim kurumu alan
zümre başkanları kurulu toplantıları; ders yılı başlamadan önce, ikinci
dönem başında ve ders yılı sonunda yapılır. İhtiyaç duyulması hâlinde
eğitim kurumu müdürü/kurul başkanının çağrısı veya üyelerin salt
çoğunluğunun yazılı talebi üzerine eğitim kurumu alan zümre başkanları
kurulu toplantılarında alınan kararların ve varsa yeni gündem maddelerinin
görüşülmesi amacıyla aynı esas ve usulle ara toplantılar yapılır. Ders yılı
sonunda yapılan toplantıda ise eğitim ve öğretim yılı boyunca alınan
kararlar ve sonuçları değerlendirilir.
(3) Eğitim kurumu alan
zümre başkanları kurulu; ders yılı başlamadan önce, ikinci dönem başında ve
ders yılı sonunda eğitim kurumu alan zümreleri toplantılarını takip eden
işgününde veya ihtiyaç duyulması hâlinde eğitim kurumu müdürü/kurul
başkanının çağrısı veya üyelerin salt çoğunluğunun yazılı talebi üzerine,
konuyla ilgili hazırlanacak ve kurul üyelerine toplantı öncesi duyurulacak
gündem ile toplanır. Zorunlu durumlar dışında toplantıların tarihi, yeri ve
gündemi en az 5 gün önceden ilgililere yazılı olarak gerektiğinde e-posta
ve/veya diğer iletişim araçlarıyla da duyurulur.”
“(6) Ders yılı başlamadan önce,
ikinci dönem başında, ders yılı sonunda ve eğitim kurumu müdürü/kurul başkanının
gerekli gördüğü zamanlar ile kurul üyelerinin salt çoğunluğunun yazılı
isteği doğrultusunda yapılacak olan eğitim kurumu alan zümre başkanları
kurulu toplantılarında aşağıda yer verilen maddelerden ilgili görülenler
ile kurul başkanının gerekli gördüğü konular, kurul üyelerinin salt
çoğunluğunun kararıyla gündeme alınması kararlaştırılan konular eğitim
kurumlarının kademe ve türüne göre gündeme alınır ve görüşülerek karara
bağlanır. Kararlar oy çokluğuyla
alınır. Eşitlik hâlinde kurul başkanının katıldığı görüş kabul edilir.
Alınan kararlar müdürün onayından sonra uygulamaya konulur. Ayrıca, kurul
tutanağı, toplantıya katılmayanlar da dâhil kurul üyeleri tarafından
imzalanır ve eğitim kurumu yönetimince saklanır.”
MADDE 47
– Aynı Yönetmeliğin 113 üncü
maddesinin ikinci, üçüncü, dördüncü ve yedinci fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş, onuncu fıkrasının son paragrafında yer alan “yeni” ibaresi
yürürlükten kaldırılmıştır.
“(2) Zümreler, öncelikle gönüllü olanlar arasından
olmak üzere, yapılacak seçimle aralarından birini eylül ayından itibaren
iki yıl süreyle başkan seçerler. Aynı şekilde yedek başkan seçilir. Zorunlu
bir durum olmadığı sürece zümre başkanı değiştirilemez. Kurumsallığı
sağlamak için, bir önceki eğitim ve öğretim yılında zümre başkanlığı yapmış
kişi aynı ilçede ise ilk toplantıya katılır. Yıl içerisinde zorunlu bir
sebeple zümre başkanı değiştiği takdirde yedek başkan zümrenin başkanı
olur. Katılımcılardan yeni bir yedek başkan seçilir. Bir önceki zümre
başkanı toplantı yaparak mevcut durumu, yapılacak ve yapılmış çalışmaları,
gündemleri ve kararları yeni başkana ve katılımcılara aktarır. Seçilen
başkan ilçe yönetimine bildirilir.
(3) Toplantılar, ilgili il/ilçe millî eğitim müdürü
veya müdürün görevlendireceği il/ilçe millî eğitim müdür yardımcısı/şube
müdürünün koordinatörlüğünde ve her bir zümre toplantısı zümre başkanının
başkanlığında ilgili alandaki bir eğitim kurumu müdürü/müdür yardımcısının
gözlemci olarak katılımı ile yapılır. Ancak eğitim kurumu müdürü/müdür
yardımcısı oylamalara katılamaz. Kararlar oy çokluğuyla alınır. Eşitlik
hâlinde zümre başkanının katıldığı görüş kabul edilir. Alınan kararlar il/ilçe
millî eğitim müdürünün onayından sonra uygulamaya konulur ve eğitim
kurumlarına duyurulur. Ayrıca toplantı tutanağı, toplantıya katılmayanlar
da dâhil tüm üyeler tarafından imzalanır ve il/ilçe millî eğitim
müdürlüğünce saklanır.
