Türkiye İlaç ve Tıbbî Cihaz Kurumundan:
İLERİ TEDAVİ TIBBİ ÜRÜNLER RUHSATLANDIRMA
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; ileri tedavi tıbbi
ürünlerin istenen etkililik ve güvenliliğe ve gereken kaliteye sahip
olmalarını sağlamak üzere ruhsatlandırma ve farmakovijilansına ilişkin iş
ve işlemlerde uygulanacak usul ve esaslar ile ruhsatlandırılmış ileri
tedavi tıbbi ürünlere ilişkin uygulamaları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik, endüstriyel olarak hazırlanmış
veya endüstriyel proses içeren bir yöntemle üretilmiş olan ileri tedavi
tıbbi ürünleri ile bunlar için ruhsat başvurusunda bulunan veya ruhsat
verilmiş olan gerçek ve tüzel kişileri kapsar.
(2) Canlı
hücreler veya dokular içeren kombine ileri tedavi tıbbi ürünleri için tıbbi
cihazın rolü ne olursa olsun, bu hücrelerin veya dokuların farmakolojik,
immünolojik veya metabolik etkisi, kombinasyon ürününün temel etki şekli
olarak kabul edildiğinden bu tür kombinasyon ürünleri her zaman bu
Yönetmelik kapsamında düzenlenir.
(3) Belirli kalite standartlarına göre temelde
rutin olmayan yöntemlerle hazırlanan ve hastanede sağlık mesleği mensuplarının
sorumluluğu altında, tek bir hastaya özel olarak reçete edilen ileri tedavi
tıbbi ürünlerine ilişkin iş ve işlemler kalite ve güvenlilikle ilgili
mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla bu Yönetmelik kapsamı dışındadır.
(4) Bu Yönetmelik, canlı hücre veya dokular
içermeyen ve temel etkisini farmakolojik, metabolik veya immünolojik
yollardan göstermeyen; insan veya hayvanların canlı olmayan hücre veya
dokularını içeren veya yalnızca bunlardan meydana gelen ürünleri kapsamaz.
(5) Bu Yönetmelik, bulaşıcı hastalıklara karşı
geliştirilen aşıları kapsamaz.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik, 14/5/1928 tarihli ve 1262
sayılı İspençiyari ve Tıbbi Müstahzarlar Kanunu, 7/5/1987 tarihli ve 3359
sayılı Sağlık Hizmetleri Temel Kanununun 3 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (k) bendi, 11/4/2007 tarihli ve 5624 sayılı Kan ve Kan Ürünleri
Kanununun 6 ncı maddesi ile 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili
Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında
Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 508 inci ve 796 ncı maddeleri hükümlerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Advers reaksiyon/şüpheli advers reaksiyon: Bir
ileri tedavi tıbbi ürününe karşı gelişen zararlı ve amaçlanmayan cevabı,
b) Aktif cihaz: 2/6/2021 tarihli ve 31499 mükerrer
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tıbbi Cihaz Yönetmeliğinde yer alan aktif
cihaz tanımını,
c) Allojeneik kullanım: Doku veya hücrelerin bir
kişiden alınıp başka bir kişiye uygulanmasını,
ç) Biyomühendislik ürünü: Ek-1’de listelenen
manipülasyonlar önemli manipülasyon olarak kabul edilmemek üzere;
1) Hücrelerin veya dokuların, amaçlanan
rejenerasyon, onarma veya yerine koyma ile ilgili biyolojik karakteristiklerin,
fizyolojik fonksiyonların veya yapısal özelliklerin elde edilmesi için
önemli manipülasyon gördüğü,
2) Hücrelerin veya dokuların alıcıda donörde olduğu
gibi aynı temel işlev veya işlevler için kullanılmasının amaçlanmadığı,
hücreler veya dokuları,
d) Ciddi advers reaksiyon: Ölüme, hayati tehlikeye,
hastaneye yatmaya veya hastanede kalma süresinin uzamasına, kalıcı veya
belirgin sakatlığa veya iş göremezliğe, doğumsal anomaliye veya doğumsal
bir kusura neden olan advers reaksiyonu,
e) Doku mühendisliği ürünü: Canlı olmayan insan ya
da hayvan hücreleri veya dokuları içeren veya yalnızca bunlardan oluşan,
herhangi bir canlı hücre veya doku içermeyen ve temel olarak farmakolojik,
immünolojik veya metabolik etki göstermeyen ürünler kapsam dışında olmak
üzere;
1) Biyomühendislik ürünü hücreleri veya dokuları
içeren veya bunlardan meydana gelen,
2) İnsan dokusunu rejenere etmek, onarmak veya
yerine koymak amacıyla insanlara özgü özelliklere sahip olarak sunulan veya
insanlarda kullanılan veya insana uygulanan,
ürünü,
f) Gen tedavisi tıbbi ürünü: Ek-5’te tanımlanan
tıbbi ürünü,
g) Hastane muafiyeti: Belirli kalite standartlarına
göre temelde rutin tıbbi uygulama aşamasına gelmemiş yöntemlerle hazırlanan
ve hastanede sağlık mesleği mensuplarının sorumluluğu altında, tek bir
hastaya özel olarak reçete edilen ileri tedavi tıbbi ürünlerine Bakanlık
tarafından verilen klinik deneme izinlerini,
ğ) İleri tedavi tıbbi ürünü;
1) Gen tedavisi tıbbi ürünü,
2) Somatik hücre tedavisi tıbbi ürünü,
3) Doku mühendisliği ürünü,
beşeri tıbbi ürünlerden herhangi birini,
h) İmplante edilebilir cihaz: Tıbbi Cihaz
Yönetmeliğinde yer alan impante edilebilir cihaz tanımını,
ı) Kombine ileri tedavi tıbbi ürünü: Ürünün
bütünleşik bir parçası olarak Tıbbi Cihaz Yönetmeliğinin 3 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (eee) bendinde tanımlanan bir ya da daha fazla tıbbi
cihazı içeren,
1) Hücre veya doku bölümü canlı hücreleri veya
dokuları içeren,
2) Canlı olmayan hücreler veya canlı olmayan
dokular içeren hücre veya doku kısmı, atıfta bulunulan cihazlarınkine
kıyasla asli olarak kabul edilebilecek bir etki ile insan vücudu üzerinde
etki etmekten sorumlu olan,
ileri tedavi tıbbi ürününü,
i) Ksenojeneik kullanım: Doku veya hücrelerin
türler arasında nakil edilmesini,
j) Kurum: Türkiye İlaç ve Tıbbî Cihaz Kurumunu,
k) Otolog kullanım: Doku ya da hücrelerin alındığı
kişide uygulanmasını,
l) Öncelik Değerlendirme Kurulu: Türkiye İlaç ve
Tıbbî Cihaz Kurumu Beşeri Tıbbi Ürünler Öncelik Değerlendirme Kurulunu,
m) Somatik hücre tedavisi tıbbi ürünü: Ek-5’te
tanımlanan tıbbi ürünü,
n) Tıbbi cihaz: Tıbbi Cihaz Yönetmeliğinde yer alan
tıbbi cihaz tanımını,
o) Yardımcı madde: İleri tedavi tıbbi ürünün
terkibinde yer alan etkin madde/maddeler ve ambalaj malzemesi dışında kalan
maddeleri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel İlkeler
Genel
ilkeler
MADDE 5- (1) Doku mühendisliği ürünü insan veya hayvan
kaynaklı hücreleri veya dokuları içerebilir. Hücreler veya dokular canlı
veya cansız olabilir. Hücresel ürünler, biyo-moleküller, biyomalzemeler,
kimyasal maddeler, iskeleler veya matrisler gibi ek maddeleri de içerebilir.
(2) Bir ürünün canlı hücreler veya dokular içermesi
durumunda, bu hücrelerin veya dokuların farmakolojik, immünolojik veya
metabolik etkisi, ürünün temel etki mekanizması olarak kabul edilir.
(3) Hem otolog hem de allojeneik hücre veya doku
içeren bir ileri tedavi tıbbi ürünü allojeneik kullanıma yönelik olarak
değerlendirilir.
(4) Hem somatik hücre tedavisi tıbbi ürünü hem de
doku mühendisliği ürünü tanımlamasını karşılayan ürün doku mühendisliği
ürünü olarak değerlendirilir.
(5) Somatik hücre tedavisi tıbbi ürünü veya doku
mühendisliği ürünü tanımı kapsamına giren ancak aynı zamanda gen tedavisi
tıbbi ürünü tanımlamasını karşılayan ürün gen tedavisi tıbbi ürünü olarak
değerlendirilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ruhsatlandırma Başvurusu ve Değerlendirilmesi
Ruhsat
yükümlülüğü
MADDE 6- (1) Bu Yönetmelik hükümlerine göre Kurum
tarafından ruhsatlandırılmayan hiçbir ileri tedavi tıbbi ürünü piyasaya
sunulamaz.
Ruhsat
başvurusunda bulunacak kişiler
MADDE 7- (1) 1262 sayılı Kanunun 5 inci maddesi gereğince
ileri tedavi tıbbi ürününü piyasaya sunmak üzere ruhsat almak isteyen;
a) Gerçek kişilerin; eczacılık, tıp veya kimya
bilim dallarında eğitim veren okullardan birisinden mezun olmaları ve
Türkiye’de mesleğini icra etme yetkisine sahip olmaları,
b) Tüzel kişilerin; birinci fıkranın (a) bendinde
belirtilen vasıfları taşıyan bir kişiyi yetkili kişi sıfatıyla istihdam
etmeleri,
şarttır.
(2) Diş hekimliği mesleğine mensup ve Türkiye’de
mesleğini icra etme yetkisine sahip gerçek kişiler de, diş hekimliğinde
kullanılan ileri tedavi tıbbi ürünler için ruhsat başvurusu yapma hakkına
sahiptirler.
Ruhsat
başvurusu ve başvuru şekli
MADDE 8- (1) Türkiye’de yerleşik bulunan gerçek ya da tüzel
kişiler, bir ileri tedavi tıbbi ürününü piyasaya sunmak amacıyla ruhsat
alabilmek için Ek-5’e ve 11/12/2021 tarihli ve 31686 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Beşeri Tıbbi Ürünler Ruhsatlandırma Yönetmeliğinin ekinde yer
alan Ek-1’e göre Kuruma ruhsat başvurusu yapar.
(2) Kurum tarafından gerekli görüldüğü haller,
mücbir sebepler veya zorunlu haller dışında; ruhsat başvuruları sadece
elektronik olarak kabul edilir ve ruhsatlandırma sürecindeki tüm yazışmalar
sadece elektronik ortamda gerçekleştirilir.
Bilimsel
tavsiye
MADDE 9- (1) Kurum, başvuru olması halinde fiyat
tarifesinde yer alan bir ücrete tabi olmak kaydı ile ruhsat başvurusu
öncesinde veya ruhsatlandırma süreci içinde başvuru sahibine bilimsel
tavsiye verebilir.
