Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesinden:
BOLU ABANT
İZZET BAYSAL ÜNİVERSİTESİ DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ
EĞİTİM-ÖĞRETİM VE
SINAV YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Başlangıç
Hükümleri
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Bolu Abant İzzet Baysal
Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesinde yürütülen öğrenci kayıtları ile eğitim-öğretim
ve sınavlara ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Yönetmelik; Bolu Abant İzzet Baysal
Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesine öğrenci kabul ve kayıt işlemleri,
sınıf geçme, devam zorunluluğu, sınavlar ve eğitim-öğretim ile ilgili usul
ve esaslara ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Akademik danışman: Öğrencilerin eğitim-öğretim
ve diğer sorunlarıyla ilgilenmek için Dekan tarafından görevlendirilen
öğretim üyesini,
b) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
c) Anabilim dalı: Bolu Abant İzzet Baysal
Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesine bağlı anabilim dallarını,
ç) Anabilim dalı kurulu: Bolu Abant İzzet Baysal
Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesinin ilgili anabilim dalı kurulunu,
d) Bitirme tezi danışmanı: Lisans öğrencisinin
bitirme tezi konusuna uygun anabilim dalından görevlendirilen ve bitirme
tezine danışmanlık yapan Fakülte öğretim üyesini,
e) Dekan: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Diş
Hekimliği Fakültesi Dekanını,
f) Ders kurulu:
Birbirleriyle bağlantılı konuların farklı bilim dalları tarafından bir
düzen içerisinde öğrencilere aktarıldığı teorik eğitim ve pratik
uygulamalar bütününü,
g) Ders yürütücüsü: Görevlendirildiği dersin
yürütülmesinden sorumlu öğretim üyesini,
ğ) Eğitim-Öğretim Koordinasyon Kurulu: Bolu Abant
İzzet Baysal Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Eğitim-Öğretim
Koordinasyon Kurulunu,
h) Fakülte: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Diş Hekimliği Fakültesini,
ı) Fakülte Kurulu: Bolu Abant İzzet Baysal
Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Fakülte Kurulunu,
i) Fakülte Yönetim Kurulu: Bolu Abant İzzet Baysal
Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Fakülte Yönetim Kurulunu,
j) Kalite Direktörü: Fakülte Kalite Direktörünü,
k) Koordinatör Yardımcısı: Sınıf koordinatörüne
yardımcı olmak üzere Dekan tarafından görevlendirilen öğretim üyesini,
l) OSCE:
Objektif Yapılandırılmış Klinik Sınavını,
m) OSPE: Objektif Yapılandırılmış Uygulama
Sınavını,
n) Öğrenci: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Diş Hekimliği Fakültesine kayıtlı öğrenciyi,
o) Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı: Bolu Abant
İzzet Baysal Üniversitesi Öğrenci İşleri Daire Başkanlığını,
ö) Ölçme ve Değerlendirme Kurulu: Fakülte Ölçme ve
Değerlendirme Kurulunu,
p) Rektör: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Rektörünü,
r) Senato: Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Senatosunu,
s) Sınıf Koordinatörü: Eğitim-Öğretim Koordinasyon
Kurulu içerisinde yer alan ve her bir sınıf için ayrı ayrı
olmak üzere Dekan tarafından görevlendirilen sorumlu öğretim üyesini,
ş) Telafi dönemi: Eğitim-öğretim dönemi süresinde
tamamlanamayan uygulama ödevlerinin tamamlanması için akademik takvimde
gösterilen zaman aralığını,
t) Üniversite: Bolu Abant İzzet Baysal
Üniversitesini,
u) Yatay Geçiş Komisyonu: Fakülte Yatay Geçiş
Komisyonunu,
ü) Yıl: Akademik yılı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Öğrenci Kabul ve Kayıt Şartları, Öğrenci Statüsü,
Yatay Geçişler ve
Ders
Sorumluluğunun Kaldırılması
Öğrenci
kabul ve kayıt şartları
MADDE 5- (1) Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığınca (ÖSYM) Fakülteye yerleştirilen öğrencilerin kayıtları, 23/8/1993 tarihli ve 21677 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Abant İzzet Baysal Üniversitesi Öğrenci Kayıt Kabul İşleri
Yönetmeliğine göre Rektörlük tarafından belirlenen esaslar dâhilinde ve
belirlenen günlerde yapılır. Öğrenci adayı belirlenen süre içinde kaydını
kendisi yapar. Gerektiği takdirde istenen belgelerin aslı, noterden veya
belgeyi veren kurumdan onaylı örneği ya da belgenin aslının getirilmesi
hâlinde, aslına uygunluğu kontrol edildikten sonra ilgili görevli
tarafından isim ve unvan yazılarak aslına uygunluğu tasdik edilmiş örneği
kabul edilir. Askerlik durumu ve adli sicil kaydına ilişkin olarak ise
adayın beyanına dayanılarak işlem yapılır. Zamanında başvurmayan veya
istenilen belgeleri tamamlamayan aday öğrenci kayıt hakkını kaybeder.
Öğrenci
statüsü
MADDE 6- (1) Fakülteye yalnız tam zamanlı öğrenci kabul
edilir. Öğrencinin öğrencilik haklarından ve muafiyetlerinden
yararlanabilmesi ve sınavlara girebilmesi için her yılın/yarıyılın başında
kaydını yaptırmış veya yenilemiş olması gerekir.
Kayıt
yenileme
MADDE 7- (1) Her öğrenci, Senato/Fakülte tarafından
belirlenen akademik takvime göre, yıl/yarıyıl başında belirlenen tarihler
arasında kaydını yenilemek zorundadır. Öğrenciler dersler ve ders
kurullarına yazılım ve kayıt yenileme işlerinin tümünden sorumludur. Bu kayıtların
geçerli olabilmesi için akademik danışmanın onayı gerekir.
(2) Bu süreler içinde kaydını yenilemeyen
öğrenciler, mazeretinin kabul edilmesi halinde beş iş günü içerisinde kayıt
yenileme işlemini gerçekleştirmek için Dekanlığa başvurmak zorundadır. Başvurular
Fakülte Yönetim Kurulunca karara bağlanır.
(3) Belirlenen süreler içinde kaydını yenilemeyen
öğrenciler, almak zorunda olduğu tüm derslere ve ders kurullarına devam
edemez ve sınavlara giremez.
(4) Öğrenciler Fakülte Yönetim Kurulunca kabul edilmiş
haklı ve geçerli bir mazereti olmadıkça, kayıt yenileme işlemini bizzat
kendileri yapmak zorundadır.
(5) Kaydını yenileyen öğrenci, o yılın ders
programına kaydolmuş sayılır ve derslere devam hakkı elde eder. Sınıfta
kalarak aynı sınıf için kayıt yenileyen öğrenci, yalnız başarısız olduğu
derslere kaydolmuş kabul edilir ve sadece bu derslerden sorumlu tutulur.
Bir üst sınıftan ders alamaz.
(6) Yabancı uyruklu öğrencilerin kayıtları ilgili
mevzuat ve Rektörlük tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde
yapılır.
Yatay
geçişler
MADDE 8- (1) Fakülteye yapılacak olan yatay geçiş talepleri 24/4/2010 tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve
Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal,
Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin
Yönetmelik hükümleri ile Senato tarafından belirlenen esaslara göre
değerlendirilir.
(2) Yatay geçişler sadece güz yarıyılı başında
gerçekleştirilir. Bu öğrencilerin eğitim programına intibakları Yatay Geçiş
Komisyonunun önerisi üzerine Fakülte Yönetim Kurulunca yapılır.
