Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığından:
TEHLİKELİ YÜKLERİN DENİZYOLUYLA TAŞINMASI VE
YÜKLEME EMNİYETİ HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; denizyoluyla yapılacak
tehlikeli yük taşımacılığı faaliyetinin güvenli, ekonomik, seri, kaliteli,
çevreye olumsuz etkisi en az ve diğer taşımacılık faaliyetleri ile uyumlu
şekilde yapılması ve denizyoluyla taşınan yüklerin yükleme emniyetinin
sağlanmasıdır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik;
a) Türk bayraklı gemilerde ve deniz araçlarında yük
olarak taşınan ve kıyı tesislerinde elleçlenen tehlikeli yükleri,
b) Tehlikeli yükün gemide veya kıyı tesisinde
yüklenmesi, istif edilmesi, taşınması, taşıma biriminden ve gemiden
boşaltılması, bildirimi, geçici depolanması, kontrol ve denetiminin
yapılmasını,
c) Denizyoluyla taşınan yüklerin gemilerde, kıyı
tesislerinde ve yük taşıma birimlerinde yükleme emniyetinin sağlanmasını,
ç) Yabancı bayraklı olup Türk karasularında
seyrederek kıyı tesislerine uğrak yapan gemilerin tehlikeli yüklere ve
yükleme emniyetine yönelik faaliyetlerini,
d) Türk boğazlarından geçecek IMDG Kod Sınıf 1,
Sınıf 6.2 ve Sınıf 7 maddeleri taşıyan gemilerin uğraksız geçiş izinlerini,
kapsar.
(2) Bu Yönetmelik;
a) Yük olarak taşınmayan tehlikeli maddeleri,
b) Savaş hali ve olağanüstü hallerde uygulanacak
mevzuat hükümlerine göre yapılan taşıma işlemlerini ve kıyı tesisi
kullanımlarını,
c) Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel
Komutanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Sahil Güvenlik Komutanlığına ait
gemiler ile yapılan taşımaları ve bu taşımalara yönelik olarak kullanılan
kıyı tesislerini,
kapsamaz.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı
Ulaştırma ve Altyapı Alanına İlişkin Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin 28 inci maddesi, 14/4/1341 tarihli ve 618 sayılı
Limanlar Kanunu, 10/6/1946 tarihli ve 4922 sayılı Denizde Can ve Mal Koruma
Hakkında Kanun, 10/7/2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 1 sayılı Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı
Kararnamesinin 474 üncü ve 497 nci maddeleri, 6/3/1980 tarihli ve 8/522
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile taraf olunan Denizde Can Emniyeti
Uluslararası Sözleşmesi (SOLAS) ve 3/5/1990 tarihli ve 90/442 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile taraf olunan Denizlerin Gemiler Tarafından
Kirletilmesinin Önlenmesine Ait Uluslararası Sözleşme (MARPOL 73/78) hükümlerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Ambalaj: IMDG Kod Bölüm 6’da tanımlanan,
tehlikeli yükün içine konulduğu taşıma kabını,
b) Bakanlık: Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığını,
c) BLU Kod: Dökme Yük Gemilerinin Emniyetli
Yüklenmesi ve Tahliyesine Yönelik Uygulama Kodunu,
ç) Dökme yük: Geminin yapısal bölümü olan veya
geminin içinde ya da üzerinde kalıcı olarak sabitlenmiş bir tank veya ambar
içerisinde bulunan, doğrudan muhafaza olmaksızın taşınması planlanan katı,
sıvı ve gaz halindeki maddeleri,
d) Fümigasyon: Zararlı organizmaları imha etmek
amacıyla belirli sıcaklıktaki kapalı bir ortama, gaz halinde etki eden bir
fümigantı belirli miktarda verme ve belirli bir süre ortamda tutma
işlemini,
e) Gemi: Mevzuat veya taraf olduğumuz uluslararası
sözleşmeler kapsamına giren gemileri,
f) Gemi ilgilisi: Donatan, işleten, kiracı, kaptan
veya acenteleri ile donatanı temsile yetkilendirilmiş gerçek veya tüzel
kişileri,
g) IBC Kod: Dökme Tehlikeli Kimyasalları Taşıyan
Gemilerin İnşa ve Ekipmanları Hakkında Uluslararası Kodu,
ğ) IGC Kod: Dökme Sıvılaştırılmış Gazları Taşıyan
Gemilerin İnşa ve Ekipmanları Hakkında Uluslararası Kodu,
h) IMDG Kod: Denizyoluyla Taşınan Tehlikeli Yüklere
İlişkin Uluslararası Kodu,
ı) IMO: Uluslararası Denizcilik Örgütünü,
i) IMSBC Kod: Uluslararası Denizcilik Katı Dökme
Yükler Kodunu,
j) ISPS Kod: Uluslararası Gemi ve Liman Tesisi
Güvenlik Kodunu,
k) İdare: Denizcilik Genel Müdürlüğünü,
l) Kıyı tesisi: Gemilerin veya deniz araçlarının
emniyetli bir şekilde yük alıp verebilecekleri veya barınabilecekleri, depolama
alanları dâhil liman, rıhtım, iskele, yanaşma yeri, akaryakıt,
sıvılaştırılmış gaz veya kimyasal boru hattı şamandırası veya platformu,
m) Konteyner: Emniyetli Konteynerler Hakkında
Uluslararası Sözleşme (CSC Sözleşmesi) kapsamında geçerli standartlara
uygun belgeye sahip yük taşıma teçhizatını,
n) MARPOL: Denizlerin Gemiler Tarafından
Kirletilmesinin Önlenmesine Ait Uluslararası Sözleşmeyi,
o) Nem miktarı (MC): Dökme katı yüke ait numunenin
toplam sıvı kütlesinin yüzdesi olarak ifade edilen su, buz veya diğer
sıvılardan oluşan miktarı,
ö) SOLAS: Denizde Can Emniyeti Uluslararası
Sözleşmesini,
p) Taşınabilir azami nem (TML): IMSBC Kod Kısım
7.3.2’de belirtilen özellikleri haiz olmayan gemilerde taşınan
sıvılaşabilir bir katı dökme yükün emniyetli şekilde taşınabilmesine engel
olmayacak şekilde içerebileceği azami nem miktarını,
r) Taşıyan: Her türlü tehlikeli yükü kendi adına
veya üçüncü kişiler adına taşıma işine ilişkin teklif alan, teklif veren,
teklifi kabul eden fiili taşımacı, broker, gemi sahibi, taşıma işleri
organizatörü, taşıma işleri komisyoncusu, gemi acentesi ile kombine
taşımacılık kapsamında tehlikeli yükü denizyolunun yanı sıra karayolu veya
demiryolu ile taşıma işlemini yürüten gerçek ve tüzel kişileri,
s) Tehlikeli yük;
1) Denizlerin Gemiler Tarafından Kirletilmesinin
Önlenmesine Ait Uluslararası Sözleşme (MARPOL) 73/78 Ek I, Lahika 1'de yer
alan petrol ve petrol ürünlerini,
2) IMDG Kod Bölüm 3'te verilen paketli taşınan
madde ve nesneleri,
3) IMSBC Kod Lahika 1'de verilen yüklerden
karakteristik tablosundaki grup kutusunda "B" ile "A ve
B" ibaresi olan dökme yükleri,
4) IBC Kod Bölüm 17'de verilen tablonun
"hazards (zararlılar)" başlıklı "d" sütununda
"S" veya "S/P" ibaresi bulunan sıvı maddeleri,
5) IGC Kod Bölüm 19'da verilen gaz halindeki
maddeleri,
ş) TMGD: Bakanlıkça yetkilendirilmiş tehlikeli
madde güvenlik danışmanlarını,
t) TYUB: İdare tarafından düzenlenen ve paketli
veya dökme halde tehlikeli yük elleçlemesi yapan kıyı tesisleri tarafından
alınması gereken Kıyı Tesisi Tehlikeli Yük Uygunluk Belgesini,
u) Yükleme emniyeti: Gemi ambarına veya gemi
güvertesine yüklenen yük taşıma biriminin veya yükün emniyetli bağlanması
ve istiflenmesi ile yük taşıma birimine yüklenecek yüklerin emniyetli
bağlanması ve istiflenmesini,
ü) Yükleten: Konşimento, denizyolu taşıma senedi
veya çok modlu taşımacılık dokümanında “yükleten” olarak belirtilen gerçek
veya tüzel kişi ile namına veya adına bir deniz nakliyat şirketiyle taşıma
sözleşmesi yapılan gerçek veya tüzel kişiyi,
v) Yük ilgilisi: Tehlikeli yükün göndereni,
alıcısı, temsilcisi veya taşıma işleri organizatörünü,
y) Yük taşıma birimi (CTU): Paketlenmiş veya dökme
haldeki tehlikeli yüklerin taşınması için tasarlanmış ve üretilmiş;
karayolu römorku, yarı römorku ve tankeri, taşınabilir tank ve çok elemanlı
gaz konteyneri, demiryolu vagonu ve tank vagonu, konteyner ve tank
konteynerini,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte geçen ancak bu maddede yer
almayan tanımlar için mevzuatta veya taraf olduğumuz uluslararası
sözleşmelerde yer alan tanımlar geçerlidir.