(4) İlçede alanında bir öğretmen olması durumunda
zümre toplantısı yapılmaz. Bu öğretmenler alanları ile ilgili il zümresine
katılırlar ve alınan kararları yıllık çalışma programlarında belirtirler.”
“(7) Zümreler; eylül ayının dördüncü işgününde,
ikinci dönemin dördüncü işgününde, ders yılı bitimini takip eden haftanın
dördüncü işgününde konuyla ilgili hazırlanacak ve kurul üyelerine toplantı
öncesi duyurulacak gündem ile toplanır. Zorunlu durumlar dışında
toplantıların tarihi, yeri ve gündemi en az 5 gün önceden ilgililere yazılı
olarak, gerektiğinde e-posta ve/veya diğer iletişim araçlarıyla da
duyurulur.”
MADDE 48
– Aynı Yönetmeliğin 114 üncü
maddesinin ikinci, üçüncü, dördüncü ve altıncı fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve dokuzuncu fıkrasının son paragrafında yer alan “yeni”
ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
“(2) Zümreler, öncelikle gönüllü olanlar arasından
olmak üzere, yapılacak seçimle aralarından birini eylül ayından itibaren
iki yıl süreyle başkan seçerler. Aynı şekilde yedek başkan seçilir. Zorunlu
bir durum olmadığı sürece zümre başkanı değiştirilemez. Kurumsallığı
sağlamak için, bir önceki eğitim ve öğretim yılında zümre başkanlığı yapmış
kişi aynı ilde ise ilk toplantıya katılır. Yıl içerisinde zorunlu bir
sebeple zümre başkanı değiştiği takdirde yedek başkan zümrenin başkanı
olur. Katılımcılardan yeni bir yedek başkan seçilir. Bir önceki zümre
başkanı toplantı yaparak mevcut durumu, yapılacak ve yapılmış çalışmaları,
gündemleri ve kararları yeni başkana ve katılımcılara aktarır. Seçilen
başkan il müdürüne bildirilir.
(3) Toplantılar, ilgili il millî eğitim müdürü veya
müdürün görevlendireceği il millî eğitim müdür yardımcısı/şube müdürünün
koordinatörlüğünde ve her bir zümre toplantısı, zümre başkanının
başkanlığında ilgili alandaki bir eğitim kurumu müdürü/müdür yardımcısının
gözlemci olarak katılımı ile yapılır. Ancak eğitim kurumu müdürü/müdür
yardımcısı oylamalara katılamaz. Kararlar oy çokluğuyla alınır. Eşitlik
hâlinde zümre başkanının katıldığı görüş kabul edilir. Alınan kararlar il
millî eğitim müdürünün onayından sonra uygulamaya konulur ve ilçelere
duyurulur. Ayrıca toplantı tutanağı, toplantıya katılmayanlar da dâhil tüm
üyeler tarafından imzalanır ve il millî eğitim müdürlüğünce saklanır.
(4) İl alan zümre toplantıları; ders yılı
başlamadan önce, ikinci dönem başında ve ders yılı sonunda yapılır. İhtiyaç
duyulması hâlinde koordineyi sağlayan il millî eğitim müdürünün talebi veya
zümre başkanı ya da üyelerin salt çoğunluğunun yazılı talebi üzerine il
millî eğitim müdürünün uygun görmesiyle zümre toplantılarında alınan
kararların ve varsa yeni gündem maddelerinin görüşülmesi amacıyla aynı esas
ve usulle ara zümre toplantıları yapılır. Ders yılı sonunda yapılan
toplantıda ise eğitim ve öğretim yılı boyunca alınan kararlar ve sonuçları
değerlendirilir.”
“(6) Zümreler; eylül ayının beşinci işgününde,
ikinci dönemin beşinci işgününde, ders yılı bitimini takip eden haftanın
son işgününde konuyla ilgili hazırlanacak ve kurul üyelerine toplantı
öncesi duyurulacak gündem ile toplanır. Zorunlu durumlar dışında
toplantıların tarihi, yeri ve gündemi en az 5 gün önceden ilgililere yazılı
olarak gerektiğinde e-posta ve/veya diğer iletişim araçlarıyla da
duyurulur.”
