Yönetmelik

Ulaştırma Bakanlığından:

Gemi ve Su Araçlarının İnşası, Tadilatı, Bakım-Onarımlarında

Uygulanacak Usul ve Esaslara Dair Yönetmelik

 

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

             Amaç

             Madde 1 — Bu Yönetmeliğin amacı, denizde ve iç sularda seyir, can, mal ve çevre güvenliğinin temini için gemi ve su araçlarının sahip olması gereken teknik nitelik ve yeterliklerinin belgelendirilmesi ile denetimlerine yönelik olmak üzere inşa, tadilat ve bakım-onarımlarında; İdare, tesis sahibi ile gemi sahibi veya temsilcilerinin uyacakları usul ve esasların belirlenmesidir.

             Kapsam

             Madde 2 — Bu Yönetmelik hükümleri;

             a) Tam boyu 15 metre ve daha uzun olan,

             b) Boyuna bakılmaksızın 12 kişiden fazla yolcu taşıyan,

             1) Yukarıdaki (a) veya (b) bendinde belirtilen şartlara uymak kaydıyla; Yurt içinde veya serbest bölgelerde klaslı veya klassız olarak inşa veya tadil edilecek yahut bakım ve onarımları yapılacak Türk Bayraklı veya Türk Bayrağı çekebilecek,

             2) Tam boyu 15 metreden küçük olup tadilat sonucunda, tam boyu 15 metreden büyük olan,

             3) Yolcu kapasitesi 12 kişi ve daha az olan ve tadilat sonucunda, yolcu kapasitesi 12 kişiyi geçen,

             gemi ve su araçlarını kapsar.

             Bu Yönetmelik, aksi belirtilmedikçe; yabancı bayrak çekmek üzere, yurt içinde veya serbest bölgelerde inşa edilen gemi ve su araçları ile; yabancı bayraklı olup,  yurt içinde veya serbest bölgelerde tadil edilen veya bakım-onarımları yapılan gemi ve su araçlarını kapsamaz.

             Askeri gemi/su araçlarına bu Yönetmelik hükümleri uygulanmaz.

             Dayanak

             Madde 3 — Bu Yönetmelik, 10/6/1946 tarihli ve 4922 sayılı Denizde Can ve Mal Koruma Hakkında Kanun ile 10/8/1993 tarihli ve 491 sayılı Denizcilik Müsteşarlığının Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci ve 8 inci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.

             Tanımlar

             Madde 4 — Bu Yönetmelikte geçen;

             İdare: Denizcilik Müsteşarlığını,

             Bölge müdürlüğü/liman başkanlığı: İdare’ye bağlı ve bu Yönetmelikte tanımlanan tesisleri sınırları içerisinde bulunduran bölge müdürlüğü/liman başkanlığını,

             Gemi: Adı, tonilatosu ve kullanma amacı ne olursa olsun suda kürekten başka sevk sistemiyle hareket edebilen her türlü tekneyi,

             Su aracı: Gemi dışında, suda yüzebilen ve tahsis edildiği gayeye uygun olarak kullanılan, her türlü araç ve yapıyı,

             Askeri gemi: Silahlı kuvvetlere ait, geminin milliyeti konusunda ayırt edici dış işaretlere sahip, adı uygun bir hizmet listesi veya eşiti bir belgede kayıtlı, ülkenin hükümeti tarafından atanmış bir subay tarafından idare edilen ve düzenli ordu disiplini altında gemi adamı ile donatılmış gemileri,

             Türk Bayrağı çekebilecek gemi/su araçları: İnşasına başlanan ve inşa süresinin sonunda Türk Bayrağı çekecek gemi/su araçlarını,

             İç sular: Yurdumuzdaki tabiî ve suni göllerle, baraj gölleri ve nehirlerin tümünü,

             Klas kuruluşu: Gemi ve su araçlarının emniyetli bir yapıya sahip olabilmeleri için kendine mahsus yapım ve denetim kuralları ile uzman personeli olan ve gemi/su aracı sahibi veya tesis sahibi tarafından, gemi inşa, tadilat ve bakım-onarım faaliyetlerinin denetimi için başvurulan ve İdare tarafından yetkilendirilen kuruluşu,

             Temsilci: Gemi/su aracı sahibi veya tesis sahibince inşa, tadil, bakım-onarım faaliyetleri için görevlendirilmiş veya tesis sahibinin kendi adına faaliyet göstermesi hususunda, sözleşme imzalamış olduğu gerçek veya tüzel kişiyi,