(2) Her bir ürün ve talep edilen endikasyon için
ayrı ayrı olmak üzere, başvuru öncesinde Kurumdan ileri tedavi tıbbi ürünün
sınıflandırmasına yönelik bilimsel görüş alınabilir.
(3) Ürünün birden fazla yitiliği olması durumunda
sınıflandırmaya ilişkin görüş için tüm yitilikler için tek başvuru yapılır.
(4) Bilimsel tavsiye almak için yapılan başvuru
Kurum tarafından altmış gün içinde değerlendirilerek sonuç başvuru sahibine
bildirilir.
Ruhsat
başvurusunda sunulacak bilgi ve belgeler
MADDE 10- (1) Bir ileri tedavi tıbbi ürüne ruhsat almak
isteyen gerçek ya da tüzel kişiler, Ek-5’e ve Beşeri Tıbbi Ürünler
Ruhsatlandırma Yönetmeliğinin Ek-1’ine uygun olarak hazırlanmış ve aşağıda
sıralanan hususların yer aldığı belgelerle birlikte Kuruma başvuruda
bulunur:
a) Başvuru sahibinin 7 nci maddede belirtilen
mesleklerden birine mensup olduğunu gösteren diploması veya noter onaylı
sureti veya Yükseköğretim Kurulundan alınan mezuniyet belgesi.
b) Başvuru sahibinin başvuruyu yapmaya yetkili
olduğunu gösteren onaylı belge.
c) Başvuru sahibinin tüzel kişi olması durumunda,
şirketin ortaklarını ve sorumlu kişilerin görev ve unvanlarını belirten
Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi.
ç) Başvuru sahibinin adı veya firma adı, daimi
adresi, kayıtlı elektronik posta (KEP) adresi, telefon ve faks numarası.
d) Tüm üretim basamakları için üretim
yeri/yerlerinin adı, daimi adresi, telefon numarası ve faks numarası.
e) İleri tedavi tıbbi ürünün ismi.
f) İleri tedavi tıbbi ürünün içeriğinde yer alan
tüm etkin madde/maddelerin ve yardımcı maddelerin kalitatif ve kantitatif
olarak ve etkin madde/maddelerin yaygın isimleri kullanılarak ifadesi.
g) Üretim metodunun tanımı.
ğ) Terapötik endikasyonlar, kontrendikasyonlar ve
advers reaksiyonlar.
h) Pozoloji, farmasötik şekil, uygulama metodu ve
yolu, raf ömrü, ambalaj boyutu.
ı) Söz konusu ileri tedavi tıbbi ürünün çevre için yarattığı
potansiyel riskler de göz önünde bulundurularak ileri tedavi tıbbi ürünün
saklanması, hastalara uygulanması, 2/4/2015 tarihli ve 29314 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Atık Yönetimi Yönetmeliği hükümlerine uygun olarak
atık ürünlerin imha edilmesi ile ilgili alınacak tedbir ve güvenlik
önlemleri.
i) Üretici tarafından kullanılan, uygulanabilir
olduğu durumda farmakopeye uygun olarak sunulan kontrol metotlarının tanımı
(Kurum tarafından uygun görülmesi hâlinde, kalite, etkililik ve güvenliliği
etkilememek koşuluyla ürün bazında sayılan bu analiz, test ve kontrollerin
bazılarından vazgeçilebilir.).
j) Fizikokimyasal, biyolojik veya mikrobiyolojik
testlerden oluşan farmasötik testlerin sonuçları.
k) Toksikolojik ve farmakolojik testlerden oluşan
klinik öncesi testlerin sonuçları.
l) Klinik çalışmaların sonuçları.
m) Klinik çalışmaların Türkiye’de yürütülmesi
durumunda; Kurum tarafından söz konusu klinik çalışmalara araştırma izni
verildiğine dair bilgi veya belge, Türkiye dışında yürütülmesi durumunda
ise;
1) Beşeri Tıbbi Ürünlerin Klinik Araştırmaları
Hakkında Yönetmelikte düzenlenen bilimsel ve etik gereklilikleri
karşıladığına ilişkin açıklamayı içeren başvuru sahibi beyanı.
2) Kurum, Avustralya İlaç Otoritesi (TGA),
İngiltere İlaç Otoritesi (MHRA), Uluslararası Harmonizasyon Komitesi (ICH)
kurucu veya daimi üyesi yetkili otoriteleri tarafından izin verilen klinik
çalışmalar için Kurum, Avustralya İlaç Otoritesi (TGA), İngiltere İlaç
Otoritesi (MHRA), Uluslararası Harmonizasyon Komitesi (ICH) kurucu veya
daimi üyesi yetkili otoriteleri tarafından söz konusu klinik çalışmalara
araştırma izni verildiğine dair bilgi veya belge.
3) Kurum, Avustralya İlaç Otoritesi (TGA),
İngiltere İlaç Otoritesi (MHRA), Uluslararası Harmonizasyon Komitesi (ICH)
kurucu veya daimi üyesi yetkili otoriteleri dışındaki diğer sağlık
otoriteleri tarafından izin verilen klinik çalışmalar için Kurum,
Avustralya İlaç Otoritesi (TGA), İngiltere İlaç Otoritesi (MHRA),
Uluslararası Harmonizasyon Komitesi (ICH) kurucu veya daimi üyesi yetkili
otoriteleri tarafından ilgili kılavuz gereklilikleri doğrultusunda
gerçekleştirilen ve söz konusu klinik çalışmaların uygun olduğunu gösteren
İyi Klinik Uygulamaları (İKU) denetim raporu.
n) İleri tedavi tıbbi ürünün ithalatı durumunda,
lisansör firma tarafından düzenlenmiş, ithalatı yapan gerçek ya da tüzel
kişinin söz konusu ürünün Türkiye'ye ithalatı, Türkiye’de
ruhsatlandırılması ve satışı konusunda yetkili tek temsilci olduğunu
gösteren belge.
o) İleri tedavi tıbbi ürünün lisans altında
üretilmesi durumunda, lisansör firma tarafından düzenlenmiş, üretimi yapan
gerçek ya da tüzel kişinin, söz konusu ürünün Türkiye’de
ruhsatlandırılması, üretimi ve satışı konusunda yetkili tek temsilci
olduğunu gösteren belge.
ö) Türkiye’de imal edilecek ileri tedavi tıbbi
ürünlerde başvuru sahibinin üretici olmaması durumunda, 21/10/2017 tarihli
ve 30217 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Beşeri Tıbbi Ürünler
İmalathaneleri Yönetmeliğinde belirtilen şartlara sahip bir üretici ile
yaptığı fason üretim sözleşmesi ve taraflara ait sicil tasdiknamesi.
p) Başvurusu yapılan ithal veya lisanslı üretilen
ürün için, ruhsat başvurusu yapılmış diğer ülke/ülkelerin listesi ile
Türkiye’de ruhsat düzenlenmeden önce listedeki ülkelerden birinin sağlık
otoritesince onaylanmış ruhsat örneği veya Farmasötik Ürün Sertifikası veya
bu belgelerin düzenlenmediği durumlarda, ürünün ilgili otorite tarafından
ruhsatlandırılmasının onaylandığını gösteren ve Kurumca kabul edilen bilgi
veya belge.
r) Başvurusu yapılan ileri tedavi tıbbi ürünün; ruhsat
başvurusu, diğer ülkelerin yetkili otoritesi tarafından reddedilmiş veya
başvuru sahibi tarafından geri çekilmiş ise veya ruhsatlı ürün geri
çekilmiş veya ruhsatı askıya alınmış ise bu ülkelerin listesinin, ileri
tedavi tıbbi ürünün söz konusu ülkedeki adı, yapılan işlemlerin tarihi ve
gerekçesi ile birlikte belirtilmesi.
s) 32 nci maddeye uygun olarak hazırlanan kısa ürün
bilgileri ile 25/4/2017 tarihli ve 30048 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Beşeri Tıbbi Ürünlerin Ambalaj Bilgileri, Kullanma Talimatı ve Takibi
Yönetmeliği doğrultusunda hazırlanmış kullanma talimatı ve ileri tedavi
tıbbi ürüne ait piyasaya sunulacak boyut ve dizaynda ambalaj örnekleri ile
ileri tedavi tıbbi ürünün ithalatı veya lisanslı üretimi durumunda ayrıca
varsa ürünün piyasaya sunulduğu diğer ülke veya ülkelerin yetkili
otoriteleri tarafından onaylanmış ve varsa onay tarihini gösteren, ürüne
ait güncel referans tıbbi ürüne ait kısa ürün bilgileri, kullanma talimatı
ve ambalaj örnekleri.
ş) 15/4/2014 tarihli ve 28973 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İlaçların Güvenliliği Hakkında Yönetmelik
doğrultusunda ruhsat başvurusu sırasında sunulması gereken
farmakovijilansla ilgili belgeler.
t) 3/7/2015 tarihli ve 29405 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Beşerî Tıbbi Ürünlerin Tanıtım Faaliyetleri Hakkında Yönetmelik
kapsamında bilim servisini tanımlayan belge ve bu servisin adresi, KEP
adresi, telefon ve faks numarası.
u) İleri tedavi tıbbi ürünün teşkil ettiği
potansiyel çevresel risklerin değerlendirmesi.
ü) Geçerli olduğu durumlarda; ruhsat başvurusunda
bulunulan ileri tedavi tıbbi ürünün Beşeri Tıbbi Ürünler Ruhsatlandırma
Yönetmeliğinin 33 üncü veya 36 ncı maddesinde belirtilen gereklilikleri
karşıladığını gösteren belgeler.
v) İleri tedavi tıbbi ürünlerinin etkin madde
üretim yerleri ile ilgili olarak Beşeri Tıbbi Ürünler İmalathaneleri
Yönetmeliğinin 14 üncü maddesinin ikinci fıkrası doğrultusunda sunulan
yazılı beyanın yanı sıra Kurum tarafından denetim kapsamına alınan etkin
madde/maddeler için Öncelik Değerlendirme Kurulu tarafından yapılan
değerlendirmede ruhsat başvurusu sonrası sunulması uygun görülen ürünler
haricinde kalan ürünlerin etkin madde üretim yeri/yerlerine ait Kurum
tarafından düzenlenen, iyi imalat uygulamaları kılavuzlarına uygun üretim
yapıldığını gösteren belge, Kurum tarafından belge düzenlenmeyen üretim
basamakları için yetkili bir sağlık otoritesi tarafından verilen,
uluslararası kabul görmüş iyi imalat uygulamaları kılavuzlarına uygun
üretim yapıldığını gösteren Kurumca kabul edilmiş belge ya da Türkiye’de faaliyet
gösteren etkin madde üretim yeri/yerleri için Üretim Yeri İzin Belgesi;
Kurum tarafından denetim kapsamına alınmayan etkin madde ve uygulanabilir
olduğu durumlarda etkin maddenin üretim işleminde kullanılan ara ürünün
üretim yeri/yerleri için sırasıyla;
1) Bu yerlere yetkili bir sağlık otoritesi
tarafından verilen, etkin madde/maddelerin ve uygulanabilir olduğu
durumlarda etkin maddenin üretim işleminde kullanılan ara ürün/ürünlerin
uluslararası kabul görmüş iyi imalat uygulamalarına uygun üretildiğini
gösteren belge. Bu belgenin fiziki olarak düzenlenmediği durumlarda, etkin
madde/maddelerin uluslararası kabul görmüş iyi imalat uygulamalarına uygun
üretildiğini gösteren Kurumca kabul edilen bilgi ya da belge.