Ders
sorumluluğunun kaldırılması
MADDE 9- (1) Daha önce herhangi bir yükseköğretim kurumunda
okuyan öğrenciler başarmış oldukları zorunlu dersler için sorumluluklarının
kaldırılmasını isteyebilirler. Başvurular, ilgili ders yılının ilk iki
haftası içinde yapılır. Eğitim-Öğretim Koordinasyon Kurulu, öğrencinin ders
sorumluluğunun kaldırılması ile ilgili başvuruyu, başarı notunu, içerik
uygunluğunu değerlendirir, hangi derslerden sorumlu tutulup tutulmayacağını
belirler ve görüşünü Dekanlığa sunar. Dekanlığın uygun bulması halinde
ilgili görüş ve öneriler, Fakülte Yönetim Kuruluna sunulur. Fakülte Yönetim
Kurulunun uygun bulması halinde öğrencinin ders sorumluluğu kaldırılır.
Sorumluluk kaldırılıncaya kadar öğrenci ilgili derse devam eder.
(2) Yabancı dil muafiyet sınavı, yılda bir defa
akademik takvimde belirtilen tarihte yapılır. Eğitime yeni başlayan
öğrenciler, istekleri doğrultusunda yabancı dil sınavına girebilirler. Öğrenciler
yabancı dil muafiyet sınavı dersinden sadece bir defa, ilk akademik
eğitim-öğretim yılının başlangıcında sınava girebilirler. Muafiyet sınavı
sonucunda başarılı olan öğrenciler ortak zorunlu yabancı dil dersinden muaf
sayılırlar. Muafiyet sınavından alınan başarı notları 27 nci maddede belirtilen not dönüşüm tablosuna göre harf
notu ile değerlendirilir ve akademik not ortalamasına dâhil edilerek transkriptlerine işlenir. Not dönüşüm tablosuna göre CC
altında not alan öğrencilerin notları transkriptlerine
işlenmez. Yatay geçiş yoluyla kayıt yaptıran öğrenciler, önceden bağlı
bulundukları bölümlerde ortak zorunlu yabancı dil derslerini almış olmaları
halinde tekrar yabancı dil muafiyet sınavına giremezler.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim-Öğretim
ile İlgili Görevler ve Eğitim-Öğretim Esasları
Eğitim-Öğretim
Koordinasyon Kurulu
MADDE 10-
(1) Eğitim-Öğretim Koordinasyon
Kurulu, Dekan tarafından görevlendirilen Başkan ve Fakültedeki tüm anabilim
dalı başkanları veya anabilim dalı başkanlarının görevlendireceği birer öğretim
üyesinden oluşur.
(2) Kurul, Dekana karşı sorumludur. Kurul, Başkan
tarafından yeni eğitim-öğretim yılı başlamadan önce toplanır.
(3) Kurul, Başkan tarafından yılda en az bir defa
toplantıya çağrılır.
Eğitim-Öğretim
Koordinasyon Kurulunun görevleri
MADDE 11-
(1) Eğitim-Öğretim Koordinasyon
Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Fakültede tüm eğitim-öğretim faaliyetlerinin
düzenli bir şekilde yürütülmesinde Dekana yardımcı olmak.
b) Anabilim dalı başkanları tarafından
görevlendirilen öğretim üyelerinin getireceği ders programı tekliflerini
değerlendirmek, bu ders programları veya eğitim faaliyetleri üzerinde
çalışılarak akademik takvim taslağı oluşturmak.
c) Oluşturulan akademik takvim taslağını Dekanlığa
sunmak.
ç) Fakültede verilen tüm derslerin, ders içeriklerini
kontrol etmek, bütünlüğünün sağlanması açısından uyumluluklarını
denetlemek, gerektiğinde Dekanlığa önerilerde bulunmak.
d) Mevzuat değişiklikleri hakkındaki önerileri
Dekanlığın onayına sunmak.
e) Eğitim-öğretim ile ilgili konularda Dekanlığın talep
ettiği diğer çalışmaları yapmak.
(2) Eğitim-Öğretim Koordinasyon Kurulu tarafından
hazırlanan bir sonraki yıla ait akademik takvim taslağı çıktıları, ders
içerikleri ile ilgili konular, dersler veya eğitim faaliyetleri ile ilgili
öneriler en geç her yıl nisan ayının ikinci haftasına kadar Dekanlığa
sunulur.
Eğitim-Öğretim
Koordinasyon Kurulunda yer alan öğretim üyelerinin görevleri
MADDE 12-
(1) Eğitim-Öğretim Koordinasyon
Kurulunda yer alan öğretim üyelerinin görevleri şunlardır:
a) Başkan tarafından gerekli görülen zamanlarda
toplantıya katılmak.
b) Başkan tarafından verilen görevleri yerine
getirmek.
c) Temsil ettikleri anabilim dalının görüşlerini
alarak ders ve klinik uygulama programlarını düzenleyip Kurula getirmek.
Eğitim-öğretim
yılı ve süresi
MADDE 13-
(1) Fakülte, her biri en az 32
hafta olmak üzere beş yıllık bir eğitim-öğretim süresini kapsar. Her yıl
güz ve bahar dönemi olmak üzere iki yarıyıldan oluşur. Öğrenciler, beş yıl
olan lisans öğrenimlerini en fazla sekiz yılda tamamlamak zorundadırlar. Bu
süre içerisinde mezun olamayan öğrencilere; 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesi
hükümlerine göre işlem yapılır.
(2) Fakülte öğretim programı iki kısımdan oluşur.
Bu kısımlar şunlardır:
a) Temel Diş Hekimliği Bilimleri Eğitimi: En az beş
yarıyıllık bir eğitim-öğretim sürecidir. İlk iki yılın tamamını ve 3 üncü
yılın güz dönemini kapsar. 3 üncü yılın bazı dersleri yıllık olup her iki
dönemi de kapsayabilir.
b) Klinik Diş Hekimliği Bilimleri Eğitimi: Beş
yarıyıllık Temel Diş Hekimliği Bilimleri Eğitiminden sonraki en az beş
yarıyıllık klinik gözlem ve uygulamaları kapsayan eğitim-öğretim sürecidir.
(3) Fakültede eğitim-öğretim, yıl esasına göre
örgün eğitim şeklinde yapılır ve sınıf geçme sistemi uygulanır.
(4) Bir eğitim-öğretim yılı, her yarıyılda en az on
altı hafta olmak üzere en az otuz iki haftadan oluşur. Final ve bütünleme
sınavları bu sürenin dışındadır.
(5) Klinik uygulama dersleri akademik takvimin
teorik eğitim, ara tatil ve sınavlarla ilgili süresini aşabilir. Klinik
uygulamalar gerekli görüldüğü durumlarda akademik takvimden daha önce
başlatılıp daha geç bitirilebilir.
(6) Eğitim-öğretim dönemleri, gerektiğinde
Eğitim-Öğretim Koordinasyon Kurulunun teklifi, Fakülte Kurulunun kararı ve
Senatonun onayı ile yeniden düzenlenebilir.
(7) Cumartesi, pazar ve resmî tatil günleri
eğitim-öğretim günü olarak sayılmaz. Ancak gerekli görülen hallerde,
Eğitim-Öğretim Koordinasyon Kurulunun teklifi, Fakülte Yönetim Kurulu
kararı ile cumartesi ve/veya pazar günlerinde de ders ve/veya sınav yapılabilir.
Eğitim-öğretim
planları
MADDE 14-
(1) Eğitim ve öğretim planları;
Eğitim-Öğretim Koordinasyon Kurulunun teklifi, Fakülte Kurulunun kararı ve
Senatonun onayı ile belirlenen akademik takvime uygun olarak hazırlanan,
bir akademik yıl boyunca uygulanacak teorik, klinik öncesi uygulama ve
klinik uygulama derslerini, alan çalışmalarını ve benzeri uygulamaları
kapsayan planlardır. Planlar, derslerin başlamasından en az bir hafta önce
Dekanlık tarafından ilan edilir ve planlanan dersler yarıyıllık veya yıllık
olarak düzenlenir.
