ÖĞRETMENLİK MESLEK KANUNU
Kanun
No. 7354
|
Kabul Tarihi: 3/2/2022
|
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç ve Kapsam
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Kanunun amacı, eğitim ve
öğretim hizmetlerini yürütmekle görevli öğretmenlerin atamaları ve mesleki
gelişimleri ile kariyer basamaklarında ilerlemelerini düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Kanun, eğitim ve öğretim
hizmetlerini yürüten öğretmenleri kapsar.
İKİNCİ BÖLÜM
Öğretmenlik Mesleği
Öğretmenlik
MADDE 3 –
(1) Öğretmenlik, eğitim ve öğretim
ile bununla ilgili yönetim görevlerini üzerine alan özel bir ihtisas
mesleğidir. Öğretmenler bu görevlerini, Türk Millî Eğitiminin amaçları ve
temel ilkeleri ile öğretmenlik mesleği etik ilkelerine uygun olarak ifa
etmekle yükümlüdür.
(2) Öğretmenlerin çalışma şartları, eğitimde
kalitenin yükseltilmesi için belirlenen amaçları gerçekleştirmek üzere
düzenlenir.
(3) Öğretmenlik mesleğine hazırlık; genel kültür,
özel alan eğitimi ve pedagojik formasyon/öğretmenlik
meslek bilgisi ile sağlanır.
(4) Öğretmenlik mesleği; aday öğretmenlik
döneminden sonra öğretmen, uzman öğretmen ve başöğretmen olmak üzere üç
kariyer basamağına ayrılır.
Öğretmenlerin
nitelikleri ve seçimi
MADDE 4 – (1) Öğretmen adaylarında genel kültür, özel alan
eğitimi ve pedagojik formasyon/öğretmenlik meslek
bilgisi bakımından aranacak nitelikler Millî Eğitim Bakanlığınca tespit
olunur.
(2) Öğretmenler, öğretmen yetiştiren yükseköğretim
kurumlarından ve bunlara denkliği kabul edilen yurt dışı yükseköğretim
kurumlarından mezun olanlar arasından seçilir.
Aday
öğretmenlik
MADDE 5 – (1) Özel mevzuatında yer alan hükümler saklı
kalmak üzere, aday öğretmenliğe atanabilmek için 14/7/1965
tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde sayılan
şartlara ek olarak, yönetmelikle belirlenen yükseköğretim kurumlarından
mezun olma, 7/4/2021 tarihli ve 7315 sayılı Güvenlik Soruşturması ve Arşiv
Araştırması Kanununa göre güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması
yapılmış olma ve Millî Eğitim Bakanlığınca ve/veya Ölçme, Seçme ve
Yerleştirme Merkezi Başkanlığı tarafından yapılacak sınavlarda başarılı
olma şartları aranır.
(2) Adaylık süresi bir yıldan az iki yıldan çok
olamaz. Bu süre içinde, zorunlu hâller dışında aday öğretmenlerin görev
yeri değiştirilemez.
(3) Aday öğretmenler, eğitim ve uygulamadan oluşan
Aday Öğretmen Yetiştirme Programına tabi tutulur. Aday öğretmenlerden
adaylık süreci sonunda Adaylık Değerlendirme Komisyonu tarafından yapılan
değerlendirme sonucunda başarılı olanlar öğretmenliğe atanır.
(4) Aday öğretmenlerden;
a) Atanma niteliklerinden herhangi birini
taşımadığı sonradan anlaşılanların,
b) Adaylık süresi içinde atanma şartlarından
herhangi birini kaybedenlerin,
c) Adaylık sürecinde aylıktan kesme veya kademe
ilerlemesinin durdurulması cezası alanların,
ç) Aday öğretmenler için öngörülen Aday Öğretmen
Yetiştirme Programına mazeretsiz olarak katılmayanlar ile bu program
sonunda Adaylık Değerlendirme Komisyonunca yapılan değerlendirmede
başarısız olanların,
görevine son verilir ve bunlar üç yıl süreyle öğretmenlik
mesleğine alınmaz.
(5) Dördüncü fıkranın (ç) bendi kapsamında
görevlerine son verilmesi gerekenlerden aday öğretmenliğe başlamadan önce
657 sayılı Kanuna göre memurlukta adaylığı kaldırılarak asıl memurluğa
atanmış olanlar, kazanılmış hak aylık derecelerine uygun memur unvanlı
kadroya atanır.
(6) Aday öğretmenlerin adaylık sürecinde
yetiştirilmelerine esas Aday Öğretmen Yetiştirme Programı ve Adaylık
Değerlendirme Komisyonunun oluşumu ile aday öğretmenlik sürecine ilişkin
diğer usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenir.