İKİNCİ BÖLÜM
Taşıma ve Elleçleme Faaliyetlerine İlişkin Kurallar
Kıyı
tesisi tehlikeli yük uygunluk belgesi
MADDE 5 – (1) Tehlikeli yük elleçleyen kıyı tesislerinin
TYUB almaları ve geçerli durumda bulundurmaları zorunludur.
(2) TYUB ücreti, elleçleme ve/veya depolama yetkisi
talep edilen tehlikeli yük cinsi sayısı ile 5.000 TL çarpılarak
hesaplanır.
(3) TYUB düzenlemek için yerinde yapılan denetimin
ücreti 3.500 TL’dir.
(4) TYUB’nin geçerlilik suresi üç yıldır. Bu süre
sonunda tekrar denetim yapılarak ücreti karşılığında belge yenilenir.
(5) TYUB düzenlenmesine ilişkin diğer usul ve
esaslar Petrol Tankerleri ve Terminalleri Uluslararası Emniyet Kılavuzu
(ISGOTT), Uluslararası Gaz Tanker ve Terminal Operatörleri Birliği (SIGTTO)
rehberleri, BLU Kod ve BLU Manuel ile IMO MSC.1/Circ.1216 gibi uluslararası
kaynaklar da göz önüne alınarak İdarece belirlenir.
(6) Bakanlıkça Yeşil Liman Sertifikası düzenlenerek
yetkilendirilen kıyı tesislerine ilişkin hükümler saklıdır.
Tehlikeli
madde güvenlik danışmanı
MADDE 6 – (1) Tehlikeli yükleri elleçleyen kıyı tesisleri,
Bakanlıkça IMDG Kod kapsamında yetkilendirilmiş olan TMGD istihdam eder
veya Tehlikeli Madde Güvenlik Danışmanlığı Kuruluşundan hizmet alır. Bu
kıyı tesisleri ayrıca Tehlikeli Madde Faaliyet Belgesi almaz ve Bakanlıkça
Tehlikeli Malların Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığı Anlaşması (ADR)
kapsamında yetkilendirilmiş olan TMGD istihdam etmez ya da hizmet almazlar.
(2) IMDG Kod kapsamında yetkilendirilmiş olan
TMGD’ler, görev yaptıkları veya hizmet verdikleri kıyı tesislerinin bu
Yönetmelikte belirlenen sorumluluklarına yönelik olarak üçer aylık periyotlarla
rapor hazırlar ve bu raporu İdareye bildirir. Raporlarda eksiklik veya
yanlışlık tespit edilmesi halinde İdare veya liman başkanlığı kıyı
tesisinde denetim yapmaya yetkilidir.
(3) TMGD eğitimi, sınavı, yetkilendirmesi, görev,
yetki ve sorumlulukları ile ilgili hususlar Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme
Genel Müdürlüğünce belirlenir. İdare, Bakanlıkça IMDG Kod kapsamında
yetkilendirilmiş olan TMGD’ler ile ilgili ilave görev ve sorumluluk
belirleyebilir.
Tehlikeli
yük elleçleme rehberi
MADDE 7 – (1) Kıyı tesisleri, tehlikeli yüklerle ilgili
yapılan tüm işlemlerin ve bu Yönetmelikte belirtilmiş sorumlulukların ve
tedbirlerin nasıl yerine getirildiğini açıklayan prosedürleri ve tehlikeli
yüklere yönelik emniyet planını içeren Tehlikeli Yük Elleçleme Rehberi
hazırlar. Rehber ilgili tüm tesis personeli, kamu otoriteleri ve tesis
kullanıcılarının erişimine ve bilgisine açık olacak şekilde kıyı tesisine
ait web sitesinde yayımlanır.
(2) Tehlikeli Yük Elleçleme Rehberine ilişkin usul
ve esaslar İdare tarafından belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sorumluluklar ve Eğitim
Genel
sorumluluklar
MADDE 8 – (1) Tehlikeli yük taşıma faaliyetinde bulunan tüm
tarafların genel sorumlulukları aşağıda belirtilmiştir:
a) Taşımacılığı emniyetli, güvenli ve çevreye
zararsız şekilde yapmak, kazaları engellemek ve kaza olduğunda zararı
olabildiğince aza indirmek için gerekli olan tüm önlemleri almakla
yükümlüdürler.
b) Tehlikeli yüklerin taşınması sırasında meydana
gelen yangın, sızıntı, döküntü gibi acil durumlarda, Tehlikeli Madde
Taşıyan Gemiler İçin Acil Durum Müdahale Yöntemleri ve Acil Durum
Cetvellerinin yer aldığı EmS Rehberinden faydalanırlar.
c) Tehlikeli yüklerin zararlarından etkilenen
kişilere ve bu yüklerin karıştığı kazalar sonucu meydana gelen sağlık
sorunlarına yönelik gerekli tıbbi ilk yardımın uygun şekilde yapılabilmesi
amacıyla IMDG Kod ekinde yer alan Tıbbi İlk Yardım Rehberinden (MFAG)
faydalanırlar.
Yük
ilgilisinin sorumlulukları
MADDE 9 – (1) Yük ilgilisinin sorumlukları aşağıda
belirtilmiştir:
a) Tehlikeli yüklerle ilgili zorunlu doküman, bilgi
ve belgeleri hazırlar, hazırlatır ve bu belgelerin taşıma faaliyeti
süresinde yükle birlikte bulunmasını sağlar.
b) Tehlikeli yüklerin cinsine uygun şekilde
sınıflandırılmasını, ambalajlanmasını, işaretlenmesini, etiketlenmesini ve
levhalanmasını sağlar.
c) Tehlikeli yüklerin onaylı ambalaj ve yük taşıma
birimlerine kurallara uygun ve emniyetli bir biçimde yüklenmesini, istif
edilmesini ve emniyetli bağlanmasını sağlar.