             Tesis: Kıyı, sahil şeridi içinde veya dışında bulunan tersane, çekek yeri, tekne imal yeri, tekne imal ve çekek yeri, yat limanı veya balıkçı barınağı gibi  yapıları,

             Tadilat: Gemi/deniz araçlarının üç ana boyutundan biri veya gros ve net tonilatosunun en az birinin değişimine neden olacak yapısal değişikliği,

             Boyutlandırma: Saç kalınlıkları, posta, kemere, boyuna elemanlar gibi tekne yapısal elemanlarının gerekli mukavemetini sağlayacak hesabı,

             Proje mühendisi: Gemi Mühendisleri Odasına kayıtlı gemi inşa mühendisini,

             Kontrol mühendisi: Gemi ve su araçlarının inşa veya tadilat aşamasında projeye uygun yapımından sorumlu mühendisi,

             Tersane: Kıyı ve sahil şeridinde, kapasitesi ve donanımları, tam boyu 60 metrenin üzerindeki, gemi/su araçlarının inşasına, bakım-onarımlarının ve tadilatlarının yapılmasına da imkan sağlayan, teknik ve sosyal altyapıya sahip tesisi,

             Yat limanı: Yatların güvenli bağlanmasına, her yata doğrudan yürüyerek çıkılmasına olanak sağlayan, yeterli su derinliği bulunan ve yatlara teknik ve sosyal altyapı, yönetim, destek, bakım-onarım hizmetlerini sunan, rüzgar ve deniz tesirlerinden korunmuş, kıyı yapılarını,

             Balıkçı barınağı: Balıkçı gemilerine hizmet vermek amacı ile dalgakıranla korunmuş, yöre balıkçılarının ihtiyacına yetecek kadar havuz ve geri sahaya sahip, bağlama rıhtımları ile suyu, elektriği, ağ kurutma sahası, çekek yeri bulunan kıyı yapılarını,

             Tekne imal yeri: Tam boyu 60 metre ve altında (ahşap ve fiber glass teknelerde boy sınırlaması olmaksızın) her türlü  gemi/su araçlarının inşa, tadil ve bakım-onarımlarına imkan sağlayacak donanıma sahip tesisi,

             Çekek yeri: Gemi inşası ve tadilatı hariç olmak üzere,  tam boyu 60 metre ve altında (ahşap ve fiber glass teknelerde boy sınırlaması olmaksızın) her türlü gemi ve su araçlarına bakım-onarım, kışlatma hizmetlerinden en az birisini sunan tesisi,

             Tekne imal ve çekek yeri: Tam boyu 60 metre ve altında (ahşap ve fiber glass teknelerde boy sınırlaması olmaksızın) her türlü  gemi/su araçlarının inşa, tadil, bakım-onarım ve kışlatmasına imkan sağlayacak donanıma sahip tesisi,

             Nihai proje: İlk başvuru sırasında hazırlanan projelerde inşa/tadilat sonunda bir farklılık varsa, söz konusu farklılıkların da işlendiği ve gemi/su aracının inşa/tadilat sonundaki son şeklini gösteren projeyi,

             Belgelendirme: Uluslararası ve ulusal mevzuatta belirtilen her türlü belge ve bunların verilme usul ve esaslarını,

             ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

İnşa, Tadilat ve Bakım-Onarım

             İnşa

             Madde 5 — Gemi/su aracı sahibi/temsilcisi inşaata başlanmadan önce iki nüsha halinde bu Yönetmeliğin (Ek-1)’indeki Gemi/Su Aracı İnşa Başvuru Belgesini ve aşağıda belirtilen belgeleri bulundukları yerdeki bölge müdürlüğüne/liman başkanlığına teslim eder:

             a) Genel yerleşim planı.

             b) Endaze (form) planı.

             c) Boyuna kesit ve güverte planı.

             d) Orta kesit planı.

             e) Boyutlandırma.

             f) Dış kaplama planları (sadece çelik ve alüminyum gövdeli tekneler için).

             Bölge müdürlüğü/liman başkanlığı; söz konusu belgeleri inceleyerek gerekli görmesi halinde değişiklik yapılmasını ister. İstenen bu belgelere ilâveten, bu Yönetmeliğin (Ek-7)’sindeki Gemi/Su Aracı İnşa/Tadilatında İstenecek Belgeler Çizelgesinde belirtilen belgelerden gerekli olanlarını da üretim sürecinde ister.