(2) Bir eğitim-öğretim yılında öğrencinin almakla
yükümlü olduğu ders kredisi toplamı en az 60 AKTS’dir.
Beş yıllık eğitim-öğretim süresince bir öğrencinin almak zorunda olduğu
toplam ders kredisi ise en az 300 AKTS’dir.
Eğitim-öğretimin
kapsamı
MADDE 15-
(1) Eğitim-öğretim; ilgili
akademik birimlerde, özelliklerine göre teorik ve pratik dersler, klinik
öncesi uygulama, Klinik Gözlem Ders Kurulu, klinik uygulama, saha
çalışması, ödev ve projeler ile seminer ve bitirme tezi gibi uygulamalardan
oluşur.
(2) Uzaktan eğitim-öğretim yapılması durumunda
birinci fıkrada tanımlanan eğitim-öğretim kapsamı gerekli düzenlemeler
yapılarak uygulanır. Eğitim-Öğretim Koordinasyon Kurulu uzaktan
eğitim-öğretim kapsamı ile ilgili düzenlemeleri yaparak Dekanlığa sunar.
(3) Derslerin zorunlu veya seçmeli olmaları, ders
saatleri, uzaktan eğitim-öğretim kapsamı, derslerin kredileri ve AKTS
kredileri, Eğitim-Öğretim Koordinasyon Kurulunun teklifi dikkate alınarak
Fakülte Kurulu tarafından belirlenir ve Senatonun onayı ile kesinleşir.
(4) Klinik uygulamalar, seminer, bitirme tezi gibi
çeşitli eğitim-öğretim faaliyetlerinin hazırlanması, sunulması,
değerlendirilmesi gibi hususlara ilişkin esaslar Eğitim-Öğretim
Koordinasyon Kurulu önerisiyle ve Fakülte Kurulunun onayıyla belirlenir.
Akademik
danışmanlık
MADDE 16-
(1) Kayıt yaptıran her öğrenci
için güz yarıyılı derslerinin başlamasından önce Dekan tarafından bir
öğretim üyesi akademik danışman olarak atanır.
(2) Akademik danışman, danışmanı olduğu öğrencinin
eğitim-öğretim çalışmaları ve üniversite yaşamı ile ilgili sorunlarında yol
gösterir ve yardımcı olur. Öğrencilerin kayıt yenileme ve ders alma
işlemleri akademik danışman gözetiminde yapılır. Akademik danışmanlık
esaslarının belirlenmesinden Eğitim-Öğretim Koordinasyon Kurulu sorumludur.
Ders
saatleri
MADDE 17-
(1) Teorik ve klinik öncesi
uygulamalı derslerin her bir ders saati süresi elli dakikadır. Haftalık
ders çizelgeleri, dersler arasında on dakika ara bırakılacak şekilde
düzenlenir.
Öğretim
dili
MADDE 18-
(1) Fakültede öğretim dili genel
olarak Türkçe olmakla birlikte, bazı seçmeli dersler Senatonun kararı ve
Yükseköğretim Kurulunun onayı ile kısmen veya tamamen yabancı dille
okutulabilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Dersler, Sınıf
Geçme, Devam Zorunluluğu ve Sınavlara İlişkin Esaslar
Dersler
MADDE 19-
(1) İlgili mevzuatta belirtilen
konular eğitim müfredatlarında yer alır. Fakültede dersler; mesleki zorunlu
dersler, ortak zorunlu dersler, seçmeli dersler, klinik öncesi uygulama
dersleri, Klinik Gözlem Ders Kurulu ve klinik uygulama dersleri gibi
öğretim etkinliklerinden oluşur. Bu derslere ilişkin açıklamalar
aşağıdadır:
a) Mesleki zorunlu dersler; öğrencinin kaydolduğu
programda almakla yükümlü olduğu derslerdir.
b) Ortak zorunlu dersler; 2547 sayılı Kanunun 5 inci
maddesinde yer alan Atatürk İlkeleri ve İnkılap
Tarihi, Türk Dili ve yabancı dil dersleri olup toplam iki yarıyıl boyunca
okutulan derslerdir.
c) Seçmeli dersler; Üniversitenin belli programı
içinde, öğrencilerin kendi istekleri göz önüne alınarak Fakülte Yönetim
Kurulunun teklifi ve Senatonun kararıyla belirlenen derslerdir. Bu dersler
mesleki seçmeli dersler ve genel seçmeli dersler şeklinde olabilir. Seçmeli
dersin değiştirilmesine veya bırakılmasına akademik danışmanı veya öğrencinin
talebi üzerine veya talebe gerek olmaksızın Fakülte Yönetim Kurulu karar
verir. Genel seçmeli dersler, Üniversitenin ortak seçmeli ders havuzu
ve/veya diğer fakülte ve yüksekokullarından da alınabilir. Seçmeli dersin
tekrar edilmesi gerektiğinde, bu dersin yerine sayılabilecek eşdeğer
kredili başka bir seçmeli ders alınabilir. Eşdeğer kredili başka bir
seçmeli ders bulunmaması ya da dersin açık olmaması veya öğrencinin daha
önce aldığı ve başaramadığı seçmeli bir dersin yerine yeni bir ders almak
istemesi gibi özel durumlarda, öğrencinin yazılı başvurusu, danışmanının
önerisi ile Fakülte Yönetim Kurulu karar alır.
ç) Klinik
öncesi uygulama ve klinik uygulama dersleri; birinci sınıftan beşinci
sınıfa kadar tüm akademik yıllarda bir veya birden fazla anabilim dalı
tarafından yürütülen mesleki zorunlu derslerdir. Bu dersler anabilim
dallarınca eğitim-öğretim yılı başında belirlenen, o yıl içinde öğrenci
tarafından yapılması zorunlu olan klinik öncesi uygulamalar, OSPE/OSCE laboratuvarında yapılan uygulamalar, klinik uygulama,
alan çalışması, olgu tartışması (en az bir hasta üzerinde), öğrenci sunumu
(makale, olgu, proje, poster ve benzeri), öğrencilere bireysel veya grup
halinde verilen, değerlendirme ve notlandırma kriterleri
önceden belirlenmiş ve Ölçme ve Değerlendirme Kurulunca onaylanmış bir
ölçme aracı ile sözlü veya yazılı performanslarının değerlendirildiği
sınavlar, ödev ve projeler gibi çalışmaları kapsar. Öğrenciler bir
eğitim-öğretim yılında telafi dönemleri dışında aynı anda birden fazla
anabilim dalında klinik uygulama yapamazlar.
d) Klinik Gözlem Ders Kurulu; OSPE/OSCE laboratuvarında yapılan uygulamalar ile tüm anabilim
dallarına ait klinik gözlem uygulamasının birlikte yürütüldüğü ders
kuruludur. Klinik gözlem ve OSPE/OSCE uygulaması Fakülte eğitim ve öğretim programı
hedeflerine uygun olarak, öğrencinin gerçek hasta ile karşılaşmadan önce
öğrenmesi zorunlu kabul edilen temel mesleki ve klinik becerileri içerir.