2) (1) numaralı alt bentte belirtilen belgelerin
sunulamadığının kanıtlandığı durumlarda bitmiş ürün üretim yerinin mesul
müdürü tarafından, etkin madde/maddeler için Beşeri Tıbbi Ürünler
İmalathaneleri Yönetmeliğinin 14 üncü maddesinin ikinci fıkrasına uygun
şekilde yapılan denetim sonucu düzenlenen denetim raporu ve Kurum tarafından
kabul edilen beyan.
3) Etkin maddenin üretim işleminde kullanılan ara
ürün üretim yeri/yerleri için (1) numaralı alt bentte belirtilen belgelerin
sunulamadığı durumlarda etkin madde üreticisi tarafından yapılan denetime
istinaden düzenlenen iyi imalat uygulamalarına uygun üretim yapıldığına
dair beyan ve Kurum tarafından talep edildiği takdirde denetim raporu.
y) Öncelik Değerlendirme Kurulu tarafından yapılan
değerlendirmede ruhsat başvurusu sonrası sunulması uygun görülenler
haricinde kalan ileri tedavi tıbbi ürünlerin bitmiş ürünün tüm üretim
basamakları için üretim yerine ait; Kurum tarafından düzenlenen belge ya da
Kurum tarafından belge düzenlenmeyen üretim basamakları için yetkili bir
sağlık otoritesi tarafından verilen, uluslararası kabul görmüş iyi imalat
uygulamaları kılavuzlarına uygun üretim yapıldığını gösteren Kurumca kabul
edilmiş belge ya da bu belgenin fiziki olarak düzenlenmediği durumlarda,
uluslararası kabul görmüş iyi imalat uygulamaları kılavuzlarına uygun
üretim yapıldığını gösteren Kurumca kabul edilen bilgi ya da belge veya
ülkemizle karşılıklı tanıma anlaşması olan ülkelerin resmî otoritelerince
verilmiş, iyi imalat uygulamaları çerçevesinde üretim yapabileceğini
gösterir belge ya da Türkiye’de imal edilecek ileri tedavi tıbbi
ürünlerinde üretim yeri izin belgesi.
(2) Birinci fıkrada belirtilen gerekliliklere ek
olarak, tıbbi cihaz, biyomateryaller, yapı iskeleleri veya matrisler içeren
bir ileri tedavi tıbbi ürünün ruhsat başvurusunda Beşeri Tıbbi Ürünler
Ruhsatlandırma Yönetmeliğinin Ek-1’i uyarınca ürünün fiziksel özellikleri
ve performansı ve ürün tasarım yöntemlerinin açıklaması sunulur.
(3) Yurt dışından temin edilen tüm resmi belgeler
apostil şerhli veya konsolosluk onaylı olmalıdır. Tüm belgelerin Türkçe
olarak sunulması esas olmakla birlikte Kurum tarafından uygun bulunan
kısımları İngilizce olarak sunulabilir. Ancak İngilizce dışındaki dillerde
hazırlanmış olanlarının yeminli Türkçe tercümesi ile birlikte sunulması
şarttır. Yeminli tercümenin ülkemizde yapılamadığı durumlarda başka bir
ülkede Türkçeye veya İngilizceye çevrilmiş olan yeminli tercüme belgesi
kabul edilebilir.
(4) Birinci fıkranın (j), (k) ve (l) bentlerinde belirtilen
fizikokimyasal, biyolojik veya mikrobiyolojik testlerin, klinik öncesi
testlerin ve klinik çalışmaların sonuçları ile ilgili belgelerin Beşeri
Tıbbi Ürünler Ruhsatlandırma Yönetmeliğinin 11 inci maddesine uygun olarak
hazırlanmış ayrıntılı özetlerinin sunulması gerekir.
(5) Bu maddede yer alan bilgilerden
güncellenenlerin Kuruma bildirilmesi zorunludur.
Ruhsat
başvurusunun ön değerlendirmesi
MADDE 11- (1) Ruhsatlandırma başvuruları başvuru sahipleri
tarafından yıl boyunca yapılabilir.
(2) İleri tedavi tıbbi ürünü için ruhsat almak
üzere Kuruma sunulan başvuru dosyasının, başvurunun niteliğine göre
sunulması gereken belgeler ve elektronik ruhsat başvurusu gereklilikleri
açısından eksiksiz bir başvuru olup olmadığı hususu, Kurum tarafından ön
değerlendirmeye tabi tutularak incelenir. Bu değerlendirme başvuru tarihi
sırasına göre yapılır. Ancak Kurum Öncelik Değerlendirme Kurulu tarafından
ruhsatlandırma işlemlerinde öncelikli veya yüksek öncelikli olarak
değerlendirilmesi uygun bulunan başvuruların ön değerlendirme işlemleri
öncelikli olarak yapılır.
(3) Başvuru dosyasının Kuruma ulaşmasından itibaren
otuz gün içinde gerekli değerlendirme yapılarak sonuç başvuru sahibine
bildirilir. Başvurunun eksik bulunması halinde başvuru sahibi
eksikliklerini otuz gün içinde tamamlar. Eksikliklerin tamamlanarak Kuruma
sunulmasından sonra yapılacak ikinci ön değerlendirme de otuz gün içinde
sonuçlandırılır.
Başvurunun
usulden reddi
MADDE 12- (1) Aşağıda sayılan durumlarda başvuru usulden
reddedilerek sahibine iade edilir:
a) Kurum tarafından 11 inci madde kapsamında
yapılan ilk ön değerlendirmesine ilişkin eksikliklerin tamamlanarak süresi
içinde ikinci başvurunun yapılmaması veya ikinci ön değerlendirme
başvurusunda ilk ön değerlendirmeye ilişkin eksikliklerin tamamlanmaması.
b) Ruhsatlandırma sürecinin tamamlanmış olduğunun
başvuru sahibine resmî olarak bildirildiği tarihten sonraki altmış gün
içinde ruhsat bedelinin ödenmemesi.
c) Ön değerlendirme süreci haricinde Kurum
tarafından talep edilen bilgi ve belgelerin veya sunulacağı tarih
bilgisiyle birlikte, bu bilgi ve belgelerin sunulamadığına ilişkin gerekli
açıklamanın en geç otuz gün içinde Kuruma sunulmaması.
ç) İkinci fıkra uyarınca belirtilen süre sonunda
gerekli bilgi ve belgelerin Kuruma sunulmaması.
(2) Birinci fıkranın (c) bendi uyarınca Kuruma
sunulacak bilgi ve belgeler için sunulan tarih bilgisinin Kurum tarafından
güncel bilimsel gereklilikler yönünden uygun bulunması ve üç yılı aşmaması
gerekir. Kurum, bu hususa Beşeri Tıbbi Ürünler Ruhsatlandırma Yönetmeliğinin
33 üncü maddesi kapsamında yapılan koşullu ruhsat başvuruları için istisna
uygulayabilir.
(3) Birinci fıkranın (c) bendi kapsamında başvurusu
usulden reddedilen ileri tedavi tıbbi ürünler için yeniden ruhsat başvurusu
yapılması durumunda, söz konusu ürünler için varsa Öncelik Değerlendirme
Kurulu tarafından verilmiş ruhsatlandırma veya denetim süreçlerinde öncelik
kararları ve Analiz ve Kontrol Laboratuvarları Dairesi Başkanlığınca
yapılan analizler için; sonuçlanan ve devam eden analizlere ilişkin
düzenlenen analiz raporları uygun bulunması halinde geçerli sayılarak
ilgili ürünlerin ruhsatlandırma süreçleri doğrudan başlatılır.
(4) Birinci fıkranın (c) bendi kapsamında başvurusu
usulden reddedilen ileri tedavi tıbbi ürünler için yeniden ruhsat başvurusu
yapılması durumunda Kurum tarafından onaylanan değişikliklerin yansıtılmış
olduğu güncel dosya ve değişikliklerin yansıtıldığına dair taahhüt dosyada
sunulur.
Ruhsatlandırma
süresi
MADDE 13- (1) Kurum, ön değerlendirme sırasında ruhsat
başvurusunu, ruhsatlandırma kriterlerine göre inceler ve başvurunun kabul
edildiğini veya reddedildiğini başvuru sahibine resmî olarak bildirir.
Başvurunun kabul edildiğine dair bildirim ruhsatlandırma sürecinin
başlangıcı olarak kabul edilmez. Değerlendirmesi tamamlanarak kabul edilen
eksiksiz ruhsat başvuruları için ruhsatlandırma sürecinin başladığı Kurum
tarafından ruhsat sahibine ayrıca bildirilir. Bu bildirimin tarihi
ruhsatlandırma süreci başlangıç tarihi olarak kabul edilir. Ruhsatlandırma
süreci sonraki iki yüz on gün içinde sonuçlandırılır. Ayrıca, üretici
tarafından ileri tedavi tıbbi ürünün üretiminde kullanılan ve 10 uncu
maddenin birinci fıkrasının (i) ve (j) bentleri uyarınca başvuruda sunulan
belgelerde tanımlanan kontrol yöntemlerinin beyan edilen doğruluğunun
saptanması için ileri tedavi tıbbi ürünü için Kurum laboratuvarında veya
Kurum tarafından bu amaçla kabul edilmiş bir laboratuvarda test edilmesi
için geçen süre; Kurum dışı kuruluşların değerlendirmeleri için geçen süre;
hafta sonu tatili hariç olmak üzere resmî tatiller için geçen süre ve
olağanüstü haller için geçen süre ruhsatlandırma süresine dâhil edilmez.
(2) 38 inci madde uyarınca ruhsat başvurusu yapılan
ileri tedavi tıbbi ürünleri için iki yüz on gün olan ruhsatlandırma süresi
doksan gündür.