             Klaslı gemi/su araçlarında, klas kurallarına göre yapılan hesaplamalarda, klas kuruluşu onayı istenir.

             Klassız gemi/su araçlarında teknik kriterler ve hesaplamalar, İdare’nin belirlediği kurallara göre kontrol edilir.

             Tadilat

             Madde 6 — Gemi/su aracı sahibi/temsilcisi tadilata başlanmadan önce bu Yönetmeliğin (Ek-3)’ündeki Gemi/Su Aracı Tadilat Başvuru Belgesini iki nüsha halinde bölge müdürlüğü/liman başkanlığına teslim eder. Bölge müdürlüğü/liman başkanlığı yapılacak  tadilata  göre,  bu  Yönetmeliğin 5 inci maddesinde belirtilen belgeleri ve (Ek-7)’sinde belirtilen plan, belge ve dokümanlardan gerekli olanları ister. Başlangıçta bilinmeyen ancak tadilat süresinde ortaya çıkan yeni  unsurlar için lüzumlu plan, belge ve dokümanlar ibraz edilir.

             Bakım–onarım

             Madde 7 — Tesis sahibi veya temsilcisi, 300 GRT ve  üzeri gemi/su araçlarının bakım onarım faaliyetleri için bu Yönetmeliğin (Ek-6)’sındaki Gemi/Su Aracı Bakım-Onarım Bilgi Formu  ile bölge müdürlüğü/liman başkanlığına bilgi verir.

             Yurt içinde veya serbest bölgelerde, inşa/tadil edilecek veya bakım - onarımları yapılacak yabancı bayraklı gemi ve su araçları

             Madde 8 –– Yurt içinde veya serbest bölgelerde inşa/tadil yahut bakım–onarımlarının yapıldığı tesis sahibi/yetkilisi, tam boyu 15 metre üzerindeki veya boyuna bakılmaksızın 12 kişiden fazla yolcu taşıyan yabancı bayraklı gemi/su araçlarının inşa ve tadilatlarında ve  300 GRT ve  üzeri yabancı bayraklı  gemi/su araçlarının bakım- onarımlarında, bu Yönetmeliğin (Ek-8)’indeki Yurt İçinde veya Serbest Bölgelerde, İnşa veya Tadil Edilecek yahut Bakım - Onarımları Yapılacak Yabancı Bayraklı  Gemi ve Su Araçları İçin Bildirim Formu ile bölge müdürlüğü/liman başkanlığına bilgi verir.

             Planların denetimi

             Madde 9 — İnşa veya tadilata başlanmadan önce bu Yönetmeliğin 5 inci maddesi ve (Ek-7)’si gereği istenilen belgeler, proje mühendisince imzalanmış ve bu Yönetmeliğin 5 inci maddesi gereği istenilen belgeler Gemi Mühendisleri Odasının mesleki denetiminden geçirilmiş olmalıdır.

             Yabancı menşeli projelerin ait olduğu ülkede kabul edilen proje onay birimleri tarafından onaylanması veya proje sahibinin o  ülkede o konularda faaliyete yetkili bulunduğuna dair, ilgili ülkenin Türkiye’deki konsolosluğunun veya o ülkedeki Türk Konsolosluğunun onayı istenir. Gemi/su aracı sahibi veya temsilcisi, aynı projeyle tekrar gemi yapmak istediğinde, proje sahibi ile yapılan anlaşmanın buna izin vermesi şartıyla, daha önceden onaylatılmış projelerin fotokopilerini, Gemi Sörvey Kurulu Başkanlığı’na ilk projenin aynısı olduğuna dair onaylatmak suretiyle kullanabilir. Yabancı proje ve belgelerde Apostil onayı olması halinde konsolosluk onayı istenmez.

             Bölge müdürlüğü/liman başkanlığı onayı

             Madde 10 — İnşa/tadilat için bölge müdürlüğüne/liman başkanlığına teslim edilen belgeler kurallara göre incelenerek uygun olanları en geç onbeş iş günü içerisinde onaylanır. Onaylanan belgelerin bir nüshası başvuru sahibine verilir. Bir nüshası da açılan dosyasında bölge müdürlüğünde/liman başkanlığında muhafaza edilir.