MADDE 49
– Aynı Yönetmeliğin 116 ncı maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 50
– Aynı Yönetmeliğin 127 nci maddesinin beşinci fıkrasında yer alan “Okul ve
Kurumların” ibaresi “Eğitim Kurumları” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 51
– Aynı Yönetmeliğin 155 inci
maddesinin ikinci fıkrasının sonuna aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Bakanlık veya valiliklerce il/illerde
yeni uygulamaya konulan proje ve protokoller çerçevesinde ders yılı
başladıktan sonra da valilik onayı ile okul ve kurumlar tam gün tam yıl
eğitim uygulaması kapsamına alınabilir.”
MADDE 52
– Aynı Yönetmeliğin 157 nci maddesinin ikinci fıkrasının (l) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiş, aynı fıkraya aşağıdaki bent eklenmiş, dördüncü
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra
eklenmiştir.
“l) Okul ile öğrenci ve velisi arasında imzalanan sözleşmede
yer alan kurallara uygun davranmaları,”
“t) Öğrencilerin eğitim ortamlarına bilişim
araçlarıyla girmemesi esastır. Ancak öğretim
programlarının özelliğine göre ders araç ve gereci olarak kullanılması,
öğrencilerin özel durumları, pansiyon gibi hususlar dikkate alınarak,
dersler arası ile öğle arası dinlenme sürelerinde okul yönetiminin; ders
saatleri içinde ise öğretmenin bilgisi ve kontrolü dışında kullanılmamak
üzere, eğitim ortamlarında bilişim araçlarının bulundurulması ve
kullanılmasına yönelik izin verilmesi ile buna ilişkin usul ve esaslar
öğretmenler kurulunda belirlenerek karara bağlanır ve alınan kararlar
öğrenci ve velilere duyurulur.”
“(4) Okul
yönetimi; okula yeni başlayan öğrencilerle eğitim ve öğretim yılının
başında, nakil gelenlerle ise nakil geldikleri hafta içinde okul ile
öğrenci ve velisi arasında sözleşme imzalar. Okul ile öğrenci ve velisi arasında
imzalanan sözleşmede; öğrencilerin uyacakları kurallar ve öğrencilerden
beklenen davranışlarla bunlara uyulmaması durumunda öğrencilerin
karşılaşabilecekleri yaptırımlara yer verilir. Okul yönetimi, öğrencilerin
uyacakları kurallar ve öğrencilerden beklenen davranışlarla bunlara
uyulmaması durumunda öğrencilerin karşılaşabilecekleri yaptırımlar
konusunda kendilerini ve velilerini ayrıca bilgilendirir.”
“(7) Uyulması gereken kurallara aykırı tutum ve
davranış gösteren öğrencilerden; gözlemlenen olumsuz davranışı kınama
cezasından daha ağır bir ceza kapsamında olmayanlar hakkında aşağıdaki
usule göre işlem yapılır.
a) Sınıf/şube rehber öğretmeni ile rehberlik
öğretmeninin birlikte yapacakları değerlendirme ve önerileri ile okul
müdürü tarafından davranışlarında kusurlu olduğuna yönelik öğrencinin
dikkatinin çekilmesi amacıyla sözlü ve/veya yazılı uyarı yapılır. Sözlü
uyarı; okul yönetimi, sınıf şube rehber öğretmeni ve/veya rehberlik
öğretmeninin öğrenciyle görüşme sürecini oluşturur. Öğrenciden beklenen
olumlu davranışın neler olabileceği anlatılır. Olumsuz davranışlarının
devamı hâlinde kendisine uygulanabilecek yaptırımlar konusunda uyarılır.
Sözlü uyarı, gerekli görülmesi
hâlinde okul müdürü tarafından sınıf/şube rehber öğretmeni ile rehberlik
öğretmeninin de görüşleri alınarak yazılı uyarıya çevrilir. Sözlü ve yazılı
uyarı okul öğrenci ödül ve disiplin kuruluna gönderilmez.
b) Okul
yönetimi, öğrencinin olumsuz davranışları sürdürmesi hâlinde veliyi okula
davet eder. Sınıf/şube rehber öğretmeninin ve rehberlik öğretmenin de
katılımı ile yapılan görüşmede, öğrencinin olumsuz davranışları ve uygulanabilecek
yaptırımlar veliye bildirilir. Velinin toplantıya gelmemesi durumunda
tutanak tutulur.
c) Bu durumdaki öğrenciler Millî Eğitim Bakanlığı
Eğitim Kurumları Sosyal Etkinlikler Yönetmeliği kapsamında belirlenen
toplum hizmeti çalışmalarından biriyle de ilişkilendirilebilir. Öğrencinin toplum hizmeti çalışması
kapsamında yaptığı etkinlik, Sosyal Etkinlik Modülüne işlenir.