(3) Kurum tarafından ruhsatlandırma süreci
sırasında gerektiği durumlarda 10 uncu, 31 inci ve 38 inci maddeler ile
Beşeri Tıbbi Ürünler Ruhsatlandırma Yönetmeliğinin 33 üncü ve 36 ncı
maddeleri kapsamında başvuru sahibinden ek bilgi ve belge talep edildiği
hallerde ilgili bilgi ve belgeler temin edilene kadar ruhsatlandırma süresi
durdurulur.
Ruhsatlandırma
süreçlerinde önceliklendirme
MADDE 14- (1) Ruhsatlandırma işlemleri, ruhsatlandırma
süreci başlangıç tarihine göre elektronik sistemler üzerinden yürütülür.
Ancak 9 uncu ve 38 inci maddeler ile Beşeri Tıbbi Ürünler Ruhsatlandırma
Yönetmeliğinin 33 üncü veya 36 ncı maddelerine göre başvurusu yapılan
ürünlerden Kurum Öncelik Değerlendirme Kurulu tarafından uygun bulunan
başvurular ruhsatlandırma işlemlerinde öncelikli olarak değerlendirilir.
(2) Bu durumdaki ürünlerin ruhsatlandırma işlemleri
Kurum tarafından yayımlanan ilgili kılavuzlarda belirtilen sürelerde
tamamlanır.
(3) Sürenin durdurulması ile ilgili 13 üncü
maddenin birinci ve üçüncü fıkralarındaki hükümler bu madde kapsamında
belirlenen ileri tedavi tıbbi ürünleri için de geçerlidir.
Ruhsatlandırma
kriterleri
MADDE 15- (1) İleri tedavi tıbbi ürününe ruhsat verilirken,
ürünle ilgili olarak Kurum tarafından dikkate alınacak kriterler şunlardır:
a) Kalitenin, uygun teknolojik ve farmasötik
özellikler ile gösterilmiş olması.
b) Öngörülen kullanım şartlarındaki etkililiğin
kanıtlanmış olması.
c) Güvenliliğin kanıtlanmış olması.
Başvurunun
değerlendirilmesi
MADDE 16- (1) Başvurular değerlendirilirken asgari olarak
aşağıdaki hususlar gözetilir:
a) Bir ürünün etkililiğini, güvenliliğini
kanıtlayan ve kalitesini gösteren belgelerin bilimsel ve teknolojik açıdan
incelenmesi.
b) İleri tedavi tıbbi ürününün bitmiş ürün spesifikasyonlarına
yönelik kalite kontrolü uluslararası kabul gören analiz yöntemleri ile veya
firma tarafından ürünün ruhsatına esas önerilen kalite kontrol yöntemi ile
analizinin yapılması.
c) (b) bendinde belirtilen analizlerin her başvuru
bazında Kurum tarafından karara bağlanmak üzere, Kurum laboratuvarlarında
veya Kurum tarafından bu amaca yönelik uygun görülen laboratuvarlarda
yapılması.
ç) Uygulanabilir olduğu durumlarda mikrobiyal
kontaminasyon olup olmadığını belirlemek için yapılmış olan kontrol testlerinin,
ürünün güvenli olduğunu kanıtlaması ve bu ürünlerin hazırlanmasında
kullanılan plazmanın temin edildiği kaynağın bildirilmesi ve analiz
sertifikalarının sunulması.
d) Hayvansal kaynaklı maddeler içeriyorsa Bulaşıcı
Süngerimsi Ensefalopati (TSE)’ye neden olma riski bulunmadığına dair
başvuru sahibi beyanı ve varsa resmi otorite yazısının, kan ve plazma
ürünleri içeriyorsa viral kontaminasyon testlerinin sunulması.
Başvurunun
esastan reddi
MADDE 17- (1) Ruhsat başvurusunda bulunulan ileri tedavi tıbbi
ürünü analize tabi tutulur. İlk analizde uygunsuzluk bulunması halinde
firmadan ıslah edilmiş numune istenerek analiz tekrarlanır. İkinci analizde
de uygunsuzluk bulunması halinde firma temsilcileri ile analiz yöntemi
hakkında değerlendirme toplantısı yapılarak yeni numunenin analiz yöntemi
tespit edilir ve analizi gerçekleştirilir. Üçüncü analizde de uygunsuzluk
bulunması halinde firma temsilcileri ile son değerlendirme toplantısı
yapılır, analiz uygunsuzluğu tarif edilir ve yeni analiz yöntemi belirlenerek
son defa analiz yapılır. Belirtilen analiz basamakları tamamlandığı halde,
kalitatif ve kantitatif formül uygunsuzluğunun ve beyan edilen
spesifikasyonlarının kabul edilebilir limitlerin dışında bulunduğunun,
tespit edilmesi durumlarında ruhsat başvurusu esastan reddedilir.
(2) Bir ileri tedavi tıbbi ürününün
ruhsatlandırılması için Kuruma yapılan başvurunun değerlendirilmesi sürecinin
aşağıda belirtilen her bir durumu için başvuru sahibine en fazla üç yazılı
ve iki sözlü cevap hakkı tanınmasından sonra sunulan belge ve bilgilerin
değerlendirilmesi sonucunda ürünün;
a) Normal kullanma şartlarında, potansiyel riskinin
tedavinin yararlı etkisinden fazla olduğunun veya,
b) Terapötik etkisinin yetersiz olduğunun veya
terapötik etkisinin yeterli şekilde kanıtlanamadığının veya,
c) Kalitatif ve kantitatif formülün ve ürünün
kalitesine ilişkin verilerin uygunsuzluğunun,
tespit edilmesi durumlarında ruhsat başvurusu
esastan reddedilir.
(3) Bu madde kapsamında reddedilen ruhsat
başvurularının değerlendirmesine ilişkin bilgiler yayımlanmaz.
Başvurunun
esastan reddinin bildirimi ve itiraz
MADDE 18- (1) Ruhsat başvurusunun esastan reddi halinde
karar gerekçeli olarak başvuru sahibine bildirilir veya bildirim
yapılamaması halinde Kurum internet sitesinde ilan edilebilir. Başvuru
sahibinin karara karşı bildirim veya ilan tarihinden itibaren kırk beş gün
içinde Kuruma itiraz etme hakkı vardır. Kırk beş gün içinde itiraz
edilmediği takdirde, başvuru belgeleri sahibine iade edilir. Başvuru
sahibinin belgeleri iade almaması durumunda; 18/10/2019 tarihli ve 30922
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Devlet Arşiv Hizmetleri Hakkında
Yönetmelik hükümleri uygulanır.
(2) İtiraz doksan gün içinde Kurum tarafından
değerlendirilerek sonucu başvuru sahibine bildirilir. İtirazın değerlendirilmesi
sırasında, gerekli görülür ise başvuru sahibine sözlü açıklama ve savunma
hakkı verilir.
(3) İtirazın değerlendirilmesi sonucunda çıkan
karar kesin olup, mezkur karara ilişkin Kuruma itiraz edilemez.
(4) Başvurunun reddedilmesi başvuru sahibinin
yeniden bir ruhsat başvurusu yapmasına engel değildir.
Ruhsatın
verilmesi
MADDE 19- (1) Başvuru sahibi tarafından Kuruma sunulan
belgelerin incelenmesi ve değerlendirilmesi sonucunda, Yönetmelikte
öngörülen hususlara uygun olduğu tespit edilen ileri tedavi tıbbi ürününe
ruhsat düzenlenir ve başvuru sahibi bilgilendirilir.
(2) 18/12/2021 tarihli ve 31693 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Ruhsatlı Beşeri Tıbbi Ürünlerdeki Varyasyonlara Dair
Yönetmelik kapsamında yer alan çeşitleme başvuruları istisna olmak üzere;
Kurum tarafından ruhsatlandırılan ileri tedavi tıbbi ürünü ile aynı
kalitatif ve kantitatif bileşime, aynı endikasyona ve aynı uygulama yoluna
sahip ürünler için aynı firmaya ikinci bir ruhsat düzenlenmez. Ancak
ruhsatlı bir ileri tedavi tıbbi ürününe üstünlük sağladığı bilimsel ve
teknolojik olarak gösterilen ileri tedavi tıbbi ürünlerine ilişkin
başvurular Kurum tarafından ayrıca değerlendirilir.
(3) Aynı gerçek veya tüzel kişi aynı etkin
madde/maddelere ve endikasyona sahip ileri tedavi tıbbi ürünlerinin, farklı
yitilik veya uygulama yolu veya farmasötik şekilleri için farklı bir ticari
isim kullanamaz.
(4) Bir ileri tedavi tıbbi ürüne, beşeri tıbbi
ürün, geleneksel bitkisel tıbbi ürün, tıbbi cihaz veya homeopatik tıbbi
ürün ile aynı isimli ruhsat verilemez.
(5) Kurumca ruhsat, sertifika ve diğer uluslararası
geçerliliği olan belgeler fiziki doküman olarak da hazırlanabilir.
(6) Kurum tarafından ruhsatlandırılan ileri tedavi
tıbbi ürünlerinin listesi Kurum resmi internet sayfasında ve yılda bir kez
olmak üzere Resmî Gazete’de ilan edilir.
(7) Kurum, ilgili ileri tedavi tıbbi ürünün
farmasötik ve klinik öncesi testler, klinik araştırmalar, risk yönetim
sistemi ve farmakovijilans sistemine ilişkin ticari olarak gizli
nitelikteki bilgileri içermeyen bir halka açık değerlendirme raporu
düzenleyebilir. Bu değerlendirme raporu, ilgili ileri tedavi tıbbi ürünün
kalitesinin, güvenliliğinin veya etkililiğinin değerlendirilmesi için
önemli olan yeni bilgiler elde edildiğinde güncellenir. Halka açık
değerlendirme raporu, özellikle ileri tedavi tıbbi ürünün kullanım
koşulları ile ilgili bir bölümün yer aldığı bir özet içerir.
Ruhsatın
geçerlilik süresi
MADDE 20- (1) Ruhsatın yenilenmesine ilişkin değerlendirme, verildiği
tarihten beş yıl sonra Kurum tarafından yarar/risk dengesi dikkate alınarak
yapılır. Ruhsat sahibi, İlaçların Güvenliliği Hakkında Yönetmelik hükümleri
uyarınca, şüpheli advers reaksiyon raporları ve periyodik yarar/risk
değerlendirme raporlarının değerlendirmesini de içeren etkililik,
güvenlilik ve kaliteye ilişkin tüm güncel bilgiler ile ürünün
ruhsatlandırılmasından itibaren yapılan tüm varyasyonlarıyla ilgili
bilgilerini içeren dosyayı beş yıllık sürenin dolmasından dokuz ay önce
Kuruma sunar.
(2) Ruhsat bir kez yenilendikten sonra Kurum,
ilgili ileri tedavi tıbbi ürüne yetersiz sayıda hastanın maruz kalması da
dahil olmak üzere, farmakovijilans ile ilgili nedenlerle ek bir beş yıllık
yenileme değerlendirmesi yapılmasına karar vermediği sürece ruhsat süresiz
olarak geçerlidir.