             Kontrol mühendisinin yetki ve sorumlulukları

             Madde 11 –– Kontrol mühendisi, gemi ve su araçlarının inşa veya tadilat aşamasında;

             1) Projeye uygun inşa/tadil edilmesinden,

             2) Öngörülen malzeme ve işçilik detaylarının uygulanmasından,

             3) Meyil deneylerinin yapılmasından,

             4) İdarenin talep edeceği önlemlerin yerine getirilmesinden,

             5) Bu Yönetmeliğin (Ek-5)’indeki Gemi/Su Aracı İnşa/Tadilat Takip Raporu gereği, İdarenin belirleyeceği periyotlarda yapılan kontrollerin zamanında yapılmasından,

             6) Proje, belge ve dokümanların kapsamı dışında yapılacak inşa veya tadilatın İdareye bildirilmesinden,

             gemi sahibi/temsilcisi ve tersane adına, İdareye karşı sorumludur.

             Kontrol mühendisi, aynı süre içinde en fazla dört adet gemi/su aracının inşa ve tadilatından sorumlu olma yetkisine sahiptir.

             İnşa ve tadilatın takibi

             Madde 12 — İnşa/tadilatın yürürlükteki mevzuata uygun biçimde yapılıp yapılmadığı, İdarenin kendi yetkili personeli tarafından gerekli görülen sıklıkta takip edilerek, izleme sonucunda bu Yönetmeliğin (Ek-5)’indeki Gemi/Su Aracı İnşa/Tadilat Takip Raporu düzenlenir. Bu formda belirtilen kontroller yeni inşa gemi ve su araçlarında en az 3 (üç), tadilat yapılan gemi ve su araçlarında en az 1 (bir) defa yapılır.

             Gezi Tekneleri Yönetmeliği kapsamındaki teknelerden bu Yönetmelik kapsamına giren teknelerin veya İdare tarafından yetkilendirilmiş bir klas kuruluşu kontrolüne tabi olarak inşa/tadil edilecek gemi/su araçlarının sahibi veya temsilcisi, bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinde belirtilen planlardan sadece genel yerleşim planını bölge müdürlüğüne/liman başkanlığına verir.

             Ayrıca; klas kuruluşu denetiminde inşa/tadil edilecek olan gemi/su araçlarının sahibi veya temsilcisi, gemi/su aracının inşa/tadilatının klas kuruluşu denetiminde yapılacağını gösteren belgeyi, bu Yönetmeliğin (Ek-1)’indeki Gemi/Su Aracı İnşa Başvuru Belgesi veya (Ek-3)’ündeki Gemi / Su Aracı Tadilat Başvuru Belgesi ile birlikte bölge müdürlüğüne/liman  başkanlığına  verir.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

             Tadilatına karar verilen gemi/su aracı

             Madde 13 — Tesise bakım-onarım amacıyla gelen/getirilen; ancak, tadilatına karar verilen gemi/su aracı hakkında bu Yönetmeliğin tadilata ilişkin hükümleri uygulanır.

             Gemi/su aracının sahibinin/temsilcisinin veya kontrol mühendisinin  değişmesi

             Madde 14 — Gemi/su aracının sahibinin/temsilcisinin veya kontrol mühendisinin inşa veya tadilat süresi içinde değişmesi durumunda, gemi/su aracının yeni sahibi veya yeni temsilcisi bu değişikliği gösteren sözleşmeyi bölge müdürlüğüne/liman başkanlığına verir.

             İhraç amaçlı gemi/su araçları

             Madde 15 — İhraç amaçlı inşa/tadil edilen gemi/su araçları sahibi veya yetkili temsilcisi, ihraç edilmeme ve sonuç olarak Türk Bayrağı çekme durumlarında, varsa ihraç edilmeme sebeplerini gösteren belgeyi bölge müdürlüğü/liman başkanlığına ibraz eder.

             Bu Yönetmeliğin 5 inci maddesi ve (Ek-7)’sinde belirtilen plan ve dokümanlar istenir. Gemi sörvey uzmanları tarafından yapılacak sörveyde, inşa/tadilatın plan ve dokümanlara uygun olduğunun tespiti halinde inşa/tadilata devam edilir. Bundan sonra söz konusu gemi/su  aracına bu Yönetmelik hükümlerine göre işlem yapılarak, periyodik kontrolleri ve belgelendirme işlemi yapılır.