Taşıyanın
sorumlulukları
MADDE 10
– (1) Taşıyanın sorumlukları
aşağıda belirtilmiştir:
a) Tehlikeli yüklerle ilgili zorunlu doküman, bilgi
ve belgeleri yük ilgilisinden talep eder ve bunların taşıma faaliyeti
süresinde yükle birlikte bulunmasını sağlar.
b) Yük ilgilisi tarafından sınıflandırılan,
ambalajlanan, işaretlenen, etiketlenen ve levhalandırılan tehlikeli yüklerin
mevzuata uygunluğunu kontrol eder.
c) Tehlikeli yüklerin onaylı ambalaj ve yük taşıma
birimleri kullanılarak kurallara uygun şekilde ambalajlandığını, yük taşıma
birimine emniyetli bir biçimde yüklendiğini ve emniyetli bağlandığını
kontrol eder.
Kıyı
tesisi işleticisinin sorumlulukları
MADDE 11
– (1) Kıyı tesisi işleticisinin
sorumlukları aşağıda belirtilmiştir:
a) Tehlikeli yükleri taşıyan gemileri liman
başkanlığının izni olmadan tesisine yanaştırmaz.
b) Tesisine yanaşacak gemiye tesis kuralları, yük
elleçleme kuralları ve ilgili mevzuat kapsamında yazılı bilgi verir.
c) İdareden elleçleme izni almadığı tehlikeli
yükleri elleçlemez, bu kapsamda planlama yaparak yanaşacak gemileri mağdur
etmez.
ç) Tehlikeli yüklerle ilgili zorunlu doküman, bilgi
ve belgeleri yük ilgilisinden talep ederek bunların yükle birlikte
bulunmasını sağlar. İlgili doküman, bilgi ve belgelerin yük ilgilisi
tarafından sağlanamaması durumunda tehlikeli yükü tesisine kabul etmek ya
da elleçlemek zorunda değildir.
d) Yükün özelliğine göre gerekli olabilecek tüm
verileri gemi ilgilisi ile paylaşarak yükleme veya boşaltma operasyonunu
varılacak mutabakata göre yapar. Gemi ilgilisinin bilgisi olmadan
operasyonda değişiklik yapmaz.
e) Tesisinin emniyetli çalışma kapasitesini ve hava
durumu tahminlerini dikkate alarak çalışma limitlerini belirler, geminin
rıhtımda emniyetli bir şekilde bağlı kalması ve elleçleme yapılması için
gerekli tedbirleri alır.
f) Tesisine gelen tehlikeli yüklerin uygun şekilde
sınıflandırıldığına, ambalajlandığına, işaretlendiğine, etiketlendiğine,
levhalandığına ve yük taşıma birimine emniyetli bir biçimde yüklendiğine
dair bilgiler içeren taşıma evrakını kontrol eder.
g) Tehlikeli yüklerin elleçlenmesi ve bu
elleçlemenin planlanmasında görev alan personelin gerekli eğitimleri alarak
belgelendirilmesini sağlar ve belgeleri olmayan personeli bu operasyonlarda
görevlendirmez.
ğ) Tesisindeki tehlikeli yük elleçleme
ekipmanlarının çalışır durumda olmasını ve ilgili personelin bu ekipmanların
kullanımına ilişkin eğitilmesini ve belgelendirilmesini sağlar.
h) Kıyı tesisinde iş güvenliği tedbirlerini alarak
personelin tehlikeli yükün fiziksel ve kimyasal özelliklerine uygun kişisel
koruyucu donanım kullanmasını sağlar.
ı) Tehlikeli yüklerle ilgili faaliyetleri, bu
işlere uygun olarak tesis edilmiş rıhtım, iskele ve depolarda yapar.
i) Tehlikeli sıvı dökme yüklerin yükleme veya
boşaltmasını yapacak gemiler için ayrılmış rıhtım ve iskeleleri, bu iş için
uygun nitelikte tesisat ve teçhizat ile donatır.
j) Tesisine yanaşmış gemilerdeki ve tesisindeki
kapalı ve açık alanlardaki tüm tehlikeli yüklerin güncel listesini tutar ve
bu bilgileri, talep edilmesi halinde ilgililere verir.
k) Tesisinde elleçlediği veya geçici depoladığı
tehlikeli yüklerin oluşturduğu anlık riski ve buna yönelik aldığı
tedbirleri liman başkanlığına bildirir.
l) Kapalı alanlara girişte yaşanan kazalar dahil
tehlikeli yüklere ilişkin kazaları liman başkanlığına bildirir.
m) İdare ve liman başkanlığı tarafından yapılan
kontrol ve denetimlerde gerekli destek ve işbirliğini sağlar.
n) Geçici depolanmasına izin verilmeyen Sınıf 1
(Sınıf 1 Uyumluluk Grubu 1.4 S hariç), Sınıf 6.2 ve Sınıf 7 tehlikeli
yüklerin bekletilmeksizin en kısa zamanda kıyı tesisi dışına naklini
sağlar, bekletilmesinin zaruri olduğu durumlarda izin almak için İdareye
başvurur.
o) Tehlikeli yüklerin taşındığı yük taşıma
birimlerini ayırım ve istif kurallarına uygun şekilde geçici depolar ve
depolama yapılan alanda tehlikeli yükün sınıfına uygun olan yangın, çevre
ve diğer emniyet tedbirlerini alır. Tehlikeli yüklerin elleçlendiği
sahalarda yangın söndürme sistemleri ile ilk yardım ünitelerini her an
kullanıma hazır halde bulundurur ve gerekli kontrolleri periyodik olarak
yapar.
ö) Tehlikeli yüklerin elleçlendiği ve geçici
depolandığı alanlarda yapılacak sıcak çalışma iş ve işlemlerinden önce
liman başkanlığından izin alır.
p) Gemilerin acil durumlarda kıyı tesislerinden
tahliye edilmesine yönelik acil tahliye planı hazırlayarak liman
başkanlığına sunar ve liman başkanlığı tarafından uygun bulunan plan hakkında
ilgili kişileri bilgilendirir.
r) Tesisinde yükleme emniyeti kurallarına uygun
olarak yük taşıma birimlerinin iç yüklemesinin yapılmasını sağlar.
Gemi
ilgilisinin sorumlulukları
MADDE 12
– (1) Gemi ilgililerinin
sorumlukları aşağıda belirtilmiştir:
a) Geminin taşıyacağı yükün taşınmaya uygun
olduğuna dair belgelendirilmiş olmasını ve yük ambarları, yük tankları ve
yük elleçleme donanımlarının yük taşımacılığına uygun durumda olmasını
sağlar.
b) Tehlikeli yüklerle ilgili tüm zorunlu doküman,
bilgi ve belgeleri yük ilgilisinden talep eder ve taşıma faaliyeti
süresinde yükle birlikte bulunmasını sağlar.
c) Mevzuat ve uluslararası sözleşmeler kapsamında
gemide tehlikeli yüklerle ilgili bulunması gereken doküman, bilgi ve
belgelerin uygun ve güncel olmasını sağlar.
ç) Gemiye yüklenen yük taşıma birimlerinin uygun
işaretlendiğine, levhalandırıldığına ve emniyetli bir biçimde yüklendiğine
dair bilgiler içeren taşıma evrakını kontrol eder.
d) Tehlikeli yüklerin riskleri, emniyet
prosedürleri, emniyet ve acil durum önlemleri, müdahale yöntemleri ve
benzeri konularda ilgili gemi personelini bilgilendirir.
e) Gemideki tüm tehlikeli yüklerin güncel
listelerini bulundurur ve talep halinde ilgililere beyan eder.
f) Gemide varsa yükleme programının onaylanmış ve
belgelendirilmiş olmasını ve çalışır halde bulundurulmasını sağlar.
g) Kıyı tesisine yanaşan gemide bulunan tehlikeli
yüklerin oluşturduğu anlık riski ve buna yönelik aldığı tedbirleri liman
başkanlığına ve kıyı tesisine bildirir.