ç) Sözlü ve yazılı uyarı ile veli görüşmesine
ilişkin bilgiler e-Okul sistemine işlenmez.
d) Toplum hizmeti çalışmasına ilişkin belgeler
hariç diğer belgeler ders yılı sonunda ya da öğrencinin nakil olduğu
tarihten itibaren 5 işgünü içinde imha edilir.”
MADDE 53
– Aynı Yönetmeliğin 158 inci
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(2) Bu tedbirler kapsamında okul müdürü veya okul
öğrenci ödül ve disiplin kurulunca;
a) Okulun ve öğrencilerin güvenliğine yönelik
alınan ihbar, şikâyet, duyumla gerekli görülen hâllerde, önceden tedbir
almak, olumsuz öğrenci davranışlarının fiil ve suça dönüşmesini engellemek,
b) Eğitim ortamları ile eğitim personeli ve
öğrencilerin güvenliğini sağlamak ve öğrencileri her türlü olumsuz ve
zararlı davranışlardan korumak,
amacıyla okul, pansiyon ve eklentileri, sıra, masa, dolap
ve gerekli görülen diğer yerler aranır, tedbir amaçlı bu arama ve inceleme
işleri öğrencinin kişilik ve onurunu rencide etmeden; müdür yardımcıları
ile okul öğrenci ödül ve disiplin kurulu üyeleri ve görevlendirilen diğer
öğretmenlerce yapılır.
(3) Yapılan bu aramanın gerekçesine, arama yapılan
yerlere ve bulunan malzemelere ilişkin iki nüsha tutanak hazırlanır.
Tutanaklar; ilgililerce imzalanır, okul müdürünce onaylanarak okul müdürü
ile okul öğrenci ödül ve disiplin kurulu tarafından muhafaza edilir.”
MADDE 54
– Aynı Yönetmeliğin 160 ıncı maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(2) Birinci fıkrada sözü edilen 5 günlük
devamsızlık süresi, tam zamanlı kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim
uygulaması yapılan okullarda özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler ve özel
eğitim meslek liselerine kayıtlı öğrenciler için 10 gün olarak uygulanır.”
MADDE 55
– Aynı Yönetmeliğin 163 üncü
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Öğrencilere, disiplin cezasını gerektiren
davranış ve fiillerinin niteliklerine göre;
a) Kınama,
b) Okuldan kısa süreli uzaklaştırma,
c) Okul değiştirme,
ç) Örgün eğitim dışına çıkarma
cezalarından biri verilir.”
MADDE 56
– Aynı Yönetmeliğin 164 üncü
maddesinin birinci ve ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı
maddenin üçüncü ve dördüncü fıkralarının başına aşağıdaki cümleler, aynı
maddenin dördüncü fıkrasının (ı) bendinde yer alan “patlayıcı maddeleri”
ibaresinden sonra gelmek üzere “veya
fiziki güç” ibaresi ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(1) Kınama; öğrenciye, cezayı gerektiren
davranışta bulunduğunun ve tekrarından kaçınmasının kesin bir dille ve
yazılı olarak bildirilmesidir. Kınama cezasını gerektiren davranışlar ve
fiiller şunlardır:
a) Okulu, okul eşyasını ve çevresini kirletmek,
b) Okul yönetimi veya öğretmenler tarafından
verilen eğitim ve öğretime ilişkin görevleri yapmamak,
c) Kılık-kıyafete ilişkin mevzuat hükümlerine
uymamak,
ç) Tütün ve tütün mamullerini bulundurmak veya
kullanmak,
d) Başkasına ait eşyayı izinsiz almak veya
kullanmak,
e) Yalan söylemek,
f) Okula geldiği hâlde özürsüz eğitim ve öğretim
faaliyetlerine, törenlere, sosyal etkinliklere ve okul pansiyonlarında
etüde katılmamak, geç katılmak veya bunlardan erken ayrılmak,
g) Okul kütüphanesi,
atölye, laboratuvar, pansiyon veya diğer
bölümlerden aldığı kitap, araç-gereç ve malzemeyi, eksik vermek veya kötü
kullanmak,
ğ) Okul yöneticilerine, öğretmenlerine,
çalışanlarına ve arkadaşlarına kaba ve saygısız davranmak,
h) Dersin ve ders dışı eğitim faaliyetlerinin