(3) Piyasaya sunulmamış olması nedeniyle ürüne
ilişkin beş yıllık farmakovijilans verisinin sunulamayacağı durumlarda
ruhsatın geçerliliğine ilişkin değerlendirme, mevcut farmakovijilans
verisinin ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda hazırlanarak sunulmasının
ardından yapılır.
Ruhsatın
askıya alınması
MADDE 21- (1) Ruhsatlı bir ürün ile ilgili olarak;
a) Normal kullanım şartlarında zararlı etkilerinin
ortaya çıkması,
b) Terapötik etkisinin olmadığının veya yetersiz
olduğunun tespiti,
c) Ruhsata esas olan formülden farklı bir formül
ile üretilmesi,
ç) Ruhsata esas formül, yitilik, farmasötik şekil,
ambalaj ve kısa ürün bilgilerinde Kurumun bilgisi ve/veya onayı dışında
değişiklik yapılması,
d) Ruhsat sahibi tarafından üretim ve kontrol
yöntemleri bakımından bilimsel ve teknik ilerlemelerin dikkate alınmaması
ve ileri tedavi tıbbi ürünün genel kabul gören bilimsel yöntemlerle
üretilmesini ve kontrol edilmesini sağlamak amacıyla gerekli değişikliğin
yapılmaması veya değişiklik yapılmışsa Kurumun onayına sunulmaması,
e) Yapılan piyasa kontrolleri sonucunda hatalı
olduğu tespit edilen ürünler için yapılan uyarının dikkate alınmaması ve
hatalı üretime devam edilmesi,
f) 10 uncu maddenin birinci fıkrasının (g) ve (i)
bentlerinde yer alan üretim metodu ve üretici tarafından kullanılan kontrol
metotlarının belirtildiği şekilde uygulanmadığının tespit edilmesi,
g) Ambalaj bilgileri ve kullanma talimatı ile
ilgili mevzuat hükümlerine uyulmaması,
ğ) Kısa ürün bilgilerinde ve kullanma talimatında
gerekli güncellemelerin yapılmaması ve/veya bildirilmemesi,
h) Ruhsat sahibi tarafından, ileri tedavi tıbbi
ürünle ilgili olarak Kurum talimatlarına Kurumca belirlenen sürede cevap
verilmemesi,
ı) Bu Yönetmeliğin hükümlerine göre bir ileri
tedavi tıbbi ürün için yapılan başvuruda sunulan belgelerde ürünün kalite,
etkililik veya güvenliliğini etkileyecek yanlışlık olduğunun tespit
edilmesi veya sunulan belgelerin geçerliliğini yitirmesi,
i) Farmakovijilans uygulamaları çerçevesinde ulaşan
bildirimler için Kurum tarafından yapılan yarar/risk değerlendirmesi
sonucunda ruhsatın askıya alınmasına karar verilmesi,
j) İlaçların Güvenliliği Hakkında Yönetmelik
hükümlerine göre ruhsatın askıya alınmasını gerektiren hallerin tespit
edilmesi,
k) Ruhsatın devri durumunda, devralan kişinin adı,
soyadı, adresi, telefon numarası ve KEP adresi ile birlikte, ileri tedavi
tıbbi ürünün güncellenmiş kısa ürün bilgileri, kullanma talimatı, iç ve dış
ambalajın birer örneği ve noter aracılığıyla yapılan devirlerde, söz konusu
ürün için daha önce verilmiş olan ruhsatın aslı; güncellenmiş kısa ürün
bilgileri ve kullanma talimatının sunulamadığı durumlarda ileri tedavi
tıbbi ürüne ait kısa ürün bilgileri ve kullanma talimatı ile ilgili,
gerekli tüm değişiklik ve güncellemelerin, ileri tedavi tıbbi ürünün ruhsat
devir işlemleri tamamlandıktan sonra ilgili kılavuzlar doğrultusunda
yapılacağına ve onay alınmadan satış izni başvurusu yapılmayacağına
ilişkin, devralan tarafından eksiksiz olarak hazırlanmış taahhütnamenin
belirtilen süre içerisinde yerine getirilmemesi,
l) Halk sağlığı ve ilaca erişimin
sürdürülebilirliği açısından önem arz eden ileri tedavi tıbbi ürünün, Kurum
tarafından talep edilmesine rağmen, talep tarihinden itibaren altı ay
içinde ruhsat sahibi tarafından piyasaya arz edilmemesi,
m) 25 inci madde kapsamında yapılan ruhsat devri
başvurularında ruhsata esas üretim yeri/yerlerinin iyi imalat uygulamaları
kılavuzlarına uygun üretim yapıldığını gösteren belgenin ve Türkiye’de
faaliyet gösteren etkin madde üretim yeri/yerleri için Üretim Yeri İzin
Belgesinin ruhsat sahibi tarafından sunulmaması,
durumlarından en az birine ilişkin uygunsuzluğun
tespit edilerek sübut bulunması halinde ilgili uygunsuzluğa ilişkin Kurumca
yapılan güvenliliği de içerecek değerlendirme neticesine göre veya ruhsat
sahibi tarafından ürünün ruhsatının iptalinin talep edilmesi halinde ileri
tedavi tıbbi ürüne ait ruhsat Kurum tarafından askıya alınır.
(2) Ruhsatı askıya alınan ileri tedavi tıbbi ürünün
piyasaya arz için yapılan üretimi veya ithalatı durdurulur. Hâlihazırda
ithal edilmiş veya üretilmiş olan ileri tedavi tıbbi ürünler Kurum
tarafından aksi yönde karar alınmadıkça piyasaya arz edilemez. Piyasada
bulunan ileri tedavi tıbbi ürünler hakkındaki karar, ruhsatın askıya alınma
gerekçesi dikkate alınarak Kurum tarafından verilir.
(3) Ruhsatı askıya alınan ileri tedavi tıbbi
ürünlerin listesi Kurum resmi internet sayfasında ilan edilir.
(4) Birinci fıkranın (i) veya (j) bentlerinde
belirtilen nedenlerle ruhsatı askıya alınan ürünlerin tekrar piyasaya
verilmek istenmesi halinde Kurumca belirlenen usullere uygun olarak, ürünü
en geç altı ay içinde piyasaya arz etme taahhüdü ile Kuruma ruhsatın
askıdan indirilmesi için başvuru yapılır. Kurum tarafından uygun bulunması
durumunda ürün ruhsatı askıdan indirilir. Taahhüt edilen süre içerisinde
piyasaya arz edilmeyen ürünler için 22 nci madde doğrultusunda işlem tesis
edilir.
Ruhsatın
iptali
MADDE 22- (1) Aşağıda belirtilen durumlardan birinin
mevcudiyeti halinde ileri tedavi tıbbi ürünü için verilmiş olan ruhsat
iptal edilir:
a) 21 inci maddenin birinci fıkrasında sayılan
nedenlerden biri veya birkaçı sebebiyle ruhsatı askıya alınan ürünler
hakkında ruhsat sahibi tarafından ruhsatın askıya alındığı tarihten
itibaren en geç altı ay içinde askıya alınma gerekçesinin aksini ispatlayan
belgelerin sunulmaması veya durumu açıklayan belgelerin Kurum tarafından
uygun bulunmaması.
b) Ruhsat üzerinde Kuruma tebliğ edilmiş haciz veya
tedbir kararı bulunmaması koşuluyla, ruhsat sahibinin talebi ve Kurumun
uygun görmesi.
c) Halk sağlığı ve kamu maliyesi açısından önem arz
eden ileri tedavi tıbbi ürünün, Kurum tarafından talep edilmesine rağmen,
talep tarihinden itibaren altı ay içinde ruhsat sahibi tarafından piyasaya
arz edilmemesi.
(2) Ruhsatlı Beşeri Tıbbi Ürünlerdeki Varyasyonlara
Dair Yönetmelik kapsamında yapılan çeşitleme başvurularında başvuru
sahiplerinin mevcut ruhsatların iptalini talep etmeleri halinde, çeşitleme
başvurusunda bulunulan ürünler için ruhsat düzenlendiğinde mevcut ruhsatlar
eş zamanlı olarak askıya alınmaksızın iptal edilir.
(3) Ruhsatı iptal edilen bir ileri tedavi tıbbi
ürünün üretimi veya ithalatı durdurulur. Hâlihazırda piyasada bulunan ileri
tedavi tıbbi ürünler hakkındaki karar, ruhsatın iptal gerekçesi dikkate alınarak
Kurum tarafından verilir.
(4) Birinci fıkranın (b) bendine göre iptal işlemi
uygun görülüp askıya alınan ruhsatlar; altı ay süreyle Kurum resmi internet
sayfasında ilan edilir. Bu fıkra kapsamında Kurum resmi internet sayfasında
askıya alındığı ilan edilen ruhsatlar; talep halinde, ürünü piyasaya arz
etme taahhüdünde bulunan ve bu Yönetmelikle belirlenen ruhsat başvurusunda
bulunma şartlarını haiz gerçek veya tüzel kişilere, bu kişilerin talepleri
ve ruhsat sahibinin rızası bulunması halinde, ruhsat devri başvuru
şartlarının sağlanması koşuluyla devredilir. Devir başvurusu yapılan
ruhsatların iptal edilme işlemlerine devam edilmez.
(5) Birinci fıkranın (b) bendine göre ruhsat iptali
talep edilen ürünlerin; ortak pazarlanan ve ruhsat başvurusu tam ve eksiksiz
dosya ile yapılan bir ileri tedavi tıbbi ürün olması durumunda, ruhsat
sahibinin ortak pazarlamaya konu edilen diğer ileri tedavi tıbbi
ürün/ürünlerin listesini Kuruma sunması zorunludur.
(6) 21 inci maddenin birinci fıkrasının (l) ve (m)
bentleri gereğince askıya alınan ürünlerin ruhsat askı süresi Kurum
tarafından uygun bulunması halinde altı ay daha uzatılabilir.
(7) Yurt dışı ilaç listesinde yer alan veya tedarik
edilememesi nedeniyle halk sağlığı riski oluşturacak ileri tedavi tıbbi
ürünler için Kurum, dördüncü ve altıncı fıkralar kapsamındaki hususlara
ilişkin ruhsat askı süresini uzatabilir.
(8) Kurum tarafından ruhsatları iptal edilen ileri
tedavi tıbbi ürünlerinin listesi Kurum resmi internet sayfasında ilan
edilir.
(9) Beşeri Tıbbi Ürünler Ruhsatlandırma
Yönetmeliğinin 34 üncü maddesi kapsamında koşullu olarak ruhsatlandırılan
bir ileri tedavi tıbbi ürünü için yıllık olarak değerlendirme sonucunda
Kurum tarafından koşullu ruhsatın iptal edilme kararı alınması halinde söz
konusu ürünlerin ruhsat iptal işlemleri 21 inci madde doğrultusunda ruhsat
askı işlemi yapılmaksızın gerçekleştirilir.