ğ) Tehlikeli yükte sızıntı olması veya böyle bir
ihtimalin bulunması durumunda tehlikeli yükü taşımaya kabul etmez.
h) Seyir sırasında veya kıyı tesisindeyken
gemisinde meydana gelen tehlikeli yük kazalarını liman başkanlığına bildirir.
ı) İdare ve liman başkanlığı tarafından yapılan
kontrol ve denetimlerde gerekli destek ve işbirliğini sağlar.
i) İlgili kurum ve kuruluşlarca düzenlenen gemi
sertifikalarında yer almayan tehlikeli yükleri taşımayı kabul etmez.
j) Tehlikeli yük elleçlenmesinde görevli gemi
insanlarının elleçleme esnasında yükün fiziksel ve kimyasal özelliklerine
uygun kişisel koruyucu donanım kullanmasını sağlar.
k) Gemilerine yüklenen yüklerin yükleme emniyetine
ilişkin gerekliliklerini sağlar.
Eğitim
MADDE 13
– (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
yükleri elleçleyen kıyı tesislerinde çalışan personelin alması gereken
eğitimler ile ilgili usul ve esaslar İdare tarafından belirlenir.
(2) IMO tarafından zorunlu tutulan veya İdare
tarafından uygun görülürse tavsiye niteliğindeki IMO eğitimlerinin
uygulanması için gerekli çalışmalar İdarece yapılır.
(3) Kıyı tesislerinde yapılan denetimlerde
personelin bilgi ve becerilerinin yetersiz olduğu tespit edilirse İdare
eğitimlerin tekrarlanmasını talep edebilir.
(4) Bu madde kapsamındaki eğitimlerin pratik
uygulamaları için öncelikle Bakanlığın imkânlarından yararlanılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yükleme Emniyeti ve Yüklere İlişkin Uluslararası
Kodlar Kapsamında Özel Hükümler
Yükleme
emniyeti
MADDE 14
– (1) Liman başkanlığı kıyı
tesisindeki elleçleme operasyonunu herhangi bir risk gördüğünde durdurur ve
risk giderilene kadar başlatmaz.
(2) Yüklerin gemiye emniyetli yüklenmesini sağlamak
üzere yükün cinsine göre BLU Kod ve BLU Manual, Yük İstifi ve Güvenliği
için Emniyetli Uygulama Kodunu (CSS Kod), Yük Taşıma Birimlerinin
Paketlenmesi için Uygulama Kodu (CTU Kod) ve Güvertede Kereste Yükü Taşıyan
Gemiler Hakkında Emniyetli Uygulamalar Kodu (TDC Kod) hükümlerine uyulur.
(3) Yüklerin istiflenmesi ilgili mevzuat ve taraf
olduğumuz uluslararası sözleşmelere uygun olarak gerçekleştirilir.
(4) Gemi, yükleme sınırı markası dikkate alınarak
yükleme sınırından daha fazla yüklenemez. Böyle bir durumun tespiti halinde
geminin seyre çıkmasına izin verilmez ve gemi ilgilisi hakkında 22 nci
madde kapsamında idari işlem yapılır.
(5) Elleçleme operasyonundan önce yükleme-boşaltma
planı, gemi kalkmadan önce ise yüklenen yük miktarının tespiti için draft
sörvey veya kantar sörveyi sonuçları gemi ilgilisi tarafından liman
başkanlığına sunulur. İdare veya liman başkanlığı draft sörvey veya kantar
sörveyi raporunun yetkili bir gözetim firmasından alınmasını talep
edebilir.
(6) Özellikle tek ambarlı dökme yük gemileri olmak
üzere dökme yük gemilerindeki yükün, ambarın tabanına yayılacak şekilde
(haplama yapılarak) yüklenmesi sağlanarak geminin stabilitesinin olumsuz
etkilenmesini önleyici tedbirler alınır.
(7) Geminin yapısının aşırı gerilmeye maruz
kalmaması için yük ve balast suyu düzeninin yükleme veya boşaltma operasyonu
boyunca izlenmesi sağlanır.
(8) Geminin meyilsiz olmasına dikkat edilir, ancak
yükleme esnasında bir meyil (yana yatma) gerekiyorsa bunun olabildiğince
kısa süreli olması sağlanır. Geminin yapısal olarak zarar görmesinden
sakınmak amacıyla onaylı stabilite buklete uygun biçimde dengeli yüklenmesi
ve boşaltılması sağlanır.
(9) Yük elleçleme operasyonunu etkileyebilecek
olumsuz meteorolojik ve oşinografik şartlarda elleçleme operasyonu kaptan
tarafından şartlar düzelinceye kadar durdurulur.
(10) Ağır yükün hafif yükün üzerine konulması, sıvı
yükün kuru yükün üzerine konulması, kötü kokulu yüklerin kokusunun diğer
yüklere sirayet etmesi gibi durumları engellemek için diğer yüklere zarar
verebilecek özelliklere sahip yükler, ayrım kurallarına uyularak yüklenir.
(11) Yüklerin gemiye yüklenmesi, istifi, ayrımı,
elleçlenmesi, taşınması ve boşaltılması ile ilgili emniyet tedbirlerinin
eksiksiz uygulanması ve devam ettirilmesini sağlamak amacıyla SOLAS Bölüm
VI Kısım A Kural 5.6 uyarınca katı ve sıvı dökme yükler haricindeki tüm
yükler, yük birimleri ve yük taşıma birimleri İdare veya yetkilendirilmiş
klas kuruluşları tarafından İdare adına onaylanmış Yük Bağlama El Kitabına
(Cargo Securing Manual) uygun şekilde yüklenir, istiflenir ve emniyet
altına alınır.
IMDG Kod
kapsamındaki yükler
MADDE 15
– (1) IMDG Kod’da taşınması yasak
olan madde ve nesneler denizyoluyla taşınamaz.
(2) Paketli olarak taşınan tehlikeli yüklerin
nakliyesinde yer alan taraflar, hasar ve yaralanmaları önleyebilmek ve
bunların etkisini en aza indirebilmek için öngörülebilen risklerin yapısını
ve boyutunu göz önünde bulundurarak bu Yönetmeliğe ve IMDG Kod hükümlerine
uygun tedbirleri alırlar.
(3) Tehlikeli yüklerin denizyoluyla taşınmasında
IMDG Kod Bölüm 6’da tanımlanan ve Bakanlıkça veya SOLAS’a taraf bir ülkenin
yetkili idaresince yetkilendirilmiş kuruluşlar tarafından test edilip UN
sertifikası verilmiş olan ambalajların kullanılması zorunludur.
(4) IMDG Kod Kural 5.4.2’de yer alan Konteyner/Araç
Paketleme Sertifikası, tehlikeli yükleri yük taşıma birimine (tank
konteyner hariç) yükleyen kişiler tarafından doldurulur ve imzalanır. Bu
kişiler, IMDG Kod Kural 1.3’te yer alan ilgili eğitimi alır. Konteyner/Araç
Paketleme Sertifikası, yük limana gelmeden önce veya yük ile birlikte
girişte limana sunulur. Bu sertifikanın bir nüshası konteyner sağ kapısının
iç duvarına yerleştirilir.
(5) Tehlikeli yükleri paketli olarak taşıyan her
gemide, IMDG Kod Kural 5.4.3, 5.4.4 ve 5.4.5’te belirtilen belgeler
bulundurulur.
(6) SOLAS Bölüm II-2 Kısım G Kural 19.4 uyarınca
gemilerin tehlikeli yükleri taşımaya uygun yapıda ve donanımda olduğunu
kanıtlamak üzere gemilerde yetkili idare tarafından düzenlenen Uygunluk Sertifikası
(Document of Compliance) bulundurulur. Tehlikeli katı dökme yükler hariç
olmak üzere IMDG Kod Sınıf 6.2, Sınıf 7 ve sınırlı miktarda taşınabilen
tehlikeli yükler için sertifikaya gerek yoktur.