akışını ve düzenini bozacak davranışlarda bulunmak,
ı) Kopya çekmek veya çekilmesine yardımcı olmak,
i) Yatılı okullarda pansiyona geç gelmek,
j) Müstehcen veya yasaklanmış araç, gereç ve
dokümanları okula ve okula bağlı yerlere sokmak veya yanında bulundurmak,
k) Kumar oynamaya yarayan araç-gereç ve doküman
bulundurmak,
l) Bilişim araçlarını öğretmenler kurulunca
belirlenen usul ve esaslara aykırı şekilde kullanmak,
m) Alınan sağlık ve güvenlik tedbirlerine uymamak,
n) Ders saatleri içinde öğretmenin bilgisi ve
kontrolü dışında bilişim araçlarını açık tutarak dersin akışını bozmak,
o) Eğitim ortamlarında; dersler arası ile öğle
arası dinlenme sürelerinde okul yönetiminin izni dışında bilişim araçlarını
yanında bulundurmak ve kullanmak.
(2) Okuldan kısa süreli uzaklaştırma; öğrencinin
ceza olarak verilen süre kadar ders ve ders dışı her türlü etkinlikten
mahrum bırakılmasıdır. Okuldan 1-5 gün arasında kısa süreli uzaklaştırma
cezasını gerektiren fiil ve davranışlar;
a) Okul yöneticilerine, öğretmenlerine,
çalışanlarına ve arkadaşlarına karşı okul içinde ve dışında sözle, davranışla
veya sosyal medya üzerinden hakaret etmek, hakareti paylaşmak, yaymak veya
başkalarını bu davranışa kışkırtmak,
b) Pansiyonun düzenini bozmak, pansiyonu terk
etmek, gece izinsiz dışarıda kalmak,
c) Kişileri veya grupları dil, ırk, cinsiyet,
siyasi düşünce, felsefi ve dini inançlarına göre ayırmayı, kınamayı,
kötülemeyi amaçlayan davranışlarda bulunmak veya ayrımcılığı körükleyici
semboller taşımak,
ç) İzinsiz gösteri, etkinlik ve toplantı
düzenlemek, bu tür gösteri, etkinlik ve toplantılara katılmak,
d) Her türlü ortamda kumar oynamak veya oynatmak,
e) Okul kurallarının uygulanmasını ve öğrencilere
verilen görevlerin yapılmasını engellemek,
f) Okul yöneticilerine, öğretmenlerine,
çalışanlarına, arkadaşlarına ve eğitim ortamlarında bulunan diğer kişilere
hakaret etmek,
g) Müstehcen veya yasaklanmış araç, gereç, doküman
ve benzerlerini eğitim ortamlarına sokmak veya yanında bulundurmak,
paylaşmak, dağıtmak, duvarlara ve
diğer yerlere asmak, yapıştırmak, yazmak; bu amaçlar için okul
araç-gerecini ve eklentilerini kullanmak,
ğ) Bilişim araçları veya sosyal medya yoluyla
eğitim ve öğretim faaliyetlerine ve kişilere zarar vermek,
h) Okula geldiği hâlde özürsüz eğitim ve öğretim
faaliyetlerine, törenlere ve diğer sosyal etkinliklere katılmamayı, geç
katılmayı veya erken ayrılmayı alışkanlık haline getirmek,
ı) Kavga etmek, başkalarına fiili şiddet uygulamak,
i) Okul binası, eklenti ve donanımlarına,
arkadaşlarının araç-gerecine siyasi, ideolojik veya müstehcen amaçlı yazılar
yazmak, resim veya semboller çizmek,
j) Toplu kopya çekmek veya çekilmesine yardımcı
olmak,
k) Sarhoşluk veren zararlı maddeleri bulundurmak
veya kullanmak,
l) Millî ve manevi değerlere, genel ahlak ve adaba
uygun olmayan tutum ve davranışlarda bulunmak,
m) Okul personelinin taşınır veya taşınmaz malına
zarar vermek ve/veya malını tahrip etmek,”
“Okul değiştirme; öğrencinin yerleşim yeri
öncelikli olmak üzere, aynı tür veya derecedeki başka bir okula naklinin
yapılmasıdır. Okul değiştirme cezasını gerektiren fiil ve davranışlar;”
“Örgün eğitim dışına çıkarma;
öğrencinin örgün ortaöğretim kurumları ile ilişiğinin kesilmesidir. Örgün
eğitim dışına çıkarma cezasını gerektiren davranışlar;”
“(6) Örgün eğitim dışına çıkarma cezası alan
öğrenciler açık öğretim kurumlarına kaydının yapılabilmesi için açık
öğretim irtibat bürolarına yönlendirilir.”