Öğrenci klinik öncesi uygulama dersleri ile edindiği mesleki bilgi ve
becerilerini klinik gözlem ve OSPE/OSCE laboratuvarındaki
uygulamalar ile pekiştirme ve bütünleştirme fırsatı bulur. Dersin işleyişi
ile ilgili ilkeler Eğitim-Öğretim Koordinasyon Kurulunun önerisi ve Fakülte
Kurulunun onayı ile belirlenir.
e) Özel Çalışma Ders Kurulu; beşinci sınıf öğrencilerinin
akran eğitimi esasına bağlı olarak çalışma takımları kurarak özellikli
konularda bir veya daha çok öğretim üyesi gözetiminde beraber çalışmasını
içerir. Özel Çalışma Ders Kurulu çalışma konuları öğrenci temsilcisinin
Kalite Direktörlüğü vasıtasıyla beşinci sınıf öğrencilerine yapacağı anket
sonucuna göre belirlenir ve tüm beşinci sınıf öğrencileri tercihlerine
bağlı olarak çalışma gruplarından birine eklenir. Her öğrenci en az bir
çalışma grubuna katılmak zorundadır. Öğrenciler, eğitim programında yer
alan veya programda yer almadığı halde mesleki ve kişisel gelişimlerine
katkıda bulunacağını düşündükleri konularda önce gruplar halinde sonrasında
ise öğretim elemanı ile beraber çalışarak dersi işlerler. Öğrencilerin ve
ders yürütücüsünün Dekanlıktan talep etmesi durumunda bu ders bünyesinde
uygulama kursları düzenlenebilir ve başarılı olan öğrencilere
katılım/başarı belgesi verilebilir. Dersin işleyişi ile ilgili ilkeler her yıl başında Eğitim-Öğretim Koordinasyon Kurulunun
önerisi ve Fakülte Kurulunun onayı ile belirlenir.
f) Bitirme tezi: Her öğrencinin mezun olmadan önce
bitirme tezi tamamlaması zorunludur. Bitirme tezi, eğitim müfredatı ile
ilgili bir konuda literatür derlemesi veya özgün
araştırma şeklinde yapılan teorik veya pratik uygulamalı çalışmalardır.
Bitirme tezi, öğrenciye öğrenimi ile ilgili kuramsal ya da uygulamalı bir
konuda tespit edilen bir hipotezi denetleyebilme veya tasarım yapabilme
konusunda bilgiye ulaşma, bilgiyi kullanma ve bağımsız bir rapor hazırlayabilme
yeteneğinin kazandırılması amacıyla yaptırılır. Dekanlık tarafından her öğrenci için bir
öğretim üyesi bitirme tezi danışmanı olarak görevlendirilir. Her öğrenci
bir bitirme tezini başarıyla tamamlamak zorundadır. Dördüncü ve beşinci
sınıf öğrencileri bitirme tezi alabilir. Dersin işleyişi ile ilgili ilkeler
Eğitim-Öğretim Koordinasyon Kurulunun önerisi ve Fakülte Kurulunun onayı
ile belirlenir.
Sınıf
geçme
MADDE 20-
(1) Fakültede eğitim-öğretim,
sınıf geçme esasına göre yapılır ve öğrencinin bir üst sınıfa geçebilmesi
için o eğitim-öğretim yılındaki tüm derslerden başarılı olması gerekir.
Akademik takvime uygun olarak hazırlanan haftalık ders programı, klinik
uygulama programı ve grupları, sınıf koordinatörleri ve Eğitim-Öğretim
Koordinasyon Kurulu tarafından hazırlanarak eğitim-öğretim yılı
başlangıcından en az bir hafta önce Dekanlıkça ilan edilir.
(2) Yıl tekrarına kalan
öğrenciler; mesleki zorunlu derslere ait klinik öncesi uygulama dersleri,
Klinik Gözlem Ders Kurulu ve klinik uygulama dersleri hariç, kaldığı dersi/dersleri
devam yükümlülüğünü yerine getirmiş ise devam mecburiyeti aranmadan, devam
yükümlülüğünü yerine getirmemiş ise devam şartı aranarak müteakip
dönemlerde ilgili dersi/dersleri tekrar eder ve ilgili dersin/derslerin
sınavlarına girerler. Mesleki
zorunlu derslerine ait klinik öncesi uygulama dersleri, Klinik Gözlem Ders
Kurulu ve klinik uygulama derslerinden kalan öğrenciler müteakip dönemlerde
ilgili dersi/dersleri devam şartı aranarak tekrar eder ve ilgili
dersin/derslerin sınavlarına girerler.
Klinik
öncesi uygulama dersleri, Klinik Gözlem Ders Kurulu ve klinik uygulama
derslerinin işleyiş esasları
MADDE 21-
(1) Klinik öncesi uygulama
dersleri, Klinik Gözlem Ders Kurulu ve klinik uygulama derslerine ait
uygulamaların ne şekilde olacağı, başarı durumunun nasıl değerlendirileceği
ilgili anabilim dalı tarafından akademik kurul kararı alınarak ders
yılı/yarıyılı başında öğrencilere duyurulur ve Dekanlığa iletilir.
Öğrenciler anabilim dalı tarafından belirlenen sayıdaki pratik uygulamaları
ve ödevleri verilen sürede tamamlamakla yükümlüdürler.
(2) Klinik öncesi uygulama dersleri birinci, ikinci
ve üçüncü sınıfta yapılır. Çocuk Diş Hekimliği, Endodonti,
Periodontoloji, Protetik
Diş Tedavisi, Restoratif Diş Tedavisi Anabilim
Dallarının klinik öncesi uygulama dersleri vardır.
a) Klinik öncesi uygulamaların sayı ve biçimi,
eğitim-öğretim yılı başında ilgili anabilim dalının akademik kurul kararı
ile belirlenerek ilan edilir ve bir sureti Dekanlığa gönderilir.
b) Öğrenciler ilan edilen iş/puan barajlarını
ilgili klinik öncesi uygulama dersi süresince tamamlamak zorundadırlar.
c) Klinik öncesi uygulama iş/puan barajının en az
%80’ini tamamladığı halde hepsini tamamlayamayan öğrenciler belirlenen
telafi dönemi süresinde yeniden belirlenmiş olan iş/puan barajını
tamamlayarak bütünleme sınavına girme hakkı kazanırlar. Belirlenen iş/puan
barajının en az %80’ini tamamlayamayan öğrenciler müteakip dönemlerde
ilgili dersi/dersleri devam şartı aranarak tekrar eder ve ilgili
dersin/derslerin sınavlarına girerler.
ç) Telafi döneminde eğitim alacak öğrenciler
Eğitim-Öğretim Koordinasyon Kurulunun önerisi ve Fakülte Kurulunun
kararıyla belirlenmiş olan uygulama dersleri ilkelerine göre eğitimlerine
devam eder.
(3) Klinik Gözlem Ders Kurulu üçüncü sınıfın bahar
döneminde yapılır. Öğrenciler, Fakülte Kurulunun belirleyeceği esaslara
göre; Ağız Diş ve Çene Cerrahisi, Ağız Diş ve Çene Radyolojisi, Çocuk Diş
Hekimliği, Endodonti, Ortodonti, Periodontoloji, Protetik Diş
Tedavisi, Restoratif Diş Tedavisi Anabilim
Dallarında veya Entegre Klinikte Klinik Gözlem Ders Kurulu eğitimini
alırlar. Yapılacak uygulamaların sayı ve biçimi bahar yarıyılı başında
ilgili anabilim dallarınca akademik kurul kararı alınarak ilan edilir ve
bir sureti Dekanlığa gönderilir.
(4) Klinik uygulama dersleri dördüncü ve beşinci
sınıfta yapılır.