IMSBC Kod
kapsamındaki yükler
MADDE 16
– (1) SOLAS Bölüm VII Kısım A
Kural 7.2.1 uyarınca tehlikeli katı dökme yüklerin taşınması ile ilgili tüm
belgelerde “dökme yük sevkiyat isminin” kullanılması zorunludur, yükün
ticari ismi tek başına yeterli değildir.
(2) Tehlikeli katı dökme yükleri taşıyan gemilerde,
SOLAS Bölüm VII Kısım A Kural 7.2.2 uyarınca gemideki tehlikeli yükleri,
yerleri ile birlikte gösteren bir yük manifestosu veya özel liste
bulunmalıdır. Gemideki bütün tehlikeli yüklerin yerini gösteren ve
sınıflarını belirten ayrıntılı bir istif planı, anılan yük manifestosu veya
özel liste yerine kullanılabilir.
(3) SOLAS Bölüm XII Kural 10 uyarınca, katı dökme
yüklerin yoğunluğu, yük gemiye yüklenmeden önce yük ilgilisi tarafından
SOLAS Bölüm VI Kısım A Kural 2’ye ek olarak beyan edilir. 1.780 kg/m3 ve
üzeri yoğunluktaki katı dökme yüklere ilişkin gereklilikleri sağlamadıkları
sürece SOLAS Bölüm XII Kural 6 kapsamındaki gemiler için yoğunluğu 1.250
kg/m3 ile 1.780 kg/m3 arasında bulunan tüm katı dökme yüklerin
yetkilendirilmiş bir test firması tarafından yoğunluk ölçümü yapılmış
olmalıdır. Bu yük yoğunluğu testi, yükleme limanı Türkiye’de ise Türk Akreditasyon
Kurumunca akredite edilmiş bir laboratuvar (TS EN ISO/IEC 17025: 2017)
tarafından yapılabilir.
(4) IMSBC Kod kapsamında Grup A (ve Grup A ve B)
yüklerin kıyı tesislerinde elleçlenmesi ve gemide taşınabilmesi için
aşağıdaki şartlar aranır:
a) Yükleme limanının yetkili idaresince
yetkilendirilmiş kuruluşlarca düzenlenmiş olan, yüke ait taşınabilir azami
nem (TML) sertifikası ile yükün nem miktarı (MC) sertifikası veya beyanı,
yük ilgilisi tarafından gemi ilgililerine teslim edilir. Yükleme limanı
Türkiye’deyse TML testi Türk Akreditasyon Kurumunca akredite edilmiş (TS EN
ISO/IEC 17025: 2017) bir laboratuvar tarafından yapılır. TML sertifikası,
TML test sonucunu veya bu sonucun yer aldığı test raporunu içerir. Bu
dokümanların birer kopyası ilgili liman başkanlığı ve kıyı tesisi
işleticisi tarafından alınarak saklanır ve İdare tarafından yapılan
denetimlerde talep edilmesi halinde sunulur.
b) Yük gemideyken MC değerinin TML'den daha az
olmasını sağlamak için nem içeriğini örnek alma, test etme ve kontrol etme
prosedürleri, gemi ilgilisi tarafından IMSBC Kod hükümleri dikkate alınarak
hazırlanır. Bu prosedürlerin onaylanması ve uygulanmasının kontrolü liman
başkanlığı tarafından yapılır. Prosedürün onaylandığını belirten belge gemi
ilgilisine verilir.
c) Grup A yüklerin yalnızca yükleme sırasındaki
gerçek MC değerinin o yüke ait TML değerinden düşük olması halinde gemiye
yüklenmesi kabul edilebilir. MC değeri TML değerinden fazla olan Grup A
yükler, ancak IMSBC Kod Kısım 7.3.2’de belirtilen özellikleri haiz
gemilerde taşınabilir.
ç) TML testi, Grup A yükün gemiye yüklenme
tarihinden önceki altı ay içerisinde yapılır. Yük bileşiminde veya
karakteristiğinde herhangi bir sebeple değişiklik olması halinde yeni bir
test gerçekleştirilir.
d) Grup A yükün MC testi için numune alma ve test
yapma, yükün gemiye yüklenme tarihine mümkün olan en yakın zamanda
olmalıdır ve bu süre asla yedi günden fazla olamaz. Test ile yükleme
arasındaki zaman zarfında ciddi bir yağmur ya da kar yağarsa yükün MC
değerinin TML değerini aşmadığını teyit etmek için nem miktarı testi tekrar
edilir.
(5) IMSBC Kod kapsamındaki katı dökme yüklere ait
bilgilerin yük ilgilileri tarafından SOLAS Bölüm VI Kısım A Kural 2’ye
uygun şekilde gemi ilgililerine sağlanması gerekir.
(6) Tehlikeli katı dökme yüklerden kaynaklanan
kazalara müdahale etmek için uygun acil müdahale talimatları gemide
bulundurulur.
(7) IMSBC Kod’da bulunmayan bir katı dökme yükün
taşınması ve bildirimi ile ilgili usuller İdarece belirlenir.
IBC Kod
kapsamındaki yükler
MADDE 17
– (1) IBC Kod kapsamındaki
yüklerin taşınmasında görev alan tüm paydaşlar yükün IBC Kod Bölüm 17 ve
18’de belirtilen ürün adını ve özelliklerini kullanır ve yükle ilgili
belirtilen tüm yükümlülüklere uyar. IBC Kod kapsamına giren ve Bölüm 17 ve
18’de adları verilen yüklere ilişkin güncellemeler her yıl aralık ayında
IMO tarafından yayımlanan MEPC.2 sirkülerleri ile takip edilir.
(2) IBC Kod kapsamındaki yükleri taşıyan gemilerde
IBC Kod Bölüm 16.2’de belirtilen belgeler bulundurulur.
(3) IBC Kod Bölüm 14.1.1 hükmü gereği, yükleme veya
boşaltma operasyonunda görev alan gemi insanları için yeterli sayıda ve
uygun özellikte EN 943-1:2015+A1:2019 ve TS EN 943-2:2019 standardını
karşılayan koruyucu ekipman bulundurulur. Bu ekipman büyük önlük, uzun kollu
özellikli eldiven, uygun ayakkabı, tüm vücudu kaplayan kimyasal geçirmez
giysi ve gözlere tam uygun gözlük veya yüz maskesini içerir.
(4) IBC Kod kapsamındaki yükleri taşıyan gemilerde,
iş elbiseleri ve koruyucu giysiler kolay erişilebilecek yerlerde ve özel
dolaplarda muhafaza edilir. Operasyonlar sırasında kullanılmış olan
donanımlar yaşam mahallerinde bulundurulmaz. Ancak kamaralar, sık
kullanılan koridorlar, yemek bölümleri ve ortak banyolar gibi yaşam
alanlarından yeterli şekilde ayrılmış özel dolaplarda olmak koşuluyla
koruyucu giysiler yaşam mahallerinde de muhafaza edilebilir.
(5) Asfalt ürünleri hariç olmak üzere IBC Kod Bölüm
17’de bulunan tablonun “zararlılar (hazards)” başlıklı “d” sütununda
“emniyet (safety)-S” ibaresi bulunan zararlı tehlikeli sıvı dökme yükler,
kıyı tesislerinde supalan olarak elleçlenemez. Bu yükler, ancak boru
hatları vasıtasıyla gemilerden tesiste bulunan tanklara tahliye edilerek ve
bu tanklardan da kara tankerlerine dolum yapılarak elleçlenebilir. Kara
tankerlerinden gemilere yüklemelerde de aynı kural geçerlidir.