MADDE 57
– Aynı Yönetmeliğin 165 inci
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(5) Okulda veya pansiyonda gerçekleşen disiplin olayı
sonucunda “okuldan kısa süreli uzaklaştırma” cezası verilen öğrencilerin
pansiyondan da uzaklaştırılıp uzaklaştırılmayacağı veya “okul değiştirme” cezası verilen öğrencilerin
pansiyonda barındırılıp barındırılmayacağı hususu; okul öğrenci ödül ve disiplin kurulunca
karara bağlanır. Pansiyonla ilgili karar velisine bildirilir. Okul değiştirme cezası ile birlikte
pansiyonda barındırılmama kararı da verilen öğrencilerin durumu, il ve ilçe yatılılık ve bursluluk
komisyonları ile iş birliği yapılarak ilçe öğrenci disiplin kurulunca
belirlenir.”
MADDE 58
– Aynı Yönetmeliğin 168 inci
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiş, dördüncü ve beşinci
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“ı) Okul yöneticileri ile öğretmenlere yönelik
gerçekleşen disiplin suçlarında öğretmenlik mesleğinin saygınlığı,”
“(4) Ceza
gerektiren davranış ve fiillerde bulunan öğrencilerin, okul rehberlik
servisinin veya rehberlik ve araştırma merkezi tarafından düzenlenen rapor
ile okul yönetiminin kararına bağlı olarak önleyici, geliştirici ve iyileştirici
uygulamalara katılımı sağlanır.
(5) Özel
eğitim ihtiyacı olan öğrencilerden zihinsel engeli ya da otizmi olan
öğrencilerin yaptırım gerektiren davranış ve fiilleri gerçekleştirmesi
halinde disiplin cezası uygulanmaz. Bu tür davranışlarda bulunan öğrenciler
için Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Geliştirme Birimi gerekli
tedbirleri alır. Ancak özel eğitim ihtiyacı olan diğer öğrencilere ise
yetersizliği olmayan öğrencilere uygulanan hükümler uygulanır.”
MADDE 59
– Aynı Yönetmeliğin 169 uncu
maddesinin üçüncü fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“c) Örgün eğitim dışına çıkarma cezasına itiraz
öğrenci üst disiplin kurulunca”
MADDE 60
– Aynı Yönetmeliğin 171 inci
maddesinin ikinci fıkrasının sonuna “Kaldırılan cezalar öğrencinin e-Okul
sistemindeki dosyasından 5 iş günü içinde çıkarılır.” cümlesi eklenmiştir.
MADDE 61
– Aynı Yönetmeliğin 177 nci maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendine “EK-4”
ibaresinden sonra gelmek üzere “Öğrenci” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 62
– Aynı Yönetmeliğin 180 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
180 – (1) Onur genel kurulu; her
sınıf seviyesinde bir öğrenciyi onur kurulu üyeliğine, onur kurulu
üyeliğine seçilen son sınıf veya on birinci sınıf öğrencisini, onur kurulu
ikinci başkanlığına, bir öğrenciyi de onur kurulu ikinci başkanlığı yedek
üyeliğine seçer.
(2) Sınıfları birer şube olan okullarda seçilen
öğrenciler, onur kurulunu oluşturur. Son sınıf veya on birinci sınıftan
seçilen öğrenci, aynı zamanda onur kurulu ikinci başkanı olur.
(3) Son sınıfı veya on birinci sınıfı bulunmayan
okullarda en üst sınıftan seçilen öğrenci, bu sınıfta şube sayısı birden
fazla ise genel kurulca seçilen öğrenci ikinci başkan olur.”