Ruhsatın
ya da ürün dosyasının zayi olması
MADDE 23- (1) Kurum tarafından verilmiş olan ruhsatın zayi
olması durumunda ruhsat sahibi tarafından ruhsatın zayi olduğunu gösterir
gazete ilanı ile Kuruma zayi ruhsat başvurusu yapılır. Bu durumda yeni bir
ruhsat belgesi düzenlenir.
(2) Ruhsat başvurusu yapılmış ileri tedavi tıbbi
ürünün ruhsat dosyanın zayi olması halinde başvuru sahibi veya ruhsat
sahibi tarafından Kuruma, zayi ruhsat dosyası başvurusu yapılır. Kurum
tarafından gerekçesi uygun bulunan başvurular için başvuru sahibine
dosyanın bir kopyası verilir.
Ruhsat
sahibinin sorumluluğu
MADDE 24- (1) Ruhsat sahibi, piyasada olan bir ürününün
herhangi bir nedenle piyasaya veremeyecekse bu durumun oluşmasından en az
otuz gün önce Kuruma ürünü piyasaya veremeyeceğini bildirmekle yükümlüdür.
(2) Ruhsat sahibi, ruhsatına sahip olduğu ileri
tedavi tıbbi ürünle ilgili olarak aşağıdaki hususlarda Kuruma karşı sorumludur:
a) İleri tedavi tıbbi ürünün, başvuru ekinde
verilen ve Kurum tarafından kabul edilen spesifikasyonlara uygun olarak
üretilmesi.
b) Üretim ve kontrol yöntemleri bakımından bilimsel
ve teknik ilerlemelerin dikkate alınması ve ileri tedavi tıbbi ürünün genel
kabul gören bilimsel yöntemlerle üretilmesini ve kontrol edilmesini
sağlamak amacıyla gerekli her türlü değişikliği yapmak üzere Kurumun
onayına sunulması.
c) İleri tedavi tıbbi ürünün doğru ve güvenli
kullanımını sağlamak için gerektiği durumlarda kısa ürün bilgilerinin ve
kullanma talimatının güncellenmesi.
ç) İleri tedavi tıbbi ürünle ilgili herhangi bir
değişiklik olduğunda, ilgili kılavuz hükümleri çerçevesinde ilgili
değişikliğin Kuruma bildirilmesi.
d) İleri tedavi tıbbi ürün hakkında Kurum tarafından
talep edilen hususlara zamanında cevap verilmesi.
e) Farmakovijilans uygulamaları çerçevesinde
İlaçların Güvenliliği Hakkında Yönetmelikte belirtilen yükümlülüklerin
yerine getirilmesi.
f) İleri tedavi tıbbi ürün kaynaklı bulaşabilecek
enfeksiyonların önlenmesi için gerekli tedbirlerin alınması.
g) Ruhsatına sahip olduğu ileri tedavi tıbbi ürünün
piyasada bulunabilirliğinin sağlanması.
ğ) İleri tedavi tıbbi ürünün etkililiği veya halk
sağlığının korunması gerekçesiyle ruhsatının askıya alınması veya piyasadan
çekilmesi durumunda alınan her türlü tedbirin tüm detaylarıyla birlikte
derhal Kuruma bildirilmesi.
h) İthal edilen, ihraç edilen veya lisans altında
ülkemizde üretilen ileri tedavi tıbbi ürünlerin kalite veya etkililik veya
güvenlilik nedeniyle; ruhsatlı olduğu diğer ülkelerde ruhsatının askıya
alınması veya iptal edilmesi veya piyasadan geri çekilmesi veya
toplatılması; ruhsat başvurusunda bulunulan diğer ülkelerde ruhsat
başvurusunun reddedilmesi veya başvuru sahibi tarafından başvurunun geri
çekilmesi durumunun Kuruma bildirilmesi.
ı) İleri tedavi tıbbi ürünlerle ilgili belirlenmiş
harçların ve ücretlerin ödenmesi.
(3) Ruhsat ya da başvuru sahibi Yönetmelikte
belirtilen esaslara uygun olarak başvuru yapmak, Kuruma sunduğu taahhütleri
yerine getirmek ve Kuruma sunduğu bilgi ve belgelerin doğruluğunu teyit
etmek ile yükümlü olup bu bilgi ve belgelerin sonuçlarından doğacak her
türlü yasal sorumluluğu kabul eder.
(4) Ruhsat ya da başvuru sahibi ürünü ile ilgili
Kuruma sunduğu tüm belgelerin asıllarını saklamakla ve talep edildiğinde
Kuruma sunmakla sorumludur.
(5) İleri tedavi tıbbi ürünün ruhsatlandırılmış
olması ruhsat sahibinin hukuki ve cezai yükümlülüğünü etkilemez.
(6) Kurum, güncel bilimsel gerekliliklere uygun
olarak ruhsat düzenlenmiş ürünler için de ilave bilgi ve belge talep
edebilir. Ruhsat sahibi Kurum tarafından talep edilen bilgi ve belgeleri
belirtilen süre içerisinde Kuruma sunmakla yükümlüdür.
(7) Ruhsat sahipleri, Kurum bilgi yönetim sistemine
Kurumca belirlenen gerekliliklere uygun olarak ürünlerin kayıtlarını
yapmakla ve bu verilerin güncelliğini sağlamakla yükümlüdür.
Ruhsat
devri
MADDE 25- (1) Kurum tarafından ruhsatlandırılmış bir ileri
tedavi tıbbi ürününün ruhsat devri yapılabilir. Ruhsat devir işlemleri için
aşağıdaki belgeler Kuruma sunulur:
a) Mahkemece ruhsatın devredildiğine dair mahkeme
ilamı, icra dairesince ruhsatın cebri icra yoluyla satıldığına ilişkin
karar veya devir sözleşmesine konu taraflara ait sicil tasdiknamesi ile
noter huzurunda düzenlenmiş ve aşağıdaki hususları içeren sözleşme:
1) Ruhsat devri işlemine konu olan ileri tedavi
tıbbi ürünün ismi, ruhsat tarihi ve sayısı.
2) Ruhsatı devredecek ve ruhsatı devralacak olan
gerçek veya tüzel kişilerin isim ve adresleri.
3) Kurum tarafından onaylanmış, tam ve güncellenmiş
olan mevcut ileri tedavi tıbbi ürün dosyasının eksiksiz bir biçimde
devralan kişiye teslim edildiğine dair tutanak.
b) Ruhsatı devralan kişinin, ruhsat sahibinden
beklenen tüm sorumlulukları yerine getirme kapasitesine sahip olduğunu gösteren;
1) 7 nci maddede ruhsat başvurusunda bulunabilecek
kişiler için belirtilen mesleklerden birine mensup olunduğunu gösteren
diploma aslı veya noter onaylı sureti veya Yükseköğretim Kurulundan alınan
mezuniyet belgesi.
2) Tüzel kişi olması durumunda, şirketin
ortaklarını ve sorumlu kişilerin görev ve unvanlarını belirten Türkiye
Ticaret Sicili Gazetesi.
3) İlaçların Güvenliliği Hakkında Yönetmelik
kapsamında farmakovijilans yetkilisi ile ilgili belgeler.
4) Beşerî Tıbbi Ürünlerin Tanıtım Faaliyetleri Hakkında
Yönetmelik kapsamında bilim servisini tanımlayan belge ve bu servisin
adresi, telefon numarası ve KEP adresi.
c) Ruhsatı devralan kişinin adı, soyadı, adresi,
telefon numarası ve KEP adresi ile birlikte, ileri tedavi tıbbi ürünün
güncellenmiş kısa ürün bilgileri, kullanma talimatı, iç ve dış ambalajın
birer örneği ve noter aracılığıyla yapılan devirlerde, söz konusu ürün için
daha önce verilmiş olan ruhsatın aslı; güncellenmiş kısa ürün bilgileri ve
kullanma talimatının sunulamadığı durumlarda ileri tedavi tıbbi ürüne ait
kısa ürün bilgileri ve kullanma talimatı ile ilgili, gerekli tüm değişiklik
ve güncellemelerin, ileri tedavi tıbbi ürünün ruhsat devir işlemleri
tamamlandıktan sonra ilgili kılavuzlar doğrultusunda yapılacağına ve onay
alınmadan satış izni başvurusu yapılmayacağına ilişkin, devralan tarafından
eksiksiz olarak hazırlanmış taahhütname, ruhsata esas üretim
yeri/yerlerinin iyi imalat uygulamaları kılavuzlarına uygun üretim
yapıldığını gösteren belge ve Türkiye’de faaliyet gösteren etkin madde
üretim yeri/yerleri için Üretim Yeri İzin Belgesi.
ç) İleri tedavi tıbbi ürünün ithalatı durumunda,
lisansör firma tarafından düzenlenmiş, ithalatı yapan gerçek veya tüzel
kişinin söz konusu ürünün Türkiye'ye ithalatı, Türkiye’de
ruhsatlandırılması ve satışı konusunda yetkili tek temsilci olduğunu, ortak
pazarlama durumunda ise, Türkiye’deki yetkili tek temsilci dışındaki gerçek
veya tüzel kişiye ortak pazarlama yetkisinin verildiğini gösteren belge ile
ortak pazarlama yapacak gerçek veya tüzel kişilerin ortak pazarlama
konusundaki yazılı onayları.
d) İleri tedavi tıbbi ürünün lisans altında
üretilmesi durumunda, lisansör firma tarafından düzenlenmiş, üretimi yapan
gerçek veya tüzel kişinin, söz konusu ürünün Türkiye’de ruhsatlandırılması,
üretimi ve satışı konusunda yetkili tek temsilci olduğunu, ortak pazarlama
durumunda ise Türkiye’deki yetkili tek temsilci dışındaki gerçek veya tüzel
kişiye ortak pazarlama yetkisi verildiğini gösteren belge ile ortak
pazarlama yapacak gerçek veya tüzel kişilerin ortak pazarlama konusundaki
yazılı onayları.
e) Türkiye’de imal edilecek ileri tedavi tıbbi
ürünlerde başvuru sahibinin üretici olmaması durumunda, Beşeri Tıbbi
Ürünlerin İmalathaneleri Hakkında Yönetmelikte ve 27/10/2010 tarihli ve
27742 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İnsan Doku ve Hücreleri ile
Bunlarla İlgili Merkezlerin Kalite ve Güvenliği Hakkında Yönetmelikte
belirtilen şartlara sahip bir üretici ile yaptığı fason üretim sözleşmesi
ve taraflara ait sicil tasdiknamesi.