Dolu
konteynerlerin tartılması
MADDE 18
– (1) Denizyoluyla taşınmak üzere
gemilere yüklenecek dolu konteynerlerin brüt ağırlıklarının yükleten
tarafından tespit edilerek doğrulanması zorunludur.
(2) Dolu konteynerlerin brüt ağırlıklarını
belirleyecek gerçek ve tüzel kişiler İdare tarafından Dolu Konteyner Brüt
Ağırlık Tespiti Yetki Belgesi düzenlenerek yetkilendirilir. Yetki belgesi
ücreti 56.828 TL’dir.
(3) DBA Bilgi Sistemini kullanmaları için taşıyan
veya temsilcisine verilen Dolu Konteyner Brüt Ağırlık Tespiti Kontrol Yetki
Belgesinin ücreti ikinci fıkrada belirtilen, cari yıla ait yetki belgesi
ücretinin yarısıdır.
(4) İdare, ikinci fıkra kapsamında yetkilendirdiği
kişilerin doğrulanmış brüt ağırlık tespit hizmeti karşılığında alacağı
tartım hizmet bedelinin tavan ücretini KDV hariç olmak üzere belirler ve
ilan eder. Yetki sahipleri, doğrulanmış brüt ağırlığı tespit edilen
konteyner başına tavan ücretin %7’sini kontrol ücreti olarak Bakanlık Döner
Sermaye İşletme Dairesi Başkanlığının hesabına yatırır. Bakanlıkça Yeşil
Liman Sertifikası düzenlenerek yetkilendirilen kıyı tesislerine ilişkin
hükümler saklıdır.
(5) Kıyı tesislerinden gemilere yüklenecek olan
dolu konteynerlerin brüt ağırlıklarının tespit edilerek doğrulanması,
bildirimi, tarafların sorumlulukları ile diğer usul ve esaslar İdarece
belirlenir.
Liman
sahasında ve bitişik limanlar arasında tehlikeli yüklerin taşınması
MADDE 19
– (1) Liman idari sahasında ve
bitişik limanlar arasında tehlikeli yükler uygun ambalajlarda, yük taşıma
birimlerine yüklenmiş olarak ve taşıyan ile taşıtan tarafından gerekli
emniyet tedbirleri alınmak kaydıyla taşınır. Gemilerde bulunacak yolcu
sayıları belirlenirken IMDG Kod Kural 7.1.3.1 ve Bölüm 7.5 hükümleri göz
önünde bulundurulur. Bu husustaki usul ve esaslar İdarece belirlenir.
Gemilere
özel diğer hükümler
MADDE 20
– (1) Dökme haldeki bitkisel
yağları taşımak üzere halihazırda belgelendirilmiş genel kuru yük
gemilerinin belirli seferler için bitkisel yağları taşımaya devam
etmelerini sağlamak için oluşturulmuş rehberin yayımlandığı MEPC.148(54)
sayılı Karar gereğince, rehberin 1.1 inci maddesinde tanımlanan yükler,
anılan maddede verilen şartları haiz genel kuru yük gemilerinde
taşınabilir.
(2) IGC Kod Bölüm 13.6.13 hükümleri kapsamında, IGC
Kod kapsamındaki yükleri taşıyan gemilerde en az iki adet taşınabilir gaz
detektörü bulundurulması zorunludur. Bu detektörler kapalı mahallerdeki
oksijen düzeyinin tespiti ve geminin taşıdığı yüklerden kaynaklanabilecek
yanıcı, patlayıcı ve zehirli gazların ölçümünü yapabilecek nitelikte
olmalıdır. Gemilerde bulundurulacak dedektörler, her gaz için ayrı ayrı
olabileceği gibi taşınan yüklerden kaynaklanabilecek gazların varlığını
ölçebilme yeteneğine sahip çok amaçlı da olabilir. Gemilerde bulundurulacak
oksijen düzeyini ölçen detektörler, TS EN 50104:2020 performans
gerekliliklerini ve test standardını; yanıcı gaz varlığını ölçen
detektörler, TS EN 60079-29-1:2017
performans gerekliliklerini ve test standardını; zehirli gaz
varlığını ölçen detektörler ise TS EN 60079-29-4:2011 dizayn
gerekliliklerini ve test standartlarını karşılamalıdır. Bu detektörlerin
kalibrasyonları, TS EN ISO/IEC 17025:2017 standardına göre akredite olmuş
laboratuvarlarda üreticilerinin belirlediği periyotlarda ve usulde
yaptırılır.
(3) Gemilerde, Kategori X, Y veya Z maddelerini
içeren yük atıklarının veya balast sularının, tank yıkama sularının veya
diğer karışımların boşaltımını düzenleyen zorunlu hükümler içeren
MARPOL73/78 Ek II Bölüm 5 Kural 13 hükümlerine riayet edilir.
(4) MARPOL Ek II kapsamındaki, Kategori X yükler
veya yüksek viskoziteye sahip ya da katılaşabilen Kategori Y yükleri
taşıyan gemiler, tahliye limanından kalkmadan önce tahliye ettikleri yük
tanklarını yük atıklarından arındırmak amacıyla ön yıkama yapmak ve
atıklarını atık kabul tesisine vermek zorundadırlar.
(5) Kategori Y veya Z yükleri taşıyan gemilerin
MARPOL Ek II Lahika 4’te modeli açıklanan tahliye rehberine (Procedures and
Arrengement Manual) uygun olarak yük tahliyesi yapmamaları veya alacakları
alternatif önlemlerin liman başkanlığı tarafından onaylanmaması halinde
tahliye limanından kalkmadan önce tahliye ettikleri yük tanklarını yük
atıklarından arındırmak amacıyla ön yıkama yapmak ve atıklarını atık kabul
tesisine vermek zorundadırlar.
(6) Ön yıkama işlemi MARPOL Ek II Lahika 6 uyarınca
hazırlanan, klaslı gemilerde yetkilendirilmiş klas kuruluşları tarafından
onaylanan bir prosedür kapsamında, klassız gemilerde ise bayrak devletinin
yetkili idaresi tarafından onaylanan bir prosedür kapsamında yapılır. İdare
ön yıkama konusunda muafiyet tanıyabilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Denetimler ve İdari Para Cezaları
Denetimler
MADDE 21
– (1) Bakanlık yapacağı
denetimleri, merkez ve taşra teşkilatı personelinin yanı sıra 655 sayılı
Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci maddesine göre yetkilendirilen kurum ve
kuruluş personeli aracılığı ile yaptırabilir.
(2) Merkez ve taşra teşkilatı personelince yapılan
denetim neticesinde idari para cezasını gerektirecek bir fiilin tespiti
durumunda, liman başkanlığı tutulan denetim raporuna binaen ceza işlemi
uygular.
(3) Yetkilendirilen kurum ve kuruluşlarca yapılan
denetim neticesinde idari para cezasını gerektirecek bir fiilin tespiti
durumunda, tutulan ihlal karar tutanağı ve varsa diğer deliller, ceza
işlemi yapılmak üzere yetkili liman başkanlığına gönderilir. Liman
başkanlıkları ihlal karar tutanağını uygun görmeleri halinde idari para
cezası karar tutanağı düzenler.
(4) Liman başkanlıkları yük taşıma birimleri ile
ilgili aşağıdaki hususlarda kıyı tesislerinde program dışı denetim yapar ve
tespit edilen eksiklikler ile uygulanan idari yaptırımı İdareye bildirir:
a) Konteyner CSC plakası kontrolü.
b) Konteynerlerin levha, yazılmışsa uygun sevkiyat
adı ve gerekli ise UN numarasının gösteriminin doğruluğu.
c) Konteynerlerin payload aşımı.