(5) Dördüncü sınıf klinik uygulama eğitimleri için
aşağıdaki esaslar uygulanır:
a) Öğrenciler, Fakülte Kurulunun belirleyeceği
esaslara göre; Protetik Diş Tedavisi, Ağız Diş ve
Çene Radyolojisi, Ağız Diş ve Çene Cerrahisi, Çocuk Diş Hekimliği, Endodonti, Ortodonti, Periodontoloji,
Restoratif Diş Tedavisi Anabilim Dallarında
klinik eğitim görürler. Anabilim Dallarına ait klinik uygulama süreleri her
yılın başında Eğitim-Öğretim Koordinasyon Kurulunun önerisi ile Fakülte
Kurulunun kararıyla belirlenir.
b) Dördüncü sınıf öğrencilerinin klinik eğitiminde
yapacakları klinik uygulamaların sayı ve biçimi, eğitim-öğretim yılı
başında ilgili anabilim dalının akademik kurul kararı ile belirlenerek ilan
edilir ve bir sureti Dekanlığa gönderilir.
c) Dördüncü sınıf öğrencileri yapmak zorunda
oldukları klinik uygulamaları klinik eğitim süresince tamamlamak
zorundadırlar.
ç) Klinik uygulama iş/puan barajının en az %80’ini
tamamladığı halde hepsini tamamlayamayan ya da klinik uygulama sonu
sınavına girdiği halde başarısız olan öğrenciler belirlenen telafi dönemi
süresinde yeniden belirlenmiş olan iş/puan barajını tamamlayarak klinik
uygulama bütünleme sınavına girme hakkı kazanırlar. Belirlenen iş/puan
barajının en az %80’ini tamamlayamayan ya da klinik uygulama bütünleme
sınavında başarısız olan öğrenciler müteakip dönemlerde ilgili
dersi/dersleri devam şartı aranarak tekrar eder ve ilgili dersin/derslerin
sınavlarına girerler.
d) Telafi döneminde eğitim alacak öğrenciler Eğitim-Öğretim
Koordinasyon Kurulunun önerisi ve Fakülte Kurulunun kararıyla belirlenmiş
olan uygulama dersleri ilkelerine göre eğitimlerine devam eder.
(6) Beşinci sınıf klinik uygulama eğitimleri için
aşağıdaki esaslar uygulanır:
a) Öğrenciler, Fakülte Kurulunun belirleyeceği
esaslara göre; entegre klinik (Klinik Uygulama
Kurulu) ve entegre olmadan yapılan klinik uygulama derslerini alırlar.
b) Entegre şeklinde yürütülen Klinik Uygulama
Kurulu Eğitim-Öğretim Koordinasyon Kurulunun önerisi ve Fakülte Kurulunun
kararıyla belirlenmiş olan uygulama dersleri ilkelerine göre yürütülür.
c) Klinik uygulama süreleri her yılın başında
Eğitim-Öğretim Koordinasyon Kurulunun önerisi ile Fakülte Kurulunun
kararıyla belirlenir.
ç) Klinik eğitiminde yapılacak klinik uygulamaların
sayı ve biçimi, eğitim-öğretim yılı başında ilgili anabilim dalının
akademik kurul kararı ile belirlenerek ilan edilir ve bir sureti Dekanlığa
gönderilir.
d) Beşinci sınıf öğrencileri yapmak zorunda oldukları
klinik uygulamaları klinik eğitim süresince tamamlamak zorundadırlar.
e) Klinik uygulama iş/puan barajının en az %80’ini
tamamladığı halde hepsini tamamlayamayan ya da klinik uygulama sonu
sınavına girdiği halde başarısız olan öğrenciler belirlenen telafi dönemi
süresinde yeniden belirlenmiş olan iş/puan barajını tamamlayarak klinik
uygulama bütünleme sınavına girme hakkı kazanırlar. Belirlenen iş/puan
barajının en az %80’ini tamamlayamayan ya da klinik uygulama bütünleme
sınavında başarısız olan öğrenciler müteakip dönemlerde ilgili
dersi/dersleri devam şartı aranarak tekrar eder ve ilgili dersin/derslerin
sınavlarına girerler.
f) Klinik uygulama dersinde telafiye kalan veya
başarısız olan öğrenciler Eğitim-Öğretim Koordinasyon Kurulunun önerisi ve
Fakülte Kurulunun kararıyla belirlenmiş olan uygulama dersleri ilkelerine
göre eğitimlerine devam eder.
Devam
zorunluluğu
MADDE 22-
(1) Öğrenciler teorik derslerin en
az %70’ine, klinik öncesi uygulama dersleri, Klinik Gözlem Ders Kurulu ve
klinik uygulama derslerinin en az %80’ine devam etmek zorundadırlar.
Öğrencinin devam durumu Dekanlık tarafından belirlenen ilkelere göre
öğretim elemanları tarafından yapılan yoklamalarla belirlenir.
(2) Teorik dersler, klinik öncesi uygulama
dersleri, Klinik Gözlem Ders Kurulu ve klinik uygulama derslerinden
devamsız olan öğrenciler ilgili ders veya derslerin final/ klinik uygulama
sonu sınavlarına alınmaz ve o dersten başarısız olmuş sayılır. Öğrenciler
devamsızlıktan kaldıkları derslerin bütünleme/klinik uygulama bütünleme
sınavlarına da giremezler.
(3) Üniversite tarafından akademik, sosyal,
kültürel ve sportif faaliyetlere katılmak üzere görevlendirilen öğrencilerin
görevlendirildikleri süreler, devam şartı dışında tutulur ve
katılamadıkları ara sınavlar için mazeret sınav hakkı verilir. Ancak,
öğrenci klinik uygulama derslerine devam etmediği süreyi tamamlamak ve
belirlenmiş ödevlerini teslim etmek zorundadır. Aksi halde ilgili klinik
uygulamadan başarısız sayılır.
Sınavlar
MADDE 23-
(1) Sınavlar; ara sınav, final sınavı,
bütünleme sınavı, klinik uygulama sonu sınavı, klinik uygulama bütünleme
sınavı, tek ders sınavı, muafiyet ve mazeret sınavlarından oluşur. Bu
sınavlar her yıl akademik takvimde belirtilen tarihler arasında Dekanlıkça
önceden ilan edilen yer, gün ve saatte yapılır. Öğrenciler ilan edilen yer,
gün ve saatte sınava girmek ve istenildiğinde öğrenci kimlik kartlarını
göstermek zorundadırlar. Dini ve milli bayramlar dışında gerekli görülen
hallerde cumartesi ve/veya pazar günleri ya da hafta içi öğle aralarında da
sınav yapılabilir. Sınavlara ilişkin açıklamalar aşağıda verilmiştir:
a) Ara sınav; yarıyıl içinde yapılan sınavdır. Bir
dersin her yarıyılda en az bir ara sınavı olmak zorundadır. Bir günde en
fazla iki farklı dersten ara sınav yapılabilir. Ara sınava girmeyen
öğrencinin mazereti Fakülte Yönetim Kurulu tarafından kabul edilirse
giremediği ara sınav için mazeret sınavı açılır. Ara sınav not ortalaması
öğrencinin ara sınavlardan aldığı not toplamının ara sınav sayısına
bölünmesiyle elde edilir. Ara sınav sonuçları sınav bitimini takiben en geç
yedi iş günü içerisinde ilgili bilgi yönetim sistemine girilerek Dekanlığa
bildirilmek zorundadır.
b) Final sınavı; yarıyıl veya yıl
sonunda derslerin bitimini takiben yapılan sınavdır. Bir dersin final sınavına girebilmek için öğrenci; ilgili derse
kayıt yaptırmış olmak, teorik derslerin en az %70’ine ve klinik öncesi
uygulama dersi ve Klinik Gözlem Ders Kuruluna ise en az %80’ine devam etmiş
olmak ve ilgili dersler için her yıl eğitim-öğretim dönemi başlamadan Eğitim-Öğretim
Koordinasyon Kurulu tarafından belirlenen ve Dekanlık tarafından onaylanan
eğitim gereklerini başarmak zorundadır. Bir günde en fazla iki
farklı dersten final sınavı yapılabilir. Final sınav sonuçları sınav
bitimini takiben en geç yedi iş günü içerisinde ve bütünleme sınavları
başlamadan önce ilgili bilgi yönetim sistemine girilerek Dekanlığa
bildirilmek zorundadır.
c) Bütünleme sınavı; ilgili dersin final sınavı
sonucunda başarısız olan öğrenciler için yapılan sınavdır. Bu sınava, final
sınavına girme hakkına sahip olup da sınava girmeyen, final sınavına
girdiği halde başarısız olan öğrenciler girebilir. Güz dönemindeki dönemlik
dersler için final ve bütünleme sınavları bahar dönemi başlamadan
bitirilir. Bir günde en fazla iki farklı dersten bütünleme sınavı
yapılabilir. Bütünleme sınav sonuçları sınav bitimini takiben en geç yedi
iş günü içerisinde ve tek ders sınavları başlamadan önce ilgili bilgi
yönetim sistemine girilerek Dekanlığa bildirilmek zorundadır.