Öğretmenlik
kariyer basamakları
MADDE 6 – (1) Aday öğretmenlik dâhil öğretmenlikte en az on
yıl hizmeti bulunanlardan;
a) Mesleki gelişime yönelik 180 saatten az olmamak
üzere düzenlenen Uzman Öğretmenlik Eğitim Programını tamamlamış olan,
b) Mesleki gelişim alanlarında uzman öğretmenlik
için öngörülen asgari çalışmaları tamamlamış olan,
c) Kademe ilerlemesinin durdurulması cezası
bulunmayan,
öğretmenler uzman öğretmen unvanı için yapılan yazılı sınava
başvuruda bulunabilir. Uzman öğretmen unvanı için yapılan yazılı sınavda 70
ve üzeri puan alanlar başarılı sayılır. Yazılı sınavda başarılı olanlara
uzman öğretmen sertifikası düzenlenir.
(2) Uzman öğretmenlikte en az on yıl hizmeti
bulunan ve kademe ilerlemesinin durdurulması cezası bulunmayan uzman
öğretmenlerden mesleki gelişime yönelik 240 saatten az olmamak üzere
düzenlenen Başöğretmenlik Eğitim Programını tamamlamış olan ve mesleki
gelişim alanlarında başöğretmenlik için öngörülen çalışmaları tamamlayanlar
başöğretmen unvanı için yapılan yazılı sınava başvuruda bulunabilir. Yazılı
sınavda 70 ve üzeri puan alanlar başarılı sayılır. Yazılı sınavda başarılı
olanlara başöğretmen sertifikası düzenlenir.
(3) Yüksek lisans eğitimini tamamlayanlar uzman
öğretmen unvanı için öngörülen, doktora eğitimini tamamlayanlar ise
başöğretmen unvanı için öngörülen yazılı sınavdan muaf tutulur.
(4) Eğitim kurumu
yöneticiliği ve sözleşmeli öğretmenlikte geçen süreler öğretmenlik
süresinin hesabında dikkate alınır.
(5) Öğretmen unvanından, bu göreve atanmanın
atamaya yetkili amir tarafından onaylandığı tarihten, uzman öğretmen veya
başöğretmen unvanından ise uzman öğretmen/başöğretmen sertifikasının
düzenlendiği tarihten itibaren yararlanılır. Uzman öğretmen veya
başöğretmen unvanını kazandıktan sonra alan değiştiren ya da ilgili
düzenlemelerle alanı kaldırılan veya alanının adı değiştirilen öğretmenler
kazandıkları unvanları kullanmaya devam eder.
(6) Uzman öğretmen veya başöğretmen unvanı alanlara
her unvan için ayrı ayrı olmak üzere bir derece
verilir.
(7) Kademe ilerlemesinin durdurulması cezası almış
olanlar, cezaları özlük dosyasından silindikten sonra uzman öğretmen veya
başöğretmen unvanı için başvuruda bulunabilir.
(8) Öğretmenlik mesleği kariyer basamaklarında
ilerlemeye ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Hüküm
bulunmayan hâller
MADDE 7 –
(1) Bu Kanunda hüküm bulunmayan
hâllerde; 5/1/1961 tarihli ve 222 sayılı
İlköğretim ve Eğitim Kanunu, 657 sayılı Kanun, 14/6/1973 tarihli ve 1739
sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu ile diğer kanunların bu Kanun ile
çelişmeyen hükümleri uygulanır.
MADDE 8 –
(1) 657 sayılı Kanunun 152 nci maddesinin “II – Tazminatlar” kısmının “B – Eğitim,
Öğretim Tazminatı” bölümünde yer alan “% 40’ına” ibaresi “% 120’sine”
şeklinde, “% 20’sine” ibaresi “% 60’ına” şeklinde değiştirilmiştir.
(2) 657 sayılı Kanuna ekli (I) sayılı Cetvelin “IV
– Eğitim ve Öğretim Hizmetleri Sınıfı” bölümü aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
MADDE 9 –
25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Özel Barınma Hizmeti Veren
Kurumlar ve Bazı Düzenlemeler Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin ek 4
üncü maddesinin üçüncü fıkrasının birinci cümlesine “sözleşmeli öğretmenler”
ibaresinden sonra gelmek üzere “, can güvenliği ve sağlık mazeretleri hariç
olmak üzere” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 10
– 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim Temel
Kanununun 43 üncü ve 45 inci maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
Uzman
öğretmen veya başöğretmen unvanına sahip olanlar
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Kanunun yürürlüğe
girdiği tarihte uzman öğretmen veya başöğretmen unvanına sahip olanlar, bu
Kanunun sağladığı haklardan yararlanır.
Yürürlük
MADDE 11
– (1) Bu Kanunun 8 inci maddesi 15/1/2023 tarihinde, diğer maddeleri yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 12
– (1) Bu Kanun hükümlerini
Cumhurbaşkanı yürütür.
13/2/2022
|