ç) Hasarlı yük taşıma birimlerinde elleçleme
yapılması.
d) Yük taşıma birimlerinin kıyı tesisi sahasında
ayrım kuralları.
e) Geminin fazla yüklenip yüklenmediğine yönelik
yükleme sınırı markası kontrolü.
(5) Liman
başkanlıkları, kıyı tesislerinin TYUB şartlarını idame ettirip
ettiremediklerine yönelik program dışı denetim yapar. Bu denetimler altı
aydan uzun olmayacak periyotlarla yapılır ve sonuçları İdareye bildirilir.
(6) Liman başkanlıklarınca yapılan ön denetim,
program dışı denetim ve liman devleti denetimlerinde, tehlikeli yük
elleçlemesi yapılan gemilerde ilgili sertifika, doküman, teçhizat ve
donanım kontrolleri yapılır.
İdari
para cezaları
MADDE 22
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerinin
ihlali durumunda 655 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci maddesi
uyarınca aşağıda belirtilen idari para cezaları uygulanır:
a) 5 inci madde kapsamında TYUB yenilemek için
İdareye başvuru yapan kıyı tesislerinde yapılan denetimlerde, 6 ncı
maddenin ikinci fıkrası kapsamında TMGD raporundaki eksiklik veya yanlışlık
üzerine yapılan denetimlerde ve 21 inci maddenin beşinci fıkrası kapsamında
yapılan program dışı denetimlerde;
1) Akredite muayene kuruluşlarından alınması
gerekli rapor ve sertifikaları almayanlara her bir eksik rapor veya
sertifika için 15.000 TL,
2) Depolama alanı zemininde gerekli sızdırmazlık
önlemleri almadan tehlikeli yük elleçleyenlere 15.000 TL,
3) Mevzuata ve taraf olduğumuz uluslararası
sözleşmelere uygun olarak tehlikeli yükleri istiflemeyen ve ayırmayanlara
5.000 TL,
4) Zarar görmüş tehlikeli yük ihtiva eden yük
taşıma birimlerine yönelik iş ve işlemleri uygun şekilde yapmayanlara
10.000 TL,
5) Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği odalarına
kayıtlı bir makine mühendisi tarafından onaylanmış yangın planı
bulunmayanlara veya onaylı yangın planında bulunan ekipman ve donanımları
teçhiz etmeyenlere 15.000 TL,
6) Elektrik aksamı, aydınlatma tesisatı veya
exproof donanım ile ilgili eksikliği olanlara her bir eksiklik için 10.000
TL,
7) Kıyı tesisinde TYUB kapsamındaki faaliyet
alanlarına uygun güncel yayınları bulundurmayanlara 4.000 TL,
8) Yeterli sayıda serbest bırakma kancası veya acil
bırakma kaplini tesis etmeyenlere her bir eksiklik için 15.000 TL,
9) Yeterli sayıda tehlike uyarı
işaretleri/levhaları/piktogramları asmayanlara/yerleştirmeyenlere 3.000 TL,
10) Yük pompası acil kapatma donanımı tesis
etmeyenlere 15.000 TL,
11) Yeterli sayıda alarm butonu olmayan/alarm
butonları çalışmayanlara 4.000 TL,
12) Fümigasyon operasyonu için bir özel alan
belirlemeyen veya fümigasyon operasyonunu belirlenmiş özel alanda
yapmayanlara 10.000 TL,
13) İdarece TYUB düzenlemek için belirlenen diğer
tüm gerekliliklerde eksikliklerin her biri için 3.000 TL,
b) 6 ncı maddenin birinci fıkrasında belirtilen
TMGD bulundurma zorunluluğuna uymayan kıyı tesislerine 20.000 TL, 6 ncı
maddenin ikinci fıkrası kapsamında hazırlanması gereken raporun
hazırlanmaması ya da 6 ncı maddenin üçüncü fıkrası kapsamında TMGD’nin
İdarece belirlenecek diğer görev ve sorumluluklara riayet etmemesi halinde
TMGD’yi istihdam eden kıyı tesisine veya Tehlikeli Madde Güvenlik
Danışmanlığı Kuruluşuna 15.000 TL,
c) 7 nci madde kapsamında Tehlikeli Yük Elleçleme
Rehberi oluşturmayan kıyı tesislerine 20.000 TL, bu rehberi güncel durumda
bulundurmayan, web sitesinde yayımlamayan veya İngilizcesini bulundurmayan
kıyı tesisi işleticilerine her bir eksiklik için 10.000 TL,
ç) 8 inci, 9 uncu ve 10 uncu maddeler ile birinci
fıkrasının (g) bendi hariç olmak üzere 11 inci maddede belirtilen
sorumluluklara uymayanlara, uyulmayan her bir sorumluluk için 5.000 TL,
d) 11 inci maddenin birinci fıkrasının (g) bendi
kapsamında istihdam ettiği personele gerekli eğitimleri aldırmayan kıyı
tesisi işleticisine 20.000 TL,
e) 12 nci maddede belirtilen sorumluluklara uymayan
gemi ilgilisine uyulmayan her bir sorumluluk için 10.000 TL,
f) Dördüncü fıkrası hariç olmak üzere 14 üncü madde
kapsamındaki hususlara uymayan ilgililere her bir eksiklik için 10.000 TL,
g) 14 üncü maddenin dördüncü fıkrasına aykırı işlem
yapan veya 21 inci maddenin dördüncü fıkrası kapsamında yapılan program
dışı denetimlerde aynı fıkranın (e) bendine aykırı işlem yaptığı tespit
edilen gemi ilgilisine 100.000 TL,
ğ) 21 inci maddenin dördüncü fıkrası kapsamında
yapılan program dışı denetimlerde aynı fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerine
aykırılık tespit edilirse yük ilgilisine 3.000 TL, (ç) ve (d) bentlerine
aykırılık tespit edilirse kıyı tesisi işleticisine 5.000 TL,
h) 21 inci maddenin altıncı fıkrası kapsamında
yapılan denetimlerde tehlikeli yükün gereği olan teçhizat, doküman ve
donanıma sahip olmadığının tespiti halinde gemi ilgilisine 10.000 TL,
ı) 23 üncü maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen
izni almaksızın elleçleme yapıldığının tespiti halinde 30.000 TL, izin
alınmasına rağmen gerekli tedbirlere uymaksızın elleçleme yapıldığının
tespiti halinde 10.000 TL,
i) 24 üncü maddenin beşinci fıkrası kapsamında
bildirim yükümlülüğüne uymayanlara, doğru bilgiler içermeyen bildirim
yapanlara veya bu kapsamda yapılan düzenleme hükümlerine uygun bildirim
yapmayanlara 5.000 TL,
j) Bu fıkrada bahsedilmeyen, ancak denizyoluyla
taşınan tehlikeli yüklere ve yükleme emniyetine ilişkin bu Yönetmelik ve bu
Yönetmelik kapsamında yapılan düzenlemelerde yer alan diğer zorunlu
hükümlerin ihlali durumunda her bir eksiklik için 10.000 TL’ye kadar,
k) Yapılan her takip denetiminde eksikliklerin
giderilmediğinin tespiti halinde giderilmeyen her bir eksiklik için bir
önceki denetimde uygulanan cezanın yüzde elli arttırılan tutarında,
idari para cezası kesilir ve eksikliklerin
giderilmesi için altı aya kadar süre verilir.
(2) 12 nci maddenin birinci fıkrasının (a) bendine
aykırı hareket eden gemi elleçleme yapıyorsa idari para cezasının
kesilmesinin yanı sıra elleçleme operasyonu eksiklik giderilene kadar liman
başkanlığınca durdurulur.
(3) Can, mal, çevre ve seyir emniyetini ciddi
olarak tehdit ettiği belirlenen veya kasıtlı yapılan ihlaller için bu
maddede belirlenen ceza miktarları iki katı artırılarak uygulanır.