ç) Klinik uygulama sonu sınavı; klinik uygulama
süresince öğrencilerin klinik yeterliliklerinin değerlendirilmesi için
yapılan sınavdır. İlgili anabilim dalının akademik kurul kararı ile
belirlenmiş olan klinik uygulama puan/barajlarını, ödevleri ve etkinlikleri
eksiksiz yaparak başarı kriterlerini sağlayan
öğrenciler klinik uygulama sonu sınavına girebilirler. Klinik uygulama sonu
sınavı, klinik eğitimin son haftası içinde yapılır ve en geç yedi iş günü
içerisinde ilan edilir.
d) Klinik uygulama bütünleme sınavı; klinik
uygulama sonu sınavından başarısız olan öğrencilerin klinik yeterliliklerinin
değerlendirilmesi için yapılan sınavdır. İlgili anabilim dalının akademik
kurul kararı ile telafi dönemi için yeniden belirlenmiş olan klinik
uygulama puan/barajlarını, ödevleri ve etkinlikleri eksiksiz yaparak başarı
kriterlerini sağlayan öğrenciler klinik uygulama
bütünleme sınavına girebilirler. Klinik uygulama bütünleme sınavı telafi
döneminde yapılır ve en geç yedi iş günü içerisinde ilan edilir.
e) Tek ders sınavı; bütünleme sınav sonuçlarına
göre sadece bir dersten başarısız olan öğrencilerin girebileceği sınavdır.
Tek ders sınavında dönemlik dersler yıllık dersler gibi değerlendirilir. Bu
sınava ilgili yılın genel not ortalaması en az 2,00 olan ve sadece bir
dersten DC veya altında bir not alan öğrenciler girebilir. Tek ders
sınavına, dersi hiç almamış olan ve devamsızlıktan kalan öğrenciler
giremez. Klinik uygulama derslerinde tek ders sınavı hakkı yoktur. Tek ders
sınav hakkını kullanmak isteyen öğrenciler, bütünleme sınav sonuçlarının ilanından
sonra beş iş günü içinde Dekanlığa yazılı dilekçeleriyle müracaat ederek bu
haktan yararlanırlar. Tek ders sınavı bir sonraki eğitim-öğretim döneminin
başlamasından en geç on beş gün öncesine kadar yapılır ve sonuçları
açıklanır. Bu sınavdan alınan not final sınavı yerine geçer ve bu şekilde
değerlendirilir.
f) Muafiyet sınavı; ilk yıl içinde Senato
tarafından belirlenen dersler için açılır.
g) Mazeret sınavı; Fakülte Yönetim Kurulunun kabul
ettiği haklı ve geçerli nedenlerle sınavlara katılmayan öğrenciler için
yapılan sınavdır. Herhangi bir nedenle mazeret sınavına giremeyen
öğrenciler için ayrı bir mazeret sınavı yapılmaz.
Sınavların
yapılış şekli
MADDE 24-
(1) Klinik öncesi uygulama
dersleri ve Klinik Gözlem Ders Kurulu olarak yürütülen diş hekimliği
mesleki zorunlu derslerinin ara sınav, final, bütünleme, tek ders muafiyet
ve mazeret sınavları uygulama yeterliliklerinin değerlendirilmesi için
yapılan sınavlardır. Birinci, ikinci ve üçüncü sınıfların klinik öncesi
uygulama dersi ve Klinik Gözlem Ders Kurulu sınavları bilginin
değerlendirildiği çoktan seçmeli, boşluk doldurma, çoklu doğru/yanlış
işaretleme, kısa yanıt gibi test yöntemleri kullanılarak yapılan yazılı
sınavı, bilgi beceri-tutum hedeflerinin değerlendirildiği OSPE/OSCE veya preklinik laboratuvarlarında,
başarı kriterleri önceden belirlenmiş bir ölçme
aracı kullanılarak yapılan uygulama sınavları, sözlü sınavlar, video
kayıttan izleme-duraklat gibi gözlemsel sınavlar, öğrenci sunumları
(makale, olgu, poster ve benzeri), öğrencilere bireysel veya grup halinde
verilen proje ve ödev gibi yöntemlerden bir veya birkaçından yararlanılarak
yapılabilir. Bu sınav yöntemlerinin sınav puanına hangi oranlarda etki
edeceği ilgili anabilim dalının akademik kurul kararı ile belirlenerek
yarıyıl/yıl başında öğrenciye duyurulur ve bir
sureti Dekanlığa gönderilir.
(2) Klinik uygulama dersleri olarak yürütülen diş
hekimliği mesleki zorunlu derslerinin klinik sonu sınavları klinik
uygulamada bilgi, tutum ve beceri yeterliliklerinin değerlendirilmesi için
yapılan sınavlardır. Dördüncü ve beşinci sınıf klinik uygulama sonu
sınavlarında, bilginin değerlendirildiği çoktan seçmeli, boşluk doldurma,
çoklu doğru/yanlış işaretleme, kısa yanıt gibi test yöntemleri kullanılarak
yapılan yazılı sınavı, başarı kriterleri önceden
belirlenmiş bir ölçme aracı kullanılarak gerçek ortamda klinik becerilerin
(iletişim, öykü, laboratuvar ve benzeri) ve tutum
hedeflerinin (etik ilkeler, değerler ve benzeri) değerlendirildiği klinik
uygulama sınavları, sözlü sınavlar, video kayıttan izleme-duraklat gibi
gözlemsel sınavlar, öğrenci sunumları (makale, olgu, poster ve benzeri),
öğrencilere bireysel veya grup halinde verilen proje ve ödev gibi
yöntemlerden bir veya birkaçından yararlanılarak yapılan sınavlardır. Bu
sınav yöntemlerinin sınav puanına hangi oranlarda etki edeceği ilgili
anabilim dalının akademik kurul kararı ile belirlenerek yarıyıl/yıl başında öğrenciye duyurulur ve bir sureti Dekanlığa
gönderilir.
(3) Sınavların yapılandırılması, organizasyonu ve
değerlendirilmesinden Ölçme ve Değerlendirme Kurulu sorumludur.
(4) Sınav görevlileri (salon başkanı-gözetmen)
öğretim üyesi/görevlisi ve araştırma görevlileri arasından Dekanlık
tarafından görevlendirilir. Mazeret durumu yoksa ders yürütücüleri salon
başkanı olarak görevlendirilir.
(5) Gerekli hallerde mesai saatleri dışında,
cumartesi ve pazar günlerinde de sınav yapılabilir.
(6) Öğrencinin girmeye hakkı olmadığı halde girdiği
dersin sınavı geçersiz sayılır.
(7) Sözlü sınavlar, ders vermeye yetkili en az iki
öğretim elemanının katılımıyla yapılır.
(8) Öğrenci, bir günde o yarıyıla/yıla ait en fazla
iki dersin/ders kurulunun sınavına alınabilir.