(2) Noter aracılığı ile yapılan devirlerde, birinci
fıkrada sayılan belgelere ek olarak aşağıdaki hususlar geçerlidir:
a) Devralan firma tarafından hazırlanan, devir
başvurusu sırasında ileri tedavi tıbbi ürünle ilgili herhangi bir
değişiklik yapılmadığına ilişkin taahhütnamenin sunulması gerekir.
b) Kurumca yayımlanan ilgili kılavuz doğrultusunda
Kurum tarafından gerekli görülen haller istisna olmak kaydıyla, devir
işleminin gerçekleşmesinin ardından, beşeri tıbbi ürüne ilişkin olarak
gerekli tüm değişiklik ve güncellemelerin yapılacağına dair, devralan firma
tarafından hazırlanmış bir taahhütnamenin eksiksiz olarak sunulması halinde,
mevcut ürün dosyasına ilişkin olarak gerekli güncellemeler ve varsa
eksikliklerin giderilmesine yönelik işlemler, beşeri tıbbi ürünün ruhsat
devir işlemleri yapıldıktan sonra, ilgili kılavuzlar doğrultusunda yapılır
ve onay alınmadan satış iznine başvurulamaz. Ancak Kurum tarafından gerekli
görülen hallerde, mevcut ürün dosyasına ilişkin olarak güncellemeler ve
varsa eksikliklerin giderilmesine yönelik işlemler için başvuru yapılması
talep edilebilir.
c) Talep olması halinde; ruhsatı devreden ve
devralan firmaların yazılı ve noter tasdikli mutabakatı koşulu ile yeni
ruhsatın düzenlendiği tarihten sonra altı ay süre ile eski barkodlu
ürünlerin üretilmesine ve sadece devralan firma tarafından piyasaya
sunulmasına izin verilir. Bu durumdaki ürünlerin üretim bildirimlerine
ilişkin kontrol işlemleri İlaç Takip Sistemi üzerinden gerçekleştirilir. Bu
ürünler, miatları doluncaya kadar piyasada bulunabilir. İthal edilirken
devredilen ürünlerin devreden firma tarafından piyasaya arzı durdurulur.
Yeni ruhsatın düzenlendiği tarihten sonra altı ay süre ile eski barkodlu
ürünler devreden firma tarafından ruhsatı devreden ve devralan firmaların
yazılı ve noter tasdikli mutabakatı koşulu ile ithal edilebilir. Ancak bu
ürünler devreden firma tarafından ilaç takip sistemine üretim bildirimi
yapılması ve ürünlerin ilaç takip sistemi üzerinden devralan firmaya
devredilmesi koşulu ile piyasaya arz edilebilir.
(3) Lisansör firmanın söz konusu ürünün Türkiye’de
ruhsatlandırılmasına/satışına/üretimine ilişkin yetkilendirdiği gerçek veya
tüzel kişiyi değiştirmesi durumunda, birinci fıkrada sayılan belgelere ek
olarak mevcut ruhsat sahibinin ruhsat aslını iade ettiğini bildiren
yazısının sunulması; mevcut ruhsat sahibinin yetkisinin kalmadığını gösteren
mahkeme kararı sunulduğunda ise birinci fıkranın (a) bendi hariç ileri
tedavi tıbbi ürünün güncel Modül 1 dosyası ile birlikte bu maddedeki tüm
gerekliliklerin yerine getirilmesi zorunludur. Ancak bu durumdaki ürünün
ülkemizde bir hastalık için tek teşhis veya tek tedavi seçeneği olması
durumunda Kurum mahkeme kararını beklemeksizin ruhsat/izin veya tescil
belgesine ilişkin devir başvurusunu kabul edebilir ve sonuçlandırabilir.
(4) Kurum, yapılan ruhsat devri başvurusunu otuz
gün içinde değerlendirir.
(5) Kurum tarafından talep edilen bilgi ve
belgelerin veya sunulacağı tarih bilgisiyle bu bilgi ve belgelerin sunulamadığına
ilişkin gerekli açıklamanın en geç otuz gün içinde Kuruma sunulmaması
durumunda devir başvurusu iptal edilir.
Ruhsat
başvurusunun devri
MADDE 26- (1) Ruhsat başvurusu yapan gerçek veya tüzel kişi
başvurudan oluşan haklarını 24 üncü maddede belirtilen ilgili koşulları yerine
getirmek suretiyle başka bir gerçek veya tüzel kişiye devredebilir.
Satış
izni alınması
MADDE 27- (1) Bu Yönetmelik hükümlerine göre Kurum
tarafından ruhsatlandırılarak ilk kez piyasaya sunulacak ileri tedavi tıbbi
ürün için satış izni alınması zorunludur.
(2) Kurum tarafından ruhsatlandırılarak ilk kez
piyasaya sunulacak ileri tedavi tıbbi ürünler için ruhsat sahibi; Kurumca
depocuya satış fiyat başvurusu uygun bulunulan ileri tedavi tıbbi ürünler
için depolama faaliyetlerini kendi özel veya tüzel kişiliğine ait
tesislerde yapması durumunda Kurum tarafından düzenlenen belgeyi, bunun
dışındaki durumlarda ise depolama yerine ait Kurum tarafından düzenlenen
belgeyi taraflar arasında ürünün depolanmasına yönelik olarak imzalanmış
belgeyi ve taraflara ait sicil tasdiknamesini satış izni başvurusu ile
birlikte Kuruma sunar.
(3) Kurum, satış izni için başvurulan ve Kurumca
fiyatı onaylanan ileri tedavi tıbbi ürüne ilişkin ambalaj örneğini ve
kullanma talimatını gerekli bilgiler açısından inceler.
(4) İleri tedavi tıbbi ürünün ruhsata esas ambalaj
bilgilerinin veya özelliklerinin ve/veya kullanma talimatının değişmesine
yol açan işlemler için yeniden satış izni alınmasına gerek yoktur. Ancak
üretim yerinin yurtdışından ülkemize ya da ülkemizden yurtdışına transferi,
ambalaj boyutu değişikliği, ruhsat devir işlemleri sonrasında ve 21 inci
maddenin dördüncü fıkrası doğrultusunda ruhsatının askıda olma durumu
kaldırılan ürünler piyasaya sunulmadan önce; ikinci fıkrada belirtilen
belgeler ve satış numunesi ile birlikte Kuruma başvurularak satış izni
alınması gerekir.
(5) Dünya Sağlık Örgütü veya Avrupa Birliği
tarafından tanınan veya Sağlık Bakanlığı tarafından kabul edilen halk
sağlığı tehditlerine karşı acil durumlarda kullanılacak olan ve tedariki
yalnızca kamu tarafından yapılacak ileri tedavi tıbbi ürünleri için Kurum,
satış izninde söz konusu ürünlerin piyasaya sunulabileceği kamu hizmeti
veren sağlık kurum ve kuruluşlarına ilişkin kısıtlamalar tanımlayabilir.
Söz konusu kısıtlamalar satış izninde belirtilir.
Ruhsatlandırma
sonrası varyasyonlar
MADDE 28- (1) 25 inci madde istisna olmak üzere, ileri
tedavi tıbbi ürün ruhsatlandırıldıktan sonra bu ürüne ilişkin tüm
değişiklikler için ilgili yönetmelik ve kılavuz hükümlerine göre ruhsat
sahibi tarafından Kuruma başvuru yapılır.
(2) Kurum, başvuru olması halinde fiyat tarifesinde
yer alan bir ücrete tabi olmak kaydı ile ileri tedavi tıbbi ürün
ruhsatlandırıldıktan sonra başvuru sahibine bilimsel tavsiye verebilir.
Bağış,
tedarik ve test
MADDE 29- (1) Bir ileri tedavi tıbbi ürününün insan
hücreleri veya dokuları içermesi halinde, bu hücre veya dokuların bağışı,
tedariki ve test edilmesi; İnsan Doku ve Hücreleri ile Bunlarla İlgili
Merkezlerin Kalite ve Güvenliği Hakkında Yönetmeliğe uygun olarak
gerçekleştirilir.
Klinik
araştırmalar
MADDE 30- (1) Beşeri Tıbbi Ürünlerin Klinik Araştırmaları
Hakkında Yönetmeliğin gen tedavisi ve somatik hücre tedavisi tıbbi
ürünlerine ilişkin 8 inci maddesinin on birinci fıkrası doku mühendisliği
ürünlerine uygulanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Kısa Ürün Bilgisi, Ambalaj ve Kullanma Talimatı
Kısa ürün
bilgisi
MADDE 31- (1) Beşeri Tıbbi Ürünler Ruhsatlandırma
Yönetmeliğinin 10 uncu maddesine halel getirmeksizin Ek-2’de listelenen
bilgiler yer alır.
Kullanma
talimatı
MADDE 32- (1) Beşeri Tıbbi Ürünlerin Ambalaj Bilgileri,
Kullanma Talimatı ve Takibi Yönetmeliğinin 8 inci maddesine halel
getirmeksizin bir ileri tedavi tıbbi ürünün kullanma talimatı kısa ürün
bilgileriyle uyumlu hazırlanır ve Ek-4’te listelenen bilgileri içerir.
(2) Kullanma talimatının kolaylıkla okunabilir ve
açıkça anlaşılır olması gerekir.
Dış
ambalaj
MADDE 33- (1) Beşeri Tıbbi Ürünlerin Ambalaj Bilgileri,
Kullanma Talimatı ve Takibi Yönetmeliğinin 5 nci, 6 ncı ve 7 nci
maddelerine halel getirmeksizin bir ileri tedavi tıbbi ürünün dış ambalajı
veya dış ambalajın olmadığı durumlarda iç ambalajında Ek-3’te listelenen
bilgiler yer alır.
İç
ambalaj
MADDE 34- (1) Bir ileri tedavi tıbbi ürünün iç ambalajında
Beşeri Tıbbi Ürünlerin Ambalaj Bilgileri, Kullanma Talimatı ve Takibi
Yönetmeliğinin 6 ncı maddesine ilaveten aşağıda belirtilen bilgiler yer
alır:
a) İnsan Doku ve Hücreleri ile Bunlarla İlgili
Merkezlerin Kalite ve Güvenliği Hakkında Yönetmelikte belirtilen özgün
bağış kimlik numarası ve ürün kodu.
b) İleri tedavi tıbbi ürünlerinin otolog
kullanımının söz konusu olduğu durumlarda, özgün hasta tanımlayıcı ve
“Yalnızca otolog kullanım içindir” ibaresi.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Ruhsatlandırma Sonrası Gereklilikler
Ruhsatlandırma
sonrası etkililik, advers reaksiyon izlemi ve risk yönetimi
MADDE 35- (1) İlaçların Güvenliliği Hakkında Yönetmelik
kapsamındaki farmakovijilans gerekliliklerine ek olarak başvuru sahibi,
ruhsat başvurusunda ileri tedavi tıbbi ürünlerinin etkililiğinin ve bu
ürünlerin advers reaksiyonların izlemini sağlamak için öngörülen önlemleri
ayrıntılı bir şekilde belirtir.