(4) İdari Para Cezası Karar Tutanağı, tebligat
usulleri ve idari yaptırımların uygulanmasına ilişkin diğer hususlarda
30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanunu hükümleri uygulanır.
(5) Bu Yönetmelik kurallarının ihlali durumunda
idari yaptırım uygulanması, diğer mevzuatta öngörülen ceza ve tedbirlerin
uygulanmasına halel getirmez.
(6) Bu Yönetmeliğe göre verilen idari para
cezaları, tebliğinden itibaren bir ay içerisinde ödenir.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Özel
izinler
MADDE 23
– (1) İdare, tehlikeli yüklerin
denizyoluyla taşınmasında taraf olduğumuz uluslararası sözleşmelerde
belirtilen muafiyet ve istisnaları uygulayabilir.
(2) İdare, ilgili ve yetkili kamu mercilerinin,
kıyı tesislerinin veya yük ilgililerinin talebi üzerine taraf olduğumuz
uluslararası sözleşmeler ve bu Yönetmelik kapsamında taşıma sırasında
herhangi bir emniyetsiz duruma mahal vermemek şartıyla taşıma şekli ve
elleçleme hususları ile tehlikeli yükün yapısı, sınıfı ve miktarı göz önüne
alınarak özel izin verebilir. Bunun için başvuruda bulunan kıyı tesisi
herhangi bir tehlikeli yüke yönelik TYUB sahibi olmalıdır.
(3) 17 nci maddenin beşinci fıkrasında belirtilen
altyapıya sahip olmadığı için bu madde uyarınca özel izin talep eden kıyı
tesislerinin başvuruları, ilgili mevzuat hükümleri ve talep edilen liman
bölgesinde, IBC kod kapsamındaki yükleri elleçlemeye yönelik TYUB’ye sahip
olan bir kıyı tesisinin mevcudiyeti dikkate alınarak İdare tarafından
değerlendirilir. Bu fıkra kapsamında kıyı tesisleri, izin verilen geminin
taşıdığı tehlikeli dökme sıvı yük miktarı 2000 tona kadar ise 20.062 TL,
2.001 ton ile 5.000 ton arasında ise 26.749 TL ve 5.000 tondan fazla ise
33.436 TL’yi Bakanlık Döner Sermaye İşletme Dairesi Başkanlığının hesabına
yatırır.
(4) Kıyı tesisi inşaatı ile tamamı veya bir kısmı
devlet tarafından yapılan projelerde kullanılacak IMDG Kod Sınıf 1
patlayıcı madde ve Sınıf 7 radyoaktif kaynak elleçleme izinleri, liman
başkanlığınca İdare bilgilendirilerek verilir.
(5) Liman başkanlığınca IMDG Kod Sınıf 1 patlayıcı
madde ve Sınıf 7 radyoaktif maddeyi transit olarak taşıyan gemilere
verilecek yanaşma izni, kaptan ve kıyı tesisi işleticisi tarafından alınan
tedbirlerin uygun bulunması kaydıyla liman başkanlığınca verilir.
(6) Özel izin verilmesine ilişkin diğer usul ve
esaslar İdarece belirlenir.
Diğer
hususlar
MADDE 24
– (1) 4 üncü maddenin birinci
fıkrasının (s) bendinin (1), (4) ve (5) numaralı alt bentlerindeki tehlikeli
yükleri tahliye ettikten sonra gazdan arındırma yapmayan ve bunları
sertifikalandırmayan gemiler, tehlikeli yük taşıyan gemi olarak kabul
edilir ve o tehlikeli yükü taşıyan gemilere uygulanan kurallara tabi olur.
(2) Tehlikeli yüklerin taşındığı, temizlenmemiş ve
gazdan arındırma işlemi yapılmamış ambalaj ve yük taşıma birimleri,
bunlardan tahliye edilen tehlikeli yüklere uygulanan mevzuat hükümlerine
tabidir.
(3) Bu Yönetmelikte yer alan kalite standartlarının
değişmesi durumunda güncel olan standartlar dikkate alınır.
(4) Bu Yönetmelikte IMO mevzuatına atıf yapılan
hususlarda değişiklik olması durumunda güncel IMO mevzuatı hükümleri
geçerlidir.
(5) Denizyolu, karayolu veya demiryoluyla kıyı
tesislerine gelen tehlikeli yükler ile ilgili bildirimlerin içeriği, usul
ve esasları İdare tarafından belirlenir.
(6) İdare, gemilerde veya kıyı tesislerinde
tehlikeli yükler ve yükleme emniyeti ile ilgili IMO mevzuatını göz önünde
bulundurarak düzenleme yapabilir.
(7) İdare, kıyı tesislerinde ve gemilerde
fümigasyon operasyonu ile fümige edilmiş yük taşıma birimlerinde gaz
ölçümü, gazdan arındırma ve kapalı mahallere girişle ilgili IMO mevzuatını
göz önünde bulundurarak düzenleme yapabilir.
(8) İdare, yüklerin yük taşıma birimlerine veya
gemi ambarlarına sabitlenmesi, bağlanması hizmeti ile yükleme emniyeti
konusunda benzer hizmetleri verenlerin yetkilendirilmesine yönelik
düzenleme yapabilir.
(9) Bu Yönetmelikte veya bu Yönetmelik kapsamında
yapılan düzenlemelerle belirlenen tavan ücret dahil tüm ücretler, her yıl
bir önceki yıla ilişkin olarak 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul
Kanunu uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında, takvim
yılı başından geçerli olmak üzere artırılarak uygulanır.
(10) Bu Yönetmelikte yer alan idari para cezaları
5326 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin yedinci fıkrası hükümlerine göre
yeniden değerlemeye tabi tutulur.
(11) Bu Yönetmelikte veya bu Yönetmelik kapsamında
yapılan düzenlemelerle belirlenen tavan ücret dahil tüm ücretler Bakanlık
Döner Sermaye İşletme Dairesi Başkanlığına gelir olarak kaydedilir.
Diğer
kurum ve kuruluşların yetkileri
MADDE 25
– (1) Tehlikeli yük, tehlikeli
atık, yük atığı, hurda yükler ve fümigasyon yapılmış yükler ile ilgili
hususlarda diğer kamu kurum ve kuruluşlarının yetki ve sorumlulukları
saklıdır.
İstatistik
MADDE 26
– (1) İdare, tehlikeli yük
taşımacılığı faaliyetlerinin genel seyrinin tespiti ve politika oluşturulması
amacıyla bu faaliyetlere ilişkin ilgililerden veri talep edebilir.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 27
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde ilgili mevzuat ve taraf olduğumuz uluslararası sözleşme
hükümleri uygulanır.
(2) İdarenin görev ve sorumluluk sahasındaki
konularda taraf olduğumuz uluslararası sözleşmelerde İdarenin veya yetkili
kurumun kararına/takdirine/düzenlemesine bırakılmış hususlar İdare
tarafından belirlenir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 28
– (1) 3/3/2015 tarihli ve 29284
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tehlikeli Maddelerin Deniz Yoluyla
Taşınması Hakkında Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş
hükmü
GEÇİCİ
MADDE – (1) Yürürlükten kaldırılan
mevzuat uyarınca düzenlenmiş olan Kıyı Tesisi Tehlikeli Madde Uygunluk
Belgeleri, geçerlilik süreleri sonuna kadar geçerlidir.
Yürürlük
MADDE 29
– (1) Bu Yönetmeliğin;
a) 1 inci, 2 nci, 3 üncü, 4 üncü maddeleri, 22 nci
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi, 29 uncu ve 30 uncu maddeleri
yayımı tarihinde,
b) Diğer hükümleri 1/4/2022 tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 30
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı yürütür.
|