(9) Öğrenciler, ilan edilen yer, gün ve saatte
sınava girmek ve istenildiğinde öğrenci kimlik kartlarını göstermek zorundadırlar.
Aksi halde sınavları geçersiz sayılır. Öğrencinin girmeyi hak etmediği bir
sınava girmesi sonucunda aldığı not, ilan edilmiş olsa da iptal edilir ve
hakkında disiplin soruşturması açılır. İstenildiği halde kimliğini göstermeyen
veya o an için kimliğinin yanında olmadığını söyleyen öğrenci için bir
tutanak düzenlenir, gerekirse öğrencinin fotoğrafı da tutanağa eklenerek
hem öğrenci hem de öğretim elemanı/elemanları tarafından imza altına
alınır. Sınava başka birini kendi yerine soktuğu tespit edilen öğrenci ve
sınava giren kişi hakkında disiplin soruşturması açılır ve öğrencinin
sınavı da geçersiz sayılarak FF notu verilir. Sınava cep telefonu gibi
iletişim imkanı sağlayan elektronik cihazlar ile
girilmesi yasaktır. Hakkında açılan disiplin soruşturması sonucunda
sınavlarda kopya çektiği, kopyaya teşebbüs veya yardım ettiği tespit
edilenler o dersten FF notu ile başarısız olmuş sayılır. Disiplin işlemleri
ayrıca yürütülür.
(10) Sınav sonuçları öğrencilere sistem üzerinden
veya panoya asılarak duyurulur. İlan edilen sınav evrakları yedi iş günü
ders yürütücüsünde kalır. Herhangi bir maddi hata itirazı olmazsa
sınavların sınav kâğıtları, sınav materyali, sınav sonuçları ve varsa sınav
tutanakları teslim tutanağı ile birlikte bu yedi iş gününü takip eden hafta
içinde Dekanlığa teslim edilir. Maddi hata itirazı olan sınavların sınav
materyalleri maddi hata incelemesi yapıldıktan sonra Dekanlığa teslim
edilir. Klinik uygulama sınav sonuçları ders yürütücüleri tarafından
açıklanır.
(11) Sınav kâğıtları, sınav giriş tarihinden
itibaren beş yıl süre ile Dekanlık tarafından saklanır. Beş yılın sonunda
ise Dekanlık tarafından sınav evraklarının imhası gerçekleştirilebilir.
(12) Özel Çalışma Ders Kurulu değerlendirmesinde
ara sınav olmaksızın sadece yıl sonu sınav notu
kullanılır. Öğrenciler çalışma konuları belirlendikten sonra ilgilendikleri
çalışma grubuna katılırlar. Çalışma grupları için Dekanlıkça
görevlendirilen öğretim elemanı tarafından belirtilen kriterler
doğrultusunda, yapılandırılmış formlar ile öğrencinin katkı düzeyi
değerlendirilir. Değerlendirmede öğretim elemanlarının öğrencileri sözel
veya poster biçiminde sunuya teşvik etmeleri beklenmektedir. Dersten
başarılı olabilmek için öğretim elemanı tarafından yapılan değerlendirmelerde
elde edilen başarı notunun en az 60 puan olması zorunludur. Birden fazla
çalışma grubuna dahil olan öğrencilerin başarı
notu çalışma gruplarından aldığı notların aritmetik ortalaması olarak kabul
edilir.
(13) Daha önceden belirlenmiş sınavların tarihleri
öğrenciler tarafından değiştirilmek istenildiğinde, değişiklik isteği
sınava girecek tüm öğrencilerin imzalarını içeren belge ile birlikte
Dekanlığa sunulur. Dekanlığın uygun görmesi halinde, sınavın yapılacağı
yeni tarih ilan edilir.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 25-
(1) Öğrenciler sınav sonuçlarına
itirazlarını, sonuçların ilan tarihinden itibaren beş iş günü içinde yazılı
olarak Dekanlığa yaparlar. İtirazlar, maddi hata bakımından yapılır. İtiraz
Dekanlık tarafından maddi hata bakımından incelenmek üzere sorumlu öğretim
üyesi/üyelerine sevk edilir. Eğer sınav sonucunda değişme olursa bu sonuç,
Fakülte Yönetim Kurulunda görüşülür ve Fakülte Yönetim Kurulu bu kararı on
beş iş günü içinde Öğrenci İşlerine bildirir. Sınav sonucuna yapılan itiraz
sonrası öğrencinin notunda değişiklik olması halinde, değişiklik ilgili
öğrenciyi kapsar. Diğer öğrencilerin notlarının hesaplanmasında dikkate
alınmaz.
Başarı
notunun belirlenmesi
MADDE 26-
(1) Klinik uygulama dersleri
dışındaki derslerin başarı durumu; ara sınav, final veya bütünleme
sınavının not ortalamalarının beraber değerlendirilmesi ile belirlenir.
a) Bir dersin başarı notu; ara sınavların aritmetik
ortalamasının %40’ı ve final veya bütünleme sınav notunun %60’ının
toplanmasıyla elde edilen nottur. Bir dersten geçebilmek için başarı notu
en az 60 puan veya CC olmak zorundadır.
b) Öğrencinin bir dersten başarılı olabilmesi için
ara sınavların aritmetik ortalamalarına bakılmaksızın final veya bütünleme
sınavından en az 60 puan veya CC alması zorunludur.
c) Bir dersin başarı notunun kesirli olması halinde
0,5 ve üzeri kesirler bir üst sayıya tamamlanır.
(2) Klinik uygulama derslerinin başarı durumu
klinik uygulama sonu sınavı veya klinik uygulama bütünleme sınavı ile
belirlenir. Öğrencinin bir klinik uygulama dersinden başarılı olabilmesi
için klinik uygulama sonu sınavı veya klinik uygulama bütünleme sınavından
en az 60 puan veya CC alması zorunludur.
Notların
değerlendirilmesi ve dereceleri
MADDE 27-
(1) Sınavlar 100 puan üzerinden
değerlendirilir. Sınav sonuçları sayısal puan ile ilan edilir. Öğrencinin
girmediği her sınavın puanı sıfırdır. Bir dersin dönem sonu başarı notunun,
harf notuna karşılık gelen puan aralıkları ve katsayıları aşağıdaki tabloda
gösterildiği şekilde tanımlanır:
a)
Not
Aralığı (Puanlar) Harf Karşılığı Katsayılar Anlamı
90-100 AA 4,0 Geçer
80-89 BA 3,5 Geçer
75-79 BB 3,0 Geçer
70-74 CB 2,5 Geçer
60-69 CC 2,0 Geçer
55-59 DC 1,5 Geçmez
50-54 DD 1,0 Geçmez
45-49 FD 0,5 Geçmez
0-44 FF 0,0 Geçmez
b) (a) bendinde yer alan harf notları dışında, aşağıda
tanımlanan işaretler de kullanılır:
Kısaltma Açıklama Anlamı
S Başarılı (Kredisiz
dersler için) Geçer
U Başarısız (Kredisiz
dersler için) Geçmez
NA Devamsız Geçmez
I Sınava Girmedi Geçmez
EX Muaf (Ortalamaya
katılmaz) Geçer
(2) Notlar aşağıdaki gibi tanımlanır:
a) Bir dersten alınan DC, DD, FD ve FF notları bu
dersten başarısız olunduğunu ifade eder.
b) Yarıyıl/yıl içinde derslere devam etmeyen
öğrencilere NA notu verilir. Bu öğrenciler final/klinik uygulama sonu
sınavına alınmaz ve doğrudan o dersten başarısız sayılır. NA notu FF gibi
işlem görür ve genel not ortalamasına katılır.
c) Final/klinik uygulama sonu sınavına girmeyen
öğrenciye ara sınav notlarına ve dönem içindeki çalışmalarına bakılmaksızın
I notu verilir. I notu alan öğrenci o dersten başarısız sayılır. I notu FF
gibi işlem görür ve genel not ortalamasına katılır.