             Belgelendirme

             Madde 16 — İnşa/tadilat bitiminde gemi/su aracı sahibi veya temsilcisi tarafından, bu Yönetmeliğin (Ek-5)’indeki Gemi/Su Aracı İnşa/Tadilat Takip Raporu ve nihai projenin bölge müdürlüğü/liman başkanlığına sunulmasından sonra ölçme, belgelendirme ve tescil işlemlerine başlanır. Gezi Tekneleri Yönetmeliği kapsamına giren tekneler ve klaslı gemi/su araçlarından bu Yönetmeliğin (Ek-5)’indeki Gemi/Su Aracı İnşa/Tadilat Takip Raporu istenmez.

             Kazanılmış haklar

             Madde 17 –– Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce inşa, tadilat ve bakım-onarımına başlanmış gemi/su araçları için; 15/3/2004 tarihli ve 25403 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gemi ve Deniz Araçlarının İnşası, Tadilatı, Bakım-Onarımlarında Uygulanacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelik hükümleri çerçevesinde alınmış izin ve belgeler geçerli olup, kontrol mühendisi şartı aranmaz.

             Yaptırımlar

             Madde 18 — Türk Bayraklı veya Türk Bayrağı çekebilecek klaslı veya klassız gemi/su araçları için, İdarenin kendi yetkili personeli tarafından inşa/tadilat veya belgelendirme aşamasında yapılan denetimlerde:

             a) Mevzuat ve plan, belge ve dokümanlarına uygun olmadan inşa/tadilat yapıldığı tespit edildiği takdirde, inşaat/tadilat derhal durdurulur ve uygunluk sağlanması için eksikliğin niteliğine göre onbeş iş gününden az olmamak üzere bir süre verilir. Süre sonunda mücbir sebep bulunmaksızın uygunluk sağlanmadığı takdirde o gemi/su aracının inşa/tadilatına izin verilmez.

             b) İnşa/tadilat sonucu yapılan ölçümlerde, mevzuata ve plan, belge ve dokümanlarına uygun olmadan inşa/tadilat yapıldığı tespit edildiği takdirde belge düzenlenmez.

             c) İdare tarafından, kontrol mühendisinin bu Yönetmeliğin 11 inci maddesinde belirtilen sorumluluklarını yerine getirmediğinin tespiti halinde kontrol mühendisi yazılı olarak uyarılır ve tekrarı halinde 1 (bir) yıl süre ile bu Yönetmelik tarafından tanımlanan kontrol mühendisi olarak yetkilendirilmesi İdarece kabul edilmez ve bağlı bulundukları meslek odasına bildirilir.

             d) Bu Yönetmelik kapsamında olup, Yönetmeliğin ilgili hükümleri gereği inşa, tadilat izni alınmadan inşa veya tadil edilen gemi/su araçları ile mücbir sebep bulunmaksızın;

             1) Gezi Tekneleri Yönetmeliği kapsamındaki teknelerden inşa, tadilat süresi içerisinde Gezi Tekneleri Yönetmeliği kapsamı dışına çıkan,

             2) Klaslı olarak inşa, tadil edilen gemi/su araçlarından klastan düşürülen,

             gemi/su araçlarının sahibinin veya temsilcisinin İdareye, bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinde ve (Ek-7)’sinde istenilen planlar ve hesaplarla birlikte başvurması halinde, gemi/su aracının esas sörveyleri yapılmak suretiyle belgelendirilir.

             e) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren, Yönetmeliğin ilgili hükümlerine göre belgelendirilmemiş gemilere yönelik bu maddenin (d) bendinde belirtilen hükümlere göre yapılan başvurularda; gerekli sörveylerin yapılabilmesi için, ilave hizmet karşılığı İdare’ce belirlenen meblağın yatırılmış olması şartı aranır veya klas onayı talep edilir.

             Yürürlükten kaldırılan yönetmelik

             Madde 19 — 15/3/2004 tarihli ve 25403 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gemi ve Deniz Araçlarının İnşası, Tadilatı, Bakım-Onarımlarında Uygulanacak Usul ve Esaslara İlişkin Yönetmelik yürürlükten kaldırılmıştır.

             Yürürlük

             Madde 20 — Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

             Yürütme

             Madde 21 — Bu Yönetmelik hükümlerini Denizcilik Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yürütür.

 

 

Ekleri İçin Tıklayınız