MADDE 63
– Aynı Yönetmeliğin 202 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“b) İlçe öğrenci disiplin kurulu tarafından verilen
kararlara karşı okul müdürü, ilçe millî eğitim müdürü, 18 yaşını tamamlamış
öğrenci veya öğrenci velisi tarafından yapılan itirazları inceler.”
MADDE 64
– Aynı Yönetmeliğin 210 uncu
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Ortaöğretim kurumlarının açılması, kapatılması
ve ad verilmesine ilişkin iş ve işlemler 24/6/2017
tarihli ve 30106 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı
Kurum Açma, Kapatma ve Ad Verme Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.”
MADDE 65
– Aynı Yönetmeliğin 216 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan “yardımlarla
ilgili” ibaresi, “ Yardımlar ile pansiyon hizmetlerine ait ” olarak
değiştirilmiştir.
MADDE 66
– Aynı Yönetmeliğin geçici 5 inci
maddesinin beşinci fıkrasının (a) bendinde yer alan “ders kesiminden yeni
öğretim yılının başlangıcına kadar geçen” ibaresi “bu Yönetmelikte
belirtilen” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 67
– Aynı Yönetmeliğin geçici 8 inci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddeye
aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(1) Bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla ilgili mevzuatına göre
görevlendirilmiş olan şeflerin görevi, görevlendirme süresi sona erinceye
kadar devam eder.”
“(3) Bu Yönetmeliğin 84 üncü maddesi kapsamında 1
Eylül 2018 tarihinden önce mesleki eğitim merkezlerinde görevlendirilen
alan/bölüm şeflerinin görevi, dört yıllık görev süresini tamamladıkları
tarihte sona erer.”
MADDE 68 – Aynı
Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (i), (dd)
bentlerinde, 43 üncü maddesinin birinci fıkrasının (g) bendinde, 45 inci
maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendinde yer alan “Kaynaştırma” ibareleri, “Kaynaştırma/Bütünleştirme”
olarak; 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (cc)
bendinde, 10 uncu maddesinin birinci fıkrasının (f) bendinde, 31 inci
maddesinin dördüncü fıkrasında, 36 ncı maddesinin
dördüncü ve beşinci fıkralarında, 38 inci maddesinin ikinci ve beşinci
fıkralarında, 103 üncü maddesinin birinci fıkrasında ve 110 uncu maddesinin
sekizinci fıkrasının (d) bendinde yer alan “kaynaştırma” ibareleri,
“kaynaştırma/bütünleştirme” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 69 – Aynı Yönetmeliğin 44 üncü maddesinin birinci
fıkrasında, 45 inci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde, 49 uncu
maddesinin ikinci fıkrasında, 67 nci maddesinin
birinci fıkrasında, 109 uncu maddesinin yedinci fıkrasının (b) bendinde ve
171 inci maddesinin birinci, ikinci ve beşinci fıkralarında yer alan
“e-Okul” ibaresi “e-Okul/e-Mesem” olarak; 78 inci
maddesinin altıncı fıkrasının (b) bendinde, 81 inci maddesinin birinci
fıkrasında, 88 inci maddesinin birinci fıkrasında, 111 inci maddesinin
dokuzuncu fıkrasının (b) bendinde, 127 nci
maddesinin altıncı fıkrasında ve 152 nci
maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan “atölye, laboratuvar ve meslek dersleri” ibaresi “atölye ve laboratuvar” olarak değiştirilmiştir.
MADDE 70
–
Aynı Yönetmeliğin 51 inci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde, 53 üncü maddesinin ikinci
fıkrasında, 55 inci maddesinin birinci fıkrasında, 65 inci maddesinin
birinci fıkrasında ve 66 ncı maddesinin üçüncü
fıkrasının (a) bendinde yer alan “iki basamak” ibaresi “dört basamak”
olarak değiştirilmiştir.
MADDE 71 – Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 72 –
Bu Yönetmelik hükümlerini Millî Eğitim Bakanı yürütür.
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
7/9/2013
|
28758
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin
Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1-
|
19/2/2014
|
28918
|
2-
|
21/6/2014
|
29037
|
3-
|
13/9/2014
|
29118
|
4-
|
1/7/2015
|
29403
|
5-
|
28/10/2016
|
29871
|
6-
|
26/3/2017
|
30019
|
7-
|
16/9/2017
|
30182
|
8-
|
14/2/2018
|
30332
|
9-
|
1/9/2018
|
30522
|
10-
|
12/7/2019
|
30829
|
|