ç) Yüzlük not sistemi uygulanan diğer
üniversitelerden, Fakülteye yatay geçiş ile gelen öğrencilerin notları birinci
fıkranın (a) bendinde yer alan tabloya göre hesaplanır.
Ağırlıklı
not, yarıyıl/yıl sonu ağırlıklı not ortalaması,
genel not ortalaması
MADDE 28-
(1) Ağırlıklı not; bir dersin
kredisi ile o dersten alınan başarı notuna karşılık gelen katsayının
çarpımı ile elde edilen sayıdır.
(2) Yarıyıl/yılsonu ağırlıklı not ortalaması;
yarıyıl/yıl içinde alınan tüm derslerin ağırlıklı not ortalaması toplamının
o yarıyıl/yıl içindeki tüm derslerin kredi toplamına bölünmesi ile elde
edilen sayıdır.
(3) Genel not ortalaması; tüm yarıyılda/yıllardaki
derslerin ağırlıklı not ortalaması toplamının tüm derslerin kredi toplamına
bölünmesi ile elde edilen sayıdır.
(4) Genel not ortalaması virgülden sonra iki hane
olarak gösterilir. Üçüncü hanenin değerine göre yuvarlama yapılmaz.
Mezuniyet
başarı notu
MADDE 29-
(1) Mezuniyet başarı notu, genel
not ortalamasıdır. Bu notun en az 2,00 olması şarttır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Klinik Uygulama, Diploma, Mazeret Halleri,
Üniversiteden İlişik Kesme ve
Disiplinle
İlgili Esaslar
Klinik
uygulama
MADDE 30-
(1) Üçüncü, dördüncü ve beşinci sınıf
öğrencileri belirlenen kliniklerde gruplar halinde Dekanlığın belirlediği
esaslara uygun olarak rotasyon halinde klinik gözlem ve uygulama yaparlar.
Klinik gözlem ve uygulama saatleri, süreleri ve klinik gözlem ve
uygulamalar ile ilgili diğer düzenlemeler Eğitim-Öğretim Koordinasyon
Kurulu tarafından belirlenerek, Dekanlık tarafından Fakülte Kurulunun
onayına sunulur.
Diploma
MADDE 31-
(1) Diş hekimliği eğitimini başarı
ile tamamlayan öğrencilere diş hekimliği diploması ve diş hekimi unvanı
verilir. Diploma verilebilmesi için öğrencinin, alması gereken dersleri
başarı ile tamamlamış ve en az 2,00 genel not ortalamasını sağlamış olması
gerekir. Derecelendirme, diş hekimliği eğitim-öğretim süresini beş yılda tamamlamış
mezunlar arasında yapılır.
(2) Diş hekimliği programına kayıtlı öğrencilerden
ilk iki yıldaki bütün derslerin sınavlarını başaranlara, öğrenimlerine
devam etmemeleri halinde, ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde ön lisans
diploması verilir.
Ara
sınavlarda mazeret halleri
MADDE 32-
(1) Bir dersin ara sınavına
katılamayan öğrenciler, mazeretlerini rapor bitim tarihinden sonraki üç iş
günü içinde, haklı ve geçerli mazeretlerini gösteren belgelerini eklemek
suretiyle Dekanlığa yazılı olarak bildirmek zorundadır. Süresinde yapılan
başvurular Fakülte Yönetim Kurulunca değerlendirilerek kabul veya
reddedilebilir.
(2) Üniversiteyi temsilen sosyal, kültürel, sportif
ve benzeri her türlü faaliyet ve organizasyonlara Rektörlük tarafından
yapılacak görevlendirmeler ile katılan öğrenciler, görevli oldukları
günlerdeki dersler ve sınavlardan mazeretli sayılır.
(3) Vefat ve defin tarihlerinin belirlenmesi
kaydıyla birinci ve ikinci dereceden yakını vefat edenlerle belgelenmesi
kaydıyla toplumsal olaylar, kazalar, doğal afetler ve hukuken mücbir
sebepleri olan öğrenciler, ara sınavlar için mazeret sunma hakkına sahip
olur.
(4) Klinik gözlem ve klinik uygulama ders
sınavlarında mazeret hali kabul edilmez.
(5) Raporlu veya mazeretli öğrenciler, raporlu veya
izinli sayıldıkları tarihlerde hiçbir sınava katılamazlar, katılsalar bile
sınav sonucu geçerli sayılmaz.
(6) Mazeret sınavına girmeyen öğrenciler için
tekrar mazeret sınavı yapılmaz. Mazeret sınavları sadece ara sınavlar ve
tek ders sınavı için yapılır. Final ve bütünleme sınavlarına mazeret sınavı
yapılmaz.
Disiplin
MADDE 33-
(1) Öğrenciler eğitimleri
süresince disiplin iş ve işlemlerinde, 2547 sayılı Kanunun 54 üncü maddesi
hükümleri uygulanır.
ALTINCI BÖLÜM
Ders Muafiyeti,
İntibaklar ve Değişim Programları ile İlgili Esaslar
Ders
muafiyeti, intibaklar
MADDE 34-
(1) Fakülteye ilk kez kayıt
yaptıran öğrenciler, ders kayıt süresi içinde, daha önceden diğer yükseköğretim
kurumlarından almış ve başarmış olduğu tüm dersler için mezuniyetinden veya
ayrılış tarihinden itibaren, üzerinden üç yıl geçmemiş olmak koşuluyla
muafiyet talebinde bulunabilir.
Değişim
programları
MADDE 35-
(1) Üniversite ile yabancı
ülkelerdeki yükseköğretim kurumları arasında öğrenci değişim programları
uygulanabilir. AKTS ve bu konudaki diğer usul ve esaslar ilgili mevzuat
hükümleri kapsamında Senato tarafından belirlenir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Alet ve
malzemelerin korunması
MADDE 36-
(1) Öğrenciler Fakülte tarafından
kendilerine verilen ve sağlanan her türlü laboratuvar
ve diş hekimliği cihazlarının bakım, temizlik ve korunmasından sorumludur.
Kasıt, ihmal veya tedbirsizlik sonucu gerekli dikkat ve itina ile
davranmamaları sebebiyle kamu malında meydana gelen zararlar sorumlu ve
ilgililerce ilgili mevzuat hükümleri kapsamında tazmin edilir.
Tebligat
ve adres bildirme
MADDE 37-
(1) Her türlü tebligat, öğrencinin
Fakülteye kayıt sırasında bildirdiği daimi adrese iadeli taahhütlü olarak
yapılır veya Fakültede ilan edilmek suretiyle tamamlanmış sayılır.
(2) Fakülteye kayıt olurken bildirdikleri adresi değiştirdikleri
halde bunu Dekanlığa dilekçe ile bildirmemiş bulunan veya yanlış ya da
eksik adres vermiş olan öğrenciler, kendilerine geçerli tebligat
yapılmadığını ileri süremezler.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 38-
(1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde, 14/10/2019 tarihli ve 30918
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Önlisans, Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği hükümleri
ile Yükseköğretim Kurulu ve Senato kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 39-
(1) 26/12/2016
tarihli ve 29930 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bolu Abant İzzet Baysal
Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği
yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş
hükmü
GEÇİCİ
MADDE 1- (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği ilk eğitim-öğretim yılında, öğrencilerin 39 uncu madde
ile yürürlükten kaldırılan Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Diş
Hekimliği Fakültesi Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinden kaynaklı
hakları saklı kalır.
Yürürlük
MADDE 40-
(1) Bu Yönetmelik 2023-2024
eğitim-öğretim yılı başında yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 41-
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Bolu
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Rektörü yürütür.
|