(2) Kurum şüpheli durumlarda, ruhsatlandırmanın bir
kısmı olarak, ileri tedavi tıbbi ürünlerinin tanımlanması, özelliklerinin
belirlenmesi ve bu ürünlere ilişkin meydana gelebilecek risklerin önlenmesi
veya en aza indirilebilmesi amacıyla risk yönetim sisteminin tasarlanmasını
talep eder. Bu durumda ruhsat sahibi, sistemin oluşturulması, risk yönetim
sisteminin etkinlik değerlendirmesi veya belirli ruhsat sonrası
çalışmalarını yürüteceğine dair bilgileri Kuruma sunar. Kurum gerekli
durumlarda, risk yönetim sisteminin etkinliğini ve yapılan çalışmaların
sonuçlarını değerlendiren ek raporların sunulmasını talep edebilir.
(3) Risk yönetim sisteminin etkinliği ve yapılan
çalışmaların sonuçlarına ait değerlendirme, İlaçların Güvenliliği Hakkında
Yönetmelikte belirtilen periyodik yarar/risk değerlendirme raporu
içerisinde yer alır.
(4) Kombine ileri tedavi tıbbi ürünlerine ilişkin
ciddi advers reaksiyon meydana gelirse, Kurum, Tıbbi Cihaz Yönetmeliği
hükümlerini uygulanır.
İzlenebilirlik
MADDE 36- (1) Ruhsat sahibi, ürünün, bu ürüne ait başlangıç
maddelerinin ve hammaddelerin, içerebileceği hücre ve dokulara temas eden
tüm maddeler dahil olmak üzere, kaynaktan alınması, imalatı, paketlenmesi,
depolanması, taşınması ve ürünün kullanıldığı hastane, kurum ve kuruluş
veya özel uygulama merkezlerine dağıtılması esnasında izlenmesini
sağlayacak sistemi İnsan Doku ve Hücreleri ile Bunlarla İlgili Merkezlerin
Kalite ve Güvenliği Hakkında Yönetmelik doğrultusunda oluşturur ve yürütür.
(2) İleri tedavi tıbbi ürünün kullanılacağı
hastane, kurum ve kuruluş veya özel uygulama merkezi, hasta ve ürün
izlenebilirliğine yönelik sistemi oluşturur ve yürütür. Söz konusu sistem,
her bir ürünün, bu ürünleri kullanan hastayla bağlantısı veya her bir hastanın
aldığı ürünle bağlantısı hakkında yeterli bilgi içerir.
(3) İleri tedavi tıbbi ürününün insan hücre veya
dokuları içermesi durumunda, ruhsat sahibi ile ürünün kullanıldığı hastane,
kurum ve kuruluş veya özel uygulama merkezi, birinci ve ikinci fıkralar
uyarınca hazırlanan izlenebilirlik sistemlerinin, kan hücreleri haricindeki
insan hücre ve dokuları hususundaki İnsan Doku ve Hücreleri ile Bunlarla
İlgili Merkezlerin Kalite ve Güvenliği Hakkında Yönetmeliğin ilgili
maddelerinde belirtilen gerekliliklere uygunluk göstermesini ve bu
gereklilikleri tamamlayıcı nitelikte olmasını sağlar.
(4) Ruhsat sahibi; birinci fıkrada belirtilen
verileri, ürünün son kullanma tarihinden sonra en az otuz yıl süreyle
saklar. Kurum tarafından ruhsat gereği olarak talep edilmesi durumunda bu
süre daha da uzun olabilir.
(5) Ruhsat sahibinin iflas etmesi veya tasfiyesi ve
ruhsat devri durumlarında, birinci fıkrada belirtilen bilgiler Kuruma
iletilir.
(6) Ruhsatın askıya alındığı, iptal edildiği veya
geri çekildiği durumlarda ruhsat sahibi, bu maddenin birinci, üçüncü ve
dördüncü fıkralarında belirtilen yükümlülüklere tabidir.
(7) İleri tedavi tıbbi ürünlerine ilişkin
izlenebilirlik sisteminde 24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılı Kişisel Verilerin
Korunması Kanununa uyulur.
Kombine
ileri tedavi tıbbi ürünleri
MADDE 37- (1) Bir kombine ileri tedavi tıbbi ürünü söz
konusu olduğunda, ürünün tamamı Kurumun değerlendirmesine tabidir.
(2) Bir kombine ileri tedavi tıbbi ürünü ruhsat
başvurusunda Tıbbi Cihaz Yönetmeliğindeki temel gerekliliklere uyum kanıtı
sunulur.
(3) Bir kombine ileri tedavi tıbbi ürünü ruhsat
başvurusunda, uygulanabilir olduğu durumlarda, tıbbi cihaz kısmı için Tıbbi
Cihaz Yönetmeliğine uyumlu onaylanmış kuruluş değerlendirme sonuçları
sunulur. Kurum, söz konusu tıbbi ürünün değerlendirilmesinde bu
değerlendirmenin sonuçlarını tanır. Kurum, ilgili onaylanmış kuruluştan,
değerlendirmesinin sonuçlarına ilişkin her türlü bilgiyi iletmesini talep
edebilir. Onaylanmış kuruluş, bilgileri otuz gün içinde iletir.
(4) Ruhsat başvurusu değerlendirme sonuçlarını
içermiyorsa, Kurum tarafından onaylanmış kuruluşun katılımının gerekli
olmadığına karar verilmedikçe Kurum başvuru sahibi ile bağlantılı olarak
tanımlanmış bir onaylanmış kuruluştan görüş talep eder.
(5) Kombine ileri tedavi tıbbi ürününün bir kısmını
oluşturan tıbbi cihaz veya implante edilebilir cihaz, Tıbbi Cihaz
Yönetmeliğindeki temel gereklilikleri karşılar.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Güven
MADDE 38- (1) Karşılaştırılabilir standartlara sahip diğer
ilaç otoriteleri veya bölgesel ya da uluslararası kuruluşlar tarafından
yapılan önceki değerlendirmeler Kurum tarafından yayımlanan kılavuza uygun
olarak dikkate alınabilir.
Ücretlendirme
MADDE 39- (1) Kurum bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyetlere
yönelik ücretlendirme uygulayabilir.
Kılavuz
MADDE 40- (1) Kurum gerekli gördüğü durumlarda bu
Yönetmeliğin uygulanmasına yönelik kılavuzlar veya tebliğler yayımlar.
Gizlilik
MADDE 41- (1) Bir ileri tedavi tıbbi ürününe ruhsat almak üzere
başvuru sahibi tarafından Kuruma sunulan bilgiler gizlidir. Bu gizlilik
Kurum tarafından korunur.
Geri
çekme
MADDE 42- (1) Bu Yönetmelik kapsamına giren ürünlerden; geri
çekmenin söz konusu olduğu ürünlerde yapılacak toplatma ve geri çekme
işlemleri için 19/11/2015 tarihli ve 29537 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Geri Çekme Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Zorunlu
lisans
MADDE 43- (1) 22/12/2016 tarihli ve 6769 sayılı Sınai
Mülkiyet Kanununun 132 nci maddesi kapsamında Cumhurbaşkanı tarafından zorunlu
lisansla üretilmesi uygun bulunan ürünler için, ayrıntılı hususları Kurumca
belirlenen gereklilikler dâhilinde Kuruma ruhsat başvurusu yapılabilir.
Avrupa
Birliği mevzuatına uyum
MADDE 44- (1) Bu Yönetmelik, 6/11/2001 tarihli ve 2001/83/AT
sayılı Beşeri Tıbbi Ürünler Hakkındaki Avrupa Parlamentosu ve Konsey
Direktifi ile 29/3/2006 tarihli ve 507/2006/AT sayılı Beşeri Tıbbi Ürünler
İçin Koşullu Ruhsata Dair Komisyon Tüzüğü ve 29/3/2006 tarihli ve ileri
tedavi tıbbi ürünleri hakkında Avrupa Parlamentosu ve Konseyinin 13 Kasım
2007 tarih ve 1394/2007/AT sayılı ve 2001/83/AT sayılı Direktif ile
726/2004/AT sayılı Tüzüğünü tadil eden Tüzüğü dikkate alınarak Avrupa
Birliği mevzuatına uyum çerçevesinde hazırlanmıştır.
İleri
tedavi tıbbi ürün başvurusu bulunanlar
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girmesinden önce Kuruma 4/4/2014 tarihli ve 28962 sayılı İnsan
Doku ve Hücre Ürünlerinin Ruhsatlandırılması ve Bu Ürünlerin Üretim,
İthalat, İhracat, Depolama ve Dağıtım Faaliyetlerini Yürüten Merkezler Hakkında
Tebliğe göre yapılmış ileri tedavi tıbbi ürünleri ruhsat başvuruları için
başvuru sahipleri bu Yönetmeliğin yayımı tarihi itibariyle üç ay içerisinde
Kuruma bu Yönetmelik hükümlerine uygun olarak güncel dosyalarını sunar.
(2) Başvuru dosyasının Kuruma ulaşmasından itibaren
otuz gün içinde gerekli değerlendirme yapılarak sonuç başvuru sahibine
bildirilir. Başvurunun eksik bulunması halinde başvuru sahibi
eksikliklerini otuz gün içinde tamamlar. Eksikliklerin tamamlanarak Kuruma
sunulmasından sonra yapılacak ikinci ön değerlendirme de otuz gün içinde
sonuçlandırılır.
(3) Aşağıda sayılan durumlarda başvuru usulden
reddedilerek sahibine iade edilir:
a) Kurum tarafından 11 inci madde kapsamında
yapılan ilk ön değerlendirmesine ilişkin eksikliklerin tamamlanarak süresi
içinde ikinci başvurunun yapılmaması veya ikinci ön değerlendirme
başvurusunda ilk ön değerlendirmeye ilişkin eksikliklerin tamamlanmaması.
b) Ruhsatlandırma sürecinin tamamlanmış olduğunun
başvuru sahibine resmî olarak bildirildiği tarihten sonraki altmış gün
içinde ruhsat bedelinin ödenmemesi.
c) Ön değerlendirme süreci haricinde Kurum
tarafından talep edilen bilgi ve belgelerin veya sunulacağı tarih
bilgisiyle birlikte, bu bilgi ve belgelerin sunulamadığına ilişkin gerekli
açıklamanın en geç otuz gün içinde Kuruma sunulmaması.
(4) Birinci fıkra doğrultusunda dosya güncelleme
başvurusunda bulunulmayan ileri tedavi tıbbi ürünleri dosyaları iade
edilir.
Yürürlük
MADDE 45- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 46- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Türkiye İlaç ve
Tıbbî Cihaz Kurumu Başkanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|